t 1 aRDATT I N. VAN BREEMEN CO. TALHOUT Bakenassfirgrackt Soiiitjaslaan 23 Oscar Smits Bank r IÜGR0S CiEMISSÜE FiBII KUNSTTANDEN STEUNT 3 JULI a. s. den rechtschon Candidaat van Lijst II Prima draag gehakt tegen Regeerlngs-prije Hoofdkantoor 1 Filiaal 1 Op voor uw school! Mr. i. B, Bomans Duys en de'Katholieken. -f: Tandarts SWAAP, Effeeten en Bankzaken. SAFE-DEPOSIT. Niemand anders dan de heer J. E. W. DUYS, de candidaat van de S 0. A. P., die in vergaderingen en kran- tjes beweert, dat hijeerbied heeft voor de beginselen en de christelijke gevoe lens van anderen. De verzekeringswetten Talma. Eenig aftioenü middel tegen Zomersproeten en ANoedervlekken. Overal verkrijgbaar BO •n 75 cf. per pot. 7075 „VRIESIA", Alkmaar. volgens Amerikaansch systeem Operatiën pijnloos. Kruisstraat 40, Haarlem Aftredend lid v. d. Tweede Kamer der Staten-Generaal. HET BESTUUR DER R. K, KAMER-CENTRALE HAARLEM. Telefoon 70 TeSefoon 848 Wilhelminastraat No. 45. Teleph. No. 1906. Eweest, zullen wij op 3 Juli a.8. opnie wijzen, een eenheid welke slechts te v Dcnheld i3 sterkte en verdeeldheid is zwak- Die eenheid welke steeds de eeuwen loor het kenmerk der katholieke kerk is ieuw ver krijgen is indien zij berust op éénheid van Beginselen die voortspruiten uit de eeuwige •raarheid. De mees ten anzer «ijn daarvan üoordrongen en voor hen is het geen vraag meer wien sij zullen «temmen, maar mochten enkelen nog uit lauwe onverschilligheid of uit verkeerd begrepen eigenbelang aarzelen bun stem op de katholieke lijst uit te bren- Ïen, laten zij zich nog tijdig er van üvter- ïigen dat het hier geldt een strijd voor de christelijke beginselen en dat het eigen belang ondergeschikt moet worden gemaakt aan dat algemeer.e belang, tot heil van kerk en staat. Bij de komende verkiezingen moet ten dui delijkste blijken dat het „Catholique avant tont" geen ij del woord, is maar ook in de staatkunde meet worden toegepast als lo gisch gevolg van de beginselen die wij voor staan. - 1 Mr. PAUL v. SONSBEEOK. Egmond a. d. Hoef. Artikel 192 der Grondwet, het onderwijs artikel, is gewijzigd. De voornaamste verande ring er in aangebracht is deze, dat voortaan bijzonder en openbaar onderwijs naar denzelf-' den maatstap uit de openbare kas zullen wor den bekostigd. Zullen werden bekostigd! Wanneer Grondwettelijk is daarvan niets anders vast gelegd dan dat binnen drie jaar na de afkondi ging der nieuwe Constitutie, na 12 December 1917 dus, een nieuwe lager-onderwijswet in overeenstemming met den eisch der „financiëele gelijkstelling" moet zijn.... ingediend. Wat natuurlijk nog iets anders is dan „aan genomen" en heel iets anders dan „ingevoerd"! Maar vóór 12 December 1920 zal dan toch het schip eener nieuwe en verbeterde lager-on- derwijs-wet op stapel moeten zijn gezet. Gelukkig maar, dat dit een grondwettelijk voorschrift is, want was het enkel maar een wet telijke eisch, we zouden er, indien Links wat God verhoede! den 3en Juli a.s. een meerder- heidje haalde, niet heel gerust op zijn, dat niet een ander „uitstel-wetje" dez©i datum een jaar of drie kwam verschuiven. Dat kan nu niet, maar tochtwee jaar, elf maanden en 29 dagen is binnen de drie jaar, even-rt" o'- drie dagen binnen dezen termijn val;, We willen maar zeggen, dat Links, indien het de kans kreeg, met de indiening en dus zeker met de invoering der grondwettelijk geëischte finan