BüffiüRSÏÏS." I kerkberichten VRAGENBUS Ratechismusbericht aan Ouders en Onderwijzers E. R. K, Levensverzekering-Maatschappij te Nijmegen le leerjaar KI. Katech. voor Comm. 12 Artikelen des Geloofs. Het Onze Vader. Wees Gegroet. 2e en 3e leerjaar Kleine Kat^chismus Van vraag 6 tot en met 9. Van vraag 1 tot en met 5 Het Onze Vader. Wees Gegroet. 4,5°, 6e en 7e leerjaar Groote Katechismus Van vraag 8 tot en met 13. 12 Artikelen des Geloofs. Van vraag 1 tot en met 7 Het Onze Vader. Wees Gegroet. Voor het 6a en 7e leerjaar zijn de kleine letters ook leerstof. PAROCHIEKERK VAN DEN H. ANTONIUS VAN PADUA. TWEEbE ZONDAG NA PASCHEN. BROEDERSCH. VAN DEN H. KRUISWEG. Lof met preek. MAANDAG. Half 8 Lof met Meimaandoafe ning. Seen uitgave is méés* deeimatig dan die voor> tie premie eener Sewenswerzekering bij de 1 1 Antw.: Indien de tweede broer is afgekeurd, na drie jaren te hebben gediend, dan hebt ge recht op vrijstelling. Ge bent echter alsdan land- stormplichtig (art. 24 Militiewet.) v r. w cumeer is de „Maasbode" verschenen met ochtend- en avondeditie? Antw.: 19 December 1908. Srordt verstaan ieder perceel met één méér Woonvertrekken» en dat deze bepaling ju.Lt Ia 'opgenomen om vast te stellen, dat. ook al is de winkel, en niet de woning. Let hoofddoel der verhuring. de wet toch van toepassing is. Nu het onderhavige peiceel een kamertje bevat, dat naar het gebruik, dat daarvan wordt go- maakt» ie Beschouwen als woonvertrek. Is de Huureommissdewet ook toepasselijk. De be wering, dat, nn de nieuwe hoogere huurprijs niet door de Huurcommissie is goedgekeurd, de huurder in het geheel geen huur zou kunnen vorderen, is onjuist: hü kan echter niet meer vragen dan de vroegere huur. Week van 4 Mei tot 10 Mei. Leerstof: Op te zeggen bij den Priester: (AUTEURSRECHT VOORBEHOUDEN) KATHEDRALE KERK ST. BAVO. ZONDAG. 2de Zondag na Paschen. De H.H. Missen om 6, 8 en 9 uur en om half 11 die plechtige Hoogmis. Na de Hoogmis de lof zang Te Dcum, tot sluiting van den Paasch- tijd. Half 7 Lof, waaronder uitreiking der Di ploma's aan hen, die die Catechismus verla ten. MAANDAG. 7 u. Zielcnlof met Rozenhoedje voor ue gel. zielen. WOENSDAG eu ZATERDAG. Des avonds I uur oefeningen van de Meimaand. PAROCHIE-KERK VAN DEN H. JOZEF. ZONDAG. Heden de H. H. Missen te 7, half 9 en te fcalf 11 de Hoogmis. Te 1 uur leering eu to 7 uur Lof met Preek. MA ANDAG. Te 7 uur congregatie voor jon gelingen. Heden en volgende dagen des avonds te half 8 Meimaand-oefeningen. DINSDAG. 7 uur Coggregatie dor Allerh. Maagd. WOENSDAG, 7 uur H. Mis voer Maria Alida Sckoos, lid van de broederschap van het H. Hart. Half 8 voor Joanna Lokman, lid van de Broederschap van ged. Aanbid ding. ZATERDAG. Half 8 H. Mis voor de bekee ring der zondaren in de kapekvan bet mira culeus Mariabeeld. Na den middag v. 4-9 X nnr gelegenheid om te biechten en te half 8 Lof met rozenhoedje. Z-ONDAG. De H. H. Missen te 5 uur, kwart voor 7, 8 uur de kindermis, 9 uur en half 11 do Hoogmis. Na de Hoogmis Te Deum tot sluiting van den Paasehtüd. Onder all© H.H. Missen collecte voor het gesticht „De Goedo Hexder" en ten bate der R.