Elck wat wils. Gemengd Nieuws. Wat de Pers zegt ONS VROOLliK HOEKJE Leger en Vloot ZAT£ROM 26 JONS !92Q Brieven uit Brazilië. VADERLANDSLIEFDE. 5 [Wanneer het zicli de laatste maan-' den baanbrekende Braziliaansche ,.na- donalismo" of „patrictismo" niets an ders is dan eene oplaaiende liefde voor en trouw aan het gemeenschappelijke vaderland, eene duidelijk-uitgesproken voorkeur aan wat „der natie" is boven vreemden, onnoodigen invoer, dan kun nen en moeten wii die nationale bewe ging van ganscher harte toejuichen. Schuilt er echter achter dat gedoe ongemotiveerde vreemdelingen- ja, miss elven priesters- en religieusenhaat, 'dan rii het bij dezen vervloekt. Vrec-md genoeg .bespeuren wij hier tweeërlei „nacionalismo", een Katholiek .het andere verdacht. Van het eerste is President een uitstekend katholiek, graaf iAffonso Celso, dien de andere fractie, van „jezuietisme" beschuldigt. Dat geeft te denken! De vergaderingen, waarin als sprekers optreden genoemde graaf Celso en Dr. Alcebriades Delamare, re dacteur van het patriottisch tijdschrift „Gil Blas'R worden vereerd met de hoo- ge tegenwoordigheid van den „nationa- len" President der republiek, Dr. Epi- tacio Pessoa en andere civiele autoritei ten. .het wroeten der anderen schijnt «neer achter de coulissen te blijven. Twaalf punten heeft het, we zullen maar zeggen, katholieke patriotisme op z'n programma staan. lo. verplaatsing van de hoofdstad der republiek, thans Rio de Janeiro, naar den staat Gorjaz (waarschijnlijk, om de hoofdstad meer in het hart der repu bliek te krijgen, misschien ook, om haar door belemmering van te gemakkelijken toevoer van vreemdelingen uit Europa piet te laten „vercosmopolietiseeren" 2o. vernationaliseering: van den handel 3o. vernationaliseering van de pers. 4o. vernationaliseering van de k-us't yaart. 5o. Verplicht onderwijs, werken en stemmen. 60. Emancipatie van de vrouw, die voorname factor van zedelijke groot heid. lo. Toenadering yan Brazilië tot de overige Zuid-Americaansche republie ken door eene politiek van eendracht, eerbied en wederkeerlgheid van belan gen. 80. Emancipatie van de Braziliaan sche taal. 9o. Bestrijding van het analphabe- tisrne. lOo. Bestrijding van de ziekten, wel ke het binnenland teisteren, en zoo doende minder gOed bewoonbaar ma ken. llo. Burgerlijke ve ree ring „van groote vaderlanders. 12o. Bevordering van het onderwijs in de ware vaderiandsche geschiedenis. Met de afwerking van dit programma kan het goede patriotisme al aanstonds beginnen bi' de Duitsche kolonisten in den staat Santa Catharina, waar op .ver schillende scholen niet eens de lands taal. het Portugeesch, onderwezen .wordt. .Toevallig las ik vandaag in de courant, dat de regeering .reeds zes dier scholen om die redengesloten had. De vreemdeling, die naar Brazilië komt. om daar z'n brood te verdienen, zooals deze kolonisten, heeft zich aan te passen aan de goede gebruiken, wel ke: hier heerschen en vooral de lands taal aan te leeren, welke een der ste vigste banden isv om de natie „bii .el kaar" te houden. Ook kan Graaf Celso reeds z'n uiterste best doen, om de regeering te bewegen, het „vreemde" bankwezen niet te bevoordeelen ten 11a- deele van de „nationale,, bankiers. Zoo als van zelf spreekt, moet ook hier wederom het goede voorbeeld „van bo ven" komen, al moet er dan misschien ook een finantieel offertje gebracht wor den. Nu is het een publiek geheim, dat verschillende Braziliaansche staatslieden o.a. de grootmeesters der Braziliaan sche tnagonnerie, Dr. Niio Pecantra, goe de