van de Openbare Godsdienstoefeningen in de R.-K, Kerken te Haarlem en Omliggende plaatsen MerteMe LL Volksbond nor Mei en bnilenpmeeeten. s Er leefijk ingeloopen. evangelie-verklaring Wetenswaardig Allerlei *»De goeden hebben 'f slecht; de slechten hebben 't goed ^Qlo^fsverdesiiifisiig. Dit 't feest van Maria's ten hemel opneming kwam wijl een ideetje mij te binnen schoot, ..gij j.., ik op mn vacantiedag door 't Zwarte Woud in moet nog beter genezen worden." uilen nemen die bedevaartsplaats aan en besloot dezen enj „Geacht gezelschap," dus begon ik tot de aan- JVaSX mlK bl'iïen' S""1, he'•&«-, J» koogfeaar helt uit den sS stille kapelletje mi n brevier gebeden had, begaf zijner theoretische wetenschap geen bewijs kun- ïk mij naai t notel Onder de aanwezige gasten nen putten. Misschien is hij geneigd een meer ïïlnTX,,8 5la," e,hm; mi'1 P'ac&dM. weg in ie slaaa om zich ie rS inh!iii t u lk cchter de eerste j vaardigen. Zijn aanval was vooral bedoeld op oogenöi KKui mij Kon herinneren, waar en wan- de „domme" boeren van 't Zwarte Woud. Als neer ik hem reeds getroffen had. Later, toen wij1 - - te S aan tafel juist naast elkaar kwamen te zitten, ging mij eensklaps een licht op. „Hoogleeraar Dr. stelde hij zich voor. „Uit M. was ik zoo vrij te vragen, „Jawel, eerwaarde," antwoordde hij op ironi- schen toon, „en wij hebben reeds de eer gehad. „Ja> juist-..,k herinner 't mij. 't ls eenige jaren geleden bij een vergadering. Toen onder hield u zich met mij zeer eenzijdig over 't katho lieke geloofsleven jjc Zeide dit met opvallende scherpte om den doctor, die als voorstander van de cultuurkamp \vilde schitteren, al te voren den lust tot redetwisten een beetje te benemen. Doch 't hielp met. t Gevolg van mijn woorden had zoo ongeveer de u11werking van een rooden doek ëcvuig «muuuu wumcu. jol °.P (:eri s »er. Want spoedig gingen morgenmiddag verzoek ik u uitstel. Tot ziens, de sluizen zijner „wijsheid" wijd open. - Namens het Bestuur, S. VROUWE, Secr 't Was alles oude, duizendmaal weerlegde onzin. Men liet hem vrij spreken. Niemand bekom merde zien om hem. Ook ik liet mij om zijnentwil den eetlust met bederven. Maar later bij de koffie werd t mij toch te erg. ,Een vooi bij trekkende processie bewoog den ge leerden doctor tot de hoonende opmerking: „Zie toch eens, mijne heeren hoe die domme boeren die Mana aanbidden De uitdrukking „die Maria", deed duidelijk zien, welk geloof de hoogleeraar aanhing. Algemeen werd men nu vertoorn. Aller oogen richtten zich op mij en verlangden gebiedend, gen lafaard laten bezoedelen? Nooit? Nu nog langer zwijgen, zou lafheid zijn. „Schaam u mijnheer," begon ik opgewonden, „uitdrukkingen te gebruiken, welke wij als ka tholieken niet dulden mogen. Wij letten er op, dat de gezegende Moeder des Heeren passender i betiteld wordt, dan „die Maria". Zoo moogt u j van uw dienstbode spreken. En wat wilt u met uw „aanbidden"? Wij verzoeken u dringend om Frits, de Ober. „Ei, ei, zoo, zoo, zonder afscheid, hoe jam mer," ging 't van mond tot mond. Het was zóó 't best voor hem. De antwoorden der boeren schenen niet geschikt geweest te zijn om daarmee in 't openbaar te pronken. Meestal tikten zij allen met