-K. Vereentging tot bescherming van meisjes. Om half 4 de Vespers. Gedurende de week eiken avond om halt 8 Lof met Rozenhoedje ter eere van Maria met gezangen. DINSDAG. Om 7 nar uitstelling van het Allerh. Sacrament tot het verdienen van een vollen aflaat. Om 8 uur gezongen H. Mis. Des avonds half 8 Lof ter eere van den H. Antonius, Rozenhoedjo en gebeden der Broe derschap. Vierde Dinsdag van de negen die het feest van den H. Antonius onmiddellijk voorafgaan. WOENSDAG. Om half 8 des avonds ope ning van het ïridium voor de loden der jon- Evangelie volgende den H. Joannes. X, 11—16. In dien tijde zeide Jezus aan da Phariaeën: Ik ben de goede Herder. De goede herder geeft jüjn leven voor zijne schapen. Maar een huur ling en die geen herder ie, wien de schapen niet eigen zijn, ziet den wolf komen en verlaat de schapen. Dan de huurling vluoht omdat hij een huurling is en hem de schapen niet toeber hooien. Ik ben de goede Herder en Ik ken mijne schapen en de Mijnen kennen Mij, geluk de Vader Mij kent en Ik den Vader ken; en Ik geef mijn leven voor Mijne schapen. Ln Ik heb nog andere schapen, die van dezen schaap- Stal niet ziin; deze meet lik ook hier bijbren gen en zij zullen Mijne stem hooren en het zal één schaapstal en één herder worden. Pastoor: Langs Galilea's glooiende heuvelen aiet Jezus een herder met ziin kudde onidwufen en die sohapen met hun witte wol boeien Hem; die gchapen met hun lamknerkens er bü hup pelend; en opeers ziet Jezus door dat uitwen dige heen. in die kudde het wezen van Zijn heilige Kerk. Hij de goede Herder en die kudde Zijn schapen, die Hem volgen zullen, waar HU ook heengaat. Niet, dat Jezus er dat zoo bü dacht en bü panier .van vergelijking het er van maakte. Reen, Hü las het er ui; in die kudde met haar herder stond, van het Paradüa af, het beeld 9an Christue en Zijn Kerk geteekend. De Heer onze God, die in Ziin eeuwigen raad het bestek voor Z'ün Kerk had geteekend, waa ook de God in .Wiens 'denken het eerst het denkbeeld van zulk een kudde met haar herder was opgekomen en toen schiep Hij die kudde »n in die kudde a© lammeren en schapen en fa die schapen de natuur der sol. apen en on- jdei die schapen onderling eXL met dien border Mn ongedwongen en instinctief levensverband tot .dit alles schifto en ordende en regelde Hij naar het wezen Züner Kerk van hot Paradij® af geteekend. Vergelijkingen of gelükenissen worden meer palen gebruikt, niet alleen om een voorwerp In sckerp'ej licht te plaatsen, maar ook om t*t aan te vullen en <te veredelen. Doch dan het zaak den Aard en ue levenemanier van het j derde, waarmee iets vergeleken wordt, grondig te onderkennen. De verhouding itus- #chea sohapen an herder in ihet Oosten .worpt. genspatronaten dezer stad. VRIJDAG. Om 8 uur gezmgen H. Mis en des -avonds om half 8 Lof, Rozenhoedje en oefening van den H. Kruisweg. ZATERDAG. Van 5 tot half 10 gelegenheid om t© biechten. As. Zondag collecte voor onze St. Antonius school. Broederschappen. ZATERDAG. 7 uur twee H. H. Missen voor Johanna Euysenaars. HAARL. PROCESSIE NAAR KEVELAER. VRIJDAG. 