1U1E HUIL COMMIT
levensgeluk.
839HHE8IEL&ÜD
LXTTEREK EH KUSiST
Am VAN EMMERIK,
KERKBERICHTEN
Zaterdag 5 Mei Derde blad
II.
Wij zien tegen vele dingen op, niet direct om
dat zij ons onaangenaam zijn, maar zij worden
ons onaangenaam, doordat wij er tegen op zien.
Velen zien tegen een Retraitehuis hoog op en
oordeelen zich te middelmatig katholiek voor het
religieus-hoog verkeer. Daar in dat paleis van
geestelijke weelde voelen zicii1 doorsnee-Room-
schen niet thuis. Zij maken zich te veel een voor
stelling van hemeische statie, terwijl het Retraite-
genadeoord in stille landelijke omgeving doet
denken aan het eenvoudige Nazareth van vrede
en vreugde. Waarom toch onze inbeelding, onze
waarlijk oppervlakkige meening niet op de proef
gesteld? Onze te gotder trouw onuitgesproken
of geuite ideeën machinaal of door wrijving
van gedachten ontstaan moeten wij, gelukkig
tot ons eigen bestwil, in de practijk des levens
dikwijls opgeven. Wat een menigte vooroor-
deeien schipbreukten in de werkelijkheid. Heusch
het Retraitehuis is geen vraagstuk, geen kwestie,
maar een feit, waarvan iedere retraitant lier
levend bewijs is. Het huis des gebeds is misschien
wel afgelegen in een ons onbekende en weinig
aantrekkelijke omgeving en toch ondergaan wij
in het retraite-milieu den minder prettigen indruk
n>et die den mensch eigen is bij het verkeer op
den vreemde, tot welk verkeer hij zich, doet er
niet toe hoe, heeft laten overhalen, zonder er
direct mee ingenomen te zijn. 't Klinkt vreemd
on 't is cnge.coi'ijk, ijiaar onverschillig hoe er
over gedacin werd, riien voelde zich thuis, op zijn
gemak, ret misschien weinig verlokkelijke huis
viel mee, rei verblijf is in alle opzichten tof
genoegen geweest.
hen geregelde afwisseling van gebed eten
ontspanning wandeling en gezellig verkeer
houdt den gast aangenaam bezig, ondertusschen
raakt de stoffelijke mensch allengs onder narcose
van de geestelijke spheer waarin hij vertoeft. Weg
Voor enkele dagen uit het alledaagsche van zijn
Werkkring, komt hij tot uiterlijke kalmte en inner
lijke rust. De eenzaamheid of liever de lusthof
van Gods genadegaven, doet wel aan de ziel en
stemt het hart vredig. De stoffelijke mensch komt
als van zelf onder heerschappij van den geeste
lijken mensch en deze gaat zich verknocht gevoe
len aan den God van Liefde, Wiens genade
gaven des te dieper op ons inwerken, naarmate
wij ons voorbereiden op de komst van den godde-
'lijken Vriend, Die reeds te wachten stond, 'zooals
wij kunnen lezen uil de spreuk„Zie, Ik sta aan
de deur en Ik klop. Zoo iemand Mijn stem hoort
si en de deur voor Mij opent, zal Ik binnengaan
ibij hem en Ik zal met hem aanzitten en hij met
Mij." (Apoc. III 20).
r Deze vertrouwelijkheid waarin God reeds in
1 clit leven met den mensch wil omgaan, kan gedu
rende het driedaagsch intiem verkeer met God
verkregen worden, mits wij er om vragen en
bidden met een kinderlijk geloof. Tijdens het ver
blijf in de parochiekerk missen wij "Soms ter oor-
zake van allerlei invloeden het kinderlijke in ons
gebed en toch moet onze groole-niensdien-ziel
gelijkvormig worden aan die der kleinen, zoo niet,
I dan zullen wij niet deelen in alle schatten uit het'
r'jk der fe: trouwelijkheicl, Dat naïeve in het
c<00'' en oppervlakkigen £n gewoonte-
mensen nooit begrepen en nimmer te vatten, is
juist de grootste geweldenaar en agitator, waar
door de weoeikeerige aanhankelijkheid van den
Hemelschen Vader jegens liet menschenkind en
omgekeerd, ongelooflijk toeneemt. Door den ver-
i trouwelijken omgang met God zullen de cardi
nal deugden in ons bevestigd en versterkt wor
den, als gevolg zal de verhouding in soliditeit en
innigheid toenemen en op den langen duur za
het eindresultaat dikwijls zijn: „een onverbreek
bare vriendschap met God, bestand tec-m de
wereld, den vijand van God."
