BIJBELCURSUS.
SPORT«EN SPgL
Ratechisrnusbericht aan Ouders en Onderwijzers
KERKBERICHTEN
ln alle omstandigheden
Uit den omtrek
Week van 24 tot 30 Maart.
Leerstof:
Op te zeggen bij den Priester:
le leerjaar
KI. Katech. voor Comm.
Les 8.
Les 7.
2e ert 3e leerjaar
Kleine Katechismus
Van vraag 171 tot en met 174
Van vraag 165 tot en met 170
4, 5e, 6e en 7e leerjaar
G' oote Katechismus
Les 46
Van vraag 343 tot en met 349
Voor hel 6e en 7e leerjaar zijn de kleine letters ook leerstof. j
PAROCHIE-KERK VAN DEN H.
ANTONTUS VAN PADUA.
Es fy*
de cndervardoeling der loaaklassen, op af
schaffing waarvan do vertegenwoordigers
«androngen. Omtrent verschillends personen
rallen nadere regelingen in overweging ge
nomen worden, zooals voor instrumentmakers
uurwerkmakers, en handplaattrekkers. De
loonen der ploegbazen werden verhoogd. De
magaz ij uk neeli ts, belast met administratie,
worden werkman-schriivier. De verbooging
van loon zal aan het Wp.-personeel verleend
worden een maand, nadat de leeftijd is be
reikt,
In de standplaatstoelage konden de direc
ties geen wijziging aanbrengen, mede met biet
oog op de te dien opzichte gevallen beslissing
van het overige personeel.
Wedstrijden tegen de Belgen. Verleden
week deed e^n gerucht de ronde, dat dit seizoen
nog een Kcdcrlandseh elftal naar België zou
gaan om er een voetbalwedstrijd te «pelen. Het
is intusschen tegengesproken, maar er waren
lieden, die voor het plan nog iets gevoelden.
Gelukkig ziin er ook onder do voetballers, die
er anders over denken.
Nevoh schreef in .-Het Sportblad":
E/U j
„Juist met 't oog op Jen huldigen politieken
toestand, lijkt het me geraden om dit iaar nog
geen ontmoetingen met de Belgen te houden. Of
do motieven, die daartoe leiden, ruist ziin of
niet, laten we buiten beschouwing, men dient
evenwel niet uit het oog te verliezen, dat lang
niet voor alle Nederlanders de Belgen thans als
welkome gasten zullen gelden en omgekeerd
evenmin. Het Hollandschp publiek zou zich ten
slotte vermoedelijk wel weten te gedragen, doch
wie zegt of onze vertegenwoordigers van zekere
Belgisolie züde niet eenzelfde ontvangst, te wach
ten stond als aan enkele Nederlandsohe artisten.
die voor 't eerst weer in België optraden, te
benrt gevallen is?"
Het komt ons voor. dat de N. V. B. niet
goed zou doen de zaak te foroeeren. De verhou
ding tusschen den Belgischen Voetbalhond en
den N.V.B., tusechen de Belgische voetballers en
iNederlandsohe en tusschen de elfibs en officials
van beide landen is altiid zoo goed en prettig
geweest, dat het ons sniiten zou als men de kans
zou willen loopen, dat een incident die goede
verhouding zou verstoren.
En een incident in dezen zenuw-overnrikkel-
den tvid is er spoedig genoeg, vooral od een
voetbalveld, bij een internationalen wedstriid
als toch al alles ..geladen" is. ».N. Rtt. Ort."
(AUTEURSRECHT VOOR8EHOUDEN)
KATHEDRALE KERK ST. BAVO.
ZONDAG, So Zondag van de Vasten. De
H.Ii. Missen om 6, 9 en 9 uur en om half 11
de Hoogmis. Om 1 uur Catechismus in de
kerk. Half zeven Lof met Lijdensmeditatie.
Vóór het Lof het Rozmxhoedje.
MAANDAG. 7 uur Lof met Rozenhoedje
voor de gei. zielen.
DINSDAG, Feestdag van Maria Boodschap
Dag van devotie.