cier! e gelijkstelling geen haast zou maken. Dat bewijst de houding door de .Liberalen aan.qvnomen tegenover den „pacificatie-fanati cus" Roodhuijzen, dien zij uit de nieuwe Kamer hebben geweerd, terwijl den onverzoenlijken staatsman Otto (zonder von Bismarck, zou Mgr. Nolens zeggen), een zekere plaats op de liberale cardidatenlijsten werd gegeven. Dat bewijst een ander no. 1 der liberale lijs ten, de heer De Muralt, die het openlijk uit spreekt, dat hij het bijzonder onderwijs als prin cipieel verkeerd zal blijven bestrijden. Dat bewijst de Vrij-Liberaal Visser van Ijzen doorn met zijn gedrens om „waarborgen", waar van hij er geen twee kan noemen. Dat heeft bewezen geheel de Linkerzijde der huidige Tweede Kamer, door zich tegen' het wetje-Lohman, bedoelende de gelijkstelling alvast op het stuk der onderwijzers-salariëering te ver we-ijken, unaniem te verzetten! Ziedaar zoovele teekenen des tijds, die ieder katholiek kiezer wèl voor oogen moet hebben op 3 Juli a.s. Dan zal hij weten, dat hij, om een spoedige uitvoering van het gelijkstellings-artikel 192 te verkrijgen, Rechts, d. i. voor hem Roomsch, moet stemman. Niet alléén echter de vraag wanneermaar fn meerdere mate nog de vraag hoe is hier van gewicht Van zooveel gewicht, dat ieder, die het „waar- i'"-geleuter der Linksche heeren goed ver stem, er de voorkeur aan geeft, dat artikel 192 onuitgewerkt zou blijven boven een uitwerking door een in meerderheid Linksche Tweede Kamer. Al dat geroep om „waarborgen" en nog eens „waarborgen" dient slechts, om den kapstok of liever, om den strop te fabriceeren, waaraan de financiëele gelijkstelling „met goed fatsoen" kan worden opgehangen. Een praatje en niets meer is het. dat het bijzonder onderwijs, om goed te worden, eerst door de vrijzinnige heeren zou moeten be-waar- borgd. Het bijzonder onderwijs is nu reeds, on danks zijn financiëele achteruitsteliing van jaren, even goed en in veie opzichten beter dan het bevoorrechte openbaar. Een praatje en niets meer is het, dat het openbaar onderwijs meer waarborgen van deug delijkheid zou geven dan het bijzonder! Het tegendeel is juist waar. Aan de wettelijke eischen b.v.r dat minstens 20 uren per week aan de maatschappelijke vakken moeten worden besteed en dat ieder jaar een leerplan moet worden over gelegd, moet wèl voldoen de bijzondere school, niet de openbare. „Meer waarborgen!", schreeuwt Links en het bedoelt: meer uitstel van en meer beknibbeling op den eisch van vrijheid en recht, den eisch van onderwijsbelang: een schoolwet in overeenstem ming met de Grondwet, op de basis der finan ciëele gelijkstelling! Dit bedenke iedere Roomsche kiezer: het Grondwetsartikel 192 is een broed-ei, waarin de financiëele gelijkheid slechts in de kiem aanwezig !s. Zou er onverhoopt en onverwacht na 3 Juli a.s. een linksche kip op te broeden worden gezet, zij zou het doen zóó lang en zóó slecht, dat het ef, inplaats van de kip der onderwijshevre- diging te brengen, als „schier" moest worden weggeworpen En daarom: wie wil „feitelijke invoering der financiëele gelijkstelling van bijzonder en open baar onderwijs" (punt van ons Katholiek Pro gram), wie wil den waren onderwijsvrede, in het belang van 't onderwijs, in 't belang zijner kinderen, in 't belang van land en Kerk hij kieze Woensdag 3 Juli Rechts, hij kiezc Roomsch! Hij stemme in de kringen HaarlemDen