BIJBELCURSUS. Katechismusbericht aan Ouders en Onderwijzers I Uit den omtrek SPORT©EN SPEL KERKBERICHTEN 1 In alle omsfandisglieden B de onderverdeeling der locaklassen, op af schaffing waarvan do vertegenwoordigers aandrongen. Omtrent verschillende personen tullen nadero regelingen in overweging^ ge nomen worden, zooals voer instmmentmaKers uurwerkmakers, en handplaattrekkcrs. De loonen der ploegbazen werden verhoogd. De magazijnknechts, belast met administratie, worden werkman-schrijver. De verhooging van loon zal aan het Wp.-pereoneel verleend worden een maand, nadat de leeftijd is be reikt. In de standplaatstoelage konden do direc ties geen wijziging aanbrengen, mede met biet oog óp de te dien opzichte gevallen beslissing van het overige personeel. Wedstrijden tegen do Belgen. Verleden week deed een gerucht do ronde* dat dit seizoen nosr een Nederiandseb elftal naar Belsiö zou gaan om er een voetbalwedstrijd te sDelen. Het is iutusscben tegencrosnroken, maar er waren lieden, die voor hot plan nosr iets gevoelden. Gelukkig zijn er ook onder de voetballers, die er anders over denken. Nevoh schreef in ..Het Sportblad": „Juist met 't oog op den huldigen politieken toestand, liikt het me geraden om dit jaar nog geen ontmoetingen met de Beleen te houden. Of de motieven, die daartoe leiden, iuist ziin of niet. laten we buiten beschouwing, men dient evenwel niet uit het oog te verliezen, dat lang niet voor alle Nederlanders de Belgen than® ah welkome gasten zullen gelden en omgekeerd evenmin. Het Hollandscbo publiek zou zich ten slotte vermoedelijk wel weten te gedragen, doch wie zegt of onze vertegenwoordigers van zekere Belgische zijde niet e'enzelfde ontvangst te wach ten stond als aan enkele Noderlandsche artisten. die voor 't eerst weer in België ontraden, te benrt gevallen is?" Het komt ons voor. dat de N. V. B. niet goed zou doen de zaak te foroeereu- De verhou ding tusschen den Belgischen Voetbalbond en 'den N.V.B., tusechen de Belgische voetballer® en jNederlandsche en tusschen de clubs en officials van beide landen is altiid zoo goed en prettig geweest, dat het ons stuiten zou als men de kans zou willen loopen. dat een incident die goede verhouding zou verstoren. En een incident in dezen zcnuw-overDrikkel- den tüd is er spoedig genoeg, vooral od een voetbalveld, bij een internationalen wedstriid als toch al alles ..geladen" ia. ».N. Rtt. Crt." 1® leerjaar KI. Katech. voor Comm. Les 8. Les 7. 2e en 3e leerjaar Kleine Katechismus Van vraag 171 tot en met 174 Van vraag 165 tot en met 170 45e, 6e en 7e leerjaar Groote Katechismus Les 45 Van vraag 343 tot en met 349 Voor het 6e en 7® leerjaar zijn de kleine Ietiers ook leerstof. KATHEDRALE KERK ST. RAVO. ZONDAG, 3e Zondag van de Vasten. De H.H. Si isseu om 6, 8 en 9 uur en om half 11 de Hoogmis. Om 1 uur Catechismus in de kerk. Half zeven Lof met Lijdensmeditatie. Vóór het Lof het Rozenhoedje. MAANDAG, 7 nnr Lof met Rozenhoedje voor de gel. zielen. DINSDAG, Feestdag van Maria Boodschap Dag van devotie. WOENSDAG; 7 uur Lof ter eere van den H. Jozef. DONDERDAG, onder,de H. Mis van half 8 sullen de kinderen van de le en 2e klas ge zamenlijk hun Pasclien houden. Onder de H. Mis van kwart over S H. Comm. voor