v.h. N. VAN BREEMEN en Co. EIGEN HULP Kennisgeving Oe N.V. Modelboerderij „firensteê" KOPERDIEPDRUK HeiLimburgsch Dagblad 1026 rijke mijnstreek I„DE KROON" SCHRIJFMACHINES. JE SPMUNESTiO" Sluit II hi iif hnigeMtufe vereenising. Zij waakt stftis tegen prijsopdrijving- IflliciÉpii ten kantore Zijlstraat IS. '6' Atelier voor Huiselijke Kunst GOIUüiEEK mm m 0 0 0 0 0 ZIET ETALAGES 112-13-14 Kleine Houtstraat 12-13-141 INGEZONDEN oud en droog, zeer geschikt om op te doen. N.V, BrandstoffenliaKidel Hoofdkantoor Bakenessegracht 78, Tel. 70. Filiaal Schouwtjeslaan 23, Tel. 848- Tuinbouw-Wintercursus Nieuwe Uitgaven van G. MOSWNS ZOON MUI MGEIMS CGMHEiv, door Dr. A. DERCKX, R. K. Pr. Prijs in zwart iinnen stempelbandje f 1.25. Ï8GR HET AUERlEiLieSTf. taald door S. ERENS BONVY, herziene] te Heemstede, geeft kennis dat het mond- en klauwzeer onder haar veesta pel GEWEKEN is. 1788 fik a in groote Sorteering uwste Modellen 0 0 0rrs^®00®n]@®l®0@®0@S0a00 VIERDE ALGEMEENE VERGADERING. Voor den inhoud dezer rubriek stelt de Redactie zich niet aansprakelijk. Kunst en Kennis L. C. SMITH BROS No- 5 f 325.- ROYAL STANDARD No. 5 i 215.- 1 325- ROYAL STANDARD No. 10 i 325.- 1325.- OLIVER No. 5 1250.- 1 275- MONARCH ianal12/5.- lot (400.- o.5 REMINGTON No. 10 SMITH PREMIER No 10 Th. DANTUMA - HAARLEM. H1LLEGOEH. Aanvang October a.s. van een nieuwen 2-jari- gen cursus. Jongelui, 15 jaar en ouder, kunnen zich voor October aanmelden bij de Heeren; C. LUDWIC, Treslong. C. GEITENBEEK, Wilhelminalaan 8, 's-HERTOGEN BOSCH Prijs in fijn linnen stempelbandje f t. DRUKKERIJ Nassauiaan 49, Haarlem. Correspondentiekaarten Onderirouwcircuiaires Reclamekaarten Gebooriekaarten Gelegenheids-Couverts Rouwkaarten Rouweircuiaires Bidprentjes. Briefhoofden Labels Handeisenveioppen enz. Privéfes. Cleibles^, Cursus» Inschrijving van leerlingen dagelijks van 6—10 iiurn.m is voor publiciteit in de I het aangewezen blad.Vraag) gratis proefnummers aan bij Lde administratie te Heerlen fftun Kiitlioiiekeadag. is dus uiet „baiaua j Opmaken" maai* „begrooting indienen." Niet: nagaan wat we goed en verkeerd deden en i'denien er op, dat we het al zoo... „god delijk'' ver. gebracht hebben, inaar duidelijk ditepreken wat nog te doen etaat Be ,wcrk- br;eijc,s uitgeven oor den arbeid van den volgenden dag. .Weten wat we willen en be geestering wekken om te willen wat we uioeien. jls U daarvoor hierheen gekomen Bac mag ik veronderstellen. Met kan ik Öus praten en afspreken wat onze plicht is door L nog weer een ander gedeelte te Verklaren van de Vredes.encyclie k, deze Sr oorden n.i.r" Baar vervolgens de geloo- Vigeu zich deer een broederiijke opwekking «n door wederzijdsch voorbeeld to eerder Voelen aangespoord om openlijk hun Ka tholiek geloot te ueiijden en daarnaar, over eenkomstig hun leven in te richten, verheu gen Wij ons er ten zeerste in, dat steeds pieer vereenigingen van Katholieken wor den opgericht. Wij wenschen niet alleen dat deze groeien zullen, maar ook willen Wij, dat zij onder Onze bescherming en door ons streven steeds blijven bloeien: en zij zullen bloeien als gij sléchts de voorschriften, wel ke deze Apostolische Stoel reeds gaf of nog geven zal, getrouw en standvastig op volgt." i. 'i Bezc woerden vormen mijn tekst. Want de teksten en de onderwerpen werden ons, sprekers in de groote vergaderingen van de- een Katholiekendag „gedistribueerd l" We ïnoesien er voor naar Ben Haag komen, gelijk iedereen voor distributie-dingen naar Beu Haag moest komen. Te kiezen hadden We niet. We kregen de tarwe Van deze .En cycliek mee naar luti/ en nu moesten wij jiroybeeren daarvan smakelijk en voedzaam breed te bakken. Spr. staat er nog altijd verbaasd van hoe Volgens liberale persmannen die wel goedige maar ongeleerde Paus Pi us X nog in staat geweest is