I
mm
u
mm
'pp j
NIEIJERINK'S MEUBELEN
12
fè.-m
w 0
FLESSCHENMELK.
Wintermantels
Regenmantels
(aponstoffen
Aisteid. Coupomgaiijn
Xj-
HUISHOUDSCHORTEN
en Peignoir (Ochtendjapon) modellen
11
iM W
lil S3
HAAfiL. COOP. DINER-VER.
GLOED
Levert uitsluitend met garantie.
FOTO'*
der UITVERKOOP van Stofen
voor Mantels en Manteteostuums
Firma C Harmse v. d. Geer, Gierstraat 5
SCHAAKRUBRIEK^
fiuime sorteering. Ustersf lage prijzen.
BAGGERMACHINE
ELEVATOR
FOTO'S
ALG6MEBM VEESiOOPLOKüAL
DAMES- en KINDER.
D. VAN BEMMELEN
„DE TIJDGEEST"
EEK GROOTE SORTEERING
TELEFOON 2484. ,628
WAAR GAAN WIJ HEEN?
Wit (6)
VLJém mÊ
mm 1® ÜP Wl.
mm. e mm
mm MM. m.
Pf# ii§ vm
lü_.ÉP1L v/&.
Wit: Kh5, Dfe3, Tb4, Tel en Pd4.
Magazijnen PiETEK KIESSTSIAAT U7 en S7rood
Teleph. 2332 - Meubelmakerij - Stoffeerder ij.
Verkooping
yiOilhelminarbima
HMiinnVERGROOnW
assei
Jdbinef-formaat
J.
artout30»36CADEAUi
Itqg. bediening
VEILING VAN MEUBILAIRE GOEDEREN,
Verkrijgbaar bij J. Overakl&et' Co-
Brandstoffen handelaar üassaulaan 47.
zeer geschikt voor Convooien en stoofen.
Ondergeteekenden berichten bij deze, dat zij,
om een juiste verdeeling der te distribueeren melk
mogelijk te maken en ter besparing van steenkool,
te beginnen met 20 October de z.g. Flesschenmelk
voorloopig niet meer in den handel zullen brengen.
jn de meest uitgebreide keuze ontvangen.
■Maandagmorgen 10 uur
Fluweelen, Zijden,
Voiles, Mousselines,
Veerings, enz. enz.
ZIJLSTRAAT 87
opitaEPiNG.
ft van ouds bekei.de adres voor Boter,
Kaas, WSeeschwaren, enz., heeft
Prachtig Rookvleesch a 75 ets. per pond
Vischpastij 40
Garnalen pastij 40
Lunchpastij 40
Hoofdkaas 26
4 maal per week (Leverworst) zonder bon
471/2 cents per pond.
Gepelde Garnalen 25 cents per ons
TELEFOON 1592.
GROOTE HOUTSTRAAT 85-87
manufacturen-magazijn
„DE TIJDGEEST"
Gierstraat 27. Telef. 133. Gierstraat 27
Gierstraat 27 Telef. 133. Gierstraat 27
Firma A. VAN DAM
•6*4
Zoo juist ontvangen
met en zonder mouwen
Minzaam aanbevelend
HERMAN A. WILLES»BORG,
Frans Halsstraat 29.
PPfiNINO VAN ONZEN NIEUWEN
^«OUWBIJRG Of DE OOGEN VAN EEN
N1ET.HA ART,EMMER,
*rod©rik van Eeden ontleedt in „D© Am-
Jwrdatnmei'" a<jn gewaarwordingen bij de
"penlng van den Haarlemsehe n Schouwburg.
«Bet moet wei een heerlijke avond voor
Pgeweest zijn" dit was de vriendelijk
Woelde opmerking die mij van verschiilen-
zijden ter oore kwam. Ik1 weet niet wat
Jw» een gezicht ik daarbij getrokken heb.
j ben graag zoo hoffelijk ale de waarheids-
Afde mij toelaat te zijn. Ik zal dus wel
beleefd hebben geknikt en toegestemd, ter
wijl een innerlijke stem mij zeide, dat ik
Weer geducht aan 't liegen was. Maar hoe
wad Ik oprecht en waarachtig kunnen zijn,
donder gevaar te worden misverstaan?