den Vrouw eiïbo nd. VRIJDAG, 7 uur oefening van den H "Kruisweg met vereering der Relikwie var bet H. Kruis. ZATERDAG 7 uur Rozenhoedje la de Ma riakapel. A.s. Zondag Zondag" Laetaro. PAROCHIE-KERK VAN DEN H. JOZEF. ZONDAG, do H.H. Missen te 7, half 9 en te half 11 de Hoogmis; 1 uur leering; 7 uur Lof met Lijdensmeditatie. MAANDAG 7 uur Cohgr. voor jongelingen. DINSDAG, Feeestdag van Maria Bood schap, dag van devotie. Te 8 uur gezongen H. Mis, waaronder generale Communie der leden van de Conga*, der Allerh. Maagd; des avonds 7 uur Feest-Congregatie voor ieder een toegankelijk. WOENSDAG, half 8 Lof ter eere van den H. Jozef. DONDERDAG, half 8 Lof ter eere van het H. Sacrament. VRIJDAG, half 8 oefening van den H. Krnisweg. ZATERDAG, half 8 H. Mis voor de be keering der zondaren in de kapel van het Mirac. Mariabeeld, 's Nam. van 4half 10 gelegenheid om te biechten en te half 8 Lof ter eero van de Alerh. Maagd met Rozen hoedje. PAROCHIE-KERK VAN DEN H.. ANTONIUS VAN PADUA. ZONDAG, de H.H. Missen om half 6, twar voor 7, 8 nur Kindermis; 9 uur en half 11 do Hoogmis; 12 nnr Catechismus; half 4 "Vesper». Onder alle H.IF. Missen sehaalcollecte. DINSDAG, Feestdag van 0. L. Vronwe- Boodsdhiap; dag van devotie; 7 uur uitstelling van het allerh. Sacr.; 8 nnr gezongen H. Mis. na de H. Mis van half 10 de gebeden van het Broederschap ter eere van den H. Anton ins; 's avonds half 8 „Miserere" en derde Medi tatie over het lijden onzes Heeren Jezus Christus. VRIJDAG, 8 u*.ir gezongen H. Mis; des avonds om half 8 Lof en oefening van den H. Kruisweg. ZATERDAG. Van 5 tot half 10 gelegenheid om te biechten. DERDE ZONDAG IN DE VASTEN. Evangelie volgens den H.sLucas: XI. 1428. In dien tüd dreef Jezus® eenen duivel uit, die stom was. En als Hij den duivel bad uit gedreven, sprak de stomine en de scharen wa ren verwonderd. Maar eenigon van hen zei den: Hij drijft den duivel uit door Beëlsebub, den vorst der duivelen. En anderen, om Hem te beproeven, begeerden van Hem een teelten uit den Hemel. Maar Hij, hun gedachten zien de, zeide hun: Alle rijk, dat in zichzelf ver deeld is, zal verwoest worden, en het eene huis zal op het andere vallen. Indien dan oo*k de satan tegen zichzeiven verdeeld is, fcoe zal «$jn rijk blijven staan! Als ik nn door Beël sebub do duivelen uitdrijf, door wien drijven nw kinderen ze uit! Daarom zullen die nw rechters zijn. Maar, indien ik door den vinger Gods do duivelen uitdrijf, dan is waarlijk het rijk Gods tot u gekomen. Als een welgewa pende zijn hof bewaart, dan Is alles wat hij bezit in vrede. Maar indien iemand ©tarker dan hij, hem overvalt en overwint, dan neemt bij al de wapenen waarop ifcfij vertrouwde weg *n deelt den buik Die niet met Mü i», ia te gen Mij en die niet met Mij vergadert, die verstrooit Wanneer de onzuivere geest van den menseh is uitgegaan, doorwandelt hij wa ter loozo plaatsen en zoekt rust en die niet vindende, zegt hij. Ik zal wederkeeren tot mijn buis waar ik ben uitgegaan. En daar ko mende, vindt hij het geveegd en versierd. Dan gaat hij en neemt met zicht zeven andere geesten, boozer dan hij, en binnen gaande, wonen zij daar.