der Openbare Godsdienstoefeningen in de R. K, Kerken te Haarlem en Omliggende plaatsen »SI-ZS, H. MaïdZdlJ Historische Bijdragen. KEBKBERICHTEN. Pit nummer behoort b(f de „Nieuwe Haart Courant' Tan 9 Januari 1915. De nadruk rats de berichten en mededeellngen In dit blad la verboden. ZONDAG ONDER HET OCTAAF VAN DRIE-KONINGEN. ^ts uit den brief van den H. apostel Paulus aan de Romeinen; XII, 1—5. Broeders! Ik smeek u bij de barmhartigheid Gods, dat gij uwe lichamen opdraagt tot eene levende, heilige, Gode welbehagelijke offerande: geestelijke eeredienst; en weest niet dezer vp~- gelijkvormig, maar hervormt u naar de dp leuvying uws gemoeds, om te erkennen, wat r.p f e en welbehagelijke en volmaakte wil uoüs zij. Want ik 'zeg door de genade, welke gegeven is, aan allen onder u: niet hooger *an zich te denken dan het behoorlijk is te den- K(:n> maar met bescheidenheid te denken, en zóó God aan een ieder eene mate van geloof heeft megedeeld. Want gelijk wij in één lichaam vele 'edematen hebben, doch ai de ledematen niet Welfde verrichting hebben zoo zijn wij, velen, lichaam in Christus en, ieder afzonderlijk, ganders ledematen in Christus Jezus onzen Evangelie volgens den II. Lucas; II 42—52. Toen Jezus twaalf jaar geworden was, en zij, 'olgens de gewoonte van het feest, opgingen naar leruzalem en, nadat de dagen voleind waren, See^en' bleef bet Kind Jezus te Jeruzalem i ïppnino r, ZIJn? _0l)der5 wisten het niet. In de t nlfU "U- I hij het reisgezelschap was, o t i ,U/'J fne dagreiz» voort en zochten Hem tr de bloedverwanten en de oekendenen, ■ein niet vindend, keerden zij naar Jeruzalem mg om Hem te zoeken. En het geschiedde, dat tj-na, ÜI'ie dagen Hem in den tempel vonden, ht Cnc te midden der leeraars, hen hoorend en „b*; en allen, die Hem hoorden, waren Z\\ n..sc;0Ver zijne wijsheid en zijn» antwoorden. En zhno Mden verwonderd, toen zij Hem zagen, hebt C0eder zeide tot HemZoonwaarom zorhfp,'^ 0ns 206 gedaan? Zie, uw vader en ik Wao u met emai1 En Hij sprak tot hen moet uY0/** giï Wist gij niet, dat Ik zijn Hen w ge5n mijns Vaders is? E:i zij begre- ttu Jint ITimet' dat «ij tot hen sprak. Hij Hii ii t" en hwam te Nazareth, en *aaY hn onderdanig En zijne Moeder be- aamt &l- deze moorden in haar hart. En Jezus God Iein W!ls :ld en 'aren en in genade bij de menschen. verzekerd van zijn, dat Jezus hun, in het stille huisje van Nazareth teruggekeerd, een duidelijke verklaring van Zijn eerste optreden gegeven heeft. „Jezus ging met hen en kwam te Nazareth en was hun onderdanig^" niet alsof Hij dat vroeger niet was, maar Zijne gehoorzaamheid, vroeger altijd betoond, maar minder opvallend door Zijne kindsche jaren, kwam nu schitteren der uit, daar Hij een jongeling in rijpere jaren was geworden, en geen kind meer was. Deze In 1209 deelde de Paus aan den graaf van Tripoli mede, dat de abt van Loeedia geko zen was tot patriarch onder den naam van Petrus II. Do Paus steunde den nieuwen pa triarch krachtig. Graaf Bolhemund weigert echter te