EIK. Leïensïsrzekerings Maatschappij te Nijmegen
Orde en Arbeid.
Kerkbberichten.
Kerk en School
Katholieken, sluit Uw verzekering bij de
LITURGISCHE
WEEKKALENDER.
JulL
Toegewijd aan de vereering van
Jesus' kostbaar Bloed.
Tenzij anders wordt aangegeven,
heeft deze week iedere H. Mis Gloria,
Credo. De praefatie wordt telkens a.n-
gegeven.
ZONDAG. Elfde Zondag na Pink
steren.
AJisDeus in loco. 2e gebed v. d.
H. Ignatius. Praefatie van Drievul
digheid.
Augustus.
Toegewijd aan de vereering van het
Onbevl. Hart van Maria.
MAANDAG. Sint Petrus' Banden.
MisNunc scio. 2e gebed v. d. H.
Paulus, 3e der H. H. Machabeeën.
Praefatie der Apostelen.
DINSDAG. H. Alphonsus Maria de
Liguori, Bel., Biss., Stichter der Congr.
v. d. Allerh. Verlosser (Redempto
risten) 1787.
Mis: Spiritus Domini. 2e gebed
van den H. Stephanus. Gewone prae
fatie.
WOENSDAG. Mis Sederunt prin
cipes. 2de gebedA. cunctis. 3de
naar keuze van den priester. Geen
Credo. Gewone praefatie.
DONDERDAG. MisOs justi.
Geen Credo. Gew. praefatie.
VRIJDAG. MisSalve sancta Pa
rens. Praef. v. O. L. Vr.
ZATERDAG. Mis: Illuxerunt. 2de
gebed v. d. H. H. Sixtus enz. Praefa
tie van Kerstmis.
ZONDAG. Twaalfde Zondag na
Pinksteren.
KATHEDRALE KERK ST.-BAVO.
ZONDAG. 11e Zondag na Pink
steren. De H. H. Missen om 6, 8 en
9 uur en om half 11 de Hoogmis.
0m I uur Catechismus in de kerk.
's-Avonds half 7 Lof met rozenhoedje.
MAANDAG. Half 11 plechtige H.
Mis v. h. Hoogw. Kapittel. 's-Avonds
half 8 zielenlof met rozenhoedje voor
de gel. zielen.
DONDERDAG. De H. Mis van
kwart over 8 vervalt, maar om half
10 mis en preek op het kerkhof. Van
6 uur tot half 8 gelegenheid om te
biechten.
VRIJDAG. 1ste Vrijdag der maand,
bijzonder toegewijd aan de vereering
van het H. Hart en tevens dag v.
aanbidding om 8 uur gezongen H.
Mis in de Sacramentskapel voor de
levende leden der vereenigigng. Het
H. Sacrament blijft uitgesteld tot
11 uur en 's-middags van 34 uur.
Kwart over 3 luide aanbidding.
ZATERDAG 7 uur rozenhoedje
in de Mariakapel.
Van Zaterdag 12 uur tot Zondag
avond is de aflaat van Portiuncula
in deze kerk te verdienen.
BIJKERK VAN HET H. HART.
ZONDAG. Te 7 en 9 uur de stille
H. H. Missen, te half 11 de Hoogmis.
Te half 1 Catechismuste 4 uur Lof
met rozenhoedje.
MAANDAG. Van af 12 uur is in
deze kerk de aflaat van Portiuncula
te verdienen.
DINSDAG. Feest van de aflaat van
Portiuncula, te verdienen onder de
gewone voorwaarden, zoo dikwijls
men de kerk bezocht heeft en bidt
tot intentie van Z. H. den Paus. Deze
aflaat kan ook verdiend worden onder,
het octaaf op een dag naar verkiezing
Te half 8 gezongen H. Mis ter eere
van den H. Antonius. Het H. Sa
crament blijft ter aanbidding uit
gesteld tot half 10. Gedurende de uit
stelling te verdienen volle aflaat.
's-Avonds om half 8 Lof en van half
8 tot 9 uur gelegenheid tot het verkrij
gen van katholieke lectuur..