zaken heeft gemaakt met den „vreem deling" vooral met den Engelschman. O. die niagons! Ook werd er bii de laatste staking aan de Leopoldina Railwav ('n Engel- sche spoorwegmaatschappij welke hier veel treinen laat loopen) wel wat ge mompeld tegen President Epitacio, als zou deze door talmen en niet aanstonds arbitreeren, méér den Engelschen ge diend hebben dan den „nationalen" sta kers met wie bijna heel het land sym pathiseerde. lammer was het, dat eeni- ge raddraaiers, voornamelijk Anarchis tische vreemdelingen ais Spanjaarden en Portugeezen, deze staking wilden om zetten in eene sociale revolutie. Eerst kregen we z. g. solidariteitsstakin- gen. daarna bommenaaus agen en bru taal posten, 't werd eenvoudig eene politieke staking tegen de wettige over heid. Weg was de sympathie ïfiet de niet ongemotiveerde economische spoor wegstaking! Net ais in Holland biide staking in de havens waren het ook hier gewetenlooze machlwellustingen a la Wijnkoop en Troelstra die de ware belangen der stakende arbeiders opof ferden aan hun revoiutionnair socialis tisch- of bolsjewiek spel. De Brazili aansche regeering heeft echter korte mettc.i gemaakt met deze „vreemde" onruststokers die lachen met het idee „vaderland" (of ze ook met Russische diamanten betaald werden, zooals ten uwent. weet ik niet)ze werden een voudig het land uitgezet en per schip teruggezonden naar Spanje en Portu gal. De vorige week las ik in de „Cor- reio da Mantra", dat er in Holland van regeeringswege strenge maatregelen genomen waren tegen de „Wijnko- pianen" (niet dat dit gevaarlijk sujet bii name genoemd werd, 't zou te vee": eer voor hem zijn en hem hoogmoeds waanzin kunnen bezorgen, a s hii daar aan ten minste nog niet lijdt -s geen enkele Braziliaan kent vooralsnog het foodsch-Russisch Davidje uit de Ne- derlandsche historie van den Ruys (reus) de Berenbroeck, onzen Room- schen Goliath. De „Correio" gaf niet in déiaiis aan. welke wetten er tegen de bende Wijn koop—Troelstra waren gemaakt, doch ik hoop, dat uw Katholiek ministerie de katholieke leer niet vergeten heeft, da! de overheid tot de „doodstraf" haar toe vlucht nemen moét, wanneer blieken zou dat mindere straffen, b.v. levenslange gevangenis, niet voldoende zijn, om de openbare rust, het leven, de have en de vritheid der burgers te beveiligen. kloosterlingen en brave katholieken, uit het buitenland, die 'Brazilië beschouwen als hun tweede vaderland, in de Brazilianen hunne broeders zien, vrijgekocht door hét kostbaar Bloed van Jezus Christus, te zamen met de inboorlingen knielen zullen voor hetzelfde Kruis, aan welks voet de eerste H. Mis werd opgedragen nu meer dan 500 jaren geleden, door frei Henrigne dc Coimbra, 'n -Minderbroeder van vreem de nationaliteit, die de lessen van recht vaardigheid en naastenliefde, gegeven door den Goddeiijken Lijder van Golgotha zul len omzetten in daden van Katholieke So ciale Actie, die Brazilië zuiveren zullen van. maeonnieke, socialistische ca anar chistische smetten, die al de katholieke inwoners hetzij geboren in Brazilië of daarbuiten, maken zullen tot Macchabëeën bereid hun leven te geven tot redding van hun eerste of tweede vaderland. ïrei CONSTANCIO VAN ElJK, O. F. M. Do heeren verdwenen in haast, elkan der zoo toeschreeuwend, dat ze nog hui zen ver te hooren waren. Maar ziet, na een paar uren waren ze terug. „Och ze hadden 't geld toch zoo noodig. En in d,en open handel kenden ze RAAK. Mijnheer vond het verschrikkelijk, dat zijn vrouw altijd japonnen droeg met veel te. korte rokken en veel