duidelijk gebaar tegen 't voorhoofd. Een echter, een oud, eerbied waardig man, sloeg den-spijker op den kop. „Of wij de lieve Moeder Gods aanbidden? Zou zij ons dan kunnen verhooren? Moest zij dan niet hébben veel gedaan voor de wereld, voor hun stand en de maatschappij, voor (hun hinderen, maar niets voor den hemel, omdat zij hun arbeid niet met het oog op den he mel verricht hebben, terwijl diezelfde arbeid getsegend zou geweest '/.ij", eu zijne vruchten zou hebben opgeleverd voor de eeuwigheid, indien zij hem met een goede meening met het oog op God verricht hadden. „Bravo," klonk het rondom ons. De doctor was sprakeloos. Dat had hij niet Boven op een hoogen berg nabij een Zuid- Duitsche bisschopsstad verheft zich een overoud Moedergodskapelletje. 't Is oen liefelijk plekje. Reusachtige dennenwouden van 't Zwarte Woud sluiten den achtergrond, en naar. 't Zuiden en Westen zweeft de blik weg tot aan de verre Alpen, vanwaar de dartele Rijn als een ziiver lint door de bloeiende landstreek komt kronke len-, Volgens de sage heeft een vi'ome ridder dit stemmig heiligdommetje gebouwd, om Maria te bedanken voor zijne redding bij vijandelijke aan vallen. het aanbidden der heiligen betreft, dat is toch reeds lang genoeg bekend, dat 't katholicismus .deze naar afgoderij strevende onzinnigheid' door woord en leer eischt." betwijfelen. Ons, katholieken, is daarvan in ieder geval niets bekend." „Wenscht u dus overtuigende bewijzen?" Uit dagend wierp hij het hoofd naar achteren-. Om mij bang te maken. Tevergeefs! „Dat wensch ik niet alleen, doch in naam van-dit gezelschap, doctor, verlano- ik het dringend!" Boosaardig zag hij rond. „Zoo, zoo, in naam van dit gezelschap. Er zijn dus behalve u no» meer aanhangers van deze fanatieke Verder kwam hij niet. „Hoogleeraar, pas op uw woorden. Als dat uw bewijzen zijn, dan doet u ons onrecht," riep men hem van over de tafel toe. „Bewijzen," drong ik aan, „korte, krachtige, vernietigende bewijze» geen holklinkende woorden." De geleerde doctor zat geheel en al in den klem. Het gezelschap schaarde zich rondo-m ons. „Nu doctor Hij beproefde nu J» de grootste verlegenheid te antwoorden. Maar, wat was 'f? Geen spoor Hoe 't ook zij, dit kapelletje draagt er veel toe bij mn de vereering der lieve Vrouwe te bevorderen en langzamerhand is 't een bede-Ivan eenig bewijs! Doodeenvoudig, omdat hij vaartpiaats geworden, waarheen telken jare naniets kon bewijzen. Evenwel geloofde hij een hel den oogst uit de omliggende dalen de geloovi-den-daad- verricht te hebben en stelde eindelijk gen in processies opgaan om zich onder Maria'sde onbeschaamde vraag: schutse te stellen „Consolatrix afflictorum," „Troost der be drukten," staat In gouden letters boven den ingang. Iets meer dalwaarts doch zoo, dat 't kapelletje nog te zien is, bevindt zich een hotel, waarin „Erkent gij nu, dat gij ontmaskerd zijt, pas-, toor?" Luid gelach brak 'os. „Maar mijn beste vriend, gjj bewijst juist het tegendeel van hetgeen gjj moest bewijzen 1" De doctor was inderdaad een slecht verdedi- onlangs het volgende belangrijke voorval plaats1 ger geweest. Beschaamd maakte hij aanstalten greep. Pastoor S. verhaalt het aldus: Den