bulgen voor de suprematie van den nieuwen kerkvorst, stookt voortdurend de Grlekeche geestelijkheid tegen dezen op en slaat Iedere bemiddeling van Rome in het proces over de opvolging in Antiochië af. gehoorzaamheid van Jezus aan Maria cn Hij verklaart,^dat hij zijn vorstendom in leen Joseph, van den Schepper aan Zijne schepselen, OT* is ongetwijfeld het heerlijkste voorbeeld dat aan kinderen kan gegeven worden. Vooral in deze dagen, nu opstand tegen het ouderlijk gezag helaas zoo algemeen is, mogen allen zich her inneren, hoe van Jezus tot Zi]n dertigste jaar toe niets anders in het Evangelie is opgeteekend dan dit eene woord: „Hij was hun onderdanig." Het Evangelie besluit met de woorden: „En Jezus nam toe in wijsheid en jaren, en in genade bij God en de menschen." Aan een eigenlijk gezegd toenemen, volmaakter worden in wijsheid en genade mag niet gedacht worden als er sprake is van Jezus, in Wien de Oodheid lichamelijk woonde, Die de oneindige Wijsheid en Heiligheid zelve was, zoodat de H. Grego- rius ons dan ook verklaart- „Van den beginne af bezat Jezus de volheid der wijsheid en der genade, maar Hij openbaarde ze dagelijks meer aan de menschen." Laten wij den Zaligmaker vurig bidden, dat ook wij met de jaren steeds mogen toenemen in wijsheid en genade bij God en de menschen, en dat zullen wij zeker als wij evenals Jezus steeds gehoorzaam zijn, niet alleen aan onze ouders, maar ook aan alle overheden, die over ons ge steld zijn, niet alleen de tijdelijke, maar ook en vooral onze geestelijke overheden. heeft van den keizer te Constantinopel en dat de Latijneche keizer van den Puue de toezegging heeft gekregen, dat men den graaf van Tripoli over de kweetie- Anti o "tod niet voor een geestelijke rechtbank zou dagen. Is dit waar! vroeg de patriarch aan den Paus. 'tis valsch en ook is de keizer niet de suzerein van Antiochië, luidt het antwoord uit Rome. Voor den Paus was de kwestie dee te moei lijker, daar de andere pretendent Raymond- Eoupen en zijn oom Leo van Armenië even min de bevelen van Rome eerbiedigden. Op een gegeven ©ogenblik waren dan ook beide mededingers in den ban. De vorsten van Armenië hadden begrepen dat zoo zij wilden staande blijven tegen hun geduchte vijanden, de Muzelmannen en de Grieken, zij zich nauw moesten aansluiten bij de Latijnscke mogendheden en vooral bii den Paus. De hoogste waardigheidshekleeder. ©en soort Armeniech patriarch, die zieh de oatlholioos mi© rude, latin «eerde ijverig het geheele land en voerde zooveel mogelijk de Frankische wetten en zeden in. Maar de conservatieve partij in Armenië wee bier- tegen. De Catholicos schreef in 1199 aan den Paus o.a.: „Gij ®'jt het hoofd en wij zijn het 11- ohaamf ento. Paus Innocentius antwoorde hierop: „Gij zijt waarlijk een Katholiek, gij die het gezag der Roomseh-Katliolieke Kerk erkent." In 1201 noemt de Catholicos Gregorius Abirdo den Paus „den beheerecher van ge heel Europa." In zijn antwoord van 1252 boudt de Paus den Catholicos op de hoogte