BINNENLAND Brieven uit Borneo, Elck wat wils Binnenfa/idsch Nieuws. 'jr- ft ZATERDAG 17 APRIL 1920 Niets veranderd. Luchtverkeer. Biji (moeders Véfscheidén kttee# da öjjefete dochteï haar kruis, een erfenis, door de andere dochters wel niet benijd, maar toch wel vurig begeerd:. TREKJES CXXXSV. absenteïsme en zijn gevolgen. Ilji was zenuw.ariitig en 4actd pnlmnd® diet, J. DE MISSIE VAN NOOED-BORNEO. IV. (Slot.) Er gebeurde niets en sommige jongeren 'waagden wat meer en begonnen den missiona ris te helpen. Eén van licn, nu een man op leeftijd, gaat er nog grootsch op, dat hij! een der eerste Doesoens was, die den heuvel heeft helpen schoonmaken. Er verrees oen huis stevig gebouwd, want 't zou blijvend zijn en een kerkje, dat in '90 klaar was. De oersle doopelingen waren Simon, ex-hoofdman, Bernardus, de beste Christen, en Petrus, die beter kon zijn, doch die toch met Faschen m Kerstmis zijn plichten waarneemt; drie (ai alle drie nog in leven. Simon is nu Legen da zeventig en Petrus een 50er en Barnar dus e>en 42 ongeveer. Father Kurz was onvermoeid en met rond trekken. kennis te maken met het volk ia den omtrek, en met ds handen uit do mouwen steken thuis, 's Avonds ging hij naar de hui zen, waar velen bijeen waren en verklaarde waarom hij gekomen was enz; hij ging naar da omliggende dorpen en klopte de menschen bijeen, lltj was sterk, groot, iets wat indruk maakt op den uoesoen. Vooral kracht! Hij was goedhartig en groothartig. Alles wat ti.j' bezat ging, want ze werden groote bedelaars. Dikwijls werd hij „er tusschen genomen', zooals de ouderen soms zoo smakelijk vertel len kunnen, de „trucs" om ecu paar centen of een paar balletjes van den witten man los to krijgen. Vooral veel kinderen in stervens gevaar doopte hij. Hij stierf in 1895, do jjzer- sterke in 10 jaar gesloopt! Met eerbied en liafde wordt steeds over hem gesproken. Een slaaft ja van kracht, dat nu nog leeft, wat ik menigmaal heb hooren vertellen, wat gaat van vader op zoon, en wat nu gaat op alle mis sionarissen, want als die oude luitjes ge storven zijn, zal dat voorbeeld van sterkte nog voortleven onder de Doesoens. Hoort b.v. Simon het vertellen in groote woorden en hevige gesties met armen gestrekt en allo lichaamsbewegingen!! En dat is dan dat Fr. Kury bij Kopinpinnau (oen naam van een stuk land) aangevallen werd door een wilden stier. Het brullende dier kwam op hem af met ge bogen kop en gestrekte horens. Ontkomen wan niet mogelijk. De. priester sprong opzij (ai de stier rende door, stapte, keerde zich om en viel weer aan; weer een cirkel en toen stond Fr. Kury vlak voor hem, zonder aan loop. Hij pakte het beest bij één hoorn en den neus en draaide, draaide. Als u de volle beschrijving wilt lezen zie dan II. Sienkiwets" Quo Vadia, waar Cersers in de arena den stier legt. Fathor Kury legde het brullende, trappende beest. Doesoens kwamen loeloopen on zooiets was hen nog nooit overkomenEen ïnan zonder speren en hakmessen een wilden stier bevechten en hem „leggen". Het beest werd afgemaakt, de Doesoens hadden een smulpartij en Father Kury was de held, de sterke: sterker dan sterk! Ik heb van Fr. Goossens gehoord, die nog twee jaar met Fr. Kury in l'apar was, dat de Beiersche missi onaris hem meermalen verteld had, dat liet oen handigheid is, dat hij ia Beieren vroeger dikwijls koeien en stieren zoo gelegd hadi Alleen vereisebta het een vasten, zekeren greep in