van de Openbare Godsdienstoefeningen in de R.-K, Kerken te Haarlem en Omliggende plaatsen ITS SMffi s i f IHs? s $2 De vrouw van den Recruut zden "sr? vf NedeMsciie R. K. Volksbsnü vsor Haarlem en buitengemeecteii. Iets over bijgeloof. Een anecdote omtrent Von Manteuffel. evangelie-verklaring Dit nummer behoort bii de „Nienwe HaarL Courant" van 10 Juli 1915. De nadruk van de berichten en mededeelingen in dit blad is verboden. xtv TmnrRTFREN (wie dus zijn geloot toont door den wil. de zijn vrouw bezoeken, ze had hem aangeraden volgende. «EVENDE ZONDAG NA PINKSTLRDN. Hemelschen Vaders te volbrem- zich voorbeeldig te gedragen en hierdoor werd hen verstandige en voorzichtige abonne zond geboden f Les uit den brief van den H. Apostel Paiüus een) hij zal ingaan in toet rijk der hemelen aan de Romeinen; VI» 19 23, Broeders! Ik spreek mensokelijkerwijze wegens de zwakheid uws vleesehes. Want gelijk gij uwe ledematen hebt aangeboden om der onreinheid en dier ongereehtigkeidv biedt alzoo nu uwe ledematen aan om der gerechtigheid te dienen tot heiligmaking. Want toen gij dienstknechten waart der zon de, waart gij vrij ten aanzien der gerechtig heid. Wat vrucht hebt gij toen gehad van datgene, waarover gij u thans schaamt? Het einde immers daarvan is de dood. Nu ech ter, vrijgemaakt van de zonde en dienaars Van zeer veel belang, vooral voor onze dagen, is het Evangelie van dezen Zondag. Immers in onze dagen vooral staan er zoo vele valsche profeten op, die in ecliaapslc len der en gehuld inwendig grijpende wolven Want de soldij 'der zonde is de dood, maar j en dat van allen die hen volgen, zal zijn dat hem die grootere vrijheid geschonken. ons dezer dagen een briefje met verzoek om Toen hij voor de eerste maal met haar samen nadere inlichtingen. Ingesloten was het afschrift was, brak Wilhelmina in hevig snikken uit. Spoe-van een gebed, dat in zijn omgeving verspreid dig echter trachtte zij haar aandoening te be-'werd en aanbevolen als buitengewoon krachtig heerschen en deelde nu haar man een plan mee en onfeilbaar doeltreffend, om te ontvluchten, dat zij had uitgedacht. De i Op het gebed zelf valt niets af te dingen. Eim"dic^ m'et^schoonschijhiendowoord en hetbeide mannen wilden er echter eerst niet aan,1 Dat wij het hier niet laten afdrukken, ligt alleen er óo toeleggen om zoovelen als mogelijk is omdat het voor Wilhelmina zooveel gevaar ople- j daaraan, dat wij met geneigd zijn, op welke af te trekken van de leer van Christus en verde; ten slotte echter stemden zij er in toe. wijze ook, mede te werken aan verdere bekend- Zijne Bruid, de H. Kerk. Aan hunne vruch- Het was tegen één uur in den nacht. Stinne- making. ten zult gij ze kennen. Al spreken zij ook mann en Peter zaten in hun kamer fluisterend te Het gebed echter gaat vergezeld van de vol- nog zoo schoon, als hun doel is uw geloof spreken. Het uur der ontvluchting was aange- genae bednegelijke en lachwekkende aanbeve- belacihelijk te maken, als zij de zedieleer on- broken. j ling: dermiinen als zij de zonde als niet bestaan- Dramburg ligt ongeveer drie mijl van de grens) „Dit gebed is gemaakt te Jeruzalem en aan- de of als verschoonbaar voorstellen, ver- van West-Pruisen, dat toen ter tijd nog bij Polen bevolen