HUli IU(L «Mil bijbelcursus" HET WITTE HUIS. Katechismusbericht aan Ouders en Onderwijzers KERKBERICHTEN FEUILLETON Zaterdag 25 October Derde Blad. Week van 26 Oct. tot 1 Nov. Leerstof: Op te zeggen bij den Priester le leerjaar KI. Katech. voor Comm. 16de Les 15de Les 2e en 3e leerjaar Kleine Katechismus 21e Les 20e Les 4, 5e, 6e en 7e leerjaar Groote Katechismus Van vraag 166 tot en met 172 Van vraag 157 tot en met vraag 165. Voor het 6e en 7e leerjaar zijn de kleine letters ook leerstof. TWINTIGSTE ZONDAG NA PINKSTEREN. l)e ffc.ue/.iug van den zoon des hovelings. Evangelie volgens den H. Joannes: IV, 46 ~53- In dien tijde was er een koninklijk hoveling', wienszoon te Capharnaüm ziek lag. Hij, hoorendc, dat Jesus uit Judea naar Galilea was gekomen, Ring naar Hem en verzocht Hem, dat Hij wilde komen en zijnen zoon genezen, want hij begon te sterven. Jesus zeide hem dan Tenzij gij teckenen en wonderen ziet, zoogelooft gij niet. I)e hoveling zeide HemHeer, kom toch eer mijn zoon sterft. Jesus zeide hem Ga henen, uw zoon iee!'. De man geloeide het woord, hetwelk Jesus hem zeide en ging henen. Als hij nu henen ging, kwa men zijn knechten hem tegemoet, boodschapte hem en zeiden, dat zijn zoon leefde. Hij vroeg hen dan naar het uur, waarop hij beter gewor den was, En zij antwoordden Hem Gisteren te zeven uur heeft de koorts hem verlaten. De vader erkende nu dit dit hetzelfde uur was, waarin 0-us hem zeide Uw zoon leeft, lm h:' "doofde en zijn geheel gezin. - retarisGoddank zijn we dan toch voor één keer van die Phariseën en schriftgeleer den af. Ik begon ze aardig tegen te eten. Hoe komt het zoo, dat die hceren van det egenpartij op het: appel ontbraken Is daar een reden voor. Pastoor Aangezien dit een der eerste won deren was, die Jesus wrochtte, denk ik dat Hij de opmerkzaamheid van het Sanhedrin toen ter tijd niet getrokken had. Peeters Zijn allereerste wonder was de ver andering van water in wijn op de bruiloft van van Cana. In hetzelfde stadje geviel ook dit mirakel. Kunt U zeggen wanneer PastoorHet Evangelie wijst dit met met den vinger aan in dien tijde was Jesus terugge keerd van Judea, waar Hij was heengetrok ken om het eerste Paaschfeest van zijn open baar leven te vieren. Door Galilea reizend kwam ons Heer na een kort bezoek te Naza reth in Cana aan, waar Hem een officier kwam opzoeken, die de veertig kilometers van Cap harnaüm, zijn garnizoensplaats had afgelegd om Jesus een verzoek te doen. Hij stond onder bevel van den Viervorst Herodes, dezelfde, die weldra het hoofd van Joannes den Dooper zou doen vallen en, na drie jaren, met Jesus een gruwelijk spel zou spelen door Hem met zijn hofhouding te bespotten. Deze officier evenwel scheen van beter allooi dan zijn mee ster. Hij had van Jesus en Diens wondermacht hooren spreken en was van plan geweest Plein de genezing van zijn kind te vragen, maar. de jonge Wonderdoender was reeds naar Jeru salem afgereisd. Daar hoort hij op eenmaal, dat Jesus van Judea is teruggekeerd en te Cana verblijft. En wijl de ziekte van zijn zoon van kwaad tot erger kwam, aarzelde hij niet lan ger SecretarisMaar ging tot Hem, en verzocht Hem dat Hij wilde komen en zijn zoon genezen 3 Tansen Ik kan