Regeeringseieren. Reuzen Prijzen De Oudste Haarlemsche Lompenhandel EET VISCH. SolouwburoiIloJansweg LEGER EN VLOOT LETTEREN EN KUNST Een flresgster GEfflMil Vanaf heden zijn de vischkaarten vervallen. Ieder kan dus, al heeft hij geen kaart aangevraagd goedko©p visch eten. - 1493 De prijzen zijn heden voor: Kabeljauw 82 ct. per» pond. Scheiviscfi 11 De Nederiandsche Credietbank. Tel. 23. Nieuwe Gracht II, Haarlem Tel. 23. Effecten - Wissels - Coupons. Hieuwe regeling der nnilifaire verloven. „Judith." L. Raamsti*. 30, Wiistraaf 31. Genie tegen geweld. Tournee de la Comédie Fraipse La Demoiselle de NSagasin Fransch, Duitsch, Italiaansolh i 1 l s 2 8 i 5 6 7 3 7 8 rij 3 6 5 PETRUS JOHANNES VOORTING, Weduwnaar van MARIA ORAMAN, in den ouderdom van 86 jaren. Uit aller naam, A. J, VAN MARIS. H. VAN MARIS— VOORTINO. Santpoort, 15 Mei '16. 1481 Belanghebbenden bij den verkoop in Eieren worden hierbij, uitgenoodigd ter bij woning van een vergadering welke "93 Donderdag 18 Mei, 's avonds om half negen uur gehouden zal worden in de bovenzaal van „DE KROON" ingang Groote Markt. Mette Meisjes 1486 MARKTN1KUW5 en een meisje voor de wasscherij Wasscherij „de Hoop" Amsterdamsche- vaart 50 betaal Ik voor Zilverpapier, Tin, Sol deer, Aluminium, Rood-, Geel-, Brons- koper, Lood, Zink, Ijzer, Lompen, couranten, Boeken en oud papier, Wijn-, Bier-, Kogel-, Melk- en Spuit- waterflesschen. Alle soorten Rubber en afval, Paardenhaarmatrassen, Embal lage, Zakken enz., Winkel- en Zolder- opruimingen. Aan huis te ontbieden. 1475 Telefoon Int. 2984. Te koop gevraagd een goed onderhouden RIJWIEL, en een flink FORNUIS. Br. fr. met opgaaf van prijs en merk onder no. 8903 aan het Bureau van dit Blad. 99 99 99 Verhaart Safo-Lokotiea van verschillende afmetingen ia haar gepaatserde en brandvrije kluist Huurprijs vaa f 5.tot f 50.1002 Bioscope Expl. HERMAN SMITS Eiken avond 8V< uur Entree f 1.-, f 0.75, 0.60, f 0.40, f 0.25. MCISTE KOEST. Vrijdag 19 Mei - 8 uur (Groot succes te Amsterdam in den Stadsschouwburg) Slechts Privaatlessen, Opleiding tot examens: „Mercurius", „L. O.", „M O." enz. Let op! lferspronckweg 36 dicht bij het Station. Spreekuren: 4ya5 's nam. 9Va—10 's avonds. Slechts op: 1487 Woensdag en Zaterdag. DE TE YLElt MÜFENIS-KWE»riE. In de zaak van de Teyler-erfenis-kwestla waarin heden de eoncLusie van antwoord zou worden genomen, ia heden ter civiele zitting der rechtbank eone remise. ,Vian 14 lagen verleend. i i J De minister van Oorlog, heeft thans, gelet op het koninklijk besluit van 19 Januari 1916 no. 55 en het met intrekking van punt o van legerorder 1915 B 172, van legerorder 1915 B 205 en van legerorder 1915' B 805, vastgesteld een nieuwe verlof-regeling Onderscheiding der verloven, lo. De verloven van anderen aard dan groot verlof, onbepaald (klein) verlof, verlof tot her stel van gezondheid, verlof in afwachting van vrijstelling van den militiedienst of verlof in afwachting van ontslag uit den dienst, worden, tijdens den verderen duur van den mobilisatie toestand onderscheiden in algemeene, bijzon dere en uitzonderings verloven. Algemeene verloven. 2o. Algemeene verloven worden volgens regelen door den opperbevelhebber van land en zeemacht te stellen periodiek aan alle militairen verleend, behoudens het bepaalde in punt 14 dezer regeling. Bijzondere verloven. 