den neus!'Wel wat 't is, ik kou' 'tniet graag probeeren, tenminste niet met wild vee. en ui In 1893 kwam Fr. Goossens (van Geldorp fW.Bdie in '81 van Europa gekomen was en teruggeroepen werd in '85 om te Mill Hill de theologie te doceeren en in '89 weer terug keerde, naar Papar. Toen in '95 Fr. Kury jieslorven was en begraven lag juist achter bet altaar van zijn kerk, bleef Fr. Goossens alleen, toLdat in '98 Fr. Wjllems (Dommelen N.B.) van Europa kwam Mannen waren er al, doch wegens gewoonten en zeden des volk3 kon niet onder de vrouwen gewerkL worden. Als men succes wilde hebben moes ten er zusters komen, 't Duurde lang, doch Fr. Goossens met echte Holïandsche vasthou dendheid en laai geduld, bekostigde alles zelf. Een klooster werd gebouwd en hij betaalde de reis voor drie zusters en moest haar zelf onderhouden zonder steun van de Missie, want do Bomeo-missio is en is altijd arm geweest. Drie Holïandsche nonnetjes kwamen, waarvan een nu in Engeland is, een gestorven en be graven in de schaduw van de kerk te Papar in 1917 en één, de jongste, is nu Overste te Papar. Zij kwamen op Onncozele 'Kinderon- feest '99 en een paar zware jaren hebben zij doorworsteld. Vrouwen vluchtten, zoodra zij de goeae zusïétlcens zagen. De ntanheu Stèlfis' gingen, want de Mahomadenen waren druk bezig praatjes rond te strooien en gemeene praatjes en daar zij het Doesoensch karakter kenden was het niet moeilijk juist die din gen te zeggen, welke de Doesoens afschrik ten! Zelfs praatjes zooals er rondgingen ln do eerste jaren van het Christendom in het Komeinsche rijk: Holïandsche taaiheid won. In 1905 begon het keerpunt en sinds dien lijd ging het Missiewerk langzaan! maar zeker vooruit. Nu is Papar zeker de mooiste, beste missie van Noord-Borneo en dat hebben met de hulp van God Hollanders klaar gespeeld. Father Goossens, nu 65 jaar oud, is een prachtige, groote, sterke man, met fijnbesne- deu gelaat. Een geleerde man en vooral talen kenner, want hij spreekt nu nog eenige E;u- ropeeschs talen en verschillende O j ster sell.}. Doesoensch spreekt hij als een Doesoen, ja wellicht nog beter! Einde December heeft hij zijn 40-jarig priesterjubileum gevierd! Veer tig jaren priester en 34 jaar in Borneo ge missioneerd. 't Was 'n grootsch feest! 't Speet me, dat ik niet tegenwoordig kon zijn als oud-kapelaantje. Nu telt Papar een goede 300 Christenen! en wat beter is heeft een christelijke atmosfeer; die invloed werkt. Ver schillende. lieidensche gebruiken zijn ai'ge- schraft zelfs onder de heidenen, gongs-bonken b.v. hoort men zelden en dan nog op grooten afstand van de missie. Jammer dat hei getal Doesoens niet vooruitgaat; de kindersterfte is schrikbarend, doch met christelijke toestan den en onzen chrristelijken invloed zal dat zfch wellicht beteren. Bij Papar op twee kilometer afslands staat een kapel en liggen de funda menten van een groote kerk. Ik heb juist van Fr. Goossens gehoord, dat hij begint te bou wen niettegenstaande de duurte der materia len en werk! Daar is het Chineescho dorp, waar een catechist aan het hoofd staat van een goede tweehonderd Christenen! Zoo Chris telijk, Papar (mag er zijn .Fr. Goossens spreekt natuurlijk Chineesch! Dan de rivier op is mijn oude standplaats Kinuta, waar het niet hard, hard ging. In 1917 is Membakut een 20 mijl ver aén de spoorlijn catechumeen geworden, 't Is nog in het begin. Iedere maand gaat er iemand voor