OVERSCHOENEN. I BRANDHOUT. P. W. TWEEHUIJSEN, BUITENLAND wc rffs gemeente bloemendaal. KAARSEN. Bons gemeente bloemendaal. ^EDKOOP BRANDHOUT. I gemfj:nte bloemendaal. Programvraagstuk. k u' il VTm iw m v W.SSÖ,, k Wj> •MEMBER 1917 42STE JAARGANG 9488 DE AB0NNEMENTSPRU8 BEDRAAfiT VOOR HAARLEM EN AGENTSCHAPPENi PER KWARTAAL f 1,75; PER WEEK 131/, CENT; FRANCO PER POST PER KWARTAAL f 2,12# ÈERSTE BLAD ^nummer bestaat uit 2 bladen Directeur van liet levensmiddelenbedrijf te 0emendaal maakt bekend, dat zij, die tijdig aai'«en voor bedrijven, industrieën, veestallen, VOertuigen en rijwielen hebben aangevraagd |'°°r de hun toegewezen hoeveelheid kunnen af- a'en aan de politieposten te Overveen en Bloe- ^ndaal. inwoners van Vogelenzang kunnen deze bons ^halen bij'W. Lokerse aldaar, op Donderdag 15 November 1917, des namiddags tusschen 7 en 8 uur. Voor zooveel noodig wordt er de aandacht op gevestigd, dat de toegewezen- hoeveelheid min- tlens tot 1 Januari 1918 moet strekken. 6448 j. De Directeur van het levensmiddelenbedrijf te en da al maakt bekend, dat wederom aan ei minvermogenden, waaronder zijn te ver- aan zij, die in de plaatselijke belasting niet °°ger zijn aangeslagen dan tot een jaarlijksch k°men van f 12001800. Voor ieder kind wden den leeftijd van 16 jaar wordt het be- raS van f 1200 met f 100.— verhoogd, tot et maximum van f 1800.— is bereikt, gratis n hoeveelheid van 50 K.G. gekloofd Brandhout -aj? borden verstrekt. °ns voor dit hout.kunnen worden afgehaald P Vrijdag den 16 November 1917, van des voor- hddags 9 tot des namiddags 4 uur aan het ouwtje van het Levensmiddelenbedrijf te overveen. Voor wat betreft inwoners van VOGELEN ^N'G bij w. LOKERSE aldaar, op Vrijdag den 0 November, des namiddags tusschen 7 en o uur. L VIet,h0Ut W0rdt afgegeven: inwoners van Bloemendaal aan de werk- S Van. den Aannemer S. P. RIJNJERSE, den Zijl weg, op Zaterdag den 17 en Maan- n% den 19 November, telkens des namiddags Vaa l—i uur. Voor inwoners van Overveen aan bovenge- !j®emde werkplaats, op Dinsdag 20 en Woensdag November, teikens des namiddags van 14 uur_ 2 Voor inwoners van Aerdenhout op Vrijdag den a November, des voormiddags van 912 uur, 911 het koetshuis bij ,/iet Jachthuis" aan den ontveldsweg Voor inwoners van Vogelenzang aan de Oude .c'0°l aldaar, op Zaterdag den 17 November, ^namiddags va,i 14 uur. 6448 Directeur van het Levensmiddelenbedrijf te (j^EMENDAAL maakt bekend, dat aan hen, L. 'Eet in aanmerking komen voor de beschik- d 'stelling van gratis brandhout, doch die in ^Plaatselijke belasting niet booger zijn aange- f dan tot een jaarliiksch inkomen van 3000, *00 K.G. gekloofd Eiken, en t Beukenhout T 11 ^oi'den verstrekt tegen den prijs van f 4.50. betaling van dit bedrag worden bons af- lenfen aan het gebouwtje van het Leveusmidde- A'o rijf te OVERVEEN, op Zaterdag den 17 gember 1917, des namiddgs van 14 uur. K °°f wat betreft ingezetenen van VOGELEN- ^NQ bij W. LOKERSE, aldaar op Vrijdag 7 ]6 November 1917, des namiddags tusschen 11 8 uur. hout wordt afgegeven: tUss ptderdag den 22 November des namiddags °°r inwoners van Bloemendaal en Overveen 'eri 14 uur aan de Werkplaats van den y"emer S. P. RIJNIERSE, aan den Zijlweg. ^°r inwoners van Aerdenhout op Vrijdag den Vember, des namiddags van 12—2 uur, V Koetshuis bij Jiet Jachthuis", aan den Vjldsweg. 'v inwoners van Vogelenzang op Zaterdag November, des namiddags van 1—4 uur, v e Oude School aldaar. 