m±m m m
ï&m
m m
STAD EN STREEK
BIJBELCURSUS.
Katechismusbericht aan Ouders en Onderwijzers
II m
KERKBERICHTEN
4 SCHAAKRUBRIEK
le leerjaar
KI. Katech. voor Comm.
2e en 3e leerjaar
Kleine Katechismus
45e, 6e en 79 leerjaar
Groote Katechismus
Acte van Berouw.
Van vraag 178 tot en met 182
Acte van Berouw.
Van vraag 446 tot en met451
Acte van Berouw.
Acte van Liefde.
Van vraag 171 toten met 175
Acte van Liefde.
Van vraag 445 tot aan les 55
Acte van Liefde.
Voor het 6e en 7e leerjaar zijn de kleine letters ook leerstof.
Mmmm
bloemendaal.
Wit begint en geeft in twee zottea nwJt
Stand der stukken:
Wit: Kei, Dgö, Td8, Pa4, Pdö, Le4, pio»
b5 en e5.
Zwart: Kd4, Taö, Tg7, Lf6, ph8, pionf
e6, e7. en g6. L t
1
ÉHf lilt
VAN ONZE RECHTBANK
Safaa Al-ooiïïol ooO£ oader ons nog brengt» San
Jouden ïaj terugschrikken en zich afvragen:
ïtebben ook wij daaraan meegeholpen?
Noemt nu dan een besluit en treedt toe tot
Seae vereeniging; brenjgt het kleine offertje
«n ge helpt mee om duizenden ongel ukkigen
te redden uit do klauwen van dien duivel.
En als ge u doo het menschelij'k opzicht
miffaohieu laat weerhouden om ons moreel te
irteanen, doe het dan financieel, want wij moe
ten propaganda maken en dat kost geld.
Veel plannen liggen klaar. Toont nu dat
ro met ons doel sympathiseert. Elk offertje
hoe klein ook, wordt door ons gaarne aan
vaard. Denk er aan, dat ge misschien een ziel
redt, die andere voor eeuwig verloren zou
baan.
Ook lectuur op het gebied van Drankbe
strijding is bij ons welkom. Zendt die aan den
secretarie* den heer v. <L Weyden, Saenredam
etraat 32, waar tevens gelegenheid hestaat
om zich als lid op te geven.
De giften zend© men aan deü penning
meester. den heer J. H, Terhorst. Gen. Botha-
straat 76.
De contributie voor het lidmaatschap be
draagt geen oent. Dat kan dius geen bezwaar
zijn om lid te worden.
Heeft u echter andere bezwaren tegen ons,
kom dan ter vergadering, dan kunnen wij
die bezwaren weerleggen.
De ZeerEeerw. beer Pastoor gaf ons reeds
op bepaalde tijden de Catechismuskamer ter
beschikking. Helpt gij nu mee, dat deze
spoedig te klein "is voor onze vergaderingen
om zoodoende ook meer te doen gevoelen dat
het noodig, hoog noodig is, dat we in onze
parochie een flink vereeniigingsgebouw krij-
gen.
U, mijnheer de redacteur, nogmaals dan
kend voor de mij verleende plaatsruimte, ver
blijf ik, hoogachtend,
J. H. TERHORST.
Gen. Bothastraat 76. Schoten.
Week van 19 Jan. tot 26 Jan.
Leerstof:
Op te zeggen bij den Priester:
(AUTEURSRECHT VOORBEHOUDEN)
KATHEDRALE KERK ST. BAVO.
f ZONDAG, de H.H. Missen om 6, 8 en 9
aur en om half elf de Hoogmis. Onder de H.
Missen van 9 unr en half 11 liefdadigheids
predikatie door Pater Eueefus van Velser-
oerd. Onder alle H.H. Missen oellecte voor
or ze St. Vincentius-Vereeniging. Om 1 uur
Catechismus iu de. kerk. Half 7 Lof met
preek. Vóór het Lof 't Rozenhoedje.
