NIEUWE HAARL COURANT
L
Voor de verkiezingen.
Wij moeten winnen i
De Linkerzijde en de social3
wetgeving.
De laatste uren.
Politiek Allerlei-
De Christelijke beginselen
in de Staatkunde.
R.-K. Kiezers in den
Kieskring HAARLEM,
Bomans, Mr. J. B.
Bilt, G. L. v. d.
Reymer, Mr. P. J.
Michielsen, A. B.
Sonsbeeck, Mr. P. J. M. van
Suring, J. G.
R.-K. Kiezers in den
Kieskring DEN HELDER,
Bomans, Mr. J. B.
Bilt, C. L. v. d.
Reymer, Mr. P. J.
Michielsen, A. B.
Sonsbeeck, Mr. P. J. M. van
Suring, J. G.
R.-K. Kiezers in den
Kieskring LEIDEN,
Kolkman, Mr. M. J. C. M.
H Stulemeijer, H.
C8 Kooien, Mr. Dr. D. A.P.N.
O Kuiper, G. J.
O Brantjes v. Rijn, Mr. W. J. M.
Nivard, F. L. D.
Veraart, Mr. J. A.
0 Marrewijk van, G; J.
O Balvers, J. H. M.
0 Thijssen, P. F. M.
Maandag I Juli
Tweede blad
Z. D. H de Bisschop van Haarlem
over de as. verkiezingen.
De heer G. J. Braakhuis verzoekt ons op
name van het volgende belangrijke schrij.ven
van Z. D.. H. den Bisschop van Haarlem
y olgaarne voldoen wij aan dit verzoek.
Haarlem, 11 Juni 1918.
Mijnheer.
In antwoord op Uw schrijven, waarin Gij
verzocht Onze meening te mogen vernemen
aangaande den plicht dsr Katholieken om
-hpn stem uit te brengen op de katholieke
lijst, nemen Wij gaarne deze gelegenheid te
baat UEd. in kennis te stellen met. Ons ge
voelen, dat de Katholieken in geweten ver
plicht zijn op 3 Juli a.s. te steSnmen op de
katholieke lijst, terwiil het overeenkomstig
eene goede partij-discipline is, dat de katho
lieken bii het uitbrengen van hun stem op
de katholieke lijst rekening houden met bet
advies der katholieke kiesvereeniginigen
Met de beste wensehen voor uwen arbeid in
de eerstkomende dagen, verblijven Wij in
middels
Uw dienaar in O. H.
1' AUGUSTTNUS JOSEPHUS,
Bisschop van Haarlem.
Aan den Wcled. Heer G. J. Braakhuis
Voorzitter der Propaganda-Oom- -|
missie in den Eijkakieskring Haar
lem, te Haarlem.
Haarlem, 11 Juni 1918.
Mijnheer.
Op Uw navraag, of Gij! van het schrijden
van Z. D. H. den Bisschop publiek gebruik
moogt maken, ben ik gemachtigd UEd. mede
te deelen, dat Monseigneur hiertegen absoluut
geen bezwaren heeft, terwijl Z. D. H de Bis
schop er niets tegen heeft, dat de Weleerwaar
de Heeren Pastoors b.v. op den laatsten Zon
dag vóór de verkiezingen van den preekstoel
af de gèloovigen in kennis stellen met de
meening van Z. D. H. den Bisschop, waarmede
Gij in bovenbedoeld schrijven in kennis zijt
gesteld.
Met alle hoogachting verblijf ik! inmiddels
Uwi dienstw. dienaar
J. M. VAN DER TUIJN,
SGcrötftris
Aan clen Weledelen Heer G. J. BRAAKHUIS,
Voorzitter der Propaganda-Commi=s:e in
den Rijkskieskring Haarlem, te Haarlem.
