F. TH. EVERARD LEZINGEN - ARMENRAAD. 12 m Haarlemsche Bankvereeniging loket-kluizeri. d-Spaansche-j» ziekte. pnianinniBBiiBEiiii Wat is de oorzaak dat 10 mBILLIJKE FRÜ2EN en PRIiA WAAR. l 1 i s, VÜICITEIBORSTPUIT Wormpoeders vara Jacoba Maria Wortetboer BIJBELCURSUS SAFE-DEPOSIT. liÉp-ïinspAi (üoedkoGue ROOKTABAK PR1NSE S? Vischhandel ,DOGGERSBANK", GEBROKEN BRILLE-GLAZEN makt de vloer spiegelglad. Za&izadenkeuring. *r* SSS» A*»,, AAN- EN VERKOOP VAN EFEEGTEN couiPCküs mm KQEKENHEIM FOTO'S FOTQ'Sj HAARLEM. Chemische fabriek „VRIESIA" ALKMAAR. Telef. 324. Brandverzekering- maatschappij Nu Chocolade duur en fsijjna niet verkrijgbaar» is, bevelen wij onze heerlijke ARBEID'ADELT. INCASSO'S (Tarief verkrijgbaar) DEPOSITO'S PROLOüCUniEü (tegen zekerheid) ADMIHISTRATIEN ASSURANTIËN Varkooping lepehoamen. Kunstlaitsien, Vullingen en IPrJmSöo® trekken „OE BIOEBEMIJÊE UEFDEBEURS1' H. ZQStfsE a Baliestraat 8, Schoten. Gestort Kapitaal f 4bQ5Q.00Q. Reserve ca. f 850.000 Landbouwers die hun Zaaigranen onder con trole wenscben uit te zaaien, gelieven tijdig den controleur uit hun ressort te waarschuwen, om de zakken te ontlooden en de zaaimachine te inspecteeren. 2065 in 15 verschillende smaken ten zeerste aan. Ostadestraat 12. E. DE REK. Telefoon 1738. "■dei AMSTERÜftiSi" - 397 HAARLEMS Kruisweg 59 TeS„ 8SÖ0 inschrijving verknopen: 17 IËPEBOOÜ5ËH, 2030 KlEUWEKDUK 105, AMSTERDAM DE BEGHAFEMWboS JANSSTRAAT6I., vcor Inboedels, KIMBEKHUfSVEST 41 Hl. BëifgSDaepJ TELEFOON £ë3i EERLIJKE LIEDEN Hwtotrs p!Jjp®sï!@sa SC«Sdesr»-iÏEr*a;irte«rEÈ?g 3Q*36CAD£&y i 'abinetjjormaaè MAX Rekening-Courant met Rentevergoeding. Giroverkeeiv Circulaire Cheques. BannenSandsche Cretfietbrieven- Credieten. neemt gelden a deposito op nader overeen te komen voorwaarden. SIJLSYRftAT m - TEL. £659. g Fa. OSCAR KEU* Koningstraat Ë6 over Paaotaarst. Hollandsche Maatschappij van Landbouw. Anna Pauiowna J- V. KOSSEM Jr. Aanbevelend, Bezoekt den BAZAAR op Woensdag 13 Nov. van 2-5 en Donderdag 14 Nov. van 10-12 en van 2-5 uur in Hotel FUNCKLER. Groote opkomst dringend aanbevolen. 24STE ZONDAG NA PINKSTEREN* (5de Zondag na Driekoningen^ De parabel van het graan en het onkruid, Evangelie volgens den H. Mattheua; XIII, 24-30, In dien tijde stelde Jezus de scharen deze ge- vën4de°rrhemelen is gelijk aan maisch, die goed zaad op zijnen akker zaaide. Maar, ter- zaaide onkruid tusschen de tarwe en gmg heen. Als nu de halmen opgeschoten en de vrucht voortkwam, toen openbaarde zich het onkruid. En de dienaren van den huisvader kwamen hem zee-en - Heer, hebt gij geen goed zaad op Uwen akker gezaaid? Vanwaar konn dan het onkruid? Én Hi>' zeide hun: Een yijand heeft het gedaan. De dienaren zeiden hern dan: Wilt gij, dat wij het gaan bijeen 'plukken? En hij zeide: Neen, opdat ge het onkruid uitplukkende, daarmee bij toeval niet tegelijk de tarwe uittrekt. Laat het beide opwassen tot den oogst en ten tijde van den oogst zal ik de maaiers zeggen: Plukt eerst hot onkruid bijeen, en bindt het in bundels om te verbranden; maar verzamelt de tarwe in mijne schuur. Pastoor: Hoe kom ik vandaag aan de weet, wat onder „te dien tijde" dient verstaan te worden. lansen: Hierzool In mijn Camsms-Bij- béftje heb ik de zaak te voren al eens nageplozen. Te dien tijde was de eigen dag, waarop Jezus de storm op het Meer stilde. De Meester bevond zich toen in een bark op het meer van Genezareth; het volk, dat Hem bij drommen volgde, stond op den oever. Alstoen sprak Jezus deze parabel uit. Pastoor: Precies, maar niet enkel deze parabel, maar ook die van het mosterdzaadje en net zuurdeeg, welke wij volgenden Zondag te hoeren krijgenalsook die van den zaaier, die uitging om te zaaien, welke