IIESIE MUL CtllllT
flUKppÜÜ
P. J. JANSSEN,
KeiSners en hun sociaal
bestaan.
^BINNENLAND
Landbouw en Visscheril
WAT ANDEREN ZEGGEN
VRAGENBUS
ROND DE LffTüRÖIE
LEGER EN VLOOT
.FEUILLETON
Zaterdag 6 Mei
Derde B!ad
Ziedaar ter. onderdeel van het arbeiu.rs-
vraagstuk, dat nog te weinig ^langstelling
geniet èn bij de betrokkenen -elven en bij
werkgevers in kwestie, en bij 't P"bj!c',n c|, be-
De kellner als sociaal werkend mensch,
m zeer zeker groote gwrim zich
«ade en trekkende P^io^Si hotel, restau-
blJ wijze van ontspanning
fa fzrvitésoaa?eU'positie is het echter al heel
treurig gSteld. Omdat de meeste keilners als
eer e^volg van het fooienstelsel met in loon
dienst arbeiden, daarom vallen zij buiten alle
sociale wetten, daarom bestaat er voor hen geen
opzeggingstermijn, daarom trekken zij bij even-
tueele arbeidsgeschillen meestal aan het kortste
eindje.
't Is in één woord een treurig afhankelijk
bestaan, dat van kellner.
Maar nog treuriger is de sociale onverschil
ligheid die het gros der keilners aan den dag
leggen. Hun organisaties klagen steen en been.
Dr is geen lust. geen animo om door ver-
eeniging tot verbetering te komen.
't Kleine hoopje georganiseerden gelooft het
wel en de massa ongeorganiseerden trekken
zich van het vereenigingswerk niets aan.
En toch, d'r is zooveel te verbeteren op moreel
en sociaal'gebied voor den kellner.
De overmatige lange arbeidsduur, de algeheele
Zondacrsarbeid, het zitverbod, de toeslag door
het bedienend personeel aan den werkgever te
betalen, het magere schijntje vrije dagen, behoor
lijke rusttijd, enz., enz.
De kellner ondervindt, als christen, als sociaal
wezen, als huisvader maar al te zeer de nadeelen
geestelijke en stoffelijk, aan de uitoefening
van zijn beroep verbonden. Onnoomg die in den
breede te schilderen. Aan het kellneisberoep zit
op heden nog een brecden tragischen religieuzen
en socialen kant.
De keilners helpen zichzelven. Zellhulp door
middel desorganisatie.
De katholieke keilners die nog niet zijn aan
gesloten bij den R. K. Bond van Hotel-, Café-
en Restaurant-geëmployeerden, luisteren eens
naar het program van dien Bond, die wat initia
tief en activiteit er wezen mag
lo. Die middelen, die het moreel der leden
en het bedrijf hooger opvoeren.
2o. Invoering 10-urigen werkdag, met een
heel en vrijen dag per week;
3o. Afschaffing mastiek maken of daar
mede gelijkstaande werkzaamheden;
Het sluiten van alle zaken, zoowel die
'Tiet verlof als die met vergunning op de bij
üe Wet erkende Christelijke Zon- en Feestda
gen tot 's middags 12 of 1 uur;
5o. Het vroeger sluiten Van alle zaken in
het bedrijf, op plaatsen, waar het naar omstan
digheden mogelijk is;
60. Het sluiten van collectieve arbeidscon
tracten
7o. Het voorloopig instandhouden van het
fooienstelsel
80. Den werkgever te verplichten zijn per
soneel bij ziekte en ongevallen te verzekeren voor
minstens 2/3 van de verzekerde wekelijksche in
komsten; dit nader bij contract te regelen;
9o. Het geven van voortgezet- en vakonder
wijs en het benoemen van een commissie- uit
werkgevers en werknemers, tot het verkrijgen van
eendiploma;
lOo. Het vaststellen van uurloon voor over-
en nachtwerk en het vaststellen van salaris voor
ambulant personeel;
110, Het plaatsen van leerlingen in het be-
drijf door tussen enkomst van den Bond,
Aers en Patroons;
rrei, Afschaffing interne stelsel, een onaf-
Hen- naclltrust vau 10 achtereenvolgende
!^°- Dat zoowel mannelijk als vrouwelijk
uersoneei beneden de 16 jaar in het bedrijf niet
"erkzaam mogen zijn van 's avonds 8 tot
fhorgehs 6 uur;
Dat vrouwelijk personeel boven de i6
«ar 's avonds na 9 uur tot des morgens 6 uur
meer aanwezig mag zijn;
>0. Dat door tfpn werkgever een minimutn-
iiee'J.WOr &egeven voor het bedienend perso-
I60. Betere regeling van het koksbedrijf
L-n'°- Aansluiting bij het fonds bij werksta-
•fehen uitsluiting.
