BINNENLAND Blieven uit Borneo. Elck wat wils Kroniek van de Week, Binnenlandsch Nieuws. Luchtverkeer. ZATERDAG 17 APRIL 1920 TREKJES CXXXIV. Niets veranderd. DE MISSIE VAN NOOIiD-BOIlNEO. IV. (Slot.) Er gebeurde niets cn sommige jongeren waagden wat meer en begonnen den missiona ris te helpen. Eén van hen, nu een jnan op leeftijd, gaat er nog grootsch op, dat hij; een der eerste Doesoens was, die den heuvel heeft helpen schoonmaken. Er verrees e.eu huis stevig gebouwd, want 't zou blijvend zijn en een kerkje, dat in '90 klaar was. De eerste doopelingen waren Simon, ex-hoofdman, Bernardus, de beste Christen, en Petrus, die beter kou zijn, doch die toch met Paschen !en Kerstmis zijn plichten waarneemt; drie en alle drie nog in leven. Simon is nu tegen da zeventig en Petrus een 50er en ij^rnar- dus een 42 ongeveer. Father Ivurz was onvermoeid en met rond trekken, kennis te maken met het volk in den omtrek, en met de handen uit de mouwen steken thuis, 's Avonds ging hij naar de hui zen, waar velen bijeen waren en verklaarde waarom hij gekomen was enz; hij ging naar de omliggende dorpen en klopte de menschen bijeen, u'j was sterk, groot, iets wat indruk maakt op den Doesoen. Vooral kracht! Hij was goedhartig en groothartig. Alles wat hj- bezat ging, wanL ze werden groote bedelaars. Dikwijls werd hij „er tusschen genomen", zooals de ouderen soms zoo smakelijk vertel len Kunnen, de „trucs" om een paar centen of een paar balletjes van den witten man los te krijgen. Vooral veel kinderen in stervens gevaar doopte hij. Hij stierf in 1895, de ijzer- sterke in 10 jaar gesloopt! Met eerbied cn liefde wordt steeds over hem gesproken. Eén staaltje van kracht, dat nu nog leeft, wat ik menigmaal heb liooren vertellen, wat gaat van vader op zoon, en wat nu gaat op alle mis sionarissen, want als die oude luitjes ge storven zijn, zal dat voorbeeld van sterkte nog voortleven onder de Doesoens. Hoort b.y. Simon het vertellen in groote woorden cn hevigs gesties met armen gestrekt en allo lichaamsbewegingen!! En dat is dan dat Fr. Kury bij Kopinpinnan (oen naam van ean stuk land) aangevallen werd door een wilden stier. Hel brullende dier kwam op hem af met ge bogen kop en gestrekte horens. Ontkomen wan niet mogelijk. De priester sprong opzij en de stier rende door, stopte, keorde zich om en viel weer aan; weer een cirkel cn toen stond Fr. Kury vlak voor hem, zonder aan loop. Hij [Mikte het beest bij één hoorn en den neus en draaide, draaide. Als u do volle beschrijving wilt lezen zie dan H. Sienkiwels" Quo Vadia, waar Cersers in de arena den stier legt. Fathor Kury legde het brullende, trappende beest. Doesoens kwamen toeloopen en zooieU was hen nog nooit overkomen! Een man zonder speren en hakmessen een wilden slier bevechten en hem „leggen". Het beest werd afgemaakt, de Doesoens hadden een smulpartij en Father Kury was de held, de sterkesterker dan sterk! Ik heb van Fr. Goossens gehoord, die nog twes jaar met Fr. Kury in Papar was, dat de Beiersche missi onaris hem meermalen verteld had, dat het een handigheid is, dat hij in Bpieren vroeger dikwijls koeien en slieren zoo gelegd trad! Alleen vereisen te het een vasten, zekeren greep in den neus!'Wel wat 't is, ik feou 'tniet graag probeeren, tenminste niet met wild vee. en u? In 1893 kwam Fr. Goossens (van Geldorp W.Bdie in '81 van Europa gekomen was en teruggeroepen werd in '85 om te Mill Hill de theologie