„Het was toch alles zoo mooi en zoo wel
geslaagd als ik maar verlangen kon. Een
Stampvolle zaal, de élite van Eaarleinseh
"Urgerij in gala-toilet, een feestelijke stem
ming, een zeer aandachtig publiek, zooveel
succes als men maar wenschen kon, toe
spraken, bloemen, een wei-verzorgde uitvoe
ring, waarbij alle acteurs hun uiterste best
deeden, eindelijk een dikke krans met een
"er, die ik niet in ontvangst' ineemen kon
°tadat ik mijn plaats onder 't spel niet kom
verlaten, wat' kon ik meer begeeren?
„Nu ja, met die krans zou ik wat vcr-
ie.egen gezeeten hebben als ik hem in
.handen had gekregen. Stel u voor dat ik
9,r mee had moeten reizen, van Haarlem
naar Bussum I Voor een dichter-hoofd van
bescheiden omvang is zulk een vervaarlijk
voorwerp niet bereekend. Dit traditioneel
hulde-blijk kan alleen als redding-gordel
gedragen worden. Gelukkig dat ik het al
leen van uit de verte heb mogen aanschou
wen Toen ik, met behulp van den brand-
Weer-man door de ijzeren deur was gedron
gen tot op 't tooneel, zag ik niets meer
van mijn krans, tot mijn verademing, moet
ik zeggen. Ik hoop dat hij in goede handen
is gekomen en een nuttige aanwending heeft
gevonden. Hets pijt mij dat ik noch de
schouwburg-commissie, noch dén zoo wei-
spreek end en burgemeester in dank de hand
heb moogen drukken. Maar dit incident,
deeze kleine verwarring zou toch mijn „heer
lijke avond" niet bedorven hebben. Wat
scheelde er dan aan?
De schrijver van reeds talrijko opgevoer
de stukken blijkt over de première marte
ling nog niet heen. En hij voelt zich onder
zijn Haarlemsehe etadgenooten als een kat
in een vreemd pakhuis.
„Haarlem is een weelde-stad, en heeft nog
een eigenaardig soort burgerlijke aristocra
ten of patric' Men houdt er nog altijd
vast aan standsverschillen, aan scherpe gren
zen tusschen menschen die stammen uit' een
familie die in krenten of kalk of bloem
bollen handelde en aldus tot aanzien kwam
en de deftige n die landgoederen hebben en
in geld of effecten doen.
„Dat deftige publiek waarvan de
schouwburg bet toch maar hebben moet
zoekt verstrooying en amusement, liefst1
door muziek, of door blijspel en opera-,'maar
ia elk gevat door een vertooning die de
zelfvoldaanheid niet stoort. Maar een auteur,
die zichzelf en Wijn kunst respecteeren, kan
aan die neiging niet onvoorwaardelijk viol-
doen.
„Daarom zat ik daar tusschen die men
schen volstrekt niet als een dei* hunnen,
als vertegenwoordiger van Haarlem's geest
en karakter. Ik was er een vreemde, waar
naar ze keeken als naar een raai-, miin of
meer gevaarlijk persoon, voor wien ze hoog
stens een zekere sohuuw voelden, maar vol
strekt niet de gulle hartelijkheid die ze
zouden betoonen aan een die hun neigingen
deelt en aan hun verlangen voldoet.
„Bij al die pijnlijkheden kwam dan nog
dit, dat mij de oprechtheid nog moeyelijker
maakte, dat ik het gebouw, de nieuwe kunst
tempel, niet bewonderen kan. Het is een
gebouw zonder de minste pcoging om mee
te gaan met' het. nieuwe leeven van onzen
tijd. Wie het „Kleine Theater" van Reinhard
in Berlijn gezien heeft, zal begrijpen wat
ik bedoel. In dat gebouwtje is stemming,
een artistieke, nieuwe combinatie van vorm
en kleur, een zaal waarin iets nieuws en
oorspronkelijks kan gezien worden en tot
zijn recht koomen. De Haarlemsehe nieuwe
schouwburg is eenvoudig een imitatie van
de honderde schouwburgjes, die in de Duit-
sehe .provincie-steeden zijn gebouwd. Hard
wit, met vergulde wapentjes, en leelijk rood,
zooals wij dat helaas, in de meeste schouw
burg-zalen gewend zijn. Daarbij een te klein
tooneel en niet meer gerief'dan men in an
dere dergelijke gebouwen vindt."
