E HURL COURANT BIJBELCURSUS. ~k1rkberichten ^ördeen"arb e i d JACQUES DE BRANCIQN Katechismusbericht aan Ouders en Onderwijzersj Jt. m EiÜÜEÜSlCj tuin-arghitectu ur. FEUILLETON Zaterdag 19 October Derde Blad TWEE EN TWINTIGSTE ZONDAG NA PINKSTEREN. Geef den keizer wat des keizers is. Evangelie volgens den H. Mattheue; XXII, 15—21. In dien tijde gingen de Phariseeën hemen en bielden raad hoe zij Jezus in zijn woor den zouden vangen. En zij zonden hunne leer lingen met de Herodianen tot Hem en zeiden: Meester, wij weten dat gij oprecht zijt en den weg Gods naar waarheid leert en dat gij niemand ontziet, wjjl gij geen acht geeft op het aanzien der mer.schen. Zeg ons dan, wat dunkt U: is het geoorloofd den keizer cijns te betalen of niet? Dan, Jezus hun boosheid kennende, zeide: Wat toetst ge mij, geveins den, toon mij de cijnspenning! En zij toonden hem een tienling. En Jezus zeide hun: Wiens beeld en opschrif t is dit? Zij zeidon Hem; das keizers! Toen zeide Hij hun: Geef dan den keizer, dat den keizer toekomt en aan God, dat God toekomt, Secretaris: Heeft U laatst niet te kennen gegeven, dat dit de laatste preek of onder richting zijn zou, die we van Jezus in de Zon dagsevangeliën van het Kerkelijk Jaar te booren krijgen? Pastoor: Zijn laatste rechtstreek s on derricht, zeker; want zijdelingseh houdt alles in het leven onzes Heeren voor ons leering in: Zijn mirakelen ,die we volgenden Zondag te aanschouwen krijgen, zoowel als ziin v o o r s p e 11 i n g en, die ons over veertien dagen zullen, voorgehouden worden. Nu vraag iik op mijn beurt den secre taris: wanneer bad bedoeld debat van Jezus met de Pharisceëm plaats? Secretaris: Ik meen, dat dit al vroeger is uitgemaakt. Geviel bet niet in den tempel op een der dagen van d-e Goede Week? In die dagen vooral zochten zijn vijanden Jezus er onder te krijgen, doch aangezien bet volk nog •ltijd op Zijn hand was, waren ze er op uit, eerst Zijn goede naam bij de menigte in dis- erediet te brengen. Pastoor: ....aldoor trachtend Hem. in zijn eigen woorden te vangen. De toeleg was Hem met Zichzelf of met die populaire volksharts tochten in conflict te brengen, want had het volk Hem eenmaal losgelaten, dan waren de Opperpriesters heel spoedig met Hem klaar. Deze interpellatie nu over de Joodsche schat plichtigheid aan den Romeinschen Cesar was de eerste sta.p in die richting. De Phari seeën hadden met ge<s lot on zitting raad gehouden en een valstrik be dacht, waarin Jezus naar zij hoopten zonder mankeeren in verward moest raken. Om hun plan te zekerder te doen slagen zonden zij een deputatie o p II e m a f, saamgestekl uit t.wce elementen Jansen: Hunne leerlingen met de Herodi- a'pnstoor: In Jerusalem, de Heilige Priester stad. wemelde het van studenten,_ die uit all© Jansen: Doeh waarom gingen ze zelf met? Dat die heeren aan overdreven bedeesdheid laboreerden, héb jk nooit kunnen opmerken. Pastoor: Met zelf behendig op den achter grond ti blijven, meenden zij, diat Jezus min der op Zijn hoede zou zijn: door jonge studen ten ondervraagd, zou Ii-ij de porteë Zijner Woorden niet naarmate berekenen als staande Van aangezicht tot aangezicht