te die ingesneden. .,'t Is schande," mopperde zijn vrouw op 'n avond, toen ze naar den schouwburg zou den gaan. „je verdient zóóveel geld en ik heb maar één fatsoenlijke japon." „Zoo?" zei mijnheer. „Dan wou ik maar, dat je die eens aantrok!" DE VROUW IN DE POLITIEK. „Dames en heeren," zei de vrouwelijke can- didaat voor de Tweede Kamer, na haar redevoering op de propaganda-vergadering „als er soms nog iemand een vraag te stel len heeft, zal ik er graag op antwoorden." „Mag ik dan vragen." vroeg een der ver gaderde dames „waar u dien schattigen hoed gekocht hebt. die u vanavond draagt?" weest meende te zijn, was overtroefd door een paar slimme bedriegers. En het ergste van alles was nog, dat hij, die altijd bekend stond, als bijzonder gewikst in zaken, nog hartelijk uitge lachen werd. Pogingen om de rakkers te achterhalen, mislukten ,en liepen op niets uit. En men wilde politie en justitie liever niet men gen in de zaak die op den keper be schouwd toch niet bijzonder fraai was. De eonig overgebleven troost is de les, dat de slimste bedrogen kan worden door nog slimmeren. En dan is er nog iets. Achter in een kastje staat een fijn doos je, wit marokijn leder, gevoerd met room kleurige satijn en daarin een snoer gla zen kraaltjes. Stel u gerust, later prach tig speelgoed voor de kleinkinderen. DRAADLOOZE WEERBERICHTEN. Wij vernemen dat sedert eenigen tijd Rn behoeve van de luchtvaart op bepaalde uren van den dag weerberichten gewisseld wor den tussdhen het Radio-Station te Soesier- berg en het Radio-Station van het Air-Mi nistry te Londen. De belichten worden verstrekt door hel Koninklijk Meteorologisch Instituut te di Bildt en de filialen te den Helder en Vlis- singen, welke beide laatsten daartoe dooi tusschenkomst der marine-radiostations al daar draadloos rechtstreeks in verbinding slaan met Soesterberg. Korte Berichten Het mijnbedrijf heeft weer twee slacht- offeds gevorderd. Te Kerkrade viel gisteren den mijnwerker D„ afkomstig uit Bocholfez, in een der gangen van de Domaniale mijn van een hoogte van bijna dertig meter. Hij was op slag -dood. Verder overleed in het ziekenhuis te Heerlen een mnwerker uit de gemeente Hoensbrcck. die dezer dagen in de staatsmijn Emma aldaar ernstig was be kneld geraakt bii het vervoer van kolen. Bei de mannen waren gehuwd en laten gezinnen met eenige kinder na. Te Eindhoven is tijdens afwezigheid der bewoners door openschuiving van een raam f 200 gestolen bii den heer K. in de Heistraat. Het geld bevond zich in een kistje onder het bed. Als dadied is zékere J. TREKJES CXLIV Goddank staat nog altijd in het Neder landsche wapen: „Je Maintiendrai": „li- zal handhaven". Dit devies zal de NederlandscHe Bur gerwachtt ot de hare maken, telkens za /.ij zich moedig, rnct geweer op schouder aan de zijde stellen van de door G01 gestelde macht, wanneer Troelstra of Wijn zoop ongrondwettelijk naar die macht wil ;en grijpen, met revoiutionnair geweld. Zoeajs gezegd, hadden dc spoorweg arbeiders vooral in den beginne op mee;. 