een dag daar onderwijzen. Er wonen wellicht 1000 Doesoens daar. Papar is een fijne Missie, waar nog gewerkt lean worden, doch een missionaris als Fr. Goossens heeft men geen dertien in een dozijn. Hij is nog sterk, krachtig, alleen klaagt hij op een langen voetreis, dat dï olie tusschen de gewrichten opgedroogd is, doch dat neemt niet weg, dat hij er nog flink overheen slapt. Zongebrand, vooral de handen, ja dat zijn werkhanden, want Fr. Goossens als hij thuis is, heeft en doet nu nog iederen morgen han denarbeid. Na het ontbijt kleedt hij zich in ouden broek en toog en gaat met spade en grooten schoffel en werkt als een polderjon gen, De Missieheuvel herschapen van wildernis is bijna alles zijn werk, zijn eigen handen arbeid. De heuvel is gelijk gemaakt, een flink stuk er afgenomen en bloemperken en paden en vol met vruchtboomen. Vruchten, o ja, de Papar sinaasappelen zijn bekend en alle vruen- ten die in Borneo groeien. Koffie genoeg voor eigen gebruik, zoo reeds voor 20 jaar; nooit geen koffie gekocht; thee gaat niet; peper ook weer; een groot veld voor paddie, en nu groeien er ook nog cacaoboonen! Een zaad meegebracht ot een geschenk van een Philip- piuo en gezaaid en hij groeide. Nu een paar boomen en nu en dan drinkt man in Papar- missie zijn eigen kop chocolade! Dit is in hel kort de geschiedenis van Papar. (Nu is er nog de Pertatan-missie, doch daar over later wel eens. O ja, in 1920 werd ?en missie begonnen in Tambunan onder de TagaSj ook oen soort DoessoensBidt voor mij. J STAAL. HET! KRUIS OP DE BORST. Diep te betreuren is l:et dat onze Roomsahe vrouwen, onze Roomsehe mioo- ders en jonge dochters onder haar ju- weelen en sieraden niet de eerste, zclis géén plaats meer geven aan het kruis. Vroeger stelden zij1 er een eer in, het kruis fier en openlijk te dragen op hun borst. Dikwijls was het van goud, ten toeken van hun liefde voor het kruis. Somtijds zelfs wals het met edel- steenen afgezet als zinnebeeld van den gloed hunner liefde voor het kruis. Ho; was steeds één der voornaamste vers.e- ringen van de Roomsch-Ratholieke vrouw. Vaak was dat borstkruis een familie stuk, dat als een patriarchale zegen ge schonken werd aan het eerstgeboorterecht. En wat |3ien we thans gebeuren, vraagt Pater Fr. Mart. Vreeswijk O F M in de „Tijd"? i Niet alleen dat het liberalisme ook hier in weer gezegenvierd heeft, maar erger nog. Is het reeds een deerlijke verslapping van het oudtijds zoo ridderlijke geloofsleven, dat het kruis niet meer behoort tot de versie ringen van de Roomsehe vrouw, nog deerlijk ker is die verslapping, als, wat heden vaak het geval is, het vergeten kruis vervangen wordt door een mode-artikel, zooals het Swas tika-kruis. Dit wordt door vele, ook Room sehe vrouwen, als broche gedragen. Het be staat uit een quadraat of Grieksch kruis, welks uiteinden rechthoekig zijn omgebogen tot een handvat Dit kruis is van heidenschem oorsprong en wordt zoo genoemd naar het woord Soasti, wat geluk beteekent. Meestal werd het, in de vroeg christelijke-tyden, ge bruikt als het zinnebeeld van geheime sekten. Bu rijn onchristelijke beteekonis en strekking blijkt wel hieruit, dat het ook geheeten wordt Gnoslikerkruisje en het Gnosticisme is de oerpatriaroh van de Vrijmetselarij. Zou het zoo in zwang raken van het Swastika-kruis somjs moeten toegeschreven worden aan de noodlottige werking dezer laatste geheim zinnige