te doceeren en in '89 weer terug keerde, naar Papar. Toen in '95 Fr. Kury gestorven was en begraven lag juist achter het altaar van zijn kerk, bleef Fr. Goossens alleen, totdat in '98 Fr. Willems (Dommelen N.B.) van Europa kwam Mannen waren er al. doch wegens gewoonten en zeden des volks kon niet onder de vrouwen gewerkt worden. Als men succes wilde hebben moes ten er zusters komen, 't Duurde lang, doch Fr. Goossens met echte Hollandsehe vasthou dendheid en taai geduld, bekostigde alles zelf. Een klooster werd gebouwd en hij betaalde do reis voor drie zusters en moest haar zelf onderhouden zander steun van de Missie, want da Bomeo-missie is en is altijd arm geweest. Drie Hollandsehe nonnetjes kwamen, waarvan sen nu in Engeland is, een gestorven cn be graven in de schaduw van de kerk lo Papar in 1917 en één, de jongste, is nu Overste te Papar. Zij kwamen op Onncoxele Kinderen- feest '99 cn een paar zware jaren hebben zij doorworsteld. Vrouwen vluchtten,. zoodra zjj I ed er op zn beurt. 't Was de laatste Zaterdag van den P.iascix- lijd De heer Willem Denkers, groot-industrieel, eat in z'n huiskamer en bekeek nog eens vluchtig de aa nteekeningem voor zijn lezing, welke hij dien avond in Amsterdam moest houden voor het „Economische Genootschap". Hij was n zeer gezocht spreker en kwam vaak avonden in de week lo kort Van ver afgelegen plaatsen bereikten hem uitnoo- digingen om 'n spreekbeurt te vervullen, welke verzoeken zooveel mogelijk werden ingewil ligd... ten eerste oindat hij dweepte met de „economischs beweging", wars van elk politiek of godsdienstig beginsel tweedens omdat de heer Willem Denkers liet heel prettig vond, dat er met lof over hem werd gesproken en zijn naam in de groote bladen prijkte. Hij leefde alleen met z'n nicht Lena, die al vijftien jaar z'n huishouden deed en 'n brave oude-jongejuffrouw was Ze konden heel goed met elkaar overweg en deden wederkeerig hun best eikand,ar het leven aangenaam te maken. Wat eerlijk gezegd niet zoo'n loer was, want Willem Denkers bezat er atle mid delen voor. Zoo uiterlijk scheen er dus aan het kleine huishoudentje van oom en nicht niets te man- keerea. i - Enkele ingewijde zog u f$htep kuji.nen do goeae zusterkehs zagen. Dé mannen zelfs gingen, want de Mahomadenen' waren druk bezig praatjes rond te strooien en gemecne praatjes en daar zij het Doesoensch karakter kenden was het niet moeilijk juist die din gen te zeggen, welke de Doesoens afschrik ten! Zelfs praatjes zooals er rondgingen In de eerste jaren van het Christendom in liet Romeinsche rijlc: Hollandsehe taaiheid won. In 1905 begon het keerpunt en sinds dien lijd ging het Missiewerk langzaam maar zeker vooruit. Nu is Papar zeker de mooiste, beste missie van Noord-Borneo en dat hebben met de hulp van God Hollanders klaar gespeeld. Father Goossens, nu 65 jaar oud, is een prachtige, groote, sterke man, met fijnbesne- den gelaat. Een geleerde man en vooral talen kenner, want hij spreekt nu nog ©énige Eu- ropeesche talen en verschillende O istersch.j. Doesoensch spreekt hij als een Doesoen, ja wellicht nog beter! Einde December heeft hij zijn '10-jarig priesterjubileum gevierd! Veer tig jaren priester en 34 jaar in Borneo ge missioneerd. 't Was 'n grootsch feest! 