BIJBELCURSUS. Katechismusbericht aan Ouders en Onderwijzers TÉ-BH KERKBERICHTEN li m m DAMRUBR1EK Week van 9 Maart tot 16 Maart. Leerstof: Op te zeggen bij den Priester: le leerjaar KI. Katech. voor Comm. Les 7. Les 6. 2e en 3e leerjaar Kleine Katechismus Van vraag 158 tot en met 164 Van vraag 153 tot en met 157 4,5ej 6e en 7e leerjaar üroote Katechismus Van vraag 337 tot en met 342 Van vraag 325 tot en met336 Vojpr het 6e en 7e leerjaar zijn de kleine letters ook leerstof. (AUTfeURSRSCHT VOORBEHOUDEN) heemstede. 1 mm. vut lamute&atu UE. ÏÏet ligt in de bedoeling der regeering om aan die buitengewone vrijwilligers, (verlof gangers) de berhalings-oefeningon hier te deen doorbrengen, zonder uit bet familieleven en geheel nit de zaken te worden gehaald. De heifti alings-oefeningen zouden dan in Haarlem of omgeving voleind worden. Do landstormer ontvangt van den dag van EÜn optreden af 2 per dag soldij. Er wordt gezegd, dat dit schande is. Maar het komt nit denzelfden hoek, waar geëischt wordt, dat Bij, die nit dienst komen, meer moeten ont vangen. Dat korist due van een verdachten kant en daarom wijzen wij die bedenking van de hand. 175 aanwezigen gaven zich als lid op Ook kostwinners-vergoedingen zullen wor den gegeven, waarschijnlijk 3 per dag. Ook zal hij verminking of molest redelijke uitleen ringen worden gegeven. t Er werd nog op gewezen, dat de regeering lichtingen zou moeten oproepen als er geen landstormers zijn. Ook ongure elementen zouden dan een geweer in handen krijgen en bovendien zou daardoor de bnigerwacht uit elkaar vallen. De heer Knape bracht dank aan de beide sprekers. Hierna werd gezongen: „Aan U, o Koning der Eeuwen''. De Raad va n State. Onder voorwaar den is alsnog door den Raad van State ver gunning verleend aan W. F. Claus en A. J: van 'deS Bosch, beiden te Haarlem, voor de oprichting van eene bewaar- en sorteerplaats van lompen aan de Bakenessergracht 45 te Haarlem. Deze vergunning was door B. en W. van Haarlem geweigerd. Eene vergunning voor eene bewaarplaats voor lompen aan de Bakenessergrachtnos. 19 .,21 en 23 te Haarlem,, door B. enl W'. van Haarlem geweigerd, aan de firma E. A. de Raay en Zonen te Haarlem, is bij Kon. besluit mede alsnog verleend. G. H. van Wavexen t Alhier is SO jaar oud overleden de heer G. H. van Waveren. een der'opziehters en eere-lid der Alg. Vereeni- ging voor Bloembollencultuur, ridder in de prde van Orabje-Nassau. Da begrafenis zal plaats hebben te Hilleerom op Zaterdag 8 Maart des namiddags te 3 uur. Arbeidsverzekerin e- Hier zal wor den gevestigd een Raad van Arbeid, tenzij do wetgevende maoht de gelden voor de invoering van den Radenwet niet mocht toestaan. De be- gin-jaarwedde van den voorzitter is bepaaald op 4500, die der leden op 4500, die van den plaats vervangen den voorzitter op 350. UIT HET POLI1TE-RAPPORT. Gisteren zijn 3 rijwielen gestolen. Uit een pakhuis in de Gasthuisstraat zijn een motorrijwiel en een rijwiel gestolen. Dooi een niet behoorlijk gesloten raam boven een deur is men binnengekomen. ATHEDKALE Kh.UK ST. 1JAVO. ZONDAG 1ste Zondag van de Vasten. De H.H. Missen om 6, 8 en 9 uur en om half II de