IIUIE lUiL dl Uil buitenland Trekken uit Kennemerland. Wat de pers zegt Vrijdag 14 November Tweede Blad Merkwaardige bekentenis. li. IETS OVER PETTEN. Onze eerste pennetrek diende om te bewijzen hoe het volk van Kennemerland wel de stra ten, huizen en winkels der groote steden, doch niet dezer muskusgeinen, opgeblazen en koorstgejaagdheid heeft overgenomen. De Kennemermensch in doorsnee de uit zonderingen 'bevestigen den regel ook hier blijft bij alles ultra-eenvoudig in kleeding en ge bruiken. Het oude alleen heeft voor hem aan trekkelijkheid. Van al dat nieuwe gedoe van bioscoop om maar iets bij name te noemen en alles, wat nieuwe vernuften tot boeiïng der aan dacht van het algemeen hebben uitgevonden en in zwang gebracht, is hij wars en afkeerig. Het oude alleen, het oer-genotene heeft zijn ver trouwen en zijn genegenheid. Wij komen op een en ander in detail nog wel 'ns terug. Vandaag willen wij het van alles slechts hebben over het allerkleinste onderdeel der mannelijke tenue, over de pet. In den ouden tijds waarvan onze bejaarde luid- Oe zegeningen der Revolutie! lm: waarheid uit rusland. Al zijn de berichten uit Rusland nog altijd eig verwarrend, zoodat niet het ware betref fende het Bolsjewisme eruit opgemaakt kon worden, toch weet het publiek er wel zooveel van, dat dc gruwelen der anarchie een diepen indruk hebben nagelaten. Het is daarom van be lang, eens wat meer en precieser van de Bolsje wistische methodes te vernemen. We zijn er in geslaagd, gegevens daaromtrent te krijgen uit dc eerste hand. We waren in de gelegenheid een Hollander te spreken die de ellende in Zuid- Rusland meemaakte en nu vóór een paar maan den van daar is teruggekeerd. Hij stelde zich gaarne beschikbaar om over den gruwel in te lichten. Aan de hand van zijn uitlatingen geven we -nei een aaneengeschakeld relaas. i ^als.me.n wect> dient vóór alles als het over het Bolsjewisme gaat, de aandacht op gevl Stigd te zijn dat we met Russische Zfn S te doen hebben. Voor ons Westerlingen is de toestand ginds niet te begrijpen maar hij Worcit toch eenigszins helder, als we letten op den aard van het Russische volk. traagheid en fatalis me zijn er hoofdfactoren en die zijn oorzaak, dat de Rus niet geschikt is voor handel of ook maar voor iets, waarvoor organiseerend talent noodig is. De Joden, die daar zoo bijzonder in thuis zijn, hebben van dien karaktertrek steeds misbruik gemaakt en overheerschten den Rus net zoo lang, tot er hier of daar een pogrom uit brak, en a an de uitbuiting tijdelijk een eind kwam. Ook sinds het Bolsjewisme heerscht, komt dat fatalisme den Toden te hulp. jes gewagen, was de pet het hoofddeksel van den kleine man. Wat een hoed droeg ongeacht vorm en afmetingen, behoorde tot den gegoe den stand, tot de ge ld hebbers en bazen. De bovengenoemde neiging tot conservatisme maakte dat de pet haar glorie uit de negentien de eeuw naar de twintigste overdroeg. Wij hebben er sprekende bewijzen van voor degenen, die er op uit zijn een smalende min achting toe te doen aan bewering envan deze aard. Zoodra een arbeider in Kennemerland tus schen zijne klassegenooten durft verschijnen in boord en hoed, staat hij voor branieschopper en lefmaker gedoodverfd. Zij krijgen den indruk dat deze kleine tusschen de kleinen hooger op wil, afschudden het geliefde conservatisme, over schrijden de grenzen van het oude leven; dat hij zich zoekt te verheffen boven ben en niet meer van de hunnen wil wezen. Hij wordt in den ban gedaan, openlijk bespot om zijn hoedje. Zoo wreekt zich hpt conservatisme in onmacht om zich te bevrijden. Wij zeggen niets, d.at we niet met be wijzen kunnen staven. Deze uitspraak grondt op ,wat onze oogen zagen cn onze ooren hoorden. Ergens in goed