DONDERDAG. Van 6—8 uur ge
legenheid om te biechten.
VRIJDAG. 1ste Vrijdag der maand,
te verdienen volle aflaat. Het H.
Sacrament blijft ter aanbidding uit
gesteld van af 7 uur tot half 10. Te
half 8 gezongen H. Mis ter eere van
het H. Hart. 's-Avonds te half 8 Lof
met acte van eereboete.
ZATERDAG. Van 5 uur tot half
10 gelegenheid om te biechten.
ZONDAG a. s. Eucharistische dag,
volle aflaat voor de leden der Eer
herstellende Communie.
0. L. VROUW v. d. H. ROZENKRANS.
(Spaarne).
ZONDAG. De H. H. Missen te
6, 7 en 9 uur en half 11 de Hoogmis.
Te 12 uur Catechismus voor de meis
jes, te 6 uur voor de jongens half 3
jongens-Congregatie. 's-Avonds 7 uur
Lof en rozenhoedje.
MAANDAG. 's-Avonds half 8 Lof,
8 uur vergadering van de H. Familie.
WOENSDAG. 's-Avonds half 8
Lof ter eere van den H. Joseph.
DONDERDAG. Half 9 gezongen
H. Mis van dankbaarheid bij gelegen
heid eener 25-jarige echtvereeniging,
Half 11 gezongen huwelijksmis.
VRIJDAG 8 uur gezongen H. Mis
van eerherstel. 's-Avonds half 8 Lof
met litanie ter eere van het Goddelijk
Hart en acte van eereboete.
ZATERDAG. 's-Middags van 4 uur
tot half 10 gelegenheid om te biechten.
PAROCHIEKERK VAN ST.JAN.
(Amsterdamstraat).
ZONDAG. De H. H. Missen te 7
uur, half 9 en half 11 de Hoogmis.
3 uur Vespers.
DINSDAG. 's-Avonds 7 uur Lof
ter eere van den H. Antonius.
DONDERDAG. 's-Avonds 7 uur
Lof ter eere van het Allerheiligste
Sacrament.
VRIJDAG. Van half 5 tot half 6
biechthooren voor de kinderen.
ZATERDAG. Van 4 uur tot half
10 biechthooren.
PAROCHIEKERK H. ANTONIUS
VAN PADIJA
ZONDAG. De H. H. Missen om
half 6, kwart voor 7, 8 uur de kinder
mis, 9 uur en half 11 de Hoogmis.
Om half 4 vergadering voor de leden
der Derde Orde.
DINSDAG. Feest van Portiuncula.
Gedurende acht dagen kan in deze
kerk de aflaat van Portiuncula ver
diend worden, door allen, die na ge
biecht en gecommuniceerd te hebben
deze kerk bezoeken.
MAANDAG-avond van half 7 tot
8 uur gelegenheid om te biechten.
Gedurende het octaaf van Portiun
cula zal de kerk open zijn 's-morgens
tot 12 uur en 's-middags van 6 tot 8
uur. Tevens gelegenheid om te biech
ten.
DINSDAG. Om 8 uur plechtige
gezongen H. Mis.
VRIJDAG. 1ste Vrijdag der maand.
Om 8 uur gezongen H. Mis. 's-Avonds
om half 8 Lof, predikatie en acte van
eereboete.
A. s. Zondag. Collecte voor onze
St.-Antoniusschool.
DERDE ORDE.
ZATERDAG. 7 uur en half 8 voor
Wed. Helena Johanna Cornelia Ran-
doe-Halderiet.
BROEDERSCHAP v. KEVELAAR.
ZATERDAG. 7 uur voor Davine
Aernout, kwart over 8 voor Maria,
Bersée-Bulters, half 10 voor Wed.
Peltenburg-Kuiper.
PAROCHIEKERK v. d. H. JOSEPH.
ZONDAG. De H. H. Missen te 7
uur, half 9 en te half 1de Hoogmis,
7 uur Lof met rozenhoedje.
MAANDAG 7 uur Congregatie.
DINSDAG 7 uur Congregatie.