vereeniging? Laat'Swastika ook al ge luk beteekenen, het beteakent en gééft ons zeker niet liet grootste geluk, het heil van ,ons geloof. Het is niets meer dan een talisman, dan een amulet, waaraan het ongeloof zich vastklampt als aan een behoedende en red dende kracht, die eeliter alleen denkbeeldig bestaat in tiet zichzelvan wijs gemaakt ver trouwen, dat aan een geheimzinnige bescher ming behoefte heeft Voor de Roomsehe vrouw is liet eert surrogaat van Jezus' kruis. En het wordt hoog tijd dat met al het andere surrogaat, dat de oorlog ons zoo me nigvuldig bracht, ook dit surrogaat verdwijnt en de echte waarheid weer hersteld en ver heerlijkt wordt. De Eerw. schrijver besluit zijn mooi ar tikel als volgt: Haalt het kruis wederom te voorschijn van uit de slaapvertrekken en hangt het op de mooiste plaats in de mooiste uwer kamers. Haalt het kruis wederom te voorschijn uit de waardeloos weggeworpen versieringen en liangt het te prijk en te kijk op uw borst. Thans, nl1 de tijden zoo bang zijn; thans, nu wij zoo'n geweid moeien doen, om het on zichtbare kruis te bewaren; thans, nu de duisternis dreigt te vallen over Golgolha, thans hebben wij meer dan ooit behoefte aan oen voortdurende herinnering, aan oen voortdu rende oefening en belijdenis van ons geloof. En dal alles erlangen wij door het zichtbare kruis weer in eere te herstellen. (MGR. D. W. H NOLENS. Sedert eenigen tijd komen in do „Avond post" schetsen vioor van Kamerleden. Van den leider der Katholieke Staatspartij geeft het Haagsche blad de volgende Ka rakteristiek. - ■■■■■vu „De parlementaire geschiedenis van Ne derland kan geen staatsman aanwijzen, die met dr. Nolens veel overesnstennming vertoont. In hem toch ligt de buiten gewone kracht van uert politicus, die zeer veel vermag, groote energie en élan bezit, in bekwaamheid anderen telkens overtreft, van aanleg een hearsohmnu- tuur is, tot schittering van ziih leven werd geroepen, en toch. altijdin mati ging, in tempering, in beheérsching zich inhoudt en zelfs de eerste plaats niet begeert Do man van evenwicht en rust, een rots van graniet in de woelige golven v,a.n heb moderne politieke loven, de geboren leider van de gmoto Roomsah Katholieke staatspartij' met haar vele sehakeeringen. Nooit laat de heer Nolens zich gaan, alles wat hiji zegt i en doet is bewust, is overdacht, in volkomen harmonie met zijn geheel optreden. In d;e rust l gt de groote kracht, maar men mist het grij pende, het meesleependo van het spontane. Br. Nolens zou velen al is het dan niet waarschijnlijk, kunnen meeslepen wie zal het zeggen- Zijn bekwaam heid is buitengewoon, maar hij: heeft het alles gebracht onder ijzeren tucht eu volkomen beheersching. Het belangrijke van sommige redevoe ringen van dezen afgevaardigde i3, dat heb niet belangrijker is, hij geeft nooit meer dan hij' ais leider der grootste Kamerfractie meent te kunnen en te moeten geven. V/ie 'n enkele maal 'n Kamerzitting bijwoont en dan dezen staatsman hoort I e der op zn beurt. 