NIEUWE HUIL COURANT sal s «o Weg met „De Courant". fsliu K™ 5 DE OORLOG verspreide berichten HEKhBEF.sCHiEN Zaterdag 19 Aug. Tweede blad als neufra J couranten> die zich aandienen n'n.i-i;0- maar die in haar wezen onzen st"nn~ t 6n ons vijandig tegenover- jrouwens, neutraliteit is een"onding! Iets IUict bestaanbaar is. Saat van al die bladen, die trachten zich een plaats ook in de woningen van de katholie ken te veroveren, een ontzettend heilloozen invioed uit. Ze zijn als een langzaam werkend vergift. Ze brengen ideeën en begrippen bij, die van het geloof af voeren en daarvan dóen ver vreemden. Dit al is reeds herhaaldelijk den katholieken voorgehouden. Nochtans worden er nog altijd gevonden, die voortgaan met het lezen van die zgn. neutrale bladen, die daardoor die bladen steunen en zoo den verderen groei van onze eigen pers tegen houden. Het heet dan, „och, wat staat er toch verkeerds in," en men doet het voorkomen alsof die zgn. neutrale bladen o zulk eene onschuldige lectuur aanbieden. Over één van die bladen, „De Courant", heeft pater M. Stoks een vlugschrift geschreven, dat £eer leerzaam is, en waarin overtuigend wordt aangetoond dat in dat blad wel terdege zeer veel verkeerds staat, dat maakt, dat 't voor onze menschen verboden lectuur, van uiterst bedenke- lijken aard is. Hij gaat daarin na hoe „De Cou rant" spreekt over het huwelijk, een der heiligste instellingen. En uit wat hij daarvan mededeelt blijkt hoe zeer „De Courant" ideeën verkondigt tegen de Katholieke ingaande, hoe zij aanrandt ons ge loof op een manier, die ons met afgrijzen voor zulk een verfoeielijk bedrijf doet vervullen en ons doet afvragen hoe ter wereld het mogelijk ls> dat nog katholieken „De Courant", naar men weet een overdruk van de „Telegraaf", in hunne huizen kunnen gedoogen. Terecht werd 't vlugschrift betiteld „Weer met „de Courant". Men hoore slechts, wht ae be kwame schrijver zegt. Hij doet opmerken ten aanzien van de stuitende uiteenzetting, die Dr. Snijders, een redacteur der natuurkundige ru briek van „De Courant" geeft over den oorsprong van het huwelijk: Als Katholieken houden en belijden wij dat God zelf het huwelijk heeft ingesteld, toen Hij onze stamouders, het eerste menschenpaar, in het eerste trouwverbond vereenigde. „De Courant" echter denkt daar geheel anders over. Bij monde van Dr. Snijders lecraart zij als hoogste wijsheid, dat „evenals de mensch zelf langs den weg der evolutie (ontwikkeling) uit het dier is ontstaan, zoo ook „het huwelijk zich geleidelijk .uit dierlijke instellingen heeft ontwik keld". Aldus vatte Dr. Snijders zijn leer kort te zamen in een klein verdedigingsartikel, geplaatst in het nummer van 22 Maart'1913, nadat van verschillende zijden protest was aangeteekend tegen zijn even valsch als onwaardig geschrijf over den oorsprong van het huwelijk (8 Maart 1913). Dat deze proteststemmen met recht wer den aangeheven, blijke uit den aanhef van dat berucht artikel: „Het huwelijk van den mensch wordt wel eens een „eeuwige instelling" genoemd, doch deze uitdrukking moet gelijk zoovele andere van dien aard, meer als een reclame voor de heiligheid van dat gebruik beschouwd worden, dan als een beeld, dat aan de werkelijkheid ont leend is. Het huwelijk kan niet als eeuwig gel den, daar de mensch zelf niet eeuwig is. De mensch is ontstaan uit het dier, en evenals hip, voor zich persoonlijk, daaruit door geleidelijke ontwikkeling voortgekomen is, zoo klimt ook de eerste oorsprong van het huwelijk op tot in de dierenwereld. De dieren hadden het huwelijk, ook in zijn reinste en ideale beteekenis, om zoo te