WOENSDAG Onder de H. Mis
van half 10 bijbel-onderricht voor
alle kinderen der verschillende leerin
gen.
DONDERDAG. Van 6—8 uur ge
legenheid om te biechten. Half 8
Lof.
VRIJDAG. Iste Vrijdag der maand
bijzonder toegewijd aan de vereering
van Jesus' Goddelijk Hart. De H. H.
Missen te 6 uur, half 8 en half 10.
Te 7 uur gezongen H. Mis en 's-avonds
half 8 Lof met acte van eerherstel.
ZATERDAG. Te half 8 H. Mis voor
de bekeering der zondaren in de kapel
v. h. Miraculeuse Mariabeeld. Na den
middag van 4 uui tot half 10 gelegen
heid om te biechten en te half 8 Lof
en rozenhoedje.
ZONDAG. De H. H.'Missen te 7
uur, half 9 en de Hoogmis te 10 uur.
Te 3 uur Vespers.
VRIJDAG. Te half 9 gezongen H.
Mis met acte van eereboete. 's-Avonds
half 8 Lof.
ZATERDAG. Te half 8 Lof. Van
12 uur des namiddags tot Zondag
avond 9 uur is de kerk geopend om
den aflaat van Portiuncula te ver
dienen.
SCHOTEN ST.-BAVO.
ZONDAG. Half 8 de vroegmis,
10 uur de Hoogmis 12 uur Catechis
mus en om half 5 vergadering St.-
Aloysius-patronaat. 's-Avonds half 7
Lof met rozenhoedje.
DINSDAG. Half 8 gezongen St.-
Antoniusmis.
WOENSDAG. 's-Avonds half 7
inwijding en inkleeding in de Broeder
schap van O. L. Vr. van den Berg
Carmel en om 7 uur Lof ter eere van
de H. H. Martelaren van Gorcum
met gebed voor de bekeering van Ne
derland.
DONDERDAG. 's-Avonds van 7—8
uur gelegenheid om te biechten.
VRIJDAG. Om 7 uur opdracht aan
het Goddelijk Hart en uitreiking der
H. Communie en om half 8 gezongen
H. Mis.
ZATERDAG. Van 49 uur biecht
hooren.
Het Christusbeeld te Limpias.
Voor U de eenig aangewezen Maatschappij
LEVENSVERZEKERING VOLKSVERZEKERING
LIJFRENTE PENSEOENEN enz.
VEEDRONKEN.
Te Ana-Ja-obapol.er is een 18-jarige
jongen bij het zwemmen verdronken.
Te Nijmegen ia Woensdag de 21-
jarige H. J. v. B., bij het zwemmen
in de Waal verdronken. Hij Iaat een
vrouw en kind onverzorgd achter.
Een kinl van den arbeider Van
der Horst te Bnrgerburg, is te water
geraakt en verdronken.
Uit den trein gevallen- Woens
dagmiddag is uit den sneltrein, die
te 3.43 uur uit Zwolle vertrok, tus-
schen Dedemsvaart en Staphorst een
10-jarige jongen gevallen, die met moe
der en zusje reisde. Dadelijk werd
aan de noodrem getrokken en de ern
stig aan hoofd en been verwonde
knaap is in den trein door een toe
vallig aanwezigen dokter verbonden.
Te Meppel werd dé jongen uit den
trein gebracht ter verdere verpleging.
Zijn toestand is hoogst bedenkelijk.
De ondermijning oan de Maasbrug.
De „Limb. Koerier" geeft een paar
»prekende kiekjes van de ondermijnde
Maasbrug.
De monumentale brug te Maastricht
is bij den buitengewoon Lagen water
stand der laatste weken, waardoor de
fundamenten bloot kwamen te liggen,
gebleken sterk door de uitspoelings
kracht van het water ondergraven te
«üjn.
De oude bouwmeesters hadden de
pijlers zonder verdere fundeering op
ien harden kiezelbodem geplaatst en
de stroombrekers door de storting van
zware basaltblokken omgeven. De
Maas sleept echter op den duur blok
ken van honderden, ja duizenden ki
lo's gewicht weg, en zoo vrat ze boven-
strooms niet alleen de omgeving, maar
op den duur ook de onderlaag der
pijlers zelf aan.