Kermemerlani woont een handswerkman-, klein van stand maar groot van gedachten. Hij is een vurig Kathoüek, een kern-echt Eoomscli beginselman. Aan d,en Hemel ontving hij d,e gave van liet woord, dat de gedachten vertolkt. Waar nu zijne gedachten de opvlucht van het Ka tholieke feven. in de wereld ten algemeene en .Kennemerland in het bijzonder vermoch ten te volgen, blonk deze ziels groote in standskleinheid .weldra zoodanig tuusschen de zitneu uit, dat mem hem uitverkoos als hoogste bestuurslid te l'ungeeren in som mige Roomsci'i-Katholieke banden en or ganisaties. Ter .wille van het goede aan vaardde de nederige deze verantwoordelijke functies en gaf zich daaraan rnet hart en ziel. Toen kwam de keer. De brave man han teerde dien voorzittershaamer in boord en manchetten. Ziijne woorden, schaafde hflj en rondde ze tot uitingen, welke niet tot de vormen der volkstaal beboeren. Van meet af aan slonk 's mans invloed en popu lariteit. Tle-t was gedaan, met zijne repuuta- tie van volksleider. Men rekende hem in breeden arbeiderskring tot een des-erteur cn een over het paard getilde. Een ander, dfc-e bij het dragen van de pet den gemoqtife- lijken ouden spreektrant hoog hield en uit vierde kreeg het hart der massa. DE DIKHUID. Het „Vaderland" schrijft: Wat de zaak-Van Groenecdaal be treft, is men nu tot de volgende conclu sies gerechtvaardigd: le: dat de heer Van Groenendael met zijne mededeeling van zijn gesprek met den Franschen gezant te Brussel slechts een zeer klein deel der waarheid heeft geopenbaard; 2e: dat de Katholieke Kamerclub lietn op onwederlegSbare bewijze gevonnist heeft 3e: dat de heer Van Groenendael, van de omstandigheden misbruik maakt dat het Staatsbelang zich tegen openbaarma king van zijne démarches verzet 4e: dat de Kamer het hare en genoeg heeft gedaan om van hare dliepe verach ting voor zijn optreden te doen blijken. Als men dit alles overweegt, zou men o.i. het best doen te zijnen opzichte het advies te volgen dat Mark TapJey aan Martin Chuzlewit ten opzichte van den aartshuichelaar Pecksniff geeft. n.l. hem „in zijn vel gaar te laten smoren". Alle mogelijkheid, ook door ons over wogen. dat de heer Van Groenendael on schuldig zou kunnen zijn. vervalt, nu hij zelfs in dit stadium van het geding er niet aan denkt om uitweg te zoeken in een eereraad van hoogstaande Kamerle den van andere partijen. Maar hij blijft zitten en dat is zijn grondwettelijk recht, en de handhaving daarvan is meer waard' dan een millioen Groenendaels. Waar zou het heen als de meerderheid van de Kamer of nog erger de Regeering de bevoegdheid had een lid van de volks vertegenwoordiging van zijn lidmaatschap te ontzetten, zonder dat de wet jfat toe laat? De Kamer troostte zich dan ook in dit geval hiermee, dat de stoelvastheid van den dikhuid, hoe moeilijk ook te ver dragen, pKit v<jor de soliditeit van onze constitutioneele instellingen". HET UITSTERVEN DER ENGELSCHE middenklassen. Niet alleen in Frankrijk wordt alarm ge roepen over de daling van het geboortecij fer, ook in Engeland wordt een ernstige da ling van het geboorteeilfer waargenomen. De medische medewerker van do „Timos" wijdt hieraan een gytikel, waarin, bij op een zeer bijzonder© omstandigheid wijst, die uit de cijfers blijkt. 