7 uur H. Mis voor Anna Ca- luwe. Half 10 voor Maria Schone. ZATERDAG. Kwart over 8 voor Anna Oa- tharina Lokman. KERK VAN HET ALLERH. HART. ZONDAG. Te half 8 plechtige H. Mis, waaronder le en plechtige H. Communie van eenige kinderen en algemeene H. Communie van alle kinderen. Te 9 nnr de stille H. Mis en te hialf 11 de Hoogmis, waarna de lofzang ta Deum tot sluiting van den Paaschtjjd. Te 4 uur vergadering der leden v. cL Eerher stellende Communie, waaronder vernieuwing der doopbeloften en opdacht aan Maria. Door da week des avonds te half 8 lof en oefeningen ter eere van Maria. DINSDAG. Te verdienen vollo aflaat. Te half 8 gezongen H. Mis ter eere van den H. Antonius. Het II. Sacrament blijft ter aan bidding uitgesteld tot na de H. Mis van 9 nnr. Te 7X n. Lof. Van half 8—9 uur gelegen heid tot bet verkrijgen van Katholieke lec tuur. Van 7 tot 8 uur gelegenheid om te biech ten. WOENSDAG, Besohermfeest van den H. Jozef. DONDERDAG. Geen H. Mis te 9 nnr. Te 10 uur gezongen H. Mis tot zekere intentie. VRIJDAG. 2e der negen Vrijdagen der no vene van -voorbereiding voor het feest van het Heilig Hart. Te 7 uttr uiteteUin« van het H. Sacrament tot Walf 10. Te half 8 gezongen H. Mis ter eere van het H. Hart. Te 7% u. Lof waaronder oefeningen ter eere van het H. Hart. ZATERDAG. Des middags van 5 tot half 10 gelegenheid om te biechten. PAROCHIEKERK VAN O. L. VROUW v. d. H. ROZENKRANS (Spaarne). ZONDAG. De H. H. Missen te Iklalf 6, 7 en 9 uur. Half 11 de Hoogmis. Na de Hoogmis lofzang Ta Deum tot sluiting van den Paasch tijd. Te 12 uur Catechismus voor de meisjes. Te 1 uur voor de jongens. Des avonds 7 nnr Lof met Rozenhoedje. WOENSDAG. Te 8 uur gezongen Requiem zoodra men daar dieper 'indringt, stroomen van licht over menige bladzüde in den Bijbel. Het terugvinden van de ligging eener oude stad kan enkele moeilijkheden ophelderen, maar het ontdekken van oude -gewoonten en het be grijpen van eigenaardige uitdrukkingen' geeft nieuwe beteekenis en ongekende kracht aan honderden Bijbelteksten. i Allereerst dus des Herders kleed. Tot de uitrusting van den Syrischen herder behooren twee voorwerpen, die hü onmoge lijk missen kan. Zijn hoogsteenvoudige klee ding bestaat uit een kanus of ongebleekt calico-hemd, dat om de lenden doer een ster ken rooden riem is vastgebonden. Het zou iets onzinnigs zijn voor een man, die uitgaat om ruw en, morsig werk te doen een kostelijk ge waad aan te trekken. In nat, koud Veder en gedurende den nacht draagt hij evenals de overige boeren een dik, warm overkleed niet ongelük aan een zak van kemelshaar vervaar digd, donkerbruin van 'kleur met witte stree- pen doorregen. Dit is de onveranderlijke klee ding van de landbouwende bevolking en al de handwerkslieden in de districten. Aan dien lederen gordel, zoo menigmaal in de H. Schrift genoemd, hangt de herder zün ruwe knipmes en zün beurs. Daarnaast hangt «en ontzagwek kend verdedigingswapen» een dikke knuppel, naboot genaamd, om zichzelf en de kudde tegen lederen aanval te verdedigen. Gewoonlijk is die vervaardigd van hat hut van een eik en in de hand van een geoefend man een doodelük wapen. Overdag hangt hij aan ziin mididel, maar in den nacht houdt de herder hem in. de