door verscheidene Bisschoppen. Wie het behoorde. Als ze dus over die grens waren, had- dagelijks bidt, zal altijd vrij zijn van ongeluk den ze niets meer te duchten. j ken en gevaren. Wie een afschrift ontvangt, Het venster, waarvoor de beide mannen zaten,moet het negen maal overschrijven en niet onder- de genadegave Gods is Ibet eeuwig leven in Christus Jesus onzen Heer. 4 Evang. volgens den H. Mattheus; VII» 15—21. In dien tijd sprak Jesus tot ZLine leerlin gen: Wacht u voor de valsche profeten, die tot u komen in schaapskleederen, maar in wendig grijpende wolven zijn; aan hunne vruchten zult gij hen kennen. Pinkt men wel druiven van doornen, of vijgen van distels? Zóó brengt elke goede boom goede vruchten voort; doch de slechte boom brengt slechte vruchten voort. Een goede boom kan geen slechte vruchten voortbrengen, noch een slechte boom goed© vruchten voortbrengen. Alle boom, die geen goede vruchten voort brengt, zal uitgehouwen en in het vuur ge- worpen worden. Aan hunne vruchten der halve zult gij hen kennen. Niet ieder, die tot Mij zegt; Heer! Heer! zal ingaan in het Rijk der hemelen, maar die den wil doet van Mijnen Vader, die in de hemelen is, hij zal ingaan in het Rijk der hemelen. zij uitgehouwen en in het eeuwige vuur ge worpen worden. ZEVENDE ZONDAG NA PINKSTEREN. Nadat Jesus in Zijne bergrede een kort begrip van Zij,ne goddelijke leer gegeven Op een voorjaarsmorgen van het jaar 1702 heerschte in het kleine Pommersche stadje Daber een ongewone bedrijvigheid. Bij troepjes stonden de bewoners bijeen en spraken ontsteld met elkaar. Des nachts was een bewoner met geweld door soldaten opgelicht om als recruut te dienen. Peter Mayer was in Daber geboren en had het schoenmakersvak geleerd, Hij was naar Zweden gegaan en had daar in het leger dienst genomen. Na vele jaren keerde hij terug met wat geld en het voornemen een eigen haardstede te vestigen. Hij vond zijn moeder nog in leven en zag uit op een laan, die van het gebouw toegang gaf tot den publieken weg. Op dezen weg ging onafgebroken een schildwacht op en neer, die met een tusschenruimte van zeven a acht minuten nu aan den eenen, dan aan den anderen hoek van het gebouw met een anderen schildwacht samen trof. Het was den schildwachten streng verboden een woord met elkaar te wisselen. Zij naderden elkaar zoo dicht, dat ze elkaar zien konden en gingen dan weer terug. Iédere onderbreking in deze orde was voldoende om alarm te slaan. De wachtposten te ontgaan was bijna niet mogelijk, toch had Wilhelmina het willen beproe ven om in de weinige oogenblikken, die verliepen tusschen het voorbijgaan van den schildwacht, de gevangenen te verlossen, 't Was haar echter on mogelijk gebleken. Toen had ze'een besluit geno men, waarvoor ze zelf huiverde, omdat ze zich aan het gevaar blootstelde een moord te begaan. ren Tong meisje, dat'hij als kind verlaten had, j Maar haar verlangen de dierbaren te bevrijden was tot een flinke jonge maagd opgegroeid. Zij behield de overhand en ze besloot ten slotte te heette Wilhelmina Stinnemann en was door een doen wat haar onvermijdelijk scheen. oom, die slager was in het andere eind der stad, als kind ia huis opgenomen. Den jongen Peter Mayer, die er flink uit zag, met smaak