In den loop der eeuwen heeft men
daar blijkbaar ook al last mee gehad
en toen de pijlers met zware boom-
atnmmen omheid, waarachter, tus-
«chen en voor, de basaltblokken ge-
ooegzaam vast zouden liggen, naar
men meende. Dit heeft op den du ui-
niet geholpen: de stammen zijn aan
gevreten en uitgeslepen door de kracht
van den stroom.
Hoewel de stabiliteit en veiligheid
van het bouwwerk geenerlei gevaar
loopt, zal het onvermijdelijk zijn, dat
de gemeente Maastricht, die eigenares
is van de brug, met bestorting van
beton (kiezel en cement) een stevi
ger bevestiging van de grondslagen
aanbrengt een duizenden guldens
verslindend werk, waarmee ze. van
den lagen waterstand profiteerende.
trouwens reeds een aanvang gemaakt
heeft.
Over boord. De 24-jarige dek-
knecht v. R., uit Wijk-aau-Duin, die
op een motorschuit voer, naar Am
sterdam, is door onbekende oorzaak
in 't Noordzeekanaal over boord ge
slagen en verdronken.
EEN „KAPITALIST".
Een eenvoudige handwerksman te
Utrecht had a«-< overgespaard loon en
een erfenis e f2100 t ij e kaar verzair.e d
De man had alles in een kistje ge
stopt, tot hij eens op het idee kwam,
dat men zijn schat wel een3 rooven kon,
waarom hij het kistje bij een getrouwde
■oon bracht. Daar bleef het kistje onder
een kast staan.
Vrijdag jj. bleek echter tot ontstel
tenis van papa en zoon, dat het geld
uit het kistje verdwenen was.
Direct werd de politie er bij gehaald,
die huiszoekingen hield en de schoon
dochter in voorarrest stolde.
Een paar dagen later kwam papa bij
de politie en deelde mede, dat het)
geld terecht was. Hij had toch, toen
hij het kistje zag staan, zes weken ge
lenden, het geld maar in zijn jas
zak geduwd, het kistje op slot gedaan
en opnieuw onder de kast gezet. Dat
was hem plotseling weer te binnen ge
schoten! En dat kwam hij nu even bij
de politie vertellen.
we 8choor.doch'er is gezuiverd van alle
blaam. Heeft ter wille van haar ver-
geetachtigen schconvaler een hee'.en dag
in voorarrest gezeten en onder ver
denking gestaan van diefstal. De heele
familie heeft huiszeeking gehad.
En vader liep al zee weken lang met
de f2100 gulden bankpapier op zak!
Vader he ft het met z'n schoondochter
goedgemaakt; en haar een paar briefjes
in de trillende hand geduwd.
De rest van het kapitaaltje is naar een
Bank gebracht. (,.De Tijd".)
R.-K. VAKBUREAU.
Te Utrecht vergaderde het Bureau voor
de R.-K. Vakorganisatie met zijn Bureau
leden en aangesloten bonden.
Zeer belangrijk was de bespreking over
de houding van een aantal groot-werk
gevers. die zich tegen het Bedrijfsradenstel-
sel verzetten. Hoogst verontwaardigd was
men over deze onverantwoordelijke hou
ding.
Na ernstige en langdurige bespreking
werd het beleid van bet Bureau-bestuur
met algemeene stemmen goedgekeurd.
Men was het er over eens dat, mochten
de groot-werkgevers het onmogelijk maken
dat langs vreedzamen weg het doel van het
Bedrijfsradenstelsel bereikt wordt, men de
middelen zou moeten gebruiken, welke
noodif zullen zijn om het, algemeen als
goed erkende, doel te bereiken.
De gevolgen van een eventueel af te
wijzen samenwerking, komen volgens de
vergadering, geheel voor rekening van hen,
die de samenwerking verbreken.
Het zou intusseben worden betreurd,
wanneer de Katholieke groot-werkgevers
hun woord zouden breken, in den tijd
waarin de liberale werkgevers zich in een
schijnbaar gunstige positie zouden kunnen
gevoelen.