op den dag van Sexagesima is ingedeeld. Wat nu den uitleg 'lezer parabel betreft, wilde ik beginnen met na ie vertellen, wat ons Heer daar zeL van zegt, dat zal ons helpen om zin en toepassing beter t£ f-f nPse' n"Dat wordt tip-top vanmorgen. Heeft Christus zelf ons Zijn gelijkenissen uitge- Wd? Nooit van gehoord! p a s t o o r: Nooit van gehoord, misschien wel hierom, dat onder alle parabels slechts twee in dit voorrecht deelden en van die twee is deze toevallig de eerote. De les, die Christus ons hier op het hart bindt, kan in enkele woorden worden saamgevat: De vergelding onzer goede werken en de straf voor onze zonden zal niet in dit te genwoordig maar in het toekomende leven plaats vinden. Hier in de wereld zijn goeden en boozen dooreengemengd, en in den regel zend. God aar de zondaar» tneroeneden getü kastijdingen tóe. ook door onechuldigen gevoeld zou worden. Toch blijft het eisch, dat zondaars en rechtvaardigen beidenvergelding vinden. Broer»: Omdat God een rechtvaardig God is! Pastoor: Welk hoogste vonnis over onze daden plaats vindt....,? Broers: In de eeuwigheid. Pastoor: Dat wil de Meester ons dit maal inscherpen en doet dit door de voorgelezen gelijkenis. Het rijk der Hemelen, zegt Hij, Is ge lijk een mensch, die goed zaad op zijnen akker zaaide. Met andere woordenOp aarde,waar de mensch zich voorbereidt om in het koninkrijk der hemelen in te gaan, gaat het zoo ongeveer toe, als het op eenen akker toegaatIs onze wereld niet als een akker, die de Zoon van God kwam bebouwen om er een rijken oogst van uit verkorenen van te winnen Door woord en voor beeld heeft de Zoon van God dat goede zaad ge zaaid, waarvan de vruchtbare korenhalmen de rechtvaardigen voorstellen. Jammer genoeg had die goddelijke Landman een vijand. Peeters: De duivel natuurlijk. Pastoor: De duivel, afgunstig op het geluk, dat ons in den hemel wacht waar niemand minder dan wij zijn ledige plaats zullen inne men. Het zien van dit onmetelijk veld, waar de zielen voor den hemel opgroeiden, wekte zijn nijd en jaloerschheid op. Wat doet hij Hij wacht den nacht af en terwijl dn menschen sliepen, kwam hij en zaaide onkrtdd tusschen de tarwe en ging heen. Secretaris: 't Kan zijn, dat ik iets be lachelijks vraag, maar waarom komt de duivel, voor wien dag ncch nacht bestaat, bij voorkeur als een dief in den nacht? Pastoor: Waneer een voorpost een vij andelijken overval verwacht, wordt er scherp wacht gehouden, met het geweer aan den voet. Maar als de schildwacht slaapt, heeft de vijand op het onverwachts verschijnend, gemakkelijk spel. Zoo kiest de helsche vijand ook met voor liefde liet uur, waarop wij slapen" om ons te bekoren, daar wi' dan minder op onze hoede en zwakker zij*, in onzeii tegenstand. Vandaar dat we bestendig waken moeten: Waakt en bidt, moe digt Jezus ons aan en nu is waken precies het tegenovergestelde van slapen. Jansen: Goeden morgen, dat is nu nog het eenige waf we tegenwoordig zonder bezwaar kunnen doen. Mogen we nu ook niet meer sla pen? Pastoor: Zeker, maar zelfs in onzen slaap moeten we waakzaam zijn. Door aleer we ter raste gaan H knielen voor onzen Vader, die in de hemelen is, en als het stil gebed dan is uit gestort en gedankt voor al Gods trohwe op dien langen dag en vergeving is gevonden voor al de zonden, die dien dag bevlekt hebben, dan eerst sluit de Christen de oogen, vergeet wat om tem ]g en werpt rich af slapende m de trouwe armen ran zijn Ood, dien Waditer Israëls, wiens oog nooit sluimert En met God bij zijn ziel en zijne ziele met Ood vereenigd, sluimert hif dan veilig in de ruste des slaapa Peetera: Pastoor, wat ia dat voor een onkruid, dat midden in de tarwe gezaaid werd? Pastoor: Een onkruid van