met zijn ge zworen vijanden. Saul us, die later de H. Pau las worden moest, lag toentijds op studie te Jeruzalem; waarom zou hij nog al een haantje de voorste óók niet, tot de com missie behoort hebben, die op Jezus afkwam. Broers: Maar die Herodianen, wat was dat Voor een secte, Pastoor? Pastoor: Niet zoozeer een godsdienstige, secte als wel een politieke partij. Handlan gers eu voorstanders van de politiek van He redes, d'ie er naar streefde om de Romeimsohe oveilheersching zonder meer als 'n bestaande zaak to aanvaarden. Peetors: Er staat me nog iets bij, dat die Herodes viervorst van Galilea zijn zou en I dit hier passeerde in Judea en wel te Jeru- I zaleni, waar Herodes niets in 'de melk te wrokken had? Pastoor: Zeker, de Herodianen waren het sterkst in Galilea, maar in dezen tijd van 't laar kwamen er allerwege Joden van Dan tot Bersabee naar de hoofdstad om er het Daaschfeest te vieren,... Secretaris: De viervorst was die week m eigen persoon in Jeruzalem; hoe kon Pilatus Jezus anders op den Goeden Vrijdag tot Hem 'enden? Jansen: Hot is mij nog verre van duidelijk! Want indien zoo U zegt de Herodianen Partijgangers van Rome waren, zoo moesten Ze als vuur eu water metdePhariseeën ver keer en, die de partij der Jodenpanik wil zeggen, 'der Pan-Jod.cn of Al-Joden vertegen woordigden. Pastoor: De Herodianen waren de Schrift geleerden een doorn tn hèt vleeseh, maar vóór alles en méér dan alles haatten zij Je zus en om Hem den voet dwars te zetten, speelden ae voor een keer mooi weer met wie op door-de-weeksehe dagen hnn bitterste vijanden waren. Jansen: En ze meenden goed te doen met die Herodianen voor-op te zenden? Pastoor: Indien Jezus maar één wóórd te gen de Romteimisohe ovcrhecrschting loslSet, zouden de Herodianen Hem zonder de min ste consideratie aan den Landvoogd overleve ren, onderwijl de Phariseeën dan schijnbaar buiten spel bleven. Dat was de opzet. En zoo trok dan voorbereid door verraad én ondier- steund door de 'openbare macht de fraaie de putatie op Jezus af. ©ogenschijnlijk een groepje brave, rechtzinnige Joden, die het onderling oneens zijn over de inachtneming van een punt der ,Wet en nu liun strijdvraag aan het scheidsgerecht van den jongen Leer- aar komen onderwerpen. Om alle wantrou wen te weren, trekken ze de 11 alge]s diep onder het pootfluweel.... Secretaris: Meester, zeggen ze, wij weten, dat gij opï-eclht zijt en deii weg Gods naar waarheid leert en dat GU «iemand ontziet, wijl Gij geen acht geeft op liet aanzien der menschen. Pastoor: De Mleasterr ontvangt dus op zijn onverwachts heel wat lofspraken op zijn rechtzinnigheid, zijn onpartijdigheid- en onaf hankelijk oordeel. Hoe rijmt dit samen met deu minder vleiende», naam, die Hij hun aan stonds voor die voeten werpt: Huichelaars, geveinsden! Secretaris: Omdat die heel© rimram met gezegd werd uit zuivere meening, maar om ons Heer een rad voor de oogen te draaien. Pastoor: Wat aantoont, dat de beste din&en, door de kwade intentie, die er achter zit, waardeloos, ja verderf©]ijk worden. Diezelfde woorden zouden, bezield door geloof en liefde, den hpmel gewonnen hebben voor wie ze spraken; in