kinr; 7nVe,i dli werkprogram, welks verwezenlij-
>chap reM-,ln0eifomst biedt het lidmaat-
linge Zi-w ,S: "itkeeringen uit. het Onder-
-nlorids. Uitkeering bij werkstaking
6ROOTSTE sorteering
LAAGSTE PRIJZEN.
ïMFELSCLEEDEgi bij
^ifégang, hoek Warmoesstraat
en uitsluiting. Recht voor alle leden van het
gezin voor verpleging in het R. K. Sanatorium
voor longlijders. Recht op steun bij het zoenen
of verwisselen van betrekking. Recht op gratis
Rechtskundig advies enz.
Die daarom hunne eigen belangen inzien, wor
den lid van ben Roomschen Vakbond.
Daar is plaats voor keilners, koks, Aides, buf
fetchefs, portiers, huisknechts, picolo's en alle
vrouwelijke personen, werkzaam in hotels, café s,
restaurants, lunchrooms, inelksalons.
I11 het bestaan van den kellner zijn vele mis
standen. Ook daarin dient meer levensvreugde
en levensblijheid te worden gebracht. Daartoe is
organisatie het machtige middel.
Door organisatie dan tot reorganisatie, door
actie tot meer rust, door strijd tot vrede, door
propaganda tot publiciteit, door vereenigings
werk tot regeeringswerk, door eendracht tot
macht en door de christelijke sociale rechtvaar
digheid lot een nieuw leven voor stand en s-and-
genooten.
KAMERBEEK.
CULEMBORGNIEUWER-AMSTEL—
WIJK BIJ DUURSTEDE-HEEMSTEDE.
Men scli rijft aan de „Msbde":
't Lijkt wel een aardrijkskundige opgaaf, een
reisje voor leerlingen van het 5e leerjaar, bo
venstaand opschrift:
Toch is het wat anders, iets van meer belang.
Het geldL hier gemeenten, waar momenteel
een burgemeestersvacature- bestaat.
Alleen in Culemborg bestaat de vacature met
meer, maar de wijze, waarop daarin werd voor
zien, geeft reden dubbel waakzaam te zijn. Even
zeer als de kort geleden plaats gehad hebbende
schoolopzienersbenoeming in het arrondisse
ment Alkemade.
Culemborg dan had een R K. burgemeester,
die in Breda werd benoemd, en ofschoon vol
gens de laatste 10-jaarlijksche volkstelling dit
stadje 4298 Katholieken telde, tegen 4667 zie
len van alle mogelijke godsdiensten of zonder
godsdienstige gezindten te zamen, —'ofschoon,
naar verluidt, de Katholieken thans de absolute
meerderheid hebben.... het baatte niet.
Culemborg had eenmaal een eminent Katho
liek burgemeester en het is dien kwijt!
Dit voorbeeld bevat een waarschuwing, want
nog zijn vacant de 3 overige aan het hoofd
genoemde burgemeestersplaatsen.
Wij geven hier van elke gemeente de,bevol
king weer volgens de laatste volkstelling, maai
de godsdienstige gezindte verdeeld: Nieuwer-
Amstel 2786 Katholieken en 3520 niet-Katho-
lieken; Wijk bij Duurstede 1717 Katholieken
en 1413 niet-Katholiek en; Heemstede 3759 Ka
tholieken en 3312 niet-Katholieken.
In al 'deze gemeenten waren de heengegane
burgemeesters niet-Katholiek. Moeten al deze
plaatsen nu weer aan de Katholieken voorbij
gaan? Zal men weer vergeten, dat de meer dan
300 millioen oorlogslasten ook dóór óns Ka
tholieken mee moeten worden opgebracht, en dat
ook onze Katholieke jongens - en dit niet met
de minste toewijding jegens Koningin en vader
land sinds bijna 2 jaren onder de wapens
staan
Wij hebben aanspraak op gelijke behande
ling, ook volgers de Grondwet.
