L
u m m m m
BIJBELCURSUS.
Katechismusbericht aan Ouders en Onderwijzers
DAMRUBRSEK
m
m
m
Week van 9 Maart toi 16 Maart. Leerstof:
Op te zeggen hij den Priester:
le leerjaar
KI. Katech. voor Comm. CS
Les 6.
^an vraag 158 tot en met 164
Van vraag 153 tot en met 157
Van vraag 337 tot en met 342
Van vraag 325 tot en met336
Voor het 6® en 7e leerjaar zijn de kleine letters ook leerstof.
Stand: Zwart 10 schaven öp B S KJ ld IS1
19 20 25 28 en 20.
A»
de bovwuaaal van café „de KoreüWirs,'
Spaarne 36, Haarlem.
Set ligt ia de "bedoeling der regeering om
«au die buitengewone ■vrijwilligers, (verlof
gangers) de herhalings-oefeningen bier te
doen doorbrengen, zonder nit het familieleven
•n geheel nit de zaken te worden gehaald.
Do henhalings-oefeningen zouden dan in
Haarlem of omgeving voleind wordep.
De landstormer ontvangt-van den dag van
rijn optreden af 2 per dag soldij. Er wordt
gezegd, dat dit schande is. Maar het komt
uit denzelfden hoek, waar geëischt wordt, dat
«ij, die nit dienst komen, ineer moeten ont
vangen. Dat komt dug van een verdachten
kant en daarom wijzen wij die bedenking van
de hand. 175 aanwezigen gaven zich als lid op
Ook kostwinners-vergoedingen zullen wor
den gcjgeven. waarschijnlijk 3 per dag. Ook
«al bij verminking of molest redelijke uitket»
ringen worden gegeven.
Er werd nog op gewezen, dat de regeering
lichtingen zou moeten oproepen als er geen
landstormers zijn. Ook ongure elementen
zonden dan een geweer in handen krijgen en
bovendien zou daardoor de burgerwacht uit
elkaar vallen.
De heer Knape bracht dank aan de beide
«prekers. Hierna werd gezongen: „Aan u
Koning der Eeuwen''.
De Saad van State. Onder voorwaar
den is alsnog door den Mand van State ver
gunning verleend aan W. F. Claus en A. J.
van deB Bosch', beiden te Haarlerrr, voor de
oprichting van eene bewaar- en sorteerplaats
van lompen aan de Bakenessergracht 45 te
Haarlem. Deze vergunning was door B. en
W. van Haarlem geweigerd.
Ecne vergunning voor eene bewaarplaats
voor lompen aan de Bakenessergrachtnos.
19 V21 en 23 te Haarlem., door B. enl Wv
van Haarlem geweigerd, aan de firma E.
A. do JRaay en Zonen te Haarlem, is bij
Kon. besluit mede alsnog verleend.
G. H. van Waverent Alhier is 80
ia-ar oud overleden de heer G. H. van Waveren.
een der opzichters en eere-lid der Alsr. Vereeni-
ging voor Bloembollencultuur, ridder in de orde
van Oranje-Nassau.
De begrafenis zal plaats hebben te Hillegom
op Zaterdag 8 Maart des namiddags te 3 uur.
Arbeidsverzeker in g- Hier zal wor
den gevestigd een Raad van Arbeid, tenzii do
wetgevende macht de gelden voor de invoering
van den Badenwet niet mooht toestaan. De bei
gin-jaarwedde van den voorzitter is bepaaald op
4500, die der leden op 4500. a'ie van den
plaatsvervangenden voorzitter op 350.
UIT HET POLITIK-RAPPORT.
Gisteren zijn 3 rijwielen gestolen.
Uit een pakhuis in do Gasthuisstraat zijn
een motorrijwiel en een rijwiel gestolen. Dooi
een niet behoorlijk gesloten raam boven een
(AUTEURSRECHT VOORBEHOUDEN)
nATHEDKALE KERK ST. liAVu.
ZONDAG 1ste Zondag van de Vasten. De
HJ2. Missen om 6, 8 en 9 uur en om half II
de Hoogmis. Om 1 uur Catechismus in de
kerk. Half zeven Lof met Lijdensmeditatie-.