hand. Jezus, onze goede Herder, uitgaande om de schapen, Israels te weiden en het verloren schaap te zoeken, tooit zich niet met een feest gewaad, doch neemt het alledaageche kleed onzer menschheid aan. Ik weet wel, de oude schilders beelden het Kindeke Jezus met een stralenkrans om het hoofd af, maar ik twijfel niet of er was evenmin een aureool om dat Kind! als om het hoofd van andere kinderen, Welke dien Kerstnacht ter wereld kwamen. Toen Hü man geworden iwas, droeg Hü een kleed zonder naad. Schaar en naald waren niet te baat genomen om het pasklaar te m'ken. Ik denk. dat bat zoo iets geweest ie als een uniek met drie gaten er ln. één voor den. hals en twee voor de armen. In -de kleedkamer dee hetnels liet Jezus de sandalen van lioht aoihter en de gordels van echoonhei-d en dên tabbaard van achtbaarheid en trok het havelooze kleed onzer menschheid aan. Soms .droeg Hii niet voor 'de overledenen, 'die op St. Barbara en Bavo begraven zijn.' ZATERDAG. Des middags van 4 tot half 10 gelegenheid om te biechten. Deze week iederen avond, uitgezonderd Za terdag, bnlf 8 Mcimaandlof, Aartsbroederschap van do H. Familie. De vergadering1 wordt iederen Zondag ge- I houden te half 6 uur in de kerk aan het Spaarne. Vóór de vergadering bestaat ep I gelegenheid zich op te geven als lid der H, Familie en van „Voor Eer en Deugd". ZONDAG 11 Mei un de H. Mis van half 8 algemeene H. Communie voor de 16e tot en met de laatste sectie, alsmede de koorsectie en d,e Aspirantensectie. Heden, na de vergadering „De Profundus" voer ons overleden medelid J. v. d. Wetering z.g., onder-prefect vatn de 10de sectie. PAROCHIE-KERK VAN ST. JAN. (Amsterdamstraat.) ZONDAG, om 7 uur eu half 9 de stillo H. H. Missen. 'Be half li de Hoogmis. Des avonds 7 ur Lof en preek. DINSDAG. Des avonds 7 uur Lof ter eere van den H. Antonius. DONDERDAG. 7 uur Lof ter eere van de Allerh. Maagd. ZATERDAG. Van 4 tot half 10 bieehthoo- ren. Op de avonden, dat er geen Lof ls zal te 7 uur het rozenhoedje worden gebeden. PAROCHIE-KERK VAN ST. ELISABETH EN BARBARA. ZONDAG. Laatste dag van het 40-uren ge bed en sluiting van den Paasehtüd. De H. H. Missen te 5 nnr, kwart over 7, 9 nnr en half II plechtige Hoogmis voor de leden der Broe- d er schap van O. L. Vr. v. Altjjddurenden Bijstand. Geen Catechismus. Te 8 uur luide aanbidding. Te half 7.plechtig Lof met pre dikatie, processie en Te Deum. In deze week de H. H. Missen te kwart over 7, kwart over 8 en 9 uur. Dinsdag on Woens dag inplaats vaan 9 nnr te half 11 voor brui degom en bruid. DINSDAG. Half 8 Lof ter eere van den H. Antonius. DONDERDAG. Half 8 Lof t er eere van biet Allerh. Sacrament. ZATERDAG. Gelegenheid tot biechten van half 8 tot half 10 voor kinderen en ouderen, van 45 uur voor kinderen, van 5 tot half 10 voor ouderen. As. Zondag onder de H. Mis van kwart over 7 lsto H. Communie der kindleren. OVERVËEN. ZONDAG, üe H.H. Missen te 7 uur en te half 9. Te 10 nnr Hoogmis. Te 8 uur de Vespers met Meimaandoefening. ZATERDAG. Des avonds 7 uur Lof. Gedurende de week zijn de H. H. Missen te 7 uur en half 9. Te kwart over 8 des ochtends Meimaand oefening. RLOEMENDAAIi ZONDAG. De