NIEUWE Hill CItUIT IDE DAMIAATJESi BRIEVEN UIT HONOLULU. DE ©ORLOfi het vredesaanbod der centrale mogendheden. Vrijdag 15 December. - Tweede Biad VERSPREIDE BERICHTEN EIGENWIJS. „Do Janskerk komt uit." 't Ia Zondag avond, den laatsten Zondag in September, dus Aanblddingsfeest en er was een vreemde „mijnheer" 6m te preeken. D© kerk was dan ook stampie en stampievol en het eerste wat je zag te voorschijn komen, nu de menSca- heid weer in de koele buitenlucht kwam Waren zakdoeken, ne. o.n te overgeble ven tranen weg te pinken die hadden tijd genoeg gehad om op te drogen maar om de hitte, d.e ais parelen op voorhoofd, neus en wangen te sch.tteren stond, te doen ver dwijnen. We zien daar geloovig Haarlem nog wat napraten over de „p ttige" preek, terwijl ze op de respectievelijke familiele den staan te wachten om huiswaarts te koe ren. Lang duurt dat niet, want daarvoor is het weer niet geschikt, dus is er slechts tijd voor korte en bondige critiek, zooals: „hij heeft het hem maar knapp.es geleverd" of „dat was nou nog eens '11 preea e, hè of „daar kunnen de onzen nog eens een puntje aan zuigen," enz. Ondernand is het Vermiste familiestuk komen opdagen en wordt de weg naar hu.s aanvaard, waar dan ou der een bakje troost met een Haarl mmjr- hailetje een ieder nog eens zijn „zalig ge voel" laat dom-schcmeren en zijne gods dienstige tevredenheid lucht geeft, om daar na den Zondagavond weer als gewoonlijk door te brengen. Maandag komt en ieder heeft ziju werk en de vreemde „Mijnheer' ine. zijne pittige en kranige preek is weer zoo goed als in 't vergeetuoek. Welk lot valt pen gewone Zondagsohe preek ten deel Dat verschilt naarmate de plaats, waar de critiek plaats vindt: aan de koffietafel, aan de bittertafel of in de huiskamer. Aan hot koff.e- of theekransje, waar ver schillende Eva's dochteren van rijperen leef tijd met voorkeur vergaren 'om onder het genot van een „lekker bakkie" en een jan- hageltje de voornaamste feiten van den üag te bespreken en vooral de prei k, alst.nminste de vergaderden „godsdienstig" aangelegd zijn -daar is ieder voor of tegen de p. eek naar mate de predikant een zalvenden indruk op haar maakt of niet, of haar wel eens op gevoelige manier de waarheid heeft voorge houden. Aan de bittertafel gaat het er dikwijls niet zoo kalm toe. 'De gemoederen, a. verb, t dooi de „benauwde" ideeën van kapelaan zus en zoo, worden tot het kookpunt gebracht d.<or verwarmende dranken, met het gevolg dat die stoom de een of andere veilig-heidskkp moet vinden om te ontsnappen- Vandaar -do goed gepeperde woorden, en opmerk na u d o daar vernomen worden. Mijnheer Pastoor of kapelaan „weet totaal mets van de wereld af" beschouwt al.es maar „van éénen kant fcn zou heel wat beter doen met naar zich zelf te kijken. H.er is de kritiek meer g.oot- jpraak, om zelf met te heilig te scuijneu u t menschel ijk opzicht alias ge woon .e: om zelf niet anders te schijnen dan anderen. In het huishouden hangt het van de gods dienstige stemming af, d.e pa en moe nezielt en den kinderen vroegtijdig wordo ingeprent Zij zuiien van de gelegenheid profiteeren om waarheden, d.e zij zelf den kmders reeds had den voorgehouden, nog eens aan tie dikken haar aanleiding van heigt-en er in de Klerk gepreekt werd. Anderen hebben onderhand een gezellig uiltje geknapt en "kunnen dus geen kolossale vruchten mee paar huis dra gen. Om kort te gaan, als we ons zelveu eens niet willen misleiden, moeten we toegeven dat er dikwijls al niet veer meer blijft han gen van ©ene Zondagsohe preek dan een good- of afkeurende critiek naarmate de „waarheid" eens lekker gezegd wordt (want die hoort men toch maar n"ot graag, al wil men ook al bij Sint Petrus aanlanden) of dat er over 'n onverschillig onderwerp ge- preekt wordt, dat je geen leeiijke plaatsen doet ontdekken. Het is al bijna even treurig als met mijne schapen. De menschen wecken dag in, dag uit; de eenige godsdienstige opwekking krij gen zij dus 's Zondags. Ik doe mijn best Kot ze zoo eenvoucLg mogelijk voor te hou den en geef ze alle mogelijke goede ver maningen, maar ze schijnen er toch geen begrip van te hebben en als men er geen naam bij noemt dat dit nu eens voor Jan, Piet of Klaas is, dlan snappen ae fiet niet en denken maar dat alles voor buurman of buurvrouw is. Heeft men het echter gewaagd hun naam er bij te voegen zoodat ze weten .voor wie het is, dan worden alie vruchten weer te niet gedaan door de gramschap, die daaruit voortkomt. Moet het d"n maar pres ten worden in. het wilde weg, zonder ©enigen .vooruitgang? Een ziek persoontje gaat naar een dokter om genezen te worden en niet naar een advocaat of ingenieur. Mankeert er wat aan onze auto, we brengen hem naar de garage en met naar den dokter. Moeten we groenten koöpen dan gaan we naar den groeritenboer ©n niet naar den melkboer, ik wil maar tegggen dat ieder zijn vak heeft en daarvan geacht wordt meer te weien dan Wij aëivcn. Gaan we een dokter, advocaat, etc. raad plegen, dan beweren we niet eigenwijs dat We beter op de hoogte zijn dan hij, omdat we Weten dat hij die zaken bestudeerd heeft. Op het gebied van godsdienst is dat ech ter zoo niet. Ddar heeft iedereen een woordje mee te spreken en worden onder leeken do .Vermaningen en aansporingen van een vak- ïnan (in dit geval de Priester) heel kalm- Ïjes becritiseerd en dat natuurlijk, van een eel ander standpunt. Het zou dwaas zijn fcoo iets f e doen tnet dokters of advocaten,, tomdat we er ten slotte maar heel weinig Van begrijpen daar we leeken in het vak zijn. Maar op godsd enstig geb:ed is het niet belachelijk omdat een j£der van 't „vak" is. Ik ondervond dat nog kort geleden. Een© Portugeesche dame was door een zielenbe zweerder (1) van eene ziel verloet, die haar O© no ziekte bezorgd had en er hu met de kiekte weer was van doorgetrokken. Ik dacht dus een goed werk te doen met hro moeder v&n twaalf kinderen eens de leer onzer Heilige Roomsohe Kerk Je gaan verkondigen. Te vertellen dat onze z'el naar hemel, hel of vagevuur gaat en daar ge noeg wordt bezig gehouden door O. L. H. om geen wandelingskes te maken naar dit aardrijk ©n andere menschen te hinderen. Maar jawel, daar kwam ik nu juist aan het verkeerde kantoor. Zij kon bijna niet meer spreken van opgewondenheid en had een heel andere leer. Hoe kon ik dat mensoh nu overtuigen? Zij kon niet lezen, noch Portu- geesch noch Engelsch, en mij geloofde ze niet. Zij geloofde alleen maar menschen, die haar gelijk gaven. Zoo is het met velen die eene preek bij wonen. Zij w l en het niet g-o'ooven omdat het niet pleizierig is en ze hun leven wat ernstiger zouden moeten inrichten. Zij voe len wel hun geween, dat anders spreekt dan hunne tong, maar door eigenwijsheid of lichtzinnigheid willen zij er geen gehoor aan geven. Zij z jn meer lie voorrecht dan mijn Portugeesch oudje, ze kunnen lezen en heb ben zich maar do boeken aan te schaffen, om zich te overtu'gen dat hun de waarheid verteld wordt, maar neen dht zou te veel moeite zijn. Een ander doet dus het werk voor hen: put uit boeken en ondervinding en.wordt n et gelooid. Een paar weken geleden wild 3 ook de „Baas" eener plantage me eens b ijken ge ven van zijne