Hoogmis. Oin 1 uur Catechismus in de kerk. Half zeven Lof met Lijdensmeditatie. Voor het Lof het Rozenhoedje. De lijdensme- diuaties zulien uit jaar gdhoucien worden door kapelaan Keyzer. MAANDAG, 7 uur Lof met Rozenhoedje voor ue gei. zielen. WOENSDAG, 7 uur Lof ter eere van den H. dozei, onder het Lof het Rozenhoedje. VRIJDAG, 7 uur oefening van uen H. Kruisweg met vereering der Relikwie van het JdL. Kruis. ZATERDAG 7 uur Rozenhoedje in de Ma- riakapei. Woensdag, Vrijdag en Zaterdag zijn fcet Quater leinperdagen. iraroeiiiekerii van den H. Joseph. -ZONDAG, de H.H. Missen te 7, half 9 en te half 11 de Hoogmis; 1 uur leering; 7 uur Lof met Lijdensmeditatie. MAANDAG 7 uur Gongr. voer jongelingen. DINSDAG, van 68 uur gelegenheid om te biechten; 7 uur C-ongregatie. WOENSDAG laatste der 9. Woensdagen, wel ke £et leest van St. Joseph voorafgaan. 'b avonds te half 8 Lof met gebeden. De H.H. Missen te 5, 7, 8 en half 10 uur. WOENSDAG, Vrijdag en Zaterdag Quater temperdagen, geboden vasten- en onthou- dmgsdagen. DONDERDAG, half 8 Lof ter eere van hèt H. Sacrameflt, - Des morgens 9 uur gezongen Requiem vooi Joanna Ruichenaars, als lid der Congregatu van de Allerh. Maagd. vhwuau, nan s oeienmg- van den H. Kruisweg. ZATERDAG, half 8 H. Mis.voor de be keering der zondaren in de kapel van bet Mirac. Mariabeeld, 's Nam. van 4—half 10 gelegenheid' om ta biechten en te half 8 Lof ter eere van de Alerh. Maagd met Rozen hoedje. Parochiekerk van den H. Antonius v. Padua. ZONDAG, de H.H. Missen om half 6, kwart voor 7, 8 uur Kindermis; 9 uur en half 11 de Hoogmis. In allo 'H.H. Missen collecte vooi onze St. Antonmsschool; 12 uur Catechismus; half 4 Vespers.. - DINSDAG, 7 uur uitstelling van (het Aller heiligste tót het verdienen van den vollen af laat; 8 uur Gezongen H. Mis; 's avonds hal 8 de le Meditatie over het Lijden O. H. Jezus Christus. WOENSDAG, Vrijdag en Zaterdag zijn het Quatertemperdag-en. geboden vasten- en ont- houdingsdageu. VRIJDAG, 8 uur gezongen H. Mis; des avonds om half 8 Lof en oefening van den H. Kruisweg. ZATERDAG. Van 5 tot half 10 gelegenheid om te biechten. Broederschappen. BROEDERSCHAP HAARLEMSCHE PROC NAAR KEVELAAR. VRIJDAG, half .8 Antonius Vasen. ZATERDAG, half 8 Adriana van Loon; Ro salia Jaeoba Huyboom—Mossou; kwart over 8 Wed. Anna Hartog—Hendriks; half 10 Ma rie Hora. Kerk van het Allerheiligste Hart. ZONDAG te 7 en 9 uur de stille H.H. Mis sen; half'11 Hoogmis; half 1 Catechismus; 4 uur Lof met meditatie over het lijden van. Onzen Heer "Jezus Christus.' DINSDAG, tc verdienen volle aflaat. Te naif 8 gezongen H. Mis ter eere van den H. Antonius. Het ff. Sacrament blijft ter aanbid ding uitgesteld tot na de H. Mis van 9 uur. Te 7 uur Lof. Van half 8 tot 9 uur gelegenheid tot het verkrijgen van Katho lieke lectuur, WOENSDAG, Vrijdag en Zaterdag Quater temperdagen. VRIJDAG, half 8 Gee. H, Mis te ©ere van h«t H. Hart; 7 uur oefenng -van den H. Kruis- weg. ZATERDAG, 'e avonds van 5half 10 ge legenheid om te biechten. Parochie O. L. Vrouw v. d. H.