regeerings-visch. V AGANTIE de volgends regeling vastgesteld: B1ST8IB1IT1E-BE881IE HEEMSTEDE Rantsoeneering. Uitreiking Schoenenbons. ÏIEEH111STII8UTIE IAIILEN KINDERMEELBONS Enz. G0EDK00PE SCHOENEN. P. W. TWEEHUIJSEN, r KAAS 20 VERSTREKKING VAN és verkoop m Sém ep lm liéfi AARDAPPELEN VOLKSBISCUITS Over beeldende kunsten kunstnijverheid. en RANTSOENEERING I 1.50 per K.G. 'h Vrijgestelde. KITTE SCHOENEN STERKE VETERS 42-t« JAARGANG 9979 DQH8ERDAG 4 JULI 1918 *BMKas^T$mS WOB MAKES ES JWarraCTWPBI; FEB KWARTA.AE f Ij3g; PEB WEEK IS CEOT8; FBAHC9 HB W8T PS WUtWi. <OM per persoon één pond Viscn Verkrijgbaar op bon no. 90 2 Chocolade-Eenheidsreepen. STEUNCOMITÉ HAARLEM. Derhalve zullen nh dien datum door de schoenenwinkel ier» geen bon* meer worden aangenomen. Aanvragers (gezinshoofden;) die, overeenkom stig hunne vroegers aanvrage, voor hun gezin nog één of meerdere bon* te vorderen hebben, kunnen die thans ontvangen tegen inlevering der van da» winkelier ontvangen groene verklaring. De nog aan deze personen uit te reiken bons hebben hoogstens een geldigheidsduur van één maand MAXIMUM KLEINHANDELt>RIJS MAXIMUM KLEINHANDELPRIJS HEEMSTEDE. geldig tot uiterlijk 30 September 1918. EERSTE BLAD Bit nummer bestaat uit 2 bladen (INGEZONDEN MEDEDEELING.) Sapteljopissir-aat 27. TEL. 87/4# Kt. d. m DERDE VERSTREKKINO (op vakje 3* Vrijdag 5 Juli 1918, verkrijgbaar van 10 uur f.m. tot 1 uur n.m. \r*71u op vertoon van VISCHKAART NO. 5801—6300 in de Gemeentelijke Visclihal; De Directeur v. h. Gem. Levensmiddelenbureau F. DE JONGE. Verkrijglbaa» Vry&ag 5 Jnü van IS—1 uur op Boo No. 14, tafetei» J en K 1 POND RUN- DERSOEPBEENDEREN bü KOOIJ, Hflige- atraat. Aan eiken kooper wordt niet meer dan 3 pond medegegeven. Gepaat geld medebren gen. 7175 Voor inwoners dezer gemeente, die tijdelijk de Gemeente verlaten voor zoodamgen tijd, dat voorziening van levensmiddelen elders niet kan worden gemist, wordt met vervallen-verklaring van alle tot beden gegeven voorschrifen, Belanghebbende (gezinshoofd) levert vóór zijn vertrek aan het Gemeentelijk Levensmiddelen bureau, alhier, ALLE bescheiden in. welke be trekking hebben op de GEMEENTELIJKE DISTRIBUTIE, zooals: bonboekjes, rantsoenee- ringskaart, vischkaart, vleeschkaart, mdkkaart, kaaskaart, enz. en ontvangt daarvoor eene „Dis tributie-Verklaring". (Rijkskaarten, d. z. broodkaarten, boterkaar- ten, thee- en koffiekaarten, enz., worden dus NIET ingeleverd). Op vertoon, tegen afstempeling, wellicht tegen afgifte van genoemde Distributie-Verklaring, moeten aan belanghebbende, in de plaats waar bij tijdelijk verblijf gaat houden, de noodige dis- dributie-bescheiden worden verstrekt. Ingeval van moeilijkheden wende men zich telegrafisch tot het Levensmiddelenbureau, alhier. Hoe ook de regeling elders zij, de alhier afge geven Distributie-Verklaring MOET bij terug komst worden medegebracht, omdat op vertoon daarvan de te Haarlem ingenomen bescheiden Weder worden teruggegeven. Dezerzijds zal worden getracht eene uniforme ttgeling «la boven, zooveel mogelijk ook elders "Ingang te doen vinden; in afwachting daarvan «al aan tijdelijk in deze Gemeente verblijf hou dende personen eene verklaring als boven wor den gevraagd, doch voorloopig ook genoegen worden genomen met inlevering der Distributie bescheiden van de plaatsen van herkomst, zooals tot heden gebruikelijk was. 6859 De Direceur y. h. Gem. Levensmiddelen- Bureau