Èn het sprookje dat onder de Katholieken
geen geschikte keuze zou zijn te doen, late men
varen. Sinds tal van mannen de meest ver
antwoordelijke en eervolle posities op verheven
wijze vervullen, maakt zulk beweren geen in
druk meer.
In Wijk bij Duurstede is, meenen wij, ook
de meerderheid van den Raad Katholiek, even
zeer als van de bevolking.
Heemstede is een gemeente met een Roomsche
kern, beide wethouders zijn Katholiek, alleen
door een toevallige omstandigheid verloren de
Katholieken bij de laatste verkiezing een zetel.
Laten wij hopen, dat Minister Cort van dei-
Linden bij deze benoemingen zal toonen, dat
hij is een man, die met de rechtvaardigheid op
goeden voet staat.
BET SLECHTE MEEL.
Wij lezen in de „Bakkers Bondscourant":
.Wat wij reeds de vorige week schreven
aangaande het vermoeden, dat deze periode
van bruinbroodvoorziening benut zou wor
den, om vele slechte partijen tarwe op te
ruimen,wordt meer en meer bewaarheid.
Van alle kanten bereiken ons 'de meest drin
gende klachten dienaangaande. In de eerste
plaats wordt er ernstig over geklaagd, dat
er door eenige meelfabrikanten wit meel
(bloem) uit liet ongebuild is gehaald. De
Nederlandsche bevolking krijgt dus pro-
centsgewijs nog iets meer zemelen te ver
orberen dan noodig is. In de tweede plaats
werden ons monsters tarwe getoond, welke
veel onkruid .bevatten, haver en bolderik-
zaden waren bijzonder talrijk. Zoodat-men
gevolgtrekking maken kan, dat de tarwe
ongezuiverd gemalen .wordt.
Uit verschillende plaatsen vernemen wij
dat het daar bij de bakkers van de zijde
■m het huis bhufpneen bai't vol vreugde, gingen
„Zoo, is u dan toch geh,
dnek vroeg hij opstaande en' meneer Lin-
„Hij zal in 't geheel niet wege.ia„
"e Anny blozend n> antwoord-
te"'k verheug er mij over, dat het
>vas8iotte den beschuldigde begenafm^fmf
rf°ed gehandeld." 8de- Dat
Uone?n!c u voor cleze hartelijke woorden"
•'en oudU;^ wa™fe dfn «tevigen handdruk van
o.-ia niau beantwoordende. „U was'van
Hel goed voor mij." atl'
b h-EN-TWNTIGSTE HOOFDSTUK.
cbeCCLn'Qringf. van de beide gelukkige jonge
1 ,01i natuurlijk riiet feestelijk gevierd
worden. De schaduw des doods lag over het huis
en de droefheid om 't verscheiden van den goeden
ouden man temperde de vreugde der jongelieden
om hun hervonden geluk. Daar Anny geheel
alleen stond op de wereld, besloten ze reeds de
volgende week in alle stilte te Londen in liet
huwelijk te treden; daarmee, zoo dachten ze,
zouden ze den laatsten wensch van sir Elliót
vervullen.
Sir Elliot had van den jongen man gehouden
om wille van zijn edel karakter en Anny was er
van overtuigd, dat hij in het huwelijk zou hebben
toegestemd, ook wanneer hij de waarheid omtrent
Erich gehoord had.
Intusschen had Erich kamers betrokken in het
dorp. Van alles, wat zich in de laatste dagen
op de villa had afgespeeld, was niets uitgelekt.
Anny hoopte, dat het zoo blijven zou, totdat zij
buiten het bereik der kwaadsprekende tongen
zouden zijn.
Toen Erich Mary Davenport weer voor de
eerste maal ontmoette, zei hij„U was onlangs
zoo vriendelijk tegen mij, mejuffrouw. Denkt u
ern„*Z0Vver mii> of meent u> dat Anny een te
s oot offer brengt en dat zij verkeerd doet met
YY/ bnwen
haar Anny u had laten gaan> dan zou ik
woordrtA M jd,kwaliJk gnomen hebben," ant-
e Marv levendig. „Ik vind haar vértrou-
van het nubliek klachten régent. /Wij geven
den bakkers in overweging de.Jklagers te
verwijzen naar jiet Distributie-bureau voor
Graan en Meel in Den Haag 01 door mid
del van een ingezonden stuk in een plaatse
lijk blad de burgerij op do hoogte te stellen.