maar geen hoogte krijgen van de mentaliteit van die menschen. Die of ficier was en bleef zoover we te hooren krijgen, de gunsteling, misschien de handlanger van den vorstelijken bloedhond Herodes; niettemin geloofde hij toch in Christus en zocht Hem op en vroeg zijn tusschenkomst. PastoorJa maar, dit geloof van den hon derdman was nog lang het ware niet.Wijst zijn manier van bidden dit niet met den vinger uit? TansenBedoelt U dat hij Hem verzocht te villen meekomen om zijn zoon te genezen. Hij ge loofde dus niet, dat Jesus dit op een afstand zou kunnen. PastoorZijn geloof steekt wel jammer lijk af bij dat van dien anderen Centurio te Capharnaüm, die Jesus den minsten voetstap besparen wildeHeer, ik ben niet waardig, dat gij zoudt ingaan onder mijn dak, maar spreek slechts één woord en mijn knecht zal gezond zijn. Vandaar het verschil van apprecia tie jegens die beiden; de eene wordt hoogge prezen voorwaar, zoo groot een geloof heb ik Israël niet gevonden; de ander duchtig op de vingers getikttenzij gij teekenen cn wonderen zoo gelooft ge niet BroersVanwaar die twee woordenteeke nen en wonderen voor een en dezelfde zaak PastoorOmdat een mirakel terzelfdertijd een teeken en een wonder is. Een.wonder- teeken. Een wonder, aangezien het enkel door bovennatuurlijke macht kan worden teweegge bracht. Maar insgelijks een teekenWat is dat voor iets Broers Iets dat men ziet, en dat iets anders Voorstelt en beteekent, dat men niet ziet. Pastoor In dien zin waren de meeste mira kelen onzes Heeren ookteekenen. Zoo be- teekende de broodsvermenigvuldiging. J a nsen Het Heilig Sacrament des Altaars. PastoorEn clc pas benandelde genezing van den verlamde Jansen: Beteekende vergiffenis van zonden door Jesus aan den zieke verleend. PastoorMaar zijn woord hield niet enkel een verwijt voor den hoofdman in, doch sloeg eveneens op de aanwezige getuigen, die één voor één tot het botte en stompe geslacht van den ongeloovigen Thomas schenen te behoo- renIndien ik in Zijn handen niet de gaten der nagelen zie en mijn vinger niet steke in de plaats der nagelen, ik zal niet gelooven. BroersBijgevolg gaat Jesus, zooals Hij meermalen placht, het geloof op de proef stel len van die Hem iets te vragen heeft. Indien de vader den moed verloren had, ware hij op staanden voet teruggekeerd en zijn zoon ware niet genezen. Maar jesus' woord prikkelt Hem, zijn genade komt hem te hulp, zijn geloof wint reeds aan kracht en overgave. SecretarisHeer, riep hij, kom toch, eer mijn zoon sterft. Jansen Toch nog het ware niet Pastoor En waarom niet Jansen Omdat hij aan zijn opinie vasthoudt, dat Jesus' komst noodzakelijk is om iets te weeg te brengen; kom toch, bidt hij met aan drang. SecretarisSterker nogWel denkt hij dat Jesus den zieke genezen kan, maar niet uit den dood vermag op te wekkenKom toch, eer mijn zoon sterft. Pastoor Zoo is het. Met dat geloof was het nog het ware niet. Maar als gij de onvolmaakt heden aandikt, ga ik de goede eigenschappen in het licht stellen. Voor een man, gewoon om anderen te commandeeren, was dat geloof hoogst eerbiedig, 't Was ook nederig, want het verwijt van Jesus neemt hij goedmeenend aan. Maar vooral bleek het volhardend, want in weerwil van