zeggen, reeds uitgevondenvoor de mensch Qp het wereldtooneel verscheen." We besparen onzen lezers de verdere goed- koope beweringen, door Dr. Snijders in dat artikel verzameld en ontleend aan: „Ontwikke- ingsgeschiedenis van het huwelijk", een walge lijk werk van zijn gevierden meester, den natuur- l0m^fen vui[schrijver W. Bölsche. Na zes ko ever spinna «Mr£iUet0.n te hebben volgepraat papegaaien èn parWefen1nleemde man, die Dr. voor XlI l geleerde hij zijn stelling luet zijn naam voor goed te schande te maken met deze even onwetenschappelijke als voor ons (Katholieken, heiligschennende gevolgtrekking „Zoo zien wij dus, dat het huwelijk geenszins een zuiver menschelijke 1) instelling is. Zij kwam reeds bij de dieren, in zuiver blij venden vorm voor, en ae mensch heeft haar van het dier overgenomen, zij het dan ook in een hoogere beteekenis en in een meer veredelden vorm. In beginsel echter is het huwelijk van den, mensch een erfstuk van de hooger ontwikkelde dieren. Krachtig komt ons gezond verstand en nog meer ons geloof in verzet tegen dat ongeloovig gefantaseer van Bölsche-Snijders over een on- vnn^w'i,200*.!"!?0^ eerbiedwaardig als dat van het huwelijk, in den morgen der schepping ingesteld door God Zeiven bij het echtverbond van het eerste menschenpaar, en in de Nieuwe Wet door den Zoon Gods, Jezus Christus ver neven tot een heilig en heiligend Sacrament. Geen wonder, dat zoowel van katholieke zijde u'mk door Maasbode", 14 Maart, en „De tanf= ,rger Koerier", 27 Maart) als van protes- hevit t zijdc (°- a- door Nederlander'') rant-h gen. dat onwaar en onwaardig De-Cou- ^"Seschrijf werd geprotesteerd. V1 -het helpen mocht? luunJf" artikel „De Nederlander en 'de na- SnUu enschaP (22 Maart 1913) meende Dr. havpn t ,ziln stuitende fantasie te moeten hand- ak '"kt stukje is door den schrijver bedoeld Öeeriui .e4igin£- Docl1 als zoodanig is het vy/iJ" t- Daarin immers heette het o. a.: 6ebAi vefband er bestaat tusschen onze be- ^lachtig^en 01 de neutraliteit der P^'s, is raad- tfehn?,Lee." katholiek, die zijn gezond verstand fik h i 1S i"n'et raadselachtig, maar klaar 'ders de beschouwingen van Dr. Snij- •teliinr,™ huwelijk in strijd zijn met de leer- cn dat Hn. n n koliek geloof daaromtrent, Ooparimuw f ,ant" alvast op dit punt niet ld g, niet neutraal is. maar anti-gods dienstig, anti-katholiek'. En daaraan voegt sch'r. toe, dat het wel Inder daad is te bejammeren, dat een katholiek, die zich teekende „een natuurvriend" te Amsterdam, aan Dr. Snijders vroeg, om de redactie van „De Reclamebazuin" eens op haar plaats te zetten, wegens haar aanval op zijn Zwerftocht: „De oorsprong van het huwelijk in de natuur". Zie, dat een Katholiek tot zulk een domme vraag zich liet verleiden, is concludeert pater Stoks terecht wel een pijnlijk maar sterk be wijs, tot welk een laag godsdienstig peil verzin ken kunnen de katholieken, die trouwe lezers zijn van bladen als „De Courant". Overtuigd, dat voor iemand, die zich een zoo oppervlakkig kenner van zijn godsdienst be toonde, een ernstig antwoord niet noodig was, gaf Dr, Snijders zijn „waarden natuurvriend" dit niet zeer heusche bescheid: „Ik heb lust, noch tijd, om op dergelijken zotteklap in allerlei blaadjes te antwoorden." Och, had die katholieke natuurvriend van Amsterdam zijn god^dienstkennis niet laten ver troebelen door die heillooze neutrale lectuur van „De Courant", zijn Roomsche overtuiging zou zich gekrenkt en beleedigd hebben gevoeld, en met fierheid zou hij zich hebben verzet tegen zulk een minachtende betiteling! Pater Stoks gaat dan verder na hoe „De Com raftt" op een andere