In Amsterdam wordt ook zeer gesukkeld
met het regeeringsmeel. Het spreekt ech
ter vanzelf, dat de meeste broodgebruikers
weer den bakkers de schuld geVen van de
fouten van gene regeering, die voor Is to
kwaliteit betaalt en blijkbaar soms vee
hoeder krijgt. Want de ons getoonde mon
sters tarwe waren slechts daarvoor bruik
baar te noemen :kleine verschrompelde kor
rels met tal van zwarte zaden er tusschenl
Gelijktijdig' toonde men ons een monster
tarwe, dat men had afgenomen van een
partij tarwe, tlio door een yeehouder aan
het vee werd gevoerd. (Natuurlijk verbo
den maar...!?) Deze tarwe was prachtig!
Groote, gave korrels zonder onkruid.
Wij -hebben beide monsters behoorlijk
bewaard en zullen ze belangstellenden gaar
ne toonen.
CENTRIFUGESLIB/
Gedurende den oorlog kunnen onze boeren met
klagen over de opbrengst der producten, alles is
even duur, maar ook het voer is hoog ui pi ijs,
vooral het krachtvoer moet met grof geld worden
betaald. Geen wonder daarom dat de landbou
wers alles, wat als voeder te gebruiken is, als
zoodanig aanwenden. Zoo is ook bij enkelen weder
het denkbeeld opgekomen, dat naast de onoer-
melk en de karnemelk nog hetcentrifugeslib als
voeder te gebruiken zou zijn. Als men de samen
stelling ervan nagaat, zou men dit ook best kun
nen meenen, FI
Volgens de onderzoekingen van prol. 1 leiscn-
man vindt men gemiddeld in Qenirii11 5 lb
67.3 pCt. water, 1.1 pCt. vet, 25.9 vCi kansstof
2.1 pCt. andere organische stcf fa,
asch. Met het oog op het liooge gehaIte aan kaas-
stof zou men kunnen denken m dit si 0 een zeei
eiwitrijk vcedenniiddel te vinden, en cit is het wei-
kelijk. En toch durven wij nietnand aanraden_het
centrifugaalslib aan dieren te vei voederen. Zoo
als men weet verstaat men onder centniügaalshb
de vuile, vieze rommel, welke zich bij het ceniri-
fugeeren der melk in de turbine of trommel afzet.
Hoe zorgvuldig de melk ook gezeefd is, bij de
ontrooming blijkt altijd, dat daarin nog een
massa vuil is achtergebleven, welke bij de verba
zend grooie middelpuntvliedende kracht wordt
weggeslingerd. Om het zuiveren en. scheiden dei-
melk zooveel mogelijk te U vorderen, moet dit vuil
regelmatig uit de trommel verwijderd worden.
Als men dan dit slib oncfèr de oogen krijgt, dan
vindt men het niet erg aanlokkelijk. En wanneer
liet eem'gen tijd heeft gestaan en dat behoeft
niet eens lang te wezen dan wordt de reuk
allesbehalve aangenaam. Verwonderen doet ons
dit niet, want wij weten, dat in het slib het vuil
en veel kaasstof opgehoopt zijn.
En eiwithoudende stoffen gaan zoo gemakkelijk
tot ontbinding over. Het vieze goedje bederft dus
nog spoedig op den koop toe, van bewaren kan
derhalve geen sprake zijn. Als men tevens be
denkt, dat in de melk spoedig een macht van bac
teriën'voorkomen en die kleine wezens juist in het
centrifugeslib een bijzonder gunstigen voedings
bodem vinden, waarin zij zich onrustbarend kun
nen vermenigvuldigen, dan komt men spoedig tot
de overtuiging, dat.dit vieze rommeltje niet zon
der gevaar is.
Onder die bacteriën toch kunnen ook ziekte
verwekkende of pathogen bacteriën voorkomen.Om
die reden zouden wij zelfs het centrifugeslib niet
als meststof willen gebruiken. Volgens onze in
nige overtuiging is het centrifugeslib voor. niets
nuttigs te gebruiken, en doet men het best het
maar dadelijk door veibranding onschadelijk te
maken.