Helder eenig en alléén No. 1 van de elfde lijst: M. J. G. SURING. En wie schreef deze, de katholieken in hun heiligste overtuiging grievende, Godslasterlijke taal? (Ingezonden.) W- u' -3» I -I Eene Roomsche Staatspartij iu Nederland aan het roer: wat hebben wij daarvan te verwachten! Een vraag beantwoord door J. W. D(uys). Dezer dagen hebben wij onzerzijds in enkele trekken uiteengezet, wat wij hebben te verwachten van een „rechtsche" meerderheid *en wij kwamen daarbij tot de conclusie, dat het Nederlandsche volk van rechts kon verwachten: een hervatting en voortzetting van den zegenrijlcen arbeid, welke in 1913 op zulk een onwaardige wijze werd gestuit. Vandaag zullen wij den heer.Duijs eens aan het woord laten, om zijnerzijds onder de aandacht te brengen wat Nederland speciaal van onze Roomsche Staatspartij heeft te verwachten. Het zal een nieuw bewijs, of beter: een reeks van bewijzen zijn tegen de leugens, door den heer Duijs zelf verkondigd, dat socialisme en Godsdienst met elkaar vereenigbaar zijn, dat de socialisten den Christenen vrij laten in hun over tuiging en in het bijzonder tegen de leugen van den heer Duijs, dat hij zelf eerbied en respect heeft voor de overtuiging van anderen. De heer Duijs. die in zijn verkiezingsspcechen zoo vriendelijk doet jegens de Christelijke arbei ders, heeft ook een verkiezingsbrochure geschre ven, waarin hij eens lucht geeft aan zijn anti papisme. Wij kunnen hem daarvoor niet dankbaar genoeg zijn; want beter dan daarmede kon hij de Katholieke arbeiders niet van zich ai van de S. D. A. P. afstooten. Uit die brochure willen we dan eens een en ander hier overnemen om het den Katholieken arbeiders onder het oog te brengen, i>e titel'ervan: WAAR GAAN WIJ HEEN? MOET ROME ALDOOR MEER VELD WINNEN? Een waarschuwend woord voor de verkiezin gen, gericht tot allen, die voor het heil des lands nist onverschillig zijn. zegt al voldoende, waar de schrijver, de heer Duijs, met de verkiezingen heen wil en hoeveel respect en eerbied hij voor een anders overtui- heeft Maar in de brochure doet'hij dit beter nog tot zijn recht komen, wanneer hij op blz. 9 zegt: „Een algemeen front maken tegen de aan matiging van den Jezuit: Ziet daar het oonige doel dat ik beoog. Do eenigo leuze die voorlto- pig a'e kiezers moet bezielen, bü het ophanden zijnde uitbrengen hunner etem moet rijn; Tegen Rome!" j w? i Juist, tegen Rome gaat de stnjd van den Wel- Edeigestr. heer Duijs, den socialistischen Kamer- candidaat. Duidelijker kon de man waarlijk niet tot beken tenig daarvan komen. Het in practijk brengen van ons Roomsch staatsrecht is een gevaar, niet alleen voor den Staat, maar ook voor degenen die den Staat besturen. „De ministers #n aHen, ook wij," zegt de heer Duys, „zullen ons moeten schikken naar wat onze lieve gasten die we uit medelij den en betrekkelijke goedigheid in 1048 niet allen het land hebben uitgejaagd. ons gelie ven voor te schrijven. En dat durft dan nog juibelen en sproken van Hare Majesteit onze geeerbiedigde Koningin! Jawel, eerbied is er, maar respect van niet veel beter kwaliteit, dan die welke een slagershond in den regel voolt voor een biefstuk! Wanneer het oogenblik daar is en d» zorge- looae slager niet genoeg oplet, zal dio „eerbied" spoedig op eene zeer verrassende spontane wijze uiten! Ü9 „geeerbiedigde" zal hebben te gehoor zamen of,.,." Wat