- En het laatste van dien meusoh wordt erger dan het eerste. Nn ge beurde het, terwijl Hij fit zeide, dat een Trouw uit de menigte hare stem verhief en «eide: Zalig ia de eefcoot, die TJ gedragen heeft en de horsten, die U gevoed hébben. Waarop Hij zei de: Ja, maar zalig zijn dl® bet woerd Gode hooren en het onderhouden. Pastoor: Wie kan zeggen, waarom de Kerk et dit Evangelie op dezen Zondag geplaatst ft! Secretaris. Me dunkt zoo, omdat het tegen 'den tijd gaat, waarop wij allen genoodigd worden den duivel uit te drijven uit aas au (hart,... door een goede Paasohbleoht. Jansen: En dan is het zaak op de eerste plaats den stommen duivel uit te drijver, die ons den mond anoert en do keel dichtknijpt ■oodat wij onze zonden voor ons zélven hou den en een rouwmoedige belijdenis verzuimen. Pastoor: Heel goed opgemerkt en zie nu eens hoe dit Evangel!o zulk een schuldig rwjjgon veroordeelt Hier was een geval van feange, huiselijke zorg en droefheid. Ho zoon des huizes was van een boozen geest bezeten, die zijn tong verlamde en Item sprakeloos maakte. Geen woord kon hij uitbrengen, de vorming van geregeld opeenvolgende klanken was voor zijn spraakorgaan totaal onmoge lijk. De geest, die zich van den jongeling had meester gemaakt was een stomme geest door Jezus zelf zoo genoemd een geest, die in onzen tijd al even algemeen verspreid is en even fel en kraefc.tig is als in de dagen van het Nieuwe Testament Er heeft veel noodlottig bijgeloof in de wereld geheerseht omtrent dit bezeten zijn door booze geesten. Maar terwijl wij alle to of er ij beslist verwer pen, moet iedereen, die ia de H. Sollrift ge looft, ook hofiiclen, dat er Satanische machten over de wereld verspreid zijn. Dat die heb niet meer zoozeer op onze lichamen gemunt hebben, komt allicht hiervandaan, dat zij nu do zielen dei* mensdhten in hum macht hebben. Terwijl er dienende geesten zijn om te zege nen, zijn er ook helsohe geesten om ons tegen te werken, tegen te streven, ten onder te bren gen. Jezus sprak tot zvtlk een geestelijk we zen, toen Hij, staande tegenover den zwaax- bepr-oefden bezetene uit onzen tekst, met lui der «tem uitriep: Gij stomme geest. Ik beveel u, ga uit van hem! Tegen dezen stommen, satanisch en duivel, moet ik u waarschuwen voortdurend op uw hoede te zün. Het stilzwijgen kan niet genoeg verheerlijkt worden en er zUn macht van spreekwoorden, die het daarmee eens zijn. Zeker, zwijgen is goud, maar somtUde is stilzwijgen een verach telijke daad, het rechtstreeks gevolg der rampzalige madht vaa den stommen duivel uit onzen tekst. Geen uwer of hij is m* bij de een of andere gelegenheid wel eens getuige van geweest, dat het Christengeloof tot mik punt van spotternijen werd gekozen. Mis schien was het op een dag aan de Beurs, toen or niet veel te doen was, of het was buiten op de boerderU onder de boomen, of het was op straat, toen ee van nw werk op weg naar huis waart, of het was bij een andere gele genheid, die ge n nog wel zult herinneren. Iemand haalde met een spottend lachje een BUbeltekst aan en gaf een caricatum* van geloof en godsdienst, zoogenaamd om te be wijzen, dat al die vrome dingen klinkklare huichelarij zijn, of hij veroorloofde zich een dubbelzinnige woordspeling met betrekking tot iets, dat Jeans gezegd heeft. Het gelach was algemeen, zonder dat één mond ook de uwe niet