de schijnbare weigering des Meesters blijft hij aanhoudenKom toch, eer mijn kind sterft. Tegelijk dat Hij het volmaakt, wil Jesus ook dit geloof beloonen. Ga henen, wenkt Hij, uw zoon leeft. Ziet nu wat sprong in de goede richting zijn geloof op eenmaal maakt. Wat doet de de vader op het hooren van zoo verdacht- schielijke verzekering Secretaris: De man geloofde het woord en ging henen Pastoor:.... Geloofde zonder gezien te hebben Zoodat het straks verdiend verwijt niet langer op hem sloegtenzij gij Kekenen en wonderen ziet, zoo gelooft gij met. Maar geloof van dien hoofdman is nog geenszins wa het wezen kon en worden moest. Hij zag mJe sus een buitengewoon mensch maar nog me den Messias. Hij geloofde in de genezing van zijn kind, doch had het een opwekking ulj-, n dood betroffen, allicht zou hij geaarzeld hebben. Jesus gaat aldoor voort zijn geloof te perfection- neeren. Hoe laat had zich die episode afge speeld Jansen Het Evangelie zwijgt als een m U snapt me wel, ik zit met met de neutrali teit te houden. PastoorPardon, een weinig verder staat er,'t Was het zevende uur, dat Jesus tot den Vader zeideUw zoon leeft. In Palestina van gen de dagen (etmalen) aan bij zonsondergang en rekent men van avond tot morgen. Het eerste uur van den nacht is een uur na zons opgang, het zesde uur correspondeert met ons twaalfuurtje. JansenVolgens Bartjes werd de jongen dus 0111 één uur genezen. Pastoor En op datzelfde uur begaf de vader zich op weg. Van Cana tot Capharnaüm was het veertig kilometers, een tocht van zeven tot acht uur ongeveer. Op het twaalfde uur, wij zouden zeggenzes uur 'smiddags, was de officier nog steeds op weg. Op dat oogenblik begon voor de Joden een nieuwe dag en moest men— het tijdstip bepalend, waarop het kind genasniet van vandaag, doch van gisteren spreken Alsnu kwamen op zijn weg hem zijn knechten te gemoet, met de blijde boodschap dat zijn zoon leefde. Waarom waren ze niet eer gekomen BroersIk denk om eerst eens aan te zien of de beterschap stand hield, en niet een vleug je van herstel was, waarop weer instorting volgde. PastoorEn om zekerheid te bekomen dat geen toevallige samenloop van omstandigheden hier de hand in had, vraagt de vader op den man af naar het uur, waarop hij beter gewor den was. Zij antwoordden eenparigGisteren te zeven uur heeft de koorts hem verlaten. Dat was beslissend Voor den gelukkigen vader was het dien middag een catechismusles geweest, die den doorslag gaf voor heel zijn volgend leven. Hij geloofde zoo eindigt onze pericoopen zijn geheel huisgezin. Jansen Ik vind maar, dat het toentijds makkelijk ging. 'tLijkt wel een mechaniek. De man gelooft en aanstonds zijn vrouw en kinderen er als de kippen bij om insgelijks te gelooven. Terwijl het geloof toch een gave Gods is. Of was dat in die oude tijden niet zoo PastoorIk stel mij voor dat die bekeering van vrouw en kinderen tot Christus niet plotse ling en onberedeneerd, maar weloverwogen en op het lichtend voorbeeld van den vader des huizes plaats greep. Geforceerde progjw ganda en geestesdwang is natuurlijk uit öen booze. Daaruit volgt met dat de Christen zijn geloof onder dekorenmaattehouden heeft. Voor al zijniet, die, als de ouders, cura