den mond der Phariseeën vor men ze de verdoemelijkste huichelarij. Jansen: En die lieve leerlingen gaven op dit stuk hun meesters niets toe. Pastoor: Alles loopt, zooals het loopen moet. denken de huichelaars, het pad is ge baand, Jezus' wantrouwen ingeslapen. Thans kan d(a fijn gesponnen intrige voor den draad komen. Secretaris: Zeg ons dan: Wat dunkt u, is het geoorloofd den Cesar cijns te betalen of ni«t? Pastoor: Gesar weet ge was de ge bruikei ijk e naam voor de Romeinsche kei zers Alstoen regeerde Keizer Tiberius en hot Jowdsche Land, door de Romeinsdie le gioenen overwonnen, betaal-db in kwaliteit van wingewest ook belasting aan den Kei zer. In ruil voor die onderhoorigbeid geno ten' de Joden allerwege bescherming binnen de onmetelijke rijksgrenzen, waar ze ook heentrokken. Als Romeinsche burgers wer den hun belangrijke hamdelsvoordeelen en burgerlijke rechten verzekerd, die met dien jaarlijWdien cijns niet te duur betaald wa- ren. Maar van den anderen kant kenden de "Joden maar niet vergeten, dat zij hot uit verkoren volk Gods, het Bondsvolk dei" He- 1'.reeën wpien. Gelijk vanzelf _spre® (Lc.) leefde vooral de lagere bevolking van Jeru salem met d'3 Romeinsche bezetting op eon gespannen voet. Ook elders in Kanaan er gerde men zich wel aan de keizerlijke uni form, maar toch in Ceasarea of Joppe griet- de deze uniform den Jood lang niet zoo sterk als binnen Jerusalem's Heilige watlen. Gé en onbesnedene moclit binnen den Hei ligen Kring komen en zie, nu waren ze er niet alleen, maar sloegen aan al Israels na tionale verwachtingen den bodem m. De Joodsche leiders zagen dan ook de on mogelijkheid in om het juk van den Romein af te werpen' Wat zou hun weerlopze hoop te- *en de scherp-giedrilde en sterk-hewapende fegioetrbegfnnen? En op hulp^van tag® viel evenmin te rekenen. Rome had alles aan zich onderworpen. Er was ^en ciU Egypte, geen Syrië, geen Assyria meerVan daar dat men het hoofd boog en m Phan iSS o vergeestelijkheid een afleiding zocht voor'het gekrenkte nationaal gevoel. Maar zulk een diep overleg |lueld men er in Jerusalem's achterbuurten met op na. Da r bleef men in verbeten woede, uit h wen volkstrots op Rome en al wat R was smalen en zoo kreeg men telkens op stootjes, oproertj es, botsinfeen tusschen het lagere volk en het garnizoen.... Jansen: Jongens, dan zat er wel ^®cjrrci- teit in de lucht en was het menschclpkerwps gesproken voor Jezus een onbegonnen werk om zich uit zulk een impasse te i^den. Men vordert Hem op met ja en neen te antvooi den. Zoo het neen is wat Hij antwoordt; me betalen, zullen de Herodianen Hem W slag en stoot aan Pilatus overleveren. Indien ja. er moet betaald worden, gaat het volk Hem afvallen en zich togen Hem te weer stellen, voorgevend, dat Hij gemeene zaak maakt met de overheeMchefs.