3o. Bijzondere verloven worden slechts ver- k. 1 eend aan niet-beroeps militairen. Naar gelang, (van hun aanspraken op de te verleenen verloven n orden deze militairen verdeeld over de volgen de groepen: a. personen, werkzaam bij Bpoor- of tramwe- Ben, bij den telegraaf- of telefoondienst; b. personen, werkzaam bij den aanmaak van munitie, kleeding, uitrusting of andere voor den militairen dienst noodige voorwerpen; c. onderoffcieren (met uitzondering van vaandrigs en kornetten) en minderen, die zijn hoofden, leiders of procuratiehouders van on dernemingen of afdeelingen daarvan, zaken of neringen; rijks-, provinciale- en gemeente amb tenaren; leerkrachten en leerlingen van inrieh- tngen van onderwijs (vakonderwijs daaronder begi epen) indien zij gedurende bedoelde verlo- en welke verleend worden voor termijnen als Jiierna onder 6 omschreven in hun maat schappelijk ambt, beroep, bedrijf enz. werkzaam zijn; \d. personen, behoorende tot onderdèelen der strijdmacht, waarvan de sterkte tijdelijk wordt verminderd; e. personen, die hetzij door hun maatschap pelijke positie, hetzij door de afwijking in duur van het door hen verlangde verlof niet kun nen gerekend worden tot groep o. te behooren. (Hieronder ook te rekenen de niet-beroépsoffi- sieren, de vaandrigs en kornetten.) 4. Bijzondere verloven aan groep 8a. worden volgens regelen, te «tellen door den Opperbe velhebber van land- en zeemacht, verleend. 5. Bijzondere verloven aan groep 8t>. worden in verband met de behoefte door. den minister van Oorlog verleend. 6. Tot het verleenen van bijzondere verloven van groep 80. worden de compagnies- (eska drons-, batterij-, fort-, detachements-) oomman- danten, met inachtneming der hierna te «tellen regelen, door den minister van Oorlog gemach tigd. Deze verloven worden zoodanig verleend, dat elke verlofstermijn, waarvan de duur, naar keuze van den betrokkene, 8 (werk-), 7, 14, 21 of 28 dagen (reisdagen inbegrepen) bedraagt, telkens wordt gevolgd door een termijn van den zelfden duur, welke onder de wapenen wordt doorgebracht. De regeling dezer verloven Wordt door den betrokken commandant voor een door hem te bepalen tijdvak vooruit vastgesteld. Teneinde, ingeval van twijfel, te kunnen beoordeelen, of de belanghebbenden inderdaad behooren tot de onder groep 8c. genoemde categoriën van per sonen, moet de commandant zich wenden tot d» in punt 19 genoemde autoriteiten of colleges indien noodzakelijk tot den minister van Oorlog. Is de keuze vorenbedoeld eenmaal bepaald dan kun daarin geen wijziging worden gebracht «Sgronde redenen ter beoordeeling van betrokken ttmUr. commandant. Bulling van verlofbeurten kan echter worden teegeataan; verkoopen of afstaan van rarlof- beurten of verlofdagen ia verboden. 7. Bijzondere verloven, te verleenen aan groep 8d., worden in elk voorkomend geval geregeld door den minister van Oorlog, den Oppenbeveb hebber van land- en zeemaoht geboord. 8. Bijzondere verloven aan groep 8e worden door den minister van Oorlog verleend. De minister van Oorlog kan bij; afzonderlijke orders de bevoegdheid tot het verleenen daar van aan de daarvoor aangewezen militaire chefs overdragen. (Op de wijze als o. a. plaats had bij L. O. 1916 B. 108 en 104). 