Wanneer straks de toestand zich wijzigt,
zullen de arbeiders zich, aldus de vergade
ring, weten te herinneren, welke houding
de werkgevers thans innemen.
Uitvoerig werd vervolgens behandeld het
door het bestuur ontworpen November-
propagandaplan, dat in samenwerking met
de Federatie van Dioc. Volks- en Werklie
denbonden zat worden uitgevoerd.
Het organisatieplan noemt de vorming
van een Propanganda-Bureau.
Elke Vak- en Dioc. bond wijst een gesa
larieerd bestuurder aan, die zich gedurende
de maand geheel beschikbaar zal stellen.
Er zullen „Kringen" worden gevormd voor
verschillende landsgedeelten. Er zullen
plaatselijke commissies worden gevormd,
die plaatselijk de leiding zullen hebben.
Het Propaganda-Bureau zal zorgen, dat
de plaatselijke commissies het benoodigde
propanganda-materiaal bekomen.
De plaatselijke commissies hebben tot
taak, in overleg met het propaganda-
bureau, alles te doen wat gewenscht wordt
geacht. Het plan regelt tot in de onder-
deelen deze landelijke actie.
Het propaganda-plan werd na eenige dis
cussie goedgekeurd.
De reeds in voorbereiding zijnde plaatse
lijke propaganda-acties zullen worden aan
gepast aan de landelijke actie.
Aan de orde werd gesteld de behandeling
san de zeven vragen i.z. de werkloosheids
verzekering, welke het "akbureau via den
Werkloosheidsraad hebben bereikt
Een uitvoerige gedachten wisseling had
plaats over de volgende conclusies.
1. Er kome een wettelijke regeling van
de werkloosheidsverzekering.
2. De wet beruste op het beginsel van
verplichte verzekering in dezen zin, dat de
werkgevers verplicht worden voor alle in
hun dienst zijnde werklieden, een premie
te betalen.
3. De nationale Arbeiders-Vakbonden
worden de dragers van de verzekering.
4. Aan het hoofd van de verzekering
kome een bestuur, waarin vertegenwoordi
gers van Rijk, Gemeenten, werkgevers en
werknemers zitting hebben.
De vertegenwoordiging zij voor de helft
gevormd door vertegenwoordigers van
Rijk, Gemeenten en werkgevers en voor
de andere helft door werknemers.
5. Alle werklieden, die volgens de wel
snder de verzekering vallen, hebben recht
op uitkeering bij werkloosheid.
6. De tegen werkloosheid verzekerden
-azj3A -B :uadaoa8 ui piaapaoA uapaoM
kerden; b. ingeschrevenen.
Verzekerden zijn leden van vakvereeni-
gingen, waarvan de werkloozenkas uitgaat.
Ingeschrevenen zijn zij, die geen lid
zijnde van een vakvereeniging waarvan de
werkloozenkas uitgaat, zich bij deze heb
ben doen inschrijven.
7. De werkgevers in een bepaald bedrijf,
betalen een premie, gelijkstaande me^le
hoogste bijdrage die door eenige werkloo
zenkas in dat bedrijf wordt geheven.
8. De werkgeversbijdrage, waaronder
ook de bijdrage voor de ingeschrevenen,
kome in een Centrale kas, waaruit de bij
drage aan iedere kas wordt gerestitueerd,
overeenkomstig de werkelijk betaalde con
tributie.
Het eventueel overblijvende deel wordt
gestort in een crisis-fonds.
9. Hel Crisis-fonds wordt gevormd door
a. een door alle kassen te storten gelijk
percentage van de inkomsten;
b. het overschot van de door de werk
gevers te betalen premiën;
c. een door de werkgevers te storten
bedrag bij ontslag.
10. Bij ontslag wordt door den werk
gever per ontslagen arbeider een bepaald
bedrag betaald.
Het te betalen bedrag, kan door het be
stuur van de Verzekering voor de onder
scheidene bedrijven verschillend worden
bepaald.