allerschade lijkst allooi en maar al te goed in Palestina be kend, de zwarte zowan, de bittere en vergiftige tera, dat onder het opgroeien niet van het wa re koren kan worden onderscheiden. Uit louter boosaardigheid werpt men het soms op een ko renakker, wat het veld voor lange jaren bederft, want het is hardnekkig goedje, die tera. Toch is het broodnoodig, het vaiï het goede graan af te zonderen, aangezien het door het meel gemalen duizelingoi verwekt, een soort van verstands verbijstering, die den dood tengevolge kan heb ben in Palestina wordt het koren in zeer on- zuiveren toestand en vermengd met allerlei, dat er met in behoort, op de markt gebracht. De monsters, die in de bazars aangeboden worden eö waarnaar de verkoop geschiedt, zijn vol stof en steentjes van den dorschvloer In de open lucht, van te lichte of beschadigde graan korrels, van gerst en allerlei zaden van wilde grassoorten en onkruid. De landbouwer noch de koopman doen eenige moeite om het graan te zuiveren en dit feit neeft er grooteliiks toe bijge dragen, om het uitstekende kóren van Syrië op de Europeesche markten in discrediet te brengen. Maar het hindert den verbruiker in het Heilige Land met en indien er in den jaarlijkschen voor raad, dien hij inslaat, slechts voldoende goed ko ren is. bekreunt hij èr zich niet om, wat die voor raad verder bevat. In e}^e huishouding toch worot op gezette tijden een deel van den voor raad gezuiverd van alle onreine bestanddeelen. In arme gezinnen geschiedt dit door een der bei de echtgenooten, bij meervermogenden door hun gansche jaar wordt er „ge- zilt en dit is een der leerrijkste en belangrijk- rvl ^'g^ascdigheden van het leven in Palestina. p- f A. J*VdU UBl IVÏVW zzz i O'wiraa. zeer, cue daarvoor gebruikt wordt is ondiep, maar zeer groot en wordt phi/rbal genoemd.. De tersche vrouw neemt plaats op den grond, nppmf".! mtd,e binnenplaats van het huis en w i i. half vol 'met koren, tusschen de w n;.Z,'i begint haar werk. dat zij met g ote Ee.iendigheid verricht,, door de zeef zes of zeven maal van rechts naar links te schudden, waardoor al het gebreken stroo en het kaf, dat nog tusschen het koren zat, naar boven komt. net grootste gedeelte daarvan kan ze nu met de nand verzamelen en wegwerpen. Nu begint ze cie zeef m schuine houding te brengen en gedu- ïende geruimen tijd op en neer te bewegen, ter- w uit alle macht er overheen blaast.. Dit deel van de behandeling heeft een drieledig gevolg. Ten eerste: al het vuil, aarde, kleine korrels vallen gerst en door de gaatjes van de zeef op den grond. Ten tweede: al het achtergebleven stroo en kaf wordt vooral door haar aanhoudend blazen, op één hoop gebracht in dat deel van de zeef, dat het verst van haar verwijderd is. Ten derde: het goede koren blijft op een hoop midden in de zeef liggen, terwijl al de steentjes een afzonderlijk hoopje vormen op 't deel, dat het dichtst bij haar borst is. Nu neemt zij met de hand de steentjes, het stroo en het kaf weg, zet de zeef neer en houdt met vinger en duim een zorgvuldige nalezing van alle on zuiverheden, die nog overgebleven zijn. Daarmee is het ziften afgeloopen. Secretaris: Na die landbouwkundige dissertatie wordt ook de Schriftuurplaats duiae- lijker, waar Christus tot Petrus zegt: Simon, zie de satan heeft ulieden zeer begeerd om ie ziften maar ik heb voor u gebeden, dat uw geloof niet wankele. Pastoor: Zeker, satan was dien nacht, waarop de Heiland van de eene rechtbank naar de andere werd gesleurd, zoo kwaadaardig mo gelijk bezig met het ziften van den discipel des Heeren. Hij wierp en schudde hem onophoudelijk heen en weer en was er op uit om wat slecht en minderwaardig in het karakter van den apostel was, naar