te Haarlem, F. DE JONGE. Op bon no. 79 mag na 4 Juli niet worden afgeleverd. Bij winkeliers is weder voldoende kaas in voorraad BON NO. 80 blijft hiervoor voor- loopig geldig 7168 De Directeur van het Distributiebedrijf, J. A GELDORP. De Directeur van het Gemeentelijk Levens middelenbureau te HAARLEM brengt ter kennis, dat gedurende de week van 6 tot en met 12 Juli 1918, verkrijgbaar wordt gesteld: op bon A No. 18 EEN ONS GORT, op bon A No. 19 ANDERHALF ONS BRUINE BOONEN. De Directeur voornoemd, 7178 F. DE JONOE. De Directeur van het Gemeentelijk' Le vensmiddelenbureau te HAARLEM brengt! ter kennis, dat de uitreiking van Kinder- meelbons en Aanvullings-broodkaarten voor kinderen beneden den leeftijd van één jaar zal plaats hebben, voor degenen wier na men aanvangen met een der letters: A, B, O, D, Ei, P, op Donderdag 4 Juli a.s. G, H, L J, K, op Vrijdag 6 Juli a s. L, M, N, O, P, Q, R, op Maandag 8 Juli as. 8, T, IT, V, W, X, T, Z. op Dinsdag 9 Juli. telkens van 9—4 uur. De afgifte heeft alleen plaats op vertoon van geboortebewijs. 7164 De Directeur voornoemd, - -N F DE JONGE. Het Koninklijk Nationaal Steuncomité heeft bepaald, dat met ingang- van 1 October 1918 waarvan op de boa aanteekening zal worden gehouden. Wanneer de aanvrager niet in de ge legenheid is binnen één maand na ontvangst van zijn bon, daarop schoenen aan te schaffen, kan die geldigheidsduur met een maand verlengd worden, waarvan wederom aanteekening plaats heeft op de bon. 1 OCTOBER 1918 moeten evenwel ALLE bons zijn ingewisseld, want na dien datum zijn zij ongeldig. Nieuw* aanvragen wordéL niet moer in be handeling genomen, 7176 DE SECRETARIS. Do Gemeentebesturen van HAARLEM, BENNEBROEK, HEEMSTEDE en SCHO TEN maken bekend, dat door den Minicter van L, N. ft H. ie vastgesteld de maximum- kleltthandelprija voor aardappelent 7177 Met ingang van 4 Juli 1918 VAN 11 CENT PER K- G. Met ingang: van 9 Juli 1918 VAN 1» CENT PER K. G, Mot ingang van 11 Jnli 1918 YAN 9 CENT PER K.G. Do Gemeentebesturen van HAARLEM, BENNEBROEK HEEMSTEDE en SCHO TEN maken bekend, dat door den Minister van IT, N. H. ie vastgesteld de maxiirmm- kleinhandeltpri js van Volüoslbiscuit van (7177 Eet Koninklijk Nationaal Steuncomité VER STREKT GEEN SCHOENENBONS MEER. Dientengevolge kan aan de aanvragen voor schoenenbons (op groen formulier) niet voldaan worden. De reeds afgegeven schoenenbons, die nog niei gebruikt werden, zijn volgens mededeeling van het K. N. Steuncomité slechts Aanvraagformulieren als bedoeld in de adver tentie van Dinsdag 2 Juli Jl-, uitsluitend dus voor KLOMPEN ea SAJET, zijn van morgen Vrijdag 5 Juli af verkrijgbaar Raadhuisplein 1 en Dienstgebouw Bosch en Vaart. ""7183 „Leegioojper, nÜksnutter," süja nog mee van 'do liefste, van de onschuldigste scheldwoorden voor een priester. „Waar zijn. me nou die kerels goed voor?" spot de ongel oovi ge, zachtjes voor zich self, al* hij nog fatsoen heeft, openlijk uitjouwende, als dat laatste restje van bescha ving van zijn body ia Rosahuurd en geschaafd door al het ruwe eh harde van zijn ongel oovitre, totaal-stoffelijke overtuiging. Als ie tenminste om roo iets nog maalt, en ie heel zijn „genot" niet veeleer samengevat vindt in den borrel, de bioscoop en.,.nog iet». „Waar zijn se goed voor!" Dat Hoor je wog wel van socialisten, die toch mannek.es meen en, te zijn, die d'r weetje weten van de wereld. Aldus