Ratechismusbericht aan Ouders en Onderwijzers ERICHTEN Geen laitgaws m nsêêp doelmatig E. R. K, Levensverzekering-Maatschappij te Nijmegen I le-leerjaar KI. Katech. voor Comm. 2e en 3e leerjaar Kleine Katechismus 45e, 6e en 7e leerjaar Groote Katechismus Het Onze Vader. Wees Gegroet. Van vraag 1 tot en met 5 Het Onze Vader. Wees Gegroet. Van vraag I tot en met 7 Het Onze Vader. Wees Gegroet. Voor het 6e en 7e leerjaar zijn de kleine letters ook leerstof. I V e el t t l g ure aig e h e d- dan die «oor de premie eener levensverzekering bij de overveen. eerste zondag na paschen. UITLOTINGEN 1 Week van 27 April tot 3 Mei. Leerstof: Op te zeggen bij den Priester: (AUTEURSRECHT VOORBEHOUDEN) KATHEDRALE KEIïK ST. BAVO. if ON J) AG. 1ste AOü'ag na Paschen Do H.H. Mi .1 oin 6. 8 en 91 uur eu om half 11 tie Hoogmis. O111 1 «ur Catechismus in d© kerk. Hall 7 Lef met Rozenhoedje. MAANDAG, 'i uur Lof met Rozenhoedje voor do feci, zielen. DON A. i;i r ,G. 7 uur Lof tot opening van de Meimaand. Ni.ji/A 1ste Vrijdag der maand, bijzon- de: toegewijd aan de vereering van het H. ii en tevens dag van aanbidding. Om 8 uur gezi.i'ucn II. Slis in de Sacraments-ka- pel voor de ItTvende loden van de vereenilging der lMuv.igd, Aanbidding en tot versiering van arme kerken. Na deze Mis koi-te acte van Eu: 'boete. riet II. Sacrament blijft uit gesteld tot 11 uur. Des middags van 3 tot 4 uur. Kwart over 3 luide aanbidding. ZATE RL G. Oefeningen van de Meimaand. I) «c week des avonds van 7 tot 8 uur g*e- lefeenheid om to biechten en Dinsdag] Woens dag Dond. rdag en Vrijdag ie 1ste H. Mis om 7 uur. A.e. Zondag sluiting van den Paasohttijd. Om half 11 de pleebtigc Hoogmis. PAROCHIE-KERK VAN DEN H. JOZEF. ZONDAG. Heden de H. H. Missen te 7, 'half 9 en te 'hnlf 11 de Hoogmis. Te 1 uur leering en te 7 uur Lef met rozenhoedje. MAANDAG. Tc 7 uur congregatie voor jon gelingen. Heden en volgenden dagen van half 7- 8 uur tegenheid om te biechten. DINSDAG. Half 8 H. Mis voor Anna Lok man, lid der Br. van het H. Hart. 7 uur con gregatie der Allerh, Maagd. DON DERDAG. Jlal f 8 plechtig Lof tot ope ning van dc maand Mei. VRIJDAG. Eerste Vrijdag der maand bij- aonder toegewijd aan do vereering van Jeans' Goddelijk Hart, De H. H. Missen te 6, 7 en 8 uur en te half 10 de gezongen H. Mis. Dos avonds Hialf 8 Meimaand-oefeniugen. ZATERDAG. Half 8 H. Mis voor de bekee ring der zondaren in do kapel van het mira culeus Mariabeeld. Na d.en middag v. 4-9 N uur gelegenheid om te biechten en te half 8 Lof met rozenhoedje. PAROCHIEKERK VAN DEN H. ANTON IUS VAN PADUA, ZONDAG. De, H. H. Missen te half 6, kwart j voor 7, 8 uur de kindermis, 9 uur en half 11 de Hoogmis. Om half drie preek bh de broe ders van Joannes de Deo voor kle doofstom men. Des middags half vier vergadering voor do leden dor Derde Orde, waaronder vernieu wing der professie. DINSDAG. Om 7 uur uitstelling van het Allerh. Sacrament tot het verdienen van een rollen aflaat. Om 8 uur gezongen H. Mis. Des avonds half 8 Lof ter eere van den H. Antonius met gebeden der Novene ter eere van den H. An to nine. Derde Dinsdag der Novene. - DONDERDAG. Van half 7 tot 8 uur gele genheid