1 fev. Hij herinnert diat het geboortecijfer per ÏOOO gemiddeld van 1851 tot 1860 ongeveer 34.1, van 1901 tot 1910 ongeveer 27.2 was» ter wijl het In 1918 bedroeg 17.7. Maar hij wijst er tevens op, dat deze achteruitgang van de na tallteit sedert 1850 waargenomen, werd goed gemaakt door een vermdnderiinig van het sterftecijfer. Echter die vermindering van het sterftecijfer kwam voornamelijlk de arbei dende klassen ten g-oede. Bij de middenklas sen ligt liet geval echter anders. Hier neemt het geboortecijfer snel af, maar het sterfte cijfer, dat nimmer hoog was, daalt niet cn kan niet snel dalen. Daarom nemen de mid denklassen af? Wij zijn getuigen, zegt de schrijver, van hetgeen men zou kunnen noe men de dood der middenklassen. Statistie ken bestaan hieromtrent niet, maar de ge tuigenissen der geneesbecren geven bier licht. En hun verklaringen toonen aan, dat in de middenklassen de geboorten snel ver minderen in aantal. Het gezin van vier of vijf is geworden tot het gezin van twee of drie en wordt nu tot het gezin van een. Are- le jonge echtparen verklaren, dat ze niet meer dan één kind willen hebben, andere, dat zo in het geheel geen kinderen verlan gen. En de medische medewerker van dc „Times" meent dat dit moet werden toege schreven aan de hooge kosten van het le vensonderhoud, van belasting, van huishuur, welke het onmogelijk maken groote gezinnen te onderhonden. Echter komt daar nog bij, dat ook bet aantal huwelijken vermindert. In 1917 was het huwelijkscijfer 13.8 per 1060 inwoners, het laagste cijfer tot dien tijd ooit bereikt. De schrijver erkent wel, dat. dc oor- leg een factor is dio hiertoe heeft bijgedra gen, maar hij meent toch te mogen zeggen, dat er geen twijfel is of in de middenklassen wordt het aantal huwelijken minder en wordt ook de leeftijd der huwenden 'hooger. Zoo sterven de middenklassen, naar de schrijver vreest, langzamerhand uit en dan vooral de lagere middenklassen, zij met in komens van 300 tot 800 a 1000 p.st. Deze klas sen, die de meeste officieren leverden vcor het leger, hebben trouwens ook zwaar gele den onder de oorlogsverliezen. Eu daar de schrijver in deze klassen het ruggemerg van de natie ziet zij leverden de denkers, orga nisators, administrateurs, soldaten cn zee lieden der natie, zij leverden de intellectuee- len dier vrije beroepen meent hij dat maat regelen moeten worden genomen om het ge vaar van een verdwijning dezer klassen te gen te gaan. Er moet een wetgeving karnen die het voordeelig, althans mogelijk maakt, om kinderen te hebben. Zoo als het nu gaat, stelt'de natie, oordeelt hiji, een premie op het vrijgezellenschap en de gevaarlijke gevolgen van dien. In verband met- 't bovenstaande verdient vermelding, het is de „Daily News" die hier op wijst, dat in den laatsten tijd onder de middenklassen groote neiging bestaat om te emigreeren. De nieuwe armen in den laat sten tijd houdt de „Diaaly Mail" zich hiermee druk bezig d.w.z. de beoefenaars der vrije beroepen, do lieden met kleine geërfde in komsten, de gezinnen van beperkte middelen de landbouwers met klein kapitaal, al die genen die onder de verbooging van de kos ten van levensonderhoud, niet goed gemaakt door hoogore inkomsten of winsten, hebben te lijden, beginnen er over to denken hun lot in de koloniën te verbeteren. En bij de emigratiekauboreu komen dan ook in den laatsten tijd honderden aanvra gen in van middenstanders, die bun kans eens in een nieuw land willen probeeren. Nog ivs de emigratie der middenklasse niet begonnen, zeide een der emigratie-ambtena ren. Zij zijn in het stadium van onderzoek en overweging. Maar men verwacht, als de terugkeer der g e demo bil isee r d en naar de dominions is ge ëindigd, als meer passagiersruimte op de schepen open,komt, dat een stroom van, kleine middenstanders en van min gegoede intellec tueel en overzee zal gaan, dat zooals de „Dai ly News" het uitdrukt: de trek van de nieu we armen een feit zal worden. VEEKLARINGEN VAN HINDENBURG. Ook Hindenburg is naar Berlijn gekomen, ■om gehoord te worden voor de commissie van enquete. Volgens den Berl. correspon dent der N.R.C. heeft hij zich bij zijn aan komst uitgelaten tegouover eenige personen, met wie hij al sedert jaren