vaingt Pater Quirinua «en geaetig arti keltje aan i'n 't „Zfcl. v. h. Katth. Hzn.", waarna fc.Eerw. aldus voortgaat: Zeg, weet je wat een vriiaeetelde lef Ook een vraag, hé, aan jou. zoo'n „doortrapt" dege- Hjken organistiemanl Weet je 't? Wie weet het niet in onzen tijd van sociale bonden? He zou me eeharn.cn het te zoggen I Non dan, in den sooialistisolhen hoek zal men die menedhen wel geen luilakken, leegloopers noemen l Toch etaan ze niet in de mijn, in de fabriek, in de werkplaats, tóch rijn het hoeren, met boord en hoed, niet van de pettea-demoorji- Een kunstgeleerde heeft een# gezegd„Alle pogingen tot verbetering van onzen algemee- men toestand moeten- beginnen mat de verede ling van het mienaehelijk karakter, en ©en mid del om het karakter te veredelen i* d© kunst. Tooh is het maar al te waar dat de belangstel ling voor de kunst in 't algemeen en voor beel den de kunst wel in 't bijzonder, bij het groote publiek vrij gering is. Wellicht zijn hiervoor rel» oorzaken op te sporen, dooh de voornaam st» Hikt mij wel de onbekendheid met de dingen «Be zoo niet onbemind dan toch Beker onverschillig maakt. Met veel genoegen ia het dan ook, dat iik ge volg geef aan den wensch van de redactie va» om« eooraat, om naast de interessant artikelen ho heer And ri essen over muziek er eenigo te w$d*b .au schilderkunst en daarnevens iet» tg n»s*t*U«n sierkunst en kunstnij verheid. Het eehoone doel, belangstelling op te wekken «n liefde aan te kweeken. hoop ik hierdoor mede t» helpen bevorderen. In stee van te wiizen op de oorzaken van bet ontbreken «ener meer algo- moenen kuaetein en te zinnen op middelen tot verbetering i„ deze, meende ik clew ko)oniTt>»n •Uereerst te mo«t®n gebruiken voor een, zii het ook oppervlakkig^ algemeene beschouwing. W# gullen daartoe ronddolen in den bof der kunsten, ons bewegen lang» hot pad dat n'u oor- sprong heeft fel do grirz» oudheid, waarvan de vertakleuvKen velen zijn "en het einde nog on. overriohtolijk. Ons oog zal gehooid w orden door •en verscheidenheid v&a gewas uit all® tijden en vit slis oorden «ter wereld. Van de plant die O&eehoot Laags den wnehtbarea Nu los ver in he* land der Pharao's, van die wier zaad gedragen werd doer d»n bodem van het oude Hellas, tot die van eigen bodem. Het vei slecht* een vluchtige Indruk zijn. dien UT* op caw wandeling zullen opdoen, doch. we zullen weten dat reed* voor dukendea jaren kunst werd voortgebracht, dat ze stond in het toeken Van het heidendom zoowel als van bet christendom of beheer saki werd door den Islam, en wellicht dat we gelegenheid vinden een enkel* bloem uit don rijken •afcuht t«r ixand to TLeruon om or ouzsen blik wot lansier op te lttten rustefi. Wanneer we den oorsprong van kantrt en nijverheid wilde» nagaan zouden we moeten terugkeexen tot duizenden jaren voor onze tijdrekening. Lang vóór dat men de kunst ver stond zich van eakrijfteekena te bedienen, be stond reeds ornament. De mensoh in rijn mpest primitieven staat sneed en krast© figuren op de wanden van zijn hal, versierde reeds zijn knup pel met inkervingen en wist door regelmatig herbaalde duime afdrukken in de klei, z'a vaat werk te verfraaien. Het gebruik van het penseel kende man niet, evenmin als man de kunst van beeldhouwen verstond, doch man graveerde an had geen and er» uitdrukkingsmiddel dan het weergeven dhr vormen in oen pober lijnenspel, pit was echter voldoende om