't Speet me, dat ik niet tegenwoordig kou zijn als oud-kapelaantje. Nu telt Papar een goed? 300 Christenen! en wat beier is heeft een christelijke atmosfeer; die invloed werkt. Ver schillende heidensche gebruiken zijn afgc- schraft zelfs ouder de heidenen, gongs-bonken b.v. hoort men zelden en dan nog op grooten. afstand van da missie. Jammer dat het getal Doesoens niet vooruitgaat; de kindersterfte is schrikbarend, doch met christelijke toestan den en onzen chrristelijken invloed zal dat zich wellicht beteren. Bij Papar op twee kilometer afslands staat een kapel en liggen de funda menten van een groote kerk. Ik heb juist van Fr. Goossens gehoord, dat hij begint te hou wen niettegenstaande de duurte der materia len en werk! Daar is het Chineesche dorp, waar een catechist aan het hoofd staat van oen goede tweehonderd Christenen! Zoo Chris telijk, Papar (mag er zijn .Fr. Goossens spreekt natuurlijk Chineesch! Dan de rivier op is mijn oude standplaats Kinuta, waar het niet hard, hard giug. In 1917 is Menibakut een 20 mijl ver aan de spoorlijn catechumeen geworden. 't Is nog in het begin. Iedere maand gaat er iemand voor een dag daar onderwijzen. Er wonen wellicht 1000 Doesoens daar. Papar is een fijne Missie, waar nog gewerkt kan worden, doch een missionaris als Fr. Goossens heeft men geen dertien in een dozijn. Hij is nog sterk, krachtig, alleen klaagt hij op een langen voetreis, dat cb olie tusschPn de gewrichten opgedroogd is, doch dat noemt niet weg, dat hij er nog flink overheen stapt, Zongebrand, vooral de handen, ja dal zijn werkhanden, want Fr. Goossens als hij thuis is, heeft en doet nu nog iederen morgen han denarbeid. Na het ontbijt kleedt hij zich in ouden broek en toog en gaat met spad? en grooten schoffel en werkt als een polderjon gen. De Missieheuvel herschapen van wildernis is bijna alles zijn werk, zijn eigen handen arbeid. De heuvel is gelijk gemaakt, een flink stuk er afgenomen en bloemperken en paden an vol met vruclitboomen. Vruchten, o ja, de Papar sinaasappelen zijn bekend en alle vruea- ten die in Borneo groeien. Koffie gonoeg voor eigen gébruik, zoo reeds voor 20 jaar; noo t goen koffie gekocht; tlios gaat niet; peper ook weer; een groot veld voor paddié. en nu groeien er ook nog cacaoboooien!'Een zaad meegebracht of een geschenk van een Philip- pino en gezaaid en hij groeide. Nu een paar hoornen en nu en dan drinkt men in Papar- missie zijn eigen kop chocolade! Diit is in het kort de geschiedenis van Papar. !Nu is er nog de Pertatan-missie, doch daar over later wel eens. O ja, in 1929 werd een missie begonnen in Tanibunan onder de Tagas, ook een soort Doessoens! Bidt voor mij. J STAAL. HEI) KRUIS OP DE BORST. Diep te betreuren is Let dat onze Room scire vrouwen, onze Roomsche moe ders en jonge dochters onder haar ju- weelen en sieraden niet tie eerste, zelfs géén plaat3 meer geven aan het kruis. Vroeger stelden zij' er can eer in, het kruis fier en openlijk te dragen op hun borst. Dikwijls was het van goud, ten teeken van hun liefde voor het kruis. Somtijds zelfs w;fe het met edel- steenen afgezet als zinnebeeld van den gloed hunner liefde voor het kruis. Het was steeds één der voornaamste versie ringen van de Roo msch-Katholiekc vrouw. Vaak was dat borstkruis een familie stuk, dat als een patriarchale zegen ge schonken werd aan het eerstgeboorterecht. vertellen, dat Lena op sommige tijden wat bleek zag, waardoor dan de roode huil-plekjes om haar oogen wat scherper- uitkwamen en dat Willem bij dergelijke gelegenheden niet zoo rustig was als gewoonlijk. Vooral in den Paaschtijd