om te biechten. VRIJDAG. Ie Vrijdag der maand Mei. Om 9 uur gezongen H. Mis. Des avonds Ihlalf 8 Lof, predikatie en akte van eereboete, ter eere van het H, Hart van Jesus. ZATERDAG. Van 5 tot half 10 gelegenheid om te biechten. As. Zondag onder alle H. H. Missen oolleo- te voor het gesticht „De Goede Herder" en voor de vereeniging tot bescherming van meisjes. Na de hoogmis de lofzang Te Deum tot sluiting van den Paascbtijd. Gedurende de maand Mei eiken avond ba de week om half 8 Lof en Rozenhoedje ter eere van Maria. BROEDERSOH. VAN DEN H. ANTONIUS. MAANDAG. Kwart over 8 voor Anna Ca- tliarina Lokman. ZATERDAG 7 urn- voor Gerarda Christina Beauf or tSwaandijk. BEOEDERSCH. VAN DEN H. KRUISWEG. WOENSDAG, half 9 voor Johanna Ruyse- naar. ZATERDAG. 7 uur voor Thomas van Ajs- sendelft. Half 8 voor Jacomina Ruseoni— Mol. KERK VAN HET ALLERH. HART. ZONDAG. Te 7 en 9 uur do stille H. H. Missen. Ho half 11 de Hoogmis. Geen cate chismus. Te 4 uur Lof met Rozenhoedje. Deze week dagelijks van 78 uur gelogen- Ibteiid om te biechten. DINSDAG. Te verdienen volle aflaat. Te half 8 gezongen H. Mis ter eere van den H. Antonius. Het H. Sacrament blijft ter aam- bidding uitgesteld tot na d© H. Mis van 9 uur. Te TA n. Lof. Van half 8—9 uur gelegen heid tot het verkrijgen van Katholieke lec tuur. Van 7 tot 8 uur gelegenheid om te biech ten. DONDERDAG. Ie dag der Meimaand!. Dien dag en verder alle dagen der Meimaand te half 8 Lof met Rozenhoedje en oefeningen ter eere van Maria. Van 6—8 nnr gelegen heid om te biechten. VRIJDAG. Ie <ler negen Vrijdagen der no vene <van voorbereiding voor het feest van het H. Hart. Volle aflaat. Te 7 uur uitstelling van het H. Sacrament tot Ihlalf 10. Te half 8 gezongen H. Mis ter eere van het H. Hart Te 7 uur Lof, waaronder oefeningen ter eere van het H. Hart. ZATERDAG. Des middags van 5 tot half 10 gelegenheid om te biechten. A.s. Zondag plechtige H. Communie dier kinderen. De stille H. H. Missen half 8 en 9 uur. Te half 11 de Hoogmis, waarna de lofzang „Te Deum" tot sluitinfe van den H. Paaschtijd. PAROCHIEKERK VAN O. L. VROUWj v. d. H. ROZENKRANS (Spaarne). ZONDAG. De H. H. Missen te Ihlalf 6, 7 en 9 uur. Te half 11 de Hoogmis. Na de Hoog mis prijsuitdeeling en loffelijk ontslag, van die jongens en meisjes, die de Zondagsche lee ring gedurende twee jaar trouw bezocht heb ben. Half 8 Jongene-Oongregatie. 7 uur Lof en Rozenhoedje. MAANDAG. Des avonds half 8 Lof ter eere van d e H. Maagd. WOENSDAG. Des avonds half Lof ter eere van den H. Joseph. DONDERDAG. To 8 uur gezongen H. Mis voor die leden der Broederedblap van de ge durige aanbidding. Des avonds half 8 Lof ter opening van de Meimaand. VRIJDAG. To 8 uur gezongen H. Mis van EerhersteL Hes avonds te half 8 Lof met Litanie ter eere van het Godd. Hart en Akte van Eereboete. Deze week lederen avond van 7 uur tot half 9 biechtgelegenheid en Zater dagmiddag van 4 tot half 10. Aartsbroederschap van de H. Familie. De vergadering wordt lederen Zondag ge houden te half 6 uur in do kerk aan het Spaarne. Vóór do vergadering bestaat er- gelegenheid zich op te geven als lid der H. Familie en van „Voor Eer en Deugd". Zij, die nog geen stem uitbrachten over den vergadertijd, worden verzocht dit na de vergadering te doen. Zondag 4 Mei, na do H. Mis van half zes algemeens H. Communie voor die late tot en met de 16a Sectie. PAROCHIE-KERK VAN ST. JAN. (Amsterdamstraat.) ZONDAG, om 7 uur en half 9 de stille H H. Missen. Te half 11 de Hoogmis. 