1 Cgceringssteun gerekend bij hun siWj, om lotsverbetering, doch nu deze zeer g„- rmg bleek, vooral door de metamorphose van economische staking in een politieke welke de bestaande sociale orde wilde om verwerpen, schreeuwt het Brazidaansdn nieecroode dagblad „Voz do povo", "Sten des volks" moord en brand tegen dei. I resident der Republiek en juicht open .ijk ae woeste, dolle kreten toe, uitgestoo ren bij de arbeiderstneeiing te Rio, op der len Meidag: „Leve dc sociale revolutie, leve de Russische Sovjetrepubliek". Hoewel deze „Stem des Volks" zich' aan dient als „Stem van God", is zij slechts de echo van de eeuwige oproerkreet, welke dagelijks opklinkt uit de „Non serviam". „Ik dien niet meer, noch aan God, noch aan de menschen". Moge deze „Stem des duivels" zoo spoedig mogelijk gesmoord worden, anders zal ze nog menig Braziliaan heenjokken naar het roode kamp. I11 navolging van andere landen is ook hier een wet te verwachten, welke do toe lating van vreemdelingen in Brazilië zal regelen. Eergisteren nog, den 3en Mei, gedenkdag van de ontdekking van Bra zilië en tevens feest van de vinding van het H. Kruis, sprak President Epitacio er over bij de opening van het Parlement, Dat de wet er met glans doorkome, wen- ÏÏÊ1 -Lij va?„ ,mitS /e Worden haar vakohe voorstellingen door V verkeerde „vreemde elementen weert enj vrees .geïnspireerdf de havens wijd openzet voor priesters,! DOOR VREES GEÏNSPIREERD. Naar aanleiding van het vertelsel van ..Het Volk." dat <lé ührieteli.ike Interna tionale, die thans gesticat is.- oen niets be- teekenend dingetjo is, maakt de .■Neder lander" cellis® vlijmscherpe 'bemerkingen aan hot adres van liet dagblad voor de Ar beiderspartij Het ehristeliik-histoviaeh orgaan schrijft: „Wanneer roode brooders hot parool van Marx: Arbeiders aller landen, ver- oenigt u volgen, dan is dat alles mooi. goed, krachtig, kortom, „Het Volk" heeft geen lof en prijs genoeg om zijn vrienden er mee te tooien. Maar zoodra Christelijke arbeider® hetzelfde doen, heet het „Ersatz", is het mamaas en komt het op een leugen moer of min der niet aan. als men er slechts me© be reiken kan dat <1© vrienden uit het rood© kamp waarheid niet aan de weet komen. Zoo vertelt het bLad, dat alles in hot geheim geschiedde, of liever, dat zegt het blad niet. omd'at er dan wol eens iemand zou kunnen komen, die hot ronduit van liegen be schuldigde. Het draait daarom ziin woorden zoo n beetje om en om, waardoor da lozer van Het Volk, den indruk krijgt alsof de geboorte van „h©t wicht" in het ge heim beeft plaats gehad. Er was wol een klein legertje verslaggevers, waar onder ook oen van Het Volk, er hebben wol uitvoerig© verslagen van hot ver handeld© in d® bladen gestaan, maar als men 11 u maar ze-gt, da.t dat niet het voornaamste is geweest, en er heel veel in het geheim is afgedaan, dan is de lozer al weer tevreden en heeft da re dacteur van Het Volk, zijn plicht ge daan. Het is kn.me.rs niet zijn bedoeling hot volk voor to lichten tot zelfstandig oordeel, hii heeft liet bc leiden in ©en bepaald© richting, cn als hij dat doel be reikt, is hij voldaan. En ter meerdere ©er. 011 vte U*. oitiTeu XHUivdcot m®n dan. alsof er een hemelsbreed on-1 duizend wcu geven.'" Slim. De O. H. Crt." vertelt als historisch: „Mijn beste lieeren, ge zijt aan 't ver keerde adres. Al ben ik koopman, daar om doe jk toch nog niet in juwetelen. Ga spoedig naar een ander, hier verliest ge uw tijd." Zoo sprak dezer dagen een bekwaam en welgesteld koopman hier ter stede tot twee heeren van het welbekende han delsras, die hem een prachtige snoer paarlen schijnbaar van het zuiverste ge halte aanboden. „Maar mijnheer," zoo zeiden zij op dringend, „begrijp toch uw eigen belang. Wij hebben geld noodig en geven, u zco in de hand f 2500 verdienste. Zoo goed als-een gulden 100 centen waard is, krijgt u voor deze paarlen 25 duizend gulden en wij bieden ze u aan voor 22 duizend en een half. Is 't niet om van te .water tanden? „En toch koop ik niet. Ik heb geen verstand van dat goed. Ge zijt aan 't ver keerde adres. Ziedaar