Stadsschouwburg. Othelloi, de
Moor van Venetië. N.V. „Groot
Tooneel".
Er waren heel wat ledige plaatsen, die on
gezellig gaapten in het overigens prettig in-
térienr. Was er zoo weinig belangstelling
voor dit veel gespeelde treurspel van den
groeten Shakespeare, die ook na eenwen nog
te boeien en te treffen weet? Wellicht zijn wij,
twintigtete-eeuwters, ontgroeid aan zulik'e
blinde hartstocht-tragedies. Wij, die ons niet
meer verwonderen over een oorlogsbericht,
dat duizend dioodeu vermeldt, vimden 't wat
gruwelijk, grof-leelijk, als Ihet slot toonvel van
een drama ons drie dooden te zjen geeft.
We mogen oorlogszuchtig zijn, we zijn toch
ook beschaafd
Shakespeare geeft in dit stuk een geweldi
ge tragedie. Othello de Moorsehe veldheer in
dienst der republiek Venetië, ontvoerd met
haar toestemming de schoon© Desdamona en
huwt haar. Hij heeft een bittere vijand. Jago,
die te gevaarlijker is omdat hij zich achter
het mom dei- vriendschap verschuilt. Listig
weet Jago het vuur der jalouze in het ont
vankelijk gemoed van den Moor aan to bla
zen. Hij stapelt het eene sc/hijnbewijs op het
andere, tot Othello, overtuigd van Desdamo-
na's schuld, tot razernij overslaat. De on
schuldige valt door de hand van den harts
tochtelijken echtgenoot en eerst dan Wijkt
hoe rein zij was.
He* stuk Bigt ten dee&e bulten onze lev ens
visie. De psychologie, boe meesterlijk ook
behandeld, ie er voor ome inzicht te grof, te
zwaar omlijnd, Tooh leven we dikwijls mee,
want Shakespeare's kunst grijpt aan door de
ecihitterende soms al te phantastiedbe
taal en door de overweldigende- dramatische
kracht.
„Groot Tooneel" eohomk ene een prachtige
vertolking. De Othello-figuur van. Albert van
Dalsum werd meesterlijk gegeven. Wat
maakte hij den groeten Moor klein door de
overgave aan de blinde ijverzucht. Een
waardig partner was Ooem Hisslmk, die die rol
van Jago met buitengewoon talent bebeerech
te. Mario Gilfhuys-Sasbach als Desdamona
was het best in het laatste bedrijf, waarin
haar spel fijn ontroerde. Aan het slot trof ons
ook Sara Heijblom, de whtgenoote van Jago.
De kleinere rollen warden allen goed uitge
beeld, de regio was uitstekend verzorgd, dé
aankleeding zeer moei en het décor een kust
voor het oog. S.
TENTOONSTELLING VAN SCHILDE
RIJEN DOOR PRANS LBSSONE IN
DE KUNSTZAAL DE BOIS.
De reproductie op bet omslagje van dien
catalogus deed ons mot zonder verwachtin
gen d'J schreden richten maar deze tentoon
stelling.
Het origineel dezer reproductie beant
woordde aan de dioor ons gevormde illusie,
doch de overige schilderijen blijven er, met
een enkele uitzondering, beneden.
De schilder Lissome is 'aen bereisd mam,
die naast de vele gegevens in Nederland, z'n
onderwerpen vond in Venetië, Granada en
zelfs in Tamger. Hij gaf dit alles, met weinig
verschil, in een breede peimture en in een -
kleurgamma dat wel frisöb, soms hard is.
Het werk bezit niet de uitbundigheid der
modernen, die vaak de teohni'ik onderschat
ten, evenmin de distinctie en technische ver
zorging die de goeden der Haagscbe school
kenmerkten, wel geeft het den indruk van
gemakkelijk en vlet te zijn ontstaan. Het
mist soms dé eigenschap van uit dé verf t©
zijn.