deden deze ver schijnselen zich voor en klonk niet heer Den kers fluitdeuntje van een of andere nieuwe variété-mop door gangen of kamerseven min de galmende liedjes, welke Lena onder haar dagelijkschen arbeid ten beste gaf. Juist toen de heer des huizen zijn vellen papier met aanteekeiiingen toevouwde en in de bruin-lederen actentaseh bergde, ging de voordeur open en trad Lena 't huis binnen niet 't gewone vriendelijke: „dag com." „Zóó, kind, ik dacht waarlijk, dat je ver dwaald waszóó druk in de winkels V' „In de winkels niet, maar in de kerk heb 'k lang moeten wachten 't was vol bij de biechtstoelen." »D -juist. de zoogenaamde „bokken- week" hebben we nu. is 't niet'!" „Noudie uitdrukking is al erg ver ouderd, hoor. Kan je heelemaal niet meer van op an. Hoeveel menschen gaan 'r tegen woordig niet alle weken tik zelf toch ook. En dan zijn er ook veel','die zich verbïndem in den Paascbtijd één of 'n paar keer extra te gaanals eerherstel voor degenen, dia hug Paschen niet houden." De heer Willem Denkers greep ineens met 'n erg pijnlijk gezicht naar z'n voet „Hè, die beroerde likdoorns wacht ik ürek die andere schoenen aan zittein me veel lekkerder En hij stond al in de andere kamer bij z'n kleerkast. Zonden. nxx*<ka,d '<n mthj Jiggj 'g iêsiiike Kj| (moeders verscheiden kiéog de piidate dochter haar kruis, een erfenis, d,óor de andere dochters wel reet benijd, maar toch wel vurig begeerdj j En wat zien we thans gebeuren, vraagt Pater Fr. Mart. Vreeswijk O F M in ds „Tijd" 1 Niet alleen dat het liberalism's ook hier in weer gezegenvierd heei|t, maar erger nog. Is liet reeds oen deex-lijke verslapping van het oudtijds zoo ridderlijke geloofsleven, dat het kruis niet meer behoort tot da versie ringen van de Roomsche vrouw, nog deerlij- ke:r is die verslapping, als, wat heden vaak het geval is, het vergeten kruis vervangen wordt door een mode-artikel, zooals het Swas tika-kruis, Dit wordt door vele. ook Room sche vrouwen, als broche gedragen. Het bo- staat uit een quadraat of Gricksch kruis, welks uiteinden rechthoekig zijn omgebogen tot een handvat Dit kruis is van heidenschen oorsprong en wordt zoo genoemd naar het woord Soasti, wat geluk heteekent. Meestal werd het, in de vroeg christelijke-Lijden, ge bruikt als liet zinnebeeld van gehaime sekten. En zijn onchristelijke beleekonis en strekking blijkt wel hieruit, dat het ook geheeten wordt Gnos'ikerkruisjo en hot Gnosticisme is de oerpatriarcih van de Vrijmetselarij. Zou het zoo in zwang raken van het Swastika-kruis somfs moeien toegeschreven worden aan de noodlottige werking dezer laatste geheim zinnige vereeniging? Laat Swastika ook ai ge luk beteekenen, het beta>kent en gééft ons zeker niet tiet grootste geluk, het heil van,ons geloof. Het is niets meer dan een talisman, dan een amulet, waaraan het ongeloof zich vastklampt als aan een behoedende ca red dende kracht, die editor alleen denkbeeldig beslaat in bet zichzelven wijs gemaald ver trouwen, dal aan een geheimzinnige bescher ming behoefte heeft y< 0r de Roomsche vrouw is liet oen surrogaat van Jezus' kruis. En het wordt hoog tijd dat met al het andere surrogaat, dat de" oorlog ons zoo me nigvuldig bracht, ook dit surrogaat verdwijnt en do echte waarheid weer hersteld en ver heerlijkt wordt. De Eerw. schrijver bes'uit zijn mooi ar tikel als volgt: Haalt bet kruis wederom te voorschijn van uit de slaapvertrekken ou hangt het op de