Richten wij ons streven bij voortduring op de
vervolmaking van de vriendschap der ziel met
God door ons van onze plichten van staat en
godsdienst uitnemend te kwijten. Doen wij alzoo,
dan zijn wij, van Gods vriendschap-verzekerd,
want dan gaat in vervulling: „Wie Mijn gebo
den heeft en ze onderhoudt, hij is het "die Mij
bemint, hij zal bemind worden door Mijn Vader
en ik zal hem beminnen en Hem zelf openbaren
Het groote doel van de Retraite is den iuner-
lijken mensch te versterken en tot dit doel moeten
wij door zelfmedewerking en geduldig-vertrou
wen, Hem zoeken in al den eenvoud van ons hart.
Hij laat zich vinden door hen, die Hem niet
verzoeken en uit Zielizelven toonf Hij Zich aan
hen, die m Hem vertrouwen
Wie nu zou, tot bevordering van ei «ren tevens-
geluk en dat der zijnen, geen lessen in levens
blijheid wilien volgen in het Retraitehuis van
vreugde en vrede, als het niet te profaan klinkt,
„wie zou zich niet willen laten aansluiten bij de
Religieuze-Centrale van het Roomsche geloofs
leven?"
Zonder twijfel zullen velen naai hoogere en
nobeler levensvreugde hunkerende zielen deze
vraag bevestigend beantwoorden. Mochten zij de
daad bij liet woord voegen. Want niet, gering is
het getal dat schreit van heimwee naar de rust
des harten, welke rust als eerste voorwaarde om
tot levensgeluk te komen, de mensch toch nergens
anders vindt dan in God.
In het moeilijk, zorgzaam en pijnlijk bestaan
houden wij het met vol .zonder melancholiek te
Worden, wanneer wu len prooi blijven aan eene
innerlijke ongedurigheid, de oorzaak aller relii
greuze en geestesvenvarring.
Welk huisje heeft.niet zijn kruisje? Welk
mensch koestert met zijn wensch?
Mochten zij gaan via het Retraitehuis den
Weg op naar meer levensgeluk, zij, de ouders
gebukt ender zorgen, verlamd door de vrees voor
deu dag van morgen, twijfelziek van ondervonden
teleurstellingen, 'naar ziel en lichaam verzwakt
!in den strijd om het bestaan, bezorgd over het
.'lo'c;er hHn toevertrouwde kinderen.
1,. Haat gij vooral, brave beste moeder, bij de gra
ait Gors s.aaf van uw gezin, lichamelijke mar
telaarster, Katholieke heldin, die aan zooveel
kinderen hei leven schenk, die bij elke geboorte
Weer opnieuw met vreugde de weeën hebt door
staan en die na jaren van de edelste zelfopoffe
ring en de rcerciidste onbaatzuchtigheid, leven
,yan uu leven (ik bedoel het kind, dat is toch
Jmni-rs leven van uw leven) -zag vervreemden
JVan.het moederhart, van het ouderpaar. Gaat gij
fo d;c rij der relraiianien met uw siuier van.
ïcrderieed en moedersmart, want groot, onbe-
ph-pjclijk groot moet uw lijden .zijn óver hem dien
pc cenmaai onder uw hart gedragen hebt, dien
F van uw teer gevoel en warme liefde hebt mee-
pdeHd en die zich thans gevoelloos en liefdeloos
r'h zijn moeder niet meer bekommert. Ga toch,
lief moedertje ga, gij zijt slachtoffer der nooit
volprezen moederliefde, want in de wereld is er
geen smart gelijk aan de uwe en zelfs uw mede
lijdende echtgenoot zal vruchteloos trachten de
moedertranen van den nacht te drogen en de
moederlijke ziele-zuchten van het schemeruur te
stillen. GaGod geve dat door het Retraite-
miracle u de eenige geloofsbalsem geschonken
worde voor de wonde van uw moederhart.
Mochten zij gaan via het Retraitehuis den weg
op van het levensgeluk, de' jongedochler, die in
haar liefde werd bedrogen, de jongeman, die in
zijn hoop werd teleurgesteld. Zij en hij, zij lijden
«feet leed der jonkheid, de smart van een niet
verwezenlijkt levensideaal. Zij is stil geworden,
hij zocht afleiding en vond verleiding. Zij denkt
nog steeds aan hem die haar verliet, hij heeft
de herinnering aan haar doodgefuifd. In hét
moment-suprême dat haar verstand hem weg
duwt, is'de verbeelding nog te zeer het onderwerp j
van de herinnering aan de trés belles heures, en
ongewild ondergaat baar hart weer iets dat pijn
doet en haar vrouwelijke ziel verlangt naar een
teeren troost, die God alleen haar geven kan.