't Was de laatste Zaterdag van den Paasch tijd De lieer Willem Denkers, grooL-industriêel, zat in z'n huiskamer en bekeek nog eens Vluchtig de aanteekeningesi voor zijn lezing, w-elke hij dien avond in Amsterdam moest houden voor bet „Economische Genootschap". Hij was 'n zeer gezocht spreker en Jewaui vaak avonden in de week to kort Van Ver afgelegen plaatsen bereikten hem uitnoo- digingen ©ra 'n spreekbeurt te vervuilen, welke .verzoeken zooveel mogelijk werden ingewil ligd ten eerste omdat hij dweepte met de ^economische beweging", wars van elk politiek of godsdienstig beginsel tweedens omdat de heer Willem Denkers liet heel prettig vond, dat er met lof over hem werd gesproken en «ja naam in de groote bladen prijkte. Hij leefde alleen met z'n nicht Lena, die al vijftien jaar z'n huishouden deed en 'n brave oude-jongojuffrouw was Ze konden heel goed met elkaar overweg en deden wederkeerig hun best elkander het leven aangenaam te maken. Wat -- eerlijk gezegd niet zoo'n toer was, want Wille.® Denkers bezat er alle mid delen voor. Zoo uiterlijk scheen er dus aau het kleine huishoudentje van oom en nicht niets te man keren. i V'* Énkele ingeyjjdG, zon u f$htei; ku,npsn vertellen, dat Lena op sommige tijden wat bleek zag, waardoor dan de roode huil-'plekjes om haar oogen wat scherper uitkwamen en dat Willem bij dergelijke gelegenheden met zoo rustig was als gewoonlijk. Vooral in den Paaschtijd deden deze ver schijnselen zich voor en klonk niet heer hon ker's fluitdeuntje van een of andere nieuwe variëté-mop door gangen ol' kamerseven min de galmende liedjes, welke Lena onder haar dagelijkschen arbeid ten beste gaf. Juist toen de heer des huizen zijn vellen papier met aanteekeningen toevouwde en in ile bruin-lederen actentasch borgde, ging de voordeur open en trad Lena 't huis' binnen met 't gewone vriendelijke: „dag com." „Zóó, kind, ik dacht waarlijk, dat je ver dwaald waszóó druk in de winkels f' „In de winkels niet, maar in do kerk heb 'k lang moeten wachtent't was vol bij de biechtstoelen." „Ojuist. de zoogenaamde „bokken- week" hebben we nu... is 't niet?" „Noudie uitdrukking is al erg ver ouderd, hoor. Kan je heelemaal niet meer van op an. Hoeveel menschen gaan 'r tegen woordig niet alle wekenik zelf toch ook, En dan zijn er ook veel, die zich ver bin dun in den Paaschtijd één of 'n paar keer extra te gaanals eerherstel voor degenen, dio hus Paschen niet houden," De heer Willem Denkers greep ineens mat 'n erg pijnlijk gezicht naar z'n voet „Hè, die beroerde likdoornswacht ik flrek die andere schoenen aan... zitten me veel lekkerder En hij stond al in de andere kamer bij z'n kleerkast. ZondenooïM, had 5'tt nicht heuj jp leeliike spreken, adu niet denken, dat edtï man van zulk een be teekenis aan het woord was. Dr. Nolens spreekt weinig gemak kelijk, soms hakkelt hij zelfs en voor zichtig® belijndheid sluit, gelijk gezegd, het boeiende licht uit. Toch is deze afgevaardigde een der machtigste figuren, misschien de machtigste, van het tegen woordige Nederland. Man van humor, die Dok in zijn rede voeringen soms uitkomt, bezit hij! een zeer veelzijdige kennis. Deze politicus weet aan het leiderschap der grootste staatskundige par tij' niet al leen het voorzitterschap van onderschei den der meest belangrijke commissi q 5 te verbinden, maar i3 ook hoQgleeraar in de arbeiderswetgeving aan de ge meentelijke universiteit te Amsterdam. Naar men verzekert, heeft dr. Nolans als voor zitter bizondere talenten wat bij een ge boren leider niet te verwonderen valt Het contract tusschen dr. Nolens en dr. Sohaepman is groot. Van den kunstenaar heeft de tegenwoordige leider dor Roomse® Katholieke staatspartij' niets. De schit tering van politici als Kuyper en Schaep- man is hem geheel vreemd, hij wil waarschijnlijk ook niet schitteren. De heer Nolens heeft