animarum.. zielz >rg over hunne kinderen hebben. Nu deze delicate zaak wordt aangeraakt, wilde ik tot finaal graag een pracht- bladzij van Dr. Kuv- per voorlezen die aan dit onderwerp de rechte rede en het juist begrip geeft „Dit nu is het kwaad onzer dagen, dat de Kerk van Christus op die banden des bloeds, als instrumenten van zonde of zegen zoo weinig let. Plet wordt alles te geestelijk opgevat. Ook gij hebt wel een huis. Paulus' zeggen tot rlen stokbewaarder. „Gij en uw huis" is ook voor u wel verstaanbaar. Maar nu denkt ge allichtAls die kinderen van mijn bloed zalig kunnen worden, zal toch dit werk van den Heere moeten komen; wat kan ik er aan doen En zoo staakt ge het woord van ver maning; zwijgen wordt regel; alleen in natuur lijke, wereldsche dingen werken de banden des bloeds nog; maar overigens, dat er in die banden des bloeds een kostbaar instrument gegeven is, om ter zaligheid ook voor uw huis werkzaam te zijn, dat hebt ge nooit ingedacht; dien blik hadt ge er nooit op; daar liet. ge u niet mee in. En dit is nu een zonde, die bestraft en be streden moet. In uw macht heeft God de Heere de zalig heid van uw huis zeker niet gesteld. Hij is een jaloersch God en geeft zijn eere aan geen andere. Hij baart weder, Hij aüeen en alleen God de Heere zelf kan aan uw kind, aan uw vrouw, aan uw broeder het geloof geven. Maar onder uw plicht staat niettemin het vermaan en het smeeken der liefde. En als God de Heere u dan niet los in het midden der uwen stelt, maar u met heel uw huis door heilige, 'teedere, genelmzlnmge banden en draden iets van u hen kan uitgaan, dan moet ge uw arbeid te werk stellen, ook al bleek in de uitkomst, dat het al arbeid en moeite te vergeefs was geweest. O, dat er in onze Christelijke gezinnen toch dieper besef opwaakte van deze heerlijke roe ping Eertijds zag men soms reeksen van geslach ten, waarin de zegen der genade telkens van vader op kind overging, en thans is het of schier elk huis het ongeloof zijn prooi komt wegslee- pen. Dit gaat niet om goed en have, maar 't gaat om de levende zielen. En daarom kan er niet sterk genoeg op aan gedrongen, dat we voor dat diepgaande kwaad toch het oog zullen openen. De kerk van Christus vraagt om geslachten, die den Heere dienen in godszaligheid. De kerk van Christus vraagt om geheele huisgezinnen, die den Heere in onverderfe lijkheid mogen aanroepen. Ze wil, ze vraagt ook van u dat in uw huis de banden des bloeds niet als een ongebruikt instrument zullen lig gen. Gods schiep ze die banden. Ze geven u geleiddraden. Ze bieden u aan sluiting. Ze stellen u in gemeenschap met wie om u zijn. O, laat langs die draden, laat door die aan sluiting, laat, dank zij die gemeenschap, dan ook in uw huis de gloed eener meer dan aard- sche liefde voor man en vrouw en kroost, voor broeder en zuster werken mogen. Een liefde, die naar Boven lokt, die, God geve het, meetrekt naar den hemel" MAX. (AUTEURSRECHT VOORBEHOUDEN) KATHEDRALE KERK ST. BAVo" ZONDAG. 20ste Zondag na Pinksteren. De H. H. Missen om half 7, 8 en 9 uur. Om half 11 de Hoogmis. Na de H. Mis van half 7. 