It. Iedere werkloozenkas stort een be
paald en voor allen gelijk, percentage in
een te vormen crisisfonds.
Het crisisfonds staat onder beheer van
het bestuur van de Verzekering; het Be
stuur constateert, of in een bedrijf een
crisis aanwezig is.
12. De reglementen van de kassen be
vatten eene bepaling betreffende de uit
keering aan hen, die den reglementairen
termijn hebben genoten.
De hiervoor noodige gelden worden be
schikbaar gesteld door het crisis-fonds.
13. Op de door de werkgevers en werk
nemers betaalde bijdrage, wordt door het
Rijk en de Gemeente tenminste 100 pCt.
toeslag gegeven.
14. Aan verzekerden (dat zijn zij, die aan
de kas een premie betalen), wordt 50 pCt.
van het bedrag der nitkeering uitgekeerd.
15. De uitkeeringen, de controle en de
administratie der kassen strekken zich uit
over verzekerden en ingeschrevenen.
De kosten voor administratie worden
door de kas gedragen.
Besloten werd. dat op 9 Augustus de
besturen opnieuw bijeen zullen komen om
met betrekking tot de voorgestelde wijzi
ging op de Arbeidswet 1919 een standpunt
te bepalen. Op deze vergadering zal tevens
een beslissing worden genomen in zake de
werkloosheidverzekering.
R. C. H. 2 GESCHORST.
Ingevolge advies van het Westelijk Dis-
trictsbestuur werd R C. H. 2 wegens
niet opkomen tegen Blauw Wit 3 op 6
Maart j! overeenkomstig art. 145 sub 6
geschorst tot den aanvang van het vol
gend seizoen. In verband hiermede werden
alle door R C H 2 gespeelde wedstrijden
ais niet gespeeld beschouwd.
„Off. Med
worm door 21.000 affean erkend
als het beste versterkingsmiddel
voor Zenuwen en Lichaam.
fsVFRVFFN
De Z.Eerw. pater J. P. Ter Maat
O.P., vervolgt in „Opgang" zijn beschou
wingen met een resumptie van een 2e
artikel in „La Cieneia Tomiata", en
wel van den theologie-professor Manuel
Bubïo Cercas, kanunnik der Kathedraal
van Valencia, die de stelling poneert,
dat de feiten, die als wonderen worden
medegedeeld, plaats grijpen op het beeld
zelf, doch dat hun oorzaak zuiver natuur
lijk is.
Het openen en sluiten der oogen ver
klaart hij door monoïdeïsme (het inbe-
slag-nemen van hst veld des bewustzijns
door een bepaalde idee, waardoor vroe
ger verkregen zinnebeelden in de actu-
eele waarneming met het beschouwde
voorwerp worden verbonden) en wel als
volgt:
In de oogen van het Christusbeeld te
Limpias liggen het wit en het zwart van
den oogappel naast elkaar. Geen grooter
tegenstelling dus denkbaar. Het wit is
de som, het zwart de afwezigheid van
alle kleuren. Men noemt dit het simnt-
taan kontrast, en wel het grootste, dat
bestaanbaar is. Bij dit kontrast nu staat
het wit iets af aan het zwart, dat het
zwart niet hesf't, en doet het daardoor
naderen tot grijs. Het zwart van zijn
kant onttrekt iets aan het wit wat het
1 wit niet heeft en trekt het naar den
middelterm, grijs. Dit grijs verduistert
den oogappel van het beeld en ontneemt
hem zijn heldere kleur. En dit gebeurt
op het oogenblik, dat het oog door het
lange fixesren eenigszins vermoeid wordt.
Als nu eenmaal de oogappel van het
beeld door hot omul'aan kontrast van
wit en zwart verduisterd is, dan ver
toont het oog van het beeld zich met
den kleur dor jeukbeenderen, der oog
leden, van het gelaat, en maakt op den
toeschouwer den indruk, dat het zich
heeft gesloten. De „zieners" krijgen dus
tengevolge van een optisch bedrog den
indruk, dat het beeld zijn oogen sluit.