meer bedekte wijze nog bij haar lezere bewerkt eene allertreurigste verwar ring van denkbeelden op 't gewichtig punt van het huwelijk; hoe zij door novellen en schetsen en feuilletons, die hij met name noemt, prikkelen de lectuur, zich herhaaldelijk schuldig maakt aan eene ergerlijke vertrapping van het reine huwelijksideaal en medewerkt om den eerbied voor de reinheid en verhevenheid des huwelijke te doen verzwakken. Dat alles ,is ontzettend en weerzinswekkend Hoe ontzachlijk velen zullen zijn wellicht reeds vergiftigd door deze ontspanningslectuur! Niet dan met droefheid in 't hart en met deernis kan er aan worden gedacht. Alleen reeds om haar neerhalen en vertrappen van het hoogheilig hu welijksideaal mag niet één katholiek langer lezer van „de Courant" blijven, al waren dan daar nevens ook nog niet vele andere redenen, die daartoe popen Zulk een zedenbedervende en de zielen vergif tigende lectuur mag niet in onze gezinnen wor den toegelaten. Wij moeten haar uitbannen wil len wij ons niet mede schuldig maken aan een zoo afschuwelijk bedrijf als dat, 't welk pater Stoks ons in zijn fel requisitoir tegen „de Cou rant" schetste. Wij mogen onze vrouwen, onze kinderen en ons personeel niet bloot stellen aan de gevaren, die 't lezen van lectuur, die „de Courant" aan biedt met zich brengt. Daartegen komt ons per soonlijk verantwoordelijkheidsbesef op. Na lezing van dit geschrift van pater Stoks zal niemand meer kunnen volhouden: „daar staat in „De Courant" niets vêrkeerds in," of.hij is met de realiteit der dingen in strijd. Wij achten lezing en verspreiding er van, van ontzettend veel belang. Het kan een machtig propagandamiddel zijn om eene zedelijke ver wording van ons volk tegen te gaan, om eene vergiftiging van het volksleven te voorkomen. Daarom onzen dank aan den ZeerEerw. schrijver. Wie in Waarheid zich niet in bekoring wenscht geleid te zien, die dag in dag uit daarom bidt, die mag niet een blad als „de Courant" lezen, een blad waarvan een demonischen invloed uit gaat, die steune en verspreidde de eigen katho lieke pers, die helpe óók door het zenden van annonces die pers den strijd om 't bestaan lichter te maken. Daarop bij voortduring de aandacht te vesti gen is dat ook niet de taak onzer propaganda- clubs?. 1) Van een goddelijke instelling'van het hu welijk is bij den godloochenaar Snijders-natuur lijk geen sprake. Z. H. DE PAUS EN DE A.S. VREDESCONFERENTIE. De vraag of de Paus al dan niet zal! mogen deelnemen .aan de bij het einde van den oorlog te houden vredesconferentie, wc relt noig steeds, en vooral in Italië, druk besproken. Nu wqer behandelt de liberal ei senator Vittorio Rolando Ricci deze vraag in de „Tribuna". De schrijver, die niet een spoe dig einde van den oorlog verwacht, meent ook dat een spoedig einde niet wenschelijk zou zijn, wijl de vrede slechts gebouwd kan worden op oen volledige overwinning van de geallieerden om voor de toekomst alle verlangens naar wraak van den tegenstan der eens en voor altijd we,g te nemen. En dan verder, schrijvende over het ka tholicisme in Italië, doet Ricci opmerken, dat Italië wel geen katholieke staat is, maar dat toch het grootste deel van /.(ju bevol king katholiek is. Bovendien moet men er kennen, dat in den huldigen oorlog, zooals overigens ook reeds in den Afrikaanscheu ?