NIEUWE BUIL. DUIMT DE DM MN KM r d« P. J. JANSSEN, DE OORLOG HOND DE LITUHOIE is*.1, abel taaltje. FEUILLETON Zaterdag 2 Sept Derde Blad HAARLEMSCHE KATHOLIEKENDAG. UI. Een gedeelte der Zon- en feestdagen kan voor genoemde ontspanning worden besteed, mits daardoor niet te kort worde gedaan aan de verplichting tot heiliging dier dagen. IV. Het verdient aanbeveling bij het nemen van ontspanning in zich het gevoel voor het schoone in de natuur en voor de kunst te ontwikkelen. SPOTKOOPJES Karpetten, Vloerzeilen en Tafelkleeden bij ANEGAÊVG ZIËBEPHIJZEM. OOStLGGS-ALLERLEI Het Hoofdbestuur der Katholiekendagen in et Bisdom Haarlem maakt bekend, dat de Jlgende conclusies door de inleiders worden voorgesteld: Afdeeling I. De Katholiek in het openbaar godsdienstig leven Inleider: Mr. J. B Bomans. L De katholiek heeft in zijn openbaar gods dienstig leven geen grooter hinderpaal dan het menschelijk opzicht. De vrees hiervoor is echter grooter dan de werkelijkheid. Bij trotseering blijkt, dat het gezond oordeel eerder prijst dan afkeurt, mits de katholiek zijne daden niet steelsgewijze stelle. U. De kennis des geloofs en voorts der liturgie zal bij den katholiek overtuiging en liefde kweeken ook voor de openbaar godsdien stige uitingen. En dit weder zal hem verre houden van alle verloochening. Buitendien,, is die kennis noodzakelijk ter beantwoor ding van vragen, welke door de openbaar godsdienstige daden van zelf worden uitgelokt. UI. In het openbaar godsdienstig leven, wil het vruchtbaar zijn ook voor den andersdenken de, moet de katholiek zijn: ongekunsteld, niet uitdagend en zoo aangenaam mogelijk in gezelschap. V. De openbaar godsdienstige daad moet zeker bestaan in het volgen der katholieke gebruiken, waar het pas geeft, maar nog meer in de handhaving der katholieke beginselen door het onbeschroomd afkeuren van zondige gewoonten en uitingen, dwa lingen en verkeerde neigingen, zooals die veelal uit een onchristelijke levensbeschou wing voortkomen. Afdeeling H. oe Katholiek in het openbaar maatschappelijk leven. Inleider: Mr r. b. Ledeboer. Ook in ons land en in onzen tijd draagt het openbaar maatschappelijk leven een Christelijk stempel. II. Krachtige en algemeene deelneming door katholieke mannen en vrouweri (R.-K. Vrouwenbonden) aan het openbaar maat schappelijk leven is eene noodzakelijke voorwaarde voor het behoud van het Christelijk karakter van onze maatschappij UI. Het streven zij daarbij gericht niet alleen op de erkenning van het recht op, en op het behouden "of verkrijgen van die mate van vrijheid van beweging, die noodzakelijk is voor volledige ontplooiing en doorwer king van de Roomsche beginselen, doch ook van de juistheid dier beginselen en van den weldadigen invloed der doorwerking daarvan op het openbaar maatschappelijk Ipvémi IV. Verdieping van het godsdienstig leven en karaktervorming is voor hen, die deelnemen aan het openbaar maatschappelijk leven, een noodzakelijke voorwaarde voor welsla gen in hun werk. Afdeeling III. De Katholiek in zijne ontspan ning. Inleider: Jhr. Mr. L. E. M. von Fisenne. i Voor eene goede waarneming zijner gods dienstige en maatschappelijke plichten is het noodzakelijk, dat de katholiek op gezette tijden eene gepaste ontspanning geniet. II. Deze ontspanning behoort in de eerste plaats