bevriend was. Hij aeide: Alvorens mij door de oommissie van onderzoek vragen zijn gesteld, wil ik .mö niet in gesprekken uitlaten aangaande de doelmatigheid van deze commissie voor den blnnenlandschen toestand, noch over dé uit werking in het buitenland, noch over de ju ridische kwesties, die bij deze vraagstukken te pas komen. Ik zou daardoor een ernstige fout begaan, zooals die naar mijn meeming Is begaan in do campagne tegen Ludendorff. Hoe deze campagne kon ontstaan? Nu vraagt u mij meer dan ik weet Ik begrijp die campagne niet tegen een man als Luden dorff, die zijn groote gaven en zijn buitenge wone werkkracht in dienst gesteld heeft van de ons opgedrongen oorlogsvoering en zeer buitengewone dingen voor ons volk en va derland heeft gedaan. Bovendien begrijp ik de beoordeeling van Ludendorff ook daarom al niet, omdat niet hij, maar ik, en ik ge heel alleen de verantwoording voor alle mi litaire beslissingen heb gedragen. Politieke verantwoordelijkheid hebben wij niet. Als ik den heelen veldtocht mijn herinnering laat passeeren, dan kan ik niet zeggen, dat ik geen enkele beslissing in aanmerking ge nomen de kennis van onze eigen positie en die van onzen vijand, zoover die op ieder ©ogenblik ging anders zou hebben geno men dan ik haar in werkelijkheid genomen heb. Men moot nooit uit het oog verliezen, dat de onzekerheid in den oorlog een van de ge wichtigste factoren is. Als die onzekerheid er niet was, dan kon men van te voren alles uitrekenen en dan zou er heelemaal geen oorlog zijn. De oorlog was zeer moeilijk. Niettemin zenden wij baar met inspanning van alle krachten hebben kunnen winnen. Hoe hij verloren is en hoe het tot dezen vrede geko men is, dat kan slechts de geschiedenis van de toekomst nagaan. Ik speol niet voor profeet en daarom kan ik ook niet zoggen, hoe het met Duitschland in do toekomst gaan zal. Ik geloof echter wel, dat het Duitsche volk er weer bovenop kan komen. Een volk met zulk een groot verleden moet ook een dragelijke toekomst hebben. Een volk, dat zooveel heeft gepresteerd voor het innerlijk was gedemoraliseerd, kan. niet ondergaan. Als de zelfbclastering ophoudt, als werk en orde en bet nationaliteitsgevoel terugkceren dan zullen wij weer opstaan, maar ik zal het niet meer beleven. BE MUNWERKEB^TAKING. Volgens dc „N. Y. Times" stelt de regee- ring zeer veel belang in dc lieden te hou den conferentie tusschen mijneigenaars on mijnwerkers Zoo noodig zal zij den mijn werkers ©en loon cn 'n werktijd waarborgen overeenkomstig do huidige iiooge kosten van le v e ns onder io ud Dinsdag heeft senator Johnson van Wash ington (republikein) voorgesteld een onder zoek in te stellen naar de koilenstaicing. Het voorstel werd naar de betrokken oom- missie verwezen. Ofschoon de staking opgeheven is, is de werkzaamheid van het gerech|t ten aanzien der staking nog niet geëindigd. Do raadslie den der mijnwerkers zijn voornemens in hooger beroep te komen van de beslissing van het gerechtshof van Indianapolis. Op grond der ingekomen beruoiiten, aldus meldt dc „N. Y. Times" verwacht men dat de meeste mijnen, waarin georganiseenden werkten, einde dezer week weer volledig aan den gang zullen zijn. VIT DiU1TSCTLL AND. Tegen den woeker. Dc Rijksraad beeft beraadslaagd over een wetsontwerp betreffende bijzondere recht, banken tegen den sluikhandel en den woe ker. In dit ontwerp wordt kort proces ge maakt mot kettinghandelaars en woekeraars De nieuwe rechtbanken vellen vonnissen eerste en laatste instantie, kunnen liet be wijs putten waaruit en zooals zo wilton. Niettegenstaande velen in den Rijksraad vreesden, dat de behandeling al te summier zou .worden, heeft de meerderheid er toch voor gestemd. Zelfs zijn de straffen nog ver