MAANDAG half 11 plechtige Conventu-
eele Mis van het Hoogw. Kapittel. Ook om
half 11 een stille H. Mis in de Sacraments
kapel voor Z. D. H. Mgr. G. Wilmer.
Om kwart over 8 H. Mis voor Elis. v d.
Vosse als lid van het Broederschap tot la
fenis der gel. zielen. 7 uur Lof met Rozen
hoedje voor de gel. zielen.
VRIJDAG om kwart over 8 H. Mis voor
Piet Spoor als lid van het Broed, tot lafenis
der gel. zielen.
ZATERDAG, 7 uur Rozenhoedje in de Ma
riakapel.
Parochiekerk van den H. Joseph.
ZONDAG, de H.H. Missen te 7, half 9
én te half 11 de Hoogmis; 1 uur leering.
7 uur Lof en plechtige opdracht der kinde
ren van de Edelwaeht met toespraak.
MAANDAG 7 uur Oongr. voor jongelingen.
WOENSDAG, 2de der 9 Woensdagen wel
ke het feest van St. Joseph voorafgaan.
Te 7 uur gezongen H. Mis en 's avonds
te half 8 Lof met gebeden.
DONDERDAG, half 8 Lof.
ZATERDAG, half 8 H. Mis voor de be
keering der zondaren in de kapel van het
Mirac. Mariabeeld, 's Nam. van 4—half 10
gelegenheid om te biechten en te hall
Lof'met gebeden voor den vrede.
Parochiekerk van den H. Antonius v. Padua,
ZONDAG, de H.H. Missen om half 6,
kwart voor 7, 8 uur Kindermis, 9 uur en
bait 11 de Hoogmis, om 12 uur Catechis
mus, om half vier de cspers.
In alle H.H. Missen liefdadigheidspredika-
tie en collecte voor de St. Mart ka vereeniging
toit bescherming van meisjes.
DiNbDAG, om uur mistelling van bet
Allerheiligste tot het verdienen van den vol-
8 uur gezongen H. Mis. Des
van St Jan. r'am
om 7 uur en half 9 do stille
avonds om half 8 Lof ter eere van den H.
Antonius meit gebeden der Broederschap en
ppredikatie.
VRIJDAG, om 8 uur gezongen Mis, en
's avonds om half 8 Lof en oefening van den
H. Kruisweg voor de leden van het Broe
derschap.
ZATERDAG, van half 5—half 10 gelegen
heid om te biechten. A.s. Zondag om half 3
predikatie voor de doofstommen in de kapel
van het R. K. Ziekenhuis „Johannes de Deo".
Om half 4 vergadering voor de leden der
Derde Orde en visitatie.
t t-r-chap pon.
DERDE ORDE.
WOENSDAG, half 8 en kwart over 8 drie
H H. Missen, waarna liefdedienst voer de over
leden leden Willem van Huizen, Engelina
Kaasgaren en Catharina v. Huizen.
BROEDERSCHAP ST. ANTONIUS.
DONDERDAG, half 10 voor de Wed. Anna
Hartog—Hendriks.
BROEDERSCHAP H. KRUISWEG.
ZATERDAG 7 en half 8 uur H.H. Missen
voor de overleden leden Cornelia Okhuizen,
Joanna Emmelkamp, Adriana Albers en An
na ChristiaansVan der Schellingen.
Kerk van het AHerbeil'gste Hart.
ZONDAG, te 7 en 9 uur dc stiiLe H.H.
Missen, te kalf 11 de Hoogmis. Onder dc
H.H. Missen predikatie en collecte voor de
Martha-Vereeniging. Te half 1 Catechis
mus. Te 4 uur Lof en Rozenhoedje.
DINSDAG, te verdienen volle aflaat. Te
half 8 gezongen H. Mus ter eere van den
H. Antonius. Hel H. Sacrament blijft ter
aanbidding uitgesteld tot na de H. Mis van
9 uur. Te 7 uur Lof. Van half 8 tot 9 uur
felegenheid tot het verkrijgen van Katho-
ieke lectuur.