Maar om zijn gezag over het Oosten uit te kruistocht. Ook correspondeert hii breiden neemt de Pans niet alleen, zyn toe- d ^nselier van den koning van Ar- vlucht tot den patriarch. Integendeel huden bisschop van Sis. Toch waven die voert regelrecht bnefwieeelmg met diens lastige onderdanen. INNOCENTIUS III. II. «e verklaring. Isle ZONDAO NA DRIEKONINGEN De geschiedenis, die ons in het Evangelie van dezö! bondag verhaald wordt, van het verliezen van het Kindje Jezus en zijn terugvinding in nauJ!impel'*s. du'de^jk genoeg en heeft geen her'pn6 ^Waring noodig. Wij willen daarom leve,, slechts wijzen op de lessen van ware -T "Swnsheid, die wij daaruit kunnen leeren "'Oen Jezus twaalf jaren oud geworden was, j aren zijne ouders, volgens de gewoonte van het opgegaan naar Jeruzalem." Alle ouders otmn daaruit leeren, dat het hun plicht is .Qe kinderen vanaf de prilste jeugd dikwijls bicMp ke^'£ te begeleiden, om daar voor hen te om ";,,11 5" J1 aan de priesters toe te vertrouwen „Toer m lfr der Kerk te worden onderwezen. Vuzalem a^hter6^611 bleef het Kind JezuS te niet.» Nipt ter' en zijne ouders wisten het bon ka,n m °r5ene zorgelooze nalatigheid van 'Vas dit óm r ü00r eene beschikking van Jezus beeft i d' H®. geschied. Gedurende drie dagen ïn tnrj, ^Us Zich aan hunue liefde onttrokken, °ns d-i d,Cniinde Hij hen zoo teedèr. Hij wilde der aai"door leeren, dat ook wij somwijlen zon- bemrOae sc'luid van Zijne vertroostingen kunnen beid pn ^°[den- Wanneer wij in onze ziel dor- dat lezu/ „lenhe.id gevoelen, het is geen teeken benroevin u- n?et beni'ut, maar slechts eene ken ouv d'i cVvd daardoor onzen ijver opwek- :ven-)V- Marfi VTerwaf™f5" Wij moeten dan, dauVnn en. JofePh, Hem gaan zoeken, en In het #<i'K7!J terugvinden, maar niet ^ketuip v der strafen' niet b'j vrienden en de pp.en> maar evenals zij in den tempel, bij 'eeraars rs' ^zus was daar m'dden der voor v.asmaar niet om ben te onderwijzen, daar- Joor hen ono did 11 °g niet gekomen, maar om (n hen vr ,r „erTczen te worden. „Heil hooiende Wil d00r m£nde" God, de eeuwige Wijsheid, leeren dai C-en °?derwczei1 W0) den, om ons fe ziin u w'l noolt rneenen moeten te rreteerd later voorbeeld te -?even van de wet, die H!j cler geven zou om te luisteren naar de woorden lVer,P.r!es,ters- zelfs al zouden wij niet naar hunne zatrpn'1 ,nen handelen. „En toen zij Hem zeide t^t0Iwen 21,t-ve,'baasd, en zijne Moeder alzoo? zie 'iTw vnl waarora Hoedt Gij ons «mart, die zijne afwezigheid s8 Zldl over de beeft, maar die klacht heeR fe veroorzaakt bitterheid. Door de moede^^UrhS dien 1X1-U 'ocb n°g doorschemeren den eerbied n o2 in°ri JeZUS kocs,tefdc' ,Zo° moeten ook 'ot jTs 'n de rampen die God ons overzendt r'!ogtum wenden, maar zonder te morren, wa den, getwijfeld om verlossing daarvan bid- Zij o en w/f. moeten tegelijk ons eerbiedig aan Het z«i 00!lderwerpen. H. Josepj, ,ns verwonderen dat Maria van den boevvei zü fbr.ak als van den vader van Jezus, 'ijn Voedsierv" a zeer goed wist' dat ''ij