een enkel woord van protest deed booren, Wat deed n toen zoo jammerlijk het stil zwijgen bewaren! Bescheidenheid! Neenl On bekwaamheid om te spreken! Neenl Gebrek aan een geschikte gelegenheid! Neenl Het Broederschappen. BROEDERSCHAP H. KRUISWEG. ZONDAG, 8 uur Thomas van Ascend elft; 9 uur Jacomina Ruseoni—Mol; half 11 Wed. Catharine DuynlamVer brugge. HAARL. PROCESSIE NAAR KEVELAAR. WOENSDAG, half 10 Antonius Vasen. DONDERDAG, half 10 Adriana van Loon. VRIJDAG, half 10 Wed, Anna Hartog Hendriks. ZATERDAG, kwart over 8 Wed. Arena Ma ria CkrLstiaansVan der Schellingen. KERK VAN HET ALLERH. HART. ZONDAG te 7 et 9 uur de stille H.H. Mis sen ;*Jialf 11 Hoogmis; half 1 Cateöhf&mua 4 uur Lof met meditatie over het lijden van Omen Heer Jezus ChristuB. DINSDAG, Feest van Maria Boodsehap; generale absolutie toot de leden der Der- do Orde. Te verdienen volle aflaat. Te half 8 gezongen H. Mis ter eere van den H. Antonins. Het H. Sacrament blijft ter aanbidding uitgesteld tot na de H. Mis van 9 uur. Te 7 uur Lof. Van half 8 tot 9 uur gelegenheid tot het verkrijgen van Katbo- Deko lectuur. WOENSDAG. 7 uur Lof en oefening ter eere van den H. Jozef. VRIJDAG®,half 8 Gez. H. Mis te eere van het H. Hart; 7 uur oefening van den H. Kruis weg. ZATERDAG, 's avonds van 5half 10 ge legenheid om te biechten. PAROCHIE O. L. VROUW v. d. H. ROZENKRANS. (Spaarne.) ZONDAG, de H.H. Missen te half 6, 7 en 9 nur; half 11 Hoogmis; 12 uur Catechismus voor de meisjes, te l uur voor de jongens. Half drie Jongens-Coagretgatie. 7 uur Lof en Rozenhoedje. MA-AND AG. Des avonds half 8 Lof en Lij densmeditatie. DINSDAG, Feestdag van Maria Boodschap 8 nur gezongen H. Mis; 's avonds hialf 8 Lof ter eere van de H. Maagd. WOENSDAG, 's avonds half 8 Lof ter eere van den H. Jozef. VRIJDAG. Des avonds half 8 Oefening van don H. Kruisweg. ZATERDAG, van 4—half 10 gelegenheid om to biechten. A.s. Zondag, eerste H. Communie der kin dexen. Aartsbroederschap rap de H. Familie. Do vergadering wordt iederen Zondag ge houden te half 6 uur in de kerk aan (het Spaarne. Vóór de vergadering bestaat ei gelegenheid zich op te geven als lid der H. Familie en van ..Voor Eer en Deu&d". ZONDAG 23 Maart eert men het H. Sacra ment van Mirakel door den Stillen Omgang. Gedurende do Vasten wordt in do vergade ringen vóór de conferentie de „Miserere'' ge- zengen en na de conferentie drie maal Paree Domine. PAROCHIE-KERK VAN ST. JAN. (Amsterdamstraat.) ZONDAG, om 7 nnr en half 9 de stille H.H. Missen, te half 11 de Hoogmis, 1 uur Cateehisimis voor de jocagens, 2 uur Cate chismus voor do meisjes; te 1 war Dol en Lijdensmeditatie. DINSDAG, 7 uur gezongen H. Mis ter eere van de Allerh. Maagd; 7 uur Lof. DONDERDAG, 7 trur Lof ter eere van het Allerh. Sacrament. VRIJDAG van half 5 tot half 6 biecht- booren voor de kinderen. Om 7 nnr oefening van den H. Kruisweg. ZA TERDAG, van 4 nur tot half 10 bieeftit- hcoren. BLOEMEND AAK ZONDAG, Endhlaristische dag; (jen geheelen dag aanbidding; onder de H. Mis van 7 nur ÈZ, H* 14, üevensverzekerins-Maatschappij te Nijmegen f alg. H. Communie met gezongen H. Mis; half 2 Catechismus!; 3 uur Lof met Lydensmedita- tie. Onder de H.H. Missen sehaalcollecte voor do Kextk. MAANDAG, 's avonds half 8 stil bezoek bU het H. Sacrament; van 7—8 nur gelegenheid om te biechten. DINSDAG, Feest van Maria Boodschap; om kwart over 8 gezongen H. Mis; 's avonds half 8 stil heezoek by het Allerh. Sacrament. WOENSDAG, 12, half 2 en half 3 Catechis mus; half 8 Lof ter cere van den H. Jozef; 8 uur cursus in de R.