dag vóór om zich uit de voeten te maken. „Halt, vriendje, niet zoo gauw," dacht ik, ter-1 Het Bestuur m DE OFFICIEELE KERKLIJST De nadrnfe vas de berichten en mededeeUngen In dit blad is verboden. nummer behoort b'd de «Nieuwe Haarl Coourant" van 19 Juni 1915, VlEltDE ZONDAG NA PINKSTEREN. uit den brief van den H. Apostel Paulus aan de Romeinen; VIII, 1823. heilige vrees voor Zijne Almacht vervuld, in nederigheid uitriep: „Heer, ga -weg van mjj, want ik hen een zondig mensck", te '/eggen: „vrees niet, van nu af zult gij raen- sclien vangen". Gelijk hier, niet door de er- Broeders! Ik hen van gevoelen, dat het varing of bedrevenheid van Petrus, maar jijden van dezen tijd van geen waarde is ec» hijzonderen hijstand van Jesus, een de toekomstige heerlijkheid, die in ons wo»dcrl)are zegen den arbeid van Petrus ver- J?' geopenbaard worden. Want de verwaeh- vezelde, zoo zon ook zijn latere arbeid een tij. ;g van het schepsel verwadht de open. hijzondei'e vruchtbaarheid hebben, niet ten- H O VH1* 1ICI cou V. JaiO V..I vm U.C U'X>CA1- ®£arwoiding der kinderen Gods. Het schep- gevolge van menscheljjke hulpmiddelen, van immers werd der ydelheid onderworpen welsprekendheid of rijkdommen, maar alleen "iet vrijwillig, maar om Hem, die het on- ''oor den zegen, dien Jeeris aan zijn woord "eiwierp, op hoop, dat ook het schepsel zelf ffe?"en 'zou: de slavernij des bederfs zal worden vrij-! Maar ook rijke Jessen voor het dagelijkecb Gen aakt tot de vrijheid der heerlijkheid van v®11 21 cn de gewijde schrijvers in 'het Evan- ^"ds kinderen. Want wij weten, dat alle ffelie van dezen Zondag. Vooreerst de groote ^chepeel zucht eu in barer.enood is tot nu waarde van de gehoorzaamheid. Jesus vraagt En niet alleen dit, maar ook wii zeiven, aan Petrus zijn schip ten gebruike en aan stonds staat hij het af. Hii beveelt hem naai de diepte af te steken eu het net uit te wer pen, en zonder aarzelen gehoorzaamt hij. Geen enkele tegenwerping maakt hij, maar gewillig volbrengt hii den last hem opge dragen, en tot loon voor zijne gehoorzaam heid ontvangt hij dan ook een zegen, dien zijn eigen arbeid alleen hem nooit zou hebben In dien tijd, toen de schare op Jesus aau- opgeleverd. Zoo wil Jesus ook dat onze ge- 'ongen om het woord Gods te hooren, stond ''eerzaamheid aan Zijne geboden, hetzij door 'ij hij het meer Genesareth. En Hij zag Rem zeiven, hetzij door Zijne plaatsbeklee- 'wee schepen aan het meer liggen; de vis- der 0»s bekend gemaakt, wezen zal. Eene M'tiers 'nu waren er uitgegaan en reinigden gehoorzaamheid, die geone bedenkingen ([e netten. En Hij klom in een der schepen, maakt, geen reden vraagt, geen moeilijk'he- Gat van Simon was, en verzocht dezen een opwerpt, maar die ons aanstonds en Weinig van land te steken. En Hii zette zich blindelings^ do hevelen van God doet vol leder en leerde de scharen uit het schip, j brengen, zij zal ook door Jesus on huiten- Als Hij nu ophield met spreken, zeide HU 8Lw°»e wijze beloond worden. '"t Simon: Vaar naar de diepte, en werpt j Vervolgens leert ons het Evangelie van 11 We netten uit ter vangst. En Simon ant- j f7en Zondag ook, dat wij alles met, een goe- }"°Crdde en zeide Hem: Meester! den