slechts eui'fragono, de Bisschoppen van Sidon, Acre. Bairertth, Biblis en Tyrie. Soms verdedigt Als de Kardinaal de St. Marcel op eeni concilie te Antiochië koning Leo II van An~ hij die prelaten tegen huil patriarch, als bü,,. t;ë in den ban doet omdat Hl de Tem- ziet dat hun suifraanrechteu door dezen zyn peliere ^^ft verdreven, protesteert de nieu- geschondeu. Van de drie Christenlbolwerken in het Oos ten: Tripoli, Antiochië en Acre, was Antio- dhië verreweg het belangrijkste wegens zijn i wo Catholicos bij den Paus Maar de andere legaat van Syrië, Soffredo. was handiger dan. zijn collega. Hij suste het 11 gu V li geschil tnssehen Armeniërs en de Tempe- i uitgestrekten handel en 'A)n geduchte ver- Kpd„rm, sterking. In deze stad was de graaf van Ti'i- i poli, 't wereldlijk- en de Latijneche patriarch het geestelijk hoofd. Vorder was er nog een Grieksche, een Jacobietische en een Arme nische patriarch. Ook de tempeliers en Hos Here en deed den storm, bedaren. In de archieven van het Vatieaan zijn nog brieven -aanwezig, waarin Leo II van Ar menië do snzoreiniteit van den Paus erkent. ten minste in woorden. Doch Leo wilde door Ipitaatridclers, die steeds" na«^ op Vaar'«.Pausen buip zien te krijgen waren, Ihadden er hun kloosters. Toch was wimKitmir -can znn gebied naar Antiochië als het ware door een natuurlijken band met Rome verbonden. De H. Petrus bij de vprgrooting van zijn gebied naar kant van Antiochië. Als hij dan ook bemerkt dat in don erfopvolgingsstrijd de Pause Hike was er bet hoofd der christenheid geweest. legaten zicto een objectief oordeel willen Op het zegel van den Latijnsehen ^tritureh |van Antiochië as men op de keerayde de|« tempeliers hnn fort Gaetonn. dat de I woorden: Sigillum sancti i etn Apostoli. p,...., pncFei; ,en den toegang heheersch- (Zegel van den heiligen apostel Petrus) erijpassen en g nadruk het zegel van den machtigen abt van het^e, niet terugv oïsclioon ^rau» Iwïenaïr. St Panlll8klo06ter d™B Romehmg De Latijnsche patriarch van Antiochië in d;it het'Leo veeleer to d oen j','f nn 1198 was eou Franschman, Petrus I. Deze gewin. De Paim gelastte dat koningen van had een zwnre taak to vervullen. Hij moest Jerusalem en Gyp e 1 imp 1. Antiochië tegen de vijanden van buiten ver- Hospitaalridders en e pelgrims van liet H. dedigen en tevens het Grieksche element in Land den omgang i Leo moesten vermy- j c!e stad onder den duim houden. Weldra geraakte de patriarch in onmin met Rome. Toen Petrus I op eigen gezag den bisschop i vau Aparnea verplaatste naar de bisse&cps- zetel van Tripoli, aarzelde Innocentius niet. Hij vernietigde het besluit van deu patriarch en ontnam hem voorloopig het recht, de bis schoppen van zijn gebied te wijden. De patriarch zond naar Rome ziin veröut- schuldiging, maar ook zijn klachten! i De Paus nam op raad»der Kardinalen j hiermede genoegen en trok de straffen in. Daarentegen steunde de Paus den pa den. Het conflict met Armenië liep voor de Kerk slecht af. Raymond werd in 1216 