Hij heeft zich tot speelbal der amusementen ge
maakt, maar daar aan den huiselijken haard, bij
zijn lieve moeder en hartelijke zusters, moet hij
tegen wil en dank aan,haar terugdenken, het
verleden wordt hem te machtig en toch, het kan
niet, het is beter zoo, wij zijn niet voor elkaar
bestemd; bij moet zich er over heen werken, hij de
energieke en katholieke jongeman. Maar waar en
bij wie zal hij die kracht vinden?.Door mid
del van eèn Retraite bij God, Wiens liefde vrij
van alle aardsche smetten zoo dikwerf onbeant
woord blijft.
Mochten zij gaan via het Retraitehuis den weg
op van het levensgeluk, de vrouw of de man, die
reeds korter of langer gehuwd, in de echtelijke
verbintenis niet vonden, wat beiden als het liefste
wat zij wenschien, hadden gedacht te zullen vin
den. Mochlen zij gaan en voor een wijle schouwen
van af de hoogte van den retraiteberg Thabor in
het dal van hun stil verborgen levensleed, opdat
de retraite-overwegingen hen vonne tot een held
haftig martelaar, tot een lijdensapostel in het
christelijk huwelijk. God weet zullen zij er een
der grootste religieuse krachten putten, die der
lijdzaamheid in vrede, overeenkomstig „Heer, Uw
Wil geschiede"
Mochten zij gaan, mama die vol is van een
schitterende partij voor haar dochter en papa,
die in een fortuinlijk huwelijk voor zijn knappen,
zoon het geluk van zijn jongen ziet. Mochten
ook zij gaan, want dat schitterende geldapparaat,.
dat de gevierde jongeman mee ten huwelijk
bracht, werd, toen hei te laat was, dikwijls een
werktuig van levenstragedie, een moordtuig voor
het levensgeluk van dochter en ouders, die ver
blind door het geld. uit het oog verloren dat dé
beste aanbeveling om in toestemming te bewilli
gen, nog altijd is een degelijk godsdienstig ver
leden en dat de onvergankelijkste bruidschat
eener jongedame altijd geweest is en zal blijven
een religieuze vrouwenziel. Mochten dc ouders,
die eerlang te beslissen zullen hébben, datü in
vertrouwelijk verkeer met den Kenner van alle
levensgeluk liet practisch eens worden op het
punt van de allervoornaamste levenswijsheid;
wat baat het den mensch of hij de geheele wereld
bezit, indien hij schade' lijdt aan (zijne ziel."
Mochten zij gaan, de jonge weauwe, de weduw
naar van middelbaren leeftijd, die zielsgelukkig
met elkander waren en die niet kunnen scheiden
van die onvergetelijke laatste uren, toen beiden
stilzwijgend voelden dat er geen hoop meer was,
toen er een taal gefluisterd is, zóó roerend en teer
en een laatste geluk gesmaakt werd dfor beide
echtelingen, waarin beiden elkaar alles schon
ken, voor eens en altijd. Mochten zij gaan en
tijdens het vertrouwelijk verkeer met den God
van liefde zal het antwoord op die taal gehoord
worden en hij of zij, zij zullen weten wat te doen
om hun levensleed te verzachten.
Ten slotte, mochten zij gaan via het retraite
huis den weg op van het levensgeluk, allen die
treurende van ziel of gezond van hart, wenschen
getroost te worden in hun smart, verlangen be
vestigd te blijven in hun blij levensoptimisme.
Het Retraitehuis is wel de hoogste school in
levensgeluk en levensvreugde, tijdens welk
retraitecollege alten zonder onderscheid nog
onvoldoender zuPen hebben te constateeren. Is
er sprake van eenig geestelijk te kort, dan zullen
wij door het retraiteverblijf in de gelegenheid zijn
dat te kort bij te werken en wij keet en in'de maat
schappij terug, strevende naar het hoogste
levensgeluk voor ons zeiven en anderen, door te
beoefenen voor zooveel als mogelijk is, de vol
maaktheid in het geestelijk leven.
„Wij danken deze „ontdekking" aan dón ge-
achten Conrector van ons gymnasium, Ur. M. j
Moltzer, die ons er tevens öp wees, hoe de re-
geerings-bemoe'ing in het oude Rome evenz e-r
ontevredenheid en strubbeling veroorzaakte
tusschen publiek en brood (graan)-leveran-
cievs, als zij 'dit thans ook hier te lande doet.
„Het Romeinsehe regeeringsgraan (het z.e.
„öiciliaansche graan") was zóó goedkoop, 'dat
de Romeinsehe landbouwers daartegen onmo
gelijk konden concur reeren, met hef gevolg,
dat de Romeinsehe boeren langzamerhand
geen graan meer w-enschten te verbouwen.