9. Bij het verleenen van bijzondere verloven aan de groepen 80 en e moet derwijze worden te werk gegaan, dat de uit die verloven voort vloeiende dagelijksche gezamenlijke afwezig heid niet stijgt boven 10 pOt. van de sterkte van het onderdeel. Van deze 10 pOt. blijven tot nader order 8 pOt geresrveerd voor de verloven aan groep 8e. Zou de hierboven bedoelde grens van 7 pOt. door het verleenen van bijzonder verlof aan allen van de onder o van punt 8 be doelde bedoelde oategpriën van bij eenzelfde onderdeel aanwezige dienstplichtigen worden overschreden, dan behooren ten allen tijde de oeconomisch meest noodzakelijke verloven den voorrang te hebben. De bijzondere verloven aan de groepen 8a, b en d komen boven het gestelde percentage. U itzonderingsverloven. 10. Uitzonderingsverloven kunnen met in achtneming van de daaromtrent door den op perbevelhebber van land- en zeemaoht te stellen regelen door de in punt 6 genoemde militaire commandanten of hoogere chefs in dringende of ernstige gevallen worden verleend. Zij komen ter beoordeling van den betrok ken chef al dan niet in mindering van het aan belanghebbende verleende of te verleenen alge meene c.q. bijzondere verlof. Dan volgen bepalingen aangaande het ver voer, de uitsluiting, intrekking en schorsing, de aanvragen inzake verloven enz. die wij wegens beperkte ruimte niet alle kunnen opnemen. De volledige regeling ligt voor hen, die er belang m stellen ten onzen bureele»ter inzage. Heldenspel van H. Yan den Eerenbeemt. Opgevoerd in den Stadsschouwburg te Amsterdam. (Eigen correspondentie). Het vierde Lustrum van de R.-K. Studen- tenvereeniging JSanctus Thomas Aquinas" te Amsterdam waarover wij gisteren reeds in 't kort schreven, is een gebeurtenis van bij zondere beteekenis geworden door de opvoe ring van „Judith," het heldenspel van Her man van den Eerenbeemt. Het ernstige streven van de K.-K. Studen- tenrvereeniging is er als het ware in be lichaamd. Want kan men zich het streven vgn deil katholieken student en de katholie ken studentenvereeniging wel schooner den ken 7 Dit vierde lustrum mag worden be schouwd als een der mijlpalen, welke iedere bloeiende vereeniging; in lmar actieve leven zich nu een dan te stellen Jrrijigt ale markante aanduiding en karakteeeereiud stempel. Maar voor St. Thomas geldt dit thans op geheel bizondere wijze. Dit lustrum is een kenschetsing van het prachtige studentenleven der laatste jaren, waarin wetenschap en kunst, naast de jolijt, die niet gemist mag worden, samern gaan. De schrijver van „Judith" ver vulde vóór den tegenwoordigen praeses, den heer F. Teulings, het voorzitter schap van „St. Thomas". Deze periode is een voortzetting van den nieuwen geest, die onder praeses Van den Eerenbeemt werd be gonnen, begonnen met gezonden studentent- geestdrift. Herman van den Eerenbeemt zelf nam een werkzaam aandeel in de lezingen en voordrachten, welke over wetenschap en kunst werden gehouden. Hij gaf goed gedo cumenteerde en niet minder goed geïllus treerde lezingen, om over Kembrandt, Israels, Kunst en Christendom, Antigone. Eigenaardig, dat de tooneel6clirijver van .thans zoo goed thuis is in de oude en de nieuwe schilderkunst!.... Eigenaardig, maar toch een beteek enisvo 11e samenhang. Betee- kenisvol voor de ontwikkeling van het too- ineelspel, van nu en van wat komen zal. Beeld en woord vinden bij Van den Eeren beemt de innigste vereeniging. Gebaar en woord en rythme zijn in zuivere harmonie oox het schoonste in de kunst te bereiken en weer te gewen. Het heldenspel Judith" is daarvan als *t ware de bekroning. I Naast „Thomas" vinden we Van den Eeren beemt als jong student in den R. K. Volks bond. Daar was hij bizonder welkom in den Booialen Cursus. En weer is