VRIJDAG, te half 8 gezongen H. Mis tei
eere van het H. Hart. Te 7 uur Lof. 'predikatie. "ïe 3 uur de Vespers.
ZATERDAG, 's avonds van 5—halt 10 ge- ZATERDAG 's av. te' 7 uur Lof.
tegenheid om te biechten. -
puroehie O. L. Vrouw v. d. H. Rozenkrans.
(S tl- n->)i
ZONDAG, de H.H. Missen zijn te half 6,
7 en 9 uur. Te half 11 de Hoogmis, 12 uur
Catechismus voor de meisjes, 1 uur voor de
jongens. Half 3 Jongens-Congregatie. Te 7
uur Lof en Rozenhoedje.
MAANDAG, 's avonds half 8 Lof ter eere
van de H. Maagd.
WOENSDAG te 8 uua* gezongen Requiem
voor de overledenen, die op St. Barbara en
Bavo zijn begraven. Des avonds half 8 lof
ter eere van den H. Joseph.
ZATERDAG, 's namiddags van 4half 10
gelegenheid om te biechten.
Aartsbroederschap van de H. Familie.
De vergadering wordt iederen Zondag ge
houden te half 5 unr in de kerk aan het
Spaarne. Vóór do vergadering bestaat er
gelegenheid zich op te geven als lid der H.
Familie en van „Voor Eer en Deugd."
ZONDAG 19 Jan. wordt het bestuur van de
Propagandaclub verzocht zich vóór de verga
dering een ©ogenblik in de bijsacristy tc be
geven.
Parochiekerk van St. Elisabth en Barbara.
ZONDAG, de H. H.
Missen te half 6, kwart
over 7, 9 uur en half 11
onder de H.H. Missen
te 9 en 10K unr liefda-
di gheid'Spr ed ika ties
door een Eerw. Pater
der Jesuiten, ten bate
van de St. Vincentins-
Vereeniging; 12 en 1
uur Catechismus, half
7 Lof en Preek. Na de
H. Mis van kwart over
7 nur algemeene H.
Communie.
DINSDAG, kwart
over 8 en 9 uur de H.
H. Missen voor de over
leden familie en tot intentie dergenen die
in de bos voer de geloovige zielen geofferd
hebben, half 8 Lof.
DONDERDAG. 9 uur H. Mis voor de
leden der Broederschap van O. L. Vr. van
Altij-Jd. Bijstand, half 8 Lof.
ZATERDAG, gelegenheid tot biechten van
half 8—half 10 voor kinderen en ouderen,
van 4—5 uur voor kinderen, van 6half
10 voor ouderen.
[>-ko-'it *-I, St_ .Yjirt
ZONDAG
H.H. Missen, te half 11 de Hoogmis, 1 uur
Catechismus voor de jongens, 2 uur Cate
chismus voor de meisjes; te 7 uur Lof en
preek.
DINSDAG, half 8 uur Lof tor eere van den
H. Antonius. z
DONDERDAG, om half 8 Lof ter eere van
bet A Herb Sacrament.
VRIJDAG, van half 5 tot half 9 bdeeht-
hooren voor de kinderen.
ZATERDAG, van 4 tot half 10 biechtboo-
ren.
Woensdag- en Vrijdagmorgen wordt de
kerk om 6 uur geopend en kwart over 6
en half 7 de H. Communie uitgereikt.
ZONDAG, de H.H. Missen om 7, 9 en half
11 de Hoogmis, half 2 Catechismus, half 8
Lof met preek.
MAANDAG half 8 stil bezoek bij het H.
Sacrament.
DINSDAG half 8 stil bezoek bij het H.
Sacrament.
WOENSDAG, 12 uur Catechismus, haif 3
Catechismus, 8 uur Cursus in de R.K. Gel.
en Ze deleer over het bovennatuurlijk leven
der H. Kerk.
DONDERDAG, ha.ll 8 Lof ter eere van het
H. Sacrament.
VRIJDAG, 12 uur Catechismus, half 8
Kruisweg-oefening en veneering van de re
likwie van het H. Kruis.