1 uur Catechismus voor de jongens. 8 uur voor de meisjes. 7 uur Lof en preek, DINSDAG. Des avonds 7 uur Lof ter eere van den H. Antonius. DONDERDAG. 7 uur Lof ter eere van de Allerh. Maagd, tot opening van die Mei maand!. VRIJDAG. 7 uur H. Més voor Jan van den Eijken, als lid van, Met Genootschap do Stille Omgang, Des avonds 7 uur Lof ter eere van het Al lerh. Hart. ZATERDAG. Van 4 tot half 10 biechthoo- ren. lederen dag van 6—8 uur biechthooren, PAROCHIE-KERK VAN ST. ELISABETH EN BARBARA. ZONDAG. Onder do H. Mis van kwart ver 7 plechtige H. Communie. De H. H. Missen to 'half 7, kwart over 7» 9 uur en half U Hoog mis. Heiden algemoeno H. Communie voor de leden van dien Vrouwenbond. Geen Catechis mus. 3 uur Lof, waarin alle kinderen, die he denmorgen hun plechtige H. Comlmunie ge daan Nebben, zullen tegenwoordig zijn. Na het Lof uitreiking der diploma's en prijzen aan de kinderen, die den Catechismus verla ten en daarvoor im aanmerking komen. DINSDAG. 7K u. en Woensdag 9 u. die H. H. Missen voor de overleden familie en tot intentie dergenen, die in de bus voor de go- loovige zielen geofferd hebben. DINSDAG. Half 8 Lof ter, eere van den H. Antonius. DONDERDAG. Half 8 Lof met preek tot voorbereiding, VRIJDAG, ZATERDAG en ZONDAG. 40- uren-gebod. Des modgens te 7 uur uitstelling van Wet Allerheiligste. VRIJDAG. 1ste dag van het 40-uren-gebed, Tevens leto Vrijdag der maand. Kwart over 7 gezongen H. Mis. Half 8 des avonds Lof en preek. ZATERDAG. 2e dag van het 40-uren-göbedl Kwart over 7 gezongen H. Mis. Gedurende de week lederen avond van 7 tot 8 uur gelegenheid, om te biechten. ZATERDAG. Biechthooren van half 8—10 uur des morgens en des middags van 4half As. Zondag. Laatste dag van het 40-uren- gebed en sluiting van den Paasei: '-Ó". He eenig aangewezen Maatschappij voor Katholieken. VERZEKERD KAPITAAL pi. m. f 9.000.000.00. Vraagt tarieven en voorwaarden. Kapitaalsverzekering. Volksverzekering. SCHOTEN. (Sh Liduina-kerk.) {Kapel op 't Kerkhof). ZÖNDAG. Om half 8 de vroegmis en om 10 uur de Hoogmis. Om half 1 Catechismus en des avonds 7 uur Marialof met Rozenhoedje. MAANDAG. Des avonds om half 8 Lof ter eere van de H. Liduina» Deze weelk eiken avond gelegenheid om te biechtten, van 7 tot 8 uur. DINSDAG. 3de dier 9 Woensdagen ter eere van den H. Antonius. Feest van die H. Li duina, patrones der parochiekerk. Des mor gens om half 8 stille H. Mis en des avonds om half 8 plechtig Lof ter eere van die H. Liduina met feestpredikatie door den wel- Eerw. heer H. Brouwers, kapelaan te Am sterdam. WOENSDAG. 2 uur Catedhdsmus voor het 4e en 5e leerjaar, tevens voorbereiding voor de plechtige H. Communie. DONDERDAG. Des avonds van 7 tot 8 u. gelegenheid om te biechten voor d»a eersten Vrijdag der maand. VRIJDAG. 