vorst van Antiochië en Bohemund IV vermoordde in 1217 don patriarch Petrus II. (Slot volgt). Auteursrecht voorbehouden. Kathedrale kerk St. Bavo. ZONDAG, de H.H. Missen om half 7, 8 en 9 uur en om half U dö Hoogmis. Om 1 uur Catechismus in de kerk. Hall' 7 Lof met preek Vóór het Lof liet Rozenhoedj en do Litanie triarch in zijn strijd tegen den burgemees- van Alle Heiligen. (ter, die eigenmachtig aan de geestelijkheid j MAANDAG, 7 uur lof nvt Rozenhoedje '!Jn vo»h«i0^ j zeer fi'oed w'st, dat bij slechts ?,eei> voor den vJas' Maar JoseP!l werd a,ge' ^?aria wilde het o»nr- Van -fszus gehouden, en 2let bekend ma'en^Va1 ?1Juer Menschwording had SiSkSS dS' Hii »i! i„ Ld't nu rpedq een;n7'- Bovendreri zou Jezirs ï,^vel was riit a8,b°"d®n- Geheel duidelijk -ÏÏar|f e» Joseph nkt Tï Van JezlIS voor et dat lot lien Sp^0 WifkPen het WOüld Wij iunnea er echter i zware belasting oplegde on de Grieksche voor de priesters bevoordeelde hoven de Latijnsche, Maar een veel geduchtex tegenstander was de graaf van Tripoli. In 1153 had zelfs een dor voorgangers van graaf Bohemund IV. muout van Chatillou©, den patriarch van I Antiochië, -'>maurï, gevangen genomen, hem i talen geeselen en (het hoofd met honing be- jsmeerd en zoo blootgesteld aan de felle zon en de .wespenstekeni, om hem op die wijze te dwingen de bewaarplaats van zijn schatten' aan te wijzen. Toen nu in 1201 tuescken Bohemund IV eu Eaymond-Roupeu, een opvolgingsoorlog J uitbrak, koos natuurlijk de patriarch de zijde I van don laatste on van zijn beschermer den I koning van Armenië. Bohemund wreekte zicb hierover door eon verdrag te sluiten met de I Grieksche partij, die nu een tegen-patriarch aanstelde in den persoon van Simeon III. I ohp>nUnd hield z'ch hardnekkig staaude. te- |gen d©n koning van Armenië, verwierp do l em in deHng van den Paus en liet den pa- i march Petra© in een kelder van zijn paleis I opsluiten, waar hij ten gevolge van de slech te behandeling ©tierf. Zijn cipiers weigerden goloovige zielen. ZATERDAG: 7 uur Rozenhoedje in de Ma riakapel. hem lederen drank, zoodat hij zijn dorst moest lessen aan de olie van zijn lamp. Reeds vroeger had de kleine, eenoogige- Parocliiekerk van den H, Joseph. ZONDAG, de H.H. klissen te 7 uur en hal? 9; te half H do Hoogmis; half 5 Con gregatie, te 1 uur Rsring en 7 uur Lof met Conferentie. DINSDAG, 7 uur Congregatie. DONDERDAG, kwart voor 8 Anna Söholten als lid dar Broederschap v. God. Aanbidding. Te iialf 8 Lof met gebeden voor den vrede. VRIJDAG, vaai 6half 8 gelegenheid om to biechten uitsluitend voor kindeiten. ZATERDAG, te half 9 H. Mis voor dó be- keering der Zondaren in de Kapel van het miraculeuse Mariabeeld, Na den middag van 5—10 gelegenheid om te biechten en te half 8 uur Lol' met gebeden voor den vrede. Parochiekerk van den H. Antonius van Padua. ZONDAG, te half 6, 7 uur on half 9 do gelezen H. Missen, te half 11 de Hoogmis 's Namiddags te half 4 de Vespers. MAANDAG, te 7 uur, half 8 en 8 uur de H.H. Missen voor niej. Anna Seboltea, als lid der Broederschop „Haarl, Processie naar Ke- geweklig'e Oostereehe baron Bohemund, Romevelaar, weerstreefd, toen Innocentius hem uitgenoo- i DINSDAG, to 8 uur gezongen H. Mis ter digd had het koninkrijk Cyprus niet rust teveie van den H. Antonius van Padua. laten. 