gezocht en gevonden te worden in den kring van het gezin, der familie en der vrienden. Hét is eene prijzenswaardige gewoonte zich te onthouden van openbare vermakelijk heden en feestelijke bijeenkomsten in den zoogenaamden besloten tijd. V. Het is de plicht der ouders en der gezins hoofden nauwlettend toe te zien op de wijze van ontspanning hunner kinderen en ondergeschikten. GROOTE OPRUIMING VAN 4010 VI. Overheden en ondergeschikten behooren wederzijds het nemen van bovenbedoelde ontspanning te vergemakkelijken. Het Hoofdbestuur brengt voorts ter kennis van belangstellenden, dat ieder katholiek, woonachtig in het Bisdom Haarlem, bevoegd is onder opgaaf van naam en woonplaats, vóór 18 September a.s. wijzigingen op de vorenstaande conclusiën in te dienen bij den voorzitter der betrokken afdeeling. Voorz. in afd. I is: Dr. C. Fehmers, te Rotterdam. IIis:Dr. A. H. M. J. van Rooij, te Rotterdam. III is: Mr. E. P F. A. van den Bogaerdt, te Amsterdam. Het Hoofdbestuur voornoemd, Mr. J. N. J. E. HEERKENS THIJSSEN, Voorzitter. Mr TH. L. VAN BERCKEL, Secretaris. (Ingezonden). (Vergiffenis voor de vele puntjes; wij ci teer en:) „Voorz.:. Mr.-.: Profaan, gelooft gij in God? „Cand.-. (met vuur): „Neen!" „Voorz.-.Mr:.(na een hinderlijke pauze, aarzelend en suggestief): Gelooft gij niefi „,in eene grondoorzakelijke bestierende „macht waaraan gij uw bestaan ontleent?" „Cand.-.„Neen, zeker niet." „Voorz.-.Mr.-.(na een pijnlijk wachten „gedurende een paar minuten aarzelend): „In de Vrijmetselarij erkennen wij het denk beeld van een Opperbouwheer des Heelals, „die de Schepper is van de geheele natuur," „enz. Geleid den candidaat naar het altaar! „Den onwilligen candidaat werd, zonder „verderen omslag de eed afgenomen op een „boek, dat hij met geringschatting behan delde, daarbij den naam inroepende van „eene Godheid, die hij verwierp. Hij had „evengoed op ieder ander ding kunnen zwe den. Het Gewijde Boek was in -deze loges „al een even weinig beteekenend symbool „voor de heilige verbintenis als het vóór den „o-oilog in Londens East End bij sommige „recruteerings-bureau's 'was, -waar alleriai „deugnieten bij boopen de eed werd afgeno- „rnen met een hun toegesnauwd: „Kus 'l boek, wat drommel!" van den voortvarenden „cfficier-vau-dienst." Het citaat moge lang zijn, liet is toch ook niet oninteressant. Zóó gaat het toe hij de sterke, machtige Obileensche loge, bij de Peruaanscbe Groot- loge, in heel vrijmetselarig Z.-Amerika aldus wordt de vrijmetselarij: Vrijmetse-la- rie. En de verheven zedelessen der Loge iet wat komiek. De Br.-., abele tale wordt „Brabbeltaal. Een slechte loge die Zuid-Amerikaansehe! Hoor maar'hoe ons blad tegen hen toornt: „In den tegenwoordigen tijd van streven „en intrigeeren naar rijkdom en positie is „het duidelijk dat alleen hij zeer bijzondere „gelegenheden de hooge pol iti elc-m a e o nni ek e „leiders zich verwaardigen in de loges te verschijnen. „Zij worden te zeer in beslag genomen 4,door hunne zoogenaamd hoogera eociaje „sfeer, dat zü zich niet meer belton)nieren „om de. ladder waarop zü tot hunne positie „zijn gestegen. „Het geregeld samenkomen laten zij over aan de „lagere klassen van „broeders", aan hen, die nog aan 't stijgen zijn." Grappig dit vetgedrukte als oprechte penneslipsels te lezen, want wie erkent dit, wie