Voor het Lof het Rozenkooaae. De üjdensine-
di ia ties zullen uit jaar gehouden worden
door kapelaan Keyzer.
MAANDAG, 7 uur Lof met Rozenhoedje
voor ue gei. zielen.
WOEN SDAG, 7 uur !Lof ter eere van den
H. J ezel, onder het Lof het Rozenhoedje.
VRIJDAG, 7 uur oefening van uen H.
Kxmsweg met vereering der Relikwie van
het H. Kruis.
ZATERDAG 7 uur Rozenhoedje in de Ma
riakapel.
Woensdag, Vrijdag en Zaterdag zyn ket
Quatertemperdagen.
rarocüiekerk van den H. Joseph.
ZONDAG, de H.EL. Missen te 7, half
«s te half 11 de Hoogmis; 1 uur leering; 7 uui
Lof met Lijdensmeditatie,
MAAJNDAG 7 uur Uon.gr, voor jongelingen.
DINSDAG, van 6—8 uur gelegenheid om te
biechten; 7 uor Congregatie.
WOENSDAG laatste der 9 Woensdagen, wel
ke het feest van 8t. Joseph voorafgaan,
'•avonds te half 8 Lof met gebeden.
De H.H. Missen to G, 7, 8 en half 10 uur.
WOENSDAG, Vrijdag en Zaterdag Quater
temperdagen, geboden vasten- en onthou-
dmgsuagen.
DONDERDAG, half 8 Lof ter eere van het
H. Sacrament.
Les morgens 9 uur gezongen Requiem vooi
Joanna Ruiekenaars, als lid der Congregate
van de Allerh. Maagd.
ZATERDAG, half 8 H. Mis voor de 'be
keering der zondaren in de kapel van het
Mirac. Mariabeeld, 's Nam. van 4—half 10
gelegenheid om te biechten en te half 8
Lof ter eere van de Alerh. Maagd met Rozen
hoedje.
Parochiekerk van den H. Antonins v. Padua.
ZONDAG, de Hh. Missen om half 6, kwart
vcor 7, 8 uur Kindermis; 9 uur en half 11 de
Hoogmis. In alle HJ3. Missen collecte vooi
onze St. Antoninsschool; 12 uur Catechismus;
half 4 Vespers.
DINSDAG, 7 uur uitstelling van het Allea-
heiligste tot liet verdienen van den vollen af
laat; 8 uur Gezongen H. Mis; 's avonds hal
8 de le Meditatie 'over het Lijden O. H. Jezus
Christus.
WOENSDAG, Vrijdag en Zaterdag zijn. het
Quatertemperdagen, genoden vasten- en ontr
heudingsd&gen.
VRIJDAG, 8 uur gezongen H. Mis; des
avonds om half 8 Lof en oefening van den
H, Kruisweg.
ZATERDAG. Van 5 half 10 gelegenheid
om to biechten.
Lioederschappon.
BROEDERSCHAP IIAARLEMSCHE PROC
NAAR KEVELAAR.
VRIJDAG, half 8 Antonins Vasen.
ZATERDAG, half 8 Adriana van Loon; Ro
salia Jacoba Huyboom—Mossou; kwart ovex
8 Wed. Anna HartogHendriks; half 10 Ma
rie Hom.
Kerk van het Allerheiligste Hark
ZONDAG te 7 en 9 uur de stille HJL Mis
sen; half 11 Hoogmis;- half 1 Catechismus; 4
uur Lof met meditatie over het lijden vaa
Onzen Heer Jezus Ohristu^.
DINSDAG, te verdienen volle aflaat. Te
i ualf 8 gezongen H. Mts ter eere, van den
EERSTE ZONDAG IN DE VASTEN.
Evangelie volgens den H. Mattiieue IV. 111.
In dien tjidc werd Jezue door den «eest naar
ie woestijn gel-eid om van" den duivel bekoora'
te worden. En als Hij veer uk nachten gevast
had, kreeg Hij eindelijk honger. En de'bekoor-
der b<ü Hem komende zeiu'e: Indien Gii Gods
Zoon züt, zeg. dat deze «teenen brood worden.