1ste Vrijdag der maand, toege wijd aan die vereering van Jemis' H. Hart. Des morgens om 7 uur zal reeds de H. Com munie worden uitgereikt. Om half 8 de stille H. Mia. Des avonds om Ihlalf 8 Lof ter eere van Jezus' H. Hart met akte van toewijding. ZATERDAG. Des middags om 2 uur de Ca techismus. Van 7 tot 9 uur gelegenheid om te biechten van 45 voor die kinderen. Het plechtig aannemen der kinderen is vastgesteld op 11 Mei en het aannemen der kleine kinderen op 18 Mei. Pastorie: Overtonstraat 5, SCHOTEN (St. Ravo). ZONDAG. Om half 8 die vroegmis. Voor de Hoogmis gezongen Veni Creator, bij gele genheid van ©en zilveren huwelijksfeest. Na de Hoogmis lofzanfe „Te Deum" tot sluiting van den Faasohtijd. Om 12 uur Catechismus en om 3 uur Veepers. DINSDAG. Om half 8 gezongeji St. Anto- niusmis. WOENSDAG. Des avonds om Ihlalf 8 Lof ter cere van St. Bavo met relikwievereermg. Onmiddellijk vóór het Lof biechtgelegenheid voor die aangenomen meisjes heneden de plechtige H. Coonmunie. VRIJDAG. Des avonds om half 8 Lof ter eer© van het Allerh. Hart van Jesus. On middellijk vóór het Lof biechtgelegenheid voor d© aangenomen jongens bededen de plechtige H. Communie. ZATERDAG., Namiddags gelegenheid om te biechten van 49 uur. N.B. Op Zondag 27 April onmiddellijk na de Hoogmis verkoopirig van openstaande zit plaatsen, -i j ZONDAG, de H.H. Missen te 7 uur on te half 9. Te 10 uur Hoogmis. Te 8 uur de Vespers. WOENSDAG. Te half neigen de eerste H. Communie detr kleine kinderen. Des middags te 4 uur Lof. DONDERDAG. Te half 9 gezongen H Mui uit dankbaarheid voor het 25-jarig host,aan der R.-K. Meiej es Scholen. Des avonds 7 uur Lof met opening van do MVRIJDAG. Te Ihlalf negen inzongen H< ■TVTia met acte van eereboete. Te 7 uur Lof. ZATERDAG. Des avonds 7 uur Lof.' Evangelie volgens den H. Joannes. XX, 1831. In dien tijde als het avond was op dien dag, lijnde de eerste dag der week en de deuren, waar de leerlingen bijeen kwamen, uit vrees voor de Joden ge-loten waren, kwam Jezus eu «tond in het midden en zuide hun: Vrede zij u I En als Hij dit gezegd had, toonde Hij hun Zijne handen en ziide. Do leerlingen waren dan verheugd, dat zij den Heer zagen. Hü zeide hun dan wederom: Vrede zij n. Geluk do .Vador mij gezonden heeft, alzoo zend Ik u. Én dit gezegd hebbende, bliea Hij over hen en jeide bun: Ontvangt den heiligen Geest, aan arie gij de zonden zult vergeven, dien worden yij vergeven, en aan wie gij de zonden zult houden, dien zün zij gehouden. Maar Thomas, Sen van de twaalf, die genoemd wordt Didy- jnufl, was niet bij hen. toen Jezus kwam. De indere leerlingen zeiden hem dan: Wij hebben im Heer gezien. Maar hii zeid© hun: Tenzü ja Zijne handen de gaten der nagelen zie en b'nen vinger in de plaats der nagelen steke, IKL mijne hand in <Ziine ziide legge. ik zal het ftiot gclooven. En acht dagen daarna waren Ad leerlingen wederom binnen en Thomas met ïlen. Jezus kwam mtft geslotene deuren en itond in het midden en zeide: .Vrede zij u. gaama zeide Hii tot Thomas: Steek uwen gtttger hierin en bezie mijne handen en neem hand en. steek die in mijne zijde en wees 9n*e-0ovi«. maar geloovig. Thomas ant- roordde en zeide Hem: Mijn Heer en mijn niet gezien en toch geloofd helbbcn