beweert dit? Een fel anti-ma?onniek blaadje, natuurlijk niet op de hoog'tp? Neen, wij citeerden en zullen nog meer cb teeren uit „L' Union Fraternelle" Vrijmet selaars-Weekblad. Uitgave Loge „St. Lode- wijik". Dat „St. Lodewijk" brengt u even van stuur, katholieken? Toch is' ons blad een wascb-echt Vrijmetselaarsblad, waarvan, zooals gij ziet, de inhoud ook leerrijk is voor den katholiek. In datzelfde artikel waaruit wü boven putten, vinden wij: „De Copi missies van on derzoek hechten te groot gewicht aan de „financieele draagkracht dei- Candida ten, al „is natuurlijk zeker geldelijk draagvermogen „gewenseht hij leden van op eigen middelen „aangewezen instellingen als de loges." Wij hoorden altijd als bet schoone der vrijmetselarij prijzen de humaniteit, de waarachtige broederschap, maar de gulden schijnt ook hier niet van alle belang ont bloot, doch in de eerste regelen van bedoeld artikel („Vrijmetselarij in Zuid-Amerika") vinden wij iets anders dan pure humaniteit en reine liefde: „Ei-moet de Chileeflsche vrijmetselarij een „ernstig verwijt van gemaakt worden, dat, „hoewel zij al zoo langen tijd in. aantal loges' „werkt, in de republiek Obili nog geen wet- „telijker godedienstvryheid bestaat, maai' „naast den Rcomsch Katholieken gods dienst andere godsdiensten slechts geduid „worden." Ah zoo, juist. Wij danken u, edele loge ,ySt. Lodewijk.' Uw nóg edeler patroon is uit logeeren ge stuurd. Of meent „L'Uunion Fraternelle" No. £5, 26 Augustus 1916) werkelijk dat de machtige heilige zijn zegen schenkt? .De Franc-Maponnerie zocht en zoekt nog steeds haar kracht in verheven geheimzinnigheid en paradoxale begrippen, maar deze naam- paradox „St. Lodewijk", Loge, is een heilig schennis, die tranen wekt. Maar, laten wij niet spreken, laat ons blaadje sprexen, dat is vrijwel belangwek kender, waar de Katholiek zoo weinig hoort van zijn grootsten tegenstander: Hoort hnn eigene tale, als zij ©en onderling Steunfonds gaan behandelen; „Bouwstuk, opgeleverd „27 I abruari 1913 in de Loge „Le Prèjugé "t alPeu 111 Oosten Devenier door Br.-. ,,J. Barzuay. En het bouwstuk zelf o.a.: „len tweede. Laat ons veronderstellen, „zooverre my bekend is dat in Nederland 52 „loges bestaan, dat in die Loges, om niet te. „hoog te, schatten, per jaar 100 Profanen „het licht zullen ontvangen, elk aangenomen „lid zal dan verplicht zijn, hij wetsbepaling- „te vei ordenen, 10 gulden in eens te voldoen „aan het fonds of de fondsen. Alzoo, voor het ontvangen van het licht: i' 'J kunnen ons al een amendement „in de ue.©bepaling" voorstellen te lezen voor 10 per licht: i._ per straaltje. Evenwel ae hoogere Oom es gaan ook niet vrij uit: „ten derde. Elke broeder, bevorderd tot „Gezel, betaalt bij verkrijgen van dien „graad 15 gulden (au!) aan het fonds, vol gens wet te bepalen. ten vierde. Elke broeder, pardon, Elke Broeder, bevorderd tot Mr.-. Vrijmetselaar, ,ybeta.alt by het verkrijgen van dien graad „10 gulden (he.) aan hett fonds, volgens wet „te bepalen (de ooljjk© mr.:. wetgevers!) „ten vijl e. He veronderstelling van in- „kcime en y°or het fonds is dan per jaar ap proximatief berekend (anders gezegd' bij ,,benadermgj: ,100 Leerl.- Vrijmetselaren a 'ƒ10 ƒ1000; Gez.-. Vrijmetselaren a 15 - 1500; „100 Mr.