mijn laatste woord." „Kom, kom. Zou u geen handelsman meer zijn? Maar goed dan. Wij zijn in de bekommering. Zeg 20 duizend. Daar! Zoo vijf duizend weggegooid. Wees er geluk kig meel" Ik dank jullie well Ik ken de waar niet," antwoordde de koopman reeds eenigszins weifelend. Niet kennenI niet kennen 1 Zijn wij dan geen fatsoenlijke kooplui? Maar geen bezwaar hoort U vertrouwt ons niet, wij u wel. Wie zou den grooten man niet ver trouwen. Hier ligt het prachtstuk. Neem het, Iaat het keuren door wie u wilt en a's het -een cent minder waard is dan 25 duizend gulden, geven wij er net zoo veel bij'" In een oogwenk waren de bezoekers verdwenen en daar zat onze koopman al leen met het snoer paarlen voor zich op do tafel. Langzaam pakte hij 't in :en by na wil loos, ging hij er miede naar een bekend juwelier. Deze onderzocht de paarlen nauwkeurig en verklaarde tenslotte: „25 duizend is 'een stijve prijs, maar 22- en een half is een koopje. Daarvoor neem ik ze dadelijk in goeden handel'". Onze vriend was tevreden en ging peinzend naar huis. Onderweg haalde hij van de bank een pakje biljetten van f 1000, Toen do twee kooplieden terugkeerden scheen hij eerst even afkeerig van den koop als dien morgen, maar na lang praten, bood hij einde ijk 15 duizend. Wat een lawaai, wat een heibel! „O jé, wij arme bedrogen menschen! 15 duizend durft hij bieden, 't Is ruim tienduizend verlies. Neen dat nooit." niet terecht. Of mijnheer dan masr 15 d-ersebeid was tussehen deze geheimzin nigheid en de gezegend© openbaarheid van de revolut, ionr. aire Vakbeweging®. International©", die verloden, jaar te Amsterdam vergaderde. Wii weten het niet zoo precies, maar meenen on® tool) t© herinneren, dat ook die noe al eens iets in besloten bijeenkomst verhandeld 'heeft, en achten dat niet meer dan na tuurlijk. In elk geval staat de zaak voor een nieuwe stichting, vlak na een oor log, die de harten dor menschen toe- schroefde. heel anders, en als dus de Christelijke International© niet ®t©eds in het openbaar vergaderde, dan had zij daarvoor goed© redenen, die buiten de beoordeeling va-i wien ook vallen zonder dat iemand het recht liceft te spreken va.u een ..werk van duisterlin- gen." Dat is niets minder dan Laster, waarvoor men ieder ter verantwoor ding zou moeten roepen, behalve de redaotio van Het Volk. diie in dezen erfelijk belast i®. en die allicht met nieuwe onwaarheden antwoorden zou." Of.staat deze houding in verband met de moening der redf etie. dat de nieuwe In ternational© wel eens een contra-revolution- naire maoht zou kunnen blijken? Men begrijpt, hoe onze koopman glun derde, maar hij hield zich goed. Daar la gen de prachtige paarlen op tafel, zoo heerlijk schitterend tegen het roomkleu rige satijn. Hij nam ze nog eens in de hand. „Gek hé,'" dacht lijj „dat de men schen daarvoor zcoveel over had-den." Wat een bofl Zeven en een half duizend zoo eventjes verdiend. En langzaam telde hij de 15 lapjes van duizend neer, die mok kend en morrend opgestreken werden door de heeren kooplieden. De koopman zag ze vertrekken. Zoo waar zo hadden een automobiel, en ver dwenen in een oogwenk.... De gelukkige bezitter van de paarlen gunde zich bijna geen tijd om te eten. En toen naar den juwelier. „Waarde vriend," riep hij, het kantoor binnenstormende. „Hier heb ik 'fi pracht- snoer. Wees er gelukkig mee voor 22500 pop. Ik heb een beste dag.'" Bedaard pakte de ernstige juwelier de doos aan, maar toen hij haar opende en de paarlen opnam, werd hij doodsbleek. „Het is g'as,'" riep hij, „niets