Donderdagavond voor de kiezers van Be
verwijk een spreekbeurt' vervulleffde, werd
mij tijdens de vergadering door een der aan
wezigen een in 'n envelöppe gesloten ruim
bedrag ter hand gesteld voor den a.s. Ver
kiezingsstrijd. f
Ingesloten zat' tevens een schrijven waar-
In vermeld werd dat dit bedrag gegeven
werd om „revanche" voor het "jaar" 1913
te nemen, opdat de nederlaag van „onzen
onvergetelijken' Pass t oor s" gewroken zou
worden.
Gaarne breng ik van deze plaats hulde
aan die milde gevers, dié beseffe'n hoe' nood
zakelijk het is dat' wij een goed voorberei
den verkiezingsstrijd moeten voeren en die
tevens begrijpen dat daarvoor geld, ja zelfs
veel geld noodig is. Al te zeer wordt Hat
in deze dagen nog maar vergeten en jtot
mijn groote teleurstelling moet ik' het ge
tuigen juist door die menschen, voor
wfe geven, mild geven" een plicht en teen eer
mo st zijn, omdat zij bij uitstek 'daartoe in
3taat zijn. M-
Ik veroorloof mij dan ook hen: te wijzen
op de Donderdagavond te Beverwijk gestel
de daad en waag het hert op te wekken om
ook onze acti8 ruim en mild te willen 'be
denken. Het adres van den Penningmeester
der R.K. Kamercentrale Haarlem is
G. J. BRAAKHUIS,
Heerer singel 135, Haarlem.
Wij moeten winnen ter beëindiging van den
onderwijsstrijd, ter bevestiging van het Gods
begrip in het publieke leven, tot vrijmaking van
landbouw, nering en bedrijf, tot het heil der
wereld om ook onzerzijds op te komen voor de
vermindering van bewapening, wij moeten win
nen ter wille van de ambtenaren, middenstan
ders, arbeiders en landbouwers, wier belangen
zoo heerlijk beschut worden in ons kloek
Program van Actie, wij moeten en zullen win
nen voor ons gezin, voor de groote gezinnen
vooral, voor de gehuwde vrouw, voor de ziel
zorg bij teger en Vloot, voor Indië.
Dit alles weten wij nu of konden wij weten
aa zoovele dagen van verkiezingsstrijd en ge
weldige voorlichting onzerzijds met het gespro
ken en geschreven woord.
Maar -waarop de nadruk nog niet genoeg
gelegd is: wij moeten winnen omdat wij tot heil
van gansch Nederland niet mogen verliezen, wij
rechtschen.
Onze overwinning in 1018, op 3 Julf, is een
staatsrechtelijke eisch.
De gevolgen immers van onzen nederlaag
leiden tot een decadent Nederland.
De val van Regeering en Kamers, de val in
bet aanzien der burgerij is het directe gevolg
van de overwinning der linkschen.
Wie zijn de linkschen? Vermoedelijk een .tien
tal partijen en partijtjes.
De S. D. A P. van een twintig leden naast
enkelingen en partijloozen.
Geen homogeniteit, geen korreltje eenheid
bindt de overzijde.
Tegenover de beproefde regeerkunde en het
arlementair regiem der vuurvaste (nog steeds
e oude drie) Coalitie-partijen, waaruit de R.-K.
taatspartij met 30 leden zich als een andere
~entrumsburcht verheft, tegenover rechts met een
i'egeerprogram staat zelfs overwinnend links
a 'machtig. Nimmer kunnen zij een regeerings-
iieerderheid bekomen.
Al heeft de S. D. A. P. verklaard ministrabel
t- zijn, toch alleen onder deze voorwaarde: in
«Jen democratisch kabinet. D. w. z. niet met de
dud- of vrij-liberalen.
De akelige halfheid, slapte en onwaarachtig-
Jieid van 1913 zoude herhaald worden. Geen
dra-parlementair kabinet zoude er uit groeien.
Dat nooit meer! verklaarden alle partijen) maar
flen „nationaal" ministerie zou hulp moeten
verkenen. Lood om oud ijzer. De hemel behoede
óns voorTreub cs. I
En Parlement en Regeering zou het laatste
loodje landsaanzien verbeuren.