voren te brengen. Een andere plaats aan het ziften ontleend is ■J-/ Want zie ik zal bevel geven En Jk zal het huis van Israël ziften onder al de heidenen. Gelijk koren in een zeef gezift wordt. En niet één steentje zal ter aarde vallen. Israël werd verstrooid onder de heidenen, Is heen en weer geworpen, vindt nergens een blij vende woning. Maar het doel is genade, het is ziften. Al het onkruid zal uitvallen, doch van de goede graankorrels zal niet één enkele door de zeef gaan. Die allen blijven behouden. Maar om weer op de parabel terug te komen, de dienaars van den huisvader wilden al aan stonds aan het onkruidwieden, terwijl het nog te velde stond. Wie stellen die dienaars voor? Secretaris: Dat zullen de goede Chris tenen, de volgelingen en knechten van Ons Heer ziin. Pastoor: Ook onder hen worden gevon den, die zich verwonderen en ergeren over zoo veel kwaad in de wereld en als de ap»stelen in bet geteisterde schip den Meester toeroepen: Heer. ontwaak toch. wij vergaar» Zoo spo»diff geeft de huisvader hun niet te kennen, dat hij de vijand is, die 't onkruid zaaide, of zij willen aan den slag om het bijeen te plukken. Uitste kende werklui, die voor geea arbeid terugschrik ken, want het oskraid moest twijg voor twijg worden uitgerukt, waf buiten kijf veel tijd en moeite koeten zou. Maar hun ijver is even over dreven als verdacht en geliikt op dien van de aoostelen. welke verstoord, dat men hen wewjer- de fe ontvangen den Meester de vraag stelden: Wilt Oe, dat we het vuur hemels over hen afroepen. Zij vergaten, dat het hier ep aande geen tijd van vergelding, maar een tijd van be proeving is, temeer, wijl iedere kastijding van een schuldige onvermijdelijk ook moeite en verdriet van tal van onschuldige» met zich brengt. Ver onderstel eens, dat een slechte rijke hier zijn re kening krijgt thuisgestuurd; met dezelfde kastij ding, die den vader en echtgenoot treft worden ook zijn vrouw en kinderen getroffen, hoe lof waardig en vlekkeloos hun 'gedrag ook zij. Broers: Dat is dus de diepe zin van Je zus' woorden: Neen, opdat gij het onkruid uit plukkende, daarmee met bij toeval te gelijk dt tarwe uittrekt. Laat beide opwassen lot den oogjj Pastoor: Bij den oogst ten jongste dage zal de schifting gemakkelijk vallen, één zwenk van de groote zeef zal volkomen scheiding tt weeg brengen en het onkruid, alsdan meer dan ooit herkenbaar, zal aan den kant geleed wordei zonder iets te bederven of te verliezen van het goede graan. Het eimfcevel van den huisvader bij de voleinding der wereldoogst aan ziin maaiers- Plukt eerst het onkruid bqten en bindt het in bundels om. te verbranden en verzamdt de ia-we in mijn schuur. Secretaris: Die scheiding en lotsbe stemming van goeden en kwaden is overduidclijk maar wie zijn hier de maaiers? Pastoor: Hoor daarover den Meester zelf: De Zoon des menschen zal zijn ewe'-n uitzenden en zij zullen uit zijn rijk verzamehn al de ergernissen en. degenen, die rfffrsr *ru<;rr~ heid doen en zullen hen werpen in den oven des vuurs daar geween zal zijn en geknars ver tan den. Alsdan zullen de rechtvaardigen linken nis de zon in het Rijk huns Vaders. Dat is de bm-li- ge uitleg van deze veelzeggende parabel en te vens de verklaring van veel wat bierbenedm duister lijkt. God laat de goddeloozen leven, op dat allen zouden begrijpen, dat er een andere wereid zijn moet. Er moet een plaats ziin, waar schitterende schurkerij In verzekerde beva-H; wordt genoiriïn en de onschuld zich zal kimden Sprichten onder den voet der verdrukking Nn- P™*» Oordeelsdag moeten wii de on - recntigneden dezes levens verwijden Die wc'-" hier op aarde niet berecht, er moet dus de em oi andere plaats zijn, waar zij wèl