dan waar- deloozo glazen kralen!'" Men begrijpt het tooneel. De pijnlijke schrik. De slimme koopman, die zco bijster bij de pinken ge- gearresteerd. Te Utrecht is de ©loctrisehe app&ra- tenfabriek, systeem Cocq, in de Ridder schapstraat, voor het grootst© deel door brand vernield. EISCHEN VOOR SERGEANT-MAJOOR Do inspecteur der infanterie heeft be paald, dat, wanneer een voordracht tot plaatsing op de bevor dor ingelijst voor sergeant-ma j oor-a dniinistrateur wordt ingediend, de betrokken corps-oomma 11- dant daarop uitdrukkelijk moet verkla ren, dat d© candidaat geheel berekend ite voor die administratieve functie. D© over tuiging daarvan kan de korpscoinman- rlant putten uit de wijze, waarop een can didaat de administratie voert over een compagnie door hem tot een maximum tijd van een vol kwartaal met de zelf standige administratie te belasten. Dit moet dan geschieden veór het indienen der voordracht. Heeft de korpsooinman- dant echter eerder de overtuiging der volle geschiktheid, dan kan dadelijk een voordracht tot plaatsing op de Ui&t wor den ingediend; en Lb het z.g. proei'dienen niet een vol kwartaal noodig. De vrouw in 't spel. Toen 't zware gedreun der applaus- en hoera daveringen was weggestorven, en in de lage, benauwde, tot tabaksrook „vermistte" zaal al leen nog het gegons der massa-goed-keuring bleef hangen, overzag de voorzitter na 'n krijgs haftige hamer-mep de vergadering, dankte ka meraad Trompet voor de gloedvolle .overtuigen de rede, waaruit zoo duidelijk was gebleken, dat de getrapte massa niet langer over-zich-heen- moest-laten-loopenen vroeg, of een der vergaderden bijgeval nog het woord verlangde. Met 'n soort Indianen-schreeuw smeet Janus Komkommer z'n arrn omhoog, baande zich 'n weg naar 't podium en begon óók nog 's eventjes de verzamelde makkers toe te spreken gebruik te z'n groote handen met de roode, dik-behaarde polsen als roeper. Hij hoopte nou maar, dat alle aanwezigen als één man den arbeid zouden neerleggen en dat er niet van die lage, gemeene invididu-enon der zouwen zitten, die te lammenadig waren om méé te staken. Zulke lui was de pest voor „de beweging" en verdienden, dat ze levendj werden doodgeslagen. „Ik voor mijn" ver volgde Janus Komkommer in sneller en luider woordenvloed „ik voor mijn sta d'r voor in, dat hij, die onderkruiperswerk durft te leveren dn mijn geen zoete jongen zal hebben. En we strakkies uit volle borst allemaal zalle getui gen niet dn 't werk te gaan, laten we dan als ka meraden in de klassestrijd tegen 't kapitalistische stelsel ons woord houwen en ons niet, door toch stiekum an 't werk te gaan, gaan omhangen met t^vuile kleed der ellendige slavernij!!!" t Gebrul na deze toespraak was oorverdoo- vend en met triumfeerend wenkbrauw-gehuppel Hep Janus Komkommer de zaal weer in.. Janus Komkommer liep naar huis in gezelschap van zijn buurman. Klaas Blind. Klaas was erg stil. Jaap liep te zwetsen over z'n laatste „dauw," die hij aan „de boel" gegeven had. Dat boezemde nog-eris ontzag in, zie je. „As je denkt, dat je mijn anders 'n lolletje gedaan heb, dan heb je 't mis, hoor" mopperde Klaas tegen."Wat hei je an al dat staken.Me dunkt, dat 't mooi is, achttien stuivers per uur. Nou wille ze d'r een-tien van maken, over 'n maand weer 25 stuivers en over twee maanden 'n daal derals 't zoo lang nog duurt." „Dus jij wou niet meestaken, wil je zeggen „Niet meestaken niet meestaken, da's nou weer zoo.... maar ik kan je wel zeggen, da 'k 'r knappies de smoor over in heb." „Je mot je houwe an de leiding, Klaas." zei