Indien Nederland prijs stelt op de historisch
verkregen rechten, indien het zich via de stem-
Dus een waarachtige regeering, wortelend in
volks rechtsbewustzijn ook, wil kiezen, dan
ifc er slechts één weg, één logica, éen klemmende
daad: Stemt rechts! DéAr de meerderheid te
maken, die tot daden in staat zal blijken, en
daar, aan de rechterzijde, alléén.
Wij moeten winnen. Het is een staatsrechte
lijke eisch.
Haarlem. Mr. BOMANS.
„Vooral uit het Leerstuk
(van de R.-K, Kerk)der transjub-
slantiatie, waaraan de woorden
van Christus: „Dat (is) Mijn li
chaam hetwelk voor u gegeven
wordt," TEGEN alle logica
in, de letterlijke beteekenis
wordt gehecht, kunnen wij we
ten, dat de letterlijke uitlegging
van bijbelteksten 'volkomen
past in het kader der room
sche S9PH1STBEK."
De arbeiders en de verkiezingen.
Daar staan in de kocmenidei clia&en gewich
tige dingen op het spel, ook voor u, arbei
ders. Woensdag beslist gij mede "hoe ons
land in de komende vier jaar zal worden ge
regeerd. i
Gij dient u ernstife af te vragen, waartoe,
naast uw beginsel, ook uwe belangen u ver
plichten.
En als ge dan ziet naar de vier jaren re
geering, die nu pas achter 'ons liggen en na
gaat, wat er in uw belang is tot stand ge
komen, dan aal ook uw antwoord niet twij
felachtig zijn.
Links heeft onder edhooon^ beloften de re
geering In 1913 ten val gebracht
Wat hebben zij uitgevoerd in uw belang!
Mets. Ja, toch iets, het uóitstelwetje, waar
bij de sociale wetten van den grooten wer
ker Talma werden uitgesteld. Uitgesteld de
sooiale verzekeringswetten, waarnaar wij
zoolang gesmacht hadden. Die door Tweede
en Eerste Kamer aangenomen en door dis
Koningin bekrachtigd in bet Staatsblad ver
schenen, maar niet werden uitgevoerd.
Links heeft zijn paradepaard voor de ver
kiezingen zón ^staatspensioen* gauw nog
even er doorgejaagd in de Tweede Kamer.
En 't kon weten, dat er niets van kon ko
men. Trouwens om» arbeiders willen dfe
staatsbedeeling ndet.
Zij willen een luon, dat die premie inhoudt,
waarvoor zij aidh recht kunnen koopen op
een door henzelf betaald pensioen.
De arbeider is zijn loon waard.
Em de 4 tot 20 cent premie moeten komen
bij, moeten zijn een deel van dat loon, dat
immers zóó moet zijn dat de arbeider er met
zijn gezin fatsoenlijk van. kan bestaan en nog
wat overleggen voor zijn ouden dag. Dan is *t
vrucht van eigen arbeid wat hij' bij invalidi
teit of ouderdom ontvangt, zijn eigen opge
spaard geld. Dan vraagt de Staat niet en
doet hij niet dat hinderlijk onderzoek »of ge
soma uit andere bronnen inkomsten hebt, of
ge wetkeüjk behoeftige zijt
Voelt ge het, arbeider, voor het staatspen
sioen, dat het staatsbedeeling js. moet ge b e-
h oef tig zijn. En do spaarzame arbeider,
die een buis met tuintje beeft overgespaard
is niet behoeftig. En de slampamper
en baliekluiver, 'dis alle» beeft opgemaakt ie
wel behoeftig en krijgt wel staats ^pensioen*.
Neen, de arbeider wil dot gansche stel van
wetten van Talma, de invalid/!teitewetten,
die ook voorzien in bet geval dat men vóór
zijn 70eto jaar buiten staat raakt te werken.
Dat was uitvoerbaar en mogelijk.