gehee- de meening moeten doen. Petrus deed zijn en nacht door hebben wij gearbeid én niets mLeid op het woord en in den naam van l''e de eerstelingen des Geestes bezitten, ook Wij zuchten in ons zeiven, verwachtend do aanneming tot kinderen Gods, de verlossing ""zes lichaams, in Christus Jesus onzeu Heer. Evangelie volgens den H. Lucas: V, 1—11. Afdeeling LI8SE. Zaterdag 18 Juni 's avonds van 8 uur, Spaarkas. tot !L onze doctor 't aanneemt, ben ik bereid vijftig 8 1° '^T' nt de H°ogmis mark te geven aan een weduwenfonds, als hij T.,'rLn r nf. eT, ®sPrekln« Bedevaart St één boer vindt die zoo „dom" is, te bekennen, ó-, T e e £e'louden zal worden op Dinsdag dat hij de heiligen en vooral de Moeder Gods f *ïi to€gan )Jvoor. a"e Katholieken aanbidt. Nu, doctor, durft gij? Gij waart boven l^jaar. Bespreking reis. en onkosten. D; toch zoo zeker van uwe zaak!" j vergadering zal kort zijn. Komt allen trouw De aangesprokene wierp mij een woedendeter vergadering. Namens het Bestuur, C. v. d. VLUGT, 2e Secr. Afd. O VERVEEN EN OMSTREKEN. Zaterdag 19 Juni van half 8 tot half S «Cvangen; maar op uw woord zal ik het net Jesus, met een goede meenmg, en die goede i dat ik daarop zou inp-aan Ook "zon der da. mn Uitwerpen- Toen zij dit nu gedaan hadden.-!™**»»? werd gezegend door een wonder-1 fc n-iet langer gezwiJ^tvT Vingen zij een groote menigte visschen; en bare uitkomst. Een «cboone les voor ons j aei. allerheiligste Ma-n, i a- 'mn net scheurde. En zij wenkten hunne ge- i a"e», a' onzen arbeid met eeno goede you j,^ haar tot wie rwt ^in^rr f'C^ aanj W-, li. in M andere «chip .earen, dat",,ij te rerri.hten dan ral die „-„.id f l znnriow i.omm, i, T\*r,n Wn. imkerend zuil mi vruchten oülevertm. fprwnl 1 j i„i~_ uiwi zuo n cnenai- blik toe, de dames giegelden vergenoegd. Wat'moest de doctor doen? Hij zat nu een- ma^..'n de klein. Er was maar één uitweg. „Gij denkt- misschien, dat ik mij zal terug trekken? Neen, pastoor, voor de ware wetemciiap breng ik elk offer. Ik neem uw voorstel met vreugde aan, en verplicht mij, het dubbele be- Httlng der Spaarbank en Spaarkas in het ge drag te storten., indien mijne bemoeiingen niet won® 'okaal. „Tevens gelegenheid tot het in met het schoonste gevolg bekroond worden. Tot schrijven van nieuwe leden, morgenmiddag verzoek ik u uitstel. Tot ziens, Namens het Bestuur, mijne heeren!" Op 't feest deed ik op verzoek F. H. v. GALEN, waarn secr van den leider der bedevaart de Hoogmis en vond daarna ruimschoots gelegenheid mij aan de godsvrucht en vrome begeestering der oprecht godsdienstige bevolking te stichten. Nieuwsgie rig naar den uitslag van het onderzoek desvergadering van het Afdeelingsbestuur. hoogleeraars, wachtte ik op 't teeken voor het' Vr jjdag 25 Juni, des avonds ten 8 uur middagmaal. Toen er geluid werd.bleef één precies algemeene verplichte Ledenvergadering, plaats onbezet. j Candidaten voor een commissielid voor Hult- „De doctor is om Hf uur afgereisd," meldde Afd. SASSENHEIM EN OMSTREKEN. Maandag 21 Juni, des avonds Ie* 8 uui zouden komen en hen helpen. Deze nu kwa- fff ze gen d zijnen vruchten opleveren, terwijl "jeuen zij vulden de beide schepen, zoodat a's wij dat niet