niet begeerd aan het hoofd te staan van een Ministerie; hij: trad als Rabinets—formateur op, maar nam in het Kabinet geen zitting. Daar door is cle politieke beteekenis van dezen staatsman, hoe groot zij ook moge we zen, toch eenigzins probleem gebleven. Men vraagt zich af hoe dr. Nolens achter de groene tafel zou zijn geweest. Thans is zijn invloed gaoobendeels indi rect, men zou hem wel een hij1 is een heerschersnatuur in de vollo kracht van direct handelen willen zian. De heer Nolens heeft dit zelf niet gewild. Het blijft voorloopig een vraag of hij een staatsman van den allereer- sten rang is. Als politiek leider van buitengewone zelfbaheoraching aal hij ech ter ongetwijfeld een belangrijke plaats in onze parlementaire geschiedenis in nemen. Nog s]echts enkele maanden dienst als zoodanig, is J. J. De Roode, als hoofdre dacteur van „Het Volk" afgetreden. Zijn opvolger is de heer J. F. Anker smit, Het eerste hoofdartikel van den nieu wen hoofdredacteur is een geweldige uit val tegende Kerk; ia dit geval niet de Katholieke, maar, zeer in 't algemeen, do Christelijke Kerk. Tot dat krachtsbetoon was alle reden. Want zeer belangrijk was, wat gebeurd is. Het is gebeurd teKI under t! Daar heeft zich een machinist „van elders" aangeboden in de plaats van een stuken den machinist. Onder de stakers was een ouderling van de Gereformeerde Kerk en deze was voorzitter van den werknemers bond. Bepaald interessant! Die ouderling heeft den machinist-onderkruiper „gevolgd" van eu naar de fabriek. En nu komt het allerloeiijk'Ste. de gereformeerde kerke- raad heeft den ouderling deswege ge schorst. En nu do conclusie van den heer An kersmit: „Men heeft hier een typeerend voor beeld, hoe in kerkelijke kringen het sta kingsrecht beoordeeld wordt, hoezeer men zich daar aan het kapitalisme ver knocht gevoelt. Christelijke of niet-cliris- telijike vakbeweging, men acht zo allebei in diezelfde mate verdoemonswaardjg. Wie zich aan do heilige winst, vergrijpt, vergrijpt zich aan de kerk en godsdienst en wordt meedoogenloos met kerkelijke straffen bedacht, niet waardig in de kerk een eere-ambte to vervullen. God Mam mon is de aangebedene des harten van deze kerkelijke gezagdragers en zij wagen er onbekommerd de eenheid van hum kerk aan, wanneer zij dien koogen god kunnen dienen." t „Het past niet bij ernstige zaken te la chen," spot de „Limb. Koerier." „Maar bij zulke „entree joyeus©" van een nieuwen hoofdredacteur van „Het Volk" valt het toch moeilijk een strak gezicht te bewaren. En onder dien lach door komt men dan ook tot een conclusie door de neergeschue* ven conclusie van den heer Ankersmit. Totde conclusie n.l.„ dat er aan „Het Volk" niets veranderd is en dat met de oneerlijke, minne bestrijding van de chris1 telijfke kerken op den ouden voet. wordt voortgegaan." Kameroverzichtsehrijvcr van „De riJ'U vestigt de aandacht op het feit, dat VN oenadag in <j6 openbare zitting der 2e Kamer werd meegedeeld, dat de afdee- lingen, welke eergisteren opnieuw zijn sa- miengestelil, tot voorzitters hebben goko- zen de heeren Lobman, Nolens, Kooien, Arts en Kolkman. Door de speling van het lot- en het absenteïsme der anderen, bestaat de Centrale Sectie dus voorloo pig- alleen uit reektsche leden, behalve dan de voorzitter, die ambtshalve lil is, en dan wel uit niet minder dan vier Ka tholieken. •WACHTGELDREGELINGEN. De Minister van Arbeid heeft met in gang