-. Vrijmetselaren a 10 - 1000; ï,Per jaar (v?bïens Bartjes) ƒ3500. lie gezelligheid van het rekenen springt in het oog als men „hij benadering" het lang niet lastige getal „100" neemt, als de reke ning maar uitkomt, wjj vreezen, gezien het begmarmel van on© blad van „St." Lode wijk: „Het verval der Vrijmetselarij", waar- '!L Morcoinbe, redacteur van "e American Freemason" niets minder zegt dan dat de internationale broe derschap door den ooiflog vernietigd wordt. Eigen-sclnild, broertjes! De. Engelsche Broeder, die 't nog al boog in zijn hoofd heeft als baker der Vrijmet selarij (paradox in de lijn) begint zijn Duit- sclien broer langzamerhand voor broerling aan te zien. „Ersatz-gebroed De „St,"-Lodewijk.sredactie der Union Fra ternelle zegt er van; „Wij Vrijmetselaren der neutrale staten, „staan voor een zeer lastig en bijna on oplosbaar vraagstuk. Eu toch verdient „de heilige zaak (van Sint Lodewijk?) „waaraan wij ons gewijd liebhen, dat wij „onze uiterste krachten inspannen om on- „zen Boud te vrijwaren voor het verval, dat „Br.:. More om be hierboven als mogelijk „schildert aan de hand van historische ge gevens." Wij willen er niets kwaads van zeggen, maar men krijgt toch wel kijk op de zaak ma lezing van zoo'n blaadje, waarin ook, op, Llz. 277, boliaiidelo wordt: „Wanneer is een man een Vrijmetselaar?" \Vie meent het na lezing te weten,^0 weet er niets van, want na het eigenlijke antwoord, een defi nitie van 38 regels zegt l'Uriion Frater nelle zelve: „Aldus j(;zen wij, zij het ook in gezwollen rederijkersstijl, woorden van echt ma^oniscbeii aard (juist!) in „The Freemason" (Londen 29 Juli 1916). „Maar hoe, is dit evangelie van licht, lief- „de en leven in overeenstemming niet de „woorden van haat, die het nummer der vo- „rige week ontsieren? Ook niet alles koek en ei dus. Evangelie van licht! Zij gaan zwaar van dat eeuwige licht. Dat wordt steeds liet meest op prijs gesteld door hen die in liet duister werken. Snakken naar li®"1"- Maar wij moeten eindigen met onze mo mentopname. De' artikelen: „Het 7*7® in Engeland" e.a. bevatten nog veel interessants.- in een doodsbericht wordt gesproken van BB.-, hetwelk uiterlijk Pe±f> doch innerlijk de Broederschap beduid u een aparte rubriek „Varia" komt alleen, heel alléén, deze enormiteit voor: »F, J ('and mag geen bë- „diende van een P8®1 101a Ih ij livrei „draagt, tot de Qrüe worden toegelaten" Satyrick verhaal van Mark Twain. (Uit het Amerikaansch) 38 had p4 200Je wist niet eens' dat ik er een jjj Aia maar eens mee. Ik heb daar iets, dat houd eens zal laten zien- *k beb bet geheim ge- uaen: geen vijftig menschen weten er iets van. ar dat is zoo mijn gewoonte, dat is altijd mijn mee m geweesh Pe wachten totdat men ergens lfi.n-,5 *s' dat is mijn idee; en als men er mee \y;vooruit dan maar!" j)>wel kolonel, ik heb nooit iemand aangetrof- sTv,111 wien ik zulk een onbegrensd vertrouwen relde als m u. Als gij zegt, dat iets zoo of zoo - dan geloof ik dit altijd vast, en dan heb ik ®r geen bewijs meer voor noodig." De oude graaf was met deze woorden niet weinig ingenomen en zeide: ik ben blij' dat gij vertrouwen in mij stelt, rul t iedereen doet dit." - vertrouwen in je gesteld, en jdd alhjd doen, zoolang ik leef." k dank je voor die verzekering. Je zult er ^bben"°UW Va° hebben- En ie kuut dat ook niet graaft'laboratorium aangekomen, vervolgde