mooiste plaats in de mooiste uwer kamers. Haalt het kruis wederom te voorschijn uit de waardeloos weggeworpen versieringen en hangt het te prijk en te ki k op uw borst. Thans, nu de tijden zoo bang zijn; thans, nu wij zoo'n geweld nxoetm doen, om het on zichtbare kruis te bewaren; thans, nu de duisternis dreigt te vallen over Golgotha, thans hebben wij meer dan ooit behoefte aan ean voortdurende herinnering, aan oen voortdu rend? oefening cn belijdenis van ons geloof. En dat alles erlangen wij door het zichtbare kruis weer in ecre te herstellen. ,MGR. D. W. H NOLENS Sedert eenigen tijd komen in do „Avond post schetsen voor van Kamerleden. Van den leider der Katholieke Staatspartij' geeft het 1 iaagsche blad do volgende Ka rakteristiek. „De parlementaire geudiiedeals van Ne derland kan geen staatsman aanwijzen, die met dr. Nolens veel overeenstemming vertoont. In hem tod» ligt de ljuion gewone kracht van uen politicus, die zeer veel vermag, groote energie en élan bezit, in bekwaamheid anderen iolkexia overtref;, van aanleg eon he ersohers na tuur is, tot schittering van zijn leven werd geroepen, on toch altijd in mati ging, in tempering, in beheërsching zich inhoudt en zelfs de eerste plaats niet begeert. Do man vaxx evenwicht en rust, een rots van graniet in de woelige golven van liet moderne politieke leven, de geboren leider van de groote Roomsoh Katholieke staats nar'ijl xnefc haar vel© schakeeringen. Nooit laat de heer Nolens zich gaan, alles wat lx ij zegt en doet is bewust, is overdacht, in volkomen harmonie met zijn geheel optreden. In d'c rust l'gfc de groote kracht, maar ineix mist het grij pende, het meosleopendo van het spontane. Dr. Nolens zou velen al is het dan niet waarschijnlijk, kunnen meeslepen wie zal het zegE'en' Eijn bekwaam heid is buitenge»»'0011' maar hij' heeft het alles gebracht onder ijzeren tuehl en volkomen beheersching. Het belangrijke van sommige redevoo- ringen van dezen afgevaardigde is, dat het niet belangrijker is, hij geeft nooit meer dan hij' als leider der grootste Kamerfractie meent te kunnen on te moeten geven. Wie 'n enkele maal 'n Kamerzitting bijwoont en dan dezen staatsman hoort dauw gegeven met dat korte gesprekje over 't Paschen houden. A1 jaren geleden had ze haar pogingen voor goed laten varen en achtte het L verstandigste nergens meer over tc spieken. Ze was org veel voor hein blijven bidden en deed dat nog. Nu vond ze 't jammer, dat za 't gezegd had, al was 't dan zonder bedoeling geweest zulke gesprekken maakten de zaak er piet beier op... Dat grijpen naar die teeneh en 't wegloopen om andere schoenen was natuur lijk maar 'n foefje geweest. In geea maanden had ie ovei" likdoorns geklaagd. Even later bedacht zo weer, dat 't mis schien nog 'n laatsten laatste wenk was geweest, die haar door den Engelbewaarder was ingegeven»»'i° »Vic' Ze ging naar haar kamer om 't Zondag- sche goed klaar te maken lntusschen maakte de heer Willem Denkers aanstalten voor z'n reisje naar Amsterdam, waar ie moest spreken voor 'n lieeleboel „xxaamgenootea". Z'n goeie stemming was gedaald tot nul- komma-nul. Die vervelende Leen ook met 'r toespelin gen nou was 't al weer 'n jaar of vier goed gegaan zonder woordenwisseling of opdringerig vragen.hm noju 'ineens begon ze weer met dat smoesje over oorherstel flauwe kulZe wist toch eenmaal, dat ie nergens meer aan deedzij kon toch pók doen en laten wat ze wou? Afijn