TWEESLACHTIG.
Het Huisgezin schrijft.
Het staatspensioen is een recht, geen gunst.
Dat verkondigen cle sociaal-democraten, dat
verkondigen ook de libeialen sedert eenigen
Het bereiken van den 'O-jarigen leeftijd is het
eenig criterium.
Maar indien dit zoo is, hoe komt de regeering
er dan toe, sommige categorieën van 70-jarigen
uit te sluiten?
Ware het een gunst, toegekend aan hen die de
twee gulden rente per week zoo al niet verdiend
hadden, dan toch waardig werden bevonden door
hun gedrag en antecedenten d la bonne heure.
Nu het een recht is, is iedere inbreuk daarop
willekeur.
Waarom wordt aan de 70-jarigen, die na hun
60ste jaar een jaar in de gevangenis of in een
Rijkswerkinrichting hebben gezeten, de rente ont
houden, waarbij nog de onbillijkheid komt,
dat wie vóór zijn 60ste jaar vijf jaar heeft geze
ten op zijn 70ste jaar Vrij en vrank de twee gul
den gaat in ontvangst nemen.
Waarom krijgt de drankzuchtige geen rente?
Heeft hij de twee gulden niet evën goed noodig;
- wie paradoxaal is aangelegd zou kunnen vra
gen; heeft hij de twee gulden niet harder noodig
dan wie van sterken drank geen gebruik maakt?
Of de rente is een recht, maar dan mag er niet
aan worden getornd.
Of men maakt ouderscheid, men stelt eischen
waaraan de rentetrekker zal hebben te voldoen,
maar dan is het een gunst.
De „waardige", de „honorabele" ouden van
dagen krijgen de rente, zegt de minister.
Goed, doch dan is het geen recht, maar een
gunst.
Doch dan blijft het weer verholen, waarom de
minister het in den gedachfengang van een gunst
voor waardige en honorabele zeventigjarigen vol
komen logische amendement afwees, dat aan
baliekluivers en slampampers de uitkeering wilde
onthouden.
Behooren dezen tot de waardigen en honora-
belen?
Voorzeker neen.
Dan had "ook hun de rente moeten worden
ontzegd^
De heer Duys was volkomen consequent met
het amendement te bestrijden, zooals hij ook de
uitsluiting van de boeven en de dronkaards be
streed.
Recht is recht.
Maar de minister was inconsequent en hinkte
op twee gedachten.
Dé oppassende werkman zal, als hij zijn rente
gaat ontvangen, in zeer gemengd gezelschap zijn.
Boeven, die na hun 60ste jaar hebben gezeten,
worden geweerd, maar die vóór hun 60ste jaar
misdreven, worden waardig geacht.
Dronkaards vóór hun 70ste jaar zijn uitgeslo
ten, maar 'die na het 70ste levensjaar, eenmaal
rentetrekker geworden, aan den drank gaan, blij
ven welkom.
Vagebonden en slampampers mogen ook ge
rust tot geleide van den oppassenden werkman
strekken.
Zoo is het ontwerp, dat op een valschen grond
slag rust, bovendien tweeslachtig in de uitvoe
ring en de toepassing.
De liberale propagandisten behoeven zich
waarlijk op dit wetgevend product van hun mi
nisterie niet ie verhoovaardigei^
V r, Kunt u mij ook zeggen of de kerk op het
Spui of in de Spuistraat te Amsterdam, recht
tegenover een honden- en kattenslagerij 'en zoo
wat vier of vijf minuten van het C. Station af,
een R. K. Kerk is, of een Jansenistenkerk? Wie
is eventueel de Patroonheilige?
A n w t. De door u bedoelde kerk zal de R.-K.
parochiekerk van den H. Dominicus zijn aan de
Spuistraat.
V r. Wordt de militie lichting 1910 der ves
ting-artillerie ook nog afgelost door den land
storm
A n t w. Het antwoord op deze vraag kunt u
vinden in de déze week in onze courant gepu
bliceerde wetsvoorstellen betreffende uitbreiding
van den landstorm. Worden cleze voorstellen wet,
dan zullen de door u bedoelde miliciens wel af
gelost worden.