scherpt. Gevangenisstraf wordt niet onder drie maanden gegeven de regeering had! als minimum één maand voorgesteld. Teekenen des tijds. Tot de actieve loden van con inbrekers- en oplichtersbende te Berlijn waarvan een pseudo-gravin Oolonna de ziel was behoorden een gewezen vliegerluitenant atutz en een reserve-luitenant Joachim von Bötticher. En bij de schilderijendiefstal in Sanssouci was debet de gewezen marine officier Saschan.... VVat Duitschland overhoudt ^jjg^ge^lliecrden^heb^ei^^v^n^JDtjntscMand. Voordat men met de Sowjet-meesters heeft kennis gemaakt kan men meenen. wat nu nog nagenoeg iedere westersche socialist en nage noeg ieder ander schijnt te gelooven, dat in geheel Rusland een socialistische democratie bestaat, en dat door Russen, op groote schaal, een proef vvordt genomen met de toepassing van socialistische of marxistische denkbeelden. Die meening is geheel onjuist, en verdwijnt zoodra men de sowjet-autoriteiten aan het werk heeft gezien. De bestaande anarchie begeleidt geenszins een algemeenen revolutie-toestand, met name niet in Moskou-Petrograd en het Rusland der Rooden; de proefnemers, de leiders zijn met uitzondering van hoogstens 2 pet. niet Russen, d. i. Slaven, maar in Rusland geboren en wonende Joden, d. i. Semieten. Mogen al zeer enkelen der buitengemeen scherpzinnige opperste leiders het typisch Duitsche geestes product dat Marxisme heet, begrepen hebben, zij moeten zich dan tevens hebben duidelijk ge maakt dat de ijverige gehoorzaamheid, het ijzeren zelfbedwang die het, in de praktijk ver langt, den Russischen werkschuwen praatgraag nimmer zouden kunnen worden bijgebracht en bij ondervinding weten, dat de lagere leiders aan iets anders dan opbouw van een persoon- 1J fortuin zich niet gelegen laten liggen. aard der zaak hielden de vreemde- rnJLi,,tf1Ca uiten de Russische revolutie; de tnoicé» p 6 .on?standigheden brachten de bru taalste Russisch-joodsche fortuinzoekers naar boven Zij hadden den handel gedeeld met vreemdelingen, omdat de goedaardige, genot- zoekende Russen niet in staat waren zelf handel te drijven. Zij waren zakenmenschen geweest, terwül de Russen te kerke gingen of dronken, vagelijk droomerig redeneerden of lachend en dansend luierden. Zij kenden organi satie, kenden de Russen; zij waren eerzuchtig en tevens tuk op persoonlijk oordeel. Dit Jodendom werkt met dezelfde middelen als dc vroegere Tsareriregeeringgewapende macht, geheim politie. En de trage, wantrouwige niets, ondernemende Russen zijn niet in staat het ondraaglijk juk af te schudden. Er is in Rusland thans mets dat ook maar in de verte op communisme gelijkt. Eerstens om dat de eigen Russische bevolking, die ontzag lijk logge massa, dat stelsel niet begrijpt twee- dens omdat het niet past m het systeem van niet-controleerbare verrijking der vreemd-in- heemsche heerschers van dit oogenblik. In plaats van communisme heerscht er ver nietiging. Het Bolsjewistisch redgiem weet niet van opbouw maar alleen vernieling. Vernie ling van de wetenschap middelbaar-en hooger onderwijs zijn eenvoudig overal afgeschaft; dat was alleen goed voor den „bourgeois". Tucht en onderwerping op de lagere school zijn heen; de kinderen worden vroeg gedrenkt in het sop der „vrijheid" cn bolsjewistische be grippen. De kunst wordt gekneveld en met den plompen voet der soldaterij vertreden. De godsdienst, natuurlijk, wordt grondig uitge roeid. Intusschen, zelfs dc Bolsjewiek is ge dwongen in het fatalistisch Rusland behoedzaam en sluw te werk te gaan, waar het aanvallen op den godsdienst betreft. We zullen hier even langer bij stil staan. Onze zegsman vertelde er o. a. het volgende van Het is zeker volmaakt overbodig hier in den breede uiteen te zetten, hoe weinig ontwikkeld