En dat is de staatsbedeeling niet.
Beloven is gemakkelijk.
De sociaal-democraten deden mee om het
rechtsche kabinet te doen vallen.
Maar toen het er op aankwam de regee-
ringsverantwoordelijkheid op zich te nemen,
weigerden zij.
Ja, dat is wel gemakkelijk.
MaaT ook de arbeider zal hebben begrepen,
dat hij. die alles afkeurt, bet dan bet» moet
kunnen en dat moet laten zien als 't hem ge
vraagd wordt.
De rechtsdhe regeering moest weg In 1918.
Had zij dan geen werk geleverd!
"VVas niet in de toen afgesloten regeering®-
periode de arbeidsinspectie herzien! Was
niet tot stand gekomen de arbeidswet, de
steenhouwerswet, de stuwadoorswet, de ver
betering der woningwet!
Bracht zij ons niet de peusionneerinjg van
gemeente-ambtenaren en den kindertoeslag
voor alle gehuwde onderwijzers!
En was niet reeds in staat van wijzen de
landarbedderswet, de ziektewet en een wijzi
ging in de ongevallenwet!
Stel tegenover deze sociale watten van bet
reebtscb bewind bet uitetelweitje vam links
Arbeiders, in zoo groote getale georgani
seerd In uwe Roomsche organisatie"», weest
wakker.
Aan de band van de feiten kunt ge uwe
lauwe makkers overtuigen van de werk
kracht van rechte, van dis machteloosheid
van links.
De organisaties der Ropansdhe arbeiders
bewijzen, dat zij dat bereiiken kunnen.
80.000 zijn georganiseerd, 't Getal stijgt met
den dag. 't Zal voor 't eind des jaars al
100.000 zijn. De resultaten zijn evenredig met
den groei. Dat is om er trntsch op te zijn.
Welnu, zorgt mede dat daar een kabinet
komt, dat zich de sociale wetgeving aan
trekt, dat bewezen heeft, sociale wetten m
uw belang ta kunnen maken.
Stemt Roomsc-h «en nummer één!
OH. L. VAN DE BH/T.
In 1918 werd door links een felle cam
pagne gevoerd tegen rechts. De stormloop
ging niet in do laatste plaats tegen de so
ciale wetgeving van Minister Talma. Bij een
linksche overwinning zouden de zegeningen
eener sociale wetgeving aan het Nederland-
sche volk ten deel vallen. Werd bet racht-
sche beleid gehandhaafd, dam was stilstand
in de sociale wetgeving te vreezen. Links
kwam in de meerderheid en wat te etr terecht
gekomen van alle beloften-I
Op het gebied der sociale wetgeving is de
achter ons liggende periode zoo onvrucht
baar mogelijc. Vam de uitbreiding dear onge
vallenwet -pjt landbouw, zeevaart en zeevis-
eoherij is mets gekomen. Nadere regeling
der collectieve arbeids-overeenkomsten bleef
achterwege. Van. een regeling of afschaffing
van den bakkersuocbtarbeiid geen sprake.
Van maatregelen tot regeling der huisin
dustrie kwam evenmin iets terecht. Deae
punten van groot gewicht zijn thans opge
nomen in het program van actie der katho
lieke partij.
Dit alles stemt te droeviger, Indien men na
gaat, wat in daze vijf jaren had bunnen ge
schieden. In die periode had de ouderdome
en inval id itei te-verzekering ingevoerd kun
nen zijn. Het had nu zoover kunnen en moe
ten zijiudat sinds December 1916, wanneer
een arbeider stierf, zün weezen een rente zou
den krijgen, dat de invaliditedteronte zou
worden uitgekeerd en dat voor de geneeskun
dige verzorging al datgen© wterd gedaan, wat
krachtens de wet had behooren te geschie
den. Wanneer de invaliditeitswet was inge
voerd wat reeds jaren geleden had moe
ten geschieden zouden de weezen van ar
beider© reed© een rente van 8.of meer
moeten ontvangen. Evenveel zou d© invali-
diteitsrente bedragen.