WOENSDAG, 7 uur Lof ter eere van den
H. Jozef.
DONDERDAG, onder de H". Mis van half 8
«uilen de kinderen van de le en 2e klas ge
zamenlijk hun Paschen bonden. Onder de
H. Mis van kwart over 8 H. Comm. voor den
V r o uw enbond.
VRIJDAG, 7 uur oefening van den H
Kruisweg met vereering der Relikwie var
het H. Kruis.
ZATERDAG 7 uur Rozenhoedje in de Ma
riakapel
A.s. Zondag Zondag Laotare.
PAROCHIE-KERK VAN DEN H. JOZEF.
ZONDAG, de H.H. Missen te 7, half 9
en te half 11 de Hoogmis; 1 uur leeTing; 7 uur
Lof met Lijdensmeditatie.
MAANDAG 7 uur Cnngr. voor jongelingen.
DINSDAG, Feeestdag van Maria Bocd-
«ohap, dag van devotie. Te 8 uur gezongen
DERDE ZONDAG IN DE VASTEN.
Evangolie volgens den H. Lucas: XI. 14—28.
In dien tijd dreef Jezus eenen duivel uit.,
die stom was. En als Hij den duivel had uit
gedreven, sprak do stomme en de scharen wa
ren verwonderd. Maar eenigen van hou zei
den; Hij drijft den duivel uit door Beëlsebub,
den vorst der duivelen. En anderen, om Hem
te beproeven, begeerden van Hem «en te eken
uit den Hemel. Maar Hij, hun gedachten zien
de, zei de hun: Alle rijk, dat in zichzelf ver
deeld is, zal verwoest worden, en hot eene
huis zal op het andere vallen. Indien dan ook
de satan tegen zichzelven verdeeld is, (hoe zal
«ijn rijk blijven staan? Als ik nu door Beël
sebub de duivelen uitdrijf, door wien drijven
uw kinderen ze uit? Daarom zullen die uw
rechters zijn. Maar, indien ik door den vinger
Gods do duivelen uitdrijf, dan is waarlijk net
rijk Gods tot u gekomen. Als een welgewa
pende zijn hof bewaart, dan is alles wat hij
bezit ln vrede. Maar indien iemand stoker
dan hij, hem overvalt en overwint, dan neemt
Ui al de wapenen waarop tij vertrouwde weg
en deelt den buit Die niet met Mij is, ts te-
C«n Mij en die niet met Mij vergadert, dis
verstrooit. Wanneer de onzuivere geest van
den monsch Is uitgegaan, doorwandelt hij wa-
toloozo plaatsen en zoekt rust en die niet
vindende, zegt hij. Ik zal wed«arkeeren tot mijn
huis waar ik ben uitgegaan. En daar ko
mende, vindt hij het geveegd en versierd. Dan
gaat hij en neemt met rich zeven andere
geesten, boozer dan hij, en binnen gaande,
wonen zij daar. En het laatste van dien
mensoh wordt erger dan het eerste. Nu ge
beurde hot, terwijl Hij dit seide, dat een
vrouw uit de menigte hare stem verhief en
sa4de: Zalig is de soboot, die U gedragen
heeft en de borsten, die U gevoed hebben.
Waarop Hij zeide: Ja, maar mali* ziin zij, die
het wcuxrd Go de booren en het onderhouden.
Pastoor: Wie kan zeggen, waarom de Kerk
Juist dit Evangelie op dezen Zondag geplaatst
heeft?
Secretaris. Me dunkt zoo, omdat het toen
den tüd gaat, waarop wij allen genoodtgd
worden den duivel uit te drijven uit aas
risen (hart.,., door een goede Paoachbiooht.
Jansen: En dan is bet taak op de eerste
plaats den stommen duivel uit te drijven, die
Ons den mond snoert en do keel dichtknijpt,
•oodat wij onze zonden voor ons zeiven hou
den en een rouwmoedige belijdenis verzuimen.
Pastoor: Heel goed opgemerkt en zie nu
sens hoe dit Evangelie zulk een schuldig
•rwijgon veroordeelt. Hier was een geval van
bange, huiselijke zorg en droefheid, De zoon
H. Mis, waaronder generale Communie der
leden van de Congr. der Allerh. Maagd; des
avonds 7 uur Feest-Congregatie voor ieder
een toegankelijk.