6448 jj van alle bijkomstige vraagstuk- W» de 8«daeh ten wisseling tusschen „Het p1' Ts'eite Volk" on ons over deze vragen: "He ®°n Program voor onze Katholieke 2- \rgevvensehtt Program van actie, of beide? of een Z1Jn een Pr°8P'am van begin- 8. Moeten de sociale organisaties inedo- zeggingsscliap hebben in de samenstelling van zulk een program? En in verband met de twee eerste vragen rees er nog een andere, nl.: 4. Is onze „partij'' al dan niet een zuiver staatkundige party? De eerste vraag wjerd door ons niet ont kennend, doch integendeel bevestigend be antwoord. Op de tweede vraag gaven wij als onze meening te kennen, dat men zich- diende te beperken tot een program van beginselen, omdat onze partij dit als antwoord op de 4e vraag niet is een zuiver staatkundige partij doch baar vereenigende kracht vindt in de verdediging onzer godsdienstige rech ten en belangen, terwijl hare leden in het zuiver staatkundige juist verdeeld zijn. En in verband met dit antwoord hebben we op de 3e vraag geantwoord, dat het pro gram diende te worden samengesteld door een Commissie van deskundigen, die de vast staande consequenties der Katholieke leer op staatkundig terrein voldoende beheer- schen. Zien we nu wat tegen deze antwoorden en de te 'hupner staving aangevoerde argu menten werd ingebracht. Ook wij zijn genoodzaakt te resumeeren, omdat het aantal artikelen, aan dit onder werp in andere bladen gewijd, de 20 te hoven gaat. Het uitvoerigst is er geschreven over de vraag naar het wezen, biet eigenlijke karak ter onzer partij. Dit is begrijpelijk; want het geldt hier de cardo questionis het hart, de kern der kwestie. Immers: als met zekerheid vaststaat, dat onze partij niet is een staatkundige partij in den gewonen zin des woords, dat hare een heid vast verbonden is aan de godsdienstige eenheid en wortelt in het besef, dat alle Ka tholieken een gemeenschappelijk belang als Katholieken te verdedigen hebben tegen de staatkundige consequenties van li beralisme en socialisme, doch dat daarente gen de zuiver staatkundige kwesties ver deeldheid moeten zaaien in onze volksgroep als dit vaststaat, dan is daarmede tevens, voor ieder die prijsstelt op de eenheid onzer partü, het streven veroordeeld om haar te binden aan de bepaalde staatkundige eischen, welke een program van actie dient te bevatten. Terwijl omgekeerd, als het zuiver staat kundige karakter onzer partij vaststaat, te gen een program van actie, op z'n hoogst practische, nimmer principieel® redenen kun nen worden aangevoerd. Nu hebben wij tegen ons betoog, dat het eenheidbrengende beginsel onzer „partij de band die de Katholieke Volksgroep vereenigt tot een naar buiten, ook op staatkundig ter rein, optredende eenheid, van godsdienstigen aard is een aantal argumenten Iiooren aan voeren, waarvan o.i. niet kan worden ge tuigd, dat ze aan den eisch van het klassie ke „distinguo" geheel voldoen. Al te veel wordt hetgeen men de Katho lieke partij wenscht te doen zijn, gehouden voor hetgeen zij is. Men zou wensehen, dat de Katholieken niet alleen een godsdienstige eenheid vormden, een volksgroep levend in en uit één gezamen lijke godsdienstige overtuiging; doch dat zij tevens mochten zijn een staatkundige een heid, een volksgroep, levend in één gezamen lijke politieke overtuiging. En tegen de evidentie der feiten in con strueert men in zijne gedachten eene eenheid, waaraan alle realiteit vreemd is. Wat, zoo zegt men, heeft onze partij geen staatkundig doel? Hoe kunt ge dat volhou den? Wilt ge dan tegenspreken dat zij het stoffelijk welzijn der burgers, als doel hééft? En een ander formuleert hetzelfde denk beeld in anderen vorm en vraagt, of onze partij clan niet bedoelt het algemeen belang te behartigen. Met dergelijke paralogismen lcomt ge even wel geen stap verder. Want liet feit ligt immers daar, dat het doel: behartiging van het algemeen belang