H. H. Missen om 7, 9, en half 11 de Hoogmis. Half 2 Oa-teohlsmue. Half 8 DINSDAG. Half 8 Lof metvMedmaand»efe- ning. WOENSDAG. Besohermfeest van den H. Jozef. Half 8 gezongen H. Mis. 12 uur, half 2 en half 8 Catechismus. Des avonds half 8 Lof met Meimaandoefening. DONDERDAG. Half 8 Lof met Meimaand oefening. VRIJDAG. Half 8 uur Lof met Meimaand oefening. ZATERDAG. Half 9 Catechismus. Half 8 Lof met Melmaandoefening. Van 5 tot half 10 gelegenheid om te biechten. De eenëg aangewezen Maatschappij voor Katholieken. VERZëKERQ KAPITAAL pl. m. f 9.000.000.00. Vraagt tarieven en voorwaarden. Kapitaalsverzekering. Volksverzekering. HEEMSTEDE. ZONDAG. 6 en 7 uur stille H. H. Missen. Half 9 de Hoogmis, waaronder de plechtige H. Communie der kinderen. 11 uur een stille H. Mis. Half 4 het Lof met de plechtigheden. DINSDAG. Des avonds half 8 Marialof. DONDERDAG. Half 8 gezongen H. Mis ter eere van het H. Sacrament des altaars. Des avonds half 8 Lof. ZATERDAG. Des avonds half 8 Maria-Lof. SCHOTEN (St. Bavo). ZONDAG. Om ihlalf 8 de vroegmis en om 10 uur de Hoogmis. Om 12 uur Catechismus en hedenavond half 7 Lof met predikatie. DINSDAG. Om half 8 gezongcji St. Anto- niusmis. WOENSDAG. Des avonds -san 7 tot half 8 moeten de meisjes beneden de plechtige H. Communie komen biechten en om half 8 uur Lof ter eere van de Allerh. Maagd. VRIJDAG. Des avonds om half 8 Lof ter eer© van het Allerh. Hart van Jesus. On- middeUijk vóór bet Lof biechtgelegenheid ■voor de aangenomen jongens hen-eden de plechtige H. Communie. ZATERDAG. Namiddags gelegenheid om te biechten van 4—9 uur. SCHOTEN (St. Liduino-kerk.) (Kapel op 't Kerkhof). ZONDAG. Om half 8 de vroegmis en om 10 uur de Hoogmis. Om half 1 Catechismus en des avonds 7 uur Marialof met Rozenhoedje. MAANDAG. Des avonds om half 8 Lof ter eere \an de H. Liduina met vereering van de relikwie. Deze week eiken avond om 6 uur Catechis mus voor de kinderen die hunne plechtige H. Communie hopen te loen op 11 Mei. DINSDAG. 4de der 9 Dinsdagen ter eere van den H. Antonius. Om half 8 de stille H. Mis ter eere van den H. Antonius. VRIJDAG. Des avonds half 8 Lof ter eere van Jezus' H. Hart voor de bekeering dier Zondaars. ZATERDAG. Des middags om 2 uur oefe ningen voor de kinderen die plechtig aange nomen hopen te wortden. N.B. Vanaf 8 Mei is de Pastorie Rijks straatweg 14. V r. Op welke wijze kan een vuil gewor den cokosmat met succes gereinigd worden Antw.: Afboenen met zeepeopwater, af- up ooien en buiten laten drogen. Vr. Ik ben van lichting 1919 2e gedeelte, 7e Regiment Infanterie. Ik ben nog nieit in dienst. Kan ik nnj bij den Vrij willigen Land storm aansluiten of moet men beslist de wa penen banteeren kunnen7 Antw.: Bij den Vrijwilligen Landstorm, die zich gevormd heeft tegen de revolutie, kunnen alleen personen zich aansluiten, die gediend hebben. V r. Wanneer een vereen, de Koninklijke goedkeuring wil aanvragen, is daarvoor noo- dig: le. een aanvraag om goedkeuring; 2e do statuten in duplo; 8e een uittreksel uit de no tulen. Nu wordt gewoonlijk aangevraagd VOOr 29 jaar en zooveel maanden. Maar nu. ie die tijd om. Wat moet er dan gebeuren