Maar Hij antwoordde en zeide: Er staat ffe-
•chr«Töa: de menaoh leeft niet bii brood alleen,
maar bij alle woord» dat uit den mond Gods
voorkomt. T oen nam Hem de duivel op naar
de heilige stad en stolde Hem op de tinne des
tempels en zeide Hem: Indien Gij Gods Zoon
rijt. werp u vwn boven neder. Want er staat g©-
•ohrevenDat Hij rijnen engelen wegens u be
volen heeft en zii zullen u op de handen dragen,
opdat «dj uwen voet aan geenen «teen zoudt
•toeten. Jezue zeide hem: Ear «taat ook geschre
ven: Gij zult den Heer uwen God niet tergen.
De duivel voerde Hem wederom op naer eenen
«oer hoogen berg en toonde Hem al de konink
rijken der wereld en derzelver heerlijkheid en
wide Hem: Dit alles zal ik u geven, indien Gii
nader valt en mij aanbidt. Toen zeide Jezus tot
hem: W ijk Satan, want er staat geschrevenGii
«uit den Uoer uwen God aanbidden en Hem al
leen dienen. 1 oen verliet Hem de duivel en
riet de engelen kwamen en dienden Hem.
Pastoor: Dit aangrijpend tafereel van den
Evangelist Mattheus etelt ons de verzoeking van
Christus voor ter woestijn, een bergachtige
•treek vol holen en spelonken, waar tot op den
iag van heden zioh tijgers en hyena's en allerlei
ongedierte ophoudt, daar waa het dat de
vleesohgeworden Satan c^n Christus Gods ver
scheen.
Da honger moet wel elke vezel van Ziin ge
regend lichaam doorknaagd en gemarteld héb-
bon, «ar Satan tot Hem komen dorst met de
erzoéking:. Ala Gij de Zoon van God zijt, zeg
iwÏMf st,een®n brood worden- Maar Christus
mnt met de «ene hand den honger af en met
»is af, als waarschuwing cn bemoediging voor
.wie Hem eenmaal volgen zouden: Qii allen, tot
,*rie do Bek oorder nadert, zoekend wie hij zal
Verslinden als een leeuw, ook Ik. uw: Heer en
JHpilanct jben verzocht geworden.
Maar wat vernedering moet dat voor den
Zoon van God .geweest zijn. Ga morgen vroeg do
straat op en zoek dan eens twist met den een
of anderen dTonkaaixl. die don nacht Go<
weet waar heeft doorgebracht. Neen. zegt
Ge, daar pas ik voor, ik wil mijzelf de schande
niet aandoen met zulk diep-verachtelük mensch
in aanraking te komen. Maar stel u dan eens
voor. wat het voor a'en-Zoon van God geweest
moet't nu juist vasten rijn en niet een andere
ellendeling der hel op Zijnen weg vond. Maai
ik dank God, dat Hij nog in ons midden woont,
a'ie, doordat Hijzelf ia verzocht geworden, in
staat is allen te helpen, die in verzoeking komen
en door rijn zegepraal op den duivel ons de ver
zekering geeft, dat ook wij zullen triwnpheeren.
Jansen: Pastoor, ik zou dit Evangelie nog
veel aubliemer vindon, als het maar niet de
ouverture van do "Veertigdaagsche Vasten was.
Ik weet wel, dat het Gebod van boetvaardigheid
een goddelijk gebod is: Tenzii ge boetvaardig
heid doet gaat ge allen verloren, doch waarom'
moet het nu juist vast riin en niet esn andere
penitentie, die meer in den smaak van de men
sahen valt. Wraarom geeft de ÏÏKcrk juist aan
het vasten de voorkeur?
Pastoor: Omdat er eens voor al penitentie
wezen moest. De Kerk was dus gehouden ©en
keus te doen- Die heeft Ze gedaan en nu komt
Jansen: Waarom dit on niet dat) Had de Kerk
iets andera gekozen, de aalmoes bijvoorbeeld of
nachtwaken, dan zou het buiten kijf weer an
dersom luiden: Waarom dat en niet dit? 't Kan
heel goed zijn. dat ge n« liever dan te vasten
een rijksdaalder uitgeeft, maar in geval d«
Kerk dit laatste had opgelegd, hou ik voor
zeker, dat ge dien rijksdaalder in den zak hield
en prefereerde to vasten.
