der Openbare Godsdienstoefeningen in de R. K. Kerken te Haarlem en Omliggende plaatsen I S F KERKBERICHTEN. ^OeSIg PeS Uit nummer behoort bij de „Nieuwe HaarL Courant v»n,fl Febrnart 1915. De nadruk rag de berichten en mededee linten in dit blad ig verboden. ZONDAG GENOEMD QUINQUAGESIMA. Les uil den eersten brief van den li. apostel Paulus aan de Korinthiërs; XIII, 1—13. Broeders! Al spreek ik de talen der menschen en der engelen, zoo ik gecne liefde heb, ben ik 'eworden als een geluidgevend metaal of eene «linkende schel. En al heb ik de profetie-ga\e, en al ken ik alle geheimen en bezit ik alle we tenschap, en al heb ik alle geloof, zoodat ik bergen kan verzetten: zoo ik echter geene liefde heb, ben ik niets. En al deel ik al mijne bezit tingen uit tot spijs voor de armen en al lever ik mijn lichaam over om verbrand te worden, zoo ik geene liefde heb, baat het mij niets. De liefde is lijdzaam, zij is goedertieren; de liefde benijdt niet, zij handel! niet onbescheiden^ zij is niet opgeblazen, zij is niet eerzuchtig, zij zoeki. het hare niet, zij word. niet toornig, zij denkt geen kwaad, zij verheugt zich niet over de onge rechtigheid maar verblijdt zich met de waar heid; alles ferdraagt zij, alles gelooft zij, alles hoopt zij, alles verduurt zij. De liefde vergaat nimmer. Hetzij profetie gaven, zij zullen een einde hebben; hetzij talen, zij zullen ophouden; hetzij kennis, zij zal te niet gedaan worden. Want wij kennen ten deele en wij profeteeren ten deele: wanneer nu zal gekomen zijn wat volmaakt is, dan zal te niet gaan wat ten deele is. Toen ik een kind was, sprak ik als een kind, had ik meeningen ais een kind, dacht ik als een kind; toen ik echter man werd heb ik afgelegd wat des kinds was. Nu zien wij door eenen spiegel in een raadsel; maar dan van aange zicht tot aangezicht. Nu ken ik ten deele, maar dan zal ik kennen gelijk ook ik gekend ben. Nu echter blijven geloof, hoop, liefde deze drie; doch de grootste daarvan is de liefde. Evangelie volgens den H. Lucas; XVIII, 31—43. In dien tijd nam Jezus de twaalf tot Zich en zeide hun: Ziet, wij gaan op naar Jeruzalem, en alles zal vervuld worden, wat door de profeten over den Zoon des menschen geschreven is. Want hij zal overgeleverd worden aan de hei denen, en Hij zal bespot en gegeeseld en be spuwd wordenen na Hem gegeeseld te hebben, zullen zij Mem dooden; en op den derden dag zal Hij verrijzen. Doch zij verstonden niets hier van, en dit woord was voor hen verborgen, en zij begrepen niet wat er gezegd werd. Tiet geschiedde nu. toer Hij Jericho naderde, dat zeker blinde aan den weg zat te bedelen. En toen deze eene schare hoorde voorbijgaan, vroeg hij wat dit was. Men zeide hem dan dat Jezus, de Nazarener, voorbijging. En Hij riep, zeggen de: Jezus, Zoon van David, ontferm U mijner! zij die vooruitgingen berispten hem, dat hij zwijgen zou. Hy echter riep veel meer: Zoon van David, ontferm U mijner! Jezus nu stil staande gebood hem tot Zich te brengen. En ÏÏF! hli genaderd was, vroeg Hij hem, zeggende: wat wi" gij dat ik u doen zal? Hij nu zeide: neer, nat ik zien mogeEu Jezus zeide h'ein Word ziende! uw geloof hééft u gezond gr- maakt En oogenblikkeli.'k zag hij en, God ver heerlijkend, volgde hij Hem. En al hét volk, dit ziende, gaf lof aan God. Evait^elteverkiapiiig ZONDAG