èn liuii nationale verw c - tin gen den bodem inslaat. Pastoor: Doch bij al fliun dubbelzinnige wijsheid vergaten ze één ding: dat Jezus hun boosheid kende en in hun harten las ate in een open boek. Op het onverwachte geeft Hij een wending aan de zaak met als ware het argeloos, als iemand, die niet weet fcoe zich te koeren of wenden, naar het geld te vra gen, waarmee de cijns betaald werd. Secretaris: Zij toonden Hem een tienling en Jezus zeide hun: Wiens beeld en wiens op schrift is dit? Zij zeiden Hem: Van Cesar! Pastoor: Met dit antwoord uit hun mond te wringen, liet Jezus hun het eigen vonnis uit spreiken. Immers, de munt van een koning te aanvaarden stond naar het oordeel der Joodsche Robijnen gelijk met diens gezag te erkennen. En daar bet geld van Cesar in Jerusalem, .ia tot in de vooiilioven des tem pels gevonden werd, zoo bleek hieruit, dat diens gezajg ten minste feitelijk werd erkend en aanvaard. Waarom ter wereld zouden ze dan weigeren.schatting tie betalen? Geef den Cesar was des Cesarg is. Nu, ge weet, hoe de Joodsche priesters drie dagen later dit antwoord voor Pilatus tot on herkenbaar wardens toe misvormden:' Wij hebben bevonden, dat deze verbood den kei zer schatting te betalen, zeggende, dat hij zelf de koning, de Messias is! Eenzelfde methode, die tjbans ndg met suc ces tegen Christus' Kerk wordt uitgesueeld: om Haar bij het volk gehaat te maken, laat men haar een leer verkondigen, die Zij niet leert, niet geleerd heeft eu niet loeren kan. Maar om op de zaak terug te komen, Jeziis laat het niet hij dit verrassend-scherpe ant woord blij\ én, docli voltooit ziju meesterlijke zet door te zeggen. Secretaris: Geef God wat God toekomt. Pastoor: Men had Hem listig voor de vraag gesteld: Wien hebben we te gehoorzamen, God of den Cesar? Het onverwachte ante woord luidt: Allebei, aan God en aan Gesar! Een antwoord nor? geenszins verouderd, maar geldend voor alle tijden en mentsehem Uit hoeveel wezenedeelen jdjn wij wwimjpe- eteld? Broers: Uit twee, de «iel en het lichaam! Pastoor: Voor welk leven dragen we alzoo de verantwoordelijkheid! Broers: Voor tweeërlei, het tegenwoordige en lliet toekomstig leven. Pastoor: Welk gezag hebben we bijgev.olg in elk van die beide sfeeren te erkennen? Broers: Een tweevoudig gezag, hét burger lijke 'en liet geestelijke. Pastoor: Of om in den stijl van ons Evan gelie te spreken: Broers: God en den Keizer.... Pastoor: Alzoo: Kerk en Staat! Aan de Kerk in geestelijke, aan den Staat in burger lijke zaken. Pastoor: Doch als de Staat iets verordent, wat de Kerk verbiedt! Broers: Dan bewijst dit alleen, dat de Staat buiten zijn terrein komt en op d'at stuk geen recht van meespreken heeft. Men heeft Cesar niet te 'geven, wat God toekomt. Pastoor: Perfect! Dank- zij de Staatswetten, genieten we onze burgerlijke vrijheid en vei ligheid, eigendomsrecht en ruilverkeer; be langrijke weldaden, waarvoor we den Staat teruggeven: onze schatplicht!gjheid en onze gehoorzaamheid. Maar dank zij de Kerkelij ke wetten, genieten we ons godsdienstig Ie ven, gewetensrust, onzen eeredienst, die Gods zegen over ons neerdalen doet en het uit zicht opent op een eeuwigdurend heil; welda den, die onvergelijkelijk liooger staan dan die der Maatschappij. In mil daarvoor geven we aan de Kerk en aan God, dien zij verte genwoordigt den cijnspenning onzer gehoor zame liefde, 's Menschen ziel naar Gods beeld geschapen roept liera onophoudelijk toe: aan God te geven, wat Godes is! MAX. Week van 20 Oct. tot 26 Oct. Leerstof: Op te zeggen bij den Priester: 1® leerjaar KI. Katech. voor Comm. Les 14. Les 13. 