WOENSDAG, half 8 Lof ter eere van den
H. Jozef.
DONDERDAG, half 8 Lof ter eere van het
H. Sacrament.
VRIJDAG, half 8 oefening van den H.
Kruisweg.
ZATERDAG, half 8 H. Mis voor de be
keering der zondaren in de kapel van het
Mirac. Mariabeeld, 's Nam. van 4half 10
gelegenheid om te biechten en to half 8
Lof ter eere van de Alerh. Maagd met Rozen
hoedje.
ZONDAG, de H.H. Missen om half 6, kwav
vcor 7, 8 uur Kindermis; 9 uur en half 11 du
Hoogmis; 12 uur Catechismus; half 4 Vespers.
Onder alle H.H. Missen schaaleollecte.
DINSDAG, Feestdag van 0. L. Vrouwe-
Boodsabiap; dag van devotie; 7 uui-nitstelling
van het allerh. Sacr.; 8 nnr gezongen H. Mis.
na de H. Mis van half 10 de gebeden van let
Broederschap ter eere van den H. Antonius;
's avonds half 8 „Miserere" %n derde Medi
tatie over het lijden onzes Heer en Jezus
Christus.
VRIJDAG, 8 uur gezongen H. Mis; clcs
avonds om half 8 Lof en oefening van den
H. Kruisweg.
ZATERDAG. Van 5 tot half 10 gelegenheid
om te biedbten.
Broederschappen.
BROEDERSCHAP H. KRUISWEG.
ZONDAG, 8 uur Thomas vaa Aseendelft;
9 uur Jacoinina RusconiMol; half 11 Wed.
Catliarina Du7nlamVerbrugge.
HAARL. PROCESSIE NAAR KEVELAAR.
WOENSDAG, half 10 Antonius Vasen.
DONDERDAG, half 10 Adriana van Loon.
VRIJDAG, half 10 Wed. Anna Hartog
Hendriks.
ZATERDAG, kwart over 8 Wed. Anna Ma
ria ChristianasVan der Schellingen.
KERK VAN HET ALLERH. KART,
ZONDAG te 7 ea 9 nnr de stille H.H. Mis
sen; half 11 Hoogmis; half 1 Catechismus 4
uur Lof met meditatie ovbr het lijden van
Onzen Heer Jezus Christus.
DINSDAG, Feest van Maria Boodschap;
generale absolutie voor de loden der Der-
da Orde. Te verdienen volle aflaat. Te
half 8 gezongen H. Mis ter eere van den
H. Antonius. Het H. Sacrament blijft ter
aanbidding uitgesteld tot na de H. Mis van
9 uur. Te 7 uur Lof. Van half 8 tot 9 uur
gelege»beid tot het verkrijgen van Katbo-
Üeke lectuur.
WOENSDAG, 7 unr Lof en oefening ter
eere van den H. Jozef.
VRIJDAG, half 8 Ge®. H. Mis te eere ra*
het H. Hart; 7 uur oefening van den H. Kruis
weg.
ZATERDAG, 's avonds van 5half 10 ge
legenheid om te biechten.
PAROCHIE O. L. VROUW v. d. H.
ROZENKRANS. (Spaarne.)
ZONDAG, de H.H. Missen te half 6, 7 en 9
uur; half 11 Hoogmis; 12 uur Catechismus
voor de meisjes, te 1 uur voor de jongens.
Half drie Jongens-Congregatie. 7 unr Lof en
Rozenhoedje.
MAANDAG. Des avonds half 8 Lof en Lij
densmeditatie.
DINSDAG, Feestdag van Maria Boodschap
8 nnr gezongen H. Mis; 's avonds half 8 Lof
ter eere van de H. Maagd.
WOENSDAG, 's avonds half 8 Lof ter eere
van den H. Jozef.
VRIJDAG. Des avonds half 8 Oefening ran
den H. Kruisweg.
ZATERDAG, van 4—-half 10 gelegenheid
om te biechten.
A.s. Zondag, eerste H. Communie der kin
deren.
Aartsbroederschap van de H. Familie.
De vergadering wordt lederen Zondag ge
houden te half B nnr in de kerk aan Eet
Spaarne. Vóór de vergadering bestaat ei-
gelegenheid zich op te geven als lid der H.