het van betee kenis, dat de schrijver van nu verder ging 'dan enkel in lezing en lichtbeeld de kunst 'en het alen van kunst toegankelijk te maken Voor de leergTage Volkebondiers en leden van den. Socialen Cursus. Menigeu Zondag morgen heeft men Van den Eerenibeemt om ringd knnnen zleni van een groep Volksbon- dera in het Rijksmuseum, om daar de mees teistukken van kunst voor hen te verklaren en hen te wijzen op de harmonie van kleur en gebaar. De Volkshcmciers zullen dat niet liokt vergeten en evenmin zal het vergeten worden door den student», wiens streven het altijd geweest is, Volksbond en Studentenbe weging zoo nauw mogelijk met elkander te doen samengaan.... ■uB- 1 Wij mochten er reeds op wijzen, dat Ju dith", alleen al om den grooten opzet, geen dilettantenwerk is. Het dhama zoo min als de vorm, waarin het ten tooneele is gebracht. Nog maar zelden zal dan ook een debuut zoozeer de aandacht hebben getrokken. Eenige maanden geleden droeg Van den Eerenibeemt in vergaderingen van S. Thomas en Geloof en Wetenschap fragmenten voor uit «iju „Judith". Reeds toen boeide naar men ons gisterenavond verzekerde het voorgedragen© de hoorders ten zeerste en sinds is de belangstelling voor het tooneel- werk in wijden kring gegroeid. Niet enkel in den katholieken kring( maar ook in een goed deel van de tooneel- en. kunstwereld als zoo danig. Het heldenspel als geschreven drama groei de uit tot een nauw samengaan van musicus en dichter. Hub. Cuijpers, de fijnvoelende musicus, illustreerde het woord van den dichter door zijn rythmisdie muziek. De ko ren van het volk, van de Joden en Jodinnen, bedoelde Van den Eerenibeemt zuiver als symbolen, als uitdrukkingen van de stem mingen, welke moesten worden weergegeven. Daarvoor was noodig een wTederkeerig goed begrijpen van schrijver en musicus, en dit is bij "V au den Eerenbeemt en Cuijpers wel zeer goed bet geval geweest, getuige het artistiek geheel, de artistieke eenheid, welke is verkregen. Naast en nauw vereenigd met muziek en woord, treffen we bij Judith" aan het gebaar, dat het rytbmisch geheel karakte- riseeremd moet helpen vertolken. Hiervoor was noodig een derde artistieke kracht en deze vond de ^schrijver in Angèle Sydow, die mèt den schrijver ieiding gaf om de gedach ten te versterken en te verduidelijken door gebarenspel. Zoo zien we hier woord, rythme en gebaar tot een schoon harmonisch geheel vereenigd door Van den Eerenibeemt, Hub. Cuijpers en Angèle Sydow. Deze drie zullen op de ingeslagen richting voortgaan en^ in verband met Üe opvoering van „Judith" is het van beteekenis, dat Angèle Sydow, Cuij pers en Van den Eerenbeemt bezig zijn met een nieuw groot werk, waarbij zal worden getracht aan gezond gedachte danskunst de goede en eenig juiste plaats te verschaffen. Ook daar weer zal het gebaar in harmonie worden gebracht met het woord. Heden overleed ten mijne huize, na voorzien te zijn geweest van de H.H Sacramenten der Stervenden, onze geliefde Vader, Behuwd-, Oroot- en Overgrootvader, de Heer HUISHOUDSTER [direct gevraagd, bij weduwnaar met klein gezin, wegens teleurstelling door ziekte. Br. fr. ond. No. 8954 Bur. v. d. Blad. Deze eerste opvoering jg <x>k nog van be teekenis geweest om den grootscken opzet pn arbeid daaraan verbonden. D© medespelen- den waren bijna allen niet-beroepsspelers, wat ook voor de voorbereiding zeer veel, zoo niet allee zeggen wil. Nauw -was dé eerste studie van het stuk