doen, al ons werken vruch- 2ij bijna zonken. Toen nu Simon Petrus dit telooe voor den hemel zal wezen. Hoevele Zag, viel hij aan Jesus' knieën neder, zeg-menschen zullen op het «eind van hun leven Kende: Heer! ga uit van mii, want ik hen de dag der eeuwigheid gaat aanbreken, een zondig mensch! Want hii de visehvangst i Iuet smart en droefheid moeten erkennen, d'e zij gedaan hadden, waren hii en allen da^ ZÜ den geheelen nacht gearbeid hebben d'e met hem waren, door verbaasdheid he- en niets geen verdiensten voor den hemel verzameld hebben, omdat zij hun werk niet vangen, en evenzoo Jacobus en Joannes, de zonen van Zehedeüe, die de gezellen van Si- "ion waren. Jesus sprak nu tot Simon: Vrees mot eem goede meening verricht hébben. Zij in Nood, kunnen worden opgegeven tot 25 Juni Namens het Bestuur, J. PREENEN, Secr. Afdeeling SCHOTEN EN OMSTREKEN. Do leden der afdeeling worden herinnerd aar. het Encycliekfeest en verzocht', in grookn ge tale bij het plechtig Lof met Te Deum aan wezig te zijn en daarna gezamenlijk op te trek- ken naar het Bondsgebouw. Men wordt drin gend verzocht de boekjes van de Leeuwerk medt "letl van nu af zult gij menechen vangen. En na de schepen op het land gebracht te "ebben, verlieten zij alles en volgden Hem. VIERDE ZOND AO NA PINKSTEREN. Zorgen wij dus bü iedere handeling die wij verrichten, ook de meest nlledaagsche, A adat Jeeus Zijne heerlijke bergrede ge-s-teede een goede meening te hebben, dan zal miuligd had, zette Hij Zijn apostolischen ar-0ok onze arbeid gezegend zijn en rijke vruch- "ci-d voort en predikte in den omtrek van ten voor den hemel opleveren. Eapharnaum en Bettusaida. Toen Hij aan "®t meer van Genesareth, in de nabijheid Capharnaum gekomen was. omringde Hf-uj een zeer groote menigte, begeerfg om 'din woord t.c hooren. Zóó groot was die me- "'gte, en zóó zeer drong zij op Hem aan, Hat Jesus Zich genoodzaakt zag op een der Sliepen, die daar lagen, dat aan Petrus toe behoorde, te gaan en van daar het volk toe spreken. En toen Hij Zijn onderricht -ge ëindigd 'bad, beval Hii aan Petrus af te ste den naar de diepte en zijn netten uit tc wer- "en voor de visehvangst. De tiid om te, vie- echen was zeer ongunstig, midden op den dag, en de plaat» niet rijk aan visch, zooals Bitrus in den vorigen nacht reeds onder houden had. Vandaar dan ook bet woord han Petrus, den ervaren visscher: „Heer, wij "ebben den ganschen nacht gearbeid en "iets gevangen". Doch Zijn geloof aan Je- 2"«' macht en 'liet vertrouwen op Zijn hulp hoiren onwankelbaar, en daarom liet hij er ":'t.stonde op volgen: „doch op Uw woord' 'Bw hevel) zal ik het net uitwerpen". Groot de belooning voor zijn vertrouwen en Dulerworping: een buitengewone menigte h'eechcn werd in zijne netten gevangen. De moeste schrijvers zien in dit wonder "ene voorafbeelding van do riike vruchten, "'e zjjn apostolische arbeid later voor de gerold zon opleveren, en Jesus zelf schijnt opvatting te wettigen door tot Petrus, voor God, niet in den naam van Jesus, niet opheldering met een o-nerie mpp.nino» -won-ielif helVhon 7M tv j» t i t t_ nifOAh I fin r, ioU .1- J. 1. - - di i verbaasd dit wonder aanzag, en met een verwacht. Onrustig draaide