-K. Gel. en Zedeleer, over do H. Schrift. DONDERDAG half 8 Lof ter eere van het Allerh Sacrament. VRIJDAG, half 8 oefening v. den H. Krnis weg ep vereering van de relikwie van het H. Kruis. ZATERDAG. Des middags om half 4 Ca techismus; half 8 Lof ter eere van Maria; van 5half 10 gelegenheid om te biechten. OVERVEEN. ZONDAG, -de H.H. Missen te 7 uur en te half 9. Te 10 uur Hoogmis; 4 nur medi tatie over het lijden des Heeren. DINSDAG, half 9 gezongen H. Mis; des avonds 7 nnr Lof ter eere van de H. Maagd Maria. WOENSDAG, 's avonds 7 nnr Lof ter eere van den H. Jozef. VRIJDAG, 's avonds 7 uur oefening van den H. Kruisweg. ZATERDAG. Des avonds te 7 uur Lof. Gedurende de week zijn de HJEL Missen te 7 nur en te half negen. HEEMSTEDE, i r ,i ZONDAG, te 7 en 9 uur stille H.H. Mis sen; half 11 Hoogmis; 3 uur Vespers; half 7 Meditatie. DINSDAG, tólf 8 vergadering der H. Fa milie, afdeeling Mannen. WOENSDAG, half 8 Lof ter eere van den H. Jozef. DONDERDAG, half 8 gezongen H. Mis ter eere van het H. Sacrament; 's avonds half 8 Lof. VRIJDAG, 's avonds half 8 oefening van den H. Krnisweg. SCHOTEN (St. Liduina-kerk.) (Kapel op *t Kerkhof). ZONDAG, 8 nnr de Hoogmis; half 1 Catechismus voor de eer ste en tweede naleei'ing; 's avonds om 7 uur Lof en meditatie. MAANDAG, 's avonds om half 8 Lof ter eere van de H. Liduina. DINSDAG, Feestdag Aran Maria Boodoolvarp, dag- van devotie; *8 Avonds "half 8 Ltof tor eere van Maria, met Rozenhoedje. WOENSDAG, 2 uur Catechismus voor 't 4e en 5e leerjaar; tevens voorbereiding voor de plechtige H. Comm.; half 8 Lof ter' eere van den H. Jozef. VRIJDAG, 's avonds half 8 oefening van den H. Krnisweg. ZATERDAG. Van 7—9 nnr bieohthooren. Van 45 uur voor d© "kinderen. Om 2 uur Catechismus voor 't 2e en 8e lee- ZONDAG, voor do Vroegmis van half 8 uit stelling van het Allerh. tot aan het einde der Hoogmis om 10 uur. Om 12 nur catc liismus 's avonds half 7 Lof met Lijdensmeditatie. MAANDAG, 'savonds van 7—8 uur biecht gelegenheid. DINSDAG, half 8 gezongen H. Mis eu des avonds half 7 Lof met Rozenhoedje. WOENSDAG, van 6half 7 biechthooren voor de meisjes beneden de plechtig» H. Com munie; S.ialf 7 Lof ter eere van St. Jozef. VRIJDAG, half 9 gezongen H. Mis van Re quiem voor alle overleden parochianen; de» avonds van 6half 7 gelegenheid om te biech ten voor de aangenomen jongens beniKlen de plechtige H. Communie en half 7 «ofenirg van den H. Kruisweg. ZATERDAG van 4—9 uur gelegeilheid om te biechten. ring. N.B. Pastorie is Overtoils traat 5. Spreek uur van 10 tot 12 uur. BLOEMEN DA AI,. De afd- Bloemendaal van We Nederl. Maatschapen voorTuinbouw en Plantkunde hield gisteravond in hotel ..Vree burg". een propaganda-verarauerine. De zaal ■was tot in alle hoeken gevuld. Geen wonder «ok! Het programma toch bevatte wel alleen punten voor propaganda geschikt, maar zóó aantrekkelijk, dat ieder van dezen avond wild» prof iteeren. De voorz. Jhr Mock, geeft terstond het