Vr. Welke is de juiste naam vair het water
dat iri het Spaarne uitmondt: Mooien Nel of
Mooien Hel?
Antw. Mooije Nel.
V r. Kunt u mij ook een middel aanwijzen te
gen uitval van haar bij een jongmenscli van
18 jaar.
Antw. U moet zich tot een dokter wenden.
Het uitvallen van haar kan verschillende oor
zaken hebben als ziekte enz. Is het éen gevolg van
het vergaan der haarwortels, dan is er geen
middel om den haaruitval tegen te gaan.
V r. Ik heb mijn dienst tegen Augustus opge
zegd en' lijd aan een oogziekte. Nu hebben ze mij
zooveel moeilijkheden gemaakt dat ik mijn dienst
moet-verlaten wegens mijn oog door de zenuwen.
Hebben zij nu liet recht 0111 6 weken loon af té
houden en mijn nieuwjaarsfooi?
Antw. We moeten het antwoord op deze
vraag schuldig blijven, omdat zij ons niet duide
lijk is en wij de noodige gegevens missen 0. a.
of de oogziekte ontstaan is in uw betrekking, wie
de betrekking heeft opgezegd, mevrouw of u enz.
Schrijf ons wat uitvoeriger.
V r. Hoeveel woorden spreekt een goed rede
naar in één uur?
Antw. Dat hangt er van af. De een spreekt
vlugger; de ander langzamer.
V r. I<an men op 28-jarigen leeftijd trouwen
zonder toestemming der ouders? Zoo niet, hoe
moet men daarin handelen?
Antw. Eerst op dertigjarigen leeftijd be
hoeft men om te trouwen de toestemming der
ouders niet meer. In uw geval zouden wij ons
onderwerpen aan het oordeel der ouders. Is de
weigering waarlijk ongemotiveerd, dan kan de
kantonrechter toestemming tot trouwen geven.
V r. Hoe hoog is in den regel de godspenning,
die aan dienstboden gegeven wordt bij het in
betrekking komen?
Antw. De Godspenning bedraagt gewoonlijk
5 pCt. van liet loon over een jaar, doch niet hoo
ger dan f 5.—.
V r. Welke is voor een dienstbode de datum
van vertrek en indiensttreding met Augustus?
Antw. Vertrek en in diensttreding hebben
beide in Augustus op den lsten der maand
plaats.
V r. Ik heb met zes wekenopzegging mijn
betrekking tegen Mei opgezegd. Mag men nu de
nieuwjaarsfooi terugvorderen
Antw. Ja; liet aannemen der nieuwjaarsfooi
houdt in dat men met Mei niet zal vertrekken.
V r. Bestaat er ook een katholieke inrichting
tot opleiding van dienstboden?
Antw. Ja; 0. a. Het Gesticht „De Voorzie
nigheid" te Leiden (Hoogewoerd)het St. Rad-
bodus Gesticht te Ootmarsum en bij de zusters
Franciscanessen te Woerden.
V r. Als mijn dochter 4 Me' haar betrekking
opzegt tegen 1 Augustus, heeft mevrouw dan
recht om te zeggen, dan moet je maar half
Juni vertrekken, want ik heb geen zin om je dan
nog 6 weken loon en kostgeld uit te betalen als
ik op reis ga? Zoo niet, waar moet ik mij ver
voegen als ik haar gerechtelijk wil vervolgen?
Antw. Wanneer uw dochter per drie maan
den gehuurd is, dan kan haar de betrekking al
leen opgezegd worden .tegen Augustus. Wendt,
u met een briefje van onvermogen tot het bureau'
van consultatie, dat eiken Vrijdagmiddag van
half twee zitting houdt in het gebouw van Jus
titie, aan de Jansstraat.
V r. Welke is de kortste en beste weg van
Noordwijkerliout naar Laren, N-H., per fiets,
en hoeveel kilometer.
Antw. Langs Sassenheim, Leeghwater, Lei-
muiden, Uithoorn, Vreeland, 's-Graveland, La
ren. Ongeveer 63 K M.
MASKERS VOOR DE SOLDATEN.