GENOEMD QUINQUAGESIMA. Het oogenblik, waarop Jezus Zijn bloedig Zoenoffer zou brengen, was nabij. Binnen wei nige dagen zou het Paaschfeest gevierd worden, tn het ware Paaschlam aan God worden op gedragen. Jezus zou, dooi het offer van Zijn Bloed, niet een enkel volk, maar alle volkeren oer aarde, vrijkoopèn ui de slavernij des duivels, heeds meermalen had Hij aan Zijne apostelen het wreede lijden en den schandelijken dood, die Hem wachtten, voorspeld. En nu. terwijl Hij op ging naar Jeruzalem, waar dat Zoenoffer zou gebracht worden, herhaalde Hij die voorspelling in de kleinste bijzonderheden. Terwijl Zijne apos telen vol vrees aan Zijne zijde voortgingen, blijft hij ai leen kalm en rustig, cn troost hen over Zijn lot, door bij de voorspelling van Zijn schandelij ken dood die Zijner glorievolle Verrijzenis te voegen. De H. Kerk herhaalt ons die woorden, die Jezus tot Zijne apostelen sprak, om ons daar door aan te sporen reeds nu de geheimen van Jezus' lijden, die zij ons binnen eenige weken zal voorstellen, te gaan overwegen, om ons daardoor ol te houden van de bandclooze vermaken, die de wereld in deze dagen aan hare volgelingen aan biedt. Treden wij in dien geest der Kerk in deze dagen, die de vasten onmiddellijk voorafgaan wekken wij in ons hart door het overwegen van Jezus' lijden een groote vrees voor de zonde, de oorzaak van dat lijden, en. trachten wij aan Jezus eerherstel te geven voor de beleedigingen, 411 deze dagen vooral Hem aangedaan. Jeztls sprak zeer duidelijk, maar Zijne leerlin- *=L"n> „zij verstonden niets hiervan, en dit woord was voor hen verborgen, en zij begrepen niet wat gezegd werd." Hoe was dat mogelijk? Omdat zij zich nog geen goede gedachte van den Meutes gevormd hadden. Zij beschouwden Hem nog als een machtig vorst, die Israël van het juk der Romeinen bevrijden, en een groot aardsch rijk stichten zou. De voorspelling van lijden en ver- nccle11ngend;e Jezus hen nu deed, konden zij met die opvatting niet vereenigen en van daar flat zij niets er van begrepen. „Omdat de leer ling?", altijd nog aardschgczind, zoo zegt de ons> geenszins die geheimzinnige Jci Fen hHnC£ Vat.tcn' wr°chtte Jezus een won- SezicS J5, f Lair?- Tr hunne oogen het ent terug, opdat zij, die de taal van een jemelsch geheim met verstonden, door hemelsche daden in het geloof zouden bevestigd worden Na aldus zeer duidelijk het verband aangege ven te hebben, dat er in de bedoeling van Jezus la'g tusschen Zijne voorspelling en het door Hem verrichte wonder, verklaart diezelfde Heilige ons dat wij in den blinde van Jericho een afbeelding moeten zien van het geheeie menschelijk geslacht, tn van iederen mensch, die door de zonde ver blind is. Ieders ziel wordt door de zonde onge voelig voox het licht der genade; het licht des d?pn°uS-werP* ziine stralen niet meer op den weg •jn hij bewandelt, en al wat hij doet is zonder nipiilens,5.voor den hemel, gelijk ook een blinde Ja n«~r» kan voor ziJ'a Bjdelijk onderhoud. Windefs WnS61 dan ,,et lot van lichamelijk ten minste lm? den zondaar- De blinde voelt a* hem ontbreekt, hij verlangt de genezing van zijn gebrek, en zal ieder middel daartoe aanwenden. Maar de zondaar is dikwijls ongevoelig voor zijn toestand, en doet niets om er uit verlost te worden. Evenwel, hoe noodlottig en gevaarlijk het