„Zeker zouden zij, ons regeeringsgraan en
onze regeeringsbons vergelijkend bij die dor
oude Romeinen, bij véél gelijkheid véél ver
schil kunnen constateeren. doch 't. zij
ons genoeg dc héél betrekkelijke n'euwuvhoid
onzer broodbons aangetoond te Irebben."
1) Editie: I.eo Preudhomme 1916 pag. 67.
ALLERLEI.
He Grafelijke Zalen.
De plaats van den Koninklijken Troon in
de Grafelijke Zalen, welke dienst doet bij
de opening door de Koningin van de ziftin
gen der Staten-Generaal, heeft op wensch
Van hooger hand ecno wijziging ondergaan.
Hij is van vóór den monumentalen, tégen
over den hoofdingang vande zaal geplaatsten
sch ouw verplaatst naar den oostelijken wand,
dat is de wand die rechts gelegen is als
men door den hoofdingang de zaal binnen
treedt, en is dus thans weder opgesteld ter
plaatse waar hij aanvankelijk bij de' inrich
ting van de zaal stond.
De eventueels Yereenigde Vergadering dei-
beide Kamers van de Staten-Generaal, in
verband met de Grondwetsherziening zou.
naar wij verhemen, in deze zaal plaats heb
ben.
Eeu Eathcliekém-meetiiig,
Door de Katholieken van Winschoten, Pe-
kela... Stadskanaal, Zandberg, Veendam, Mar-
•tenshopk —Sappemeer, wórdt op Zondag 18
dezer te Sappemeer een meeting gehouden,
waar als 'spreker zal optreden de ZeerEerw.
Heer H. v. Mierlo, Missionaris, te Arnhem.
CJ.iSLS.
Rabarber en MeiknoHen.
Min. van Landbouw heeft bepaald dat
aan exporteurs van groen'en,
ingeschreven
bij de Rijkscommissie van toezicht op de
Ver. „Groentenceutrale,vergunningen wor
den gegeven voorden uitvoer van rabar
ber en Mclknolien, onder voorwaarden, na
der door genoemde Rijkscommissie, onder
goedkeur.ng-van den Min. v.ai Landbouw vast
te stellen.
De brooilkaark'U-nieuwislieid.
en opdat liet volk door de bróodvoor
zi uiligs methode niet telkens en tekens uit
zijn drukke zaken ge;ocpen zou worden, be-
paalde hij, dat driemaal per Jaar broodbons
voor vier maanden tegelijk zo don uitgereikt
worden, doch aan een ieder, die i ever vol
gens de vroegere methode bediend werd, stond
Hij ,0" de brood bons maandelijks in ont
vangst te nemen."
„Het bovenstaande aldus schrijft „Ons
Eind" van Alkmaar kon heel gevoegelijk
een nieuwe maatregel- vun Minister Posthu-
raa Wezen, misschien ook een zeer te waar
de eren besluit van onzen, gemeentelijken dis
tributie-directeur, om de bevolking zoo wei
nig mogelijk l istig te vallen. Dat kón heel
gevoegelijk, en misschien zullen wij zoo iets
nog wel eens beleven.
„Het bovenstaande dateert echter niet juist
van den niéuwsten tijd, gedurende welken wij
uit ocriogsnoodzaak met de broodkaart al
dan niet aangenaam kennis maakten.
„Het bovenbedoelde is een maatregel yam-
den eersten Romeinsohen keizer Augustus,
onder wiens regeering Christus geboren we.d;
als iemand ons moeilijk gelooven kan, dan
verwijzen wij hem naar den Latijnschen ge
schiedschrijver Ö-. Suetonius Tranouillus 1),
die plin. 70 jaar na Oimistus het bovenstaande
schreef, waarvan onze woorden slechts clo
letterlijke vertaling zijn. Er is niets nieuws
onder de zon, zoo beweerden wij reeds vroe
ger. Ook de Romeinen hadden regeer ings
graan, en wat wonderlijk is volgens
Suetonius' getuigenis ook brood;- (grau n) - bons
DR. P. J. H. CUYPERS.
Van den wel haast 90-jarig en bouwiheester
dr. P. J. H. Cuypers heeft, voor Elseviers'
Maandschrift, mevr. Roland Holst—de Meester
een welgelijkend portret geteekend, waarbij ar
chitect jan Stuyt zijn bewondering uitspreekt
voor den vermaarden jubilaris.