één woord de wereld in te roepen yan zooveei belang en zoo tijdig, als dat keel bekende: Omnia instaurare in Christo. Alles herstellen in Christus. Het woord, was wel van den genialen P au lus uit diens Ephe- 6en-brief, maar het bewijst t;och voor de kunde van een arts, niet waar, die in moei-, lijke gevallen direct het afdoend medicijn voorschrijft. Och! er staan vele dokters om het zieke lichaam onzer, maatschappij, .Waf Al diagnosten zijn gesteld, en hoeveel medh Cijnea voorgeschreven. En is de ziekte nu geweken? Neen. Be krant brengt immer froosteloozer berichten over den toestand der, kolken. Men speurt naar allerlei amusement1 als 'n jager naar wild Be wereld lacht om niet te schreien. We staan naar het wjoord van den dichter „voor. den mist van den tijd" en zien geen lichten meer. Be wagen van jorns geluk is vastgeioopen in de slagvel den van Europa. Het schip, van onzen wel-. Vaart zit tusschen 'n brug geklemd en ho& We rukken en hoe we wurmen, hoe we redeneeren en confereercn daar is geen kracht vaillant genoeg om den wagen uit Üen kuil te lichten, het schip in open wa ter te brengen geen chantecler. ter we- wereld, die de zon van ons geluk weer aan üen hemel kraalt. De Raden van Drie. en ■yan Vier en van" Veertien weten zelf geen raad Ze naaien, na ar Christus woerdnieu we stukken op een ouden zak en de scheu ken zijn niet meer. te dichten. .We zullen terug moeten*- en ootmoedig aankloppen bij Üen ouden Ka-ad van Eén, den raad van Gcd, M. H. want geen woord klinkt vandaag J5óó waar, geen woord was ooit zóo raak, geen woord werd ooit doo.' zóóveel mem Bchenverdriet en zielewee bevestigd als dit woord van Christus: „Zonder mij. kunt gij üiets doen," Aan 't slot zijner, rede, constateerde de Eerw. spr. dat de rol van Rome niet af gespeeld is in de beschaafde wereld. Ook niet in de onbeschaafde. Voor. de Missie staart porte-monnaies en harfen van Roomsoh Ne derland open, wijd open. Dat is het resul taat van één Katholiekendag. Ik heb dat enthousiasme meegemaakt in '17. 'k Stuurde van het roomache-missieschip-in-nood ook nog wat lichtkogels af. En óf ze het zagen aan den wal! j kJ Nu heb ik weer. enthousiasme gezien; mééc üog dan tóen. Is deze geestdrift óók 'n belofte voor de toekomst? Lentebloesem? -Belooft 'dat 'n prachtig fruitjaar? Is deze Eerste Neder- iandsche Katholiekendag het voorspel van een Heldensymphosnie? Slaan we morgen als de mannen van Gedeon cpze kruiken «ka pot en zwaaien we de fakkel van ons Ge loof door heel Nederland en roepen: Vóór Christus en vóór Rome? Zal nu ai wat katholiek is zich ook' katholiek organi- seeren? Zal men nu begrijpen, dat juist de vereeniging van katholieken behoort tot de vitale eischen onzer maatschappij? Zal men nu inzien dat een katholiek, met het insti tuut zijner Kerk voor oogen, een vereent- gingsman is van professie? Is Rome niet het bewijs, dat eendracht macht beteekent eii is er geen macht noodig om deze wereld] te hervormen? Mag ik ho-pen, dat Uwe liefde en Uw ver, trouwen vaster staan gericht naar Rome? Bari zou k nóg goed werk, onderi U, gedaan! hebben. .Was het niet in die liefde en dat vertrouwen, dat Schaapman, dien we mis sen nog in deze d;agen, gearbeid heeft irï Nederland om in Christus te herstellen wat hij kon? Morgen gaan we zijne nagedachtenis weer eens eeren, overdenken wat hij leer de, bewonderen wat hij deed, maar boven alles vieren in hem een aananger van den Paus als weinig anderen, zóó trouw. Wie weet niet oezeer. het aan zijn begeestering te danken is, dat wij in Nederland den Paus volgen als wellicht geen land ter we reld! Maar dan weten we ook, dat de ze gen van Cristas ligt over ons werk van morgen, zijn we zeker van de toekomst want' zóó screef gehacpman: Wat van dent JJd ook worde, 111 lier- en derwaarts wenden, Slechts