hij heen en weer. Eindelijk opende hij den mond„Over .benamin gen kan gestreden worden," sprak bij voornaam, „den eenen bevalt dit, den ander dat. Wat echter „Neem mij niet kwalijk, u „lang genoeg" te veeleer onze bestraffing verlangen voor zulke te brel,gen. Do Kerldaan, daartoe door het godslastering? Mijnheer, gij zijt geen katholiek, aoor J anders zou u zulken onzin niet vragen!" J kbestuur afgestaan, zal van 59 uur vooi De hoogleeraar Dr. X. liet niets meer van zich publiek gesloten zijn. Aan kinderen zal geen hooren. Ja toch, want ik ontving 't geld echter t0C&an8 worden verleend. Leden kunnen bij den zonder groet, zonder eenig schrijven-. H lsten en 2den secretaris zoo noodig een derde Glimlachend gebruikte ik 't geld om voor 't kaart aanvragen, echter tot een beperkt aantal. Moeder-godsbeeld in mijne kerk een verguldeen dan voor huisgenooten. kroon te laten maken en ik dacht: Als alle spotters met ons geloof hun „wijsheid" moesten betalen, dan zou men spoedig door hen met rust gelaten worden. W. „O. L. V. v. O. R." Afdeeling: HAARLEM. Bondsgebouw Smedestraat 23. Maandag 21 Juni Ondersteuningsfonds. Vergadering Schoenmakers. Dinsdag 22 Juni bestuur Metaalbe werkers. Donderdag 24 Juni Rechtskundig Ad vies. Jongens. Esperanten. V r ij d a g 25 Juni Hoofdbestuur. Propagan- daclub. Vergadering Meubelmakers. Vergade ring Metaalbewerkers. Zaterdag 26 Juni inschrijving Bakkerij. Spaarbank. Spaarkas. Winterprovisie. Namens Ik t Bestuur, O. H. GLAS, Secr. Afdeeling HOORN. Bondsgebouw West. Zondag 20 Juni „Eerbied In Gods Huis." 7 uur 7-8-9, balf 9 10-H-12, half 11 4-5-0. Dinsdag 15 Juni, van 7 tot 8 uur, Spaar- 1 oorsckotbank. Namens het Bestuur, G. F. .VLEKKE Az., Secr. Afd. KROMMENIE EN OMSTREKEN. 1 Secretariaat: Van Hogendorpstraat 30. Zaterdagavond van 7 tot S' uur Spaar kas. Zondag 27 Juni. Bedevaart naar O. L- 1 Namens het Bestuur, J. G. KUIL, Voort. B. BURGER, Secr. Afdeeling VOORHOUT. Zondag 20 Juni vergadering der afdeeli des namiddags half 4, in het Patronaat. Agenda: 1. Opening. 2. Notulen. 3. Instal latie. 4. Oprichting PI. Com. van „Herwonnen Levenskracht." 5. Bespreking verplichtend stel len van het lidmaatschap van de Vakvereeni- g-ing voor Land- cn Tuinbouwarbeiders ,St. Urbanus". 8. Benoeming kassier spaarbank. 7. Aderslag der Oentr. Raadsvergadering. Vooral met het oog op punt 5 der agenda aller op komst verzocht. A. HEERINGS, Secr. BEPALING VAN DE „LENGTE" VAN EEN PLAATS OP AARDE. Eene buitengewoon nauwkeurige methode is 'die, waarhij het verschil in lengte tns- echen twee plaatsen gemeten wordt met be hulp van draadlooze telegrafie. Men heeft slechts op drie plaateen., waarvan men het lengteverschil bepalen wil, den tiid op te nemen, waarop een draadloos signaal afge zonden wordt en waarop dit opgevangen wordt. Bij zeer nauwkeurige bepalingen moet de tijd, noodig voor het afleggen van den weg door de el-cctrieche golven in reke ning gebracht worden: gewoonliik is deze waarde echter te verwaarloozen klein, 'daar de electrische golven zich ongeveer even snel als het liobt voortplanten. Buitenge* woon mooi werk is hiermede in 1913—1914 reeds verricht tuesehen Washington en Pa rijs door een Amerikaaneche en een Fran- sclie groep onderzoekers. KEN MERKWAARDIG RESULTAAT SJhSS 3» Hopkin, (J»i- I Vr. ter Nood ter" verkrijging van den vréde, versitéit (Ver. Staten) heeft proeven geno, vertrouwt dat allo leden hieraanmen betreffende den tiid noodig on, ziel ge. egde komt meer dan eens over de lip- U van. mu -> Ik U, die wankelen in bun geloof van. Wij lezen inden 72sten psalm: j.