theo'ogische kenn'sengaf me als zijne op.nie te kennen, dat als een P. i s- ter moest kiezen tusschen tegenwoordig zijn bij eene begra.enis of een huwelijk, hot eerste de overhand had.' (Dit was naar aanleiding van eens tegra.enis, de zo dar mij g s h d was, omdat ik op eene andere plaats ge oe- pen was voor eene huwelijks Inzegen ng. Ik was me dus bij do.i Baas ga n 0 tl. gen 3 t de Dr. de begra en s n e. had ui gesteld. Ik zei hem dus dal sa va reerentia. mij .e opine n et dezeLde was, want a s je in dit land net onmiddellijk kaar st-.at v or een huwe lijk (vooral a.s he., ©an paar dagen van te voren gearrangeerd is) zeggen ze: goeicn dag, Mr. Pastoor, ais e geen tijd Leb. gaan we naar Mr. den Rechte.' of den eerst- n, d n besten Dom'nó, den v,e tegen het ljf loe pen en leven dus n een zond gen s aat. Evenals deze mijnheer, zijn er vel-; matho lle ken die er zoo hun eigen man er van den ken en redeneeren op nahoud n cn daarvan niet af te brengen zijn, zelfs door de k a h- tigste bewijzen n et. Zij vo'gen hun geeste lijke le dors, tot een zeker pant cn v nd n het dan mooi genoeg; de rest is voor de „hei ligen", dat gaat hun niet aan. Maar sinds we nu toch allemaal het nau we" pad op moeten om in ve lige haven terecht te komen is het toch het beste mot een loods aan boord te gaan d e ons op Oh.is- cus gezag wordt aangewezen. Het is veel beter het nu wat benauwd te hebben door onze luxe een beetje in te krimp.n en wat meer onze gemakzucht tegen te gaan dan naderhand onze broede opvatingen op een be nauwd plaatsje te Inoefen uitbranden. Bo venden schijnt het een algeme n denkbeeld te zijn dat heiligheid goed is voor kapelaans, pastoors, paters en zusters, maar waa om zelde Christus dan: „Dit is Mijne wil uwe h i- ligmaking", dat was to.h zeker maar niet voor tie genoemde personen alleen bedoeld, doch voor iedereen en dat was niet eene raadgeving, maar een plicht. Als we dus geen he i gen worden, schie en we aan onzen plicht, aan Gods wil tekort en pu we ten we allemaal wel dat we het met onze laksche breedo opvattingen het niet vér zul- ibn Drongen in d© heilijjhe d. Wij bedrieg n ons zelf wetens en w.Lens. Op een goeden dag kwam Ik een katholie ken blanke tegen en pratend over geestelij ken, zei hij mij, dat dat niet anders dan her ders waren, goed om hun schapen uit te zuigen. „Zoo"ï vroeg ik hem. ,Ja maar, oiet u,zei hij, de anderen." Ook onder andere blan ke katholieken zijn er die graag inet alle on mogelijke opwerpingen tegen de geestelijken komen aandragen, teneinde hun raad niet te moeten volgen, Deze is te jong en heeft dus geen ondervinding; gene is te oud en is dus van den ouden stempel; een derde is te heilig en moet dus niet te streng -verstaan worden, terwijl een vierde weer niet heilig genoeg is en er dus maar niets van wordt aangenomen Allemaal van die echte „dooddoeners" om zich zelf maar wijs te maken dat men dus even goed z'n eigen licht volgen kan. bii dan het: „Oordeelt niet, en ge zult met geoordeeld worden." Er wordt ons met ge vraagd wat we van dezen of genen geestelij ke denken, maar eenvoudig te gelooven, dat wat ons door hen, namens God,voorgehouden wordt Dezelfde witgekruinde mensdh, die nooit naar de kerk gaat en ook niet te biechten komt, want hij kan onmogelijk biechten dan in zijne moedertaal (die Pootech is) ofschoon hij hier niets anders spreekt dan Engelsch ditzelfde individu nu, wilde me vandaag be weren dat zijn lichaam aan God toebehoort. „En je zielf' vroeg ik. 0 zei hij daarom trent weten we niets. Wie weet er nu wat omtrent ziel en ander leven, maar