woord lan den heer de Roos. die. met vertooning van betreffende lichtbeelden, een overzicht eeeft ■van de groote keuring en tentoonstelling, te 'Amsterdam gehouden. Na een korte oneommine Van het werk. dat er aan voorafging, kreeea "wij een serie plaaties te zien van de verschillen de stands in het Concertgebouw. Behalve de verschillende inzendingen van Uoemen, bewonderden wii ook een zending fruit luit het Westland. Als nieuwigheid, die echter fcan alle kanten prefiit opleverde, noemde sin*. 1de toelating tot de tentoonstelling van artike len, boekwerken', vazen, enz- Door hu» gtaaa- Ipeld. helpen de inzenders de onkosten nekken het publiek maakt kennis met velerlei zaken, lterwi.il do exposanten, allen zeer tevreden waren '«ver den verkoop en de bestellingen es hunne (tentoongestelde artikelen. Na deze uiteenzetting, waarvoor de heef dt Vroefemis; 10 uur Roos den dank van de vergadering verwierf. werden wii onthaald op een praehtserie films der firma Pathé frèrea te Amsterdam. Onge- loofeliik klinkt het maar hier konden wii bloemen zien groeien. Natunrliik is dit mogelbk 'gemaakt, door de manier, waarop de planten io li vi n -v&reohiHenda crooiporiodes ziin ©psr«no- taen. Niettemin zijn deze films zeer nuttig; want zii toonen ons bijv. overduidelijk, welke bewe gingen een plant kaa maken en moet maken, 'om tot vollen groei t® komen. Voe? daarbii. (dat sommige bloemen en bloemstukken (niet 'alle) prachtig gekleurd waren en 't wordt be- griipeliik dat ieder jn stilto hulde bracht aan de firma Pathé- Eeniss komische films en reclame stukken Voor de in April te houden tentoonstelling (te Haarlem) brachten do noodiee afwisseling. Wij hopen dat de afd. Bloemendaal succes taag hebben met dezen pronacranda-avvmd. was een slag met den vleugel van den stom men duivel op nw beide lippen. Als iemand aick eens verstoutte om kwaad te spréken van nw vader of moeder, van uw vrouw of kind, wat zoudt ge hem duchtig te woord staan en ongezouten do waarheid zeggen. Maar nu geldt het immers Jezus Christus maar, wat do moeite niet waard is! 't Kwam zelfs niet bij u op om kalm te antwoorden: „Daar denk ik anders over! Daar protesteer ik te gen l Het spijt mij u zoo iets te hooren zeggen." Wij Christenen, behoorden in zulke oogenbtikken vier of vijf vragen ter beschikking te hebb'en om ieder tot zwijgen to brengen, die ons ge loof en onzen godsdienst aanrandt. "Vraag byvoorbeeeJd aan den spottor; Waarde heer, zondt -ge inplgats van die geestigheden mij eens willen zeggen, welk verschil er bestaat tusschen den toestand der vrouw in China of in Europa! Wat dunkt u verder van de Bergrede! Hoe luidt nw advice over de.nans tenliefde, zooals die in do H. Sofblrift bevolen wordt! Kunt ge u vereen wren met d- Tien f boden! Hébt ge ia de wereldlitteratuur, die go ongetwijfeld onder de knie hebt, ooit een aangrijpender karakter getroffen, dan dat van Jezus Christus! Zoudt ge zoo goed wil len syn mij de troostende en (stichtende sterf bedden van atheïsten eens op te noemen! Hoe verklaart ge het feit. dat ten allen tüd© onder de geprononceerde belijders van het Christen dom vele van do grootste genieën geweest zijn, die de wereld ooit aanschouwd heeft! Wilt ge mij onder de tallooze