de orthodoxe godsdienst is. in vergelijking tot die der westersche kerken. Dat is dc zaak niet; het Russische volk staat zelf op een lagen trap van geestelijke ontwikkeling dus zijn religie evenzeer. Maar zooals die dan eenmaal is, is zij den Rus uoodiger dan waar ook ter wereld. Veel minder dan andere volkeren van Europa bekommert zich het Russische om economische of zuiver-redelijke zaken. Allereerst en voor alles is den Rus zijn innerlijk gevoelsleven van belang. Het is hem minder erom te doen, véél te drinken dan zich den durf tot gemoedsuiting te drinken, minder erom met spel véél te winnen dan wel snel opeenvolgende en voorlal sterke indrukken te ondergaan. Hij stelt het matcri- eele leven niet zoo hoog maar voelt de voort durende noodzakelijkheid de bewegingen zijner obscure ziel te volgen en tot uitdrukking te bren gen. Den Rus is dus religie een noodzakelijkheid, de eenige wijze waarop hij de rede kan volgen en reden weet te verstaan. Zonder religie valt hij der bestialiteit ten prooi. Trapsgewijze, met alweder duivelsche wreed heid, wordt hun die steun ontnomen. Zoo begint men' met een besluit het vergulde beeld des Heiligen Michael van den geveltop der Doema te verwijderen. Dat besliut wordt niet uitge voerd, omdat zeer sterke tegenstand wordt on dervonden, cn zelfs van een pogrom wordt ge- monpeld. Bij een of ander „rood feest wordt het schitterde symbool met doeken omwonden en zoo aan het oog onttrokken. Bij een volgende gelegenheid worden staketseis om het beeldge- bouwd en in de couranten de vraag besproken van de kosten der verwijdering van de groote,, pop" Nog verder gaat men; bij een nieuw „revo- lutionnair" feest, ter gelegenheid waarvan de stad wederom in het trieste rood wordt gesopt, waarvan men ginds het recept heeff, krijgt de aartsengel een roode vaan in de vuist. En op een kwaden dag verdwijnt het tóch cn kost het zelfs den directeur van het plaatselijk museum groote moeite het brons uit sloopers handen te redden en verlof tc verkrijgen liet te bergen, want van tentoonstellen kan nu nog met spraki zijn; dat gebeurt later wel. Telkens wordt erover gesproken dat de kerke tot cinema's moeten worden verbouwd en tot craarkeukens ingericht. Mogelijkerwijze heeft men zelfs hier of daar het stoute stuk reeds dur ven bestaan. Toen een dergelijk voornemen ten aanzien van den zeer heiligen Michaël-munster te Kieff, op een meeting, werd tersprake gebracht, kw am een beter-dan gewoonlijk geïnspireerde Russi sche roodesoldaat ertoe den Joodschen redenaar te vragen, waarom men het dan toch immer op de christenkerken had voorzien, diemeest nauw en donker zijn waarin geweldige dikke pdaren overal het gezicht en de circulatie belemmeren, bi stede val een proef te nemen met een synago- Behalve dat die gebouwen toch gebouwd zijn voor groote vergaderingen van menschen die elkander zien en hooien. Invatten zij nog een zeer voldoendenvoorraad banken, zoo voor tril beeldpaleis als voor maagvullingsinstituut onontbeerlijke zaken, terwijl zitplaatsen bij de orthodoxen geheel ontbreken en nout onnoeme lijk schaars is. Die opmerking werd geweldig kwalijk genomen. Woorden werden heftig, vuisten vaardig en vuurwapens zelfs geweldige Er moeten, bij die gelegenheid een veertigtal, min of meer ernstige gewonden gevallen zijm De kranten die alle op bevel der Bolsjewüd De bekende sociaal-democraat Bernstein heeft op Initiatief van het roode afdeelingsbestuur van Am sterdam aldaar een redevoering gehouden bij ge legenheid van den eersten verjaardag der Duitsche republiek. Merkwaarige dingen werden daar ver leid. In haar geheel zou men de rede kunnen be- •chouvven als een verontschuldiging van de weinige resultaten, welke in een jaar tijds onder 't