bevrediging te geven aan de lust tot nabootsen en fantasie, eigenschappen van allo volken, en de grondsla gen <W versier inga zin. Reeds bii de oudete volken kwam de kunst voort uit dan godsdienst of afgodendienst, men worde de woning, toebeo'acht aan goed® geesten of schiep voorstollingen die do kwade machten zouden weren. Bij sommige geschiedde dit door oen levendige natuur ui tbeel d irig, terwijl bij an deren sty leering de werkelijkheid vervin* en plastiek en beweeglijkheid der wezens plaats maakten voor eymetrie en rythro®. Laten wc echter niet langer stilstaan bii deze volken, wier kunst voornamelijk historische waarde heeft, doch onze aandacht schenken aan het oude Egypte, het land welks kunstcultuur voor alle andere kunstuitingen een bron van onschatbare waarde is geweest. Ongeveer 6000 jaar voor Ohristus wa® Egypte reed# een staat die eeni vrij hooge beschaving bevat. Door de jaarlijkse!)! terngkcerende overstroomingeij. van de rivier de Nijl, ten gevolge van de overvloedig» re®en» in het Abessynisoh gebergte, werd hier ia do woestijn een vruchtbaar land geschapen. De hierdoor ontstane welvaart Jeidde ~b°t ontwikkeling der kw«t. ür keereohte groote woratelóke nmoiit, da koning (fnarao) waa op permachtig, zün onderdanen hadden geen rech ten tegenover hem «n vereerden hem als «en hooger wezen. De kunst stond dap, ook onder den druk van het despotism® hetwelk het uit voeren van reusachtige werken gemakkelijk maakt®. Men had namelijk over zooveel werk krachten (slaven) te beschikken als men wenschte.Wa» het wonder dat bouwwerken ont stonden, waarvan d» ontzaggelijke gTootheid ons nog heden ten. dag» verbaasd doet staan? Van nog grooter invloed op de kunst der Egyptenaren was hun godsdienst. Deze leidde tot een geloof in het loven 'na di't leven en had het oonservoeren der dooden ton gevolge (mum mies). De vak rijkheeohilderde mummiekisten, ds> bas-reliefs eu wsndeohilderingen der graf kamers hebben er kun ontstaan aan te denikao. Men overdekte de wanrl®j^ der doodenkapd met voorstellingen ontlek aan het dagolüksch loven van den overledene en met taferoelen. oio een beeld moesten g*ven van het toekomstige. Hier wordt in h«riQQdrMtg gebracht wat hot leven den afgestorven0 *an nat en genot heeft geboden en een vcorstelliujj gemaakt van het leven kier norma»]®, waar men Keen omringd ziet' door d» onder3e®°bikten., knechten en werk lieden, wier houding en _«ebaai".te kennen geven fl!a diensten waarmede zij hun beer ook daar zul len bijstaan. Hoowd voornaBicli.ik in de grafmonumenten d-e kunst van dit ernstige en myetiak aangelegv d® volk haar moestcrworken aeiiiep. zijn talloos de bae-relief» en wandscbiidaring<-n aan tempels en andere monumenten van beteefcenia. De be pleisterde muren werden beschilderd mot monu mentale decoratiefs van zuiver decoratieve op- Alleen bij voornam» person menschen vonden ia het Woestijnzar Gewone i graf, tie, tóch kijkt men er tegen OP- Ze hebben de beweging ia d'r kop en -onder d'r knie, se zijn of worden de leiders der toekomst. En men roept, of half Europa doof ia, zoo hard: die mannen ziin noodig. noodig als een. broodkaart, in het modarno vereenigingsleven. Zonder zulke lui maak je vleesch- en brood- en aardappellooze dagen door als sociaal werker, ja, je kunt dan wel leven, maar -nog veel ge makkelijker a'ood gaan. En ik zeg het zo na: Ze zijn noodig, j» hebt gelijk, heelemaal