daarover kunnen we niet redeneeren, dan op 2km- dag." Ik was al niet verbaasd meer zul ken onzin te hooren. Daaraan raakt men hier gewend en hoe minder ze naar de kerk gaan of om Biecht zich bekommeren, des te groo- ter onzin wordt er uitgekraamd en toch ver dragen ze niet dat men op hun katholieitei aanmerking maakt, want „iets" blijft er van hangen. Zij zijn nog trotsek op hunnen „naam" kathefciek als een ander, vooral een katholiek er mee lacht. Ziedaar een voorbeeld waarop de „breeue opvatting" uitdraait; eerst wijkt ze maar een beetje af van den engen weg, maar hot geweten is rekbaar. Ze gaan dus wat verder, tot dat ten slotte dit geweten alle elasticiteit verloren heeft en niet meer terugschiet even min als een oude verbruikte band, die geen dienst meer kan doen. „God laat niet met zich spotten." We moe ten dus voor onze spotternijen boeten en ge ve Hij dat het slechts hier nog zij en we bijtijds tot inkeer komen. Die werelds eb gezinde staat noemt Father Faber onlbekeering of verhardheid. „Die menschen zegt hü, denken heelemaal niet aan God of venstooten Zijne genade evenals wij een schok weerstaan in de straat zonder te weten of we aan een mensch of ding weer stand bieden. Zij verlangen er niet naar te besluiten êch voor of tegen God te verkla ren, niet zoozeer dat zij daarvoor onverschil lig zijn, maar omdat zij tegen de moeilijkhe den opzien. Zij lerven alsof er geen gcwtelij'ke wereld en onzichtbare macht bestond. Zelfs zijn ze dikwijl® uiterlijk zedelijk, want tot deze klas hebooren de karakters die 't meest in het huiselijk leven -voorkomen. Wordt godsdienstigheid hun opgedrongen dan rusten zij in vage ideeën omtrent God en pre fane algemeenheden aangaande zijn eigenschap van barmhartigheid of zij komen aandragen met bestaande religieus© verschil len als eene uitvlucht om de kwestie niet eerlijk te behandelen. Goede menschen dien den zelf te weten dat alle terughoudendheid van God. het komt er niet op aan met hoe veel andere pracht vermengd zoovele schreden naar verhardheid zijn." Ziedaar het woord van'iemand die op de hoogte was. Laten we dus niet terughoudend zijn in onze o-vergave aan God. in het opvol gen Zijner raadgevingen, die Hü tegenwoor dig wel met meer persoonliik komt brengen, maar door Zijne priesters, die ons dat el'ken Zondag mededeelen. „Wie Mij volgt, wan delt met m de duisternis." PATER BEÏJNES. De nota van Oostenrijk-HongarUe ttan Z. H. den Paus. In de nota van Burian, den minister van buitenlandsche zaken, nan den pause lijken nuntius te weenen, wordt, volgens het Ween- sche Korr. Bur., gezegd: In Zijn vaderlijke liefde, die de geheele merschheid omvat, fe bet den Heiligen Va der, die diep bedroefd is over het bloedige schouwspel, waar Europa reeds langer dan twee jaar het tooneel van is, niet voldoende geweest he. Inden van ontelbare slachtoffers van de groote botsing te verzachten. Hij heeft eAe gelegenheid gebruikt om den worsen en de hoop uit te spreken, dat "het o( genblik nad"r zou komen, waarop de oor logvoerenden »"*gend-heden een eind zouden maken aan oen moorddadigen strijd, die Europa dreigt te ontvolken. De algemeen bekende, breede opvattingen van Zün© Hei ligheid geven der keizerlüke en koninklijke regeenng en de regeeringen van haar bond- genooten aanleiding den Heiligen Stoel in kennis te stellen van een stap. dien Oosten- rijk-HongarueDuitschland, Bulgarije en Tur kije, met het doel om den vrede aan de wereld terug te Keven,bij die onzü'dige mogendheden gedaan hebben, die de bescherming hunner onderdanen m de vijandelüke staten op zich genomen