2e en 3® leerjaar Kleine Katechismiis Van vraag 119 tot en met 122 Van vraag 115 tot en met 118 4e, 5e, 6® en 7e leerjaar Groote Katechjsmus Van vraag 380 tot en met 383 Van vraag371 toten met 379 Alle leerjarendekleineletters Voor het 6e en 7® leerjaar zijn de kleine letters ook leerstof. KWEEKERIJENa „EKiCA" Doodweg, Schote n IEL. 2685 VREDENBURG" HOUIVAART. OVERVEEH, IEL. 2009 KATHEDRALE KERK ST. BAVO. ZONDAG, de H.H. Missen óm G, 8 en 9 uur en half 11 de Hoogmis. Om 1 uurCate- chismus in de kerk. _Half 7 Lof met preek. MAANDAG, Woensdag en Vrijdagavond Vóór het Lof 't Rozenhoedje. Half 8 oefeningen van de Octobermaand. AS. ZONDAG 18 DE EERSTE H. *MIS NIET om 6 UUR, MAAR OM HALE 7, VANWEGE DE EERSTE H. COMMUNIE DER KINDEREN. Parochiekerk van den H. Joseph. ZONDAG, de H.H. Mis-on te 7, half 9 en te half 11 de Hoogmis; te 1 uur leering; 7 uur Lof met voorgeschreven gebeden. Deze week ié der en avond te half 8 Lof met voor de be keering der Zondaren in de kapel van het Mirac. Mariabeeld, 's Nam. van .4half 9 gelegenheid om te biechten. Te half 8 Lof met gebeden voor den vrede. Parochiekerk van den H. Anion!us v. Padua. ZONDAG, lieden het leest van Gedurende Aanbidding. De H.H. Missen om half G en kwart voor 7, om 8 mrr de Kindermis, om 9 uur en half 11 do plechtige Hoogmis. Om Half 6 wordt het H- Sacrament ter aanbid ding uitgesteld. '8 Middags om? half 4 ge meenschappelijke aanbidding, 's Avonds 7 uur Pontificaal Lof door Z. D. H. Mgr. A. J. Gallier. Bisschop van Haarlem, predikatie, Processie en de. lofz mg Te Deum In alle H.H. Missen schaalcoll-ecte©voor de sieraden van kerk en altaar. Nota. Zij die het H. Sacrament niet bloe men wenschen te voreeren, worden verzocht, die te bezorgen aan de Pastorie of aan den koster. DINSDAG, om 7 uur uitstelling van het Allerheiligste tot liet verdienen van den vollen aflaat. Om 8 uur gezongen H. Mis en 's avonds lialf 8 Lof met gebeden voor de leden der Broederschap van den H. An tonius. DONDERDAG, om half 9 gez. {I. Mis. VRIJDAG, om 8 uur gezongen H. Mis. en 's avonds half 8 Lof voor de leden der Broederschap van den H. Kruisweg. ZATERDAG, van 6—half 10 gelegenheid om te biechten. Kork van het Allerheiligste Hart, ZONDAG, te 7 en 9 uur de stille H.H. Missen, te half 11 de Hoogmis. Onder de H.H. Missen predikatie, Te half 1 Catechis mus, te 4 uur Lof met Rozenhoedje. DINSDAG, te verdienen volle aflaat. Te half 8 gezongen H. Mis ter eore van den H. Antonius. Het H. Sacrament blijft ter aan bidding uitgesteld tot na do II. Mis van 9 uuur. Te 7 uur Lof. Van half 8 tot 9 uur gelegenheid tot het verkrijgen van Katho lieke lecteuur. VRIJDAG, te half 8 gezongen II. Mis ter eere van het H. Hart; te 7 uur Lof. ZATERDAG, 's avonds van 5—half 10 ge legenheid om te biechten. Gedurende de Octobermaand zullen d9 oe feningen gehouden worden Maandag, Woens dag, Donderdag en Zaterdag na de H. Mis van 9 uur; Dinsdag en Vrijdag onder het Lof te 7 uur Parochie O. L Vrouw 7. d, H. Rozenkrans. (Spaarsié). ZONDAG, de H.H. Missen te half 6, 7 en 9 uur; te half 11 de Hoogmis. Te 12 uur Catechismus voor de meisjes, te 1 uur voor de jongens- Half 3 Jongens-Congrega tie. 