vanavond ging ie toch de deur uit en morgen was alles weer gewoon. i i Nou moest ie zoo min mogelijk in Ixaar nabijheid komen, anders^begon ze misschien weet: te zeuren, spréken, zou biet denken,' dat »on man van zulk een beteekenis aan het woord was. Dr. Nol-ens spreekt weinig gemak kelijk, eoms hakkelt hij zelfs en voor zichtige belijndheid slxxit, gelijk gezegd, het boeiende licht uit. Toch is deze afgevaardigde een der machtigste figuren, misschien de machtigste, van het tegen woordige Nederland. Man van humor, die ook in zijn rede voeringen soms uitkomt, bezat hij' een zeer veelzijdige kennis. Deze politicus weet aan het leiderschap der grootste staatskundige partij' niet al leen het voorzitterschap van onderschei den der meest belangrijke commissi ds te verbinden, maar i3 ook hoogleeraar in de arbeiderswetgeving aan de ge meentelijke universiteit te Amsterdam'. Naar men verzekert, heeft dr. Nolens als voor zitter bisoudere talenten wat bij een ge boren leider niet to verwonderen valt Het contract tusschen dr. Nolens en dr. Schaepman is groot. Van den kunstenaar heeft de tegenwoordige leider dorRoomsch- Katholieke staatspartij' niets. De schit tering van politici als Kuyper en Schaep- man is lienr geheel vreemd, hij wil waarschijnlijk ook niet schitteren. De heer Nolens heeft niet begeerd aan het hoofd te staan van een Ministerie; hij' trad als KabineLs—formateur op, maar nam in het Kabinet geen zitting. Daar door is de politieke beteekenis van dezen staatsman, hoe groot zij ook moge we zen, toch eenigsins probleem gerieven. Men vraagt zich af hoe dr. Nolens achter de groene tafel zou zijn geweest. Thans is zijn invloed grootendeels indi rect, men zou hem wel coa hij' is een heers cbers natuur -— in de volle kracht van direct handelen willen zian. De heer Nolens heeft dit zelf niet gewild. Het blijft voorloopig een vraag of hij' een staatsman van den allereer- sten rang is. Als politiek leider van buitengewone zelf beheersching zal hij ech ter ongetwijfeld een belangrijke plaats in onze parlementaire geschiedenis in nemen. yp.m urn niimjwi'ijwi ni wjwu|MBifluiiiiMi rupMuwjuu Nog slechts enkele maanden dienst als zoodanig, is J. J. De Roode, als hoofdre dacteur van „Het Volk" afgetreden. Zijn opvolger is de heer J. E. Anker smit. Het eerste hoofdartikel van den nieu wen hoofdredacteur is een geweldige uit val tegende Kerk; in dit geval niet de Katholieke, maar, zeer in 't algemeen, de Christelijke Kerk. Tot dat krachtsbetoon was alle reden. Want zeer belangrijk was, wat gebeurd is. Het ia gebeurd teKlundert! Daar heeft zich een machinist „van elders" aangeboden in de plaats van een steken den machinist. Onder do stakers was een ouderling van de Gereformeerde Kerk en deze was voorzitter van den werknemers bond. Bepaald interessant! Die ouderling heeft den machinist-onderkruiper „gevolgd" vain cn naar de fabriek. En nu komt liet allerleelijkste. do gereformeerde kerke- raad heeft den ouderling deswege ge schorst. En xiu de conclusie van den heer An kersmit: „Men heeft hier een typeerend voor beeld, hoe in kerkelijke kringen het sta kingsrecht beoordeeld wordt, koezeer men zich daar aan hot kapitalisme ver knocht gevoelt. Christelijke of niet-ehris- telijike vakbeweging, men acht zo allebei in diezelfde mate verdoemens\vaardig. Wie zieh aan de heilige winst vergrijpt, vergrijpt zich aan de kerk en godsdienst en wordt meedoogeuloos