geestelijk blind zijn moge wezen, onherstelbaar mag die zielskwaal niet genoemd worden. Een onfeilbaar middel staat aan die beklagenswaardigen ten dienste. Zij be hoeven slechts het voorbeeld van den blinde van Jericho na te volgen, en de hulp van Jezus in te roepen, en ook zij zullen genezen worden. Zij behoeven Hem slechts te zeggen: „Jezus, Davids Zoon, ontferm U onze»." Wel zullen velen op slaan, die een woord van berisping, van verach ting en spot doen hooren, doch wie van zijne blindheid genezen wenscht te worden, hij store zich niet aan die bèdillers. Hij roepe als de blinde van Jericho des te meer om ontferming, genade en hulp. Dan vooral dient het mensche lijk opzicht met voeten getreden te worden. Had de blinde geluisterd naar Item, die hem het zwij gen wilden opleggen, hij zou niet genezen, maar Êünd gebleven zijn; eveneens zoo de christen, die van leven wil veranderen, zich laat terughouden door wie hem ip den weg treden, iiij zal in zijne zonde blijven en niet tot het licht komen. Van den blinde werd veel inspanning geëischt vóór dat hij zich aan Jezus' voeten kon neerwerpen, hij moest om hulp roepen en zich laten geleiden, vóór dat hij het verblijdend woord mocht hooren: „wees ziende, uw geloof heeft u gezond ge maakt" Zeker niet minder wordt van hem gevor derd, die in geestelijker zin blind zijffde, ziende wil worden. De genezing der zie'skwalen is niet een geringer wonder van Gods Almacht dan het heelen van lichamelijke kwalen, maar gelijk voor het laatste Jezus de medewerking van den blinde eischte, vergt Hij ook van den zondaar een getrouw en moedig medewerken met de hem verleende genaden een vastberaden overwinnen van alle moeilijkheden, die zich voordoen. „Wie den mensch zonder hem geschapen heeft, die rechtvaardigt hem niet zonder hem," zegt de H. Augustinus. Maken wij dus he! voornemen steeds mede te ken in bet niet bfj die, welke ons van de „vaste" sterren scheiden. Dubbelalpha van den Centaur staat het dichtst bfj ons, namelijk: 30 billioen Nederlandsche mij len; de Groote Beer, eene opeenhooping van pi. m. 450 sterren, waarvan ééne van de eerste grootte, bevindt zich op zijn minst 90 maal zoo ver van ons af. Verging dit sterrenbeeld (dat zeker een ieder wei kent), werd het op eenmaal weggenomen, dan zou het zich desondanks nog tientallen van jaren aan 's menschen oog blij ven vertoonen, alsof het nog op dezelfde plaats stond. Men beproeve eens om den afstand te bere kenen van sterren, wier licht 20,000 jaren, dat van de Poolster zelfs 43,000 jaren, tijds ver- eischt, om ons te geworden, als gegeven is, dat het licht zich in den aether voortplant met eene snelheid van 300,000 K.M. in de seconde, en dat het licht, dat de zon ons toezendt, in eene korte spanne tijcis, in 8)^ minuut tot ons komt! Men verkrijgt dan getallenreeksen, waarvan men duizelt. Voeg daarbij de 10,000 nog onopgeloste nevelvlekken, die wellicht uit schier tallooze sterren bestaan! I och bereikt die oceaan van sterren eeifmaal zijne uiterste grens; eene ongerijmdheid is het, je verklaren, dat het sterreuheir nimmer eindigt. En buiten die grens, daarbuiten Daarbuiten ligt het volstrekte niets, daarbui- ien ligt het oneindige, de "eeuwigheid, die zich immer voortzet, millioénen en millioenen mijlen, die nimmer het einde naderkomt, noch