's Avonds 7 uur Lof en ltozenli. MAANDAG- en Woensdagavond half 3 Lof met Rozenhoedje en voorgeschreven ge beden; de overige dagen dezer week wordt het Rozenhoedje gebeden onder de II. Mis van kwart over 8. ZATERDAG, 's namiddags van 4 uur tot half 10 gelegenheid tot biechten. Aartsbroederschap van do 3. Familie. ZONDAG, vergadering" van „Voor Eer en Deugd". Volgorde: 1. Veni Creator. 2. Lied blz. 112. 3. Lied b'z. 252. 4, Predikatie, 5. Lied „Voor Eer en Deugd". 6. Magnificat, Ave Verum, Tantum ergo. 7. Lied „God willen wij." De predikatie wordt gehou den door den Weleerw. kapelaan A. Lühn. Deze vergadering is voor iedereen toegan kelijk. De vergadering wordt iederen Zon ,g ge houden te half 5 in de parochiekerk aan Kei Spaarns. Vóór 'de vergadering bestaal er gelegenheid1 zich op fe geven alB lid der H. Familie en van „Voor Eer en Deugd." Si Jan, Amsterdams (raai ZONDAG, om 7 uur en half 9 de stilla H.H. Missen. Half 11 de Hoogmis; 1 uur Ca techismus voor de jongens, 2 uur voor de meisjes; 7 uur Lof. In da week de H.H. Misaen om 7 uur, half 8 en 9 uur. DINSDAG, 's avonds half 8 Lof ter eere van den H. Antonius. DONDERDAG, 's av. half 8 Lof ter ecra van het Allerh. Sacrament. VRIJDAG, namiddags van half 5—half 6 gelegenneld om te biechten voor de kin deren. ZATERDAG, 's namiddags van 4—half 10 biechthooren voor ouderen. Op de avonden, dat er geen Lof is, zal om half 8 het Rozenhoedje gebeden en de zegen met het Allerh. gegeven worden. Op de overige avonden het Rozenhoedje onder het Lof. Woensdag en Vrijdagmorgen wordt do kerk om 6 uur geopend en kwart over 6 en half 7 de H, Communie uitgereikt. Parochiekerk van St. Elisabeth en Barbara ZONDAG, de- H.H. Missen te half 6, kw. over 7, 9 uur en half 11 de Hoogmis; 12 er half 1 Catechismus. Na de H. Mis van kw over 7 algemeene H. Communie voor de le den van het Patro naat; lia'f 7 Lof. Pre dikatie Rozenhoedje, gebeden van de Oc tobermaand. Gedurende de week iederen avond half 8 Lof, Rozenhoedje, ge beden van de October maand. DINSDAG, kwart over 8 en 9 uur de H.H. Missen voor dc overleden familie en tot intentie dergenen, die in de bu3 voor de geloovige zielen geofferd hebben. ZATERDAG, gelegenheid tot biechten, 's morgens van half 8half 10 voor kinderer. en ouderen en 's middags van 45 uur voor kinderen. HEEMSTEDE. ZONDAG, 7 uur en half 9 stille H.H. Mis sen, 10 uur Hoogmis. Half 4 vergadering der H, Familie, aid. mannen; 6 uur Lof. DINSDAG en Donderdag 's avonds half 8 Lof met Octoberoefeningen. Op de ande re dagen onder de SchooLmis. DONDERDAG, half 8 gezongen H. Mis ter eere van het H. Sacrament des Altaars, OVEKVEEN. ZONDAG, de H.H. Missen te 7 uur en te half 9. Te 10 uur de Hoogmis met predi katie. Te 3 uur de Vespers. ZATERDAG, 's avonds 7 uur Lof. De H.H. Missen zijn gedurende de week e 7 uur en te half 9. Na de H.H.Mis sen de voorgeschreven gebeden met St. Jo-. epligebcd. Dagelijks 's morgens .te kwart over 8 het Rozenhoedje met de Litanie vaa de H. Maagd. BLOEMENDAAL. ZONDAG, de H.H. Missenom 7, 9 en half 