„Het was tijdens het Vlllste Internationaal
Architectencongres te Ween en de opening zou
plaats hebben in'de groote zittingszaal van het
Parlementsgebouw de deelneming aan het
Congres was dermate dat de geweldige zaal tot
in alle hoeken gevuld was met vertegenwoordi
gers van den architectenstand uit alle oorden
van de geheele wereld, de dames hadden op de
galerijen plaats genomen. In alphabetische volg
orde kwamen de afgevaardigden der verschillen
de landen aan het woord een handgeklap aan
't einde von de korte toespraak van eiken repre
sentant was de beleefdheidsbetuiging der wel
willend gestemde congresleden inaar zeker
zullen de daar aanwezige Hollanders nog met
trots gedenken, dat bij het aankondigen van dr.
Cuypers, alvorens hij begon ie sprekén, een dave
rend applaus zijn verschijning op de spreektri-
bune begroette. Een spontane hulde van I'eei de
wereld, eeu moment van beteekenis voor de Hol-
landsche natie!
En hoewel wij, Hollanders, nu juist met hj
den aan overmatig ontwikkeld nationaliteitsge
voel, zullen velen als Holanders reeds in het
feest van dr. Cuypers een reden vinden tot ver
heuging.
Want tot verheuging stemt het dat wij onder
onze landgenooten nog mannen hebben die boven
de dimensies van ons kleine landje zijn uitge
groeid en onder die mannen neemt dr. Cuypers
een eere plaats in."
Waar vinde men ter wereld de weerga van
een «tebouw als het Rijksmuseum;' waar (ik
spreek van gebouwen Uit de latere tijden)- die
rijpheid die bezonkenheid, dat sierlijk gracieuse,
tevens stemmingsvolle en toch weer zoo monu
mentale, wat het terugzien van het museum tel
kens en telkens weer een nieuwe verheuging doet
zijn, een feest'voor de oogen, een feest van kleur
en lijn, zooals u zelden ia uw ^even wor Se"
boden
En in den eerbiedwaardigst! stoet van statige
kerkgebouwen, wat een wereid van eruditie,
open t zich voor onzen vei baasden blik, mdie
we even de moeite doen de beteeicems eivan te
willen doorgronden.
Er is misschien geen la!U' waar relatief ge
sproken zooveel genieën, talenten en beroemd
heden rondloopen als in ons goede vaderland
de geüsurpeerde reputatie is ten onzent helaas
geen uitzondering en daarmede wordt dan de
glans van het werkelijk schitterende wel eens
verbleekt dat dr. Cuypers negentig jaar is
kunnen worden en zich in de algemeene *waar-
deering is blijven verheugen pleit in niet geringe
mate voor 's mans buitengewone kwaliteiten.
Heeft het zin hier na te gaan hoe de groote
bouwmeester is opgetreden bij den aanvang van
een tijdperk waarin zuiverder begrip en juister
inzicht inzake bouwkunst zich baan begon te
breken en te memoreeren hoe groot het aan
deel is geweest dat deze dappere en noeste wer
ker heeft gehad in de vrijmaking uit domme
sleur en makkelijke gewoonte? Heeft men niet
bij vroegere gelegenheden reeds genoegzaam ge
wezen op de ontzettende massa arbeid en
welk een arbeid door dezen Groote verricht?
En bij het dankbaar herdenken dezer kostbare
en niet licht te overschatten gave lijkt mij de
erkenning thans gepast van wat de groote Man
heuen ten dage nog voor ons is. Een voorbeeld
namelijk en een meester. Een leermeester die in
zijn tallooze werken langs straat en plein, in
stad en dorp predikt van liefde tot den arbeid,
waarvan al zijn scheppingen in de hoogste mate
getuigen van toewijding aan zijn prachtige
Taak die blijkt uit alles wat zijn hand beroert,
van hoogverheven kunst waarmede zijn begaafde
natuur zijn scheppingen wist te begiftigen.
En wanneer men zich slechts de moeite geven
wil welke zijner tallooze gewrochten ook, ietwat
meer van nabij te bekijken, men wordt altijd
stichtend getroffen door de liefde en de toewij
ding waarmede alles tot in de kleinste kleinig
heden verzorgd blijkt te zijn. Een leermeester
juist in onzen tijd van haastig halfwerk of ge-
wilden en ten slotte zeer gratuiten eenvoud! Deze
bouwmeester heeft zich naar het voorbeeld
van den Midden-Eeuwschen „Meester van de
Wercke" wat hij zich gesteld had gegeven
aan. zijn arbeid geheel en al zonder voorbe
houd zonder restrictie en die volkomen
overgave aan zijn taak heeft op zijn werken een
stempel gedrukt van zeer bijzondere karakteris
tiek het werk van Cuypers is dadelijk en
zonder fout uit alle andere te erkennen.