ZATERDAG, half 4 Catechismus, half 8 Lof
ter eere van Maria.
Van 5—had IU biechtgelegenheid.
O verveen.
ZONDAG, de H.H. Missen te 7 uur en
te half negen. Te 10 uur de Hoogmis met
SCHOTEN (St. Ldduinorkerki)
(Kapel op 'fc Kerkhof).
ZONDAG, 8 uur Vroegmis, 10 uur Hoog
mis; half 12 verpachting der plaatsen. Om
2 uur moeten alle kinderen, jongens en meis
jes zich aanmelden voor catechismus tusschen
11 en 12 jaar. 's avonds 7 unr Lof ter eere aan
Maria.
MAANDAG, 's avonds half 8 Lof ter eere
van de H. Liduina.
DINSDAG, 8 u. stilte H. Mis ter eere van
den H. Antonius van Padua.
WOENSDAG, om 2 uur moeten alle kinde
ren, jongens en meisjes van 9 en 10 jaar zdc-h<
komen aanmelden voor de Catechismus.
VRIJDAG, half 8 Lof ter eere van het
B Hart voor de bekeering der zondaars.
ZATERDAG ,om 2 uur moeten alle kinde
ren, jongens en meisjes, van 7 en 8 jaar, zich
komen aanmelden voor de Catechismus. Van
79 nur bieohthooren; van 45 uur voor de
kinderen.
De pastorie is gevcs igd: OvertonStraat 5.
SCHOTEN (St. Bavo).
ZONDAG, om 8 uur de vroegmis en om
half 11 do Hoogmis. Om 12 uur de Cate
chismus. Om kwart voor 3 uur Rozenhoed
je voer den vrede en om 3 uur de Vespers.
DINSDAG, half 8 gezongen St. Antonius-
mis.
WOENSDAG, des middags om half viea
Lof ter eere van het Allerheiligst Sacrament.
VRIJDAG, des middags om half 4 Lof tei
eere van het Allerheiligst Hart van Jezus
met Rozenhoedje voor den Vrede.
ZATERDAG, smiduags van 49 uur ge-
legenüeid om te biechten.
HEEMSTEDE.
ZONDAG, te 7 en 9 uur stilte H.H. Mis
sen, half 11 de Hoogmis, 3 uur oefening v. d.
H. Kruisweg; 6 uur Lof.
DINSDAG, 's avonds 7 uur Vergadering der
H. Familie, afd. vrouwen.
DONDERDAG half 9 gezongen H Mis.
ZATERDAG, 'smiddags 4 UUI üieehthoo-
ren: 7 uur Lof.
Redacleur Alph. M. Voorting, Tempelier
straat 50, Haarlem.
Verzoeke alle correspondentie betreffende
tleze rubriek te adres9eeren aan bovenstaand
cici res
PROBLEEM No. 119.
Dr. E. Lasker.
Zwart (7).
ede
Wit (6).
Wit begint en geeft in twee zetten mat.
Stand der stukken.
Wit: Kal, Dg2, Ta4, Pd4 en f3; pion f2.
Zwart: Kf4, LcG, Lf8, Pg7; pion d6, f6
en ti5.
PROBLEEM No. 120.
K. Erlin.
Zwart (9).
PROBLEEM No.
S. Magner.
Zwart (1).
121.
Wit begint en geeft in drie zetten raat.
Stand der stukken:
Wit: Kg2, Dd2, Lg3 en pion f6.
Zwart: Kf5.
OPLOSSING.
De oplossing van Probleem no. 117 van
G. Jordan te Haarlem is: 1. Pfl— g3, Pe6
g7; 2. De4 mat, enz. Van no. 118, van
A. M. Voorting te Haarlem: 1. e2e4, d4
d3; 2. b2—b3 mat, enz.
Goede oplossing in dank ontvangen van:
J. Nieuwjaar, no. 117 en 118; F. Puts 117
en 118, en van K. Bouwman 118, allen te
Haarlem.
CORRESPONDENTIE.