allerlei krijgsverhalen wist te vertel len en zich als meester schoenmaker iii zijn ge- Zij legde zich in hinderlaag om op een gegeven teekend aan verschillende personen met dezelfde opdracht verder verzenden. Alwie het doet, hem zal op den negenden dag een groote vreugde ten deel vallen. Wie weigart op deze wijze pro paganda te maken voor het gebed en dezen hei ligen keten verbreekt, hij zal wonen met het on geluk. Wat dunkt u, lezer van deze geestelijke kwak zalverij? Is het bedrog niet al te doorzichtig? Het verbod van onderteekening maakt elk onderzoek naar den naam van afzender en maker onmogelijk. Toch kunnen wij ons niet vergissen, als wij zeggen, dat een of andere femelaar of kwezel het samenstelde, en, zooals wij maar zul len veronderstellen, met goede bedoelingen. Men wil de lijdende menschheid ter hulp komen en is daarbij zelfs niet vervaard voor een klein leu gentje. Alsof de middelen zouden geheiligd wor- den door het doel! Het gebed is gemaakt te Jeruzalem! Contro leer dat nu maar. Het gebed is aanbevolen door verschillende Bisschoppen. Heel wijselijk laat men de namen oogenblik den schildwacht door een onverwach- j weg. Men durft niemand noemen en zou dat ook ten slag op het hoofd te bedwelmen, hem snel niet kunnen. te verstoppen en dan met zijn mantel en zijn chako op in zijn plaats de wacht waar te nemen. Kriestad S ha^VS M niH moeilijk Musschen zouden dan de beide mannen kunnen uuuiiLsidu scv t>u _j„„ 4-„„ nnlvlnrhfen. Daar 711 cn-not- van crpstolfe was. als huisvriend bij üe Stinneman s te woraen toe gelaten, en toen hij daarna de hand van Wilhel mina vroeg, leende men hem een gewillig oor. Nu, vier weken na zijn huwelijk, was hij met geweld uit zijn huis gehaald om als recruut ontvluchten. Daar zij groot van gestalte was, zouden, hoopte zij, de andere schildwachten m de duisternis de persoonsverwisseling niet bemerken. Met een korte, zware ijzeren stang gewapend, die ze onder haar kleederen verborgen liield, had I ze zich ongemerkt in hinderlaag weten te leggen, Wie het dagelijks bidt zal altijd vrij zijn van gevaren en ongelukken! Heeft God dat geopen baard? Zoo ja, wanneer en aan wien? Zoo niet, hoe kan men zulks dan weten? Waarom negen maal overschrijven? Zou de goede God de uitdeeling Zijner gunsten en wel daden verbinden aan zulk een belachelijke voor waarde? Kostelijk vooral is de bedreiging aan het adres had, voegt Hij daarbij de dringende waar- naar Dramburg -gebracut en de schildwacht bad haar wel gezien, doch daar 1 van hen, die weigeren aan de verspreiding mede fichu wing zich niet van den rechten weg te van den Pruisischen kapitein von Koiken mge-^.. ]iaar heikead had, haar niet verder nage- te werken. Zouoen wij soms nog niet genoeg laten a Rei den door dwaalleeraars, die niets Tjfd te woiden. iu m elkaar gaan. hebben aan de goddelijke en kerkelijke geboden? Terwijl de bewoners zrch bij1 troepjes j Peter en Stinnemann wachtten intusschen in Schrijver dezes heeft reeds meermalen zulke anders dan den ondergang hunner volgelin gen beoogen. „Wacht u voor valsc'be profe ten", voor diegenen die door woord of daad een andere leer prediken dan Jesus Ohris- !."f verkondigd hóeft. Maar niet gemakke--- ------ - krachtig man trad bin- hjik