om dié goedkeuring te behouden? Antw.: De Koninklijke goedkeuring op nieuw aanvragen juist zooals de eerste maal geschiedde. V r. Is Mr. Bomans Zondags ook te spre« ken? Op welk uur dan en in welke straat woont hij! Antw.: De heer'Bomans is ook Zondag» te spreken. Schrijf hem vooraf een briefje om te vragen wanneer bij u ontvangen kan. De heer Bomans woont Parklaan 12, Haar lem. V r. Ik heb oen meisje op 1 Feb. gekregen. Na drie weken heeft zii mü tegen 1 Mei opge zegd. Op 2 April is zij voor een kwaal naar bet ziekenhuis gegaan. Moet ik haar bet volle loon plus v-erplegingskosten voor zes wéken uitbetalen of tot 1 Mei? Antw. Tot 1 Mei. V r. Kunt u mij oo-k zeggen, hoc men een gele verfvlek uit een mantel van licht laken kan verwijderen? Antw. Aannemende, dat u een olieverf- vlek bedoelt, raden wii u aan deze te verwij» deren met benzine en daarna met zeep. V r. van L. v. B. te H. Antw. Nog niiet uitgeloot, voor zoovej wü kunnen nagaan. V r. Op welk uur en welken dag kan me» Dr. Waller Zeper raadplegen, aan de kliniek Krocht 12? Is het ook voor minvermogenden? Antw. Dr. Waller Zeper is in de polikli niek te raadplegen, ook voor minvermogen den, eiken dag v an 8—9 uur, behalve Doneer. - dag. Vr. 1. Mijn zoon is gedemobiliseerd enderoff. der faif. van de lichting 1912 en. nu door werk loosheid buiten betrekking gekomen, hij zou rtii wederom terugwillen gaan in dienst en wel als buitengewoon Mil. Kommies, kan dat? Zoo ja, waar moet hij zich dan daartoe vervoegen 2. Om burgerkommies (Grensbew.) te worden moet men een examen doenwelke eischen wor den er gesteld? 3. Wanner wordt dat examen gehouden 4. Hoe is de salarisregeling daarbij (dit voor vraag 23). Antw.: Ja. Verzoek richten aan den Hoofd officier, belast met het toezicht opd e Buitenge wone kommiezen te 's-Gravenhage. 2e. Informeer zulks ten belastingkantore. Vr. Wij zijn met drie broers; de eerste is afge keurd; de tweede heeft in 1911 voor zijn num mer gediend, maar is in de mobilisaiie ook af gekeurd. Nu ben ik van de lichting 1919, ben ik au ook dienstplichtig? V r. Tot wien moet ik mij women om gis lid legde woningen te krijgen, of daarvast met den volgenden aanbouw in aanmerking te komen? Antw.: Wendt u tot de woningbouwvereeni- gigg „Sint Bavo". Het bestuur daarvan is echter Zaterdagavond in het gebouw „St. Bavo" aan ue Sm-' traat aanwezig. eens den rok zonder naad. Wat hangt daar om liet midden van Christus? Een kenteeken van gezak of hoogheid? Een koninklijk embleem? Ooh de voeten der discipelen rijn vuil van hot loopen en daarom wasoht Jezus hun de voeten en droogt ze af met een linnen doek, waarmee Hij ie omgord. Het werk van de redding dezer wereld was een ruw werk, een onsmakelük werk en daarom doet Jezus het eenvoudig gewaad van ons vleesch aan. De stormen zouden Hem geeselen. de volksmenig ten Hem achtervolgen. Wat al stroomen moest Hij niet doorwaden, wat al nachten onder den blooten hemel doorbrengen? Hü dragt onze ellende, in Zün uiterlük bevonden als een onzer en terwijl hemel en hel mot verbazing zooyeeel zelfverloochening staan aan te zien, hult Hij zich in een herderskleed. i De aard van