de wij^In-Ub egu-e<Lns goed in dit vertrek rond Wat zie je? Schijnbaar een ouden 'rommel, schijn baar allerlei dwaasheden in werkelijkheid de vermomde goudmijnen van'Golconda! Kijk dat ding eens. Waar zie je het voor aan?" „Ik denk, dat ik dat nooit zou kunnen raden" va"rf ^gnjp ik best- 't Is mijne toepassing van de phonograaf op den zeedienst. Men be waart daarin allerlei profane dingen ten ue- bruike op zee. Je weet, dat zeelui niets kunnen uitvoeren, of ze vloeken er bij; dus is de stuur man die het best kan vloeken, het meest van waarde. In critieke omstandigheden redt zijn talent het schip Maar een schip is een groot ding, en hij kan niet overal tegelijk zijn; zoo is het wel eens gebeurd, dat één stuurman een schip heeft laten verloren gaan, dat had kunnen behouden worden, als er honderd waren geweest Bij vreeselijke stormen, begrijp je. Welnu, een schip kan geen hondera stuurlui hebben maar het kan wel honderd vloek-phonografen hebben en ze over het schip verdeden en op die wijze zie je, is het op alle punten gewapend. Verbeeld je nu eens een hevigen storm en mijne honderd machines alle tegelijk aan het vloeken een prachtig schouwspelje zoudt zelf niet kun nen hooren en denken. Het schip heeft niets van den storm te duchten het is even veilig als net op het strand zou wezen." „Dat is een prachtig idee. Hoe maak je dat (waarvoor een speciale rubriek). Ook een kenteeken! Je ware humane tee- dere broederschap. Ten slotte: in het Nijmaegsch blaadje adverteeren 5 zuivel! Haarlemsche firma's! D. J. SCHEIDEMANN OVER DEN OORLOG. Scheidemann, de leider van de ,,'officioele" Sociaal-Democratie heeft te Kassei een rede ge houden voor een gehoor van ongeveer 7000 menschen, over den oorlogstoestand. Hij stelde de vraag of het thans nu Italië ook officieel tot vijand waa geworden en Roe menië aan Oostenrijk-Uongarije den oorlog ver klaarde, de tijd is van vrede te spreken. Hij beantwoordde, deze vraag met „ja", omdat Duitschland den oorlog niet had gewild en geen veroveringsoorlog voerde, ook thans nog alle veroveringsplannen verwerpt en uitslui tend zijn politieke onafhankelijkheid, zijn ter ritoriale integriteit en zijn economische ont wikkelingsvrijheid gewaarborgd wil zien. Door het toetreden vaiuItalië en Roemenië in de rij der vijanden zal voor Duitschland aan den oorlogstoestand niet veel veranderen, want met de Italiaansche troepen hebben Duitsche troe pen sedert langen tijd al gestreden. Niettemin is elke uitbreiding van het oorlogstooneel te be treuren. Want elke vergrooting van het oor logsgebied betoekent nieuwe offers aan goed en bloed en met de lang verwachte toetreding van Roemenië in het kamp der vijanden zijn de uit zichten op een spoedigen vrede althans niet verbeterd. Op aller lippen zweeft de bange vraag: „Hoe ang nog? Als het Duitscha volk thans na deze twee vrooschjko oorlogsjaren zou ineen storten, het zou voor de woreldgesehiedenis toch groot zijn als een volk dat het bovenmen- scheljjke verrichtte in de worsteling om zy'n zelfstandigheid. Maar Duitschland kan en zal niet ineenstorten, omdat het niet ineenstorten mag, want dat zou voor het volk de meest ern stige gevolgen hebben. De voorbijgaande oor- logsnood zou tot blijvende ellende worden, de arbeidersklasse zou onder de puinhoopen het diepst begraven