aan der Pausenhand zal» hij zijn loop volenden. Bes avonds had wederom een réunie plaats in Hotel de l'Europe D E R D E D A G. Heden, Donderdagmorgen, werd reeds te 8 uur begonnen met een plechtige Hoogmis in de Sint Willibrorduskerk aan de Minnebroe derstraat. Door het zangkoor der kerk werd werd onder leiding van den directeur, den heer A. Ponten, de „Missa Brevis" vanPale- strina uitgevoerd. Daarna begon tegen tien uur de in Tivoli, waar mr. dr. D. A. P. N. Kooien, lid der Tweede Kamer, een rede hield. Rede van Mr. Dr. D. A. P. v N. Kooien over Katholieke Staatkunde. Be Staatkunde heeft haar intrede gehouden op de Katholiekendagen! Zietdaar, Mijne Hoorders, het belangrijke feit: de verdieping van den Katholiekendag, even belangrijk misschien als de verbreeuing: deze blükende uit het samenkomen, thans voor het eerst, van de katholieken uit ganseh, Neder land. om gezamenlijk te getuigen voor hetgeen allen gelijkoliik dierbaar ia, öfene bestaande in het streven om niet langer te blijven etaiau bij enkele, op zich zelf staande beginselen, maar om het gehoeïe gebouw dér Staatsleer in zijn diepste wezen te peilen. Uiteraard hadden de onderwerpen van' vroe gere Katholiekendagen dikwijls ook een staat kundigen kant: men kon moeilijk het goed recht van het bijzonder ondejwiia bepleiten, zonder te wijzen op de dwaling in ons staats recht belichaamd in de lenze: „Eén school voor heel de natie"men had mooi spreken over het bevorderen der pulblieke zedelijkheid, maar kon er toch niet buiten een beroep te doen op- den Staat tot wijziging zijner zedelukheidswet- ten; de zorg voor de verwaarloosde jeugd kan men in de belangstelling aanbevelen, maar men moest toch den Staat vragen door ziin Ikinder- wetgeving het particulier initiatief te steunen; echter stond bij al deee onderwerpen de be spreking der Staatkundige beginselen slechts op de tweede plaats, maakte zij niet een onder wérp uit van primaire beteekenis. Thans is dat met één slag anders geworden opzettelijk wordt de aandacht gevraagd voor d'e katholieke Staatkunde. Het kon ook niet anders sinds, bü het zoeken naar het algemeene onderwerp voor deze wapenschouwing, de keuze was gevestigd; op eeae alzijdige bespreking vlan de Vredes-Eneyoliek van I November 1915. Hoort welke groote boteekenis Paus Benedic- tüs hecht aan de christelijke Staatkunde. Eerst somt hij de vier redenen óp, waarom de menschelijke maatschappij in zoo heftige be roering is geraakt. Hij ziet in het samenleven van menschen met menschen alle wederzijdsehe welwillendheid outbroke^; het gezag van hen, die te bevelen hébben, tb min acht worden; de verschillende klassen der maatschappij elkander op hatelijke wijze bestrijden en eindelijk de vergankelijke en ijdele goederen dézer wereld zoo hartstochtelijk nagejaagd', alsof er geen andere, verre verkieselijker goederen Waren, die aan 's menschen streven ten doel zijn ge steld. Is het niet M. H. alsof Z. H. ibü deze uiteen zetting met pofetischen blik begaafd is? Indien men niet wist dat 1 November 1915 de dagtee- kening was dezer Encycliek, zou men dan niet imeenen dat de Paus een schildering gaf van de roerselendie heden ten dage veler gemoed be wegen? Past niet op de uitspattingen van het bolsjewisme de noodkreet van den Paus, dat, zoo God niet spoedig te hulp komt. de onder gang der mensehelijke maatschappij nabij sohiint? .Waaraan is deze ommekeer in denkwijze en verandering in zeden te wijten? Zij ziin een gevolg daarvan, zegt de Paus, dat de Stateu in hun grondslagen zijn geschokt sedert men opgehouden heeft-bij de inrichting van het Staatsbestuur de voorschriften en rege len der christelijke wijsheid toe te passendeze toch gewen steun en rust aan de maatschappe lijke orde,: werden Hi verwaarloosd en veron achtzaamd, dan treden noodzakelijkerwijze