F. C. E. te Lisse. XJw bijdrage in
dank ontvangen. Het zal zoo spoedig mo
gelijk nagezien worden.
HAARL. SCHAAKGEZELSCHAP.
Dit gezelschap vergadert Dinsdagavond
van 811 uur, in de Sociëteit „De Nijver
heid", Jansstr. Belangstellenden zijn steeds
welkom.
HAARL. SCHAAKVEREENIGING
Belangstellenden zijn steeds welkom Ver-
eenigingslokaal Café Brinkman, bovenzaal.
Speelavonden op Maandag 8 uur.
De Arrondissementa rechtbank deed de vol
gende uitspraken op 16 Januari 1919:
M. M., dienstbode te Leeuwarden, diefstal,
5 b-oete of 2 dagen hechtenis;
W. van Zwerkman te Haarlem, diefstal. 9
maanden gev.-straf.
W. B., bankwerker te Haarlem, heling, 4
ruoanderw
F jEL, los-werkman te Haarlem, diefstal,
1 jaar 3 maanden gevj&traf met aftrek prev.
hechtenis;
A. S, los-werkman te Haarlem, diefstal, 1
week gev.straf;
L. B., arbeider te Hillegom, wederspannig.
heid, 3 maanden gev.straf.
J. J. H., boekdrukker te Santpoort, diefstal,
jaar 3 maanden gev straf;
C. de G„ los-werkman te Haarl meer, dief
stal, als voren;
A. v. d. G., boterhandelaar te Rijnsaterwou-
de, poging tot Omkooping, vrijgesproken;
P. W. B., metselaar te Purmereud, mishan
deling ambtenaar, 1 maand gevjstraf
C G. H„ los-werkman te Beverwijk, diefstal,
9 maanden gev.straf met gevangenneming;
j. J. St., boekdrukker te Santpoort, diefstal
0.50 boete of 1 dag hechtenis en 15 boete of
3 dagen hechtenis.
F. v d. G„ zonder beroep te IJmuiden, dief.
stai, 3 boete of 1 dag hechtenis.
TWEEDE ZONDAG NA DRIEKONINGEN.
De bruiloft te Cana.
Evangelie volgens den H. Joannes, II, 1 li
la d-ien tijd© werd er te Cana ia Galilea eeao
bruiloft gehouden ea de moeder van Jezus was
daar. Jezus werd au ook mét Zijne leerlingen
ter bruiloft genoodigd. Toen ©r dan wijn ont
brak, zei-de de moeder van Jezue tot Hem: Zü
bobben go-en wijn. Jez.ua zei-d-e: Vrouw wat
hebt gü met mii te doen? Mijn uur is nog
niet gekomen. Zijne moeder zei-de tot de diena
ren: Doet. hetgeen Hij u zeggen zal. Daar
waren nu zes steenen kruiken, ingevolge de
reiniging der Joden geplaatst, houdende elk
twee of drie maten, Jezus zeide hun: Vult de
kruiken met water. Zü vulden ze dan tot boven
toe. Jezus z-e-id© hun: Schep nu en brengt het
den hofmeester. Zii brachten het. Zoo-dra n<u de
hofmeester het water proefde, hetwelk wijn was
geworden, en miet wist vanwaar het kwam,
schoon de dienaren, die het geput hadden het
wel wisten- riep hii den bruidego-m en z-eide
hemIeder stelt eerst den goeden wijn voor en
els zij genoeg hebben gedronken dan dengeno.
dis minder ie, maar gii hebt den goeden wijn
tot nu too bewaard. Dit begin van zijne wonde
ren maakte Jezus te Cana in Galilea, open
haard© er zijne heerlijkheid en ziine leerlingen
geloofden -in Hem.
Pastoor: Vandaag is het bruiloft te Cana iin
Galilaa. Jezus- en zijne moeder beliooren ook
tot do genood-iaden. 13ii-kbaar rijn er meer men-
sehen sauwozig, dan waarop men gerekend had.