nader- kvvam, wijl zij geen einde heeft Alhoewel de menschelii.' t rede, welke volma king ze ook bereikt, dit niet bevroeden kan, de mogelijkheid van het oneindige is slechts bekend aan den grooten Mathematicus, aan God! Er is veel, wat de rede niet bevroeden kan; de moderne „verlichte" spot met onze „domheid", verklaart het voor een hersenschim, te gelooven aan éénen Drieëenigen God: bij gelooft alleen wat zijne rede begrijpen kan! Jawel, zoo gaat het I Dat er zich boven zijn hoofd eene oneindigheid verheft, dat begrijpt hij rm hporrnnfifflforh de 40-daagacho Vasten. De H.H. Missen om 7. uur, half 8, 8 u. en 9 uur. DONDERDAG, half 8 en 8 uur de H.H. Mis voor Me], Sofia van der Aa, als lid van heit Broederschap tot, lafenis der. geloovige delen. .VRIJDAG 7 uur Kruisweg. ZATERDAG 7 uur Rozenhoedje In de Ma riakapel. Woensdag en Vrijdag fs het niet geoorloofd vleesch te eten, wel Donderdag en Zaterdag. De Vasten-medidaties zullen dit jaar ge houden .worden door den Pastoor. Zondagsa vonds om half 7 uur. half 6 gehouden in de parochiekerk aan h Spaarne. Vóór de vergadering bestaat gelegenheid zich op te geven als lid der 'J Familie en van „Voor Eer en Deugd." WOENSDAG 17 Febr. Gedachtenis aan vlucht naar Egypte. Te verdienen eene vo aflaat voor alle leden. Op alle dagen van Vasten te verdienen een aflaat van 10 ja on 10 quadr. i Parochiekerk van den JET, Joseph. ZONDAG, de H.H. Missen te 7 uur. en half'9 u.-j te half 11 de Hoogmis; te 1 uur, vul uail 0 wr eüre V1 Leering; te half 6 uur Congregatie voor jon-den H. Antonius. Om 10 u. 50 m plecht i gelingen met uitstelling te 7 uur Lof metinzegening van een huwelijk Parochiekerk van de H.H. KlUabetfc ea Barbara. (8ehuterkwartier.) ZONDAG, de H.H. Missen om half 6 kwi over 7, 9 uur en half 11 de Hoogmis, cl half 7 u. Lof met predicatie en vrede* gebeden. DINSDAG, om half 8 Lof ter eure v<? de geestelijke blindheid onzer ziel genezen wor den. iAiffïfgen voer eeo ïetier». iets óver oss Zonaeslslgel. werken met de genaden die ons vooral in dc nu niet, en dat zal hij nooit begrijpen; toch aanstaande dagen van boetvaardigheid zoo over- hecht hij onvoorwaardelijk geloof aan die ruim- vloedig gegeven worden, dan zullen ook wij van te zonder aanvang! Het komt niet m heni op, dit tegen te spreken! Het geloof aan eenen God, Die immer en zonder begin is, heet eene onmo gelijkheid, eene ongerijmdheid. Dat is incon sequentie, aanbidders van Strausz; dat staat u miet fraai, mijne heeren! Eens wat zeggen? „Ik geloof, wijl het ongerijmd is,.... niet te gelooven i" En al tracht nu eene valsche wijsbegeerte, al zoekt vooral in dezen-tijd een stelsel van spits vondige drogredenen, eene keur van allerhande sopliismen, de Godsidee te ontzenuwen, al wor- r 'den ook velen, verblind door fraai-klinkende Uns zonnestelsel bestaat uit eene groep van sluitredenen, gebouwd op bedriegelijke gronden ten minste 34 groote hemelbollen en verscheidene medegesieurd in den stroom der God loochening! kleine, waarvan de zon het middenpunt is. Het de wetenschap heeft slechts kunnen bevestigen', bevindt zich ongeveer in het centrum van den wat door alle tijden heen geleerd is, neen, het Melkweg, dien helderwitten gordel, die den geloof een hechten, een rotsvasten steunpilaar Memel schijnt te omspannen en die bestaat uit kunnen bijbrengen; de