Familie en van ..Voor Eer en Deugd".
ZONDAG 28 Maart eert men het H. Sacra
ment van Mirakel door den Stillen Omgang.
Gedurende de Vasten wordt ln de vergade
ringen vóór de conferentie de „Miserere'' ge
zongen en na de conferentie drie maal Paree
Dom ine.
PAROCHTE-KERK VAN ST. JAN.
A msterdamstr aat.)
ZONDAG, om 7 uur en half 9 de stille
H.H. Missen, te half 11 de Hoogmis, 1 uur
Cateebismxus voor de jomgeTis, 2 uur Ca-tt»
ehismus 'voor de meisjes; te 4T uur Lof en
Lijdensmeditatie.
DINSDAG, 7 uur gezongen H. Mis ter eer©
van de Allerh. Maagd; 7 uur Lof.
DONDERDAG, 7 uur Lof ter eere van het
Allerh. Sacrament.
VRIJDAG van half 5 tot half 6 biecht-
hooren voor de kinderen. Om 7 nnr oefening
van den H. Kruisweg.
ZATERDAG, van 4 unr tot half 10 biechti-
hooren.
BLOEMENDAAL.
ZONDAG, Eucharistische dag; den geheelen
dag aanbidding; onder de H. Mis van 7 uur
looze edhiolen, die millioenen kinderen onder
een tucht brengen, welke de bestaansvoor
waarde ie van een eerbaar en verdienstelijk
leven.
Het ongeloof maakt geen pluksel voor de
gewonden, bakt geen brood voor de hongeri-
gen, schudt geen kussens op voor zieken,biedt
geen troost aan rouwdrager den, siert geen
graf voor de dooden. Terwijl Christus, oaze
gewonde Christus, onze verrezen Christus
gezegend zij Zijn Naam daar altoos voor
ons staat, wijzend op weeshuls en hospitaal
en tot ons spreekt: Ik was ziek en gij gaaft
me een rustbed; ik was blind, gij waart een
arts voor mijn oogen; ik was wees, en gij
waart een moeder voor mijn ziel; ik was ver
dwaald in biet gebergte en gij bracht mij
thuis; voor zoover gij dit aan een van deze
Mijn minste broeders gedaan belbt, hebt ge
dat Mij gedaan.
Jansen: Maar, pastoor, Is dat openlijk uit
komen voor miin geloof nu zoo bijster noo-
dig? Heeft Christus op een andere plaats
niet even goed gezegd, dat godsdienst een
zaak van het hart is?
Pastoor. Zeker, godsdienst is een zaak van
het hart, geen wonder dus dat ge, waar er
zooveel Katholieken rondloopen met den
mond vol over hun geloof, maar in wier hart
enkel de wereld heerseht, koud wordt aan
gedaan door al dat uitwendige en innexlijk-
onware en dat ge, op weg om met die hon
derden mee te loopen in een vroom oogen-
blik liever terug zoudt keeren en zegt: Neen,
zóó niet, godsdienst moet een zaak des har
ten blijven. Voor mijn God wil ik belijden,
maar voor de menschen niet.
In zulk zeggen spreekt wol ter dege een
nobele trek van uw hart, maar toeft», die u
dat „niet voor de mensehen" influistert, is
Satan. Want ge weet. Satan zegt bot altoos
juist omgekeerd als Jezus bet zegt. En Jezus
heeft wel verr® van dat voor Hem uitkomen
voor de menschen af te keuren, het u veeleer
als plicht opgelegd. Zoo Immers sprak Hu:
Wie mij belijden zal voor de mensehen, die
zal ik belijden voor de engelen Gods, maar
om er dan ook aanstonds op te laten volgen:
wie Mij verloochenen zal voor de menschen,
die zal ik verloochenen voor de engelen Gods.
(L. C.)
Het is alzoo: belijden of verloochenen, Een
derde kent Jezus aiet. Van een neutrale zone,
waarop ge u buiten de kwestie zoudt kunnen
houden, spreekt Jezus noodt. Geen enkel
woord. Het ie vóór of tegen. Leven of dood.
En daarom belijden of verloochenen en wel
een belijden of verloochenen voor de men
schen.