- Rozenkrans. (Sp- -no). ZONDAG, Heden, Maandag en Dinsdag vie ring van het 40 uren-gebed. De H.H. Missen zijn te half 6, 7 en 9 uur; half 11 plechtige Hoogmis; half 3 luide aanbidding; 7 uui plechtig Lof. MAANDG, HJI. Missen te 7, 8 en 9 urn half 11 Hoogmis; 's avonds half 8 Lof en Lij densmeditatie. DINSDAG, H.H. Missen te 7, 8 en 9 uur, (half 11 Hoogmis; 'bavonds half 8 plechtig Lol met Te Deum. WOENSDAG, Q.T. Vastendag 's avonds half 8 Lof ter eere van den H. Jozef. VRIJDAG, Q. T. Vastendag; 's avonds hall 8 oefening van den H. Kruisweg. ZATERDAG, van 4—half 10 gelegenheid om te biechten. Aartsbroederschap van de H. Familie. De vergadering wordt iederen Zondag ge houden te half 5 our jn de kerk aan Ihlet 'Spaarne. Vóór de vergadering bestaat er- gelegenheid zich op t© geven als lid der H. Familie en van „Voor Eer en Deugd". ZONDAG, 9 Maart geen (.rgadering van de H. Familie, wegens het- 40 urengebed. pa ;k -van Si. Jaa. .unstr. ZONDAG, om 7 uur en- half 9 de stille H.H. Missen, te half 11 de Hoogmis, 1 uur Catechismus voor de jongens, 2 uur Cate chismus voor de meisjes; te 7 uur Lof en Lijdensmeditatie. DINSDAG, .7 uur Lof ter eere van den H. Antonius. z WOENSDAG. Des avonds 7 uur Lof ter eere van den H. Joseph. DONDERDAG, 7 uur Lof ter eere van het Allerh. Sacrament. VRIJDAG van half 5 tot half 6 bieeht- hooren voor de kinderen. Om 7 uur oefening van den H. Kruisweg. ZATERDAG, van 4 uur tot half 10 biecibt- hcoren. Parochiekerk van St Elisabeth en Barbar,^ ZONDAG, do H.H. Missen te half 6, kwart over 7, 9 uur en half 11 Hoogmis; 12 en 1 uur Catechismus; half 2 Lof en Ujdensmedi- datie. DINSDAG, WOENSDAG, DONDERDAG half 8 Lof. DINSDAG, kwart over 8 uur en 9 uui H. Missen voor de overleden familie en tot intentie dergenen, die in de bus voor de gt» loovigo zielen geofferd hebben. DONDERDAG, 9 uur H. Mis voor mej, A. van Sdkie geb. Faase als lid der Aartsbroe derschap van O.L.V. van Altijdd. Bijstand. VRIJDAG, half 8 H. Kruisweg. ZATERDAG, gelegenheid tot biechten van half 8half ÏO voor kinderen en onderen, van 45 uur voor kinderen, van 5half 10 voor ouderen. N.B. Woensdag, Vrijdag en Zaterdag Qua tertemperdageu. Het gebruik van vleesohapij- ze* is op die dagen verboden. ZONDAG, te 7 en 9 uur stille H.H. Mis sen; half 11 Hoogmis; 8 uur Vespers; half 7 Meditatie. DINSDAG, 's avonds half 8 vergadering dei H. Familie, afdeeling mannen. WOENSDAG, 's avonds half 8 Lof ter een. van den H. Jozef. DONDERDAG, half 8 gezongen H. Mis ter eere van het H. Sacrament des Altaars. Das avonds half 8 Lof. VRIJDAG, 's avonds half 8 oefening van den H. Kruisweg. O VERVEEN. ZONDAG, de H.H*. Missen te 7 uur* en te half 9. Te 10 nul Hoogmis; 4 uur Medi tatie over het lijden dps Heeren door den Eerw. Pater Rtchardus uit Velseroord. WOENSDAG, 's avonds 7 uur Lof ter eere van den H. Jozef. VRIJDAG, 's avonds 7 uur oefening van den H. Kruisweg. ZATERDAG. Des avonds te 7 unr Lof. Gedurende de week zijn de HJL Missen te 7 uur en te Iblalf negen. SCHOTEN' (St. Iaduina-kerk.J (Kapel op 't Kerkhof). 1 ZONDAG, 8 uur do Vroegmis; 10 uur Hoogmis; half 1 Catechismus voor de eer ste en tweede naleering; 's avonds oua 7 uur Lof en meditatie. MAANDAG, 's avonds om half 8 Lof ter eere van de H. Liduina. DINSDAG. 