met kerkelijke straffen bedacht, nic.t waardig in de kerk oen eere-ambte te vervullen. God Mam mon is de aangebedene des harten van deze kerkelijke gezagdragers en zij wagen er onbekommerd de eenheid van hun kerk aan, wanneer zij dien hocgen god kunnen dienen." t „Het past niet bij ernstige zaken te la chen," spot de ,Aimb. Koerier." „Maar bij zulke „entrée joyeusc" van een nieuwen hoofdredacteur van „Het Volk" valt het toch moeilijk een strak gezicht te bewaren. Op z'n sokken sloop ie geruischloos naar boven, om z'n gekleede pak te gaan aan trekken. Bij de deur van Lena's kamer stond ie onwillekeurig even stil. Praatte ze daar nou met iemand? Zou nic weten met wie Ja hij hoorde toch dal ze Hij boog het hoofd in luister-houdingWat nou?... Ze huilde Bah, wat vervelend tochvrou wen zijn toch allemaal aantrekkelijk. Nee, ze praatte toch óók... „Goede Moedermaagd Maria, U weet, dat ik'er dagelijks voor bid,., en nu gaat wéér de l'asachUjd zóó voorbij voor de achtste maalIk zal dan morgen nogmaals in zijn plaats gaan maar zorgt U dan, dat hij niet sterft, zonder de gelegen heid te hebben gehad het weer zelf te doen." 't Half uur later was Willem! Denkers op weg naar 't station 't Leek wel of ie liep te suffen tweemaal botste hij tegen iemand aan en even verder slipte hij haast van 't trottoir af Bij de kleine dorpskerk stond ie evenslal en keek op z'n horloge aarzelend bleef ie staan Hm ""tja 't kon nog weluxaar dan mocht :t toch om de weerga niet te ïang duren... anders miste hij z'n treinj... Als ie nou gauw aan tie beurt was Schuwig Sloop ie 't kerkportaal inen keek door 'n kier van de deur naar binnen Daar in dat hoekje zaten maar drie men schen Afijn probeeren maar. Even Liter lag hij voor den biechtstoel geknield naast 'n oud vrouwtje, dat nog twee penitenten vóór. zich lxad. Ilji \ysis, enMöfd ppbaiidik met, Em onder dien lach door komt men dan ook tot een conclusie door de neerg-eeehi^ ven conclusie van den heer Ankersmit, Tot de conclusie n.l„ dat er aan ,,Het Volk" niets veranderd is en dat met do oneerlijke, minne bestrijding van de chris telijke kerken op den ouden voet wordt voortgrega-an." ABSENTEÏSME EN ZIJN GEVOLGEN. r.,.Do Kameroverzichtschrijver van „De Jhd vestigt de aandacht op het feit, dat vy oensdiag in openbare zitting der 2e Kamer werd meegedeeld, dat de af doe ringen, welke eergisteren opnieuw zijn sa mengesteld, tot voorzitters hebben geko zen de heeren Lobman, Nolens, Kooien, Arts en Kolkman, Door de speling van het lot en het absenteïsme der andoren, bestaat de Centrale Sectie dus voorloo pig alleen uit rechtsche leden, behalve dan de voorzitter, die ambtshalve lil is, en dan wel uit niet minder dan vier Ka tholieken. WACHTGELDREGELINGEN. De Minister van Arbeid heeft met in gang vah 16 April een commissie van bijstand ingesteld, aan welke wordt opge dragen hem van advies te dienen in za ken betreffende liet organiseeren van eu het verleenen van steun voor wachtgeld regelingen, terwijl haar tevens de be voegdheid wordt verleend te dezen aan zien de noodige voorstellen te doen. Voorzitter der commissie is de heer A. Folmer, directeur vau den Dienst der Werkloosheidsverzekering1 en van Ar beidsbemiddeling. GEBREK AAN LIJNOLIE. Door de zeer geringe aanvoeren van lijnzaad is er srixaarschte ontstaan aan Lijnolie, zoodat het noodzakelijk is ge bleken, maatregelen te nemen tegen alge heel gebrek. Deze maatregelen