de geschetste wantoestanden in het leven. Hoort, hoe Paus Benediietus de gevolgen om schrijft: ,,Een overdreven zucht naar vrijheid, gepaard met een geest van verzet is langza merhand overal doorgedrongen. Hieruit wordt gebaren minachting voor de wet, ontevreden heid bij het volk. de verwatenheid om alles wat •bevolen wordt, af te keuren. Vandaar het uit denken van tallooze middelen om de tucht te ontzenuwen en vandaar do ontzettende misda den van hen. die. wiil zij beweren' door geen enkele wet gebonden te ziiu, noch het bezit, nodh het leven der menschen ontzien." Welke aiin daarentegen de zegenrijke gevol gen van de erkenning van den Goddelijken oor sprong vgn het gezag? Paus Leo XIII in zijn Encycliek Inmortale Dei (over de christelijke inrichting der Staten) schetst ze naar beide zijden. „Zoo heeft'God gewild dat er in den Staat een gezag zii, waarvan <Je dragers zijn als het beeld van de macht, die God heeft over de menschen. en tegelijkertijd van Zijne Voorzie nigheid. De Regeering moet dus rechtvaardig zijn: het zii minder de Regeering van ©en Meester dan van een Vader, want het gezag van God over de mensohen is rechtvaardig en vol vaderlijke goedheid. Het gezag moet uitge oefend worden in het belang der burgers: want zij. die macht hebben over anderen, zijn daar mede uitsluitend 'bekleed om het openbaar wel zijn te verzekeren. Het burgerlijk gezag mag onder geen voorwendsel dienen voor het belang van een enkele of van. eemigen. omdat bet is ingesteld voor het algemeen belangï'Indien de Staatshoofden ,iaioh lieten verleiden tot een otf- rechtmatigi bewind, indien zii zondigden door misbruik van gezag of uit hoogmoed, dnclieii zii niet voorzagen in het welzijn van het volk, dat zij het weten: eenmaal zullen zii rekenschap hebben af te leggen aan God en die rekenschap aal zooveel strengen: ziin als heiliger as het ambt dat zij uitoefenen en hooger dé graad van waardigheid, die zii 'bekleedeu. Walt gij U doordringen van de gelukkige positie der Kerk in Nederland, ziet dan naar Frankrijk, waar de wetgever van 1905 den euvelen moed heeft gehad, aan de Kerk haar organisatie voor te schrijven op straffe van niet door d'en Staat te worden erkend. Zeker, er zijn ten onzent altijd nog eenige desiderata: het hindert nog steeds dat de Grondwet de uitoefening van den openharen godsdienst buiten gebouwen en besloten plaat sen bindt aan de vraag» of dit in 1848 geoor loofd was, zonder zich af te vragen of ook niet op vele andere plaatsen processies zouden kun nen worden .gehouden, zonder ook maar iemand aanstoot te geven: nog steeds zien we door artikel 138 B. W. en 449 Sr. de bediening van het H. Sacrament des huwelijks gebonden aan een voorafgaande 'formaliteit; bet Regeerings- reglement van Ned. Indië .wordt nog ontsierd door de bepaling van artikel 133. waardoor de zending is afhankelijk gesteld van toelating door of namens de Bégeeringhet streven moet er op gericht zijn alle deze overblijfselen van egn liberalen vóórtijd op te ruimen: doch de gï'ondverhoudang is op de juiste beginselen op getrokken en het katholieke volksdeel moge er voor waken dat deze juiste beginselen bewaard blijven En zietdaar de hoofdreden van bestaan der katholieke Staatspartij. Nu van deze, dan vain gene politieke zijde, -heeft men haar bestaan aangevochten. Vroeger, onder de heerschappij van het libéralisme, heotte het, dat eene afzon derlijke katholieke partij de sluimerende in stincten van het protestantisme deed opvlam men en tot godsdienstoorlog leidde: óf dat het niet mogelijk was beginselen van Staatsbeleid te ontleenen aan Gods openbaring; in latere tijden ziet men een beroep doen op de meer voor uitstreven den om zioh aan te sluiten bij andere vooruitstrevenden en zich af te schei den van de meer behoudegezinden