nieuwe regiem zijn behaald. De redenen, welke daarvoor Werden aangegeven zijn al zeer opmerkelijk. Zoo heette het, dat wel het „ICaisertum'' was verdreven, maardaarmee de menschen nog niet veranderd. En het ergste was wel de invoering van het algemeen kiesrecht, speciaal van het vrouwenkiesrecht, waar door aan een groot aantal „politiek onmondige meisjes" het stembiljet in handen was gegeven. En alsof deze verklaring van een sociaal-demo- craat nog niet verbazingwekkend genoeg was, werd ^sr aan toegevoegd, dat aan socialisatie der bedrijven niet kon worden gedacht; de werkgevers zouden dan van de uroductie worden uitgesloten en dat zou nog maar weer nieuwe ellende en honger brengen. Wat voorts betrof het gewelddadig optreden van Rijksminister Noske tegen de revolutionnair-gezin. den, ook dat kon niet anders, omdat het bestaande gezag zich nu eenmaal zoo noodig met wa pengeweld moet gehandhaafd worden. Wie kan zijn ooren bij zulke taal geloovenf Leg nu deze woorden van een sociaal-democraat der practijk naast de leuzen yan de roode heeren der theorie Wü behoeven niet ver van huis te gaan maar slechts te herinneren aan de phrasen der socialistischekopstukken in ons etgen land, over de zegeningen van een republtkeuisch stelsel, de jaren lange"propaganda voor de „ontvoogding der massa' in den strijd voor algemeen, ook voor algemeen vrouwenkiesrecht en de verlaging van de leeftijds grens voor kiesgerechtigde burgers en burgeressen Aandijen smaad en schimp door de sociaal-demo craten steeds, tot in den allerlaatsten tijd, over de burgerlijke overheid uitgestort, wanneer deze hetzij door de polit emacht in de gemeente, hetzij door de militaire macht of burgerwachten de bestaande orde trachtte te handhaven, zullen wij maar niet eens herinneren. Het contrast tusschen theorie en practijk, tusschen woorden en daden is hier over duidelijk. En de mededeelingen van vriend! Bern stein over het hersenschimmige der algemeene so cialisatie zullen zeker in deze dagen heel wat illu sies in rook doen opgaan. Kort en goed komt de rede van den Duitschen sociaal-democraat, die 't weten kan, hierop neer: verbeteringen in het maatschappelijk stelsel zijn niet dan langs den weg van langzame, geleidelijke ont wikkeling te verkrijgen. Wie anders willen als de re. volutionnairen modern gnaamd de bolsjewiki scheppen een hopeloozen chaos met als gevolgen honger, wanhoop en ellende. Maar hebben wij ditzelfde niet altijd uit den treu- re moeten herhalen omtrent de sociaal-democraten, toen deze nog in den gelukkigen tijd van de phrase leefden en de uitvoerbaarheid van hun leuzen nog niet behoefden te bewijzen.. Het woord, de phrase, is nu weer aan de bolsje wiki; en zijn dezen straks verdwenen, dan weer aan een andere revolutionnaire groep met een an deren naam maar met gelijke leuzen van hervor ming door schokken en geweld. Alleen de practijk blijkt bij machte om zulke heethoofden tot bezinning te brengen. Jamer alleen dat zoovelen millioenen steeds de onschuldige slachtoffers van deze gevaar lijke methode worden! Ik woonde eens een vergadering bij van de Volksbonders. Onze goede Roomsche mannen za ten daar in ruimen getale bijeen. Wat moesten wij tot onze groote verbazing constateeren? Boezeroen, kraagje en pet scheen Bondsuniform te zijn. Van den voorzitter tot den jongsten der leden was alles zonder uitzondering in vverkkleeren opgekomen. Op zekeren dag haalde ik een dame uit de stad van den trein en wandelde met haar huiswaarts oor onze straten. Nieuwsgierig van aanleg bekeek zij dingen en menschen en had over alles haar oordieel. Wat zij van de voorbijgangers getuigde frappeerde mij ten zeerste. Wonderlijk vond zij het hier al ineen ongekende wereld van enkel petjesmenschen, In