zijn. Voorwaarden voor een eenigszio3 gelukkige beëindiging van 'den oor log is echter allereerst, dat aan het volk het noodigo brood wordt gewaarborgd, want we lijden niet alleen er onder, dat Engeland ook onze vrouwen en kinderen tracht uit te honge ren, maar vooral hieronder, 'dat de woeker zich uitbreidt en niet, void oen de bestreden wordt. De regeering moet er eindelijk voor zorgen, dat de noodzakelijkste levensmiddelen tot betaal bare prijzen te verkrijgen zijn. Als de soldaten te vel de zoo aarzelend geweest waren om den buiteulandschen vijand te bestrijden, als de regeering dezen ergsten hinnenlandschen vij and, den levensmiddelenwocker; dan zou het er voor liet land slecht uitzien; eindelijk moet nu ernstig worden ingegrepen en 'daarom riep spr. d$ regeering toe: Leert, ge zijt gewaarschuwd 1 Tweede voorwaarde voor een gelukkige be over de oorlogskaart en de onderpanden niet geschokt wordt in de overtuiging, dat wij een verdedigingsoorlog voeren en geen veroverings oorlog. Alle gepraat in togen overga telden zin is dwaasheid. Vreest men dan een verovering- oorlog als men zijn bondgenooten er too wil brengen gebied af te staan, gelijk Duitschland voor het uitbreken van den Oostenrijksch. Italiaanschen oorlog deed! Door de annexatie politici, die Bethmann-Hollweg bestrijden, om dat hij voor hen een gevaar beteekent voor de inwendige ontwikkeling van Duitschland, mag men zich niet op een dwaalspoor laten brengen Verder mag men bij het woord van TWh vergeten, dat de Duitsche koloniën verloren in gt.-,aan en dat Duitschland volkomen van c o zee is afgesloten. De eisch yan een vrede tot o "en pi jjg is zuivere waanzin, want zulk een 1 ec e zou de verwoesting en verbrokkeling van Duitschland beteekenèn. CCCXXIV. HET AARTSBISSCHOPPELIJK KRUIS. Behalve door het Pallium onderscheidt zich een Aartsbisschop van de gewone bisschoppen door het voorrecht, dat. hij binnen de grenzen van zijn kerkprovincie zoowel binnen als buiten het kerkgebouw een kruis onmiddellijk voor zich doet uitdragen en wel met het Christus beeld naar zich toegekeerddit kruis wordt ook in zijn nabijheid geplaatst, wanneer hjj plechtig, zijn zegen geeft. Oorspronkelijk kwam dit voorrecht alleen den Pausen toe; sinds de dertiende eeuw echter werd^het uitgestrekt tot de Aartsbisschoppen, als zijnde hun opperherderlijke macht een uit-; vloeisel van het pauselijk gezag. Bij hooge uit zondering werd evenals het Pallium ook het aartsbisschoppelijk kruis aan sommige bisschop pen toegestaan. Het naar hem gekeerde Chris tusbeeld is voor den prelaat eene voortdurende vermaning in het kruis alleen zijn glorie en zijn roem te stellen en nit liefde tot den Gekruisten zich meer en meer af te sterven. TELEFOONAANLEGUERS ONDER VUUR. De „Daily Mail" geeft de volgende beschrij ving van het werk der mannen, die de telefoon verbindingen langs de gevechtslinie in stand houden. „De zon is juist ondergegaan achter de brok kelige silhouet van een massa door granaten in puin geschoten metselwerk, dat eens eene bloeiendo fabriek was. In het halfduister steken de Duitsche loopgraven eerst sterk af, om dan geleidelijk in de duiternis te verva gen, die ze langzaam maar zeker omhult. Als om de. somberheid der omgeving te ver lichten, laten de Duitsehers licht fakkels op, in zoo groot