Cuypers, de man van de romantiek, staat wel
even ver Aan hei breede gebaar der classicisten
als van de ingehouden geste der moderne bouw
kundige puriteinen. Zijn rijke, rijpe geest straalt
tintelend uit al zijn werken en is een weldoend
remedie tegen een zoogenaamde, gewilde sober
heid in architectuur die ten slotte niet veel anders
dan kwalijk bedekte armoede is te noemen.
Een voorbeeld en een leermeester het ware
te wenschen dat zij die heden ten dage geroepen
worden onze interieurs te decoreeren, eens wat
-meer naar dit voorbeeld omzagen, wat meer van
dezen meester leerden, de weergalooze kleuren
pracht van zijn palet is nog altijd niet op zij
gestreefd laat staan overtroffen en in de
bewonderenswaardige ornament-compositie laat
de meester alle anderen nog verre achter zich.
Trouwens, niet alleen in het ambacht van den
decorateur is hij een wijsgeer wie kent pittiger
smeedwerk dan van Cuypers wie verbetert hem
als schrijnwerker, loodgieter, metselaar of tim
merman indien er sprake is van ambachtelijke
zuiverheid dan geve men het woord aan dezen
negentigjarige.
Het zij ons vergund ten besluite dezer korte
beschouwing te memoreeren de spontane uiting
van een schilder ten opzichte van dezen architect.
Het was -op de tentoonstelling der ontwerpen
en modellen voor het Rotterdanische-Raadhuis.
Men liep van de eene zaal in de andere, bezag
de teekeningen, liep rond de modellen, vergeleek
jury-rapport met ingekomen arbeid en dagblad-
critiek, totdat ten slotte bij den uitgang de schil
der ?ich gedwongen voelde als een bekentenis te
verklaren: Ja vriend het is allemaal heel mooi
en er is hard gewerkt en men heeft zijn
best gedaan maarmaar nu begrijp ik
eigenlijk pas goed wat een groot man dr. Cuypers
is!
Houden wij dezen Groote in eere en moge
het ons gegeven zijn dit nog vele, vele jaren
te doen.
Een afbeelding van Cuypers' populairste
bouwwerk, het Rijksmuseum, begeleidt Stuyt's
huldigend woord.
De bommen op Zierikzec. H. M. da Ko
ningin heeft den burgemeester van Ziemi-kzee
opgeda-agen om zoowel op -hot graf van dén. bi.i
heit onheil dat zijn game-ente getroffen, heeft,
omgekomen vader en kind Leidekker» als op
dat van de echtgenoot© van Leidekkers een
krans neder te leggen.
Een ontmoeting mot een Zeppelin. Do
Nedori a.ri ds-eho schoener „Concordia Constans1'
uiit Soheveningen. weilka gister avond, met ©en
ladling gezaagd lioult van Christian ia naar Am
sterdam bestemd,! te IJmuiden binnenkwam,
heeft op de Noordzee een ontmoeting met een
Zeppelin, gehad. Op da thuisreis. Dinsdag 1
Mei, des morgens, bevond het zeilschip zjoh
eamige mijlen ten N.-W. van het ïersóhellinger-
Vnurachip, toen eensklaps een Zeppelin, van
zeer groote afmetingen uit bet Oost en kwam
opdagen in de richting van liett vaartuig. Het
gevaarte naderde tot juiiöit boven den «oEoener,
doch men kon uit het luchtschip vermoedelijk
niet dadelijk de nationaliteit van het zeilschip
vaststellen. Tot! driemaal toe kwam de L 48,
zoo was de .Zeppelin gemerkt, terug en koerste
steeds pr©oi©3 boven den schoener. De gezag
voerder van de „Conöorilia Conatans." die niet
kan begrijpen wa;t de Zeppelin-commandant
wilde, liet de Nedenlandsohe driekleur zoo ver
mogelijk over de deklading hout uitspreiden.
Toen het luchtschip voor de darde maal over
het zeilschip koerste, bemerkten de luchtvaar-
diers vermoedelijk dlat de sdboener een Nedar-
laudische was en verdween de L 43 mei in
Noordoostelijke richting. De „Concordia Oon-
stans" zette daarna verd'er oryiemoeM dé reis
naar IJmuiden voort.
Opgebrachte stoomtreilyr. Volgens te
IJmuidOn ontvangen, berichten ia ook do stoOm-
tredler „Hiberina" van de maatschappij
„'Shamrock" naar een Dwifsohe haven opge
bracht.
Schurft. Onder militaire paarden te Delft
zijn gevallen van schurftziëkte geconstateerd,
ook enkele manschappen ziju aangetast.
KWEEKEREJEN i
„ERICA" Doodweg, Schoten. UI.