onder de katholieken. Al deze pogingen om de katholieke Staats partij uiteen te doen vallen zijn afgestuit op het klare bewustzijn, dat er steeds gevaren drei gen en wie zal dat thans nog ontkennen als hii in de wereld om ziet voor do zelfstan- digfheid en de onafhankelijkheid der Kerk van Christus en dat het katholieke volksdeel, dat toch altijd nog. één derde van Nederland uit maakt, mits het in één Staatkundige partij bijeen blijft, een sterken 'burcht vormt, tot af weer van alle aanvallen op wat ons allen dier baar en heilig is. Maar tevens, en hier kom ik tot- het posi tieve van haar taak. ia de katholieke partij een krachtige waarborg voor de blijvende doorwer king der christelijke beginselen op staatkundig terrein. De geschiedenis bewiist dit. Het groote be lang, waarvoor Paus Benediietus thans de sa menwerking - van all© christenen inroept, is juist de spil geweest, waarom heel de actie, van onze partij, van haar ontstaan af. zich be wogen heeft: het christelijk onderwijs. In zijn Encycliek vermaant Hij de Regeer ders iwel te overwegen of het politieke wijsheid i.s de leer van het Evangelie en der Kerk te willen scheiden van de maatschappelijke tucht en van het otpenbaar onderwijs der jeugd. Welnu, wat thans nog door Z. H. ter waar schuwing aan andere naties wordt voorgehou den, is historie voor ons: wii hebben den .Schoolstrijd gevoerd, omdat wii ons verzetten tegen den geest der eeuw. die een school-onder- wiia wilde, los van den godsdienst, 'Hos van de Kerk, en wij hebben ten langen 'leste deze over winning behaald, dat wii thans onze lagere scholen overal kunnen organiseeren als katho liek© scholen, terwijl de Staat de kosten v,an dit onderwijs binnen enkele jaren geheel vioor zijn rekening neemt, Zoo gloed als hij dit doet voor het openbare ondor.wii.s. Hiermede is dus dit verkregen, dat zoo goed als alle katholieke 'kindereu ouderwijs kunnen ontvangen van katholieke onderwijzers, die de gelegenheid hebben, zoowel op gezette tijden ala occasioneel de eeuwig ware beginselen aan ÏLUtt^leerlirbpren in t>o t»renten. In den breeds ging Sp. vervolgens de desiderata der Katholieke Staatsleer na om als volgt, te eindigen: Als katholieken partij doordrongen te gijn van de groot,sche taak die op ons rust als leden der katholieke Kerk: als katholieke Staatspartij verbonden te zijn door een waarlijk .christelijk programhet tia alles zeer schoon en van pr.in- cipieele betedeënis: doch do bekroning daar van, de mogelijkheid om in toepassing te bren gen wat ons beginsel medebrengt, d'ezc ligt in het behoud van ons christelijk kabinet, Ora.te^et laborate: laten wii God bidden dat Hii onzo Christelijke Regeerders steune en ver lichte in de moeilijke omstandigheden waarin aii geplaatst ziinlaten wii van den anderen kant werken aan de verbreiding der katholieke beginselen op staatkundig terrein. (Luid applaus.) De voorzitter, mr. van Wijnbergen sprak daarna het slotwoord, terwijl 's middags door de deelnemers aan den Katholiekendag een tocht werd ondernomen naar het monument van dr. Schaepman te Rijzenburg. Aldaar voerde oud-minister Kolkman het woord. Wij komen hierop morgen nog nader terug. De annexatieplannen der gemeente Haarlem. Met blijdschap hebben zeer veel inwoner* der gemeente Schoten, vooral de inwoner* van het dorpsgedeelte, vernomen dat Haar lem het annexatieplau nu ernstig gaat aan pakken. Annexatie is voor Schoten onont beerlijk, ook voor Schoten dorpsgedeelte. Reeds een paar jaar geleden werd vandaar een verzoekschrift om bij Haarlem te wor den ingelijfd met zeer veel handte.ekeningen aan Gedeputeerde Staten voorgelegd. Welk een voordeel annexatie voor de inwoners zou beteekenen (en vooral voor de Haarlemsché forensen) zij hier even gememoreerd. Om te beginnen de forensenbelasting, d w. z. dat