de welden in Palestina en in geheel het Oosten verschilt geuieel en al van de onze. Dde weiden riin altüd de eenzame heuvelen in de woestijn, waar de Bchapen voort durend aan dubbel gevaar rijn blootgesteld, gevaar van roofdieren en gevaar van roovers. Do grauwe, naakte, rotsachtige woestijnen heb ben alom overvloed van holen en sgjuulhoeken, waardoor ze des te onveilig®1 worden, want deze plaatsen kunnen gemakkelijk verdedigd worden en rijn, evenals in de aagen van Saul, de vorblüven van wanhopig® en Toekelooze atruikroovers. Zoover het oog reikt is nergens een waing te zien, behalve bieren daar de lage zwarte tenten van even bandelooze Ledouinen, Arabieren, wier haat is tegen, allen, die een machtige, goed-georganiséorde vereeniging! van roovers vormen. W ilde besten zün een nog grooter gevaar voor de kudden. Het gejank der hyena'e en de kreten 'der jakhalzen kan men zelfs onder de muren. T£Ui «Jerusalem hoo ren. De minder bezochte streken zün de jacoht- velden van grimmige Syrisohe beren én bloed dorstige luipaarden. De leeuw wordt ten Wes ten van den Jordaan niet meer aangetroffen, maar was eens do schrik der woestijnen van het land Israël®. Wolven waren vroeger ook monigvuldiger en worden nog gevonden. Deze wildernissen zün ook het tehuis van verschei dene giftige en kruipende dieren» die in het heete jaargetijde zich .tussohen de rotsen in de stoffige hitte vermaken. Roofvogels met den vreselijk en lammergier aan het hoofd, beschrij ven hun 'kringen boven >de woeatiin, meestal buiten rioht. maar gereed om met bliksem snelheid neer te storten op de 7.waksten van de kudde, of zelf® met den herder een wanhopig geveoht aap. te gaan. Er is dus alle noodzaak voor den herder om steeds gewapend en op zün hoede te zijn. De P alee tij nsche horder draagt dus een stuk, da is de juisbeschreven knuppel en een staf (Hebr. Assaya.hwaarmee de schapen geleid, van gevaar teruggebracht, voor afdwalen be hoed en bij onwilligheid tot de orde geroepen wordentwee geheel verschillende werktuigen met geheel verschillende, bestemming. Zoo ver staan we. wat de Psalmist, de dappere schaap herder, zong: Uw stok (knuppel) en uwe staf vertroosten mü. (P®. 22:4) Jehova's knuppel, dat i« rijn sterke arm, zal al zün vij an den verslaan. Bij de nadering van den vyaud staat een goede herder op, legit zyn staf op den grond of nog beter, verbergt dien onder ziin kamise, grijpt rijn knuppel, windt het koordje tweemaal om zü npola zoo dat het wapen hem niet kan ontwrongen wor den en is bereid om met den Bedouin of den beer op leven en dood te vechten. Even zorgzaam is de Goede Herder. Jezus Christus, voor Zün kudde, oen Hii voor haar zaligheid en» redding de machten der hel moest bestrijden, legde Hü Zün kostbaar leven af. Dat is hetgeen Hü van Ziin werk zegt en dat den Westeling zoo vreemd in de ooren klinkt, maar door den Oosterling ten volle verstaan wordt: Ik ben de goede Herder. De goede Her der legt Zün leven af voor Zün schapen. Maar de huurling, die geen herder is. wien de schapen niet eigen zün, riet den wolf komen en Verlaat de schapen en vliedt en de iwolf grüpt en verstrooit de