zijn de valsche profeten van de ware te 1 uaai uiocmciu. c, _.J_ 0IT nderscheiden. Immer* „zii komen tot u in nen het was de slager ^nneman mj wirarechter zijn schako heen en weer zwaaide. Dit j heeft. Het gebeurt wei eens dat zulke dingen eehua 1 ekleederen", zij verbergen bun ware Wi helmina was opgevoed. Dezie liet zien a<ge- M ;esprokea teeken> Wilhelmina had vervaaraind worden in het kaïrm onzer teo-en- giestalte, zij doen zidb voor als ware schapen heele zaak nauwkeurig verteilen en e 1 j D]all volvoerd, zij ging daar als schild- hij zijn best zou doen, Peter weer terug iewacht VerkIeed heen en weer j ,t.„rinil nno-ino-en - biet venster werd geopend, Peter wrong zich Werkelijk werden do w door de opening en sprong op den grond. De op straat «ndeJhl^^ he( vpAwiifelinn- ademlooze spanning op de dingen, die komen briefjes onderschept en ten vure gedoemd en PeF0r mnn^Pn o?fdP (tur stoorde twee vrouwen zouden. Toen het één uur geslagen had en de) nog nimmer eenige schade daarvan ondervon- Een PP® 1 Jnn dm óXvoaSe I schildwachten waren afgelost, zagen ze een1 den. Integendeel! de moeder en de eclnöenooie van den omvoeid kwartier later den schildwacht voorbijgaan, die! Onze geachte inzender weet nu na het voor in de linkerarm zijn geweer droeg en met degaande wel, wat hij van dat gebed te denken aangewend, doch toen deze niet het foor hem Plukte "goed en met behulp Aan Peter n-haai-ekieederen", zij verbergen bun ware Wilhelmina was opgevot a was het afgesproken teeken. Wilhelmina had I heele zaak nauwkeurig verteilen en beloofde, dat j haaf Dlari -olvFoerd. zii pinfr daar als schild. van den goeden herder, als zachtmoedige eni deugdzame christenen, terwijl zii inderdaad niets anders dan grijpende en roofzuchtige Wolven zijn, dan vijanden der kudde van Christus, die fichapen als hun maar*mogelijk ie van de zekeren oag aniug 1nue unrexmcmgc A1 tweemaal had Wilhelmina op haar ronde kudde af te trekken en te verscheuren. De over de overheid en het stadsbv. de andere schildwachten aangetroffen, zonder duivel vertoont zich somwijlen in de g-e-straf eveneens naai Dianijui^g». dat deze iets gemerkt haddentot nu toe ging daan te van een engel des lichts, zijne hand-1 Toen 't gerucht hiervan bekend weid, heerschtedus aiks naar wensch. 1 angers zoeken dus ook hunne ware natuur nog grooter opschudding Toen de beide deserteurs op den weg kwamen, zooveel mogelijk te verbergen. vreedzame stadje. A leen g1,' h l werd haastig de schildwacht, die al weer tot Hoe zullen wij dan die valselhe profeten»haar kalmte en peinsde op een nuddel 0 1 - p,ewUstzijn begon te komen, aan handen en voe- Üe wolven in schaapskle-eding, die gezanten echtgenoot en naar 00111 te ïedüen. J {Cn gebonden en meteen prop in den mond onder herst dacht ze er over, naar den koning te verstoot Nadat dit werhied Potsdam te gaan en Item haar leed te Hagen,et "a<latgeschle<1 doch spoedig liet zij dit plan var» daar ze zwaarste'gedeelte8 der® onderneming was begreep, dat haar dit niet zou helpen. j s -*6p u.,uvio. „oru tnerrcc. J0611 beraamde ze een plan tot ontvlue)liten. jsju was het ook voor Wilhelmina spoedig tijd ten met zekerheid merken wil, hij ondier- j Zij nam daarbij niemand in vei trouwen zei sQm