1ste H. Communie der kinderen. Om 1 uur Cate chismus in de kerk. Om 6 uur plechtig Lof, waaronder opdracht aan Maria dioor een der kinderen. Vóór het Lof het Rozenhoedje. DINSDAG. Om half 11 plechtige H. Mis van het Hoogw. Kapittel in tegenwoordig heid van den Bisschop ter gelegenheid van den 16den verjaardag der weiding van Z. D. Hoogwaardigheid. VRIJDAG. Vigilie van Allerheiligen. Ge boden vasten- en onthoudingsd'ag. Van 6 tot half 8 gelegenheid om te biechten ZATERDAG. Feest van Allerheiligen. Te vieren als Zondag. p>e H. H. Missen om 6 uur, 8 en 9 uur en om half 11 de Hoogmis. Om hailf 7 Lof met Rozenhoedje. ZATERDAG. Des middags van 5 tot half 10 gelegenheid om te biechten. Maandag en Woensdagavond om half 9 oefeningen van de Ootobermaand. A s. Zondag 1ste Zondag van de maand. PAROCHIE-KERK VAN DEN H. JOZEF ZONDAG. De H.H. Missen te 7 n, half 8 en half li. Te 1 u. leering. Des avonds 7 u. Lof met gebeden. MAANDAG en volgende dagen te half 8 Lof met gebeden, 7 uur Congregatie voor de jongelingen. DTNSDAG, 7 uur Cougregatie der Allerh. Maagd. WOENSDAG. Halr li' H. Mus voor mej. Dora Loomeijer, lid Br. van het H. Hart. VRIJDAG. Vigffrie van Allerheiligen. Ge- heden vasten- en onthoudinigsdag. ZATERDAG. Keest van Allerheiligen. Des avonds van 61111 v biechten. Te vieren aks Zondag. De IJ. H. Missen als op Zondag. Na (1|en middag van 4 tot half lo gelegenheid om te biechten. Om half 8 Lof. H. ANTONIUS VAN PADUA. ZONDAG. De H. H- Missen om half 6, kw. voor 7. om 8 uur de Kindermis, 9 uur en half 11 de Hoogmis. Om 12 uur moeten de kin- deren, die a.s. Woensdag hun 1ste H. Com munie doen, in die kerk komen ter voorbe reiding. Om half 4 vergadering voot de 1^- den der Derde Orde. Deze week eiken avond om half 8 Lof en gebeden der Ootobermaand. DINSDAG. Om 7 uur uitstelling van bet Allerheiligste Sacrament tot het verdienen van een vollen aflaat. Om 8 uur gezongen H. Mis en 's avonds om half acht Lof en ge- heden der Broederschap ter eere van den H. Antonius. In de Kathedrale Kerk St. Bavo des mor gens om half 11 plechtige Pontificale H. Mis tot herdenking der wijding van Z. D. H. Mgr. Ca Hier, Bisschop van Haarlem. WOENSDAG. Om half 8 gez. H. Mis w.o. de eerste H. Communie der kinderen. Des middags om 4 uur Lof met opdracht aan Ma ria. VRIJDAG. Vigilie van Allerheiligen. Ge boden vasten- en onthoudingsdag. VRIJDAG. Om 9 u. gez. H. Mis en des avonds om half 8 Lof. Va,n 68 uur biechthooren. ZATERDAG. Keest van Allerheiligen. Te vieren als Zondag. De H. H. Missen om half G, kwart voor 7, 8 uur de Kindermis 9 uur en half 11 de Hoogmis. Dos avonds om 7 uur Lof. A.s. Zondag collecte voor onze St. Anto- niueschool. Hot feest van Allerzielen wordt dit jaar op Maandag gevierd. KERK VAN HET ALLERH. HART. ZONDAG. Te 7 on 9 u. de stille H.H. Mis sen. Te half 11 de hoogmis. Half 1 de Cate chismus. 4 u. Lof met Rozenhoedje. DTNSDAG. Te verdienen volle aflaat. Half 8 gezongon H. Mis ter eere van den H. Anto nius. Het H. Sacrament blijft ter aanbidding uitgesteld tot half 10. Des avonds te 7 uur Lof en van half 8 tot 9 uur gelegenheid om Katholieke lectuur te verkrijgen. VRIJDAG. Te half 8 de gez. H. Mis t. eere van het H. Hart. Des avonds te 7 Lof. VRIJDAG. Vigilie van Allerheiligen. Ge boden vasten- en onthoudingsdag. Des middags van 6—8 uur gel. om te biech ten. ZATERDAG. Feest van Allerheiligen. Te vieren als Zondag. De H. H. Missen als op Zondag. Des avonds 7 uur Lof en Ro zenhoedje. Van 5 tot half 10 gelegenheid om te biech ten. Gedurende 'de Octobermaand zal ir. de week het Rozenhoedje gebeden worden op Dinsdag en Vrijdag onder het Lof: de overige dagen na de H. Mis van 9 u. PAROCHIEKERK VAN O. L. VROUW v. d. H. ROZENKRANS (Spnarne). ZONDAG. De H.H. Missen te half 6, 7 en 9 u. Half 11 de Hoogmis. 