begonnen, of de regie moest wonden veranderd. Deze kwam nu, gelukkig, in handen van een artist-be- roepsspoler als Willem van der eer, die zich aanstonds wel in d© juiste stemming van het stuk wist te deuken en den gedach- ter.igang van auteur en componist volkomen wist te begrijpen eu na te voelen. Een ding van beteekenis en een eerste vereischte, wanneer leiding moet worden gegeven! Aan Willem van der Veer komt dan ook als re gisseur bij dit niet gemakkelijke werk een woord toe van oprechten lof en bizondere waardeering. Vermelden we voor 't ©ogen blik hier terloops als beroepsartisten Nettie drijf, waar zijn lievelingsslaviu Midapsis Holófemes. 01. Koop, de musicus, die ook in Roomsehen kring .meer en meer bekend wordt als goed organisator, verleende mede werking bij de repetities der koren en be speelde het harmonium. In „Judith" is het groote streven: contrast werkingen, het opvoeren van dramatische botsingen, met groote levendigheid ontwik- voor afdeeling Standard- en Ilandbrei- tnachines. Persoonlijk zidi aan te mel den bij C. N. HIN, Zijl weg 112-114. keld. Het groote contrast is wel het ver schil tusschen aanvang en einde van dit drama. In dien beginne staat alles ais uit gedrukt in deze bewoordingen: -Daar klonk een weeklag door Bethulia, Een jammer door gansch Israël en Juda!" En aan het slot vol blijden feestgalm: „Daar klingt een jubel door Bethulia, Een vreugdezang door Israël en Juda!" Daarmee is het groote contrast in korte bewoording enweergegeven. Hoewel Van den Eerenbeemt niet geheel den geregeiden gang der H. Schriften volg de en hier en daar, juist om de heter speel bare contrastwerking to bereiken aan de fantasie vrij spel liet, bleef toch de geest van het Bijbelverhaal ongerept. Hij teeken- de Judith als de statige in-geloovige vrouw, die een hooge roeping, de bevrijding van Israël, te vervullen had. Daarteenover ech ter staat Holofernes als een brute gewel denaar, een weifelgeest, onderhevig ami alle kwade stemmingen van het oogenblik. Dot zien we aanstonds in het derde be drijf, waar de lievelings-slavin Midapsis (Marie Jansen) Holofernes een lied toezingt ter opbeuring. Hier laat de muziek van "Cuij pers zich reeds in haar groot karakter gel den. In het vierde bedrijf treffen we Holo fernes aan bij esn luidruchtig drinkgelag. Hierin treedt Angèle Sydow op als Lysèies met eenige van hare leerlingen. Lysèies is de lievelingsdanseres van Holofernes. Van Angèle Sydow mag hier met nadruk worden gezegd, dat zij niet is een danseres, diie werkt op de lagere hartstochten. Zij doet aan het pulbliek allen weten wat hieronder moet worden verstaan geen enkele concessie. Zij geeft haar kunst met groote gereser veerdheid, eü hier was het in waarheid een dans, gebouwd op klassieke beweging en classieken vorm. Dans en muziek vormden ook hier een eenheid. Het vijfde bedrijf mag, zoo niet in actie, dan toch in groote levendigheid en kracht, het hoogtepunt van dit tooneelspel worden géuoemd. Hierin vinden wij de rythmischo eenheid tusscben het gesproken woord en de illustreerende muziek. Maar ook als alge meene en grootsche herhaling de tegenstel ling van vrees, hopeloosheid en blijden ju bel. (Ie en 2e tafereel). Er heerscht in dit eerste tafereel de zoo genaamde „De pro fund is"-s tem m i ng, een stemming van boete. Het is een oude psalm melodie, waarin aan bet slot reeds in voile breedheid weerklinkt bet reddingsmolief in het koor van