°,r.!?f de houd,m£ vaa de ItaliaauscSie gees telijkheid zeer lofwaardig is geweest en dat het Italiaansehe episcopaat het goede voor beeld beeft gegeven en het patrotisme heeft aangewakkerd. De liberale sp.hrijver, die voorehands al had gezegd, dat de afkeer tegen Het deel nemen van het Vatieaan aan de vredescon ferentie, niet voortkomt uit passimisme zegt dan, dat men onderscheid moet weten te maken tusschen de katholieken, den cle rus en de bisschoppen van Italië eenërziiirk en het Vatieaan anderzijds. U Daar zit 'm. de knoop. Het Vatieaan, het Pausdom, staat den schrijver in den 'weg daarom vervolgt Ricci dan ook: „Het Eu Pausdom ie noodzakelijk een internationale instelling en kan tengevolge van zijn alge meenheid voor geen land patriotisdhe gevoe lens koesteren. „Tot nu toe heeft de Paus nog geen af stand gedaan van jijn aanspraken op de wereldlijke macht en daarom moet Italië nog steeds voor het Vatieaan als politieke insl 3lling op zijn hoede zijn, hoezeer men ook het Italiaansehe katholicisme als reli gieuze verschijning moge eerbiedigen."* Het geheele artikel komt dan ook hierop neer, dat de Paus buiten elke deelneming, zoowel aan discussiën als aan de t,e nemen beslissingen van de vredesconferentie, moet worden gehouden. Het „waarom" nader aanduidend zegt de schrijver verder, dat hot overigens van beteekenis is, dat in Duit- sche katholieke bladen «bet vraagstuk, of de Paus op een vredescongres vertegenwoor digd zal zijn, ernstig is overwogen- I „Daaruit blijkt duidelijk, zegt Hij, 'dat 0e tegenstanders van Italië den Paus als een ffie,™en bondgenoot trachten te winnen. Italië kan niet rustig toezien, dat een ver tegenwoordiger van Het Vatieaan Hij de vredesonderhandelingen recht van spreken krijgt. „Indien eens de dag komt, waarop Italië tezamen met zijn bondgenöoten met cfien tegenstander onderhandelt, wil het zijn eigen Jot bepalen in overeenstemming mot de ge brachte offers. „Bij de onderhandelingen kunnen alleen de oorlogvoerenden aanwezig zijn. De onzij digen kunnen daarbij noch zitting, noch d hebben in den strijd geen" 'J zen en er ook niet aan deelge- ,^at voor de neutralen geldt, ri - vil- 0l0,k voor het Vatieaan." - °fjjdieen> en met hen het Vatieaan, in Medezeggenschap mogen heb ben m de onderhandelingen, welke tot in ternationale overeenkomsten zullen moeten ei en, welke toch zeker ook den onzijdigen staten zullen aangaan. .„al'een, omdat zij in den oorlog „neutraal gelbeven zijn; omdat zij niet hebben deelgenomen aan den oorlog; omdat de onzijdigen dus „onzijdigen" zijn. „wat voor de neutralen geldt, geldt na tuurlijk ook voor het Vatieaan"; wat dus wil zeggen, dat de Paus wel medezeggen schap in de vredesonderhandelingen kan krijgen, indien Hij nog tijdens den oorlog zyn onpartijdigheid in den steek laaten tuurïijk! V00r de ®ea^eerden> na- Gelukkig zijn er ook in Italië nog wel, en zelfs ook liberalen, die er anders over denken, die niet zoo bevreesd zijn voor een inmenging ten gunste van de Romeinsche kwestie. Onder dezen treffen wij Goffredo Bellonci aan, die in een beschouwing over dit onderwerp, zonder eenig voorbehoud voor de deelname des Pausen aan de vre desconferentie opkomt, juist omdat de Op perherder alleen in staat is de dingen de zer wereld met absolute onpartijdig heid te beoordeelen. i en opzichte van de Romeinsche kwestie Ze .1. r, j d verder: „Gelooft men dan werkelijk, dat de Paus zal trachten met de hulp der mogendheden zijn kerkelijk, gebied 21 We??-- Een groote vraag zou vrpdescoTifA?