12 u. Catechismus v.d. meisjes. Te 1 u. voor de Jongens. Half 3 Jon- geus-Congregatie. Des avonds 7 u Lof en Ro zenhoedje. MAANDAG, 's Avonds half 8 Lof met Ro zenhoedje en voorgeschreven gebeden. WOENSDAG, des avonds half 8 Lof en Rozenhoedje enz. Op Dinsdag, Donderdag en Vrijdag wordt het Rozenhoedje gebeden onder do H. Mis van kwart over 8. VRIJDAG. Vigilie van Allerheiligen. Ge boden vasten- en onthoudingsdag. Des avonds van 79 uur gelegenheid om te biechten. ZATERDAG. Peest van Allerheiligen. Te vieren als Zondag. De H. H. Missen zijn als op Zondag. Des middags van 4 tot half 10 gelegenheid om te biechten. Om half 8 Lof met Rozenhoedje. Aartsbroederschap van de H. Familie. De vergadering wordt iederen Zondag ge houden te half 5 in de kerk aan het Spaarne, Vóór de vergadering bestaat er gelegenheid zicli op te geven als lid der H. Familie en van de vereeniging ..Voor Eer en Deugd". ZONDAG, 26 October Algemeene H. Com munie voor de 16e tot en met de laatste sec tie, adspiranten en koorafdeeling. PAROCHIE-KERK VAN ST. JAN. (Amsterdamstraat). ZONDAG. 7 uur en half 9 stille H. H. Mis sen. Half 11 de Hoogmis. 7u. Lof met preek DINSDAG. 7 uur des avonds Lof ter eer\ van den H. Antonius. DONDERDAG. Des avonds 7 uur Lof ter eere van bot Allerh. Sacrament. VRIJDAG. Van half 5 tot half 6 biecht hooren voor de kinderen, daarna voor de ouderen, tot 8 uur. ZATERDAG. Feest van Allerheiligen. De H. H. Missen te half 6, 7 uur half 9 en half 11 de Hoogmis. Des avonds 7 uur Lof er Rozenhoedje. ZATERDAG. Biechthooren van 4 tot hal! 10 uur. Gedurende de Octobermaand. zal op de avonden, dat er geen Lof is te 7 u. het Ro zenhoedje worden gebeden en de zegen met het Allerh. worden gegeven. PAROCHIEKERK VAN DE n. H. ELISABETH EN BARBARA. ZONDAG. Do H. H. Missen te half 6, kw. over 7, 9 uur eu half 11 de Hoogmis- 12 u. kwart v. 1, half 2 en kwart over 2 Catechis mus. Half 7 Lof met predikatie. Rozenhoedje en gebeden van de Octobermaand. In de week de H. H. Missen om kwart over 7, kwart over 8 en 9 uur. MAANDAG en de volgende avonden te 71& uur Lof, Rozenhoedje en gebeden var de 'Ootobermaand. DINSDAG. Kwart over 8 en 9 uur, de H.H. Missen v. d. overleden familie en tot in tentie dergenen, die in de bns voor de gel. zielen geofferd hebben. DONDERDAG. 9 u. H. Mis voor de leden der Broederschap van O. L Vr. van Altijd- durenden Bijstand. VRIJDAG. Vigilie van Allerheiligen. Ge boden vasten- en onthoudingsdag. Van 69 u. gel. om te biechten. ZATERDAG. Feest van Allerheiligen. Te vieren als Zondag. De H. H. Missen om half 6, kwart oveT 7. 9 nur en half 11. ZATERDAG. Gelegenheid tot biechten van 45 nur voor de kinderen. Van 5 tot half 10 voor de onderen. Om half 8 Lof, Rozenhoedje en voorgeschr. gebeden. HEEMSTEDE ZONDAG. 