Jezus eft nog vele andere teekenen ih het bijzijn jner leerlingen gedaan, die in dit boek niet schreven zijn; maar deze zijn geschreven op- gij zoudt gelooven, dat Jezus Christus de van God is. en opdat gij, geloovende, in en naam het leven zoudt hebben, kastoor; Op den oongrioovigen Thomas" ia |©uw na eeu'W laatdunkend neergezien dooh geheel ten onrechte. Thomas was volstrekt '«een veriarcfe van hart. wien het aan geloof faalde. Zie maar, hoe hij ten leste in heilige verrukking op de knieën neervalt en den Hei land aanbidt als Zijn Heer en God. Ook ia het niet waar, dat de andere apostelen niet op de teekenen van nagelen en speer gezien hebben «n Thomas alléén wel. Duidelijk toch staat er, hoe Jezus hug. Zijn handen en Zijn ziide toonde en hoe Zijn discipelen zich verblijdden, den Heer ziende. Béér lag dus het verschil niet in. Thomas had moeten gelooven, dat Jezus opge staan was op het zeggen zijner mede-apostelen en dat hij dit weigerde en eer3t zichzelf door eigen waarneming overtuigen wilde, daérin alléén «obool ziiu zwakheid. Wat voor kwaad hier dan in stak? Straks zou Jezus opvaren ten hemel. Dan zou Hij niet meer op aarde zijn. Dan zou op aarde niet één zijner verlosten Hem meer naar het vleesoh kunnen kennen. En in dien nu die latere belijders zich door Thomas' weigering verleiden en verlokken lieten om ook niet to gelooven, ©er ze gezien en. getast hadden, dan zou immer» het geloof aan Jezus' opstanding to loor gaan. (e. o.) En daarom, niet ter wille van Thomas, die nu wel waarlijk in Zijn verrijzenis geloofde en Hem als zijn Heer en God aanbad, maar met het oog op de latere belijders, die niet anders dan op hooren zeggen en niet anders dan op het getuigenis der apostelen ia Zün opstan ding zouden kunnen gelooven. moest aan het gevaar, dat in Thomas' weigering stak, ter stond de kop ingeknepen. Er moest tegen ge waakt-, dat het voorbeeld van Thomas niet aan stekelijk werd. Uit zün aard en krachtens zün ambt was hii ala apostel niet geroepen om to gelooven zonder te zien. Dat hebben ook de overige apostelen niet gedaan. Integendeel, de eigenaardige positie van een apostel brachfc juist met tioh, dat hii zelf zien moest om tot andoren het getuigenis van wat hii gezien had, to kunnen overbrengen. Indien de apostelen op vermoedens of op hooren zoggen waren afge gaan, zouden wij hun apostolische getuigenis omtrent Jezus' opstanding gemist hebben. Daarom heeft Jezus er dan ook voor gewaakt, en beeft Hij hun zelf de tastbare bewijzen van zün eenzelvigheid met den op Golgotha, ge kruiste gegeven door hun de lidteekens van un wonden in. hand en tüde te toonen. Van ■aren. icant bezien, is Tiromas' twijfel voor -do Kerk zelfa profijtelijk geworden, in zooverre de te groote gereedheid van de apostelan 0m op den eersten aanblik te gelooven. licht twüfel aan de juistheid van hun waardeering had kunnen doen rüzen. Sleohta deze schaduwzijde was aan zün houding, dat hii door toevallig ide eerste maal afwezig te zün, het getuigenis van tien apostelen hoorde en dat getuigenis als onvoldoende verwierp. Z*** Z0Uj hu straks de wereld ingaan, om te vergen,, dat de verlosten lep zün apostolisch