®6*-08^ lndlen hij het begin der Ttalië PT1 ,ifün de vertegenwoordiger van Rfliauueliiti6 Van het Vatieaan in vriend- treden overeenstemming zouden op- tusschen11 letterlÜh: „Deze verhouding geheel niet Wuen &>at in Italië k in ker niet altiiH lm begrijpelijk, en kan ze- r ,J! hlijven, wat de liT/ei-afe partij, die haar schiep, bedoelde. Wel werd de ga- ïantiewet met groot politiek genie ontwor pen, doen zij is aan d;e genade der regee- ring en der politieke partijen Overgeleverd, ls net dan beslist onmogelijk, den Pans een garantiewt aan te bieden, die Hij zou kun nen aanvaarden? Is het dan geheel buiten gesloten, dat men een vorm van toenadering vinde tusschen Kerk en Staat?".... „Eene antithese tusschen Kerk en Staat is er niet." „De vorming' van de groote massa van het Italiaansehe volk zal in handen zijn van sleclils twee partijen: socialisten en ka tholieken. Van de socialisten, om hunne meer economische dan poJitie<ke natuur van de katholieken wegens hun kerkelijk en politiek standpunt. Waarom moet deze partij buiten de nationale grenzen worden gezet?" Bellonci besluit zijn artikel met de ver zekering, dat de deelname van den Paus aan het vredescongres, de internationale politiële van Italië zou versterken, wijl ln?t niet van belang is ontbloot, hoe zich na den oorlog het missiewezen in het Oosten zal ontwikkelen. Hü geeft daarom de regeering den raad, den Paus den weg te effenen, wat bovendien voor t oog der wereld een schoo- ne daad zou zijn- Botermoeilökheden in België. Men schrijft uit Antwerpen, d.d. 11 Augustus aan de „N. Ct."j Het is eindelijk gekomen, wat ik al zoo lang verwacht had, en waai voor ik al meer clan een jaar geleden gelei op zij had doen zetten: wij zander bot^r al zoa copd aio Miof doi or goed als. Niet dat er geen koeien meer in het land zijn of dat de voor handen koeien het in aar kop hebben gekregen om geen melk ®*efen- Maar de boeren, die een gulden tijd b ven en die gaarne zouden zien, dat de ooi k>a p wat aanliep, de boeren vertikken liet 0" met hun boter naar de st(id te komen, omdat zij ze d.aar tegen den door den gouverneur-ge"^ 1 vastgesteld maximum prijs, zijnde 5 pinn a h! af£even, waar dit product, naarge^g de soort, met boven de fr. 5.35 of fr- 5,55 .vyorden verkocht. Een fr. 5 krijg01 Per kilo boter vinden onze boeren die al dienJid z°oveel meer voor hun waar hadden gemaatet, te weinig. En er zijn er, zoo het schijnt, gezegd hebben, dat zij er nncr veel hevei wagens mee smeren, dan ze (poen Z°° efn 'a£en Prijs af te zetten. Ak Z een dergelijken boer spreekt, zal hij u natuurlijk vertellen, dat het hem onmogelijk is. boter teeen zoo een kleinen prijs te verkoopen, er fdaarop geld zou verliezen, maar want dat hj j^-yan natuurlijk niet meer te dan behoeft g zej{ wilt. Doch intusschen zit- gelooven dang g0ed als zonder, omdat onze doofddeebufteenlie^n overheerscht, omdat dezen bij de verkiezingen z°owat overal de hoofdrol speelden door de overwegende macht, die zij daarbij uitoefenden. r.n nu m oorolgstijd, als iets hun niet bevalt, ehmgen zij nogmaals, in hun» hardnekkige vasthoudendheid, hun wil ^Zij geven wat diI1_devan aHe maximum prijzen. Als die PrlJzf .n ueeren niet bevallen, zooals thans het gev' is, dan zetten zij een voudig den boel stop. ïever niets verdienen dan te weinig naar hun zin verdienen! Dusdoende behoeven zij niet naar de markt te komen cn Ioopen zij de kans met, zooals het hier ook al voor eenige weken gebeurd is, dat hier en daar één onder hen op de markt door het veront waardigde volk, dat de gedaagde „rijzen wat al te hoog vond, weid gemolesteerd en zich zijn waren zag afhandig gemaakt Ondanks het algemeen gebrék aan boter zal er nog wel wat naar de stad komen, die vooral bij de boeren zelf zal worden afgehaald, en liaiiturUtk tejjcn haogere oriizen dan de vastte- stelde wordt verkocht, tneh sprak er mij zelfs van 8 fr. per kilo, maar dat alles moet in het geheim gebeuren en een groeten omvang schijnt die sluikhandel tot nog toe niet