hebben. De vier verbonden mogendheden, die zich in den uitgebroken strijd niet lieten leiden j begeerte naar land en geen ander doel hadden dan de verdediging van hun bestaan en hun nationale ontwikkeling, zün inder daad van meening, dat de oorlog op een punt gekomen is, waarop de vereenigde pogingen van hun tegenstanders de ellende, die de merschheid lijdt, slechts verergeren kunnen. Echter konden die pogingen niet verhin deren, dat de verbonden mogendheden voor da toekomst zich waarborgen verschaffen, Kü aan de successen hunner dappere le gers danken: Geleid door den wensch, om de verant woord el ij kb ei d voor het verder voortzetten van den oorlog niet op zich te nemen, daar zij den militairen toestand rustig en vol ver trouwen kunnen beschouwen, en besloten om alles wat in hun macht staat, bü te dragen, opdat er een eind kome aan een van nu af onnoodig bloedvergieten, hebben de vier ver bonden mogendheden aan hun tegenstander® aangeboden, onderhandelingen te openen, waarbij zij hun vredesvoorstellen zouden me debrengen. Zij willen hopen, dat by de beoordeeling dezer voorstellen rekening gebonden zal wor den met den door de krijgsverrichtingen ge schapen toestand en dat op deze wijze hun aanbieding geschikt zal zijn om ais basis voor het sluiten van den vrede te Wenen. Overtuigd, dat dit doel in het hart van den Heiligen Vader, die in de verhevenheid van Zijn gevoelens hun beweegredenen zal bjlliiken, een sympathieken weerklank zal vinden, zou de keizerlijke en koninklijke re geering den Apostolischen Stoel diepen dank verschuldigd ziin, zoo deze aan dit initiatief en daardoor het werk van den vrede zijn hoog gezag zou verleenen. Hlet vredesaanbod in de Ifialinansche Kamer. Het Stefani-agentschap te Rome seint de behandeling van een interpellatie van den af gevaardigde, Baslini, in de Italiaansche Ka- mer gisteren, in welker beantwoording de regeering gelegenheid kreeg een medédéé- jtng te (doen omtrent het gedane vredesaan bod. He minister van 'Binnenlandsche Zaken, Baron Sonnino, die namens de Regeering net woord voerde, zeide, aan den 'Zwit- serschen gezant te hebben medegedeeld, fiat bij zich natuurlijk, na zijn andere collega's geraadpleegd te hebben, met de andere ge allieerde regeeringen in verbinding moest stellen over het antwoord op deze nota die eveneens door de vier vijandelijke mogend heden gezamenlijk werd opgesteld. .Ik zou den afgevaardigde, zoo ging de mi nister voort, die geïnterpelleerd heeft ©n andere, zoo zij er het plan toe hebben, wil len verzoeken deze discussie niet te rekken en wel om de volgende reden: Bij een zoo delicaat onderwerp is het van zeer veel gewicht, dat de geallieerden vol maakt eensgezind handelen, niet alleen wat de kern van de zaak aangaat, dat spreekt van zelf maar ook in de nuances van vorm. Dat zou onmogelijk zijn als ieder a priori zijn eigen indrukken wilde weerge ven. Ik bob hier niets aan toe te voegen. Baslini dankte den minister voor het ant woord op zijn vraag, en om zijn instemming met het billijke verzoek van Hen minister te betuigen, zou hij er geen tweede aan toevoegen. De Amerikaansehe per® over het vredes-aanbod. De opvatting, die wordt 'geuit in de hoofd artikelen van de meeste dagbladen in de voernaamete Amerikaansehe steden, komt overeen met die, welke door de meerderheid der New-Yorksöhe per® wordt te kennen ge geven. Volgens het Reuter-bureau te New-York, beschouwen zij de vooretellen van Duitsch- lamd, die op .een dramatisch oogonblik zijn gsdaas, als onoprecht, onbepaald en Llijk- I baar bedoeld om indruk te maken op de openbare