zullen hierin bestaan, dat uitvoer van lijnolie alleen dan zal worden toegestaan, indien door exper- 'teurs door middel van cognossementen en douaaeverklaringen wordt bewezen dat en hoeveel zij hebben ingevoerd. Van den invoer zal voor DO j>Cfc. uitvoercon- cent worden verleend, indien exportemrs de rosteeronde 1.0 pet. verklaren te zullen beschikbaar stellen, uitsluitend voor de binnculandrohe behoefte. Uitvoer door andere personen dan im porteurs zal alleen dan kunnen worden toegestaan, wanneer de importeur ver klaart geen bezwaar te hebben, dat do uit te voeren partij van de hem toege stane 90 pGt. wordt afgevoerd. DE HEER COLÏJN EN DE BATAAFSCHE. De „Tel." deelt mee, dat de heer Co- lijn wel degelijk van plan is zich van de Bataafsche- Petroleummaaischappij los te maken en zich uitsluitend in de poli tiek te begeven. Oxxdor die voorwaarde was het hem trouwens alteen mogelijk het voorzitterschap van de anti-revo- lufcionnaire partij te aanvaarden. Inmid dels is de heer Colijn contractueel nog voor eenige jaren aan de Bataafsche Pe- troleummaatschappij gebonden, maar naar allo waarschijnlijkheid zal zjn algeheele intrede in de politiek na een drietal ja ren kunnen worden tegemoet gezien. KOSTELOOS VLIEGEN. Uit HcLuond wordt gemeld, dat op liet sportterrein „Molenheide" te Helmond, op, 2 Mei a.s. de gelegenheid zal worden opengesteld tot eenige kostelooze passa- giersv luchten. DE VLIEGTOCHT NAAR INDIE. In de route van den vliegtocht naar Java te ondernemen door den luitenant ter zee le klasse F. J. Bakker en den le luitenant- Vliegenier P. M. van Wulffren Paiihe, is deze wijziging aangebracht, dat in plaats van Brest. Marseille en Alexandrette, zullen worden aangedaan: Plymouth, Hourtin Berre (Frankrijk) en Cyprus. De oefeningen der beide vliegers in Felix- towie hebben geregeld voortgang en zijn reeds een vergevorderd stadium ingetreden. Hun instructeur in Felixtowe is majoor Moon, die vroeger met een vliegboot een bezoek bracht aan het vliegkamp te Schel- Mng'woude en aldaar verschillende passa- gierstochten maakte. 't oude, duf-ruikende kerkboek, wat ie thuis inderhaast uit 'n la v,aln 't buffet gegrepen lxad. Toen ie voor de derde maal op z'n gouden horloge keek werd ie nog rooder in z'n ge» zicht en schoof onrustig been en weer alleen 't oude moedertje was hem nog voor, Ilij boog 't hoofd even naar 't hare en fluis terde: „Zou ik nxisschien even vóór u mo gen gaan?" 't Oude menschje keek liem verstoord aan, neep de sxnallo lippexx op elkaar en schudde beslist van „neen". „leder op z'n beurt melxccrik heb lner 'n uur gezeten en u komt pas." 'n Poosje later was 't vrouwtje aan de beurt. Na tien minuten was ze nog niet klaar. De heer Willem Denkers keek wéér op z'n horloge en kwam tot de conclusie, dat ie al moest hollen om den trein te luien. Hij maakte 'n kruisje eu ging suel de kerk uitOp 't nippertje lualdc hij den trein. 't Oude vrouwtje had alléén den zegen ge vraagd aan den biechtvader Want haar laatste biecht 'was geweest drie dagen geleden Daarna had ze den gcdulcligden priester opgehouden met 'n onbenullig gesprek over. benedenburen, waar ze zoo'n ijseüjke last van badwant „datle ze tot in 't holle vaa den naclit op dat kreng van 'n piano zatté te spelen en zoo In den trein naar Amsterdam zat de heer, Willem Denkers met 'n .geweten van acht jaren J

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1920 | | pagina 17