11 Hoogmis; 's avonds half 8 Lof met Ro zenhoedje; 2 uur oefening voor de Commu niekinderen. Onder de H.H. Missen collecte voor het Seminarie Hageveld. MAANDAG, kwart over 8 gelezen Uit vaart voor mej. HendriksJoustra; 12 uur oefening voor de Communiekinderen; half 8 Lof met Rozenhoedje. Voor en na het Lol gelegenheid om te bieohten voor de oudere en familie der Communiekinderen. DINSDAG, kw;u't over 8 eerste H. Com munie der kinderen, 's Middags 4 uur Lof met Rozenhoedje. Half 7 Catechismus. V OENSDAG, geen Catechismus; half 8 Lof met Rozenhoedje en 8 luur cursus ,ija R.K. Geloofs- en Zedeleer over de kerk1 van Christus. DONDERDAG, half 5 Catechismus; half 8 Lof met Rozenhoedje. VRIJDAG, half 8 Kruiswegoefening en Rozenhoedje. ZATERDAG, half 4 Catechismus; half 8 Lof met Rozenhoedje. Van 5half 10 gele genheid om te biechten. A.s. Zondag Eucharistische Dag. CONGRES VAN DE FEDERATIE VAN DIOCESANE R.-K. VOLKS- EN WERKLIEDEN-BONDEN. (Van een bijzonderen berichtgever). (Slot.) Rede Mr. J. B. Bomans. 't Was te bemerken dat eu. thans iets buitenge woons zou gebeuren. Toen de voorzitter, de heer van Ryen, aanstalten maakte om den heer Mr. J. B. Bomans het woord te verleenen. De gevierde spreker werd met applaus ontvan gen toen hij voor het publiek verscheen. Spreker begon met zijn genoegen uit te sprekci, Romantisch verhaal uit den tijd DER FRANSCHE REVOLUTIE. 5? Uitgeput liet hij zich van het bed vallen waggelde als een dronkaard naar de <aars. roén opende hij den koker en haalde er ouu tsprekelijke. moeite, want zijn vin- wegerden hem hun dienst, eenige pa- 'eten uit te voorschijn, die hij met wezen- 0ijen blik doorlas. -tók hen gered," zei hij. tty U kon niet meer uitbrengen; hij had de te brieven herkend, de eenige die hij aan v6t.]0ljr geschreven had; zij zaten in den jrte'Pas van den vroegeren soldaat, ba 'J. »tak de kostbare papieren zorgvuldig V- i'0*1' legde den ledigen koker weer on- de matras en poogde toen met nieuwe k) kracht, het lijk- weer op zijn plaats i^trgen. een bovenmenschelijke inspanning van twintig minuten slaagde hij er in, maar wat hij ook deed, hij kon het koperen kruisje, dat bij de verplaatsing aan de vingers van den doode was ontvallen, niet meer daartus- schen geplaatst krijgen; toen legde hij het op de borst in het bereik der nog gevouwen handen, zoodat men geiooven kon, dat *et vanzelf daaraan ontgleden was. Toen Brulard de hut u.tsloop. zag hij tot zijn groote voldoening dat de lucht betrok ken was; hij kon dus hopen; dat hij den terugweg naar huis zonder hinderlijke ont moetingen zou afleggen. Inderdaad bereikte hij de kleine poort van zijn tuin, zoo goed als voilkomen zeker, dat hij niet gezien was; in zijn huis was alles in diepe rust; hij kon dus, zoo het noodig was, den anderen dag veilig zeggen, dat hij voor middernacht van zijn uitstapje was terug geweest, hoewel het reeds drie uur in den morgen was. Hij besloot de papieren te bewaren tot aan deu dag dat hij ze onder de oogen van Pierriche kon leggen en hom1 zeggen, dat zoo de waarheid ontdekt werd, dit Blechts Moor hem gedaan kon zijn. De papieren werden i.n een geheime ijzeren kast