meening in de landen der neutra len en, tevens als een karakteristiek staaltje van Pruisteohe fopperij. Maar wat Reuter nit Amex-ika seint, is natuurlijk eenzijdig hetgeen wel zeer bijzon der in het oog loopt, als hü meldt, dat, onder de dagbladen, die geneigd zün om de Duit- sehe concessies au scrieux te nemen, toege geven wordt, dat er weinig kans bestaat, dat de voorwaarden van Duitsohland aan nemelijk zullen zün voor de geallieerden. Hun hoop is nn gevestigd op de mogelük- heid, dat er tegenvoorstellen zullen worden gedaan, die in het eind tot de een of andere basis van vergelijk zullen kunnen leiden. Russische persstemmen. De Russische pers spreekt van het „hui chelachtig vredesvoorstel van Duitsehiand" en zegt dat het vóór alles de strekamgi heeft, het Duitsche volk te overtuigen dat het den oorlog inoet voortzetten, daar deze het vredelievende en auruïstische Duitseh iand is opgedrongen. De bladen sporten met de „apostels van menschelijkheid en beschaving, die jaren lang de wapens hebben gesmeed voor een moord in het groot". Het „Nowoje ,'Wremja" zegt van hoogst bevoegde zijde de volgende beschouwing te hebben ontvangen: het voorstel van den vijand is een nieuwe poging om op Frank rijk, Rusland en Engeland de verantwoorde lijkheid van den oorlog te echuiven, en een nieuwe strik voor de openbare-meening der wereld. De entente-mogendheden zouden een vreeseiijke verantwoordelijkheid jegens hun volken op zich laden, ais zij den strijd staakten 6n een ontijdigen vrede sloten, waardoor hun tallooze offers voor niets ge bracht zouden zijn. Het vaste besluit van Frankrijk, Rusland en Engeland om ien oorlog voort te zetten tot de eindoverwin ning^ kan niet worden verzwakt door schijn- aanbicdingen van den vijand. Een andere stemming. In de gisteren vermeldde Engelsche pers- beechouwingen, was uitsluitend de stem te vernemen van Engeland, dat elk vredesaan bod moest afwijzen. Uit enkele andere perg- uitingen, als van de „Westm. Gazette" en de „Daily Telegr." valt echter een betere stem ming te beluisteren, een, die tenminste er kent, dat het vredesaanbod moet overwogen worden. De „Daily Telegr." zegt namelijk: Indien de rede van Bcthmann Hollweg bedoelde indruk te maken op de openbare meening in de Vereenigde Staten, zal hü ze^ teleurge- eenig geldelijk offer, waardoor het mogelijk steld zijn door het resultaat, terwijl hef resultaat wat de Entente-mogendheden be treft, alleen dit is, dat zü zich nauwer aan eensluiten. Men is het eens te Parijs, Lon den, Rome en St. Petersburg, dat de vrede in overeenstemming moet zün met onze op vattingen en dat de Duitsche voorstellen overwogen en beantwoord moeten worden door de geallieerden gezamenlijk. En de „Weêtm. Gazette" gaat nog verder en versterkt waarlijk de hoop dat de geal lieerden tot onderhandelen bereid zullen worden gevonden. Het blad zegt, dat het overijld zou wezen te veronderstellen dat de geallieerden veilig kunnen voktaan met het Duitsche aanbod als een noodkreet af te wijzen. De geallieerden mogen niet weige ren, een vooretel, dat op regelmatige wijze votrgeleigd wordt, aan te hooren; maar zü moeten duidelük zeggen, dat hun overeen komst om gemeenschappelyk te handelen, onaangetast blijft, en dat geen voorstellen kans hebben te worden in overweging geno men, zoo die inhouden, dat een van hen de ar.deren moet verraden of dat zü hun plan, ooi te zorgen, dat recht en onrecht hersteld wrrde, moeten opgeven. De indruk der Entente persstemmen te Berlyn. De vraag, hoe het vredesaanbod van de cer.tralen bü onze vijanden en de neutralen ontvangen