universiteiten ter wereld er drie noemen, die door ongeloo- vigen gesticht zijn en nu nog door ongeloo- vlgcn worden onderhouden! Sterker nog. Het ongeloof is zoo verbazend luidruchtig in zijn snoeven, dat het wel veel goeds en prij- zensw'aardigs moet te vermelden hebben. Zie in het gewone, alledaagsehe leven eens rond naar liefdadige 'instellingen, door dat ongeloof gesticht en gesteund; instellingen, die openlijk en beslist tegen God eu gods dienst 'gekant zij®, en die toch even bes'1st ten bate der lijdende menschbeid werken. Hoe zijn hun namen! Waar zijn de asylen en te huizen en toevluchtsoorden en instellingen, opgericht door het ongeloof en inkstand ge- fcionden door het ongeloof, openlijk gekant tegen God en godsdienst en toch werkend tot verlichting van bet menschel ijk lijden! Daar staat bet Christendom, daar staat het ongeloof. Vergelijk wat zij gedaan hebben. Hot Christendom met een gebed op de lip pen, met een zegen op bet gelaat; beide han den vol hulp voot allen, die hulp behoeven; de moeder vaat duizend toevluchtsoorden voor blinden, voor zieken, weeaen en idioten; de moeder vam machtige missiewerken tot pre diking gsm do heidenen, de moeder van tal looze edhtolen, die millioenen kinderen onder oen tucht brengen, welke de bestaansvoor waarde is van een eerbaar en verdienstelijk leven. Het ongeloof maakt geen pinkeel voor de gewonden, bakt geen brood voor de bongeri- gen, sohudt geen kussens op voor zieken,biedt geen trooet. aan ronwdragendeu. siert geen graf voor de dooden. Terwijl Christus, caze gewonde Christus, onze verrezen Christus gezegend zij Z-ijn Naam daar aRoos voor ons staat, wijzend op weeshuis en hospitaal en tot ons spreekt: Ik was ziek en gij nraaft me een rustbed; ik was blind, gü waart een arts voor mün oogen; ik was wees, en gü waart een moeder voor mijn ziel; ik was ver dwaald in hét gebergte en gij bracht mij thuis; voor zoover gij dit aan een van deze Mijn minste broeders gedaan hebt, hebt ge dat Mij gedaan. Jansen: Maar, pastoor, ie dat openlijk uit komen voor mün geloof nn zoo bijster noo- dig! Heeft Cbristns op een andere plaats niet even goed gezegd, dat godsdienst een zaak van het hart is! Pastoor. Zeker, godsdienst is een zaak van het hart, geen wonder dus dat ge, waar er zooveel Katholieken rondloopen met den mond vol over bun geloof, maar in wier hart enkel do wereld beersebt, koud wordt aan gedaan door al dat uitwendige en innerlijk- onware en dat ge, op weg om met die bon derden mee te loopen in een vroom oogen- blik liever terne zondt keeren en zegt: Neen, zóó niet, godsdienst moet een zaak des bar- ten blijven.Voor mijn God wil ik belijden, maar voor de menschen niet. In zulk zeggen spreekt wel ter doge een nobele trek van nw bart, maar tociH d e u dat „niet voor de menschen" inUnistert, 1* Satan. Want ge weet. Satan zeg. hot. a.toog juist omgekeerd als Jezus bet zagt. En Jezus beeft wel verre -van dat voor Hem uitkomen voor de menschen af te keuren, het u veeleer als plicht, opgelegd. Zoo Immers sprak Hii: Wie mij belijden zal voor de menseben, die zal ik belijden voor de engelen Gods, maar om er dan ook aanstonds op te laten volgen: wie Mij verloochenen zal voor de menacben, die zal ik verloochenen voor de engelen