'e Avonds te half 8 Lof eu .vergadering Toen nu de Pans den dood van Potrca Ider Broederschap, vernam, riep hij smartelijk uit: „O. roemrijk j VRIJDAG, te 8 uur gezongen H. Mis ter Antiochië, wat zjjt gij onteerd door dezo oero der Allerh. Maagd voor de leden dei' misdaad." Maar hij liet het niet bij woorden. Do patriarch vau Jerusalem moest Boho- mund in deu kerkdijken bau doen en tevens ecu nieuwen patriarch doen verkiezen; Broederschap „Haar!. Proc, naar Kevelacr." '«Avonds te half 8 Lof, Predikatie en ver gadering der Broederschap vau deu H. Kruis- ZATERDAG, te half 8 en 8 uur de H.H. Missen voor Mej. Alida Külmau geb. Her mann, als Lid der Broederschap van den H. Kruisweg. ZONDAG, T7 Januari, de Hoogmis te half 11 voor de Leden der Broederschap van den H. Kruisweg, 's Namiddag», na de .Vespers, Processie met het Allerh. Kerk van het Allerheiligste Hart. (Kleverparkweg.) ZONDAG, te 9 uur de stille H. Mis, te half 11 de Hoogmis, onder de H.H. Missen Predikatie, te half 1 Catechismus, to 4 uur Lof en Rozenhoedje. DINSDAG half 8 gezongen H. Mis ter eer© van den H. Antonius; 7u. Lof. Van half 8half 9 gelegenheid tot het verkrijgen van Katholieke lectuur. VRIJDAG, half 8 gezongen H. Mis ter eere van het H. Hart, 's avonds 7 uur Lof. 1 ZATERDAGavond van 6—half 10 gelegen heid om to biechten. In de weck de H*H. Missen te half 8 en 9 uur. Parochiekerk van Onze Lieve Vrouw. ZONDAG, de H.H. Missen te half 0, 7, 9 uur en te half 11 de Hoogmis. Te 7 uur Lof. MAANDAG, te half 8 Maria-Lof. W OENSDAG, te half 8 Lof ter eere van den H. Joseph. Aartsbroederschap der H. Familie. ZONDAG, 10 Jan. na de vergadering de „Profuudis" voor A. van het Nederend, lid cler 14de Secte. Parochiekerk van de H.H. Elisabeth ca Barbara. (Schoterkwartier.) ZONDAG, de H.H. Missen om half 6 kwart over 7, 9 uur en half 11 de Hoogmis, om half 7 Lof met predikatie en Vredesgebeden. E'INSDAGavond half 8 Lof ter eere van den H. Antonius en gebeden voor den vrede. Orn even vóór half 11 gezongen H. Mig. DONDERDAG, om 9 uur H. Mis voor de leden der Broederschap van O. L. Vr. v. Altijdd. Bijstand; 's avonds half 8 Lof met gebeden voor den vrede. Om even over half 11 gezongen H. Mis. Parochiekerk Sint Jan. (Amsterdamstraat.) ZONDAG, 7 uur en half 9 de stille H.H. Missen, half 11 de Hoogmis; 2'uur Cate chismus, 7 uur Lof met predikatie en Ro zenhoedje. BINSDAGavond half 8 Lof ter eore van den H. Antonius. Dinsdag, Woensdag en Donderdag om 7 uur geen H. Mis, maar zal op don gewonen tijd de H. Communie worden uitgereikt. 