is, kan,naar de Voss. Ztg. schrijft, in de eerste plaats slechts juist beantwoord worden door officieele uitlatingen. Deze zyn tot dusver niet ontvangen. In het Berl. Tageblatt zegt Kolonel Hauss- mar-.n: De weerklank nit het buitenland en nit het kamp van de vijanden zal niet naar d-i eerste persstemmen beoordeeld mogen worden. Deze zijn taktisch gesteld en door de vijandelijko censuur geschift. Pas tegen Nieuwjaar zullen wü nauwkeurig weten welken indruk het beroep van 12 December op de bevolking in de landen van de Entente gemaakt heeft. Een vermomde erkenning. In zake de kwestie, wie van de oorlogvoeren de landen het eerst bezig was het leger te mobi- liseeren, is al heel veel te doen geweest en het verwijt, dat in deze aangelegenheid de Russi sche regeering trof, dat zij het leger voorbe reidde tot den oorlog, toen de onderhandelingen nog gaande waren, werd tot nog toe altijd met groot gebaar door de Russische staatslieden en de pers afgewezen. Thans echter vinden wij 2DÈ JAARGANQ VRIJDAG 15 DECEMBtR 1916 NUMMER 9 J REDACTIE: GEBOUW „ST. BAVO" TELEFOON 49 NIET IN TEL? Een vereeniging met 1500 a 2000 leden, is een organisatie met een belangrijk aantal leden. In een stad ais Haarlem kan zij gerust genoemd woraen een organisatie van be.eekenis. Wanneer een vereeniging met een dergelijk ledental zich zou toeleggen op een of anderen tak van sport of kunsi, dan zou het oordeel en streven van zulk een kolossaai lichaam zeker beslissend zijn, voor alles wat op dat terrein iu fiaariem zou women ondernomen. Moeilijker is bet, om ;e.s ié heieekenen op het terrein des openbaren levens, waar aiienei ern stige vraagsiukxen aan üe orde komen. Op het terrein der sociale bemoeiingen geett men niet zoo gemakkelijk g-.i loon aan. Hoe staat het met oen invloed van onzen R.-K. Voiksoond, op het openbaar leven m Haarlem? is onze bond in Haarlem werkelijk de centrale, van wien men de slem der katholieke werklieden verneemt? is onze bond de advocaat, die overal en altijd de belangen van den Roomscheii werkman be hartigt? Laat ieder onzer zelf het antwoord geven. Zeker, er gebeurt wel wat, maar toch, er kan veel meer geschieden. Van heigeen gedaan wordt, komt de gemeen schap in het algemeen te weinig te hooren. Wer ken en goeddoen in het geheim is zeer zeker heel schoon en edel, maar veel zielen moeten tegen woordig gewonnen worden door groot lawijt. Anderen verstaan beter de kunst van reclame maken. Verder zit er te weinig verband tusschen het geen geschiedt. Ieder werkt op zichzelf. Mis schien is dat soms wel noodzakelijk of wensche- lijk, maar toch lang niet altijd. Men verzamelt gegevens, men verneemt klach ten, men dient verzoeken in, bij een of ander openbaar lichaam, men protes.eert tegen dit of dat, maar men doet dat veelal, zonder de hulp van het groote kanon, van de Centrale, van den vertegenwoordiger der geheele Roomsche werk liedenbeweging. ,Vl Of daar redenen voor te vinden zijn? Natuur lijk zijn die er. Of de fout zit bij den Bond, of bij de leden misschien bij de onderaf deelingen Bij allemaal tegelijk. Of dat niet te veranderen is? Ja zeker is dat te veranderen. Dat kan en dat moet veranderd worden. De groote fout zit hierin; Er bestaat te weinig verband tusschen de verschillende deelen van onze beweging. Het Hoofdbestuur moet meer van zich laten hooren, moet meer op vergaderingen van onder- afdeelingen vertegenwoordigd zijn, moet meer er op uit zijn om te zoeken of hier of daar ook voordeelen zijn te behalen voor de arbeiders, op geestelijk of stoffelijk terrein, moet zorgen dat men steeds kan