van 16 April een commissie van bijstand ingesteld, aan welke wordt opge dragen hern van advies te dienen in za ken betreffende het organ iseeren van en het verlcen'en van steun voor wachtgeld regelingen, terwijl haar tevens de be voegdheid wordt verleend te dezen aan zien do noodige voorstellen te doen. Voorzitter der commissie is de heer A. Felmer, direateur van den Dienst der Werkloosheidsverzekering en van Ar beidsbemiddeling. GEBREK AAN LIJNOLIE. Door de zeer geringe aanvoeren van lijnzaad is er schaarschte ontstaan aan Lijnolie, zoodat het noodzakelijk is ge bleken, maatregelen te nemen togen alge heel gebrek. Deze maatregelen zullen hierin bestaan, dat uitvoer van lijnolie alleen dan zal worden toegestaan, indien door expor teurs door middel van cognossementen en douaneverklaringen wordt bewezen dat en hoeveel zij hebben ingevoerd. Van den invoer zal voor 90 jpCfc. uitvoercon- cent worden verleend, indien exporteurs de resteeronde 10 pet. verklaren te zullen beschikbaar stellen, uitsluitend ,voor de binnenlandoche behoefte. Uitvoer door andere personen dan im porteurs zal alleen dan kunnen worden toegestaan, waaneer de importeur ver klaart geen bezwaar te hebben, dat de uit te voeren partij van de hem toege stane 90 pOt. wordt afgevoerd. DB HEER COLIJN EN DE BATAAF3CEE. De „Tel." deelt mee, dat de heer Co- lijn wel degelijk van plan is zich van de Bataafscbe Petroleummaatschappij los te maken en zich uitsluitend in de poli tiek. te begeven. Onder die voorwaarde wa-j het hem trouwens alleen mogelijk het voorzitterschap van de anti-revo- lutionnaire partij te aanvaarden. Inmid dels is de heer Oolijn contractueel nog voor eenige jaren aan de Bataafsche Pe- troieumniaatsckappij gebonden, maar naar alle waarschijnlijkheid zal zijn algeheele intrede in de politiek na een drietal ja ren kunnen worden tegemoet gezien. KOSTELOOS VLIEGEN. Uit Helmond wordt gemeld, dat op het sportterrein „Molenheide" te Helmond, op. 2 Mei a.s. de gelegenheid zal worden opengesteld tot eenige kostelooze passa» giersviuchten. DE VLIEGTOCHT NAAR INDIE. In de route van den vliegtocht naar Java te ondernemen door den luitenant ter zee le klasse F. J. Bakker en den le luitenant- Vliegenier P. M. van Wulfften Paliüe, is deze wijziging aangebracht, dat in plaats van Brest, Marseille en Alexandrette, zullen worden aangedaan: Plymouth, Hourtin Berre (Frankrijk) en Cyprus. De oefeningen der beide vliegers in Felix- towe hebben geregeld voortgang en zijn reeds een vergevorderd stadium ingetreden. Hun instructeur in Felixtowe is majoor Moon, die vroeger met een vliegboot een bezoek bracht aan het vliegkamp te Schel- lingwoude en aldaar verschillende passa- gierstochten maakte. dauw gegeven mot dat Lorte gesprekje over 't Paschen houden Al jaren geleden had ze liaar pogingen voor goed laten varen en achtte het 't verstandigste nergens meer over te spieken. Ze was org veel voor hem blijven bidden en deed dat nog. Nu vond ze 't jammer, dat za 't gezegd had, al was 't dan zonder bedoeling geweest zulke gesprekken maakten de zaak er piet beter op Dat grijpen naar die teonen on 't wegloope'n om andere schoenen was natuur lijk maar 'n foefje geweest. In geen maanden lisd ie over likdoorns geklaagd. Even later bedacht ze weer, dat 't mis schien nog 'n laatste'n laatste wenk was geweest, die haar door den Engelbewaarder was ingegeven wie weet Ze ging naar baar kamer om 