of van het welzijn der burgers aller minst determ i neer end is voor de politieke part ii vorming. Determineerend voor de vorming eener zuiver politieke partij is niet het algemeen belang dit willen alle partijen behartigen doch het inzicht in do vraag hoe hot algemeen be lang dient io w o r den. beha r- t i g d. Het algemeen belang is het doel van den staat zelf; de wijze waarop het dient te worden behartigd, is het partijvor- mende doel. Partij vorm end in zuiver politieken zin is dus alleen de vraag naar den modus quo; en nu zijn de Katholieken het, blijkens de tastbare feiten over den modus quo, over de wijze waarop het stoffelijk welzijn dient te worden behartigd juist niet eens. Ergo: er bestaat geen partij vormende staatkundige eenheid in de Katholieke volks groep, dus ook geen zuiver staatkundige Katholieke partij. Dit loert, zooals wij zeiden, de evidentie der feiten. Neem één staatkundig vraagstuk, waarom trent geen duidelijke, leerstellige beslissing der Kerk bestaat krachtens haar indirecte macht in het staatkundige: en steeds zult ge binnen onze Katholieke volksgroep elkaar weerstrevende opinies vinden. •De eene groep Katholieken acht het alge meen belang het best gediend door bet alge meen, de andere door het beperkt kiesrecht. De eene wil vrouwenkiesrecht, de andere acht het uit den booze, de eene strijdt voor dwangverzekering, de andfere voor staata- pensioneering. Ja, in. het buitenland zien we zelfs, dat de eene Katholieke groep het ro- publikanisme aanhangt, de andere het mo- narchismo en uit ervaring is het ons be kend, dat zelfs in ons land onder de Katho- liekep overtuigde republikeinen zijn te vin den. Hoe men in bet aangezicht dezer iederen dag waarneembare feiten niet zonder zeker aplomb kan beweren; „woest in de Staat kunde u zelf, leeft uw staatkundige persoon lijkheid uit volgens Katholieke beginselen, dan is de eenheid oninid- dellijk gegeve n"; wij moeten het eerlijk verklaren het is ons een onoplosbaar raadsel. Zulk een uiting beeft ongetwijfeld baar oratorische verdiensten; het is zelfs niet onmogelijk er een donderend applaus meê te oogsten; ze heeft echter dit tegen, dat ze op voet van oorlog staat met de meest aper te, dagelijks waarneembare feiten, die met onomstootelijke kracht getuigen: er leeft in onze Katholieke volksgroep niet een gemeen schappelijke, partij vormende politieke over tuiging; dus er is geen zuiver staatkundi ge Katholieke partij. Een consequentie dezer onomstootelijke waarheid is dan het volgende dilemma: Ofwel ge moet afzien van bet pogen alle Katholieken te binden aan een politiek pro gr am van actie, waaroL -t geen eenstemmigheid bestaat en dat gij dus 1c hts aan een minderheid op ongeoorloofde wijze kunt afdwingen door haar te stellen voor de keuze tusschen verloochening h.-er po litieke overtuiging of prijsgeving van het belang der Katholieke eenheid, en u beper ken tot een beginselprogram, dat door alle Katholieken als zoodanig kan worden on derschreven; Ofwel ge moet als wijlen Mgr. Dr. Schaep- man in zijne „Proeve" wèl een program van actie opstellen maar dan ook den eisch en den moreelen dwang laten schieten,- dat alle Katholieken zullen toetreden tot de partij, die zich op dit Program van Actie veree- nigde doch uit dien hoofde dan geen aanspraak meer kan maken op den uitslui tenden naam van Katholieke Partij. Wij blijven dan ook volhouden, dat liet bindende onzer bestaande Katholieke partij die toch zeer zeker alle Katholieken wenscht te omvatten, is de Defense Catholique in wijdoren zin; het vorderen van vrijheid voor de Katholieke kerk, hare dienaren en géloo- vigen, hare gebruiken en Liturgie, hare