te heb- den aapgenomen. Wel vraagt de banketbakker ir. 0.25 voor uw Zondagsche taart meer,, om- at, naar hij mededeelt, de boter zooveel duurder had moeten betaald worden, maar wie weet of dat gerechtvaardigd is? overheidden Tw' feitel«k tusschen de overneid en de boeren bestaat vaat afióaaph weet ik niet. Het overige handelfverkeer weS' in het belang Van het algemeen, aan banden gelegd en het is juist het algemeen, dat er het eerst slachtoffer van wordt. Welke maatregelen zal en kan flu de overheid tegenover dat koppel tje boterboeren nemen? Bij de schaarschte van het rundvet, dat al sedert maanden met 10 fr. per kilo wordt be taald, had de boter al sinds geruimen tijd de plaats van het vet voor het toebereiden van het eten ingenomen. En nu de boter ook al ont breekt, wordt de toestand dubbel moeilijk. Want minder dan ooit zal het nu mogelijk zijn om vet te koopen, met het oog op de hooge prijzen, die daarvoor verlangd worden en die, zooals vanzelf spreekt, bij een verhoogde vraag nog meer zullen stijgen. Zoo is de magere tijd voor ons aangebroken en zijn wij door onze beminnelijke buitenlieden op ci oog brood gezet. Want boter vervangen door gelei, wanneer men dit heeft, is toch maar een hulpmiddeltje, dat ook zoo ver gaat als het voeten heeft. In plaats van smakelijke roomboter die zoe,e confituur op den boterham smeren, ik geloof, dat menigeen dan op den duur toch nog liever droog brood eet. Nu is het oorlog! En de burgerlijke bevolking mag dat toch niet vergeten! Waarschijnlijk heb ben de jongens aan het front het in dat opzicht beter. Het zij hen van harte gegund OORLOOS-ALLERLEI IN DE ENGELSCHE OOR- LOGSZöNE. Uit Noord-Frankrijk werd einde Juli bet vol gende geschreven: Zoo lag dan de met tent overspannen boot, als een meeuw op het water. Snel schoof de schroef door het water, en de oevers gleden als een panorama voorhij. Doch, behalve de heer lijke natuurtooneelen was er iets anders te zien. Dat andere was nu juist het doel van den tocht. De schepen, die hun lading inhadden, werden dcor honderden rappe handen gelost. Van alles en allerlei hielden ze in. Van het onschuldige nog onbedrukt papier, tot de voor het gebruik gereed zijnde granaten. Ondanks fiet dringen de van den arbeid miste ik de ken-merkèn van zenuwachtige gehaastheid. Alles ging rustig, kalm en methodisch. En toch is de hoeveelheid arbeid die hier dagelijks geleverd wordt zeer groot. Reeds eer der schreef ik dat-bier véle Duitsche en Oosten- rijksche krijgsgevangenen in de liaven arbeiden. Ik mocht nog met een groep werkende krijgs gevangenen in hun eigen taal een praatje maken. Zo zagen er allen goed en wel gevoed uit. Alleu waren voorzien van speciale werkklee- ding, die ze na verrichten dienst verwisselden voor hun uniform. Zoodat ze na het werk er friscKen toonbaar uitzien. 11? vroeg hen naar den stand hunner gezondheid. Zelden hebben zo zieken. En zoo er zijn, ondergaan ze de ge neeskundige behandeling. De maaltijden zijn goed en overvloedig. Zooveel mogelijk hebben ze hun eigen werk bazen, en die ploegbazen zijn verantwoordelijk voor de onder hun bevelen werkenden. De ar beidstijd is gemiddeld 814 a'9 uur per etmaal. Een dag per 7 dagen heeft ieder vrij. De arbeid is vrijwillig, en wordt betaald met eenige francs per dag. Ze mogen geregeld hun 'familie van den staat hunner gezondheid op de hoogte houden. Men verkiest het werken buiten de kampen boven werkloosheid in do kampen. Men houdt daardoor de vaardigheid tot den arbeid, merkten verschillenden der ondorvraagden op. Voor d,e eigenlijke vakmannen is in dit opzicht de gevangenschap natuurlijk