En al zegt nu het Evangelie: uw aalmoes
zij in het verborgen, en al voegt datzelfde
Evangelie erbij: uw gebed zij in de binnen
kamer van uw huis, dit Alles ontslaat u geen
oogenblik van den plicht om voor de men
schen uw Jezus te belijden, op straffe dat ge
door Hem niet voor de menschen te belijden,
Hem reeds daardoor voor de menschen ver
loochent.
Niet ruw of plomp. Niet als het geen zin
leeft en geen Pas geeft. Do paarlen mogen
niet voor de zwijnen geworpen cn de wijze
kent zijn tijd. Maar nooit mag zwijgen regel
of gewoonte worden. Er moet voor Christus
gesproken «n wie dat niet durft of er uit ver
legenheid van afziet, wete wel, dat hij schul
dig staat aan verloochening van zijn Heer en
God.
Dat merkt ge in bet gewone leven wel.
Heeft iemand onder zijn familieleden of
vrienden een groot hoer, een man van naam
en aanzien, dan heeft blij er altoos lust in te
doen uitkomen, dat die man van zijn familie
of van zijn vrienden is.
Maar hebt ge onder uw verwanten een ver
acht of mislukt persoon, voor wien uw vrien
den den neus zouden optrekken, dan doet ge
liefst, als hadt ge heel dien menseh en zijn fa
milieband vergeten.
En aan dien trek van uw hart,knoopt Jezus
nu zijn eiseh vast, dat ge Hem zult belijden
voor de mensdhien. Hij, de eeuwige Zoon van
God, is van te goede huize om te worden
doodgezwegen. Eu daarom is het niet genoeg,
dat ge Hem ln uw binnenkamer belijdt, of in
de kerk of in den omgang met enkel geloofs
genoot on, neen, zeg ik u waar het, op aan
komt, is juist, dat ge den moed heeht om uw
geloof ici Hem te belijden voor d* menschen.
Dus niet, zooals sommigen het opvatten, die
wel voor hun geloof durven uitkomen, als ze
met een armen drerr-mel te doen hebben,
maar die zich muisstil houden, zoodra ze
staan tegenover een heer of dame. Zulk een
moed tegenover le kleinen der wereld,die ge
paard gaat met zoo verregaande lafheid te
genover do greoten der aarde, wijst Jezus
van de hand. Daar past Hij voor, Zeif beef',
hij het ons anders geleerd. Hij beleed de goe
de belijdenis niet alleen onder de vi.swV.ters
van Genesareth, de boeren van Capbamaum
en 't JïtHizalomsch straatpubliek, maar even
kloek en heldhaftig voor de geleerden en
hoaggezetenan in Israël voor het Sauheditn
en voor den Landvoogd van Rome s Keizer.
En zoo eischt Hij ook vaa n, dat go Hem
zóó op het hart zult dragen en met zulk een
innige trouw zult aankleven, dat ge Hom
voor geeu enkelen menseh verloochent, maar
Hem moedig en onversaagd voor mensehen
vaa allen raag stand durft nehj^eTL
ia een Levensverzekering voor u noodzakelijk. Sluit daarom zonder
Uitstel een verzekering bij de
iiis ifft» E-evensversekerimg-Maatscliappif te Nijmegen
De aangewezen Maatschappij voor Katholieken.
VtKZEKERD KAPITAAL pi. m. f 8.750,000.00.
Kapiiaaïsverzekering. Volksverzekering
alg. H. Communie met gezongen H. Mis; half
2 Cateehismus!; 3 uur Lof met Lijdensmedita
tie. Onder de H.H. Missen sehaalcollecte voor
de Kerk.
MAANDAG, 's avonds half 8 stil bezoek bij
het H. Sacrament; van 7—8 uur gelegenheid
om te biechten.
DINSDAG, Peest van Maria Boodsohap;
om kwart over 8 gezongen H. Mis; 's avonds
half 8 stil beezoek bij het Allerh. Sacrament.
WOENSDAG, 12, half 2 en half 3 Catechis
mus; half 8 Lof ter eere van dep H. Jozef;
8 uur cursus in de R.-K. Gel. en Zedeleer, over
de H. Schrift.