>k 't bestaan van God. lot bewijs hunner stel- f> Li 111+ ll.OTOll /-I -r»I r i j denkende volk. Doch '»j handelde verstandiger bespeuren, integendeel: dus, er is geen God! Laten zulke redeneerders zich nu eens goed' dan de twijfelaars van heden, hij ging bidden overtuigen, dat zij, geheel vergetend, dat er wel tot God, en de twijfe' vei'dween: eens een Columbus geweest is, juist doen, alsof ze daar zoo pas Amerika ontdekt hebben. Och neen! 't is een al zeer oude.bekoring! Zelfs de Psalmist, en die leefde toch ettelijke eeuwen vóór onze jaartelling, gewaagt er al Ik dacht dit uit te vni'Schcn, Doch 't bleef voor een last, Tot ik intrad in Bods tempel, En begrip kreeg van 'mn uiterste!.... Het godsdienstig bezwaar; de goeden hebben Men moet niét oordeelcn, zegt Aniluosius, naar j [g een vader onrechtvaardig, wanneer bij 't uitwendige. Deze of gcue sc Hint my wel toe, zijn zoon de beloofde belooning niet geeft, vóór de vreugde in 't hart to dragen, doch in werke- ze verdiend is? lijklieid is zii" 'ialt <„°°1 mzend kommernissen Is een patroon onrechtvaardig, wanneer bij verscheurd- Naar myne meening is hij £eluk- het loon niet uitkeert vóór den v astges tel den kig, mafr „in 7»n ^gen meening en jn do wer- dag? kelijkhoid is hij ongelukkig. j Oordeelt gij over de waarde van een schil»: 3. Doch zóóver verlang ik niet te gaan. dery, vóór ze af isf Wacht dan ook eerst met halen ze dan zelfs uit dezen oorlogstijd nog °°rbeelden aan; en ze eindigen met de uitda- fexjde vraag: „Als God rechtvaardig is, boe ^°Dit bet dan, dat zooveel brave menschen zoo- ^vl leed, en zooveel slechte menschen zooveel '>k hebben in de wereld?" dedaftr 's ontzaggelijk veel op te antwoor- E hijvoorbeeld bet volgende. ooreerst bedenke men, dat dit bezwaar !»oli geen uitvindin^ Ta» den laatsten ondanks komt er 'een medelijdend glim- i e op onze lippen, wanneer we zoo hier en iemand heel wjjsgeerig hooren getuigen, wsj. i na koed rondgezien te hebben i" de nu eindelijk door eigen studie en eigen to» ^leering, vaak ook al door eigen ervaring, ko,-,, ®VoWend© ontdekking is gekomen: „er is God -•>- .j i I .bijkans wankelden mijn voeten, En bijkans glipten mijne treden uit; Jaloerseh toch werd ik op d,e boozen, ?^°en. ik der zondaren vrede zag.... 7-iï lijden niets des levens lasten, Kastijding van des levens leed Mijn volk, dit ziende, volgt hen na, En geeft zich aan genietingen over. Zij zeggen: „is dit God bekend? En weet het Opperwezen alles? Zie dit zijn zondaars en genieters, Rijkdom hebben zij verworven 1" Ik zei toen: „heb ik dan om niet -Mijn ziel in deugd bewaard? gewasschen In onschuld mijne handen? om niet? In deugd geleefd en toch getuchtigd? En steeds met kwelling overladen?".... Gij hoort het: reeds de vrome zanger Israels voelde in zijn hart een