Wat er van zij, de Kerk heeft nu eenmaal
vergeten u te raadplegen, heeft u deze manier
van boetvaardigheid voorgeschreven en voor
uw: Waarom na dus eigenlijk geen plaats. Tooh
wil ik er wel op antwoorden. Ik voor mii geloof,
dat de Kerk in haar keuzo van een boetesysteem
niet zoo bijster lang gezocht, gewikt en gewo
gen heeft. Ze nam eenvoudig weg het vasten en
vleeschdervon over. dewijl dit lang en breed
bestond. Herhaaldelijk riea we in het Oude
Testament deze soort van boetplossing beoefe
nen en als Jezuu om de zonden der menacheu te
boeten zich in de woestijn terugtrekt, vast Hil
«r veertig dagen en' veertig nachten'. _'4i Wjgi nu
ff. Antonins. Het H. Sacrament blijft ter
aanbidding- uitgesteld tot na de H. Mis van
9 uur. Te 7 uur Lof. Yan half 8 tot 9 uur
gelegenheid tot het verkrijgen van Katho
lieke lectuur.
WOENSDAG, Vrijdag en Zaterdag Quater
temperdagen.
VRIJDAG, half 8 Gez. H. Mis te eere van
bet H- Hart; 7 urn- oefenng van den H. Kruis
weg.
- ZATERDAG, 's avonds van 5—half 10 ge
legenheid om te biechten.
Parochie O. L. Vrouw v. d, H. Rozenkrans.
(Sjv» -ne).
ZONDAG, Heden, Maandag en Dinsdag vie
ring van het 40 uren-gebed. De H.H. Missen
zijn te half 6, 7 en 9 uur; half 11 plechtige
'Hoogmis; half 3 lioid-e aanbidding; 7 uur
plechtig Lof.
MAANDG, HJL Mossen te 7, 8 en 9 uur-;
half U Hoogmis; 's avonds half 8 Lof en Lij
densmeditatie.
DINSDAG, HJL Missen te 7, 8 en 9 uur;
half 11 Hoogmis; 's avonds half 8 plechtig Lof
met Te Doum.
WOENSDAG, Q-T. Vastendag 's avonds
half 8 Lof ter eere van den H. Jozef.
VRIJDAG, Q. T. Vastendag; 's avonds hall'
8 oefening van den H, Kruisweg.
ZATERDAG, van 4—half 10 gelegenheid
om te biechten.
AarisbrovcieMehap van de H. Familie.
De vergadering wordt iederen Zondag ge
houden te half 5 uur in de kerk aan Iket
Spaame. Vóór de vergadering bestaat et
gelegenheid zich op t© geven als lid der H.
Familie en van „Voor Eer en Deugd".*
ZONDAG, 9 Maart geen vergadering van
de H. Familie, wegens het 40 urengebed.
I'ai ei; iv va» St Jan. umstr.
ZONDAG, om 7 uur en half 9 de stille
ELH. Missen, te half li (j6 Hoogmis, 1 uur
Catechismus voor de jongens, 2 uur Cate
chismus voor de meisjes; te 7 uur Lof en
Lijdensmeditatie.
DINSDAG. 7 uur Lof for ©ere van den
H. Antonius. z
WOENSDAG. Des avonds 7 uur Lof ter
eere van den H. Joseph.
DONDERDAG, 7 uur Lof ter eere van het
Allerh. Sacrament.
VRIJDAG van half 5 tot lmlf 6 biecht-
hooren voor de kinderen. Om 7 uur oefening
van den H. Kruisweg.
ZATERDAG, van 4 uur tot half 10 biedht-
hooren.
Parochiekerk van St Elisabeth en Barbar st
ZONDAG, de H.H. Missen te half 6, kwart
over 7, 9 nur en half u Hoogmis; 12 en 1
uur Catechismus; half 2 Lof en Lijdensmedi-
datie.
DINSDAG, WOENSDAG, DONDERDAG
half 8 Lof.
DINSDAG, kwart over 8 uur en 9 uur
H. Missen voor de overleden familie en tot
intentie dergenen, die in de bus voor de gt>
loovige zielen geofferd hebben.
DONDERDAG, 9 nur H. Mis voor mej. A.
van Söhie geb. Faaso als lid der Aartsbroe-
dersclmp van O.L.V. van Altijdd. Bijstand.