gelijk, noodig als brood en aardappelen, noodig ai» da hooikist in den gas- «n petroleumloozen tijd. Juist die menschen heeft men „vrü-geateld" men heeft gezorgd, dat z» niet in het dageljjk- sche drukke leven vau work en ambacht behoe ven t® gaan zwoegen voor hun onderhoud, opdat ze veel zouden kunnen werken voor de vereeniging. Al hebben ze geen zwarte, ver werkte handen, toch worden zo hoog gehou den! Elk lid van de vereeniging draagt zijn duit bij, om hun een goede bezoldiging te_ kun nen geven uit de partijkas: want zii ziin de kurken, waar de vereeniging op drijft, en zonder hen gaat alle actie, langzaam maar zeker, den kolder in. Wie iets begrip van aetie heeft, helaas, daar zijn er nog, die dat ietsje missen zal zich wel wachten, dezulken dagdieven to noe- men. Maar wat zijn. priesters nu. anders dan vrijge stelden? Goeie mensehen, dia daar nog? nooit m je geleerde leven aan gedacht he'ot, verzamel eens alle mogelijke brokjes van je verstand, pas het e«§s netjes in mekaar; zóó, nu kun nen we praten 1 Ja, dat te 't eigenlijk -Ubroerd vindt, dat die Eoomsone Kerk je bijna een paar duizend jaar te vroeg af is, kan ik ingrijpen. Maar jij kunt daar niete aan doen. Zoo oud worden, gaat 'nu eenmaal niet. Maar maak je nu ook asjeblieft niet zoo dik over het bestaan "van de priesters, als de kikker uit het fabeltje, je weet wel: op blazen kunt ge ja éigen, zóó gróót worden niet Natuurlijk was h9t verstandig van jullie, vrijgestelden be elachen voor je actie; dan komt er fut In. Maar, eerlijk is eerlijk, 't is afgekeken werk, mijn waardel Zeker, je zegt wel, iedere mensch 'moet maar voor zijn eigen godsdienst zorgen, als hij zoo iets noodig acht, maar dat meen je nietl.Of moet elke „arrebeier" met of zorder pet, maar voor zijn eigen socialerigheid zorgen? Ik raad het je niet aan in 't belang van je partij, want je zult weinig vhschjea vangenl De Katholieke Kerk hooft alzoo hare vrij gestelden: de geestelijken, de priester». Hoe kwam die daarop? Ooh, zoo. eenvou dig. Toen Ohristus zijn. Kerk Btichtte, zat heel die vereeniging vast in mekaar. Je weet wel, daar te de ziel van den ïnensch alle», zijn eeuwige zaligheid van het hoog ste gewiohi Die zorg voor de ziel eiachte bijzondere personen, die zich daar speciaal mee kon'den bezighouden, zioh er geheel aan geven. f.1 En opdat ze maar des te beter huil plioht konden -waarnemen, heeft de Katholieke kerk haar priesters langzaam aan zóó ge* heel en al ia beslag genomen, dat zij hun zelf» verbood te trouwen. Ze moesten geen andere zorg hebben, ze moesten altijd en overal vrij-etad.ii. Neen, zoover zijn jullie nog niet, wel?.... Of die priesters nu rijk waren of arm, dat deed er niet toe. Een arbeider te zijn loon waard: wie het altaar bedient, moet er van leven, of op moderne manier ver taald: de vereeniging moe* haren .Vrijge stelde onderhouden. j j.; Du* was het recht en billijk', dat de pa rochianen voor het levensonderhoud van hun priester moeten zorgen, juist zooals de leden van een bond saam den vry'gesteldo betalen. Heel logisch waa dan ook het besluit van sommige Franscne bisschoppen: Staan iuilte er niet voor in, dat de priester, dien ge hebt, vatting, nl. om treklijn en en Tfakk® tinten,of wd zo mot relief», welke zéé* Tlak iK»ii*n<leling, dikwijls weiden verduidelijkt door kleur. Tusaohen do Egyptische schilderingen en deeg gekleurde bas-reliefs i» weinig ondereoheidl