de heer Duijs met deze stippeling bedoelt, zal wellicht ook den lezer duidelijk wor den, wanneer hij het vervolg onder de oogen krijgt: „De Roomsche erkent geen vorst die niet is een strooman, geplooid en gezet naar do wille keur van biechtvader, episcopaat en pau»elük zaakgelastigde. En de dolk van den fran ciscaner monnik Jacques Clement, die Hendrik Hl heeft omgebracht, gelooft het Nederlanders, hij berust nog in de wapenkamer van het Vaticaan, om bij de eer ste de beste gunstige gelegen heid te voorschiinte worden ge- h a a 1 dl Rome verandert niet!" Dat is dus het gevaar! En dat het den heer Duijs ernst is, bewijst de volgende, op blz. 11 voorkomende uitlating: „Hieruit, zoo heet het daar! Nedenlanders kunt gij zien, wat ook in deze dagen van Rome te verwachten is, wanneer het van ons zijne volle dige „vrijheid" zal hebben verkregen. Of staat de zaak anders? Vertelt mij Room- schen, zijn de werken van Beoan. Camitolo enz. enz. allen uwe geestelijke leeraars en zioo hoog geprezen, deels heilig! verklaarde Jezuitisohe theologen, die openlijk den vorsten mond predi ken, ineens door den invloed van do door uw Paus vervloekte nieuwe beschaving naar de rommelkamer verhuisd? „Neenl" zoo besluit Duya dit gedeelte op, blz. 41. „De moordaanslagen op Leopold I enz. zijn uitvloeisels van de tot „geloofs leer" verheven" oogmerk en, van uwe elkander solidair opvol gende H. Vaders in het Vati- o a a n." Hoort zoo'n „verdediger" der kroondragers, hoort, hoort.... den republikeinschen Kamer- candidaat Duijs Maar we zijn er nog niet. De heer Duijs heeft nog meer om den kiezers duidelijk te maken, wat ze van de Roomsche vertegenwoordiging in ons staatsbestuur hebben te verwachten. We citeeren dus verder (blz. 15): „Het Roomsch-Katholicisme streeft onder ons met huidhei ach.ti ge leuzen naar macht en onder werping van allen; dat doet het van nature, want zijne „vrijheid" beteekent voor alle anders denkenden volslagen onvrijheid. Het doodt allen geest en elk initiatief." „Het is bedroevend, dat zoo weinigen onder ons beseffen, hoe het voet'geven aan Eoqae en Roomsche eischen gelijk staat met het ontboeien van een om vrijheid roependen roover, die zijn bevrijder.,,, naar den keel wil springen!" En dan op blz. 18 komt de zedige heer Duys op een ander terrein en roept de om Roomsche stemmetjes bedelende socialist uit: „Maar neen, Nederland zal zich stellen onder de hoede van die celibataire kuische herders, aio openlijk water predikende en kuisohLeid bo- tradhtendo, maar gluiperig wiin en andermans vrouwen genietende afgodendienaars. Dost wil zelfs het Gereformeerde Nederland11" En als de „EdelAchtb." heer op die wijze nog wat voortgejammerd heeft, waarschuwt hij het Nederlandsche kiezers-volk: „Als het zoo doorgaat zult gii zeker in de toe komst tót uwe schade loeren voelen, wat bot zegt, aan Misvertooners, altaardienaars, biecht vaders en sohooljezuiten. aldoor meer voet te hebben gegeven." Diezelfde heer Duys, die dit alles voor de Nederlandsche kiezers schreef, is toch heusch niet tegen den Godsdienst. Hij schreef dit al leen ter waarschuwing voor de verkiezingen, gericht tot allen, die voor het heil van het land niet onverschillig z iin. Ter „waarschuwing" heeft de man het dan verder over de Biecht en bralt daarover dan zulk een onzin uit, dat het niet aangaat in het verband van dit artikel iets