'DONDERDAG, 'sav. half 8 Lof ter eere van het H. Sacrament. VRIJDAG, 'a nam. van half 5—half 0 ge- ugenheid.om te biechten voor kinderen. ZATERDAG, namidd. van 4half 10 ge legenheid om te -biechten. ^Gedurende deze week do Catechismus volgens gewoonte. Woensdag- en Vrijdagmorgen ..wordt de kerk om 6 uur geopend en kwart over. 6 da H. Gomrnunio uitgereikt. HEEMSTEDE. ZONDAG, 7 uur en half 9 stilte H.H. Mis sen, 10 uur Hoogmis; 3 uur Vespers; 0 uur Lof. i MAANDAG en volgende dagen uitreiking der H. Communie ook kwart vóór 7. DONDERDAG, half 8 gezongen H. Mis ter eero van het H. Sacrament des Altaars, 'ft Av. half 8 Lof. VRIJDAG, 's middags 4 uur gelegenheid om te biechten voor de schoolgaande meisjes. OVRUVKEN. ZONDAG, de H.H. Missen te 7 uur en tie half 9. De Hoogmis te 10 uur; te 3. uur de Vespers. ZATERDAG avond te 7 uur Lof. Gedurende de weck de H,H. Missen te 7 uur en half 9 uur, SCHOTEN. (St Bavo.) ZONDAG, om half 8 Vroegmis en om 10 uur Hoogmis. Oin 12 uur Catechismus en om 3 uur Vespers, voorafgegaan door een Ro zenhoedj» voor den vrede. DINSDAG, om kwart voor 9 gezongen St. Ardonius-Mis. VRUDAG, 's avonds om 7 uur Lof tor eere v. h. Goddel ij k Hart van Jezus met Litanie en Rozenhoedje voor den vrede. ZATERDAG, 'b nam. van 4—9 uur biecht gelegenheid. HAARLEM MERLIEDK. ZONDAG, half 8 Vroegmis, kwart over 10 Hoogmis; vóór de Hoogmis Catechismus;half 3 Veepers en Rozenhoedje. MAANDAG en volgende dagen te half 9 Catechismus. VRIJDAG, 8 uur gezongen H. MIS. ZATERDAG, biechtgelegenheid A ge woonlijk. BENNEBROEK. ZONDAG, half 8 Vroegmis; 10 uur Hoog mis; 2 uur Catechsimus; 8 uur Lof voor don vrede. MAANDAG, kwart over- 8 H. Mis. DINSDAG, kwart over 8 H. Mis; 8 av. half 7 Lof voor den vrede. WOENSDAG, kwart over 8 H. Mis. DONDERDAG, kwart over 8 H. Mis en 't avonds half 7 Lof voor den vrede. VRIJDAG, kwart over 8 H. Mis. ZATERDAG, kwart over 8 H. Mis on van 4—8 uur gclegénhheid om to Mochten. lederen morgen wordt te kwart voor .7 de H. Communie uitgereikt. Da gebeden worden verzocht voor Bcrnardus Joannes van Kesscl, dlo mat de laatste H.IL Sacramenten: der Stervenden tg voorzien en voor Maria Lammer» geb. v. Deur sen. die jLn den Heer is overleden. VOGELENZANG. ZONDAG, te haJf 8 Vroegmis, te 10 uur de Hoogmis. Te half 2 Catechismus, half 3 Ve«- petrs. MAANDAG, Dinsdag en Woensdag slechte één H. Mis te 8 uur. DONDERDAG, Vrijdag en Zaterdag de H. Missen te 8 uur en half 9. Einsdag- en Vrijdagavond te 7 uur Lof. Woensdag en Zaterdag te haJf 12 Catechis mus. HA A RLEMMEKMEEfö. (Aan de Lifnden.) ZONDAG, 7 uur .Vroegmis voor The do-ru» Joseph Somers, 10 uur Hoogmis; 's middags 8 uur Lof met Rozenhoedje. MAANDAG, kwart over 8 Nicolaas v. Eks en Maria Schoorl. DINSDAG, kwart over 8 gez. H. Mis ter eere v. d. H.Antonius voor Joanna v. Rijn geb. Pijlman. WOENSDAG, kwart over 8 Adrianus Ruig- rok. DONDERDAG, kwart ovesr 8 Maria Roosen gob. Bos. VRIJDAG, kwart over 8 wed. Clasina Blom lid van Broederschap v. Kevelaer. ZATERDAG, kwart over 8 overledene fa milie Gallenkamp. De gebeden worden verzocht voor Maria Op den Keider, die met de laatste H.H. Sacramenten dei? Stervenden is voorzien en voor de wed. Ciasina