DONDERDAG half 8 Lof ter eere van het
Allerh. Sacrament.
VRIJDAG, half 8 oefening v. den H. Kruis
weg en vereering van de relikwie van het H.
Kruis.
ZATERDAG. Des middags om half 4 Ca
techismus; half 8 Lof ter eere van Maria; van
5half 10 gelegenheid om te biechten,
OVERVEEN.
ZONDAG, de H.H. Missen te 7 uur en
te half 9. Te 10 uur Hoogmis; 4 uur medi
tatie over het lijden des Heoren.
DINSDAG, half 9 gezongen H. Mis; des
avonds 7 uur Lof ter eere van de H." Maagd
Maria.
WOENSDAG, 'b avonds 7 uur Lof ter eere
van den H. Jozef.
VRIJDAG^ 's avonds 7 uur oefening van
den H. Kruisweg.
ZATERDAG. Des avonds te 7 uur Lof.
Gedurende de week zijn de H.H. Missen to
7 uur en te (half negen.
HEEMSTEDE. I i'*t« r
ZONDAG, te 7 en 9 uur stille H.H. Mis
sen; half II Hoogmis; 8 nnr Vespers; half 7
Meditatie.
DINSDAG, Half 8 vergadering der H. Fa
milie, afdeel ing Mannen.
WOENSDAG, half 8 Lof ter eere van den
H. Jozef.
DONDERDAG, half 8 gezongen H. Mis
ter eere van het H. Sacrament; 's avonds
half 8 Lof.
VRIJDAG, 's avonds half 8 oefening van
den H. Kruisweg.
SCHOTEN (St. Liduina-kerk.)
(Kapel op 't Kerkhof).
ZONDAG, 8 nnr de Vroegmis; 10
Hoogmis; half 1 Catechismus voor de
ste en tweede naleering; 's avonds om 7 uur
Lof en meditatie.
MAANDAG, 's avonds om half 8 Lof ter
eere van de H. Liduina.
BINSBAG, Feestdag van Maria Boodaóhap,
dag van devotie; 's avonds half 8 Lof ter eere
van Maria, met Rozenhoedje.
WOENSDAG, 2 uur Catechismus voor 't 4e
en 5e leerjaar; tevens voorbereiding voor de
plechtige H. Comm.; half 8 Lof ter eere
van den H. Jozef.
VRIJDAG, 's avonds half 8 oefening van
den H. Kruisweg.
ZATERDAG. Van 7—9 uur biechthooren.
Van 45 uur voor de kinderen.
Om 2 uur Catechismus voor 't 2e en 8e lee
ring.
N.B. Pastorie is Overtonstraat 5. Spreek
uur van 10 tot 12 unr.
SCHOTEN (St Bavo).
ZONDAG, voor de Vroegmis van half 8 uit-
stelling van het Allerh. tot aan het einde der
Hoogmis om 10 uur. Om 12 uur eate (rismus
's avonds half 7 Lof met Lijdensmeditatie.
MAANDAG, 's avonds vau 7—8 uur biecht
gelegenheid.
DINSDAG, half 8 gezongen H. Mis en des
avonds half 7 Lof met. Rozenhoedje.
WOENSDAG, van 6half 7 bieclithoore:
voor de meisjes beneden de plechtige H. Com
munie; lialf'7 Lof ter eere van St. Jozef.
VRIJDAG, half 9 gezongen H. Mis van Re
quiem voor alle overleden parochianen; de*
avonds van 6half 7 gelegenheid om te biech
ten voor de aangenomen jongens beneden de
plechtige H. Communie en half 7 oefening
van den H. Kruisweg.
ZATERDAG van 49 uur gelegenheid om
te biechten.
BLOEMENDAAL. De afd- BI oemerdaal Tan
Vlo Neder], Maatschappij voor Tuinbouw en
Plantkunde hield gisteravond in hotel ..Vree
burg". een propaganda-vergauering. De zaal
'was tot in alle hoekon gevuld. Geen wonder
hok! Het programma toch bevatte wel alleen
pUDten voor propaganda geschikt, maar zóó
aantrekkelijk, dat ieder van dozen avond wilde
profiteeren.