v|uch{en_ Voor de laatste maal kwam zij zoeke welke vruchten, welke gevolgen op voor haar schoonmoeder hieldI zij he.plac1 ve-^ de andere schüdwachten samen, wierp toen leerstellig en zedelijk gebied, de door hem borgen. Zij wist, dat de b^ WrPn n schako en mantel weg en verdween in de duis- verkondigde leer voortbrengt. Zijn die in m Daber zouden kunnen teiugkeeren. Daaromtem]s overeenstemming met de door Jesus verkon-, bcsioot zede zaakvan haaroomdiewed^ Met reden hoopte ze, dat niet op haar maar digde geloofs- en zede] eer, dan zijn bet ware waa pn Q IppfHp to vp.tnnnpn Wprkpmk f'P- Profeten en leeraars, zijn zii het niet, dan zijn het valsche profeten, roofzieke wolven. Hat kan ook niet anders. „Plukt men wel druiven van doornen, of vijgen van distels?" Iedere boom brengt vruchten van zijn soort des duivels leeren kennen om ze te vermij den? He Zaligmaker Zelf geeft een gemak kelijk en onfeilbaar middel aan: „aan hunne vruchten zult gij ze kennen". Wie het noo- dige onderscheid tusschen goeden en slech- opdracht van haar oom handelde. Zij kreeg er z°u-Toen ze een er van de plaats der wel niet veel voor, maar had nu toch gereed on yl uch ting verwij der as, hoorde ze drie geld in handen en dat lcwarn haar goed te pas. '«nldïp0mg?V,mgueen ken" Een uur later verraste zij haar schoonmoeder dat f1 d™ms°I<ia^n oatvlachi waraen; vo-ort. ,,'Éen goede Toom brengt goed© vrucn- met^de mededeelin^ dat x& naar^ Dramburg i dg Te wacht mee wïs ontvlucht. ren, maar een slechte boom brengt slechte vruchten voort". Wanneer gij dus ziet dat de leer, door den een of ander gepredikt, tot Sevolg beeft vermindering van geloog, ver koeling der liefde tot God, geneigdheid tot aardische genietingen, zucht naar rijkdom en eei', of welke zonde ook, dan kan het niet aaders, of de boom waaraan die vruchten broeien, de 1-eer die zulke gevolgen heeft, tooet een slechte hoorn, een slechte leer zijn. en goede boom kan geen slechte vruchten E, Voortbrengen. Aan hunne vruchten dus zult toj ze kennen, aan de gevolgen hunner leer gij de valsche van de ware profeten ^ruinen onderscheiden. Wat zal het einde zichVaa d'e val&cke profeten en van hen die de 7 dl'01' hunne leerstellingen laten verlei- v .i'^kke boom, die geen goede vrudhten oortbrengt, zal uitgehouwen en in het vuur tteworpen worden." Hun eind zal zijn het oeuwig vuur der hel, en al degenen die door kTinne eigene schuld, omdat zij niet wilden Tetten op de 1< enteek ene d'er ware leer, die .too duidelijk te vinden zijn, de valsche pro toten gevolgd hebben, zij zullen hun -eeuwig 0,1 ge!uk tegemoet gaan. Het ware geloof, door Jesus Christus ver- ondigxl, is noodzakelijk om in het rijk des (n]els binnen te gaan. Maar •opdat niemand °u me-enen. dat het geloof alleen daarvoor ci-doende is, z-eg't Je-sus niet: alle sledhfe °t)Jn, maar alle boom, ook de goede, die vruchten oplevert, zal in het vuur ge- ^to'Pen worden. Behalve het geloof zijn dus a de goed© werken, de vruchten van den: T°U1, noodig o-m het eeuwige vuur te ont- h T1"- 0nl d'^ 110S duidelijker te leeren, a Jesus er de woorden op volgen„niet J,er» die tot Mij zegt,: Ileere! Heere! (niet <?r d!UlS d'e ware geloof heeft) z,al in- bet rijk der hemelen,, ma ar wie den dft-t Mijns