8 uur Stille H. Mis ter eere van den H. Antonius van Padua. WOENSDAG, Vrijdag en Zaterdag zijn de Quatertemperdagen; gebruik van vleesch op die dagen verboden; 's middags 2 unr Cate chismus voor 't 4e en 5e leerj aai*; 's avonds half 8 Lof ter eere van den H, Jozef. VRIJDAG, 's avonds half 8 oefening van den H. Kruisweg. ZATERDAG. Van 79 uur bieebthooren. Van 4—5 uur voor de kinderen. SCHOTEN (Sb Havo). ZONDAG de vroegmis om half 8 en de Hoogmis om 10 uur. Om 12 uur* catechismus 's avonds half 7 Lof met Lijdensmeditatie. DINSDAG hall' 8 gezongen St. Antoniusmis. WOENSDAG, om 5. uur gelegenheid cm tb biechten voor de aangenomen meisjes bene den de plechtige H. Communie en om (hialf 6 Lof ter eere van St. Joseph. VRIJDAG, 5 uur gelegenheid om te biech ten voor de aangenomen jongens beneden de plechtige H. Communie en half 6 oefening van den H. Kruisweg. ZATERDAG van 4—9 uur gelegenheid om te biechten. Standi: Zwart 10 schijven fin B 8 10 Ï4 Hf 19 20 25 28 en 29. Wit 10 schijven .op 27 38 35 ,87 88 88 .40 48 .44 en 48. COMBINATIE-PROBLEEM No. 42- i Auteur: P. J. Eijpe, Sohotou. le Publicatie. 1 2 3 4 5 Verzoeke alle correspondentie deze ru briek betreffende te zenden aan den Damre- dacteur P. J. v. Dartelen, Spionkopstraat 55, Schoten. ONZE PROBLEMEN. Het doet ons steeds genoegen .problemis- ten, die nog niet bij onze lezers bekend wa- rpn, in de rubriek te introduce eren. Ditmaal zijn wij hierin al bijzonder geluk kig. De heer H. Lammerse Jr. levert in No. 46 zeer aarclig werk. De stand is zeer mooi en de afwikkeling brillant. Wij vertrouwen dan ook van dezen proble mist nog vele vraagstukken te ontvangen. Verder plaatsen wij een combinatie-pro bleem van den bekenden problemist J. Eijpe. De oplossing lijkt ons niet gemakkelijk toe, doch. men zal zijn moeite ruimschoots be loond krijgen; trouwens reeds de eenvoudige stand is 'een lust. Beide vraagstukken gelden voor den op losserswedstrijd, Oplossingen worden gaarne ingewacht voor 20 Maart a.s, PROBLEEM No. 46. Auteur: H. Lammerse Jr., Heemskerk. TB Publicatie. i 2 3 a 1 16 26 36 46 ÉéSssZé 15 25 35 45 46 47 43 49 50 46 47 43 Btand: Zwart 10 schijven ®p 6 7 10 '12 la 19 20 22 24 en 30. Wit 10 schijven op 26 27 31 32 33 39 41 45 49 en 50. Voor beide problemen geldt wit speelt en wint. Oplossing van probleem No. 42 1» ha volgt: Wit: 39—33 49—43, 21—17, 38—33, 30-24, 40—34, 35:24, 32:3, 3:33 en wint. Zwart: 28:48, 48:50, 11:22, 60:28, 19;48, 48:30, 23:24, 20;39. Een aardig probleem! Is. echter van be kend systeem. Oplossing van probleem No. 43 is ala volgt: Wit: 17—11, 28—22, 22-18, 31—27, 26:37. 35:11. 3 Zwart: 16:7, 19:46, 13:22, 22:31, 4G;30. OPLOSSERSWEDSTRIJD. Wij ontvingen goede oplossingen van de heerën: J. Mettes, J. Lycklema, H. G. Teu- nisse, J. Siegerist, J. C. r. Waard en P. Hopman (alleen No. 42) allen te Haarlem. J. Rooseloot, H. Lammers Jr. te Heemskerk, J. A. Stevens te Heemstede, J. H. Hilders te Lisse, H. KcJblemeij te Velseroord (alleen No. 43), P. J Eijpe te .Schoten. COMPETITIE 3o KLASSE NOORD. Zondag 9 Maart e.k. speo)t het tweede tien tal van de „Haarlemsche Damclub" in haar lokaal, tegen „T. A. V. N. ,U." uit Am sterdam. Beide clubs zijn nog ongeslagen, deze wedstrijd brengt dus de beslissing van het kampioenschap derde klasse. Aanvang 1 uur. De heer K. C. de Jonge, Damredacteur vaa „De Amsterdammer" heeft een dam werkje geschreven genaamd „Hoe leer ik Dammen," dit boekwerk is een z,eer geschikte hand leiding voor beginnende dammers. JUie „Huarleuasciitó lL.mci.ub' Uouut kaar bij eenkomst Ma»ni)a{.'avonü van ti tot la uur in de bovenzaal van café „de Koren.