wetenschap heeft de over een oceaan van zonnen, welk? misschien op hare tuiging nog dieper in de harten doen wortelen beurt weder de centra zijn van planetenstelsels, in ,iPn i wi Al die sterre van kleuren purperen en gouden omkleedselen, andere flon- werden! keren in het diepste blauw of violet, andere I weder zijn gehuld in mantels van het fraaiste II. rood, oranje en geel, of schijnen gedompeld im eenen vloed van smaragd. Onder haar'zijn tal- j Uns zonnestelsel neemt eene allergunstigste rijke dubbel-zonnen, die zich, naar de eeuwige plaats in: het bevindt zich, volgens het gevoelen wetten der zwaartekracht, om haar gemeenschap pelijk zwaartepunt wentelen, sommige in enkele etmalen, andere in tientallen, honderdtallen van jaren. Als men, door den telescoop de stei dubbelgain- ma van den Leeuw beschouwt, lost zij zich op in twee, nevens eikand', geplaatste zonnen. De grootste dier beide is omhangen niet het "ouden gewaad eens heineikonings, de andere straalt in eenen gloed van rood en smaragd, in won dere harmonie, vervloeiend tot eene heerlijke In der meeste astronomen, bijna in het centrum van den Melkweg. Deze omstandigheid maakt, naar veler meening, het leven op 0ü2e aarde mogelijk. Tot ous zonnestelsel behooren: 1. De Zon, het centrum. 2. De 8 planeten of dwaalsterren. Zij worden verdeeld in a. de 4 binnenplaneten, welke, van de zon Sprekend, zijn: Mercurius, Venus, de Aarde en Mars; mengeling van kleuren En al deze zonnen zijn b. de 4 buitenplaneter in dezelfde volnnrde- oceanen van vuur; alle zijn zij omtogen door Jupiter, Saturnus Uuranus en Nenfun,, een heerlijken kleurensluier; en alle zweven zij j 3. De 25 bijplaneten manen of wachters hare eindetooze kringelbanen in den boezem des I Uitgezonderd Mercurius en Venus' ziin alle trillenden, des ongewortelden aethers; door hetplaneten in het bezit van-eén of meer wachters oneindige, dat geen middenpunt heeft, in nim mer-riistenden samengang, naar de nooit ge schokte Wet, die de wijsheid des Scheppers, van den aanvang der tijden af, heeft vastgesteld. En te midden dier edelgesteenten zwerft de nietige atoom, die aarde genoemd word wier heer- schers elkander bestrijden in verbitterden kamp! ciooIjjSr°fldt het plan van den Almach- Znn'e die. milliarden van diamanten, op strekte .voorschijn riep uil het vol- samengesteld en kringlo? tebe-ini^/"^1^ opera Domini, ejus...... Sanctum et terribile nomen eins (Psalm 10)". „Excelsus super onines gentes Dominus, et super coelos gloria Ejus! (Psalm 112)". „Coeli enarrant gloriam Dei, el opera' manuum Ejus annuntiat finnamentum (Psalm 18)". Onder die duizenden zonnestelsels zijn er vele wier grootte het onze verre overtreffen. Sirius bijvoorbeeld, de purperen hoofdzon van het ster renbeeld cie riond. is, volgens de berekening der astronomen, 1100 maal zoo groot als de zon, terwijl haar licht n.eei dan 50 maal zoo sterk is 1 Ze is eene physieke dubbelstar en tot dus verre heeft men bij haar éénen wachter kunnen ontdekken, die zich in 49 jaren en 4 maanden om haar wentelt. De zon is gemiddeld 149 millioen K.M van ons verwijderd. Om haar te bereiken, zou een voetganger, dag en nacht voortwandelend, die 120 K.M. in een etmaal aflegde, 350 iaren floodig "hebben. zich van dc planeet Nepfunus af ie het verst van het centrum verwijderd