Vaders, die in dien hemel is ren te wasschen. Haar hart begon hevig te kloppen maar zij dwong zich tot kalmte en begon heel langzaam Werkelijk vertrok ze eenige dagen later naaro-edachte"nan cm vlriDit te Dramburg. In den eersten tijd was het haar ech-1 te p om ffeen te aan een viuctlt te vervaardigd worden in het kamp onzer tegen standers, om ons H. Geloof bespottelijk te ma ken. In de meeste gevallen echter zijn het voort brengselen van ziekelijke godsvrucht en bijgelodf. Bijgeloof bestaat hierin, dat men aan sommige woornen of zaken een verborgen en bovenna tuurlijke kracht toeschrijft, welke God daaraan niet verleend heeft en welke zij dus niet kunnen bezitten. Zoo gelooven vele menschen, dat een hoefijzer aan de huisdeur bevestigd, het binnen treden der booze geesten beletdat een paar oude schoenen aan een bruidskoets gebonden, nood zakelijk geluk aanbrengen. Heelt God dan aan een hoetijzer de kracht gegeven om de booze geesten te weren, of aan een paar schoenen om geluk aan te brengen. Bijgeloof ook is het in sommige niets bedui dende dingen een zeker voorteeken van een on geluk te zien, als bijvoorbeeld in het aan tafel zitten met dertien personen, in het omstooten van een zoutvat, in het gekruist liggen van mes sen en vorken, in het vallen van een spiegel enz. Geheel iets anders is het met zaken, die gewijd zijn door de bedienaren der Katholieke Kerk, zooals bijv. wijwater, medailles en rozenkransen. Aan het gebruik dezer voorwerpen zijn aflaten verbonden, die grootendeels vastgesteld werden in het „Summarium Indulgentiarum (23 Febr. 1878) van Leo XIII, en die zij niet uit zichzelf bezitten, maar uit kracht der gebeden en cere moniën, welke de Kerk voorschrijft bij de wijding ervan. Iets dergelijks is een zoogenaamd Agnus Dei". Het is een medaille van witten was, welke de grootte heeft van een handpalm en de beel tenis draagt van het Lam Gods. Deze medaille wordt door den Paus, in het eerste jaar van zijn regeering met beloken Paschen en daarna alle zeven jaren, onder bijzondere gebeden gewijd Afdceling HAARLEM. Bondsgebouw Smedestraat 23. Maandag 12 Juli, Ondersteuningsfonds. Bestuur Schoenmakers. Dinsdag 13 Juli. Commissie v. Bijstand. Verg. Timmerlieden. Verg. Schilders. Bestuur Kalk- en Steenbewerkers. .Woensdag 14 Juli, Verg. Typografen. Donderdag 15 Juli Rechtskundig Advies. Esperanto. V r ij d a g 16 Juli, Audiëntie Hoofdbestuur. Zaterdag 17 Juli, inschrijving Coöpe ratieve Bakkerij. Spaarbank. Spaarkas. Winter provisie. Namens het Bestuur, O. H. GLAS, Secr. Afd. OVERVEEN EN OMSTREKEN. Z a^t e r d a g 10 Juli van half 8 tot half 9, zitting der Spaarbank en Spaarkas in het gewone lokaal. Tevens gelegenheid tot het in schrijven van nieuwe leden. Zondag 11 Juli, des morgens te 7 uur H. Mis tot geestelijk en tijdelijk welzijn van de leden. De leden worden verzocht, met het insigne getooid tot de H. Tafel te naderen. Namens het Bestuur, F. H. v. GALEN, waarn. secr. Afd. VELZEN EN OMSTREKEN. Bondsgebouw Rijksstraatweg H. 24 H. Vergadering van het Steenkolenfonds op Zondag 11 Juli, direct na de Hoogmis. Pun ten van behandeling: inkoop van kolen. Alle leden worden dringend verzocht deze vergade ring bij te wonen, daar zij anders de kans loo- pen