Dó Xe!., waarin een inzender onlangs be
weerde dat liet Ncderlandeclio leger over
geen enkel masker tegen giftig gas beschikte
deelt thans mede, dat het legerbestuur aan
wen in u geheel gegr0Ild' '-N- mensch, die eens
gevallen is, maar boete deed cn zich weer op
richtte, is meer gestaald cn biedt meer waarbor
gen dan hij, die de verzoeking nooit g&kend
heeft."
Eerst na de begrafenis maakte Rymer bij het
openen van het testament lormeel bekend, dat de
jonge man, dien allen als Lionel Hamilton ge
kend hadden, niet de kleinzoon van sir Elliot
was. Een verdere verklaring werd niet gegeven en
Anny stond er op, dat ze van andere zijde niet
gevraagd werd.
„Mijn vrienden moeten er genoegen mee
nemen, dat hij mijn echtgenoot wordt en dat zijne
vrienden nu ook de mijne zijn," zoo zei Anny
tegen Mary Davenport.
Mary moest deze woorden ter kennisse van
de vrienden en vriendinnen brengen. Zij voegde
er nog menig woordje aan toe en wel met zoo
veel takt, dat de jonge man aller sympathie ver
wierf, wijl hij bereid geweest was, bruid, positie
en vermogen op te geven om zijn eer te redden.
Maar ook voor het jonge meisje wist zij bewon
dering te wekken, door te vertellen van de edel
moedigheid, waarmee zij den berouwvollen jonk
man weer in genade aangenomen had.
Ook Percy Walford hoorde op zekeren morgen
in zijn clublocaal van de geschiedenis. „Dus is
hij per slot van rekening toch een oplichter en
bedrieger," dacht hij. „Eindelijk word ik dan ge
wroken! Ik kan u, mejuffrouw Anny, niet geluk-
wenschen met mijn opvolger?"
Met boosaardige vreugde slelde hij zich. voor,
welk een vernedering het moest zijn voor Anny,
die zoo zeer gepronkt had met haren Adonis.
„Ik hield dien man altijd voor een doe-niet," zei
hij tegen zijn neef Roland, die juist binnen trad.
,,'t Meisje mag alle goden danken, dat ze er
nog terechtertijd achter kwam welk een avon
turier hij~was."
„Zij schijnt van andere ineeniug te zijn," was
het droge antwoord.
„Hoe zoo?"
„Omdat zij hem trots alles neem! Hij moet
zelf de waarheid bekend hebben. Dat teekent hein
als een man van eer. Zij zou mijn achting ver
loren hebben, wanneer zij met hem gebroken
had."
Percy werd bleek van woede.
„Er is geen gerechtigheid meer in de wereld,"
mompelde hij tusschen de tanden en liep snel
naar buiten om zich in de frissche lucht wat te
kalmeeren.
Een paar weken later had het huwelijk plaats.
In een donker reiskostuum, slechts vergezeld van
haar kameniers, begaf Anny zich naar Londen,
waar Erich en Rymer haar aan het station
opwachtten. Van het station begaf men zich
direct naar de kerk en nadat in alle stilte de
inzegening geschied was, gebruikte het kleine
gezelschap een eenvoudig ontbijt in een der
hotels. Vervolgens bracht Rymer het gelukkige
paar naar het station terug en wensch te hen een
prettige reis naar het zonnige zuiden,
„Eindelijk, Anny!" zei Erich, toen zij alleen
in de coupé zaten cn er was een weemoedige ernst
in de toon zijner stem, toen hij voort ging: „Moge
het je nooit berouwen, dat je een straatarmen
man voor het leven de hand hebt gereikt."
„O Erich, dat mag je nooit weer zeggen," ant
woordde Anny. „Anders zal ik het groote ver
mogen, dat vader ons naliet, nog weg schenken.
Zou er iemand ter wereld zijn, die van jou denkt,
dat je mij 0111 't geld genomen hebt? Uit eigen
beweging en in volle vrijheid heb ik je het ja
woord gegeven. Valt het je dan zoo zwaar, dat
je ook mijn geld er bij moest aannemen?"
„Beste vrouwtje," zei Erich geroerd.
„Ja, je vrouwtje, en daarom is er geen mijn
en dijn meer tusschen ons. Wij hebben veel gele
den en nu, God zij dank, dat de lijdensdagen
voorbij zijn, zal onze eensgezindheid nimmer
meer verstoord worden.