getuigenis in Jezus' op standing geloofden en hoe kon hot hiermee nu bestaan, dat hü zelf weiK®11^® voor het getui genis van tien apostelen to zv ichten. Het ge loof aan de Verrijzenis moest voortaan niet aan het zien, maar aan hot aanvaarden van het apostolisch getuigenis hangen. Zalig zijjl ze die niet zullen gezien, en nochtans zullen ge loofd hebben. Maar hoe aangrijpend en overweldigende krachtig is dan ook dat getuigenis qoj- apos telen, zooals het in de H. Schrift staat opgo- teekend. Christus kwam hier op aarde om een weg aan te leggen, waarlang» de geheele wereld, ala zü wilde, ten homel -ion opgaan. En dat werk volbracht Hütk beo voleindigd het, werk, dat Gij Mij gegeven hebt om te doen. Een arbeid, die uit den mond van den Romeinschen Hoofdman' d® getuige van zijn sterven, de erkenning afdwong: „Deze was waarlük de «Zoon van God! In de eerste plaats had Hü zün aardschen werkkring' tegen. Ik lees in de H. Schrift, dat Hü-Zün brood verdiende met timmermanahand- ,werk. Maar ge weet evengoed ala ik. dst men Som in het een of ander vak te slagen, er zijn geheelen tüd aan moet ge.vem In Zijns Vaders werkplaats werd niet meer gesproken, dan gewoonlijk noocag is in den om gang met mensenen, die iets om handen hebben, en toch was Christus geroepen om te prediken ten aanhcore van rumoerige en vaak vijandige volksmenigten, waarvan sommigen hun vuisten balden en anderen hun tanden tegen Hem knars ten en velen Hem voor altijd uit den weg wil den ruimen. De grooten der aarde rijden in een staatsiekoets. Hij ging te voet. Koningen en prinsen hebben herauten voor zich uit en jui chende onderdanen achter zich; het gevolg van dezen „Koning der Joden" bestond uit door zon en wind gebruinde visschers. Slechts één maal heeft Hij gereden voor zoover ons is me degedeeld, op e-en veulen; en dat veulen was uog geleend. Al deze dingen had Christus tegen zich. De publieke opinie verklaarde in die dagen Gezegend de koopman, die een lusthuis bezii, daarginds aan de oevers van het meer Tiberias Deze jonge Lecraar predikte: Zalig de armen! Do publieke opinie in die dagen zèideGeprezen zij de Romeinsche adelaar, wiens wiekslag gan- sche natiën doet sidderenDeze onbekende Rab- Gedurende de week zijn de H. H. Missen t« 7 uur en half 9. BLO EMEND A.AL. ZONDAG, Eucharistisch© dn,g Den gehee len dag uitstel li ufe van het altem. Sacrcsm, Onder d© H. Mis van 7 uur alg-erneene H. Communie der leden. Na ,de Hoogmis Ta Deum tot sluiting van den PaascktijL Om half 2 CatedLIisnius. 3 uur luid© aanbidding en ges.angon. Half 8 Lof met preek. MAANDAG. Feest van den H. Marous, Half 8 stil bezoek bü hef IL Sacrament. DINSDAG. Half 8 stil bezoek bü het IL Sacrament. WOEN SDAG. 12 uur, half 2 en half 3 Cate chismus. Half 8 stil bezoek bij het H. Sacra ment. DONDERDAG. Feest van de H. H. Aposte len Philippus en Jacobus. Half 8 Lof tot ope ning van de Meimaand. Voor en onder 'bet Lof gelegenheid om te biechten. VRIJDAG. Eerste Vrijdag, toegewijd aan het Goddelijk Hart. Algemecue H. Commu nie der kinderen, onder de H. M ;s van half 8. Om kwart over 8 gezongen H. Mis mot uitstelling van hot H. Sacrament. Half 8 Lof tor eere van het Goddelijk Hart. ZATERDAG. Feest van d© Kruisvinding. Half 4 Catechismus. Half 8 Lof ter eere van Maria, Van 5half 10 gelefeeri-leid om te biechten, 'V HEEMSTEDE. I ZONDAG, te 7 en 0 uur stille H.H. Mis sen. Half 11 d© Hocfemis. 