„VREDENBURG" HtHlTVMRT, QVERVEER, UI. 2009
TU IN-ARCHITECTUUR.
KATHEDRALE KERK ST. BAVO.
ZONDAG, do H.H. Missen om 6, 8 ,en 9
uur en om half 11 de Hoogmis. Om 1 uur
Catechismus in de kerk. Dm 4 uur oefeningen
voor ile kinderen der „Edelwacht". Half 7
Lof met Rozenhoedje.
MAANDAG, 7 uur oefeningen van de Mei
maand.
DINSDAG, onder de H. Mis van half 8
alg. Communie van de kinderen der Edel
wacht. 's Middags om; 5 uur oefeningen voor
de kinderen, die a.s. Zondag hun eerste H.
Communto zullen doen.
ZATERDAG, 7 uur oefeningen van de Mei
maand.
A.s. Zondag de eerste H. Mis niet om 6
uur, maar om half 7.
Parochiekerk van den H. Joseph.
ZONDAG, de I-I H. Missen te 7 uur, half 3
en te half 11 de Hoogmis. Onder de H. Mis
van 7 uur le H. Communie, 's Namiddags
te half 2 oefening van de Edelwacht; 7 uur
Lof met Mariapreek.
MAANDAG en -volgende dagen te half
10 Meimaamloefeningon.
DINSDAG, half 10 gezongen II. Mis tot
dankzegging bij een25-jarige echtvereeni-
ging; 7 uur Congregatie.
DONDERDAG, half 8 mej. de wed. v.
Leeuwen geb. Creemers als lid der Br. H.H.
Mart. v. Gorcum.
VRIJDAG, van 0—- hall' 8 gelegenheid onr
te biechten voor kinderen.
ZATERDAG, te half 8 H. Mis voor de be
keer ing der Zondaren in de kapel van het
mirae. Mariabeeld. Na den middag van 5—10
uur gelegenheid om te biechten.
Parochiekerk van den H. Autoniiis v. Patina
30NDAG. te 5, 7 on hfilf9.de ge'e-.e i H.H.
Misami; te halt 11 dc Hoogmis; le 12 utu
Catechismus en liaif '4 dé Vespers met Ro
zenhoedje.
MAANDAG, te half 8 en 8 uur de H.Hj
Missen voor Mej. Helena Burger gab. Kok
kelkoren als Lid der Broederschap van d??
H. Kruisweg.
Maandag en overige dagen dezer wceli
uitgezonderd Zaterdag, te 7 uur I>f ter een
der Allerh. Maagd en Rozenhoed jé.
DINSDAG, 4e der negen Din -dagen t i
eero van den H. Antonius. Te 8 uur g zon
gen Tl. Mis.' 'sAvonds te 7 uur Lof. Ver-
gadevingf der Broederschap, Rozen' oedje c:|
gebeden der Novene.
WOENSDAG, te 7 uur, half 8 en 8 uur
voor Mej. Joanna Hu-ber*. a's L d der Brie.
derschap „Haarl. Pro ess e n ar Kev.oU.ip."
DONDERDAG, te half 8 en 8 uur de H.H
Missen Voor Mevr. Wed. .Maria C-itTar.nc
-Tosephina Immink geb. Schade als L:d d -r
Broederschap van den H. Kruisweg.
VRIJDAG, te 8 uur gezongen II. Mi-a
's Avonds te 7 uur geen oefen ine van den
H. Kruisweg. maar'Lof ter eere vin d - A-Urli.
Maagd en "Rozenhoedje.
ZATERDAG, hjalf 8. 8 uur en hte-f 9 d- II.TI.
Misspn voor Mej. Maria Joann" Althoff aU
Lid der Broeder chap Ha ir'. Pro -rs ré n ar
Ive velaar."
Na de H. Mis van hrf 10 het Rozen
hoedje.
ZONDAG, 13 Mei, na de Hoogmis Verpach
ting van ren!ge Mannen.- en Vrouwe oplaat en.
N.B. De Zelatrcen van de St. Antouiu -
Broederschap worden verzocht op Dinsda r
8 Mei na het Lof aan de Pastorie to ko
men tot het in ontvang t nemen der Led n-
boekjes.
Kerk van het Allerheiligste Ilart.
ZONDAG, 1ste Zondag der maand t: v r-
dienen volle aflaat voor de leden, der Eer
herstellende Communie. Te half 8 vde pl oh
tige H. Mis, waaronder de Eerste H Com
munie van de kinderen der kleine leering
en algemeene H. Communie van de kin
dexen der middel- en groote leering'. Tc 9
•uur de stille H. Mis; te half 11 de Hoogmis,
onder de H.H. Missen predikatie; te half 1
Catechismus; 's namiddags te 4 uur rfec-hlig
Lof, waaronder Opdracht der kinderen aan
Maria.