berech' wm- den. Gt] kunt mij niet wijs maken dat de man. die altijd met tijgeroogen naar zijn medemm scnen neeft gezien en geen schooner muziek k-->- de dan bet geluid der brekende bart-n, dat die man uit ziin statiekoets zal stappen aan de von-- ueur van het graf en regelrecht doorgaan naa de-achterdeur van het graf en daar in e-* b» melsche landauer zal sfij'gen, die reeds voor h-— gereed staat. Dat kan onmogeliik - klaagde er over, dat hij vorsten te voet had zien gaan en bedelaars te paard; er moet eenma'' een tijd komen waarop de voet, die er recht on heeft, in den stijgbeugel zal gezet worden Zoo goed voor de eeuwigheid s l- geldt dus de leus: Reehfs b~>„> 2213 Woensdag 13 November, Dr. J. H. ADRIANI, Utrecht. (techniek en ethiek van het Armbezoek) Woensdag 20 November, Mr. j EVERTS, Amsterdam. (de Armbezoeker en zijn taak tegenover de kinderen) Woensdag 27 November, de heer J. W. JURREMA, Amsterdam. (d e Armbezoeker en zijn taak tegenover de volwassenen) Woensdag 4 December, Arts H. F. FLEISCHER,Gravenbage (de Armbezoeker en zijn taak tegenover de zieken) De lezingen worden gehouden dee avonds te 7Yj UUr in DE KROON. Groote Markt. Kaarten xijn gratis verkrijgbaar aan het kantoor van den Armenraad, Jansweg 39. Het Uagelijksch Bestuur van den Armenraad, 2089 Mr. Dr. W. P. VIS. Voorzitter. Mr. P. E. BARBAS, Secretaris. van no. De Ontvanger der Registratie en Domeinen te Haarlem zal op ttccnsctag, »3 November 19(8 des voormiddags 11 uur te zijnen kantore Nieuwegracht no. 13, kamer 7 bij staande langs, den Rijksweg Haarlera- Velsen, onder Schoten, tusschen de H M palen 38- 40 en 39—40. Notitién zijn kosteloos te verkrij gen ten genoemden kantore. 1818 Het oudste adres voos* IS „Zijn eigen doodshemd wou hij hebben," Het ujakoniehuisinannetje Van Hildebrand was niet verzekerd bij Vandaar zijn zorg. maman» Beleefd aanbevelend, 2029 fliïttu Nog voor geregelde afname. Geen kort doch grove Rooktabak a 35 ct„ per» ona. Proefzendingen van af 3 Kilo f IS.—. Proefzending van 1 Kilo f 5.50 franco. Monsters tegen betaling. 2273 Vrecenoordlaan 46 A, R'ciam. k'.mnen Kc-Prfen, Oekens, tóatrautnaa, Meuiwien, tfioerceifen, Karpetten, gordijnen enz. bekomen op gemakkelijke voorwaarden. Br. No. 2018 bur. van dit IN 2021 üoif Holfandsch kent^rondi"3"' d!t' tegelijkertijd nette^gemfeeS methode, waarbij men wlrffiSS en zuive; snrriJ, ei jkgoed etm&d wordea i AS6U4KB.&** Xmm-M r«ESreiAG*N Aalsmeer - Beverwijk - Bloemendaal - Edam - HiiEegom - Hoofddorp Leiden - Lisse - Purmeread - lJmuiden - Zandvoort. MI|nhardt's glorintabletten ontsmetten de slijmvliezen van mond en keel, waarlangs zeer waarschijnlijk de besmetting plaats vindt. j l'er doos 50 d. 3doozen f 1.40 j Fabrikant: A. M1JMHARDT Pharm. Fabr. Zeist. I Verkrijgb. bij Apotb en Drogisten I in 5 weken onze omzet ruim verdubbeld i»? KOM! moeilijkheden en het üjdS^ gepaard gaan met de verouderde leenwijzen. 2ois Privaaües billijk. Cursusgeld f 1.75 per maand. Ft'Ce.les gratis. JOHN. C. MOORE, Verspronckweg 10 worden door ons zeer spoedig door nieuwe vervangen. Onze voorraad ruw glas is zeer groot en wij kunnen bijna alle glazen uit voorraad leveren. 2283 TELEFOCN (£43 OPriClEN Bal-Was DE HftARLEia&CHE CPGEaaCïST SS4B. KANTOOR TE HAARLEM verzekert tegen vaste en billijke pre- iniën alle Onroerende en Roerende Goederen binnen het Koninkrijk der Nederlanden, tegen schade ontstaan door brand, door liet inslaan van den bliksem en het ontploffen van gas, ook ai heeft dit ontploffen en inslaan geen brand tengevolge gehad. 2008 jjjSo?Overtreffen alle andere wormmiddelen. Overal verkrUgbaar. «lAOHT U VOOR NAMAAK. 1460

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1918 | | pagina 9