Ea ala eerste gevolg is er natuurlijk geen wiin
gonot-g voorhanden. Zoo-ais gii voelt, is niets
pijnlijker voor gastheer en gastvrouw dan een
cutoereikonden voorraad to nemen en dus te
kort te komen. Jeeus ziet hum stille verlegen-
redd en is er onmiddellijk bii om daar een eind
aan te maken. Hij ziet zes watervaten staan en
geeft een der bedienden la^t ze met water to
vulkui. Dan zegent ziin hand do kruiken en cp
het eigen oogenhlik is liet wijn. echte wd.in.
en onderzoekt zelf maar: ei" is geen
Jd-eursoi in en geen scherpe zuren en «een ver-
liters er van stonden er in 't rond in die water
vatten: zoo goede wijn, dat de leider van het
feest moet toegeven: wel, dat is werkelijk beter
dan al wat wij tot dusver gehad hebben, Gii
heb den goeden wiin tot nu toe bewaard.
Jansen: Waar hadden de bruiloftsgasten die
zes kolossale kruiken water voor noodig?
Pastoor: Bij groote feestmaaltijden waren z
gewoon veel water te gebruiken, meerendeels
echter voor uitwendig gebruik. Men begon met
zich d-e voeten te wasechen alvorens plaats te
nemen op de rutbedden, die onze tegenwoordige
stoelen vervingen. Meerdere malen in den loop
van het feest placht men ook de handen te
verfxieschen, aangezien 't gebruik van vorken
en lepels nog een ongehoorde zaak was. Uit
dit wonder valt zeer zeker te 1-eeren, dat Je-zue
de dingen overvloedi.glij-k doet. II; geloof dat
een kleinere toevoer van wijn wel in het tekort
zou voorzien hebben: twintig lit-er zouden, ruim
genoeg geweett ziin en met vijftig liter had men
overvloed gehad. Maar liet was juist, iets voor
H-em alles op de ruimste en edelmoedigste wii-ze
te doen. Gaat Christus, onze Schepper niet nog
steeds voort mot het maken van bladeren? Hii
maakt ze bij geheele wouden vol, getand als diie
der varens, of zilvergrijs al die der espen, of
koninklijk-broed als die der palmenkreupel-
bossehen in de tropische gewesten, onafzienbare
prairies in the far West: ondoordringbare oer
wouden in Zuid-Amerika en Australië. Gaat
Hii niet nog steeds voort met het maken van
bloemen? Hii maakt ze in overvloed, ze ïlair-
uien aan heggen en heiningen: ze hangen in
bloesems aan den top van den wijnstok: ze hef
fen hun witte schuim omhoog in de hyacin
th en; genoeg om elke kinderhand met een
bloem te vullen, genoeg om rond elk hoofd een
krans te vlechten, genoeg om de somberheid
van alle graven te bedekken. Gaat Hii niet nog
steeds voort met het maken van water? Hii
giet het uit. niet bii een beleer vol, maar bii een
rivier vol, een meer vol, een oceaan vol, totdat
dis gansche dorre aarde genoeg heeft, om van to,
drinken. Gaat Jezus niet nog steeds voort met
het toebrengen van r-odding en verlossing? Het
is niet oen weinige zaligheid voor dezen, en een
weinig-je voor genen en nog ©en weinigje voor
gif, hot is wijn van de beste soort. Als de Heer do anderen maar genoegzaam, maar overv-loo-
onze God wiin maakt, maakt Hij dteni besten dig voor allen. Gij allen, die dorst hebt, kom!
d wijn. die bestaat; en twee honderd vijf en swata» tot diejwatejenv
Jansen: Zoo opgevat ligt ®r in Jezus' eerste
wonderwerk een schat van diepzinnige kerinir
en rijke vertroosting. Maar or is éen zinnetje in
dit Evangelie, dat mij minde ij aanstaat. Een ge
dachte bijna te teer om ze te spreken. Ah
Jezus, diie toch ongetwiif®ld een hefhe-bbem
zoon geweest is. Maria toe», j's pc ;t-. klinkt het
van ziin lippen nie-t: Moe-der- lieve Moeder, dool-
schijnbaar in koeler ranWat heb ik met u. o
vrouw! Een uitdrukking. c C u«ht de op
merkzaamheid der protestanten getrokken
beoft. Heeft Christus nii-et 2061 tegen zii
zijne moeder een opvallend koek aanhankelrik-
hei-d betoond, heeft Hii van t eerste uur Ziins
openbaren levens Haar niet opze.-teli.vk verwaar
loosd?