Janus, die z'n buurman wei mocht. „Op die manier alléén kenne wij de baas worden we motte toonen, datte we niet met ons laten sollen." „Ja, jij heb knap praten met je kippehuis- houwetje van een kind.... maar ik heb 'r vier. ik kom Zaterdagmiddags liever thuis met veertig pop, dan met 'n paar rijksdaalders uitkeering. Je maakt 'n vrouw niet makkelijk wijs, dat je zoowat om de zes weken verplicht bent om te staken, vooral als ze één in plaats van drie tientjes in d'r handen krijgt." „O, nou snap ik 't.... jij durft niet.... voor je wijf." Meteen gaf ie Klaas 'n elleboogstootje en grinnikte. „Nou, ja" bekende Klaas eerlijk „zoo'n pretje is 't ook niet. Je vrouw mot in alle gevalle 't zakie bestieren en zonder centen kan dat niet. 'k Weet zeker, als 't 'n rechtvaardige staking is, dan gaat ze heelemaal met me mee...." ,,'n Staking is altijd rechtvaardig.we motte net zoolang staken tot we de heele zooi d'r onder hebben. Jij heb toch ook liever een-tien per uur, as negentig centen, ld we mekaar nou maar geen smoesies verkoopen." „Natuurlijk, iedereen is voor de vooruitgang maar. „Nou-dannou-dan En leer nou van mijn, dat je je door je vrouw in die dingen niet op je kop mot laten zitten. Daar mot je zelfbewust in handelen. Denk je, dat ik mijn vrouw één woordje laat meekletsen in die zaken Néé hoor, om de-dooie-dood-niet. Ik zeg eenvoudig „Maandag staking" en daarmee uit. Daar heb zij niks in te vertellen. En dat doet ze ook niet. Is ze veel te proletarisch voor.... ze gaat zelf heelemaal in op. En zoo mot jij ook doen. Niet direct met hardheid dat is olie in 't vuur. Maar je legt haar heel verstandig en kalm uit, dat 't voor haar eigen toekomst isen dat ze daar in mee mot werken. Je zal zien, dan geeft zo wel toe." „Nou" aarzelde Klaas „ik zal 't dan voor deze maal nog 's probeeren. Maar 'n volgen de keer krijgen ze mijn vast niet meer voor 'b staking, 't Is nou mooi genog." „Als we eerst maar overwonnen hebben, ke rel, dan praat je wel anders.en je vrouw óók. En as ze niet toegeeft, dan zeg je 't 'r maar flink, zie jedan dreig je, dat je heelemaal niet meer werkt." Ze waren bij hun huis gekomen en namen af scheid spraken af, dat ze elkaar Maandag op de „stakingsvergadering "zouden ontmoeten." Janus Komkommer lachte nog eens stilletjes na over de „overwinning" op Klaas z'n stakings vrees, uit angst voor z'n vrouwha-ha-ha.. zoo'n sloomhoofd. Dacht ook nog even met zwel lende trots over z'n succes-woorden op de verga dering van daar straks. Zijn spiets, zoo op 't laatst, had nog effetjes fijn ingeslagen. Maandag op de vergadering zou ie ze nog eens dubbel aan sporen om vol te houwen. En wéér succes hebben. Opgeruimd stapte hij 't huis binnen. Het humeur van z'n vrouw stond ver beneden nul. Allerlei tegenspoed had ze dien dag gehad Ze had 'n kom koffie over haar nieuwe bloesje laten vallend'r jongen was thuisgekomen met nog 'n halve broek aande andere helft was in prikkeldraad blijven hangen.... D'r was 'n aanslagbiljet gekomen van de belasting waar ze de bibberatie van gekregen had, zoo af schuwelijk hoog als 't bedrag was.... De huis baas was wezen zeggen dat ie van de huurcommis- sie twee kwartjes mocht opslaan.... de witte broodjes waren 'n cent en de kropbroodjes twee cent opgeslagenen de schoenmaker had voor 'n gulden of negen „ripperasie" thuisgebracht. Ze ontving Janus met 'n snauwend: „waar kom jij nou weer vandaan? 't Is mekant half- twaalf." „Vergadering gehad. Maandag staking." „Staking? Je bent toch niet mesjokke, hoop 'k?" „Gelukkig nietwe teekenen niet voor die onnoozele 90 cent. 