VRIJDAG, half 8 EL Kruisweg.
ZATERDAG, gelegenheid tot biechten van
hall 8half 10 voor kinderen en ouderen,
van, 4unr voor k'mderen, van Bhalf
10 voor ouderen.
N.B. Woensdag, Vrjj'dag en Zaterdag Qua
tortemperdageru Het gebruik van vleeechspij-
zen is op jüe dagen verboden.
HEEMSTEDE.
ZONDAG, te 7 en uur stille H.H. Mis
sen; half 11 Hoogmis; 8 uur Vespers; half 7
Meditatie.
DINSDAG, 's avonds half 8 vergadering der
B. Familie, afdeolkig mannen.
WOENSDAG, 's avonds half 8 Lof ter eer©
van den EL Jozef.
DONDERDAG, half 8 g-eaong-en H, Mis
ter eere van het H Sacrament des Altaars.
Des avoods half 8 Lof.
VRIJDAG, 's avonds half 8 oefening van
den 'EL Kruisweg.
OVKRVEEN.
ZONDAG, de H.H. Missen to 7 uur en
te half 9. Te 10 uur Hoogmis; 4 uur medi
tatie over het lijden des Hoeren door den
era zoo to zeggen de Kerk met meer, di« zich
met deze plaatselijke keuze ophield, maar de
Meester zelf. die Yoor Haar heeft «©kozen.
Jansen: Jawel, maai- dan vraag ik: Waarom
heeft Christus dezon vorm van- Penitentie bov«n
anderen de voorkeur gegeven en aan Ziin Kerk
Bies uggeieerd
P astoorEeret zou ik kunnen zeasren en
meehen ook. zelfs al zien we ae motieven vap
Jezus en Zijn Kerk niet in. i» dat nu een reden
om ons niet te onderwerpen Maar dit zeg ik
lekkerniet, uit vrees, dat sre t voor ©en uit
vlucht houdt, en geef liever die motieven, in
zoover za althans te achterhalen riin. Het is een
feit, dat het u moeite kost op Vrijdag vleesoh
t« derven. Welnu, zoek naars da: de redenen op
waarom die vastenkost u tegenstaat: zoek nit
waarom ge daar eigenlijk met van thuis zijt en
ge komt er achter, waarom de Ker-k daar juist
haar zinnen opzette. Uw antipathie tegen den
Vrijdag heeft naar ik «m drie oorzaken.
Jansen: 't Is vervelend', omdat die verplichte
onthouding zoo iedere weck en op een vasten
dag terugkomt- Niet enkel Vruines rit het me
dwars, dat ik geen vleesch mag eten, maar ook
ander© dagen hindert rn©- ,hat het dan feitelijk
wèl ma». Niet alleen Vrijdags heb ik er last
van, maar ook Donderdaff» to voren, want met
het oog- op den schralen host van morgen noem
ik dan een dubbel© portie- Krijg ik gasten aan
tafel, ik moet er geduriK aan denken, dat ik ze
niet op Vrijdag inviteer. °f op vigilie, of
quatertemperdag. En zoo houdt me dat vasten
de geheel© week bezag en windt me het gansehe
jaar op.
Pastoor: Zeer snedig en zeer juist, m'n waar
de, hebt ge opgemerkt, hoe we niet slechts Vrij
dags, maar ook op andere aagen af en.-400 aan
da versterving te denken hebben. En dat vindt
u; most horrible. Ik vind het daarentegen koste
lijk, en beweer dat de Kerk ©cn genialen zet
deed met u gedurig een zaak voor den geest
te roepen, die ge nooit vergeten moogt. Want
aan Vrijdag en aan vast denken, dat is ten
slotte: denken aan de Kerk, denken aan God
en aan rijn plicht: is u to binnen brengen, dat
go uw ©igen meester niet ziit. maar dat een an-
dor 't commando heeft, is u herinneren, dat «e
eend rekenschap heb af te leggen, ©en rekening
te vereffenen en ©en vergelding in te wachten,
waar Keen toeten of blazen aan helpt. Die peni
tentie fluistert jï in. dat ge.©en zondaar
Eerw. Baten Kfcbardos uit Veiaèr<xw<ï.
WOENSDAG, 'a avonds 7 uur; Lof te'r ©ere
van den H. Jozef.