pijnlijken twijfel op- >c'cb"tv V, ant fds er eeu Ood was, zou lijj j komen aan do barmhartige en. rechtvaardige bi6ts a<m'ig zijn; maar nu is er hier op aarde j Voorzienigheid Gods, toen hij de welvaart der 1 an °'n -oddeiijke reebtvoardigbeid. te boozen aanschouwde, en den afval van bet onna. ,1 flat "t sloclit en de slechte» hebben 't goed, is dusNeen, grif geef ik toe, dat er boozen en min-Gods werk te beoordeelen, totdat zijn schilderij, volstrekt geen vinding der moderne beschaving, der braven, zijn, die, althans, wat het uiterlijk af, het einde der wereld en de dag der vorgul- 2. Vervolgens ka11 mei'i ook dit antwoorden: geluk betreft, het vaak veel beter hebben, dan ding daar is! bet feit zelf wordt veel to algemeen en over dreven voorgesteld- Het is volstrekt niet waar, i Werd in vroeger tijd iemand tot de galg ver- vele vromen en godvruelitigen. Men kan 't tot zekere hoogte op zijn vingers oordeeld, dan gaf men hem eerst nóg een flink dat allen slechten menschen een genoeglijk uitrekenen. De menschen, die zich storen aan'maal, galgemaal geheeten. Is er toen wel ooit leven, en allen braven een ellendig bestaan God noch gebod, zijn dikwerf in wereldsche iemand zoo dwaas geweest, den recbler van is beschoren, 't Is u'et ales goud, wat blinkt. zaken niterst bedreven, want ze gaan er geheel onrechtvaardigheid te beschuldigen, wijl hy een j Rijkdom baart zorgen. En omgekeerd: ook de in op, en aan iets anders denken ze niet. Ook boosdoener op wijn en biefstuk tracteerdet [armste en do ziekste is niet altijd de ongeluk-zijn ze vanzelf niet zoo kieskeurig bij 't gebruik Maar waarom maakt men dan aanmerking op. kigste. Het geluk ligt niet hierin, dat men véél van de middelen, om tot hun dool te komen.Gods rechtvaardigheid, vóór nog het vonnis ge- heeft, maar dat men veel tevredenheid heeft, j Geen wonder, zoo de voorspoed hun vaak verge-vela is? 't Is beter van weinig veel plezier, dan van veelzelt. j Waarom? Omdat men vergeet, dat dit leven weinig pleizier to hebben. In de stulpen der) De groote vraag is maar: mag men daar nu slechts een beproeving is. Omdat men vergeet, godsdienstige armen vindt men vaak grooter de gevolgtrekking uit maker, dat God onrecht- -lat 's menschen eigenlijk leven eerst begint geluk dan in de pracht.paleizen der ongodsdien stige rijken. Een H. Augustinus en een heilige Ambrosius gaan zelfs zóóver, dat zij zeggen: de braven zijn vaardig is? Dat bij bet goede niet loont en het 'met den dood en do eeuwigheid. Omdat men kwade niet straft? En bet antwoord is natuurlijk: neen! En de reden van dit antwoord ligt in bét zekere feit, nooit waarlijk ongelukkig en de boozen zijn dat er bohalvo dit aard ach o leven nog een ander nooit waarlijk gelukkig. De boozen s o b y" n e n [leven is, dat begint met den dood, en eindigt.... wel gelukkig, doch dat lcomt, wijl men niet - nooit! En dat nooit eindigend© leven is de nan- weet, waarin bet ware geluk eigenlijk bestaat-, gewezen, tiid voor belooninar en straf. vergeet, wat de Schrift zegtGode ïs het' gemakkelijk, ecu ieder op ziitï sterfdag naar zijn wandel vergelden! 3. ZEIJ, 8. J.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1915 | | pagina 11