De voorz. Jbr Mock, geeft terstond het woord
'aan den heer de Roos. die. met vertooning van
betreffende lichtbeelden, oen overzicht geeft
van de groote keuring en tentoonstelling, te
'Amsterdam gehouden. Na een korte opsommin v
Van het werk. dat er aan voorafging, kregen
wü een serie plaatjes to zien van de verschillen
de stands in het Concertgebouw.
Behalve de verschillende inzendingen van
bloemen, bewonderden wii ook een zending frui
tuit het Westland. Als nieuwigheid.d:e echter
'tan alle kanten profiit opleverde, noemde sur.
We toelating tot de tentoonstelling van artike
len. boekwerken, vazen. enz- Door bus staan
geld, helpen de inzenders de onkosten «ekfeen
het publiek maakt kennis met velerlei zaken,
(terwijl do exposanten, allen zeer tevreden waren
lover den verkoop en de bestellingen ©o hunne
tentoongestelde artikelen.
Na deze uiteenzetting, waarvoor de heer dt
uur Roos den dank van de vergadering verwierf
worden wij onthaald ob een praohtserie filma
der firma Pathé frères te Amsterdam. Onge-
loofeüjk klinkt het maar hier konden wii
bloemen zien groeien. Nafuurliik is dit moeeliik
'gemaakt, door do manier, waarop de planten in
llixn Toreobitlendo (rrooi portodes stiin opgono-
ïnen-
Niettemin ziin deze films zeer nuttig; want
zii toonen ons bijv. overduidelijk. welke bewe
gingen een plant kan maken en moet maken,
'om tot vollen groei te komen. Voeg daarbii.
Uat sommige bloomen en bloemstukken (niet
'alle) prachtig gekleurd waren en 't wordt be-
grijpeliik dat ieder in stilte hulde bracht aan
de 'firma Pathé-
Esniee komische füms en reclame stukken
"voor de in April te houden tentoonstelling (to
Haarlem) brachten do noodiee afwisseling.
Wh hopen dat de afd. Bloemendaal succes
Uiag hebben met dezen pronagandn-avnnd.
eer-
dos huizes was van een boozen geest bezeten,
die zijm tong verlamde en lieia sprakeloos
maakte. Geen woord kon hij uitbrengen, de
v orming van geregeld opeenvolgende klanken
was voor zijn spraakorgaan totaal onmoge
lijk. De geest, die zich van den jongeling had
meester gemaakt, was een stomme geest
door Jezus zelf zoo genoemd een geest, die
in onzen tijd al even algemeen ver-spreid is
eu «ven fel en kradbitig is als in de dagon
van het Nieuwe Testament. Er heeft veel
noodlottig bijgeloof in de wereld geheersciht
omtrent dit bezeten zijn door bcoze geesten.
Maar terwijl wij alle tooverij beslist verwer
pen, moet iedereen, die ia da H. Scihtrift ge
looft, ook houden, dat er Satanische machten
over da wereld verspreid zijn. Dat die het
niet meer zoozeer op onzo lichamen gemunt
hebben, komt allicht hiervandaan, dat zij nu
de zielen der mensclklen in hun macht hebben.
Terwijl er dienende geesten zijn om te zege
nen, zijn er ook helsohe geesten om ons togen
te werken, tegen te streven, ten onder te bren
gen. Jezu3 sprak tot zulk een geestelijk we
zen, toen Hij, staande tegenover den zwaar-
beproefden bezetene uit ouzen tekst, met lui
der stem uitriep: Gij stomme geest, li ben.ee 1
u, ga uit van heml
Tegen dezen stommen, eaianisahen duivel,
moet ik u waarschuwen voortdurend op uw
hoede te rijn.
Het stilzwijgen kan niet genoeg verheerlijkt
worden en er zijn macht van spreekwoorden,
die liet daarmee eens zijn. Zeker, zwijgen is
goud, maar somtijds is stilzwijgen een verach
telijke daad, het rechtstreeks gevolg der
rampzaligs macht van den stommen duivel
uit onzen tekst. Geen uwer of hij is er bij do
een of andere gelegenheid wel eens getuige
van geweest, dat het Christengeloof tot mik
punt van spotternijen werd gekozen. Mis
schien was het op een dag aan de Beurs, toen
er niet veel te doen was, of liet was huiten
op de boerderij onder de bocmen. of het was
op straat, toen go van uw werk op weg naar
huis waart, of het was bij een andere gele
genheid, die ge n nog wel znlt herinneren.