zeggen, altijd en overal: die Volksbond. Steeds op zijn post! En de deelen waaruit onze Bond is samenge steld? Zij moeten het aan het Hoofdbestuur mo gelijk maken zoo te doen. In ieders oog sta steeds het Hoofdbestuur zonder smet. Men stelle ver trouwen, men verdedige zijn leiders, tegen wien ook. Men stelle het Bestuur op de hoogte van alles wat niet publiek bekend is en wetenswaar dig kan genoemd worden, om met succes de belangen der arbeiders te behartigen. Men ver- leene hulp, overal en te allen tijde. Is het noodzakelijk voor al deze werkzaamhe den, die met recht en rede van ae leiding Runnen worden gevraagd, dan zie men niet op tegen wordt, iemand aan te stellen, die dat werk zaï verrichten, hetwelk de leden van het Hoofdbe stuur niet naast hun andere werkzaam a e„ en kunnen waarnemen. Zoolang het echter niet het geval is, dai ecu ambtenaar bet Hoofdbestuur ter zijde staat, lette men goed op hetgeen door de verschillende func tionarissen wordt gevraagd en verstrekke men alle inlichtingen op eerste aanvraag. Een ieder werke mede om den plaaiselijken band tusschen de Roomsctie arbeiders hecht en sterk te maken, dan zal onze invloed in Haarlem met den dag stijgen. C. A. P. D. STUDIE-CURSUS. De sociale cursus welke in den Advent zou worden gehouden, wordt uitgesteld tot de tweede week van den a.s. Vastentijd. Volgende week zul ten nadere bijzonderheden worden bekend ge maakt. afdeelingsbesturen. De Secretaris van het Hoofdbestuur verzoekt beleefd opgaai van de adressen der voorzitters en secretarissen van alle onderafdeelingen. Deze opgaven s. V. p. in de bus van het Gebouw „Sint Bavo". BESTUURSRAAD. A.s. Woensdag, 20 December, vergadering van den Bestuursraad, om half negen, precies. Op de agenda staan onder andere, de vol gende belangrijke punten Begrooting voor het jaar 1916. Hervorming van het „Retraitefonds". Dit zijn twee zaken van belang, 't Brengen van een of anderen post op de begrooting kan tot gevolg hebben, dat het volgend jaar iets tot stand komt, wat mogelijk reeds lang iemands wensch is. In ieder geval kan men bij deze gele genheid zijn invloed doen gelden op alles wat het inwendige leven van den Bond aangaat, Wie dus iets op zijn hart heeft en afgevaardigde voor den Bestuursraad is, geve van zijn belang stelling kennis en brenge as. Woensdag zijn voorstellen ter tafel. Zij die wat voor het Retraitewerk voelen, heb ben a.s. Woensdag gelegenheid een bes mand fonds te helpen verbeteren, aan de hand van gegevens, door de ondervinding versterkt. DISTRIBUTIE W ET. Leden, die aan hun huis klachten willen in ontvangst nemen betreffende de niet-baudhaving der maximum-prijzen, worden verzocht hun adres op te geven in ons gebouw „St. Bavo'. Liefst a.s. Zaterdagavond. AGENDA GEBOUW „ST. BAVO". Maandag 18 December: Esperanto Cursus Boekhouden Vereeniging van Handelaren in Koloniale- en Vleeschwaren en Comestibles, 9 uur Theologische Vereeniging, 8 uur Pa troons Schoenmakers 8V2 uur Ondersteu ningsfonds. Dinsdag 19 December: Vrouwenbond, 8 uur Middenstandsbond, 8V2 uur Leden Bloe misten, 8i/2 uur Bestuur Kalk en Steen, 8V2 uur Bestuur Metaalbewerkers. Woensdag 20 December: Bestuursraad Volks bond 8V2 uur Zangkoor Maria-Vereeniging, 81/2 uur R.-K. Onderwijzers 8 uur Perso neel Margarinefabriek, 8y2 uur. Donderdag 21 December: Volkszang Leden Bouwvereeniging St. Joseph, 8V2 uur Bestuur St. Eloy, 8uur Leden Spoor en Tram. Vrijdag 22 December: Rederijkers, 9 uur Frop. cruD roiKsoond, By2 uur gemeente werklieden leden, 8y2 uur.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1916 | | pagina 5