ver- eenigingen en organisaties. Men kan aan dit streven een staatkun dige expressie geven in de formule, dat de Katholieke volksgroep in de gegeven tijds omstandigheden de gelijkheid van allen voor de wet opeischt, doch deze expressie, door Broere vertolkt in zijn formule: „De-Katho lieken van Nederland vormen eene persoon lijkheid die vrijheid vordert," rechtvaardigt weliswaar volkomen het optreden als „partij" en verlamt met een slag den krachtterm, dat de „defense Catholique" „staatkundig een onding" zou wezen, maar is toch aller minst beslissend voor het wezen zelf der „vrijheid vorderende persoonlijkheid", die hierdoor alleen allerminst een zuiver staat kundige partij wordt. Ter kalmeering van zekere onrast des gees- tes, die wij in eenige niet door klaarheid van distinctie uitmuntende betoogen hebben aangetroffen, worde liier nog een kort woord aan toegevoegd. Sommigen kuuneu zich namelijk maar niet onttrekken aan deze pijnigende gedachte, dat, door do ontkenning van de mogelijk heid van éón politiek program van actie voor alle Katholieken het verband wordt geloochend tusschen godsdienst en politiek. Alleen reeds het feit, dat de H. Kerk zich in alle landen der wereld afzijdig houdt van de politieke meeningsverschillen, dat ze bijv. zelfs in Australië zich in bloeienden toestand bevindt onder een regime van vér gaand. staatssocialisme, waartegen zij nim- Barteljorisstraat 27. TEL. 1770 mer is opgekomen, dat zoowel Leo XIII als Pius X, de laatste zelfs met buitengewone klem, de vrijheid der Katholieken op poli- tru tiek terrein hebben bevestigd, zonderooit een titteltje prijs te geven van t den band tusschen de Katholieke ze de leer en de politiek, alleen reeds deze feiten, zeggen we, moesten dezul ken overtuigen, dat zij op een dwaalspoor zijn. Het feit is nu eenmaal, dat er „in het j. Huis des Vaders vele wooptenten zijn" en dat de Katholieke Kerk bestaan en bloeien kan en hare Hemelsche taak vervullen on- der velerlei politiek regime. Volstrekt vaststaande staatkundige conse quenties uit de Katholieke leer zijn er be trekkelijk weinige. In Iapidairen vorm gaf de „Civilta Qptto- lica" deze grooto waarheid aldus weer: „Het jj Katholicisme is geen politiek program, doch goddelijke waarheid." De waarheid op politiek gebied zullen we steeds moeten achterhalen met het mensche- lijk verstand. Dat is ongelukkig, omdat de ervaring voldoende, juist op dit gebied, de fragiliteit dezer overigens heerlijke Gods gave, bewijst in de voortdurende onvoldoend- f Heidi aller staatkundige regelingen en daar- t mede tevens de heerlijkheid ontplooit van do zekerheid der openbaring in het gods- i' dienstige en zedelijke. Hiermede is nu ech ter het verband tusschen godsdienst en po- litiek geenszins geloochend, doch alleen 13 vastgesteld, dat dit verband bestaat uit een i.1 tusschenschakel: het menschelijk geweten en I het menschelijk verstand dat zijne c ase quenties trekt uit de vaststaande waarheden der Katholieke zedeleer, toegepast op de veranderlijke feiten. Het verschil in de con clusies volgt dan niet alleen en zelfs niet voornamelijk uit afwijkingen bij de gevolg- trekkingen uit die vaststaande waarheden, maar v§el meer uit een afwijkende apprecia- f - tie van die veranderlijke feiten. Practisch komt dit verband voor den Katholiek hier op neer, dat hij de indirecte macht der Kerk op politiek, gebied heeft te erkennen, j en, zoolang die macht niet ingrijpt slechts die staatkundige maatregelen mag voorstaan j i en bevorderen, waarvan hij in geweten over- j tuigd is, dat ze het algemeen belang be- J vorderen. Deze overtuiging wordt gekweekt door het verstandelijk