>eurs,' Spaarne 36, Haarlem. Belangstellenden zijn steeds welkom. Inlichüngieu omtrent het lidnuatscuap ver strekt gaarne de secretaris J. W. v. Darte len, Spionkopstraat 55, Schoten, by wien mm zich ook als donateur kan opgeven. Jongelieden van 16 tot 18 jaar kunnen ais aspirant-leden worden aangenomen. De Damclub Haarlem* houdt tiaar bijeen komst Donderdageavonds van 8 tot 12 uur in café »De Karseboom*, Grooie Houtstraat 99^ Haarlem. Belangstellenden zijn steeds if el- kom. De Damclub kikepne en Praktijk» buudt hare bijeenkomst Vrijdagsavonds van 8 tot lü uur in het gebouw der St. Jozef-Gezellen- vereeniging, Jansstraat 59 Haarlem.. inlichtingen omtrent het Lumaatschap ver strekt gaarne de secretaris, H. G. Sanders, van Marumstraat*82, Haarlem. EERSTE ZONDAG IN DE VASTEN. Evangelie volgens den H. Mattheus IV. 111. In dien tijde werd Jezus door den. geest naar de woestijn geleid om van dan duivel bekoord te worden. En als Hjj veertig nachten gevast had, kreeg Hij eindelijk honger. En de bekoor- der bij Hem komende zeiu'eIndien Gii Gods Zoon zijt, zeg, dat deze steenen brood worden: Maar Hij antwoordde en zeide: Er staat ge-' schreven: de mensch leeft niet biï brood alleen, maar bij alle woord, dat uit den mond Gods voorkomt. I.ogn nam Hem de duivel ot> "naar de heilige stad en stelde Hem on de tinne des ■tempels en zeide Hem: Indien Gii Gods Zoon zij't, werp u van boven neder. Want er staat ee- sohreven: Dat Hjj zijnen engelen wegens u be volen heeft en zij zullen u op de handen dragen, opdat gii uwen voet aan geenen steen zoudt stoeten. Jezus zeide hem: Er staat ook geschre ven: Gij zult den Heer, uwen God niet tergen. De duivel voerde Hem wederom op naer eenen zeer hoogen berg en toonde Hem al de konink rijken der wereld en. derzelver heerlijkheid en zeide HemDit allés zal ik u geven, indien Gii nodervalt en mij aanbidt. Toen zeide Jezus tot hem: Wijk Satan, want er staat geschrevenGii zult dén Heer uwen God.aan bidden en Hem al leen dienen. Toen verliet Hem de duivel en ziet de engelen, kwamen en dienden Hem. Pastoor: Dit aangrijpend tafereel van den Evangelist Mattheus stel# ons de verzoeking v'an Christus vóór ter woestijn, een bergachtige streek vol holen en spelonken, waar tot op den iag van heden zich. tijgers en hyena's en allerlei ongedierte ophoudt, daar wa3 het dat do vfeeschgeworden Satan den Christus Gods ver schoon. Do honger moet wel elke vezel van Ziin ge regend lichaam doorknaagd en gemarteld heb- en, ©ex Satan tot Hem komen dorst met de "erzoeking: AD Gij Q-e Zoon van God zjjt. zeg dat deze steeneu brood worden- Maar Christus met met de eene hand den honger af en met do andere hand wijst Hjj den vorst der duister