't Zondag- sche goed klaar te maken lntusschen maakte de heer Willevn Denkers aanstalten voor z'n rcRj® naar Amsterdam, waar ie moest spreken voor 'n heeleboel „naamgenooten". Z'n goeie stemming was gedaald tot nul komma-nul. Die vervelende Leen ook met 'r toespelin gen nou was 't M weer 'n jaar of vier goed gegaan zonder woordenwisseling of opdringerig vragen.En nctu 'ineens begon ze weer met dat smoesje over eerherstel flauwe kul Ze wist toch eenmaal, dat ie nergens meer aan deedzij kon toch (óók doen en laten wat ze wou? Afijn vanavond ging ie toch de deur uit en morgen was alles weer gewoon. i i c Nou meest ie zoo min mogelijk in haar nabijheid komenj anden* begon, «9 missqhien weer le gemên, Op z'n sokken sioop ie geruisckloos naar boven, om z'n gekleede pak te gaan aan trekken. Bij de deur van Lena's kamer sLond ie onwillekeurig even stil. Praatte ze daar nou met iemand? Zou nie weten met wisJa hij hoorde toch dat ze Hij boog het hoofd in luister-houding.. Wat nou?... Ze huilde... Bah, wat vervelend toch... vrou wen zij li toch allemaal aantrekkelijk... Nee, ze praatLe toch óók... „Goede Moedermaagd Maria, U weet, dat ili'er dagelijks voor bid... en nu gaat wéér de I'asachtijd zóó voorbij l% voor de achtste maal .Ik zal dan morgen nogmaals in zijn plaats gaan maar zorgt U dan, dat hij niet sterft, zonder de gelegen heid te hebben gehad het weer zelf tc doen.' 't Half uur later was Willem Denkers op weg naar 't station 't Leek wel of ie liep te suffen tweemaal botste hij tegen iemand aan en even verder slipte hij haast van 't trottoir af Bij de kleine dorpskerk stond ie cven Mil en keek op. z'n horlogeaarzelend bleef ie staan Hm "tja 't kon nog wel maar dan mocht "'t toch om da weerga niet te tang duren anders miste hij z'n treintAls ie nou gauw aan Üe beurt was.,. Schuwig Sloop ie 't kerkportaal inen keek door 'n kier van de deur naar binnen Daar in dat hoekje zaten maar drio men schen Afijnprobeeren maar. Even' laler lag hij voor den biechtstoel geknield naast 'n oud vrouwtje, dat nog twee penitenten vóór zich had. 't oude, duf-ruikenda kerkboek, wat ie thuis inderhaast uit 'n la valn 't buffet gegrepen had. Toen ie voor do derde maal op z'n gouden horloge keek werd ie nog rooder in z'n ge zicht en schoof onrustig heen en weer alleen 't oude moedertje was hein nog voor, Hij boog 't hoofd even naar 't hare en fluis terde: „Zou ik misschien even vóór u mo gen gaan?" 't Oude menschje keek licm verstoord aan, neep de smalte lippen op elkaar eu schuilde beslist van „neen". „leder op z'n beurt meheerik heb hief. 'n uur gezelen en u komt pas." 'n Poosje later was 't vrouwtje aau de beurt. Na tien minuten was ze nog niet klaar. De heer Willem Denkers keek wéér op za horloge en kwam tot de conclusie, dat ie al moest hollen om den trein te halen. Hij maakte 'n kruisje en ging snel de kerk mt Op 't nippertje haaide hij den trein 't Oude vrouwtje had alléén den zegen ge vraagd aan den biechtvader Want haar laatste biecht 'was geweest drie dagen geleden Daarna had ze den geduldigden priester opgehouden met 'n onbenullig gesprek over. benedenburen, waar ze zoo'n ijselijke last van badwant „daltc ze tot in 't holle van den'nacht op dat kreng van 'n piano zatte te spelen en zoo ln den trein naar Amsterdam zat de hear, Willem Denkers met 'n .geweten van acht japen G,

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1920 | | pagina 5