men buiten den hoofdelijken om slag van Schoten, dat is 5 pet., nog een be langrijke bijdrage in de gemeentekas van Haarlem heeft te storten. Dit is de schuld van Haarlem, die de aangeslagenen niet in de gelegenheid stelt, daar to wonen, maar hen wel in de belasting aanslaat. Zeer veei Schotenaren zijn hiervan de dupe. En dan: wat brengt opname in een der ziekenhuizen te Haarlem niet een moeite en zerg teweeg: De betrokkenen kunnen daarover meespre ken. Ook hier mist men voorrechten van ver schillenden -aard. Om verder te gaan dient gewezen op de keuring van levensmiddelen, zooals melk, vlegsch enz. Met de watervoor ziening is het slecht gesteld. Over water sprekend komen wij vanzelf tot de brand weer. Hoe staat bet met de brandweer? Zon der den goeden wil van onze Schotensehe brandweer in twijfel te trekken, zal ieder moeten toestemmen, dat men bij lange na niet zoo beveiligd is tegen brand als te Haarlem. Verbetering hierin is dringend noodzakelijk. Welk een keuze van scholen hebben de Haarlemmers. Voor de Schotenaren brengt dit- ook alweer verschillende bezwaren rpede. Met het bouwen van arbeiderswoningen ia men te Haarlem druk bezig. Te Schoten moet men nog beginnen om de Coop. Woningbouw- vereenigingen te helpen. Ook in dit geval gaat Haarlem niet vrij uit. Haarlem behoor de de eerste 25 pet. hiervoor te betalen daar de woningen grootendeela voor Haarlem mers zijn. 1) Maar nu kan en mag men nief langer wachten en zal Schoten wel beginnen I)us ook het coöperatief bouwen brengt h Schoten allerlei en zelfs groote bezwaren voor een Schotenaar mede. Haarlem zegt to gen een Schctenaar, gij kunt geen lid van een Haarlemsche bouwvereeniging zijn, want gij woont te Schoten. Schoten zou kunnen zeggen; wij kunnen je ook niet gebruiken» want ge zijt forens. Zeer vele zaken zijn nog 'op te sommen, welke zonden verbeteren, wan neer annexatie z&u plaats hebben. Het woord foor B. en W. aan Geel. Staten, dat annexa tie urgent'is, is dan ook zeer iuist en op ziifl plaats. Wij sluiten ons dan ook hierbij aa.n met den hartgrondig,en wenscll, dat het 1 stip spoedig kome, dat èn L" alle colleges die in deze annexatie iets te zeggen Lebben, besluiten en bekrachtig^ dat Schoten en Haarlem, zooals voorgesteld» al jaren lang, één gemeente worden. De raad van Schoten zal, hopen wij, hiertoe medewerking verleenen. Het is voor do iuiv0' 'ners van Schoten van groot belang. Schoten, dorp, 23 Sept. 1919. OHB. S' 1) Dat is natuurlijk dwaasheid. Red. f» Haarl. Crt. Standbeeld H. Hart te Maastricht, Het Comité tot oprichting van een stand beeld vlan het H. Hart te Maastricht heeft voof dit ,d)oel 15000 bijeen en ia thans ran. plan oan het beeld te d'oen vervaardigen uit brons» geplaatst op een granieten voetstuk, terwijl woorsand'plaata het oog is gevallen op het ver* hoogde voetpad buiten ae Keulache poort (LJK.) Speciale aanbieding van eerste klas Amerikaansche Direct uit voorraad leverbaar met VIJF jaar garantie Gratis demonstratie! Verschillende mach. m. extra lange wagen ZIJLSTRAAT 90 en 79. TELEFOON 1161. Reparatie- en Verhuurinrichtlng. Onderhoud bij abonnement, Vraagt inlichtingen omtrent ons Huur-koop systeem. 1778 j iim VI!! Hifii: Pli^HllilIC Biecht en Comnnmieoefeningen' door MAR- fuLlULUlUb uUlSHflUfliC, THA MARY LOYOLA, vrij vertaald uit het Engelsch met een inleidend woord Dr. C. J. VAN VESSEM, S.J. Prijs in linnen stempelbandje, roode snee f!,25. KERN, uitgave voor Religieuzen, f 1.25. uitgave. De meesle H. K. Boekhandelaren hebben bovenstaande werkjes voorhanden. 1758 Levert netjes, vlug en billijk: 1038 SPECIALITEIT IN MANTELS JOUfiERTSTRAAÏ 40. S OCTOBER beginnen de lessen in Friesch- en vlakhoutsnijwerk en tarso-arbeid. Conditiën billijk. 1815

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1919 | | pagina 6