haar ietwat minachtend neerschouwen op al deze eerlijke, eenvoudige arbeiders had deze dame het allergrootste ongelijk. Wij achtten het een onbe gonnen werk om te trachten deze met ondemocra tische en laat ons het gerust zeggen onchristelijke zielsverhouding tot den kleinen broeder behepte vrouw tot milder inzioht te brengen, inaar veroor loofde ons in stilte eene gevolgtreking ten over staan van de genoemde petjesmenschen. Hadden de besprokenen zelf niet kunnen voor komen dat een vreemdelinge zich verplaatst dacht in een kamp van havensjouwers, dezen goeden lie. den niet te na geschreven? Waarom ook niet het conservatieve idee aan den kant gezet en afgelegd het zinlooze vooroordeel tegen hoed en boord? Wij kennen een frappant contrast. Zie eens een werker aan de ijzerfabrieken te Amsterdam en ga er dan een bekijken te Ulft in den achterhoek van Gelderland. De eerste werpt na volbrachten dagar- beid kiel en werkbroek uit, wasoht frisch hoofd en leden, kleedt zich in boord en vouwhoed en stapt gezellig naar buiten met vrouw en kinderen. De andere eenmaal lihuis, denkt er zelfs niet over een anderen mensch te omkleeden. Met onfrisch gelaat en vuile handen hangt hij in besmeurd en roctriekend tenue over de tafel in dezelfde gebogen heid waarmede hij daags te werken en te zwoegen stond. Hij is 'n slaaf en een werkdier, waar de eerste een vrij en achtenswaardig mensch mag heeten in een vrije maatschappij. Deze weet dat hij op zijn tijd uiterlijke verzorgdheid verschuldigd is aan zich zeiven, zijn gezin en zijn medemenschen. die voor achter cn bezijden hem krioelen in den'onmetelij. ken bijenkorf der menschheid. In zijn democratisch ontwikkeld willen eischt hij van al dezen, die met hem het brecde pad bewandelen, dat zij voor hem het respect zullen hebben, Waarop hij als gelijk waardige aanspraak' heeft. Door ter vergadering, ter kerke, kortom overal in het publiek steeds net en zindelijk', liefst in boord en hoed, op te komen, verhoogt men in aanzienlijke mate het gevoel van eigenwaarde en wint men de achting van zijn evenmensch. I De pet in de wandeling dc pet overal als sym. bool en teeken van conservatisme als kenmerk (Van onverschilligheid en embleem van het arbeiders schap,moet er uit. .Weg met cene traditie welke achterlijkheid teek'ent. Onze brave Roomsche mannen dienen, vooral nu ze zoo pas in het bezit gesteld zijn van den acht- urendag, er plcizier in te gaan vinden zich „op te knappen'' voor den ruimen vrijen tijd. De huis vrouw van haar kant mag niet meer dulden dat haar echtgenoot den ganschen lieven avond aan ta fel of in de naaste omgeving blijft vunzen met al de aankleefselen des arbeids nog aan zijn onverwis- selde kleeren. Het is een vriendelijke wenk, welke opgevolgd, ongedachte resultaten zal opleveren. In onze oogen zijn deze als volgt. Beschaving naar buiten zal beschaving naar binnen brengen. De afschuwelijke onvcischilligheid zal uit het volks leven verdwijnen. De ruggen zullen niet slaafsch ge. bogen door onze straten trekken. In nette eenvou dige wandeldracht zulfen zij fier gerekt en gericht daarheen gaan gelijke tusschen gelijken. Men zal eenmaal op den weg naar véredeling, steeds verder streven en immer verwijden den kring van gezicht en verlangens Men ziet de consequenties van deze raadgeving laten zich niet overzien. Zij houdt een onschatbare beeteekenis in voor ons dierbaar Kennemerland. Wie bindt nu de kat een bel aan? Wie, die voor uitstrevend wil heeten, durft op de volgende ver gadering van den Volksbond in boord en -hoed verschijnen?Wicdurft dén strijd onder klassegenoo ten verklaren aan de pet, als symbool van achter lijkheid?. 1 FRITS.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1919 | | pagina 5