daaruit te citeeren. Later vinden wij nog wel'eens gelegenheid, daaruit het een en.ander te memoreeren. We besluiten onze aanhalingen nu met de volgende- voorkomende op blz. 31, waarin- het Nederland sche volk worat opgeroepen tot den strijd. „Bestrijdt," zoo roept hij daar den. kiezers toe, „die zwarte „iiiternationalo" dio do kanker is van allo samenleving. o5ie onder de schoon klinkende reclame-titel: Wetenschp en Geloof" vereenigingen opricht met Je&uitisiche advi seur», tot bevordering van datgene, wat niets meer is dan Domheid en bijgeloof." Do tegenstander (do R.-K.ó dio om vrijheid vraagt, is de dwingeland bij uitnemendheid, do doodsvijand aller vrijheid, hij verheft zich boven alles wat voorwerp onzer vereering is, en heeft zich nedergezet in den tempel naaat het Vati caan om! zich daar te laten verecren alsof hii God ware." Wij zullen' onze lezers de verdere onbe schoftheden en priesterheleedigingen van dezen „hoogstaande»" candidaat" voor de Tweede Ka mer sparen. En nu hebben wij niet eens de meest kwetsende naar voren willen brengen, om te doen zien, dat piooie woorden op vergade ringen, gedraaid naar de mate van het aanwe zige publiek, -geen maatstaf geven tot oordee- len. Katholieke kiezers, zult ge u nog langer door huichelachtige praatjes op vergaderingen en leu gens in verkiezingspamfletten om den tuin la ten leiden? De heer Duys heeft in zijn brochure, welke wij hier bespraken, uiteen willen zetten, wat van Roomschen kant te verwachten is; doch in wer kelijkheid heeft hij juist aangetoond, wat van het socialisme voor den Godsdienst te wachten staat. Kiezers leest bovenstaande citatenen denkt na! Gij zult dan zién, dat ook de socia list Duys aartsvijandig staat tegenover den Godsdienst en wèl in het bijzonder tegenover de Katholieke kerk. Dit wetter complex, omvattende; a. de Ziek te vyrze/k ering; b. de Invaliditeitsverzekering; o. de Ouderdoansverzekeriujg en d. do Weezenveizekèring, 1 is reeds geheel kant en klaar door Tweedie en Eerste Kamer aangenomen en wacht slechte op uitvoering. Door betaling eener wockpremie zou ieder die ju. loondienst arbeid verricht verzekerd zijn. Deze premiebetaling was geregeld als volgt; voor de le loomklasse 20 eent. voor de 2e loonklasss 24 cent. voor do 3e loonklasse 32 eent. voor de 4e loonklasse 40 eent. voor de 5o loonklasse 48 eent. Men denke ar wel aan, dat slechts de helft der premie ten laste van den werkman komt. De andere helft, komt ten laste van den werkgever, die da keeJe premie moet betalen, maar het recht heeft de lielft der premie van het loon van den werkman af te houden. TL'or voor zou men krijgen: een uitkeering bij ziekte; een inval id i te i ts r en te van gemid deld 4.per week; een ouderdomsrente van 2.50 tot 4.per week; een weezen- verzekering die ook niet precies ïs vast te stellen, maar die ongeveer 3.50 zou bedra gen en uitgekeerd worden totdat het jongste bind den leeftijd van dertien jaren heeft be reikt. Om dit alles te bereiken was alleen nooddg dat de wetten-Talma in werking werden ge steld. Zoo vond het ministerie Cort van der Lin den den toestand teen het in 1913 aan het be wind kwam. Maar dat kabinet van den volkswil plaatste zich op het standpunt geen verzekering maar staatspensioen, en voorde Talma's wetten niet nit. In plaats daarvan kwam het beroemde of beruchte ontwerp-Treub: iO d o r d o m s- r ente*. In 't kort kwam dit ontwerp hierop neer, dat aan zeventigjariigen 2.