't Mot 'n gulden en 'n dubbeltje worden." „Zoo, maar as je d'r maar op rekent, dat ik daar niet van gediend, bin, hoor 't Lijkt werachies tegenwoordig wel of jullie 't 'r om doen 1 Azze ze 'n week of wat de luilak hebbe uitgehange stake ze maar weer 's voor 'n verzetje. Maar 't gebeurt niet. hoor! Jij gaat Maandag netjes In je werk." „Hè? Wèt?" „Versta je me niet Bin je doof of praat ik Italiaansch? Je staakt niet !U" „Ja, dat ka-je net denke.... 'k heb ze zelf nog wel angevuurd in de strijd." „Jij kan generaals-kunsten uithalen zooveel as je wil, maar ik zeg, je blijft 'r bulten I 'k Be dank er voor om de andere week met 'n paar ongelukkige harde guldens steungeld te worden afgescheept, 't Is me nogal 'n tijd I Bah 1" „Ja, maar hoor nou-is. Mien...." „Niks te „Miene...." As jij staakt bin ik je Mien niet meer en wil niks rnser met je malle „Mienese" te maken hebben. Afgeloopen.uit I' „Maar 't kan niet anders.... 'k mot." „Motte? Motte? Van wie? Van die opruiers- kliek. Maar daar heb ik geen böoschap an I Ik ga naar de portemenée te werk, begrepen En jij gaat Maandag heel netjes naar je karwei. en anders breng ik je zelf wegEn nou prate we d'r niet meer overl" Deze laatste zin der echtgenootelijke discussie werd 'n absolute leu gen, want het gesprek, dat nog volgde, duurde vier maal zoo lang als 't reeds was geweest werd zóó „amicaal," dat het veilig onder de ru briek burengerucht kon worden geplaatsten zóó onparlementair, dat Ouerido's lordaan er 'n kinderboekje bij werdHet eindigde met 'n bijzonder „parlementaire" opzaniker op den kop van Janus, met een juist in gebruik zijnde koekepan, die hierdoor meteen op permanente non-activiteit moest worden gesteld, daar de hersenpan van Janus nóg harder bleek, dan de bodem van genoemd bak-instrument. Er werd toen niet meer over de kwestie gespro ken, Janus nam zich vast voor Maandag te werken primo omdat hij zijn vrouw langer kende dan vandaag.... secundo omdat er nog 'n heeleboel voorwerpen in huis waren, die méér weerstands vermogen bezaten, dan de tot hoepel „ge-Januste' koekepan. 's Maandagsochtends deed ie nog 'n laatste poging, doch Mien was onverbiddelijk. Als eenig antwoord deed ze haar schort af, prikte haar matelo'tje op 't hoofd en ging mee. Janus schaamde zich misselijk. Wat zoüe ze kameraads wel zeggen? Maar afijnhij zou dan maar net doen als Klaas Blinddie mocht ook niet staken van z'n vrouw.... Hij zou Klaas voorstellen, om aan den baas te vragen, of ze samen 'n stil achteraf-klussie mochten doen. Ai-jai..als die vervloekte stakers dan maar niet bij 't karwei stonden te postenzou 'n reu- zestrop zijn. Aan 't eind van de straat kwam Klaas hen achterop met 'n opgewekt„Morgen, buurvrouw, morgen Janus't Is in orde, hoor.niks geen last gehad. Me vrouw had 'n lekker plukkie uit de loterijze zegt „al staak je 'n half jaar.. voorloopig kenne we de branie uithange." Gaat buurvrouw óók 's mee kijken naar de stakers vergadering? Mensch, mensch, je had je man 's motte hooren spietsenreusachtig Er viel 'n rare stilte.... Klaas keek sc'nu'n naar de strakke gezichten van 't echtpaar Kom kommer, dat heel niet enthousiast leek. „Ja, Klaas, kwam 't er toen hortend uit, ,,'k zal 't je maar zeggenmaar ehme vrouw en ik hebben maar besloten, niet te staken." Klaas gat 'n schreeuw, welke veel geleek op die, waarmee Janus in de vergadering het woord had genomen, om z'n makkers moed in te breien.... G. N-

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1920 | | pagina 15