aantal dat zij blijkbaar door een hevi gen aanval van achrikachtigheid bevangen zijn. fn de Engelsche loopgraven hebben de Tom mies pas gehoord, dat zjj in den vroegen och tend „over de borstwering" zullen gaan. Het nieuws heeft opwekkend, gewerkt, want nu is eindelijk de tijd voor een goed gevecht met de Duitsehers aangebroken. De Engelsche kanonnen, die volgens ge. woonte, waren gaan zwijgen toen de zon onder- ging, hervatten plotseling het vuur op de Duit sche linies, dat zij den geheelen dag hadden voortgezet. Bijna onmiddellijk na deze uitdaging begon nen de Duitsche kanonnen ons hun antwoord toe te brommen. Dan „komt er leven in de brouwerij" in de Engelsche loopgraven. Do mannen, zoeken zoo goed mogelijk dek king. De eenige bomvrije schuilplaats in de geheele loopgraaf wordt door de telefonisten gebruikt. Binnen in die met een kaars verlich. te, kelderachtige ruimte vermaken dö drie operateurs zich met een vriendschappelijk spel letje „nap." Dat helpt den tijd verdrijven, die slechts heel langzaam voortbijgaat voor hen, die in afwachting van een „voltreffer" van een granaat, die misschien nooit zal aankomen, zitten. Telkens als een 'der pelers „geven" heeft, neemt een ander de hoorn aan het oor en roept den operateur aan het andere einde op, om zich te overtuigen, dat de lijn intact is. Telkens en telkens weer vallen dikke klod ders klei, die door in de buurt ontploffende granaten omhoog geslingerd zijn, met doffe slagen op het met zandzakken bedekte dak neer. De handen waarin de spelers hunne kaar ten vasthouden, schudden mee met den grond waarop zij gehurkt zitten, als een 23 c.M. gra naat bijna noodlottig dichtbij ontploft. „Die zit dichtbij!" merkt er een Op.' „Dan zal dé volgende verderaf zitten," ver zekert een ander optimistisch. Het kansspel gaat zoowel binnen en buiten de gedekte schuilplaats onafgebroken voort; tot er een tijd komt waarop de telefoon wei gert en er geen antwoord meer komt. „Draad kapot, roept de operateui met het boortoestel in de hand. Zonder een woord te zeggen nemen de beide anderen hunne geweren en" gereedschappen en gaan naar buiten in het verblindend licht der liehtfakkels. Als zij over de rugwering klim men en voortsukkelen, steeds den draad vol gend, vallen veel gevaarlijker granaten mot eentonige regelmatigheid links en rechts van hen neer. 't Is meer dan nutteloos daarop te let ten. Maar het geluk dient hen en ten slotte komen zij ongedeerd uit de gevaarlijke' zóne in betrekkelijke veiligheid. Ten slotte bereiken zij een granaattrechter, die de oorzaak hunner ohgewensohte wandeling is. Spoedig zijn de go- broken einden van den draad met elkander ver bonden. Dan keeren zij op hunne schreden terug naar de-gedekte schuilplaats en de gevaar-zóne. Ge lukkig was dit de eenige breuk, die dien nacht voorkwam." Eiftoen gingen zjj met het kaartspel natuur lijk weer evdrert! OP DF.N DAG EN IN DEN NACHT BIJ VERDUN In „Le Journal" beschrijft Charles Humbert een bezoek aan Verdun; „Ik heb Verdun willen ding in orde?" „Door het te laden eenvoudig te-laden." „Hoe ssLcit^dntl „Wel ga er mnat eens voor staan en vloek C1 Wordt het dus oP manier geladen?" ia omdat het ieder woord, dat het pakt, voor altiid vasthoudt Nooit slijt het uit. Telkens al me^i kruk omdi-aait, komt het er uit. In tijden van