Gods. (L. C.) Het is a boo: belijden of verloochenen. Een cfcrde kent Jezus niet. Van een neutrale zone, waarop ge u buiten de kwestie zoudt kunnen honden, spreekt Jezus nooit. Geen enkel woord. Het is vóór of tejyen. Leven of dood. En daarom belijden of verloochenen en wel een belijden of verloochenen voor de men schen. En al zegt nn het Evangelie: uw aalmoes i zij in het .verborgen, en al voegt datzelfde Evangelie erbij: uw gebed zij in de binnen kamer van nw huis, dit alles ontslaat u geen oogenblik van den plicht om voor de men- echen nw Jezus te belijden, op straffe dat ge door Hem niet voor de menschen te belijden, Hem reeds daardoor voor de menschen ver loochent. Niet ruw of plomp. Niet als het, geen zin kleeft en geen pas geeft. De paaxlen mogen niet voor do zwijnen geworpen cn -de wijze kent zijn tijd. Maar nooit mag zwijgen regel of gewoonte worden. Er moet voor Cbristns gesproken en wie dat niet. durft of er uit ver legenheid van afziet, wet© wel, dat hij scnul- dï cr staat aan verloochening van zijn Heer en God. Dat merkt ge in het gewone leven wel. Heeft iemand ouder zijn familieleden of vrienden eon groot heer, een man van naam en aanzien, dan heeft hij er altoce lust in to doen uitkomen, dat die man van zijn familie of van zijn vrienden is. Maar hebt ge onder uw verwanten ee» ver acht of mislukt persoon, voor wien nw vrien den den neus zouden optrekken, dan doet ge liefst, als hadt ge heel dion menseh en zijn fa milieband vergeten. En aan dien trek van nw bart knoopt Jezus nu zijn ©isoh vast, dat ge Hem zult belijden voor de mensdhlen. Hij, de eeuwige Zoon van God, Is van te goede huize om te worden doodgezwegen. En daarom is het niet genoeg, dat ge Hem in uw binnenkamer belijdt, of in de kerk of in den omgang met enkel Beloofs- genooten, neen, zeg ik u T'B®r op aan komt, is juisty dat »°ed neebt om uw geloof ia Hem te belijden voor d-? iuenscben. Xhjs ni»t, zooals sommigen het opvatten, die wel voor hnn geloof durven uitkomen, als ze met een armen drommel te doen hebben, maar die zich muisstil houden, zoodra ze staan tegenover een heer of dame. Zulk ee 1 moed tegenover le kleinen der werekl.die ge paard gaat met zoo verregaand® lafheid E- genover degrooten dor aarde, wijst Jezna van de hand. Daar past Hij voor. Zelf heeft hü het ons anders gel cord. Hij beleed d« goe de belijdenis niet alleen onder de vissuers van Geucsareth, de boeren van Capharnaum en 't Jeruzalemsdi straatpubliek, maar even kloek on heldhaftig voor de .Jl hoQggezeteueu in Israël voor bet .viribted en voor den Landvoogd van Romes heizcr- Fm zoo cifioht Hü ook van n, dat se zóó op het hart zult dragen en met zul V jL innige trouw zult aankleven, dat ge nm voor geen enkelen menseh verloochen,, Hem moedig en onversaagd vo<n* m van allen rang en stand durft bcluaam^ y Week van 24 tot 30 Maart. Leerstof: Op te zeggen bij den Priester: (AUTEURSRECHT VOORSEHOUDEN) Es een Levensverzekering veer u noodzakelijk. Sin» daarom zonder uitstel een verzekering bij de e5ïiJ^Setft»ei,.^a^tSC;happii "«or Katholieken. VtitSEKERD KAPITAAL pl. m. f 8.750.000.00 Kapitaalsverzekering. Volksverzekering. SLHOTEN (St. Cavo).

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1919 | | pagina 6