is) m^r at Zoi1^e8evö1. dan zou zijne wandeling meer dan 7,000 jaren duren. VT* .de» hJeldere „morgenster", die van alle voeM r^rien ti\iCh M ons 8taat' zo" men> te rij" tlJd van ongeveer 90 jaren bereiken lnmnen- De maan staat niet meer dan 384,400 4. De 'Asteroïden 2ee" KThemei^Ten, van we ke ei zijn die niet meer dan 20 K.m! middenlijn hebben. De eerste naar ik meen Ceres genaamd, werd op Nieuwjaar 1801 ontdekt. Een verblijdende Nieuwjaaisgave voor den Italiaan- schen astronoom, die haar voor het eerst aan schouwde! Thans zijn er reeds een 630-tal be kend; ze bewegen .zich. misschien op eene enkele na, tusschen Mars «a Jupiter. De fotografie heeft veel tot hare ontdekking bijgedragen. 5. De kometen en de „vallende sterren", over welke wij nader zullen spreken. Of slechts de aaide door levende wezens, door redelijke schepselen is bewoond? Niemand weet het. Pater Seccht, de directeur van het Ro- meinsch Observatorium, verdedigde indertijd met groote bekwaamheid de stelling, dat het bestaan van leven op de overige planeten zeer wel moge lijk is» Evenwel" net blijft bij een vermoeden. De planeten hebben óf een onbeteekenenden damp kring óf geene wachters, ót zijn reeds in eene periode van ontwikkeling getreden, waarin wel licht geen leven meei mogelijk is, óf hebben de ontwikkeling nog met bereikt die dat leven zou mogelijk maken M'ischien bestaan er schepse len op die werelden, die bij eene andere bewerk tuiging, ook aan andere levensvoorwaarden on derhevig zijn dan wijwiet weet? Laten wij hopen, dat de wetenschap ook deze moeilijkheid eens voor ons oplost! Wordt vervolgd.) JAC VAN DIEMEN Wz. tZÏ™* 30 S^dd«Hjn« van'ons j de geloovi^ delen, at. tn echter, die onmetelijke afstanden verzin- .WOENSDAG Md Auteursrecht voorbehouden Kathedrale berk SL Havo. ZONDAG do HH Mi.s.sen om half 7, 8 en 9 uur en om half 11 de Hoogmis; om 1 uur Catechismus in de kerk; half 7 u. Lof met preek. Vóór het Lof het Rozenhoedje en de litanie van Alle Heiligen. MAANDAG 7 u. Lof met Rozenhoedje voor OENSDAQ Aachwoensdag en begin araa conferentie. WOENSDAG, Aschdag begin der groote vasten, tevens 5e der negen Woensdagen wei- het feest van St. Joseph voorafgaan. Vóór de H. Mis van kwart voor 8 uur wijding der H. Asch. Te kwart voor 8 uur gezongen H. Mis en 's avonds te half 8 uur Lof. DONDERDAG, te half 8 Lof met gebeden voor den vrede, VRIJDAG kwart voor 8 u. Anna Scholten, lid broederschap H. Hart half 10 uur Mej. van der Aa als lid der broederschap van ge durige Aanbidding. .Van 6half 8 uur gelegenheid om te biech ten uitsluitend voor kinderen. ZATERDAG, te hall' 9 H. Mis voor de bekeering der Zondaren in de Kapel van het miraculeuse Mariabeeld. To half 8 Lof met gebeden voor den yrede. 'eNam. van 6 uur af gelegenheid om te biechten. Parochiekerk van den H. Antontua van Padua. ZONDAG en twee volgende dagen zal ln I dcae kerk het Gebed van 40-Uren plechtig i gevierd worden. j Heden te half 6 Uitstelling van het Allerh. |Die gelezen H.H. Missen te half 6, 7 uur en half 9 u. Eden dag algemeene Communie voor de leden der Broederschap van den H. Kruis weg. Te .half 11 Solemneel© Hoogmis, 's Na- 1 middags geen Cathechismus. Te half 4 (Maan dag en Dinsdag te 4 uur) plechtige Aanbid ding Van 67 uur gelegenheid om te biech ten. Te 7 uur plechtig Lof. MAANDAG tie