een euvel. Zoo ze met kunnen werken in het bedrijf dat ze ge woonlijk uitoefenen, vrëezen ze min of meer hun vaardigheid te zullen vqrliezen. Er zijn er immers onder 'de gevangenen, die reeds meer dan l1/^ jaar hun vrijheid missen. Voor vele gehuwden is dit bedenkelijk, dat geldt natuur lijk ook voor de Fransche gevangenen in Duitschland. Over de houding hunner bewakers waren allen tevreden. Anderzijds was men ook zeer tevreden over de houding en de werkkracht der gevangenen, zoodat ik den indruk kreeg, dat die toestanden dragelijk waren. Mij dunkt dat de pers in de oorlogvoerende landen zdcli maar minder moest bemoeien met die aangelegenheden. Niet altijd zijn do schrijvers die samen met schrille kleuren den toestand der betrokkenen schilderen, de meest geroepenen^om de zaak ter haud te nemen. Men overdrijft al spoedig aan beide kanten. Natuurlijk ia er op "elke zaak, 'die van gtooten omvang is, wel wat aan te merken. Maar men moet rekening houden met de omstandigheden en de veelsoortigheid der Individuen, die de be- ïandeltng ondergaan. En dan moot men met oordeel onderscheiden.Het is geen kunst op klei nigheden "te vitten en die" op te blazen, om daarmee den haat der volkeren 'e wakke ren. Soms zijn sommige persorganen een belem mering voor de regoet-ing om. het lot der ge vangenen te verzachten. EEN DAPPERE DAAD. Do „Pa 11 Mall Gazette" vertelt het volgende: „De -sappeur Louis Vhad opdracht ge kregen naar een soort platform op palen boven een moeras, dat do Duitschers daar gebouwd halden en als stelling voor eenige stukken licht geschut gebruikten, te gaan en het met dyna miet in de lucht te laten springen. Hot was natuurlijk een uitgezocht man. Het is lang niet ieders werk, om zichzelf en een zware zak met ontploffingemiddelen door stroo- mond water, door modder en over prikkeldraad te slepen, over een terrein, waar allerlei mijnen lagen, schildwachten op den loer liggen en zoek lichten van tijd tot tijd de duisternis doorboren. Noch de Officier die de opdracht ga'f. noch V. zelf spraken 'over terugkomen. Het zou ai een wonder zijn e<r te komen, maar terug ti keeren nadat het alarm zou gegeven zijn, daaj viel niet aan te denken- A nam dus afscheid van zijne kameraden ej verdeelde al zijne bezittingen onder hen. Toer besmeerde hij zijn lichaam met vet, deed'eei gummi-pak aan en kroop weg door de draadv sperringen, TWee uren later was hij zoo gelukkig eeii diepe sloot te vinden, waardoor hij zwemmend® en tastende tot dicht hij zijn doel kwam. Ten-T slotte was-hij nog slechts door een mét schuint bedekten poel van 't plotform geseheiden. Hij schatte nauwkeurig den afstand, dook, en kwanf precies onder het platform weer boven. Hel] zoeklicht kon hem niet meer treffen. Hij haalde vlug de zak met de bom naai zich toe, drukte op de knop, zoodat het werk-L tuig na twintig minuten zou ontploffen enj zwom zoo snel hij kon weg naar den inganj v an de sloot waardoor liij gekomen was. Nauwe-, bjks had hij dien bereikt of eene ontzett ontploffing had plaats en enkele seconden laterl viel in de weder ontstane stilte een hagel vanj allerlei voorwerpen om den Franscliman heer in het wrater. Dadelijk was de geheele linie in beweging enl een regen van projectielen vloog in het roud.L Lichten vlamden plotseling op en kanonnen! dreunden. Door een wonder kwam de sappeur behouden terug, misschien juist gered doordien] hij onvoorzichtig was geworden en in vollö vaart, naar de Fransche loopgraven rende. Hij had slechts een vleeschwond in den arm opge- lcopen, net een wondje, voor eén maand „vacan tia in Parijs" zooals hij het uitdrukt." Auteursrol Ut voorbehouden. Kathedrale kerk St. BAVO. Leidsehe Vaart. 