7 en 9 n. stille H. H. Missen. Half 11 Hoogmis. Des namiddags om 3 uur oefening van den H. Kruisweg. 6 uur Lof. MAANDAG. Des avonds 7 uur begin dei geestelijke oefeningen voor de Vrouwenaf- deeling der H. Familie Donderdagavond sluiting en opdracht der nieuwe leden. DONDERDAG. Half 8 gez. H. Mis ter eere v h. H. Sacrament des Altaars. Des avonds half 8 Lof. VRIJDAG. Vigilie van Allerheiligen. Ge boden vasten- en onthoudingsdag. ZATERDAG. Feest van Allerheiligen. Te vieren als Zondag. O VERVEEN. ZONDAG. De H. H. Misser tc 7 en K half 9. Te 10 uur Hoogmis. Te 3 uur de Ves pers. 41) Dc overige passagiers, drie in getal, ont waakten thans één voor één uit hun sluime ring, cn voerden nu oen poos een levendig ge sprek, zij hadden gedurende een uur naast cn over elkander zitten dutten, met dat opmer kelijk geknikkebol, dat den wakenden toe schouwer bijna zeeziek maken zou; een hevige rfa°k, veroorzaakt doordien de wielen w m nlion niir nn rt van s?a postwagen met een paar ongelijke Jiil 'T" in aanraking kwamen, deed hen einde- n mo- en elkander tuimelen, eene niet zeer è»n banie gewaarwording, welke hen met tot '-Y-, pe,n< langgerekten snorkenden zucht Scr^^v«sKijn bracht en hun tege- uitroepen: Neon 7 i JS dat- vallen we om t nli pt nog goed af," riep er een, hc^esS°f ee" Veekooper, met die droge, 1 «n ,armoe men doorgaans spreekt, r -"^rcrhï* ,cen(.IanSen s?aap ontwaakt die ons c,i:' beeft verkwikt, ,'t loopt goed af; ni.-i.ir ie bent,.toch maar aan zoo'n postillon t.rVcr#cJiueir die kerel heeft zeker zitten slapen." „Neen, ik houd het er voor dat de paarden liepen te droomen, dat wil je wel eens meer hebben," sprak zijn buurman, een boer die zijn smokertje weldra bad aangestoken, tot geringe ergernis der beide heeren, wier echte havanna in geur en smaak door den vader- landschen tabak van den eenvoudigen land man geheel werd bedorven. „Die boerbromde Eduard tusschen zijne tanden, ik wenschte dat zijn pijp aan stukken viel; die stinkende tabak slaat me op mijne longen." „Vrind, zou je daar dat raampje niet open doen want het is hier om te stikken;" vroeg de derde der pas ontwaakte reizigers, dien men voor een schoolmeester had aangezien, en die het misschen ook was. „Met plezier, heerschap, as 't je te benauwd wordt, dan metten we maar wat lucht maken, ik mag anders zoo'n rookwolkje wel, ten min ste as je goeie tabak heit as de mijne." Dit zeggende voegde hij de daad bij het woord en wilde het portierraampje ontsluiten, toen de diligence opnieuw eene onverwachte en zeer zeer verdachte beweging maakte en een ruk kende schok hem tegen den schoolmeester aanbonste, waardoor zijn pijp uit zijn mond viel en brak, terwijl de vonken zich op den grond verspreidden. Men had nu genoeg te doen, om het vuur uit '«t trappen, ep de boer zag dus de lach van genoegdoening niet, die die om de lippen der beide heeren speelde bij het voor hen zoo welkom ongelukje, dat voor den betrokken persoon een niet gering onheil was. „Dat spijt me," riep hij verdrietig, 'i smaak te me zoo lekker, nou heb k niks meer te rooken. die lamme dillezans, daar breken we nog ereis onze nek mee, we kommen nooit goed thuis. „Vrind, wil je 'n sigaar rooken vroeg