kwart voor 7 uur Uitstelling van het Allerh. Te 7 u. half 8, 8 uur en half 9 de gelezen H.H. Missen; te 10 uur pleoh- tdge Hoogmis. Maandagnamiddag t® 4 uur I plechtige Aanbidding. Gelegenheid om 1» biechten tot aan het Lof. Te 7 uur het Lof. DINSDAG te kwart voor 7 uur Uitstelling van het Allerh. Te 7 u;, half 8 u., 8 u. enhalf 9 de gelezen H.H. Missen. Te 10 uur plechtige Hoogmis, 's Namiddags te 4 uur Aanbidding, 's Avonds te 7 uur Solemneel Lof en gebe- don der Broederschap van den H. Antonius, waarna Processie met het Allerh. en de Lof zang- „Te Deum" tot sluiting van het Gebed van 10-Uren. WOENSDAG, Aschdag, te 7 en 8 uur de gelezen H.H. Missen, en te half 10 uur ge zongen H. Mis. Na de H. Missen van 7 uur 8 u. en half 10 uitdeeling van de gewijde Asch. 's Avonds te half 8 uur Lof, waar onder de „Miserere" en eerste Medidatie over het Lijden Onzes Heeren. Do volgende Medidatie3 zullen, als naar gewoonte, gehou den worden op de Dinsdagen ln de Vasten, 's avonds t© half 8 uur. VRIJDAG te half 8 uur de H. Mis voor de levende en te 8 uur gezongen H. Mis voor overledene leden der 3de Orde van den H. Franciscus. ZATERDAG te half 8 uur en 8 u. de H.H. Missen voor den Heer Jaoobus Ainddua Bos se, als lid der Broederschap van den H. Kruis weg. ZONDAG 21 Februari te half 11 uur de H. Mis voor de Lejen der Broederschap van den H. Kruisweg- Kerk van het Allerheiligste Hart. (Kleverparkweg.) ZONDAG, te 9 u. de stille H. Mis; te half 11 de Hoogmis, onder de H. Missen predikatie; to half 1 u. Cathechismus; te 4 uur Lof en Rozenhoedje. DINSDAG 3e der negen Dinsdagen ter eere van den H. Antonius, te verdienen vol le aflaat, te half 8 gezongen EL -Mis. Het H. Sacrament blijft ter aanbidding uitgesteld tot half 10 uur, te 7 uur Lof waaronder de gebeden der Novene; 's av. van half 8 halï 9 gelegenheid tot het verkrijgen van Katholieke lectuur. WOENSDAG, Aschdag, na do H.H. Missen uitdeeling der gewijde Asch. •VRIJDAG, half 8 gez. H. Mis ter eere van het H. Hart; 's avonds 7 uur oefening van den H. Kruisweg. ZATEltDAGavond van 6half 10 gelegen heid om te biechten. In de week de H.H. Missen te half 8 en 9 uur. ZONDAG 21 Februari, 1© Zondag van de Vasten, 's avonds 7 u. Lof en Medidatie over het Lijden O.H.J.O. De Medidaties zullen gehouden wordendoor den Eerw. Pator Valerianus Zaat, uit het klooster te Woerden. Parochiekerk van Onze lieve Vrouw. ZON DAG, De H.H. Missen te half 8, 7, 0 uur en te half 11 de Hoogmis; te 7 u. Lof. MAANDAG 9 u. plechtig© gezongen H. Mis van dankbaarheid voor 12i/a-jarig Pries terschap. T-s half 8 u. Lof ter eere dor Al lerheiligste Maagd. WOENSDAG, Aschdag, begin der 40-daag- sche Vasten. De H.H. Missen te 7, 8 en half 9 uur. De H» Mis te 8 uur gezongen. Na iedere H. Mis uitdeeling der gevrijd vAsch. Aartsbroederschap der H. Familie ZONDAG 14 Febr. Feestvergadering WOENSDAG, Aschwocn8dag. 