geen kolen te kunnen krijgen. Namens het Bestuur, P. VAN 'T PADJE, Voorz. B. WATERLANDER, Secr. Afd. BENNEBROEK EN OMSTREKEN. Het bestuur der onderafdeeling St. Jozef maakt den leden bekend, dat het iederen Zon dag, direct na de Hoogmis, zitting houdt tot het inleggen van gelden voor brandstoffen. Namens het Bestuur, J. VAN BAKEL, Secr. Afdeeling LISSE. Zaterdag 10 Juli 's avonds van 8 tot 9 uur, Spaarkas. Namens het Bestuur, C. v. d. VLUGT, 2e Secr. Afdeeling VOORHOUT. Z 0 n d a g 18 Juli, 's middags 4 uur, vergade ring van het Ziekenfonds St. Anthonius. Agenda: Opening. Notulen. Halfj. verslag pen- ningm. Mededeeling van het bestuur. Opkomst dringend verzocht- Namens het Bestuur, J. v. SCHOOTEN, Secr. Afdeeling KROMMENIE. Secretariaat: Van Hogendorpstraat 30. Zaterda gavond van 7 tot 8 uur Spaarkas. Dinsdag 13 Juli vergadering der Prop- Olub. Tijd en plaats bekend. Namens het Bestuur, S. VROUWE, Secr. Afdeeling IIOORN. Bondsgebouw West. Z 0 n d ag 11 Juli „Eerbied in Gods Huis" 7 uur 13-14-15, 8V2 uur 16-17-18, IOK uur 1-2-3. Dinsdag 13 Juli, van 7 tot 8 uur, Spaar en Voorschotbank. Namens het Bestuur, G. F. VLEKKE Az.» Secr. ter onmogelijk haar man te zien, want de recru- j een bundeltje hout onder den arm en met Chrisma gezalfd en daarna onder de ten werden in den beginne streng bewaakt Iters ^SLTges^roSeld j geioovigen uitgereid en verdeeld, ais ze eenigen tijd in de kazeine waien en aoori gnoedis was ze ingehaald en werd haar door! Zulke zaken bewaren en met godsvrucht dra hun gedrag toonden, dat ze zich in het onver-dg officieren gevraagd, of ze niet drie mannen g™ is £een bijgeloof, maar een vroom gebruik, mijdenjke schikten, werd hun meer vrijheid ge- o-ezien. j Het vertrouwen, daarin gesteld, is gerechtvaar- SCr 1 a l 1 Ze had tegenwoordigheid van ^eest genoeg j digd door de gebeden, welke uit naam der Kerk tTÏBigeïd dalle i onjMMtonds te hebben enhare wettige bedien^en^aar.ver «errieht nil Daber hfd meenebrack hield Jaor'n.uldiir I m.a,mai f" "S uiteraard onbeduidende zaken of in bedriege rijen, dan stelt men God op de proef door van Hem een wonder te eischen, of men verwacht daten bekend. Algemeen wekte de jonge .rouw I N f vermoeimis be?eikte zij dc Wesl.Proi. schikte, het° medelijden'op pisehe grens en vond daar haai man en haar Op zekeren nacht stond haar de onderofficier °°-" '!J waien gei1-^- van de wacht een onderhoud van een kwartier toe met haar man en haar oom voor het venster van het lokaal, waar de recruten zich bevonden. Wilhelmina toonde zich daarbij zeer opgewekt, waarover haar man zich zeer verwonderde. Toen ze weggegaan was, natuurlijk niet zonder een kleine hartsterking achter te laten, verklaarde Stinneman: „Zij is wat van plan. Wilhelmina keek me zoo eigenaardig aan, dat ik er zeker van ben, dat ze het een of ander in haar schild De familie vestigde zich te Dantzig en nog jaren nadien werd daar een flinke slagerij ge dreven door de nakomelingen van de „vrouw van den recruut". (N. K.) Het geloof moet verdedigd worden niet enkel tegen ruwe ontkenning, maar ook tegen onver- Zij doorzochten de eetwaren en vonden een standige overdrijving, tegen ziekelijke dweeperij. klein papiertje, waarop geschreven stond: alles wat ik je zeggen 'zal. Peter was daarover lang niet op zijn gemak, Doe Daar bestaan en worden heimelijk verspreid sommige dwaze practijken, welke met degelijke godsvrucht niets gemeen hebben. Bijgeloof is hij vreesde, dat zijn vrouw zich in gevaar zou! slechts een uitwas, welke noodzakelijk en zoo brengen, maar zijn oom, die Wilhelmina beter j spoedig mogelijk dient verwijderd te woiden. 