Het bovenbedoelde schilderij toont oen.
fragment van een Venetiaamocb paleis aan 't
water. Nog staat daar forsch de monumenta
le ingang in den verweerden muur met z'n
rustic onderbouw en kleine buréhtacktige
vensters, van waaruit nu wat wasehgoed te
drogen hangt, dat een geheel andere bestem
ming van bet bouwwerk verraadt dan in den
tijd der romantiek, toen sierlijke gondels met
edellieden in kleurig kleedij hier aanlegden
aan den stijfeer. Dit werk is mooi van kleur
en goed van stofuitdrukking, vooral de muur
met z'n door den tand des tijde verkregen
schilderachtigheid. Wel werd in dit aantrek
kelijk geheel een haast tragisch beeld feege
ven van vervallen grootheid.
Van Holland koos de schilder tot z'n on
derwerpen: de zee, het boseh en de meeren
en plassen met hun tooi van waterplanten.
Onder de eersten is opmerkelijk het fijn-grij
ze no, 7: „Tjalken op 't IJ", bekoorlijk door de
krachtige schildering, de kleur en den. bouw
der aehuiien, in feroot gehouden vormen. Hot
polderland, waarin wel ruimte, mint de raat
die Weissenbrudh zoo wiet te geven. Partieel
bezitten deze werken hun verdiensten, even
als de boschpartüen, waarbij de opvatting der
boomen zweemt naar de breedheid van De
Bock. zonder dat echter dien» volheid be
reikt werd. Onder de ibflloemstukiken, voor *t
meerendeel van een wat omverzorgden compo
sitie, valt no. 18 te loven om de beschaafde
kleur en gevoeliger behandeling, no. 8 om dia
gelukkige samenstelling.
In de etalage van F. H. Smlfs kunst
handel vraagt een schilderij van Lambert
Jansen de aandacht. Jansen, die on. de muur.
schilderingen in onze kazerne vervaardigde,
geeft hier drie stoere Hollanscho land verde
digers, bij storm en regenvlagen, voortgaan
de over een modderigen landweg. Het is een
kloek werk in ©enigszins academisch en trant
dat veel technisch kunnen verraad. De figu
ren zijn levendig van actie, terwijl de groep
als geheel iets monumentaals heeft), welk ef
fect niet weinig wordt beïnvloed dlooi" dé
laaggeplaatste horizon. M. v. d. W.
Gevonden voorwerpen. Terug te
bekomen bij: H. Krouwels, Eendrachtstraat 52,
vrouwenzak met inhoud; H. D. Willems, Tulpen
straat 23 zw., poppenwagenM. B. Muller, Ken-
nemerstraat 27 rood, portemonnaie met
Redacteur Alph. M. Voorting, Tempëlier-
Btraat 60, Haarlem.
Verzoeke alle correspondentie betreffende
deze rubriek te adresseeren aan bovenstaand
adres.
PROBLEEM No. 109.
Dr. Falkoskn.
Zwart. (5).
PR OBLEEM No. 110.
J. Eleon.
Zwart. (5).
KJ
abcde f g h
Wit (11).
Wit begint en geeft in twee zetten inat.
Stand der stukken:
Wit: Kd'l, D'h7. Tel, T«7, Lb8, LgS, Pa2
Pe6. Pion: b3, f4 en f5.
Zwart: Kd'5, Td6. Pion: bfi, cö en «4.
PROBLEEM 111.
S. Schuster.
Zwart (8).
'Wit begint en geeft in twee zetten mat.
Stand der stukkien:
Zwart: Ke5, Te4. Pion: d7, fö en f6.
Wit (7)
Wit begint en geert in drie zetten mat.
Stand der stukken:
Wit: Kaft Dbl, Tf5. Pa3. Pf2. Pion: a2 en
i>2.
Zwart: Kd4, Tg4, Pa7 en Pe3. Pion: b4, b(J,
c7 en g7.
Dy oplossingen worden in het volgendo
nummer bekend gemaakt en binnen 10 dagen
ingewacht.
Mosely is: J. Le7 enz. Van Probleem No. 107,
De oplossing van Probleem No. 106 van A.
van J. Smulny s: 1. Lc6-e4 enz. -en van- Pro
bleem No. 108 van P. H. Williams s: 1. Pb3-
cl enz.
IIAARL. SCHAAKVEREENIGING.
Belangstellenden zijn steeds welkom. Ver*
eenigingslokaal Café Brinkman, bovenzaal.
Speelavonden op Maandag 8 uur.