Iemand haalde met een spottend lachje een
Bijbeltekst aan en gaf een caricatnnr -van
geloof en godsdienst, zoogenaamd om te be
wijzen, dat al die vrome dingen klinkklare
huidhielaril zijn, of hij veroorloofde zich een
dubbelzinnige woordspeling met betrekking
tot iets, dat Jezus gezegd heeft. Het gelach
was algemeen, zonder dat één mond ook
de uwe niet een enkel woord van protest
deed booren.
Wat deed n toen zoo jammerlijk het stil
zwijgen bewaren? Bescheidenheid? Neenl On
bekwaamheid om te spreken? Neen! Gebrek
aan een gesdfikte gelegenheid? Neffl?,!
was een slag met den vleugel van den stom
men duivel op uw beide lippen. Als iemand
zich eens verstoutte om kwaad te spreken vaa
uw vader of moeder, van uw vrouw of kind,
wat zoudt ge hem duchtig te woord staan en
ongezouten de waarheid zeggen. Maar nu
geldt hot immers Jezus Christus maar, wat
de moeite niet waard is! 't Kwam zelfs niet,
hij u op om kalm te antwoorden: „Daar denk
ik anders over! Daar protesteer ik tegen! Het
spijt mij u zoo iets te hooren zeggen." Wij
Christenen, behoorden iu zulke oogenbliteeen
vier of vijf vragen ter beschikking te hebben
om ieder tot zwijgen te brengen, die ons ge
loof en onzen godsdienst aanrandt. Vraag
bijvcorbeeeld aan den spotter: Waarde beer,
zoudt ge inplaats van die geestigheden mij
eens willen zeggen, welk verschil er bestaat
tusschen den tóestand der vrouw in China
of in Europa? Wat dunkt u verder van de
Bergrede? Hoe luidt uw advies over de nans
tenliefde, zooals die in de H. Schrift bevolen
wordt? Kunt ge u vereenigen met d- Tien 1'
boden? Hebt ge in de wereldlitteratuur, die
ge ongetwijfeld onder de knie hebt, ooit een
aangrijpender karakter getroffen, dan dat
van Jezus Christus? Zoudt ge zoo goed wil
len ziin mij de troostende en stichtende sterf
bedden van atheïsten «ons op te noemen? Hoe
verklaart ge het feit. dat ten allen tijde onder
de geprononceerde belijders van het Christen
dom vele van de grootste genieën geweest
zijn, die de wereld ooit aanschouwd loeft?
Wilt ge mij onder de talloos0 universiteiten
ter wereld er drié noemen, die door ongeloe-
vigen gesticht zijn en nu nog door ongeloo-
vigen worden onderhouden? Sterker nog.
Het ongeloof is zoo verbazend luidruchtig in
zijn snoeven, dat het wel veel goeds en prij
zenswaardigs moet to vermelden hebben.
Zie ln bot gewone, alledaagsche leven eens
rond naar liefdadige instellingen, door dat
ongeloof gesticht on gesteund; instellingen,
die openlijk en beslist tegen God en gods
dienst gekant ziin en die toch even be.s!ist
ten bate der lijdende mensehheld werken. Hoe
zijn hun namen? Waar rijn de asylen en te
huizen en toevluchtsoorden en mistellingen,
opgericht door het ongeloof en in stand ge
houden door het ongeloof, openlijk gekant
tegen God en godsdienst en toch werkend tot
verlichting van bet menschelük lijden?
Daar staat bet Christendom, daar staat het
ongeloof. Vergelijk wat rij gedaan hebben.
Het C&«rietendom met een gebed op de lip
pen, met een zegen op bet gelaat; beide ban
den vol hulp voor allen, cHe hulp behoeven;
de moeder van duizend toevluchtsoorden vöot
blinden, voor rieken, weezen en idioten; de
moeder van machtige missiewerken tot pre-
dWrinfl aan 5a bridènen, de moeder: van tal-