Van dit alles is niete gebeurd. Het dag
blad »Het Volk* had gelijk, toen het in No
vember 1918 schreef:
»Wat staat d© vakbeweging op het ge
bied vam de sooiale wetgeving fcs wach
ten van deze regeering! Door de herzie
ning dier verzekeringswetten wordt haar
aandacht in beslag genomen, ook nu
we» komt dus de arbeiderabeschermlng
in de verdrukking.*
In de vijf jareu is niets tot stand geko
men dam één uitetelwetje van den termijn
van uitvoering der Invaliditeitswet. Dit is
het geheele uitgevende resultaat van het be
heer der sociale verzekering door de minis
ters Treub en Lely.
Links komt met leege handen voor de kie
zers. Rechts eischt. blijkens ons program, on
middellijk© invoering dor invaliditeitswet
met uitbreiding tot de zelfstandig werken
den, alsmede onmiddellijke invoering 'der
ziektewet met uitbreiding tot geneeskundige
behandelingen.
Deze eisch is ook Opgenomen in het pro
gram der sociale wetgeving voor alle landen.
Op het in October 1917 gehouden oongras te
Bern van d© Internationale conferentie van
vertegenwoordigers der vakbeweging werd
als program-punt opgemiomen: Landen, die
nog geen verplichte veaizekering voor alle ar
beiders tegen ziekte, benoepeomjgevallen. In
validiteit, ouderdom en werkloosheid hebben
Ingevoerd, zijn verplicht deze in den kortst
mogelijken tijd door te voeren.*
Wie een einde wil maken aan de sabotage
tegen d© verzekeringswetten en medy wil
weiken aam nitvoerinlg der sociale verzeke
ring stemme daarom aanstaanden Woensdag
alleen en uitsluitend op den eersten oamdi-
daat der Katholieke lijst.
MR. PAUL J. REYMER.
HET L'EERSTUK DER TRANS-SUB-
STANTIATIE, ÖF DE VERANDERING
VAN BROOD EN WIJN IN HET LICHAAM
EN BLOED VAN CHRISTUS IN DE HEI
LIGE MIS IS DUS, VOLGENS DEN Life.
RAAR, DIE HIERBOVEN AAN HET
WOORD WAS: ROOMSCHE SOPHISTIEK,
ROOMSCHE DROGLEERÜ!
Zoo' staan wij dan aan 'den' vooravond
van den dag, waarop dat mysterieuse ding,
hetwelk stembus heet, zich voor het Ne-
derlandsche volk zal openen.
Wij zullen daarin een groote reep papier
hebben'te stoppen... nadat wij dat papier
een kleine bewerking doen ondergaan.
En op die bewerking komt het juist aan.
'We zullen daarop een puntje hebben zwart
te maken ook maar één en niet pmeer
en wéér wij dat puntje zwart maken is een
zaak van de allergrootste beteekenis, voor
ons land niet alleen, maar éók voor ons
Roomsche volk1.
[We kunnen met dit ééne zwarte puntje
meehelpen om ons land nog dieper te Btor-
ten in de ellende waarin het atil-aan onder
linksch bewind geraakt is en we kunnen
meewerken aan ae stoffelijke opbeuring van
land en riolk.
We kunnen met dit ééne zwarte puntje
meehelpen <om het modern heidendom, da
ltoge en het materialisme nog meer op den
zetel te verheffen en we kunnen arbéiden
aan de doorwerking der christelijke begin
selen bp staatkundig gebied.
We kunnen met dit ééne zwarte puntje
meehblpen Om de supprematie van de open
bare boven de bijzondere school ten koste
van ;ons zeiven en in strijd met alle recht
te doen voortduren en.we kunnen de gelijk
stelling, op onderwijsgebied jhelpen bevor
deren. I
We kunnenmet dat 'ééne zwarte punt
je veel goed en veel kwaad doen.