groot gevaar kan men het omkeeven, en dan zal hét oiiigekeerd vloeken- D^t heeft nog beter •uitwerking!'' w/. - „O, nu begrijp beu e laadt ze? De stuur- man?" „i nt „Ja, als hij-verkiest 'k wii.ze ook wd geladen afleveren. Ik voor yrjf en zeventig dollars in de maand,ene" de®kundlge huren, die honderd en vijftig p °"Vffen,ln honderd en vijftig uren zal ladeil, en dat met gemak. En een deskundige kan natuurlijk een beter exemplaar leveren dan een gewone, ongeoefende stuurman. Nu zie je toch wel b aat al de schepen van de wereld 'ze geladen zuilen koopen want ik zal ze laden in ied^re*faJ> die de kooper ver langt. Hawkins, dit zal de grootste zedelijke hervorming van de negentiende eeuw tot stand brengen. Vijf jaren na dezen zal al het vloeken door machinerie geschieden men zaj n00;t meer een onvertogen woord van menschelijke lippen op een schip hooren. Millioenen dollars zijn door de kei ken. besteed aan pogingen om het vloeken in de handelsmariae tegen te gaan. Begrijp eens mijn naam zal voor immer in den mond van goede menschen voortleven als van den man, die deze edele en verheffende her vorming eenig en alleen heeft tot stand op bracht „O, het is werkelijk grootsch en'weldadin en Te hebt f" |e "T °,P,die S«tahte setome™ zeide H erw0Dder 1 ijk groot verstand. Hoe n 1 weeri dat men de machine laadt?" „vj.cn, dat gaat niet moeilijk 't is doodeen voudig. Als men haar luid en sterk wil laden, gaat men er vlak overheen staan en schreeuwt. Maar als men haar eenvoudig open laat staan, dan zal zij alles opvangen, dat is te zeggen, dan zal zij zichzelf'laden met alle geluiden, die er binnen de ruimte van 6 voet gemaakt worden Nu zal ik je eens laten zien, hoe zij werkt. Ik heb gisteren een deskundige laten komen en deze machine laten laden Heidaar, zij is opengelaten dat is gekker toch denk ik, dat er niet veel kans op is, dat zij onbetekenende dingen heeft opgenomen. Alles, wat men te doen heeft, is, op dezen knop in den bodem fe drukken. Ziezoo!" De phonograaf begon op een klagenden toon te zingen: Een kosthuis staat heel ver van hier; Daar krijgt men keur van spijs met bier. - „Och hemel! dat is het niet. Iemand heeft hier in den omtrek gezongen." Het klagende gezang begon weder, vermengd y6- een zatdd> langzaam toenemend gemauw vat katten, dat al spoedig tot 'n gevecht aangroeide) De kostgangers komen geloopen Op _'t schelle gelui van de bel. De deiiren staan reeds voor hen open. (Tijdelijke uitbarsting van een verschrikkelif kattengevecht, dat de woorden heeft afgebroken) En driemaal per dag is 't appèl. (Hernieuwing van het woedende kattengevech) voor een oogenblik. De klagende siem op eer hoogen, driftigen toon: „Stil jelui duivels!" en een hagelbui van vliegende werptuigen). „Och, het doet er niet toe laat het maai zoo blijven. Ik moet toch in een van deze machi nes eenige zeemansvloeken hebben. Maar c'at if van minder belang; je ziet nu, hoe de machim werkt." Hawkins antwoordde vol geestdrift: „,0, zij werkt verwonderlijk goed! Ik begrijp dat daarmee geld te verdienen is." „En bedenk, dat de familie Hawkins haar dee daarvan krijgt, Washington." „O, dank, dank! je bent even edelmoedig ah altijd. O, het is de grootste uitvinding deze» eeuw!" (Wordt vervolgd^

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1916 | | pagina 9