's Morgen* half 7 u. en vóór iedere H. Mis uitdecli der H. Asch. .ffc DONDERDAG, 's avonds half 8 Lof n gebeden voor den vrede. Parochiekerk Sint Jan. A raster damstraat) ZONDAG om 7 u. en half 9 de stille Missen; half'11 de Hoogmis; 2 uur de Ca chismu8, 7 u. Lof met predikatie cn E: zenhoedje. DINSDAG, 's avonds half 8 Lof ter ee.. van den H. Antonius. WOENSDAG, 7 uur de gezongen H. M voor do H. Mis van 7 uur wijding der aac Na do H, Missen, nadat do H. Communie uitgereikt uitdeeling der gewijde asch. DONDERDAG, 'b av. half 8 Lof ter ee '1 van het H. Sacrament. VRIJDAG, n.m. van half 6—half 6 gelj genheid om te biechten voor de kindere"/ Te half 8 u. H. Kruisweg. ZATERDAG, n.m. van 4—half 10 gelege heid om te biechten. Gedurende deze wet' de Catechismus volgens gewoonte. De H." Missen te 7 uur, half 8 en 9 uur. WOENSDAG- en Vrijdagmorgen wordt kerk om zes uur geopend en kwart over z" de H. Communie uitgereikt. A.s. Zondag generale Communie voor 5 kinderen van de kleine leeringen. 1 heemstede. ZONDAG, 7 uur en half 9 stille H.H. M sen, 10 uur Hoogmis, 8 uur Vespers; 6 ui Lof. MAANDAG en volgende dagen uitreik! I der H. Communie ook kwart $óór 7. WOENSDAG, Aschwoensdag, begin dei. Veertigdaagsche Vasten. De H.H. Missen half 7, 8 en half 10 uur de gezongen j_> Mis; 'savonds hall 8 oefening van den Kruisweg. DONDERDAG, half 8 gezongen H. Mis t, eer© van het H. Sacrament des Altaars, 's A half 8 Lof. O VUB VEEN. dö H H- Missen te 7 uur en half 9. D© Hoogmis te 10 u. Te 3 u rfe v<' pers. ve DINSDAG, te half 9 u. de gezongene Jaa nv» o ti tt Missen te 7 en 8 Te 9 u. de Hoogmis. Vóór de H.H Mil 611 -uitdeeling der- Asch.* .VRIJDAGavond te 7 uur Kruiswetr ZATERDAG, 's avonds 7 uur Lof Gedurende de week de H.H. Misien te uur en half 9, SCHOTEN. (SL E.. ZONDAG, de Vroegmis om half 8 en o 10 uur de Hoogmis; 12 Cathechismus e' om 3 uur Vespers, voorafgegaan door e*1 Rozenhoedje voor den vrede. DINSDAG, om kwart voor 9 uur gezoi i - gen St. Antoniusmis. 1 WOENSDAG, voor beide H.H. Missen w: ding en uitdeeling der asch; om kwart vo- 9 uur gezongen EL Mis en 's avonds om uur Kruisweg. VRIJDAG '8 avonds om 7 uur Kruisweg. 1 ZATERDAGmiddag van 4—9 uur biecb gelegenheid. BENNKBROEK. ZONDAG, half 8 Vroegmis; 10 uur Hoo, mis2 uur Catechismus3 uur openbare ve gadering der Aartsbr. van O. L. Vr. Altijd, Bijst. I MAANDAG, kwart over 8 H. Mis. DINSDAG, kwart over 8 H. Mis en 'ga half 7 Lof voor den vrede. WOENSDAG, 8 uur wjjding en uitdeelir! der H. Assche, waarna gezongen H. Mis. DONDERDAG, kwart over 8 H. Mis i, 's avonds half 7 Lof voor den vrede. VRUDAG, kwart over 8 H. Mis en 'sa, half 7 oefening van den H. Kruisweg. .liS ZATERDAG, kwart over 8 H, Mis en yj. 4—8 uur gelegenheid om te biechten. 1 De gebeden worden verzocht voor Maria Lam me ra geb. v. Deursen, Bernardus Joannes van Keesel, die in. den Heer zijn overleden. Iederen morgen wordt te kwart yoor i de H. Communie uitgereikt. VOGELENZANG. ZONDAG, te half 8 Vroegmis, te 10 uur i, Hoogmis; té half 2 u. Cathechismus;te ha 8 Vespers. MAANDAG en Dinsdag de H.H. Miss» i' om half 8 en 8 uur. Dinsdagavond te 7 ut Lof. WOENSDAG te half 8 en 9 uur. Ta uur gezongen H. Mis. DONDERDAG de H.H. Missen te half 1 en 8 u. 's Avonds te 7 u. Lof en predicatie b voorbereiding van het 40-IJrengebed. VRIJDAG en Zaterdag de H.H. \Misacn 1 hallf 7 u., 8 u. en 9 u. Vrijdagavond Lof m predicatie te 7 uur. Zaterdag te half 8 Lof. Maandag, Dinsdag, Woensdag en Do dag na de eerste H. Mis de Cathech' rli'l r Da vergadering .wordt iederen Zondag te Insceliiks .Woensdag te half 18 u. DE OFFICIEELE KERKLIJST tl L "J j i' Ci U II - - li.» Uü WIUW XL. -00-181 'Jü Vj» ionde i hiarnt'

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1915 | | pagina 9