— staatspensioen per week zou worden gegeven, indien zij ken den aantoonen. dat bet Inkomen te gering was om in hun onderhoud te voorzien. Het beroemde staatspensioen is dus niets anders dan een b^deeling van hen, die kun nen bewijzen dat zij arm zijn. Do wetten-Talma, daarentegen gewen het onbetwistbare door den staat gegarandeerde recht op uit keering, niet alleen hij ouderdom op 70-jari- gen leeftijd, maar ook bij invaliditeit en ziekte; ja zelfs bij den dood van den vader hebben de achterblijvende kinderen weer recht op een rente van 8.50 per week tot dat het jongste kind dertien jaar oud is. Het eenigo verschil bestond slechts hierin dat men voor de wetten Talma oën gerinlge premie moest betalen, terwijl men het staats pensioen voor niets kreeg. Eigenlijk is dit cok niet eens waar. Minister Trent althans, had aan zijn ontwerp een pensioenbelasting vastgekoppeld, zoodat men geen premie, maar wel een extra belas- lin.g moest be-talen. Deze politieke flessohen trekker ij in 't kwa- draatje heeft aan Treuh aanvankelijk wel zijn miniffterieele loopbaan gekost, maar hij is weer teruggekeerd en de middelen tot dek king voor het staatspensioen zijn nog niet op een andere manier verkregen, zelfs het ontwerp-Pensioenihelasting Is nog niet inge trokken. Alzco geen premie, maar wel belasting. Hoe is het nn mogelijk, dat zulk een pruts- ding óp het oogenblik nog dienst möet doen ais reclamemiddel nog wel. Om te besluiten, eeni&e citaten: De Staatsouderdomsrcnfe is een staatsaal moes. De vrijzinnige beer Mr. Elout, schreef in »De Tijdspiegel* van Mei 1909 bl. 23: «Staatspeneicmeering bestrijd ik, omdat het een vergrijp beteekent tegen de waarheid. Staatepeiisi oneerjng is het geven van aal moezen onder den leugennaam van pen sioen.* Mr. Treub, nog Kalerlid zijnde, noemde de Staats-pension eering op 16 October 1912 Sta a ts arm enzorg.* Zelfs do groene Amsterdammer* sehr over het oudardomswetsontwerp-Treub Gewone lamentabele armenzorg wordt met alle kwalen van dien. Het wetsontwi van Minister Treub, als het werd aangeö men zon een groote débacle zijn.» De vrij-liberale »Fakkel« vond dit zelfs mooie van deze ouderdomsrente, dat a, voorwaarde voor de uitkeering de behoef' werd gesteld: »daarmede blijft het karak armenzorg (verzorging van behoeftigen) b waard.* j Ziedaar de ware beteekenis van de souder-: domsrente*. waarmee socialisten en vrij zin»! rigen thans de kiezers hopen lekker te ma?* ken. Dozen zullen verstandiger blijken te zijn, en met kracht verklaren; wij willen geen aal moezen, niet van de gemeente en niet van den Staat wat wij willen is: de uitvoering van de reeds in 1912 aangenomen Invalidi- teits- en Ouderdomsverzekering van Minis ter Talma. Het is -door den Franschen sociaal-demo craat Janres zoo sehoon gezegd, op het so cialistisch Congres in 1906 te Nimes gehou den,, toen het in Frankrijk ook ging over da vraag: ouderdoms-verzekering of staats pen-* sioneering: >Tussehen ver-zekering en onderstand, zelfs den op liberale wijze georganiseerd en onder stand, ligt een afgrond: De bedeelde, zelfs wanneer de wet hem geeft wat zij noemt een/ recht, is verplicht om te verzoeken, om de verwezenlijking van dat recht te krijgen; da grijsaard van 70 jaar, moet aantoonen, dat hij. behoeftig ie, en zijn behoeftigheid