MAANDAG en volgende avonden dezci
week te half 8 Meipriaandoefeningen.
VRIJDAG, 4e der negen Vrijdagen der
hogen Vrijdagen als voorbereiding tot h t
feest van het Allerheiligste Hart van Jezus,
het H. Sacrament blijft ter aanbidding uit
gesteld van 's morgens 7 uur tot half KH
te half 11 gezongen H. Mis ter eere vun
het H. Hart; *savonds te ha'if 8 Lof wna -
Onder oefeningen der Novene.
ZATERPAG-avond van 5-half 10 g legu
heid om te biechten.
In de week de H.H. Mi sen te half 8 ei
9 uur.
Parochiekerk Spar:
ZONDAG, de H.H. Missen te hal' 6, 7
en 9 uur. Half 11 de Hoogmis. 12 uur Cate
chismus voor de meisjes, te 1 uur voor tte
jongens;''s avonds 7 uur Lof en Rozen
hoedje.
Deze week iederen avond behalve Za
terdag te half 8 Meimaand-Lof.
ZATERDAG, gelegenheid om te biechten
van 4 uur tot half 10.
Aartsbroederschap van de H. Familie.
ZONDAG, de Profundis voor J. Ouwen-
dijk, lid der 26e Sectie.
WOENSDAG, II. Gangulphus, patroon der
'Siste Sectie.
De vergadering word: iederen Zondag te ha!i
5 gehouden in de parochiekerk aan het Spaarne.
Vóór de vergadering bestaat er gelegenheid zich
op te geven als lid der H. Familie en van „Voor
Eer en Deugd".
St. Jan, Amsfcerdamsfraat.
ZONDAG, onder de H. Mis van 7 uur
aanneming der kinderen. Om 7 uur en half
9 de stille H.H. Missen, half 11 de Hoogmis;
2 uur Catechismus; 7 uur Lof met predikatie.
Op de avonden dat er geen Lof is wordt
's avonds half 8 het Rozenhoedje gebeden.
DINSDAG, 's avonds 7 uur Lof ter eere
van den II. Antonius.
DONDERDAG,' 's avonds half 8 Lof ter
eere van het H. Sacrament.
VRIJDAG, van half 5—half 6 gelegenheid
om t^ biechten voor de kinderen.
ZATERDAG, 's middags van 49', - u. ge
legenheid om te biechten.
Gedurende deze week de' Catechismus vol
gens gewoonte. De H.H. Missen te 7 uur,
half 8 ent 9 uur.
Woensdag- en Vrijdagmorgen wordt de
kerk om half 6 geopend, kwart voor zes de
H'. Communie uitgereikt.
ZONDAG, onder de H. Mis van 7 uur,
generale Communie voor de St. Josephs-am-
bachtsleerlingen.
Parochiekerk van do H.H. Elisabeth eu
Barbara (Schoterkwartier).
ZONDAG, de H.H. Missen te half 6, kwart
over 7, 9 uur en half 11 uur, 12 en l
uur Catechismus, half 7 Lof en preek.
DINSDAG, kwart over 8 H. Mis
voor de overl. familie en tot intentie dergenen
die in de bus der geloovige zielen geofferd
hebben.
Dinsdag en Donderdag half 8 Lof ter eere
van de H. Maagd.
DONDERDAG, 9 uur H. Mis voor M vr.
de wed. Immink, geb. Schade en Vrijdag
9 uur Voor Petrus Poelgeest als leden der
Broederschap van O. L. Vr. v. Alt. Bijstand.
ZATERDAG, gelegenheid tot biechten van
half 8half 10 voor kinderen on ouderen.
Van 45 uur voor kinderen. Van 5half
10 voor ouderen.
HKEMSTEÖE.
ZONDAG,' 7 uur en half 9 stille H.H. Mis
sen, 1.0 uur Hoogmis, 3 uur Vespers, 6 uur
Lof.
DINSDAG, 's avonds te 7 uur Verga 1 wing
der H. Familie.
DONDERDAG, half 8 gezongen H Mu
ter eere van het H. Sacrament des A!(
's Avonds t half 8 Lof.
OVERVEEN.
ZONDA.C, de II.H. Missen te 7 uur en I:ai»
9. To 10 uur de Hoogmis met predikatie.
•'.•Om 3 uur dc Vespers.
ZATERDAG, 's avonds half 8 Mari.iiof.
De H.H. Missen zulten gedurende dea.*w -k
zijn te 7 uur én te half 9 uur. Te kwart
ov r acht 's ochtends Meima .ndoefen'ng.
Dl
Speoiaal adres voor