1 kende, stelde hem gerust, j Waarom juist dit onderwerp nu gekozen Eenigen tijd later mocht Peter uitgaan en zelfs1 wordt, zal den lezer duidelijk worden uit het' de tusschenkomst van een bovenaardsche macht, welke geen andere zou kunnen zijn dan die van den duivel. Maar daardoo-, het is duidelijk, wordt God beleedigd en zonde bedreven. Bijgeloof kan groote zonde zijn. Gewoonlijk echter biedt onwetendheid, onbedachtzaamheid of goede trouw een reden ter verontschuldiging. De Katholieke Kerk heeft alle bijgeloovige practijken daarom altijd ten strengste verboden en geweerd. Wie er zich niettemin aan overgeeft, is van haar.een ongehoorzaam kind. Het weligst tiert het bijgeloof op ongodsdien- stigeri bodem. Ontkenning van al het boven natuurlijke bevredigt het hart des menschen niet en doet het troost en schadeloosstelling zoe ken in allerlei beuzelarijen. De moderne wereld levert daarvan overvloedige bewijzen, Nog veel ware over het bijgeloof te schrijven. Doch' dit weinige zij den lezer voldoende ter ernstige waarschuwing. (St. Antonius.) De Duitsche generaal-veldmaarschalk voc Manteuffel was streng, maar rechtvaardig en niet ongevoelig voor een aardigen zet. Dat toonde hij reeds, toen hij nog slechts ritmeester was. Een soldaat die nog maar kort de uniform droeg, gaf aan zijn krijgsmakkers te kennen, dat hij van plan was een paar dagen verlof aan te vragen. Dezen rieden hem dit af en zeiden hem, datTrij zijn verlof niet krijgen zou en dat hij op den koop toe een onaangename ontmoeting met den ritmeester hebben zou. De wakkere soldaat liet zich echter niet van zijn stuk brengen en begaf zidi naar von Maa- teuffel, zooals hij daar was, dat wil zeggai. zonder uniform te dragen, die bij zoodanig ver zoodra een luid binnen!» hem daartoe vrijheid gaf, trad hij met een be leefde buiging het vertrek van den ritmeester in. Hij vroegövervolgens bescheiden, maar vrijmoe dig om drie dagen verlof, daar^r in gjjn familie een groot feest gevierd werd, waar hij niet mocht ontbreken. De ritmeester stond gansch versteld over deze manier van doen, die zoo geheel tegen de zeden en gewoonten van het soldatenleven streed, maar zag spoedig in, dat hij met een onervaren recruut te doen had; ja, dien# blozend en glan zend gelaat, vol goede verwachting, ontwapende hem. Hij vroeg dus goedhartig: „Hoe lang ben je DE OFFICIEELE KERKLIJST i-ii 1Ö 1 1* J „L. .„1. AMn lA sA /VAM «nn K »m n+i rv <n ni i mi"TAn1r nm "i 1 P i. »ii 1 n'n 1 T AT 1 i U Villi JLil ,11U iP vHHlv i ij xvd leur 6 1 1 r» An o ZL Zivlf vfi».CillCl ivL 411 irulUvl iddw v» c l v» 1 tv- o 7 i In-frl fp u/m-ripn hPnnPtl np rrnnnp 11. zo on l/-ot-L'o1ïi1/-o rronnrlonO v-»- Hooi-eVihfp 1-1 lipt hllis van 1 CLCA Cli °^"llCiUdiIU WdVlUlCU ilUUSSUieiL IU J A iiwdii itcua iiicciuidiGii z-utivc

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1915 | | pagina 9