Van u, lezers van dit wakkere Hoomaohe
blad, verwacht ik natuurlijk dat gij allen
UW' stembiljet uitfluitend ten goede zult aan
wenden.
Maar dat ia niet genoeg, gebruik' toch de
weinige uren, welke na het ©penslaan
van dit blad nog resten, onverwijld om de
lauw en en de k ouden, de flauwen en de
.Onverschilligen alsnog aan te sporen het
zelfde te doen. 1 jj
Bidt en smeekï hen1 'tboh', 'dat zij1 ditmaal
de Roomsche zaak niet ontrouw zullen zijn.
Wijst hen er op, dat een linksche meer
derheid volgens het woord van Troelstra
zelf een socialistisch regime geeft; dat wil
zeggen een godsdienstloos, ja erger, .een
godsdienst-vijandig regime geeft.
Wijst hen op het volslagen fiasco der 01
'D. A. R tijdens den oorlog.
Wijst hen er op, wat wij voor 'de gods
dienstige en zedelijke belangen van ons volk
ivan de liberalen en vrijzinnigen te wachten
hebben, alles volgens de uitlatingen van hun
eigen voormannen en organen en blijkens
,een ervaring van 10-tallen vam- jaren.
Bidt ena meekt hen om der wille van de
■ziel van ons roomsche kind, dat ijjj Hook
(Roomsch zullen stemmen!
Laat geen eerlijk middel onbeproefd, tracht
hen te ©vertuigen, doe de innigste zenu
wen, de. laatste overblijfselen! Van hun
roomsche gemoed trillen.,..
Rust niet, voor gij de voldoening hebt,
dat gij' den laatsten roomschen kiezer aan
'de stembu» hebt gebracht.
Gij die reeds veel gewerkt hebt, geeft
den moed niet op, nog enkele uren en gij'
kunt rustten.
Gij die nog niete gedaan hebt, bedenkt
dat nu voor u het laatste uur van Werken
ia aangebroken.
Nog een laatste krachtsinspanning en
dan is de teerling geworpen.
En nu roomsche vrouwen en mannen, nog
eenmaal: voorwaartsil
t' Zijn u|w: laatste ar&B, i
ft*
Gebruikt die goed! K-
tt!L MIQHIELSEN.
FRASEN.
„Weg met de partijpolitiek!* Aldus leetei m»n
in vet gedrukte advertenties, 'ter aenprijritew
van den Economisdhen; Bond.
En daarop volgt dam cfe „B. B.H w4I „veigw
draagzaamhedd ©n eendracht, om door algemeen
n© samenwerkinsj to komen tot verhoogjogi OOK
aar volkskracht."
Zooveel woorden, zooveel frasen-
De E B. die met ssulk eón aplomb 8e stem
verheft tegen „partij-politiek" heeft door rifnjf
oprichting het aantal pertijen slecht» met éét
vermeerderd, of tracht dit althans te doen.
Zie daar, het nuchtere felt.
Het' valt niet te ontkennen dat evanaij
bij vroegere verkiezingen de strijd wederom
zal gaan voor of tegen de inmenging Van
de christelijke beginselen in onze staatkunde.
Nog altijd heerscht in het kamp der linker-
zijde de meening dat Godsdienst en politiek
gescheiden dienen te blijven, terwijl de rech
terzijde onwankelbaar den strijd voert om'
den Christus ook in de staatkunde den
plaats te doen innemen die Hem toekomt.