Ds voorstellingen hada'an steeds iets naïef» en waren in vele opzichten aan bepaalds voor schriften en tradities gebonden. Zoo werd hef m-eneohfigunr steeds afgebeeld met het boven, liahaam redht van voren gezien, het onderlijf daarentegen van ter zijde. In het gelaat en profiel toekende men ©en oog in vooraanelohi. Alles zoo duidelijk mogelijk voor to stellen loiddo er hier toe, dat van de natuur werd afge weken. Mocht men gewone mensehen roali»tisoK afbeelden, voorname personsn hadden in over- ©enstemminjï rpefc liiin waardLffh*id «fceod* stijfs. Om de misoht en grootheid van den koning te doen uitkomen, toekende men. den vorst ontzaggelijk groot terwijl de vijanden die door hem worden overwonnen ala kleine hulp». loof» mannon worden voorgesteld. In een muüir- sohilü'ering te Aboe Simbel bestormt Koning Rarosea II mot zijn zonen oen vesting. Gemakke lijk valt hier zijne majesteit te ontdekken, daar hij oenige malen «tooter is dan de drie sndsr» be# kor mor* on in overeenstemming daarmede ook zün strijdwagen den hunne in omvang verre overtreft. Het gemis aan perspeotivisah» kon- ni» of het moedwillig achterwege laten daarvan (hierover is men het nog niet eens) komt hier. duidelijk uit. De beeahouwer krijgt tien indruk of de figuren boven elkaar staan en niet eehter elkaar. Deae opstapeling fcoaet etemóm too*- misfe btw-roliofe bevtvHsa riten twee- dri^ioorg over 'het voM eüo verdom De or-jamoafciek dor ErtpW*™* van zoo veel belang, dat. hoewri ova bestek xuet todaaé te voed njweiw te daan. we tocte m«en«n dit interessant volk niet den rug toet9toog»n keer, zonder er even bü »tll to ata&BL De garoote nMW> vlakken, zoowol in als uitwendig, worden gebro ken door rijk toegepast ornament, afsluitend de tafereslen en verj-Jjlcend de nrohitecto» 6B leven kan, dan neem ik hem wegil En de Kerk van haren kant gaf hem „een wise el op de eeuwigheid"; deed hij goed zijn best, dan kon hij 'die aan de algemeene crediet- bank in den hemel laten verzilveren later. En wie durft volhouden, dat zulk een wer ken „leeglooperij" is? Moesten ze ook in da mijnen gaan hakken en houwen, of bootwer ker gaan spelen? Maar zoo alléén „handenarbeid" meetelt, dan zijn alle dokters, alle onderwijzers, alle bestuurders en leiders „niksnutters."Wat zijn dan de mannekes, die langs de ruggen van da arrebeiers omhoog geioopen zijn en nu schatrijk zijn, even erg a's za vroeger schat- arm waren?.... 01 is 't eigen belang? "Werken ze alleen voor rijken? Nee zeg, nou ook eerlijk blijven 1 Een koe geen haas noemen, al heeft ze ook vier pooten. Worden de Sacramenten alleen aan rijken toegediend Wordt er alleen gepreekt voor de kapita listen? Alleen getobd voor de rijke mija- heeren? Een priester staat voor de ziel en zegt hel dikwijls genoeg openlijk en duidelijk, dat een arme toboer bij O. L. Heer wellicht meer in tel ia dan een gepelsjaste O.W.er. Eigenbelang? Wat valt er te grissen ia missielanden'? Een vet traotement? Een baan tje van 't land? Hoeveel komen er rijk van terug om lekker te gaan rentenieren? Is het alleen voor de pret, bij' nacht en ontij kl ;ar te staan voor stervenden? Zou het niets dan dubbeltjes-motief ziin, dat een geestelijke to. taal afhankelijk, wil zijn Van z'n overheid, wil gaan en staan waar hij' gestuurd wordt? Zou hij om den lekkeren biefstuk gaan naar d» soldaten in de vuurlinie? Of voor geen be smetting wijken, waar zijn plicht