Charles die medelijden kreeg en hem zijn koker toestak. Jao, dat's goed heerschap, laot 'k er me maar mee behelpen; paijpen heit jij zeker niet bij je, heh „Neen toevallig niet, riep of antwoordde de' andere, hadden we geweten dat dat jij je pijp zou breken, dan zouden we ze meegenomen hebben. Houdt je niet van sigaren „Zoo'n enkele keer," nep de boer, mag 'k 't wel ereis, maor ik kraijg er altijd zoo 11 leclijke kinderachtige smaak van in me mond. „Hoe laat of het wel mag zijn sprak de school meester zijn horloge uithalende en naar Eduard en Charles schuivende, die in het schijnsel van een der voor op de diligence geplaatste lantarens zaten, om zich zelf zijn vraag te te beantwoorden. „Is zoo waar al kwartier voor drieën, nep hij geeuwende; nu, wij zijn al een heel eindje weg; dan moeten we ook den duivelsheuvel al gepasseerd zijn; ik heb niet gemerkt dat we dien opreden." „Dat is zeker op't oogenblik geweest toen wij dien schok kregen," sprak de veekooper, eén stoot toen we der op en één toen we der afgin- Zoo hernam de landman, dat heit je der van as je zulke raore wegen langs mot, wie heit dat ding den naam van duivelsheuvel gegeven „Er is aan die plek een legende verbonden zeide de schoolmeester. „Wat hebben ze der an vastgebonden, dan zeide de boer met groote oogen. „Hadden ze er jou maar aan vastgebonden, dan hadden we hier geen last van je," dacht de schoolmeester; luide zeide hij „Een legende is een verhaal waarvan de ge beurtenis zeer twijfelachtig is," „Maar je het ze dan toch wel die waor ge beurd binnen ook vroeg de landsman. „Ja er loopt veelal iets door wat op waar heid gelijkt" sprak de onderwijzer. „Zou de duivel daor woarachtig wat uitge voerd hebben, meester. 't „Verhaal luidt begon de plakmonarch weer, dat een zekere ridder Adolf van Plondermon- cken op dezen heuvel zijue ziel aan den duivel verkocht" „Akelig L- - - akelig riep de boer die beef de als een riet. Hii had met den boozen geest een verbond gesloten," ging de verhaler voort; dat hij in ruil voor zijn ziel die hij op een nader te bepa len tijd zou afstaan, overvloed van goud zou ontvangen. De ridder verkeerde belaas in den ongeluklcigen toestand dat zijn beurs plat was hij had vele schulden en deze maakten t hem zeer lastig; daarbij kwam dat hij het oog had laten vallen op eene jonkvrouw van uitstekende schoonheid wier hand echter door papa a' den jongen losbol werd geweigerd. Spoedig betaalde hij evenwel zijn schulden, en schoon hij voortdurend een slecht bedorven hart m zijn boezem omdroeg, wist hijzoo te huiche len dat iedereen, en dus ook de vader van de jonkvrouw had gedacht, dat hij zijn leven gebeterd had. Hij was intusschen bijna geen enkelen nacht op zijn bed maar zwierde met zijn even lichtzinnige makkers in een afge legen groote stad; echter hij zorgde den anderen dag weder in den omtrek opgemerkt te worden, De vader van het meisje begon inmiddels een beteren dunk van hem te krijgen, en daar zijn dochter den ridder, omdat hij van gestalte en voorkomen een knap was niet ongenegen scheen, gaf hij eindelijk gehoor aan het her haald aanzoek van ridder Adolf. 'Wordt vervolgd.)

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1919 | | pagina 9