nis af, als waarschuwing en bemoediging voor wie Hem eenmaal volgen zouden: Gij allen, tot ,wio de Békoorder nadert, zoekend wie hü zal verslinden als een leeuw, ook Ik. uw Heer ea Heiland ben verzocht geworden. Maar wat vernedering moet dat voor den Zoon van God geweest zijn. Ga morgen vroeg de straat op on zoek dan. eens twist met den een of anderen dronkaard, a'ie den nacht Go< weet waar heeft doorgebracht. Neen. zegt Ge, daar pas ik voor, ik wil mijzelf de schande niet aandoen met zulk diep-verachteliik menseh in aanraking te komen. Maar stel u dan eens voor, wat het voor a'cn Zoon van God geweest moet 't nu juist vasten ziin en niet een andere ellendeling der hel op Zijnen weg vond. Maai ik dank God, dat Hij nog in ons midden woont, die, doordat Hijzelf is verzocht geworden, in staat is allen te helpen, die in verzoeking komen en door zijn zegepraal op den duivel ons de ver zekering geeft, dat ook wii zullen triumpheeren. Jansen: Pastoor, ik zou dit Evangelie nog veel subliemer vinden, als het maar niet de onverturo van do Voortigdaags-eha Vasten was. Ik weet wel, dat het Gebod van boetvaardigheid een goddelijk gebod is: Tenzij ge boetvaardig lxeid e'eet gaat ge allen verloren, d'och waarom moet het nu juist vast ziin en niet een andere penitentie, die meer in den smaak van de men- schea valt. Waarom geeft de H.Kerk juist aan het vasten de voorkeur?' Pastoor: Omdat cr eens voor al penitentie wezen moest. De Kenk was dus gehouden een keus te doen- Die heef t Ze gedaan en nu komt Jansen: Waarom dit en niet dat? Had de Kerk- iets anders gokoBbn, de aalmoes bijvoorbeeld of nachtwaken, dan zou het buiten kiif^eer an dersom luiden: Waarom dat en niet dit? 't Kanl heel goed zijn, dat ge a" liever dan te vasten een rijksdaalder uitgeeft, maar in geval de Kerk dit laatste had opgelegd, hou ik voor zeker, dat ge dien rijksdaalder in den zak hield en prefereerde te vasten. Wat er van zii. do Kerk heeft mi eenmaal vergeten u te raadplegen, heeft u deze manier van boetvaardigheid voorgeschreven en voor uw; Waarom is dus eigenlijk geen plaats. Toch wil ik er wel ^p antwoorden. Ik voor mii geloof, dat de Kerk in haar keuze van een. boetesysteem niet zoo bijster lang gezocht, gewikt en gewo gen heeft. Ze nam eenvoudig weg het vasten en. vleeschderven over, dewiil dit lang en Reed bestond. Herhaaldelijk zien we in het Oude testament deze soort van boetpleging beoefe nen «n als Jezus om de zonden der menschen te boeten zich in de woestijn terugtrekt, vast Hii «r .veertig dagen en veertig nachten1, 't Wae nvt om zoo te zeggen de Kerk niet meer. die zich met deze plaatselijke keuze ophield, maar de4 Meester zelf, die voor Haar heeft gekozen. Jansen: Jawel, maar daI1 vraag ik: Waarom heeft Christus dezen vorna van Penitentie boven anderen de voorkeur gegeven en aan Ziin Kerk gesuggereerd? Pastoor: Eerst zou ik kunnen zeggen en meenen ook, zelfs al zien we ue motieven van Jezus en Zijn Kerk niet in. is dat nu ©en reden om ons niet te onderwerpen? Maar dit zeg ik lekker niet, uit vrees, dat ge t voor een uit vlucht houdt, en geef liever die motieven, in zoover ze althans,te achterhalen