gesloten. waarin Bru'ard zijd bewijzen van eigendom bewaarde en waarvan bij alleen de sleu tel bezat. Bij het aanbreken van den dag begat Bru lard zich le bed. /-ij» leden schenen ver brijzeld, een zenuwachtig rillen doorliep zijn lichaam. Echter had hij een troostende ge dachte te midden zijner lichamelijke ver moeienis en zedelijke folteringen. Brulard meende het geluk voor de toekomst van zijn kind verzekerd te hebben. Toen hij Francine wederzag, drukte hij haar met vuur de hand en verzekerde haar nogmaals dat hij geen andere gedachte had dan haar gelukkig té maken, en liaar smeek te altijd oprecht jegens hem te zijn. In den loop van den dag zag hij het lijk van Dufour langs zijn vensters voorbijdra,- gen, en uit het kalme uiterlijk van de wei nige landiiedon, die het vergezelden, leidde hij af, dat men niets vermoedde van het geen er gebeurd was- Deze zekerheid Stel de hem verder gerust en met, een soort van voldoening kon hij denken, dat Vivant niets in het huis van den doodc zou vinden. Toch had Vivant er iete gevonden. XVIII. Dén avond van denzelfden dag kwam Vi vant, die aan een hevige ontroering ten prooi scheen, in de herberg van den ,,,Groo- ten Sint Hubert", en trof Denis juist op het oogenblik dat hij zich aan het avond maal zette. üBij den eersten blik, dien de oude pikeur op een stoel neervallen,' met' het uiterlijk dat. deze hem iets had toe te vertrouwen en hij beval terstond zijn kleinen knecht Cascaret om zijn bord soep buiten te gaan opetefi. met de bijvoeging dat "niets beter voor glen eetlust was dan de zomerlucht. Toen zij alleen waren, liet Vivant zich op den stoel neervallen, met het uiterlijk van iemand die sleclitgeluimd is, en brom de tusschen zijne tanden: „ik ben te laat gekomen." „Dat heb ik wel gezegd, mijn jongen; de oude wolf ia u voor geweest." Afaar gaat hij dan met den duivel om? „Wel zeker, raadt gij dat nu pas; de duivel en hij spreken eik-ander juist wan neer zü willen." „Denk eens, Denis," hervatte Vivant, „se dert drie uur in den morgen, hield ik de wacht in den omtrek van de hut, en sedert uien tijd is er niemand geweest dan 'de koude moeder Mathelie, de lijkbezorgster, de pastoor met den koster, twee koorknap en eenige pachters van het kasteel óm begrafenis Lij te wonen. Toen allen .met liet lijk vertrokken waren, sloot ik de deur en woelde de geheele matras om; terstond haalde ik er dit kokertje uit; het was ledig. Ik ging weer aan het zoeken, maar niets, niets was er te vinden. Ik wilde het juist opgeven toen ik iets scherps in mijue han i voelde steken en ik haalde er dit afschu welijk sieraad uit, dat gij wel kent cve© als ik." En Vivant toonde Denis een groote gou den doekspeld, welker knop een kleine tro- phee vormde uit een bijl en een vrijheic - muts samengesteld. (Wordt vervolgd). ^ordeu van Palestina isaamgevloeid, de lessen ÈWS.nién volgen van Gamaliel en andere in dio wetenschap beroemde Phariseeën.. Onder die leerlingen 'zochten de meesters enkele jongelieden uit om die op Jezus af te zenden. Speciaal adres «oor 8011 (AUTEURSRECHT VOORBEHOUDEN) HAAR

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1918 | | pagina 9