3 uur Vespers. 6 u. Lof. DINSDAG. 7 uur d© 1ste H. Mis, waaron der de gezamenlijke H. Communie der meis jes. Dee avonds 7 uur vergadering der H. Famili©, afd. vrouwen. WOENSDAG. 7 uur de 1st© H. Mis waar onder do gezamenlijke II. Coonmunie der jon gens. DONDERDAG. Half 8 gezongen H. Mis ter eere van het H. Sacrament dos altaars. Des avonds half 8 Lof. VRIJDAG. 8 uur gezongen H. Mis ter ocre van Jezus' Godidelük Hart. Des avonds half 8 Lof. ZATERDAG. Des avonds half 8 Mai-ia-Lof. ZONDAG. 6 en 7 uur stille H. H. Missen, ITalf 9 Hoogmis, waaronder do plechtige H, Communie der kinderen. 11 uur een stille H. Mis. Des middags half 4 het Lof met de plechtigl bieden. PREMIELOTEN BRUSSEL ZEEHAVENV yAN 1897. rekkiu» van 9 April 1919. Seriën. 8r2 1265 1484 1800 2522 3183 311* 5440 7735 8574" 9430 9630 9633 10950 11423 11747 11856 12704 12984 13190 133! f 13727 14196 15231 16024 16125 17100 dPreniion. S. 13315 n. 16. fr. 5000S. 16024 n, .6 fr. 1000S. 18190 n. 16. fr. 600S. 16024 n. 17 fr. 250; S. 16126 n. 10. fr. 250. De vol Kende nuimmerg met fr. 125: S. Nr. S. Nr. S. Nr. S. Nr. 1900 18 933 12 9933 20 12704 19 13190 11 13190 21 13315 6 13727 4 13727 6 13727 11 Mot fr. 100 do overige nummers, vervat in bovengemelde seriën. Betaalbaar 1 Jyli 1919, bi antwoordde; Zalig de barmhartigen! De pu blieke opinie zeide: Oog om oog, tand om tandl Christus leerde het anders: Bid voor hen, die u vervolgen. Zegen hen, die u geweld aandoen. Ik verbeeld mij Christus op zekeren dag in de stra ten van Jerusalem te zien staan, Een man van hooge alkomst staat naast hem en zegt: Mijn vader was een handelsvorst, bezit een. buiten plaats aan het strand in Galilea. Wie was uw vader? Christus antwoordt: Jozef de timmerman Een man uit Athene staat daar, ontrolt het per kament van zijn diploma en vraagt: uij leert en predikt voor het volk? Aan welke hoogeschool hebt gij gestudeerd? Christus antwoordt: Ik kreeg mijn opvoeding in Nazareth. Wat bespot telijke gedachte, dat iemand van dat allooi zoo jammerlijk toegerust een poging doet om de aandacht der wereld te trekken. En toch, zoodra zet Hij Zijn voet niet in de steden van judea of alles komt er in beweging. Zóó betooverd wor den keele menschenmassa's door dien Christus, dat ze op gevaar van honger te lijden Hem tot ver in de woestijn volgen. Een edelman valt voor Hern_op de knieën en zegt: Mijne dochter is doodEen bedelaaff tracht het floers van zijn oogen af te wrijven en bidt: Heer,.maak dat ik zien moge! Een arme, zieke, hijgende vrouw dringt door de menigte heen en zegt: Ik moet den zoom zijns kleed aanraken! Kinderen woe len zich los uit de armen hunner moeder en wed ijveren wie het eerst in Zijn armen zal zijn. Zie Hem ook zegevieren over de krachten der natuur. De zee is een kristallen graf. Zij ver zwelgt de Engelsclie vloot e^pn gemakkelijk als of een vlieg op haar golven drijft. De binnen meren zijn even