ziin. Het is ©en feit, dat het u moeite koet op Vrijdag vleesch te derven. Welnu, zoek naarstig de redenen od waarom-die vastenkost u tegenstaat; zoek nit waarom ge daar eigenlijk niet van thuis zijt en ge komt er achter, waarom de Kerk daar juist haar zinnen opzette. Uw antipathie tegen den Vrijdag heeft naar ik gi3 drie oorzaken. J ansen't Is vervélend, omdat die verplichte onthouding zoo iedere week en op eeil vasten dag terugkomt. Niet e#kel Vrudags zit het me dwars, dat ik geen vleesch mag eten. maar ook andere dagen hindert me. _dat het dan feitelijk wèl mag.' Niet alleen Vrijdags heh ik er Jast van, maar ook Donderdags te voren, want met het oog op den schralen _kost van morgen neom ik dan een dubbele porti©- Krijg jjj gastPn aan tafel, ik moet er gedurig aan denken, dat ik ze niet op Vrijdag inviteer, of op vigilie- of quatertemperdag. En zoo houclfc me dat vasten de geheele week bezig en. windt me het gansche jaar op. PastoorZeer snedig en zeer' juist, m'n waar de. hebt ge opgemerkt, hoe we niet slechts Vrij dags, maar ook óp andere dagen af en toe aan de versterving te denken hebben. En dat vindt u most horrible. Ik vind het daarentegen koste lijk, en beweer dat de Kenk een genialen. zet deed met u gedurig een zaak voor den geest te roepen, die ge nooit vergeten moogt. Want aan Vrijdag en. aan vast denken, dat is ten slotte: denken aan de Kerk. denken aan God en aan ziin plicht: ia u te binnen brengen, dat go uw eigen meester niet zijt. maar dat een an der ;-t commando-heeft, is u herinneren, dat ge eens rekenschap heb af te toggery een rekening te vereffenen en een vergelding in te wachten, waar geen toeten of blazen aan helpt. Die peni-, ten tie fluistert u in, dat ge.... een zondaar zijt de keus van den Vrijdag, dat ge dien dag zijt vrijgekocht en verlost, uw verlos sing, dat Jezus voor u stierf, -de dood van Christus, dat Gods Zoon voor u is meneeh. ge worden, de Mensch wording van Goas Zoon, dat dat er één God ie in -drie personen. Waf al gróote en heilige zaken, die besloten zitten in dat klein en'mietig vastengebed- 't Ie maar de kunst om ze er uit te halen. J ansen't Is zoo'n temtasie. od zware zonde een stukje vleesch te jnoeten ontberen, dat ons toch zoo goed bekomen zou. Ons lichaam soebat en pruttelt tegen, maar.larie.laat maar fluiten. Pastoor: Des te beter. Meneer, laat maar fluiten! Ziet ge, alles loopt in 't honderd in een maatschappij, waar een ieder heeft te com mandeeren en niemand de minste wil zijn. Pek soonlijk vormt ge ook een -soort gemeenschap bestaande uit twee vennooten: Uw ziel en uw lichaam! Wien geeft ge de stuurpen in handen? Toen Alexander de Groote stierf, vermaakte hü zijn wereldrijk aan den waardigste. Deed gif nu als Alexander, dan kwam uw ziel aan het bewind, en kon de ander zich koest houden. Maar ongetwijfeld hebt ge weinig van dien held, want bij u, niet waar, heeft het lichaam het hooge wóórd. Dat dringt en dwingt, schreeuwt moord en brand, dat het end er van weg is- Pas op, als 't lichaam permanent de lakens uitdeelt, ziit ge verkouden, man. 