roept, uil alleen-stoffelijk inzicht? Men kan van een priester zeggen, wa| men wil: als vrijgestelde moet hij nog over troffen worden, al is ook hij men3ch en heeft hij zijn fouten. En al rekent men zyn menschelijka feil«8 breed uit, welke stand staat er dan nóg zo* gunstig" op de wereld? Een vrij gestolde t En ook een vrifwüligarl Gekl van' den eenen kant zeggen ze: die hifc doen niks; en van den anderen kant: ze heb* ben het veel te slecht. Ze krijgen meeüjdsa? (jaar worden te zware offer# van den pries cel geraagd. Niet trouwonl,eus. Och, de Kerk dwingt niemand. Iedereen wordt zelfs niet eentg aangenomen. Ze eischt jaren van studie afe .voorbereiding. Elk. jaar stuurt zo candidate naar huis, behoudt alleen degenen, die naac mehscheUjk Inzicht geschikt zullen zijn. Hierbij ban ze zich verjjtesea! Jtooh zifa die gevallen uitzondering. Ze vraagt twaalf jaren studie na volbracht» iagero sohooll Alleen tot voorbereiding. Zeker, ze weten niet alle», op geen stu pa Eischt men voor een goed schoenmak dat hij! een modern manteloostuum in meka kan gooien of gediplomeerd hoefsmid 1st Vc een vrijgestelde bij de metaalbewerker», dal hij een ealonameublement kan ontwerpen eq: uitvoeren? Ieder in zijn vak, niet waar? En daarin kan de priester zijn man w«8 staan 1 Hij' te er, om de zielen te leiden, voor de» godsdienst te zorgen. Wat daartoe noodig ii weet toch zeker de Katholieke Kerk wei: zf kiest zelf haar vrijgestelden. riedhe cenderdeelea, terwijl het plafond van desj tempfel, als verzinnelijking van het firmament^! veelal met regelxaati»» verdeelde sterren o* blauwen grond weid versierd. Het eerste vlakornament was aan vlecht- e» weefkunst ontleend, dooh weldra vond men in d» plantvormen een rijke keu» van motieven waar bij de lotus als «ymbool van de jeariiiksek» Nijl overstrooming een voorname plaats in. neemt. Door vermenginsj dezer motieven mei symbolische figuren werd de kunst zinrijk, deco ratief en vol efv.isseling-. De emblemen, van d«r goddelijkheid, onsterfelijkheid en oppermacht zooals „de zonneschijf." de heilige kever, d» soepter, de diadeem en het zegel rijn tof sohoone ornamenten hervormd. Door hun stelselmatige smenstelling, juut4 «tyleering en toepassing van de natuur, hu4 duidelijke en achoone vorm, zün de fries, rand ad plafondversieringen typen van mooi vlak decor; De kleuren, rood. blauw en geel als dominante» werden onder de felle Egyptische zon in voll* kracht ala primaire kleuren toegepast, afzev,— eeld met groen, afgezet door wit en zwart, toe- wijl ook halve toonen al* bruin en violet wee- den aangewen A Op teer hoogen trap ®ten^ ceramiek; het vaatwerk kenmerkte zioh door fraaien doelmatiger, r®nn en logwche veraS* n Ook de edelsmeedkunst fcun*tvaardiffl( beoefenaar* a^t*n *U ^T00*' tilrer moeten onmetelijk groot öjn geweest. Vog veie overblijfselen dar Egyptiaoh# kua* bestaan, niet ieder echter ia in d® ealegaritaM te, plaat»» zich o, aan te vo* hen, oi» aiet Egypte fa, hun reisplan h®bfe«a genomen, geven de musea, ook in om# land. mm legenhaid veel belangrtifaeoh te bezichtigen. H4 Museum van Oudheden te Leiden bead* een faÉ tel ijk» verzameling^ hst Kunetnij verheidga* seum te Haarlem, snkels origineol® en "^#4 gipsafgietsels wa da boekerij aan deee instelUng levert verder d» gelegenheid ones kennis ia date te vermeerderen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1918 | | pagina 1