VRIJDAG, 's avonds 7 uur», oefening van
den H. Krukwefer.
ZATERDAG. Des avonds to 7 uur Lof.
Gedurende de week zijn do HJH, Missen te
7 uur en to Ihialf negen.
SCHOTEN (St. Ldduina-koi'k.)
(Kapel op 't Kerkhof). f
ZONDAG, 8 uur do Vroegmis; 10 uur
Hoogmis; half 1 Catechismus voor de eer
ste en tweede naleering; 's avonds om 7 uur
Lof en meditatie.
MAANDAG, 's avonds om half 8 Lof ter
eere van de H. Liduina.
DINSDAG. 8 uur Stille H. Mis tor eer# van
den H. Antonius van Padua.
WOENSDAG, Vrijdag en Zaterdag riin do
Quatertemperdagen; gebruik van vleeaeh op
die dagen verboden; 's middags 2 uur Cate
chismus voor 't 4e en 5e leerjaar; 'sttvoskfe
half 8 Lof ter eere van den H. Josef.
VRIJDAG, 's avonds half 8 oefening van
den EL Kruisweg.
ZATERDAG. Van 79 uur bieobthooren,
Vun 45 uur voor de kinderen.
SCHOTEN (St Bavo).
ZONDAG de vroegmis om half 8 en de
Hoogmis om 10 uur. Om 12 uur onteehisaraa
's avonds half 7 Lof met LüdonemedUatie.
DINSDAG half 8 geaoogen St. Antoniusmia.
WOENSDAG, om 5 uur g*learenh«d om te
biechten voor de aangenomen meisjes bene
den de plechtige H. Communie en om half 6
Lof ter eere van St. Joseph.
VRIJDAG, 5 uur gelegenheid om te bieeh-
ten voor de aangenomen jongens beneden de
plechtige H. Communie en half 6 oefening van
den H. Kruisweg.
ZATERDAG van 4—9 uur gelegenheid om
te biechten.
Verzoeke alle correspondentie deze ru
briek betreffende te zenden aan d«n Damre-
dacteur P. J. y. Dartelen, Spionkopstraat 65,
Schoten.
ONZE PROBLEMEN.
Het doet ons Bteeds genoegen .problem»-
ten, die nog niet bij onze lezers bekend wa
ren, in de rubriek te introduceeren.
Ditmaal zijn wij hierin al bijzonder geluk
kig. De heer H. Lammerse Jr. levert in No.
46 zeer aardig werk. De stand k zee* mooi
en de afwikkeling brillant.
Wij vertrouwen dan ook van dezen proble
mist nog vele vraagstukken ta ontvangen.
Verder plaatsen wij een combinatie-pro
bleem van den bekenden problemist R. J.
Eijpe.
De oplossing lijkt ons niet gemakkelijk
toe, doch men zal zijn moeite ruimschoots be
loond krijgen; trouwens reeds de eenvoudige
stand is een lust.
Beide vraagstukken gelden voor den op-
losserswedstrijd. Oplossingen worden gaarne
ingewacht yoor 20 Maart a.s,
PROBLEEM No. 4
'Auteur: H. Lammerse Jr., Heemskerk?,
lo nuPllcatle.
Wit 10 schijven op 27 28 35 37 38 89 40
48 44 en 48.
COMBINATIE-PPtOBLEExM Na. 47-
'Auteur: P. J. Eijpe, Schoten.
1 I le Publicatie.
1 2 3 4 5
16
S6
46
-gag
15
25
35
45
46
47
48
49
50
46 47 4» 49 50
StandZwart 10 schijven «p 6 7 10 12 18
1» 20 22 24 en 30.
Wit 10 echijven op 26 27 31 82 38 39 41
4é 49 en ëC.
Voor beide problemen geldt wit speelt en
wint.
Oplossing van probleem No. 42 is aJs volgt-
Wit: 39—33 40—43, 21—17, 38—38, 30-24,
40^34, 35:24, 32:3, 3:39 en wint.
ihrart: 28:48, 48:50, 11:22, 60.-28, 19;48,
«48:30, 23:24, 20:39.
Een aardig probleem 1 Is echter van be
kend systeem.
Oplossing van probleem No. 43 is als volgt:
Wit: 17—11, 28—22, 22—18, SI—27, 26:37.