inzicht, gebaseerd, naar gelang van ieders kennis en ontwikkeling, op de bereikbare gegevens of de voorlichting van 11 anderen in laatste instantie dus door liet verstand. En de verschillen dezer ver- j standelijke.conclusies bewijzen alleen de on- t;,' zekerheid der rede maar geenszins een ge- j mis aan verband tusschen godsdienst'en ze-j deleer cenerzijds en politiek anderzijds. Evenmin mag dus uit liet vaststellen dezer verschillen worden geconcludeerd, dat daar door zulk een verband zou worden geloo chend. R- WERELDBRAND DE STRIJD AAN EN OM DE PIAVE-LINIE STANDHOUDEN DER ITALIANEN - DE IN VLOED DER RUSSISCHE VERWARRING EEN BESLISSING IN NOORD-ITALIË IN PALESTINA. Blijkens de legerberichten trachten de troepen der Centrale mogendheden bij de Piave heteelfde te doen wat zij hebben bereikt bij de lagliamento en de Livenza Zij willen door druk uit het Noor den op de flank en gedeeltelijk zelfs in den rug- der Piave-stelling de Italianen noodzaken ook deze linie prijs te geven. De voornaamste aanvallen der Oostenrijkers hebben thans plaats op het plateau van Asiago en jn het grensgebied langs de Brenta, dat aan de'ltaliaansche zijde door eenige pantserforten wordt verdedigd. Deze pantserwerken, die ten Oosten van Grigno zijn gelegen, zijn door de Oostenrijkers genomen, waarna ook Lamon en Fonsazo zijn bezet. Men kan al deze plaatsen op nevenstaande kaart, die vrij uitvoerig is, vinden ten Westen van Féltre. Uit de situatie wordt nu tevens duidelijk, dat de Oostenrijkers willen opdringen in Zuidelijke richting, waardoor de Piave-linie onhoudbaai zou worden. Langs de rivier meer naar het Zuiden tot de zee zijn de Duitschers en Oostenrijkers thans in aanraking met de Italianen. Het Italiaansche legerbericht vermeldt dit feit in de volgende woorden Tusschen Livenza en beneden-Piave hebben de vijandelijke legers, waarvan de opmarsch in de verstreken dagen alleen was tegengehouden door verrichtingen der achterhoeden of tot staan gebracht door belemmeringen onderweg, F «ri!W SS \avatll fn&9°Z - Mi A IqntchiSlurïï'' ^lLei3S\m •\8. Loiogo mjL - mmmzsL. Or zijn 614G v tr tQ L ff o va re emoita so vera JTcunbinb 'JCJ'COIO ntfrio' TOa.Cece" Sïavacl Saturn) QbQver £897 Li Hou l.ijy.no rona Meduno 31 Vtto MczQÏöiübardf Sejy* "fioipet QndneiSf. areola J'ravecic üh «renta o.Valso'rda f d'As?a" V v dei Pi 1/3070 Pon te rtclPiïNf CWöS* Veria y, P/n?/>fo*™P!venoÏM Cnva3sbNÏ° 'Ju Ik- IQTI.V Xn,,. tleniCatirnenloyvA felottc Meen -r. amor dJ}Jcrocê love id -"X' 'frcce% Uit to i, y* sdn? Qit/nc zssj rjelvc ^£<31 Pof een ia o o Cw&viho 0 usd mL'.CzJikincrz Avena ■'■Oij'.c fohne Pssian nano o. cvJco JtLx povere dof li i inPianoofr, vp>rV. Cavtojno fi'omaso; lattarellö^&r'L cv. sur pvmeisgn róiluoio AlJüfio eilledJi/viureno LavaroroA ovjAapA i Pr '.oio Ir n oAA(Rocca fh v S\\ •""*■•-<1' 'M i /c RNblt /7/r ...LavaroncO fVv°i S.Man j C-O'-Cul BUS» SqxNjGslIlÖ Volariosy'. 'Logan na Oi GtO - JU SU I asctto Grappn S. Vrndcmiaha 3V; iJonarspAi 9iza$ Porpcil •raVgf'C, dfQS CimpobnH^Hove !l i.iJ srna oil: Pnmddmi ran tor. jntniS Bfadene Sprciteniï Vi/lorbiA, "K Cimado/mo Qcaltrano oio o Ca aTcKXiVen Crosara Odei'zo °ftiese SiSttn if/avc S' Staqto XT'P,J strnna Qumto na'i'/q~cK isola Vi ion o ui dcfna-*?. ornec/o Preganzfot Casa/o Moqlian si no eo/icuri hyena eramo hiampo Saltdno chioMag 0l.ics.cl: ontorio oren dol tOngtrdv))\\'e ussolcng SoaVfl -1 macompngna Cal di er o Dosscouon ey i iir Alonts, flrfofe \l f i fCoUi IbarM tlColoimaJ'enöa uganu Isófo wx) Moizbcans entatViccfthna Sovötöric 'JU! L50 ConSdvc °Lès aio v v.Roviffo* v.Roytgo Modena

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1917 | | pagina 1