Pastoor: Dat schijnt zoo. maar het is nir'
meer dan schijn en het geyole van een onoor
deelkundige vertaling. Buiten kijf wordt het
Grieksohe woord, dat Sint Joannes hier c
bruikt letterlijk vertaald door. Vrouwe f Maar
in het Hollandedh onzer dage" hoeft diit woord
een harde, bijkans ruwe be teekenis eekregen,
welk© het geenszins in het Griekscb bezat. Diiiiv
was het ©en eerbiedig» benaming, ,]je zelfs
tegenover vorstinnen in zwang was. Dp verdere
uitdrukking van ons Heer'- at heb ik met u,
of: wat heb Gii met mii te doen. was een ge
ijkte zegswijze, waarvan menzich bediende om
verschil van gevoelen uit te orui.ken. Naar d-en
eisch zou men aldus moeten weergeven: at is
er gemeen tussohen uw idee en het mijne? Wat
fcle omstandigheden uitwijzen, ah de ©enige goede
en houdbare vertaling. Immers werd Jezus'
aanvankelijk plan door het verlangen «Ver
moeder verijdeld of gewijra.gd. Z-un. uur was non
niet gekomen, dat wil «eggen, bot uur van won
doren te werkenmisschien had Hij een aan
grijpender gelegenheid willen afwachten, een
milieu van hooger orde. En het best bewijs dat
Jezus tegenover Zii-ne moeder mets onvriende
lijks bedeelde, schuilt in Maria's vertrouwvol
zeggen tot de dienaars: Doet wait Hu u zeggen
zal
Secretaris: Toch 'doet het wel eemgsrins
eigenaardig aan Jezus op eeu bruiloft te zien
verschijnen.
Pastoor: En waarom zou het cl at? Ook hot
huwelifk is een goddelijke instelling en zou door
Jezus tot de waardigheid: van 'n -Sacrament ver-
djeven worden. Bovendien moest voor on» blij
ken, dat de Heiland der wereld niet onverschil
lig is voor de geneugten des levens. Het was
niet bepaald noodzakelijk, dat de bruiloftsgas
ten dien wijn kregen. Honderden menchon znn
in den eobt verbonden zonder dat er een dru
wijn bii te pas kwam. Ook lezen wu met. dat
er van een der andere artikelen ieta te kort
kwam. Toen Jeeus dien wijn maakte, was dat
geen noodzakelijke behoefte, maar bepaald een
weelde. Ik geloof niiet, dat Hii ons uitsluitend
roggebrood wil laten eten en op harde matras
sen slapen, tenzij we daaraan zelf de voorkeur
geven. Ik houd het er voor dot als do omstan
digheden het ons veroorloven wij vrijheid
hebben om zekere weelde op het stuk van Wee
ding. OP het etuk van voeding en o-P net stuk
van woning te genieten. Er zit niet meer gods
dienst in een oude jas. dan in een nieuwe jas.
Wij kunnen God evengoed dienen, wanneer wij
in een equipage rijden, dan wanneor wii- te voet
<*aan-
Ik geloof zelfs, dat de kinderen God® meer xeout
hebben om gelukkig te ziin dian alle andere
mensehen. Er is hun geen enkete vreugde enk
z-egd, die aan and-eren geoorloofd is. Het ge-loc
in Christus ontneemt de ziel haar vleugelen
niet. Da vreeze Gods doet d© bloemen niet ver
welken. En tóoh ziin er m-enechen
trachten wiie te maken, d-at Gods
buiten het hek moeten blimra staan en dat do
ontspanningen en geneugten des levene voor
vreemden ziin en niet voor Zun eigen volk. Dat
is ©en schrikkelijk wree-a atheïsme. Geen enkele
onschuldige drank is te kostbaar, om door een
kind- van God gedronken t© worden; geen enkel
kleed is te kostelijk om door hem gedragen te
worden, geen enkel© blijdschap te te groot om
door hem genoten te worden: geen enkel buis
te fraai om hom tot woning te dienen. Hii boeft
recht op de vreugd-en der aard© en zal eenmaal
recht hebben op d» vreugden dies hemde.