Joden en Jodinnen, die neer knielen, terwijl zij spreken: Laat ons dan smeeken, dat Hij de armen Bevrijd van leed en kwelling spoedig! Het tweede tafereel vangt aan met een zegekoor, dat tot refrein heeft het Paaseh- alïeluja-motief. Het wordt onderbroken door psalm-melodiën bij Ozias, de bevelhebber van Bethulia, welke rol door den schrijver vervuld wend, en den hoogepriester. In dit werk wordt voorte aangetroffen het antieke ks rak tor door beede kerkelijke melodie. Bij het loflied van Judith klinkt reed's het slot- motief, dat later in volle pracht zich ont plooit bij de eslot-en-dank-hymne. Dit alles geeft aan „Judith" een bizonder stemmingsvol verloop en een geweldig slot, dat machtig is en pakkend. Het geheel doet Cuijpers kennen niet enkel als een orkest dirigent van beteekenis, maar ook als dra matisch. koor-dirigdnt Ib het dan te veel gezegd, dat dit vierde lustrum iets heel bizonders is geworden? En ie het niet teekenend, dat van Roomscho zijde en in een Katholieke etud enten vereeni ging dit is bereikt? Het geeft vertrouwen in de toekomst, ook om het feit, dat. dit in Nederland ion worden tot stand gébracht, Op het vierde lustrum is een schoone ar tistieke praestatie gegeven! Eep illuster publiek is van de heerlijke op voering getuige geweest! Naast burgemeester Teilegen waren er de voornaamste katholieke autoriteiten van Amsterdam. Van ver huiten Amsterdam wa ren tal van geestelijken gekomen en vele anderen, die deze gebeurtenis wilden mee vieren. Mr. Dr. J. van Best bevond zich on der de aanwezigen, naast Mgr. van Schaik Mgr. Andr. Jansen en verschillende Amster- damsche professoren, die naar het schitte rend uitgevoerde epel zijn komen zien. Van dit spel zelf moet door ons nog een enkel woord aan bovenstaande beschouwingen wor den toegevoegd. Jiullith" (Nellie Huffetadt) gaf vooral mooi ingehouden «pel bij haar niet gemak kelijke taak. Bovenal in het gebaar hcoft zij veel weten te bereiken. Een extra vermel ding verdient Marie Jansen als Midapsis. Haar epel was uitmuntend verzorgd en in groote natuurlijkheid bestudeerd. Mej. C. Van Rijckevorsel, als dilettante gaf een goede Mirjam. Coen Hissink was op z'n best ale Holofernes. Het geheel kon zeer zeker, bier en daar sterker en natuurlijke^, maar wie zal willen ontkennen, dat diletttntisme in vele opzich ten verre te zoeken was? Schitterend waren de groepeeringen om opstelling en kleur. De stemming eu de wij ding, vooral in bet laatste bedrijf, waren daaraan evenredig. Toch wensclien we één ding op fè merken omtrent de uitvoering van den dans. Meer eeu waarschuwing! Men lette er bij dergelijke uitvoeringen, waarmee van katholieke zijde op tooneehgo- bied nog zooveel kan worden bereikt, er toch vooral op, dat geheel verdwijnt, in kleo ding, wat bij andere dansen, óók als de dans op-zich goed is, moet worden afgekeurd. De danseresen zélf kunnen bier zonder twijfel alles doenToch is voor ons bet invoe gen van de danskunst een bewijs voor de noodzakelijkheid dat in de toekomst de lei ding, wat de gehcele vertooning betreft, blijft in handen, waarvan we zeker zijn!.. Wat bijv. zou van bet dorde bedrijf, dat een zekere zwoelheid hebben moet, niet door sommige tooneeigezelscbapjien kunnen wor den gemaakt! Deze opvoering van Juditli" heeft bewe zen dat ook zonder excessen, in de kunst blijvend, veel goeds, zoo niet alles kan wor den verkregen. Het slot der voorstelling is één groote triomf geweest