't Is de anarchie, de omgekeerde wereld, de Boleje- wiki, de finale ondergang. Tegen dit gevaar nu moat een slagboom opgericht, de ziel moet tre mobiliseerd worden, moet op haar achterste beenen aan het lichaam de tanden laten Men. Gewen uw lichaam niet steeds Jen mond te roe ren, maar te luisteren, niet de eerste viool te willen spelen, maar de tweede partij, niet cte eerste willen ziin, maar'de tweede. d>at is in dit geval de laatste. Jansen: 't Klink heel fraai, maar hoe krijg ik dat gedaan? Pastoor: Door flink en ferm het middel toé te passen, dat de Kerk u aan de hand doet: gasten. AVat er van eet. dat is hef liohaam. Neemt ge nu tegen de Wet in op Vrijdag vleesch dan lieeft uw lichaam da ziel onder de knie gekregen, maar stoort ge id, vlak omgekeerd, aan de vasten, dan wil dit zeggen, dat de ziel de baas was en als een braaf kapitein op. d« brug bleef. En daar gezegde .worsteling om d< acht dagen plaats g.rjiut. gooit do herhaling dier altoos eendere handeling ons een soort routinehet liohaam eeindigt met zmh in vredes naam maar voor de ziel te buigen, en komen er andere-zware plichten in 't gedrang- .waarom trent die twee het weecr niet «en3 >öa. dan heeft ons lichaam al vooruit geleerd ziin mat-; ten«SBp te rollen en het veld te ruimen, 't Is de ontembare prairiehenggt niet meer. die achter-, uitslaat, -hteigert en u afwerpt, maar een hand zaam werkpaard ge worden., dat naar den toom luistert en zijn piiciiit doet. Had ik geen gelijk met te beweren: des te beter, als uw lichaam tegenspartelt? JansenHet zou allee nog gaan. ais die plicht van vleeschderven maar binnenkamers kracht voor wet had, maar en familie bleef en alleen de huifigenooten er mee te maken hadden. Maan neen! Stap ik mün deur uit. het vastengebod stapt mee- 't Blijft me aankleven, waar ik ga of sta, in *n restaurant, bij m'n vrienden, op reis. 't Stelt me rechts en links bü oude Jan en jonge Jan als „de Roomsche Meneer" te pronk. Pastoor: Ah. zoo. is Meneer bang voor opt spraak? Wil Meneer de rota van Petrus benut ten om er achter weg te kruipen, en als Chri3- ten op de levensmarkt zoo min mogelijk plaats innemen, linke en rechts pardon vragend, dat gedoor de schuld van uw ouders belaas,nu eenmaal Roomsck Katholiek ziit. 't Spijt me voor Jansen, maar dan hoort hii tot ©en geslacht dat aan 't uitsterven is (jammer, dat het Zoo langzaam 4?&a-t). Zooals er beusche prinsen zijn, die voor hun gemak incognito rei» zen, wil ook bü met zijn princeliiken titel vaa Ohristen de levensreis incognito volbrengen, 't Spijt me non eens voor Jansen, maar 't is vlak bet omgekeerde van wat de Meester vaa ons vraagt. Hjj heeft nu juist niet incognita gepreek*, r^et incognito aan het krni» gehan gen en 't was geen blijfc van. srmpathie met dat incognito toen Hij zoo vlijmend scherp zich uit sprak: Wie eioh Mijner schamen zal voor dl menschen. dien zal ik Mij schamen voor miia Vader in den hemel. 't Verlof om Katholiek te leven, vraagt mea niet, men'ceefflt het. En als de Vriidasskost geen ander nut had, aan ons voor heel de wereld ala Ohristen te kijk te zetten, daarom alleen W het .al een kostelijk «n, heilzaam ding ziin. MAX- J

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1919 | | pagina 10