35:11.
8 Zwart: 16:7, 19:46, 13:22, 22:31, 46;30.
OPLOSSERSWEDeTRIJX).
Wjj ontvingen goede oplossingen van de
leeren: J. Mettaa, J. Lycklema, H. G. Teu-
niase, J. Siegerist, J. 0. v. Waard en P.
Hopman (alleen No. 42) allen te Haarlem. J.
Rooseloot, H. Lammers Jr. te Heemskerk,
J. A. Stevens te i-ieemstade, J. H. Hilders te
Lisse, H, KoeL«meij te Vrissroord (alleen No.
43), P. J Eijpe te .Schoten.
"COMPETITIE 3e KLASSE "NOORD.
Zondag 9 Maart t.k. speelt ket tweede tien
tal van de „Haarlpms«he Damclub" in haar
lokaal, tegen „T. A. 'V. E. N. ,U." uit Am
sterdam. Beide clubs rijn nog ongeslagen,
deze wedstrijd brengt dus de 'bestiering van
het kampioenschap derde klasse. Aanvang
1 uur.
DAMLITSRAXU UIL
De heer K. O. de Jong», Lamredacteur van
„De Amsterdammer" heeft een dam werkje
geschreven genaamd „Uoe leer ik uammea,"
hit boekwerk is een zeer geaclrikte hand
leiding voor beginnend© dammers.-
Lte „HaariemacUa ifemciut)' UouUt kaar bij-
oenkioixiML Meuaudaynvona vau tot lri uui iet
Belangstellenden zijn steeds welkom.
Inlichtingen omtrent het lidmoatscuap ver
strekt gaarne de secretaris J. VV. v. Darte
len, Spionkop©treat 65, Schoten, by wien mm
zich ook ais donateur kan opgeven.
Jongelieden van 16 tol 18 juur kunn-jn als
aspirant-leden wordan aangenomen.
De Damclub Haarlem* houdt liaar bijeen
komst Domrirdagsavoads van 8 tot 12 uur in
café »Do Karseboouu, Gx§ote Houtstraat 99;
Haarlem. Briangstellenden zijn steeds wel
kom.
De Damclub »Tkeorie en Praktijk* houdt
hare bijeenkomst Vrijdagsavonds van 8 tot
10 uur m hst gebouw dsr öt. J ozef-Gezellen-
VGBeeniging, J angstraat 69 Haarlem..
Inlichtingen omtrent het tiumaatschap ver
strekt gaarne de seorotaxis, H. G. Sanders,
van. Marumstraat 32, Haarlem.
zjjt d© keus van den Vrijdag, dat ge dien
da» zijt vrijgekocht en verlost, uw verlos
sing, dat Jezus voor 11 stiexi, de dood van
Christus, dat Gods Zoon voo-r u is mcn»©4 ge
worden, de Mensokwording van Gods Zoon,
d-at d.at ©r één God i» in drie personen. Wat
al gr00te en heilige eaken, die beeloten zitten
in dat klein ©n nietig vastengebod- 't Is maai!
de kunst om ze er uit te halen.
Jansen 1 't Is zoon tem taaie.op ewar© zond©
een stukje vleesoh te moeten ontheien., dat ons
tooh zoo goed bekomen zou- Ons iiobaain »©*4>at
en pruttelt tegen, maarlarie.laat maai
fluiten.
Pastoor: Des te be<ter. Meneer, laat maar
fluiten 1 Ziot ge, alles loopt in 't honderd ia
een maatschappij, waar een ieder heeft te oom
mandeeren en niemand do minst© wil riin. Eer
eoonljik vormt ga ook een soort «©nnesnsehap
bestaande uit twee vénnooten: Uw riel en tlw
licha-am! Wien geeft.ge do stuurpcji in handen?
Toen Alexander de Groote ©tierf. vermaakt© hij
riin wereldrijk aan den waardigste. De«d gii nu
als Alexander, dan kwam uw riel aan het
be,wind, en kon de ander rich koest houden.