Deze beginselstrijd is er niet eene van on
verdraagzaamheid, maar logisch voort»
vloeiend uit het beginsel zelf dat zij zijn
toegedaan. Een christelijke politiek is een
logische noodzakelijkheid voor allen dieniet
slechte christen in naam zijn, maar ook door
daden willen toonen dat zij gelooven in de
Godheid van Christus, Die Zijn wil ons heeft
kenbaar gemaakt. Het uitkomen voor zijn
meening, het openlijk strijden voor de begin
selen die hem dierbaar zijn kan nooit in
het oog van eerlijk denkende menschen, al
zijn zij ook een andere richting toegedaan
als onverdraagzaamheid worden beschouwd,
In geene deele sluit een onuiterlijk belijden
van zijn beginselen, waardeering voor do
meening van anderen uit, onverdraagzaam
heid is juist een verschijnsel dat regelrecht
indruist tegen beglneelan dis wij wiiiea
voorstaan. Niet door de christelijke partijen
is de godsdiensthaat aangewakkerd en on
verdraagzaamheid gezaaid, maar door die
partijen welke in een regeering van lange
jaren, onder het mom van neutraliteit, de
godsdienst uit 'de staatkunde hebben weg
gecijferd, geën rekening hebben gehouden
met de heilige beginselen die ons boven alles
gaan de behartiging van materieele belangen
moge een noodzakelijke eisch zijn, daarbo
ven staat oneindig ver verheven, do behar
tiging der geestelijke belangen van een volk.
Wij mogen gerust zeggen dat iedere partij
die zich aandient onder den naam van neu
traal, hetzij zij is de Economische boïid van
minister Treub of de politiepartij, het ken
merk draagt van anti-godsdienstig, al kun
nen. en zullen er onder hare leden ook izeer
zeker mannen gevonden worden die indivi
dueel christen zijn" in hun hart. Evenzeer
geldt het in de staatkunde als voor het
individu, „wie niet voor mij is, is tegen imij,
en wat andera, ia een neutrale partij dan
een partij zonder God. Wel verzekerde mi
nister Treub in. een van zijn vele redevoe
ringen op zijn verkiezingstournée door N.
Brabant, dat katholieken gerust lid konden
worden van den E. B. zonder daardoor in
botsing te komen met hun godsdienstige op
vattingen, maar niet alleen heeft de praktijk
ons de onjuistheid daarvan aangetoond, ook
de beginselen, zelf maken zulks onmogelijk,
waar zij eischen een openlijke erkenning
niet alleen in het hart der menschen en
in het kerkgebouw, maar ook in de staat
kunde als zoodanig, en in het openbaar.
Te vaak is reeda aangetoond waarom gods
dienst en; politiek samen onafscheidelijk ver
bonden zijn, dan dat het noodig is hier
nog eens uitvoerig op in te gaan, alleen mog
enkele opmerkingen voor hen die, ik zou
haast zeggen, tegen beter weten in, willen
volhouden dat godsdienst en politiek slechts
zelden met elkaar in aanraking komen, som-
migen een uitzondering willende maken voor
het onderwijsgebied, doch niet alleen heti
onderwijs, al zou dit op zich zelf reeds vol
doende zij n, dat men streed voor de chris
telijke beginselen in de staatkunde, zoovele
andere onderwerpen maken ons de band tus-
sohen politiek en godsdienst duidelijk. Wij
behoeven sleohte ons heerlijk katholiek pro
gram na te slaan, om daar van overtuigd
te worden de handhaving der christelijke
beginselen in de huwelijkswetgeving, de be
strijding der openbare onzedelijkheid, de be»
hartig!ng der geestelijke belangen van onze
zee- en landmacht en van de inluudsche
bevolking in onze. koloniën; het rekening
houden bij1 onze belastingwetten met da!,
grootte der gezinnen; de bevordering vafl
de Zondagsrust, het zijn alle onderwerpen
die ten nauwste aantoonen het verband tus-»
schen godsdienst en potttiek'. De a.s. vefj
kiezingen zullen dan ook wederom gevoerd
worden om aan een principieele politiek do
overwinning te bezorgen.' De vordeeldhe.i
die er heersoht aan de linkerzijde, wijst
ons maar ai «e duidelijk', hoe een gebrek
aan vaste beginselen ten ondergang voert.
ma
Gij stemt op LIJST No. elf zoo;
Gij stemt op LIJST No. 3 zoo
Gij stemt op LIJST Ho© 17 zoo
MA
i 1
.i.-uku'jw -"^TI