1627
en
WEGENS STERFGEVAL
Verhooping op Donderdag
24 October 1918, d?s namiddags
te 1 uur in ,,'t Notarishuis" aan de
Bilderdijkstraat, te Haarlem ien over
staan van den Notaris L. VAN
DOESBURGH van
Een open stalen BAGGERMA
CHINE, gend. „De Oude IJssel".
Een stalen ELEVATOR (Jacobs-
ladder) gend „Cosmopolite".
Drie stalen ELEVATORBAK-
ken, tevens onderlossers, compleet
met schotten en assen.
Voorts lieren, Westontakels, vijzels,
smidsen, boormachines, aambeelden,
bankschroeven, ijzeren balken en vele
losse gereedschappen, benevens een
partij oud Ijzer.
Een LOODS IN IJZERCON-
STRUCT1E met gegolfd plaatijzer
10 X f> M, op steenen voeting enz.
alles bij catalogus te omschrijven,
te bezichtigen aan de werl van wijlen
den Heer K. BOS Azn. te Spaarn-
dam.
Inlichtingen verkrijgbaar ten kan
tore van Notaris L. VAN DOES
BURGH, Kruisstraat 1 en Makelaar
J. J. C. SARLET, „Notarishuis",
Haarlem. 1643
£7 Bakenessergr. Tel. 1993
Menu van 21—27 October.
Wijziging voorbehouden.
MAANDAG: Groentesoep, Garna-
lenragout, Bloemkool.
DINSDAG :Julienesoep, Gekookte
Schelvisch, Worteltjes.
WOENSDAGErwtensoep, Visch-
gehakt, Roodë Kool.
DONDERDAG: Tomatensoep,
Gestoofde Kabeljauw, (Runder Lap
jes), Andijvie.
VRIJDAGBloemkoolsoep, Gar-
nalengehakt, Hutspot.
ZATERDAG: Aspergesoep, Ko-
lijn, Groene Kool.
ZONDAG: Selderijsoep, Visch-
^gout, (Rosbief) Andijvie.
De nieuwe vleeschkaarten na ont-
vangst s.v.p. geheel in te leveren.
Jl(fe andere format
goedkoopste
ffieprodud/es naar dkf/bdrd.
'erteu'ensckt tJorder.
^voorafteeOezona
DAGEUJKS,ook ZON-eN FEESTDAGEN GEOPEND, rJ j
NIEUWE GRACHT MAKEKAAR P. HOOGEVEEN Lz.
iS
II
DINSDAG 22 en WOENSDAG 23 OCTOBER a.s.
waarbij o. a. Cabinet, Bonheurs de jour, Boekenkast, Bad met geyser,
Karpetten en Gordijnen, Linnenpers, Kachels, Fornuizen, Cilindennangels,
Ledikanten, een partij Likeuren enz. alsmede van Hout- en IJzer-
wa?!en waarbl) 0,a" kapitale wit marmeren Schoorsteenmantel, een
partij Eternitplaten, Spiegelglas, Dakpannen, ean tweetal Radiatoren,
koperen Kranen enz. Bezichtiging Maandag van 10—4 uur.
Telephoon No. 757.
De Melkinrichtingen:
DE CENTRALE, Pieter Kiesstraat DE TOEKOMST
DE KLEINE CENTRALE, Lakenstraat DE S1ERKAN
KRANENBURG VERDEL
DE LANDBOUW DE WILDE.
TOTALE OPHEFFING
I II—HI Hl BH II 1—I IHW
voortzetting
Paardenhoudens, vee-
""tiers en hooihandeüaren
n J* Haarlem worden drin.
oall verjcocht tot een ver-
®ci »'n® °P Woensdag 23
tB. a «re, bovenzaal„de
^••^nbeura".
Eenige belangstellenden.
ff
ff
ff
ff
ff
ff
ff
ff
ff
1630 I
Nu niet langer gewacht doch gebruik maken van de ge
legenheid om voorraad te koopen of eventueel-aan te vullen.
Distributie onzer goederen blijft niet uit, kan eiken dag ver
wacht worden. Wie nu nog voor geschikte prijzen zich wil
voorzien, .telle niet uit, doch make er bij te komen. Deze
gelegenheid wordt U aangeboden door 1632
1646