Maar ongetwijfeld hebt ge weinia van <Sey
held, want bij u. niet waaT, heeft het li,oh&*m
het hooge woord. Dat dringt en driarii
schreeuwt moord «n brand, dat het end e* v*«
weg is- Pas op. als 't lichaam permanen.4 do
lakens uitdeelt, riit go verkouden, man. 't Is
de anarchie, de omgihetrTde weield, do Bei^e-
wiki, de finale ondergang. Tegen dit gevaar nu
moet een slagboom opgericht, de riel «Roet ae
mobiliseerd worden, moet op haar acbtorste
beenen aan het liohaam de tanden laten *4©«-
Gewen uw lichaam niet steeds den mond te roe
ren, maa,r te luisteren, «iet de eerste viool to
willen spelen, maar de tweede parti?, niet da
eerste willen zijn. maai de tweede, dat k ka
dit geval de laatste.
Jansen: 't Klink he*l fraai, maar koe kri&ft
ik dat gedaan?
Pastoor;,Door flink en ferm h«t middel tok
te passen, dat de Kerk u aan de hand doet:
vasten. Wat er van eet, dat ia het lichaam.
Neemt ge nu tegen de Wet in op Vrijdag vleesoh
dan heeft uw lichaam de riel onder de knie
gekregen, maar stoort ge u. vlak omgekeerd,
aan de vasten, dan wil dit zeagfn. dat de riel
do Baas was en, als êfn braaf kapitein OP
brug bleef. En daar, gezegde Worsteling o®ï d
aeht dagen plaats grijpt, noeft da herhalifta
dies altoos eendere handeling ons «en soort
routinehet liohaam «eindigt met zien in vrede»'
naam maar voor de riel te buigen, en lorna» ar
andere-zwar© ptiohten ia 't gedram», waarom
trent die twee het weer ni»i ««na ziin. dar»
heeft ons lichaam al vow*"geleerd riin mat
ten op te sollen en bet veld te ruimen, 't Is de
ontembare prwu'iehengst aiet meer. die achter-,
nitslaat. eteigort en u rihverpt, maar een hand-
iHiam werkpaard gewerden, dat naar den toom
luistert en riin plioht doet. Had ik geen geliita
met te beweren; des te beter, als nw lichaam
tegenspartelt
JansenHet zou alles nog gaan. als die plicht
van vices «k der ven maar binnenkamers kracht
voor wet had, maar en familie kleef en alleen da
hniegenooten er mee te maken hadden. Maar
neen-1 Stap ik mijn dour nit. het vaatengebod
stapt mee. 't Blijft me aankleven, waar ik ga
of sta, in 'n restaurant, bij m'n vrienden, op
reis. 't Stelt mo ieahta en links bh oud© Jan en
jong» Jan als „do Boomaehe Meneer" t© pronk.
Daetoor: Ah zoo. 14 Memeer ban» voor op
spraak? Wil Meneer da rote van Petrus benut
ten om er achter weg te èaroipen. en als Chris
ten op da le vans markt aeo min megriük plaats
inn ©men, linke ©n rechts pacdon vragend, dat
gedcos de sohuld van uw ouders. .*-1
belaas.nu eenmaal Roomeoh Katholiek riit
't Spijt me voor Jamsen, maar dan hooet hij tot
*ea geeieeh) dat aan eiteterven is (jammer,
dat het sco langzaam gaat). Zooale ar heuachó
Pïbasen rikt. die voos hun qemsfc mocgmto rei-
•en. wil ook hij met zijn prinealhkea titel van
CSwkten de levensreis incognito volbrengen,
't Spöt me no» eens voor Jsneen. maar 't ik
vlak het oB3#efeeora'o vaa wat de Meaeter van
©na waagt. Iffij heeft au jaiet niet i»oog«itol
g®t.ieeka. «tiet incos*?to aa.» het krui» gehan
gen en 'i waa «&en blijk r»a eynap»this met dat
i&eognito teen Hij zeo TÏSmoaJ soherp rich uit
©prak: Wie zloh Mlfnaj: »ekamen zal voor d«
inenschcn, dien zal ik Mij sohstnen voor myn
Vader in den homo],
't Verlof om Katholiek te levoa. vraagt med
niet, men neemt het. Bn ©E de Vrüdacsko**
proen ander nut had. a'an ons voor heel de were^
Sa Ohristen te ltijli te zetten, daasrom rileon
het ,al «en kostelijk «u jfa;©iI«aarH ding y