schapen. Daarom heeft Mü de Vader lief, omdat Ik Mün leven afleg. (Joh. 10; 11—17). Gedurende den nacht bergt de herder zün kudde in de schaapskooi; een eenvoudige ver- kante ruimte in de open luoht, ingesloten door een jedar, muurwerk van ruwe onbe houwen stukken bergsteen. Deze schaapskooi heeft slechts één zeer nauwen doorgang zon der fleur. Gedurende den naebtt plaatst do hor der zieb in de kooi voor den ingang met den rug tegen den opening en zijn knots in de Land. Niemand, of niets kan binnenkomen zonder hem eerst verwijderd te hebben. Die ven en roofdieren zullen dus beproeven over den jedar te klimmya. En zoo kon Jezus zeg gen: „Voorwaar, voerwaar, Ik zeg n, die niet ingaat door de deur in de stal der schapen, maar van elders inklimt, die is een dief en moordenaarIk hen de deur, indien iemand door Mij ingaat, die zal behouden worden én hü zal ingaan en uitgaan en wei den vinden." (Joh. 10; 1, 7, 9.) Nóg een andere interessante toespeling op het gebruik van den staf vinden wij bij Ezech 20; 8488, waar niet meer van kudden, maar, van Israël sprake is, in deze prachtige beeld spraak: „Ik zal u leiden uit de volkeren, u verzamelen uit de landen, waarin gij ver strooid züt met sterke hand en uitgestrekte armen en door hiet uitstorten van gramschap. Ik zal u brengen in de steppe "(midbar) der, volkeren en u daar oordeeilen van aanga, rieht tot aangezicht. Zooals ik uwe vaderen geoordeeld heb in de steppe van Egypteland, zoo zal ik het u doen, spreekt de Heere." Eg dan volgt: „Ik zal u onder den staf doen doorgaan en u hoofd voor hoofd binnenlei den." De uitdrukking: onder den staf doen doorgaan, beteekent dus dat de Heer zorgen zal, dat ze allen binnenkomen, dat niet één verloren gaat. Wie denkt bier niet aan de ge- lijken is van het verloren schaap? Als de her der zijne schapen onder den staf doet door gaan één ontbreekt, dan zal Hü uitgaan om dat ééne schaap te zoeken „totdat Hij het vindt." Deze uitdrukking werpt ook het licht op een andere plaats der Schrift: „aangaande al de tienden van runderen en klein vee, alles wat onder den staf zal doorgaan, het tiende zal dü Heer heilig zijn." (Lev. 27:32) Hier wordt te kennen gegeven op welke wijze de tiende werden uitgekozen. Joodsche schrij vers vertellen namelijk, dat het de gewoon te was, dat kudden, waaruit de tienden zou den genomen worden werden saamgedreven in een omheinde ruimte en dan één voor één door de nauwe opening worden uitgelaten, terwül de herder bij de deur stond met züa staf, waarvan het einde gedoopt was in r®°- de verf. BÜ elk tiende schaap liet de herder zijn staf neer op dit dier en kleurde zün rug rood. De aldus gekleurde schapen waren dan üe tienden. Ook de Heer, die onze herder is, heeft een merk voor Zijne schapen. Het is een rood merk, liet merk des kruizes. En zij, die aldus geteekend in Zijn schaapskooi worden büean- gebraoht, zullen nooit weer door den storm gegeeseld worden en nooit weer besprongen worden door jakhalzen van nood en verzoe king. Och, dat toch heel d-e kudde de stem van den Goede Herder hooren mochL.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1919 | | pagina 6