voor den auteur, die ondanks bet reusachtige voorbereidingswerk, zelf de rol van Ozias vervulde. De kransen en bloe men werden als bij dozijnen aangedragen en Van der Eerenbeemt boog opgeheven op de schouders zijner medespelenden.... Ook de anderep: Willem van der Veer, Laureutius, die de behulpzame band bood, Judith, Holifernes (weer mèt z'n hoofd), Mirjam eu Midapsis, en Cuypers en Angèle Sydow, die met Van den Eerenbeemt liet symbolische drietal van dit heldenspel vormden, kregen hun aandeel in de harte lijke buide. En door zijn medestudenten en vrjenden werd daarna Van Hen Eerenbeemt nog en thousiast gehuldigd, toen bij in „Bellcvnè" waar de Thomasledeu de .Hoos' tijdelijk vestigden, jubelend werd binncngehaaUl. Dat was bet blijde einde van een blijden dag, die voor het tooneeJ en do kunst door katholieken, wellicht nog veel heerlijks in de toekomst brengen zal! HERMAN VAN DEN EERENBEEMT. In aansluiting met wat in ons verslag over de opvoering van Van den Eerembeenit's „Juditk" wordt gezegd over de voortzetting wan bet begonnen genre door Angèle Sydow. Van den Eerenbeemt eu Hub. Cuijpers, kun nen wij mededeeleu, dat drie nieuwe wer ken door Van den Eerenbeemt en Huh. Cuijpers worden woorbereid. Dót zijn Maria Magdalena, Tobias tu Samson. Waarschijn lijk zal dit laatste bel eerst tot opvoering komen. BEVERWIJK, 15 Mei. Groentenmarkt. Sla le soort per kist f 1.502325, 2e soort per kist f 0.801.30; spinazie le soort per kist f 1.50—2.25, 2e soort f 1"1-80; postelein p«yr ben 40—60 ot.; zuring per ben 5—15 ct.; raap stelen per bos 2—4 ct.; radijs per b06 2—4 ct.; wortelen per bos 25—40 et.; rabarber le soort per bos 1014 ct., 2e soort 69 cL; pieterselie per bos 3—4 ct.; selderij per bos 45 ct. prei- per bos 10Ë5 ct.; asperges le soort dik 25—40 ct, 2e soort dun 10—15 ct, blauw dik 2025 ct., blauw dun 1012 ct por bos; bloemkool le soort 15-20 ct, 2e eoori 10—15 ct, eB soort 9—12 ct. per stuk. PURMEREND, 18 Mei. (Per Telegraaf). 27 partijen fabriekskaas 82.50; 103 partijen klei ne boerenkaas 82.-; 2 partijen Commissie 69.-; 1 partij middelbare 56.-, alles per 50 K. Q.; 852 K.G. Boter 1.35; 170 vette Runde ren l.OO—1.40 per kilo; 850 Melk en gelde 200—620 per stuk, stug; 82 vette kalveren 1.151.85 per kilo, matig; 672 Nuchtere kalveren als slacht 12f 24 en fok f 16 f 80 beiden per stuk, matig; 388 vette varkens 62 92 per kilo, vlug; 154 magere( varkens 85 65 per stuk, matig; 820 Biggen 1627 686 schapen 8655, matig; 1648 lammeren 1825, ales per stuk. stug. Dir.; ROGER GERARD. Comédie en 3 Actes de JEAN FRAN5OIS PONSON et FERNAND WIGHELER, Schrijvers van Mademoiselle BEU- LEMANS. Gewone prijzen. De abonnementskaarten zijn voor deze voorstelling ook geldig. Bureau van 104 en van 6IVi uur. 1488 WAARSCHUWING! Leert een vreemde taal slechts bij een Lecraar, die Hollandsch kent! in 25 lessen d een gulden per les, leert een Franschman (Leer aar), die in Italië en Duitschland studeerde en de Hollandsche taal vloeiend spreekt. Reeds 20 jaar te Den Haag.) W0&- OP WENSCH worden de lessen ook aan huis van de leer lingen in en buiten de stad gege ven. (Prijs naar overeenkomst). gUff- Het beste adres om vlug en uitstekend te leeren. want Cursuslessen deugen niet. Prima referentiën van Officie ren, Onderwijzers, Oeestel ijken, Indische Ambtenaren, Kooplieden en anderen. Woonplaats te HAARLEM

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1916 | | pagina 3