EINDE.
1014
En nu make men niet de opwerping, dat
Nieuwer-Amstel niet Katholiek is, over een paar
jaartjes, wanneer de grenswijziging van Am
sterdam een feit zal zijn geworden, dan is
Nieuwer-Amstel Katholiek. Nu reeds behooren
6 van de 13 raadsleden tot onze richting.
Dat komt vau deserteeren! Door de poli
tie te Wormerveer is aangehouden zekere A. L.,
die 8 jaar geleden deserteerde van Hr. Ms.
„Friesland" tijdens baar verblijf te Kopenhagen.
Voor de bruiloft zijner ouders overgekomen
werd hij door de politie gearresteerd en onder
militair geleide naar den commandant der ma
rine te Willemsoord overgebracht- Na de straf,
die hem wacht, zal hij nog 7 jaar moeten die
nen
Door zijn paard gedood! Onder Gendrin
gen is de melkrijder Berendsen zoodanig door
zijn paard getrapt, dat hij aan de gevolgen be
zweek. Hij laat een vrouw met 6 kinderen 11a.
CCCVII.
BISSCHOPSWIJDING. ZEGENING ÉN
OVERREIK1NG VAN DEN STAF.
De Kerk vond de Zinnebeeldige verklaringen'
der middefêeuwsehe schrijven omtrent den staf'
r/óó waar en zóó schoon, dat Zij ze met haar,
ci'ficieel keurmerk voorzien heeft overgeno
men in hare Liturgie. Immers bij een bisschops-f
wijding laat Zij den Wijder deze zegening er;
over uitsprfken: „O God, steun den mcnsche-'
lijke zwakheid, zegen dezen staf, en wat er doop
beteekend wordt voor het oog der men3chen,
moge hij dat door uwe goedertierenheid uitwer
ken in de ziel cn in de gedragingen van dezen
uwen dienaar. Door Christus onzen Heer.
Amen!" Vervolgens hem met wijwater be-,
sprenkelend, reikt hij hem met deze woorden'
over aaD den wijdeling, die hem tusschen de
voorste vingers ontvangt: „Aanvaard den staf
der herderlijke plichten, opdat gij in goedheid
streng moogt zijn, in het verbeteren der gebre
ken zonder toorn, moogt oordeelen, oplat gij
met liefde de deugden aankweekt in de zielen
uwer toehoorders en opdat gij in zachtheid nooit
afwijket van de strengheid der tuclit. Amen!"
Bij verschillende gelegenheden bedient de
Bisschop zicli van den staf, welks kromming
dan altijd naar het hom onderhoorige volk ge
keerd moet zijn. Zoo hij de H. Mis, bij de toe
diening dor Sacramenten, vooral bij een prie
sterwijding, bij plechtige consecratie (van Ker
ken, altaren, enz.) bij zegeningen, bij het plech
tig koorgebed (Vespers) en bij iederfe processie;
legt men hierbij een langen weg af, dan wordt
de staf onmiddellijk voor den Bisschop uitgo-
dragen, terwijl do stafdrager (ook al is deze
geen priester) met den koorkap omhangen is.
Bij Requiem-missen en op Goeden Vijdag wordt
de staf niet gebruikt, wellicht om deze reden,
wijl de oud-romeinsche liturgie den staf niet
kende en juist bij die diensten verschillende
cude gebruiken in zwang zijn gebleven, mis
schien ook wijl het gebruik van den-staf, als
zijnde een eeretccken en een sieraad, op dagen,
die het karakter van rouw dragen, minder ge
past sclieen.
Terwijl gewone priesters slechts hoogst zelden
liet recht ontvangen den staf te dragen, i8 het
gebruik ervan bij de Abten der monniken over
oud. Ja, wellicht zijn jirist naar hun voorbeeld
ook de Bisschoppen een staf gaan dragen. Vol
gens het tegenwoordig Kerkelijk Recht is oen
zijden lapje, dat als een wimpeltje van den
greep afhangt, het kenteeken van den abt-staf.
Oorspronkelijk was het een linnen doeltje, dat
tot doel had den staf te bewaren voor veront
reiniging van wege het transpireoren dei-
hand. Vandaar dat het in de middeleeuwen ook
op vele bisschopstaven was aangebracht.