'ZONDAG, de H.H. Miösen om 6, 8 on 9 uur en half 11 de Hoogmis. Half 7 Lol' met Rozenhoedje. MAANDAG, 7 uur Lof met Rozenhoedje voor de geloovige zielen. DINSDAG, half 11 gezongen H. Mts bij gelegenheid van de huwelijksvoltrekking van Frans Vissers en Cornelia Tijsscn. DONDERDAG, half 11 gezongen H. Mis bij gelegenheid, van de huwelijksvoltrekking v.an George Annegarn en Cornelia Graauw. ZATERDAG, 7 uur Rozenhoedje in de Ma riakapel. Deze vveek, behalve Maandag, geen Mis om kwart oyer Parochiekerk ian den H. Joseph. ZONDAG, Heden de stille H.H. Mis sen te 7, half 9 en te half 11, 1 uur leering; tvtvqt^i Rozenhoedje, daarna Congr. DiAbDAG, s av. 7 uur Congregatie. DONDERDAG, 's av. half 8 Lof met ge beden voor den vrede. ZATERDAG te uur H. Mis voor do bekeering der Zondaren in de kapel van het Mirac. Mariabeeld. Na den middag van 5—lü uur gelegenheid om te biechten en te half 8 Lof met gebeden voor den vrede. Kerk van het Allerheiligste Hart. ZONDAG, feest van Aanbidding, het Heilig^ sacrament blijft, den geheelen dag ter aanbidding uitgesteld: te 7 en 9 uur de stille H.H. Missen, te half 11 de plechtige Hoogmis, te 4 uur gemeenschap pelijke aanbidding, te 7 uur plechtig Lof, Preek en Processie. DINSDAG, half 8 gezongen H. Mis Ier eere van den H. Antonius, het H. Sacrament blijft ter aanbidding uitgesteld tot na de H. Mis van 9 uur. 's Av. lialf 8 Lof. Van 8—9 uur gelegenheid tot het verkrijgen van Kath. Lectuur. VRIJDAG, feest van den H. Lode wijk, koning van Frankrijk, Belijder en Patroon der Derde Orde, te verdienen volle aflaat, te half 8 gezongen H. Mis ter eere van het H. Hart; na de H.H. Missen Generale AbsoLutie voor de leden der Derde Orde; 's avonds half 8 Lof. ZATERDAG 's avonds van 5—914 uur ge legenheid om le biechten. In de week de HH. Missen te half 8 en te 9 uur. Parochiekerk Spaarue. ZONDAG, de H.H. Missen to half 6, en 9 uur; half 11 de Hoogmis. Te 12 uur Catechismus voor de meisjes, te 1 uur vooi, de jongens; 's avonds 7 uur Lof. MAANDAG, 's avonds half 8 Lof ter eere van do H. Maagd. WOENSDAG, 's avonds half 8 Lof ter eere van den H. Joseph. j Aartsbroederschap v. d. B. Familie. ZONDAG, te 3 uur vergadering der feest commissie bij den lieer Stammeijer. De vergadering wordt iederen Zondag te half o gehouden in de parochiekerk aan het öbpaarne. Vóór de vergadering bestaat er gelegenheid zich op te geven als lid der li- Familie en van „Voor Eer en Deugd." Parochiekerk van de H. H. Elisa 'lh en Barbara (Schoterkwartier). ZONDAG de HH. Missen ten 5, 7K, 9 en half 11. Geen Catechismus. Te 3 uur .Ves- p/ers. DINSDAG, half 8 en 9 uur H. Mis voot. de overl. familie en tot' intentie dergenen, die in de bus voor ,de gel. zielen geofferd hebben. DONDERDAG, 9 uur B. Mis voor de le den der Broedersohap. van O. L. Vr. Alt. Bijstand, Dinsdag- en Donderdagavond half 8 Lof. ZATERDAG van half 8 tot half 10 en van 4 uur tot half 10 gelegenheid tot biechten. Deze week de H. Missen te half 8 on .9, uur. Maandag ook te kwart over 8. 1 Sfc. Jan, Amsfeerdainstraat. ZONDAG, om 7 uur en half 9 de stille H.H. Missen, half 11 de Hoogmis; 8 uur de Catechismus, 3 uur de Vespers. DINSDAG, 's avonds half 8 Lof ter eèra van den H. Antonius. DONDERDAG, 'a avonda half 8 Lof ter eere van het B. Sacrament. VRIJDAG, n.m. van half 6—half 6 ge legenheid om te biechten voor de kinderen. ZATERDAG, 's middags van ,4—half IQ gelegenheid om te biechten. j i tBSHtn*i >i ii rmiuj rjmy.yr.rajr ."juuttnai-w n

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1916 | | pagina 5