Biom, die in den Heer is overleden. HOOFDDORP. ZONDAG, 7 uur voor het Geestelijk en tij delijk welzijn der Parochie; 9 uur de Ca- fcecldsmus, 10 uur voor Elisabeth Sneck Rein; 3 uur de Vespers. MAANDAG, bij de Eerw. Zusters voor Alida Maria Raaij makersvan der Weijden; kwart over 8 voor den Z. E. Heer J. Steen voorden, stichter van deze Parochie. DINSDAG, elders tot zekere intentie; kw. over- 8 voor Joannes Kalmthout en Anna Reijriaart. WOENSDAG, elders tot zekere intentie; kwart over 8 voor Franciscus Scheèlings en Maria Grerner. DONDERDAG, kwart voor 8 voor Joan nes (Stolwijk als lid van Piëtas; kwart over 8 voor Joannes Bus en Adriaari Maria Hack. VRIJDAG, kwart voor 8 voor Cornelia Beers en Anna Tol; kwart over 8 voor Petrus Jansen. ZATERDAG, kwart voor 8 voor Jhr. Pieten Maria George von Fisemiokwart over 8 voor Joanna Ven bertBreek. De gebeden worden verzocht voor Epke de Lange Simon Kok en Cornelia Kroezevan Walsteiir dio met de laatste H.H. Sacramenten deï Stervenden zijn voorzien en voor Johanna .VenbertBroek die ju den Lieer is overleden. NIEUW-VKNNEP. ZONDAG, 7 uur Vroegmis, 10 uur >g, mis, 3 uur Lof ter eero'van de H. Maagd met Rozenkransgebed. Cat. naar eew DINSDAG, half 9 Trouwmis. De gebeden worden verzocht voor Albertus Blom, die in den Heer ia overleden. LISSE. ZONDAG, te 7 uur en half 9 de gelezen H.H. Missen met onderrichting; te 10 uur Hoogmis met predikatie; te half 2 Catechis mus en te. half 3 Vespers waaronder de Li- tanio van Alle Heiligen zal geboden worden. MAANDAG, gleohts 2 H.H. Misssen te half 8 en half 9. DINSDAG, 12 uur voorbereiding voor de kleine meisjes die zijn aangenomen; 'sav. 7 uur Lof, waaronder de Rozenkrans zal ge beden worden. DONDERDAG, 's avonds te 7 uur Lof, waaronder de Rozenkrans zal gebeden woiv den. ZATERDAGmiddag van 3 uur af gelegen heid om te biechten, 'a avonds te 7 uur Lof, waaronder de Rozenkrans zal gebeden worden NOORD WIJ KEUHOUT. ZONDAG, 7 uur en half 9 stille H.H. Mis sen niet onderrichting, 10 uur Hoogmis met predikatie, 's Namiddags 2 uur Lol' en 'savonda 6 uur recollectie. De gebeden worden verzocht voor Gertruda Borgers, Laurentius Wijnands, Johannes Edelaar, die met de laatste H.H. SacramenU doa Stervenden zijn voorzien. ZANDVOONT bad. ZONDAG, de H.H. Missen te half 8 en 10 uur. te half 12 Catechismus en te 3 uur de Vespers met Rozenhoedje voor den vrede, DINSDAG, vau 5—7 uur gelegenheid om te biechten. WOENSDAG, de H.H. Missen te half 8 en 10 uur; te 8 uur de Vespers met Rozen hoedje. DUNDEUDAG, 8 uur gez. H. Mis en *8 av< 7 uur het Lol met Rozenhoedje voor den vrede. ZATERDAG, van 5—8 uur gelegenheid om' te biechten. FELSEN (YtiaereerA) ZONDAG, de H.H. Missen om 7 en 10 uur. De Hoogmis voor de weldoeners van he# klooster. Om 2 uur Catechismus, om 3 uua Lof, om half 6 en 0uur vergadering der Stt Fidelia en fit. Josoplisvcreenjging. DE OFFICIEELE KERKLIJST i i - - v.,, tjyu «jiyuciis wcigctuuu

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1915 | | pagina 9