Schoon rampen en beproevingen en tec»nepce-
den ziin d-eel mogen ziim hii heeft recht op ver
heuging des harten: Verblijdt u in den Heer en
verheugt u. gii rechtvaardigen, en ran ut vroo-
liik. gii oprechten van huAt!
Maar ook loer ik in -deze -gesabiedeiws. dat
Jezus ons te hulp komt ale de nooü het hoogst
is. Dat er wiin te kort zon komen, wist Hii voor
aleer er eenigêrld verlegenheid ontstond
aanstonds? Waarom gewacht, tot d© geheele
voorraad uitgeput was en er van geen. enkelen
kant voorzieriln» te wachten viel om dan
eerst helpend en rod-d-eti-d op te treden? Dat is
Jesus' weg en wijze: maar toen Hii eindelijk in
den hoogsten nood tusschenibeide trad. maakte
Hij van den alksrbesten wiin, zoodat men vtoo-
liik ui-triep: Gü hebt den goeden wiin to-t nu too
bewaard11 Jeans komt al-tiid tot ons op een
oogenhlik, dat het er spant. Aan dat momen-t
ach lint Hij de voorkeur te ge-ven.
Ik vraag mij af het in 't laatste oogenhlik van
ons leven ook zoo toe «al gaan. Wii zullen plot
seling ziek worden en er zullen dokters komen,
maar teverc-eef». Op de een of andtwo wit ze zal
ons worden toegeroepen: Gij moet gaan! Nie
mand om ons terug te houden, maar de, koude
handen van den dood beseerig naar ons uitge
strekt. Wat dan? Jezus «al tot. ons komen en
als wit stamelen: O Heor. ik ben zoo bevreesd
voor d-at groots watetr. ik durf er niet ^doorheen
waden naar de overrikto. dan zal Hii zeggen:
Houd u vast aan mijn arm. En dan zullen wii
ons aan zun arm
vasthouden en Hii zal zijn voet
.Waarom .volbracht Hii dan het woud-ar mot
zetten in do branding der golven en ons mee
voeren n-aar d© diepte, al dieper en dienen tot
onze ziel zal uitroepen: Al uw golven en baren
ziin over mii heegegaanl Dan zal Jezus zich oui-
keeren, ziin beide armen om ons heenslaan
01)8 OP den oever nederzetten, vér buiten het
looien en bruisen d*r b*™*- T,lter'
sten nood. i
Het tooaed van die bruiloft te nu spoorloos
verdwenen, dis gouden trouwring fa wco. da
schenkkannen ziin gebroken, liet huis is ge
sloopt. Maar ons noocM-gt d-e Heer op een aroot-
seher bruiloft. Et «al op die hemeteche bruiloft
wiin genoeg ïd voorraad ziin en diie wiin zal mot
afkomstig ziin uit de vergiftigde vaten ckver
aardie, m-nar de wijngaarden des Hoeren zullen
hun Hipste Dossen uitpersen en do bekers en
kalken zullen ten boord© toe gloeien van het sap
van dien hemelsohen wiinooast en al da
genooten zullen er ju-iobend van drinken. Bn
allen zullen eenstemmig verklaren dat bet. aard-
sch© feestmaal e©n armeliike ver toon mg was
vergeleken bü «t. En in het heilige lichtehunite
kolken opheffend zullen zii den Heer en Kormu*
van het feest toeroepenGii hebt den goeden
wijn tot nu toe bewaard!
MAX,