wordt op! arbitraire wijze gewaardeerd door het ge meentebestuur, dat, hetzij bevriend, hetzij vij andig, al te dikwijls van den onderstand eeri middel van prefectoraal gouvernement maakt, waarvan do dorpsburgemeesters maan,, al te vaak de gewillig© werktuigen zijn. En vervolgens: de man moet een verzoek doen en in zijn houding van ondersteunde voelt b nog op zijn schouders, gebogen door den ar beid, het gewicht drukken van een maat schappelijke dienstbaarheid. De verzekerde daarentegen, hij heeft een vol recht, yen volstrekt recht, een onvoor-* waardelijk rechthij heeft het recht om! te eischen; hij eischt, hij ontvangt een zeker, bedrag, en hij ontvangt niet alleen een stof felijke ondersteuning, hij ontvangt een onder steuning van zedelijke waardigheid.* TH. H. I UJ WAARAAN DE KIEZERS OP 3 JULI A.sj MOEITEN DENKEN. (Lees dit en onthoudt het.) Denk er aan, dat de stemming i3 bepaald op? Woensdag 3 Juli, van des ochtends 8 tot dès< namiddags 5 uur. Ga dan tijdig naar de stembus en wacht niet? tot het laatste oogenblik. Zorg er althans voor,! dat ge vóór 12 uur hebt gestemd. De stemming vangt reeds om 8 uur aan.. Gij kunt er dus vroeg bij zijn. óp uw stemkaart is vermeld het adres van, het stembureau waar gij moet steromen. Hebt gij die niet een paar dagen te voren ontvangen, ga dan dadelijk naar het Gemeente huis en wacht niet af, of men ze u nog brengt. Ook het stembureau mag u, desnoods, een 3temkaart geven, maar reken daarop niet ta veel en "ga liever vóór de stemming aan het] Gemeentehuis een kaart halen. j Regel uwe zaken zoo, dat- gij op Woensda: 3 Juli in uwe gemeente zijt. Zijt gij in dienstbetrekking, vraag dan verlo aan uw patroon, om te gaan stemmen. Behou-j dens enkele uitzonderingen, is hij verplicht, u tv/ee uur achtereen dat verlof te geven. Denk er aan, dat stemrecht stemplicht is. Wie) zonder geldige redenen wegblijft, wordt gestraft^ Niemand moet nu meer denken: „Ik kan vrélj thuis blijven, want mijn stem heeft toch geeft! waarde." Zoo was het vroeger, maar nu niefl meer. Al waart ge de eenige katholieke kiezer itfj uw geheels gemeente, uw stem telt toch mede.) Niemand heeft dus nu meer een afdoend© reden, om thuis te blijven. Wek ook al de u bekende geestverwanten op,j dat zij trouw en vroeg ter 6tembus gaan. Maak alleen het puntje zwart vóór no. 1 van de Katholieke lijst in uw district. Niemand mag meer dan één puntje zwart maken. Die vóór den naam van meer dan één candidaat het witte puntje zwart zou maken,' maakt zijn geheele biljet ongeldig. Hebt gij u bij de invulling van uw biljet vergist, vraag dan een nieuw ami den voorzitter' van het stembureau en geef het oude terug- Vergis u dan niet meer, want slechts eenmaal maf de voorzitter u een nieuw stembiljet, uitreiken. Een kiezer, die hulpbehoevend is, b.y. slecht) van gezicht of zeer zwak, kan zich door een ander (kiezer of niet-kiezer) doen bijstaan. Ook uw vrouw of uw dochter mag u dezen bijstand verleencn. Denk er'vooral aan, dat gij het stembiljet) niet onderteekent of er iets op aanteekent met woord of teekening. Oij nioct niets cinders doen,, dan alleen het puntje vóór den naam van den candidaat uwer keuze zwart maken. Degelijks te spreken van 104V2 uur Vulling van tand of kies billijk tarie 7054] Mr. BOMANS 7080 -4 777 HAARLEM. O O*

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1918 | | pagina 12