gevaarlijk, even verraderlijk. Reizigers, die het bevaren hebben, weten dat 't Galileesche Meer wanneer het door stormen wordt opgezweept, overweldigend is; en toch dook die zee in Zijn tegenwoordigheid weemoe dig neer en lekte Zijn voeten. Hij kende alle gol ven en winden. Wanneer Hij wenkte kwamen zij, wanneer Hij het voorhoofd fronste, vloden -zij. De hiel van Zijn voet liet geen indruk achter op het vastgeworden water. De geneeskundige wetenschap heeft wonderen gewrocht in rheu- matische ledematen en zcikelijk bloed; maar wanneer de spieren, verlamd zijn, wanneer een lid eenmaal dood is, staat de medische faculteit daar machteloos tegenover. Doch hier is een verlamde, zijn hand is totaal levenloos. Jezus zegt tot hem: Strek uw hand uit en hij strekt haar uit. Welke meuschelijke stem zou een school yissehen kunnen commandceren?. En toch, hier is een stem, die het geschubde volk de wet voor schrijft, zoodat de visschers op dezelfde plaats, waar zij het nei zonder een enkele visch op te halen, hadden laten zakken] het nogmaals neder- lieten en een vangst hadden, dat het net er van scheurde. De Natuur is Zijn dienstmaagd. De bloemen Hij vlocht ze in zijn leerredenen; de winden, zij zongen Hem eeu slaaplied, wan neer Hij uitrustte in de boot; de Ster van Beth lehem diende voor heraut bij Zijn geboorte; de rotsen hieven bevend en sidderend een klaag zang aan bij Zijnen dood. Zie Zijn overwin ning over het graf. Daar komt de veroveraar van den Dood. Hij betreedt diens gebied en zegt: Dochter van Jaïrus, sta «p! en zij stond op. Tot Lazarus: kom uit! en hij kwam uit. Tot den zoon der Weduwe: Rijs van die lijkbaar opl en de jongeling gaat naar huis met zijn moeder. Daarna greep Jezus de sleutels van het Rijk des doods en hing ze aan Zijn gordel en riep met luidex stem, zoodat alle grafkelders en kerkho ven der aarde Hem hoorden: O Dood, ik zal uw dood zijn, o Graf, ik zal uw verwoesting zijn! Niemand, 'zegt ge, kan met zoo zegen rijken uitslag al deze bezwaren overwinnen zonder een meer dan mensclielijke natuur te heb ben. In dien arm tusschen zijn spieren en ze nuwen en beenderen waren de krachten en vermogens der Almacht gevlochten. In de klanken dier stem trilde de nadruk van den eeuwigen, God. Aan dezen in armoed en wee moed verzonken Christus behoorde Keizer Augustus, behoorde het Sanhedrin, behoorde het meer Tiberias en heel het uitspansel, dat zich in zijn water weerspiegelde, behoorde de gan- sche aarde en al de hemelen. Behoort ook gij. Keizerin Helena ging naar het Heilige Land om er het kruis van Christus te zoeken. Toen zij op den bchedelberg kwam, werden er drie kruisen opgegraven en nu was de vraag, welke van die drie het kruis van Christus was. Men nam een hjk, zoo verhaalt de overlevering en zoodra het doode lichaam op het derde kruis gelegd werd, sprong het levend op. Och, dat de le vendmakende kracht van Gods Zoon ook onze doode 'ziel mocht opwekken tot een eeuwig leven, beginnende in dezen heerlijken PaaschtijdOnt waakt gij die slaapt en staat op uit de doodeö en laat Christus over u. lichtenl MAX-

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1919 | | pagina 16