Verbindt men nu de kracht van het
simultaan kontrast met het volgende mo
noïdeïsme; „Da Christus van Limpias
sluit en opent de oogen", dan zal men
begrijpen, dat het correctief bij de „zie
ners" niet kan werken of ze zouden
op 't zelfde oogenblik moeten ophou
den te zien wat ze zien.
Dus, krachtens een bepaalde richting,
gegeven aan de aandacht der „zieners"
en krachtens het simultaan kon tra t van
wit en zwart in den oogappel, zion zij
wat zij feitelijk zien, en kunnen zij
niet anders zien: zij zien het beeldde
oogen sluiten.
Doch zij zien het ook weer de oogen
openen. Reedszeiden we, dat de ver
moeidheid van het oog veroorzaakt wordt,
door het aandachtig bekijken of fixeeren
van het zelfde punt; en dit is soms
plotseling wegens de zwakte van het
orgaan. De beweging der oogleden nu,
het knippen met de oogen doet deze
vermoeidheid wederom verdwijnen. Op
het knippen der oogleden volgt een
oogenblik van duidelijk zien. Men ziet
dan wederom het Christusbeeld gelijk
het werkelijk is. „Het opent de oogen".
Ziet ge het weer een tijdje met aandacht
aan, dan „sluit het de oogen weer".
En indien ge uw oogen een poosje
sluit of in een andere richting kijkt,
en dan wederom het beeld beschouwt,
zult ge constateeren dat het de oogen
wederom geopend heeft. En zoo voort.
De ademhaling wordt door den Spaan-
schen theoloog verklaard door de veelvul
dige en opeenvolgende wisseling der span
ning (voltage) van hel electrische licht, dat
rondom hel beeld tegen den muur is aan
gebracht. Deze wisseling van voltage staat
in nauw verband met de gedurige verande
ringen der belasting, die langs de lijn
plaats hebben en met het feit, dat in de
meeste kleinere plaatsen van Spanje niet
bestaat wat men noemt: voedingskabel,
om de spanning uniform le houden. Wel
nu, dit vooropgesteld, wanneer een li
chaam zich beweegt, dan bomerken wij
deze beweging ofwel door de punten van
referentie, of door de meerdere of minde
re duidelijkheid, waarmede wij de delails
van dat lichaam onderscheiden. Wanneer
het beeld van den Christus sterk belicht
wordt en wij het onder deze belichting
zien, schijnt het naderbij te komen. De
spanning van het licht daalt, en de veran
dering van kleur en het verdoezelen der
schaduwen veroorzaken den indruk, dat
het zich verwijdert. Het gebeurt, dat som
tijds op de verandering der belasting een
spanningswisseiing volgt, en wel twee,
driemaal achter elkaar, met een tusschen-
pooze gelijk aan die, welke er bestaat tus-
scben de in- en uitademings-beweging van
de menschelijke borstkas. Stijgt de span
ning dan wordt de borstkas sterker be
licht en schijnt zich dus te verheffen; ver
mindert de spanning, dan ondergaat de
borst een kleine inzinking; en deze heide
oogenschijniijke bewegingen geven den in
druk van ademhalen. Dit is alles echter
slechts schijn, maar toch is het geen zuive
re illusie, daar het Christusbeeld door
sterkere of zwakkere belichting dezen in
druk veroorzaak!
Volgt de kleurverandering.
Het Christusbeeld te Limpias is niet
dof en mat, maar gepolijst en gevernist en
vormt daardoor een soort bollen spiegel,
zij het ook een zeer onvolmaakte. De in
val en de terugkaatsing van het vele elec-
trische licht, dat er omheen brandt, ver
oorzaken beelden, weliswaar vage, maar
toch werkelijke spiegelbeelden van de
voorwerpen, die het beeld omlijsten. Daar
onder behoort een zeer schoon gordijn van
rood fluweel. Tusscben dot gordijn en het
berid bevinden zich de electrische lampen.
Welnu, telkens als de spanning van het
licht stijgt, kan men zien, dat de opper
vlakte van het beeld zacht getint wordt
met een rose en paarse kleur. Dit is het
spiegelbeeld van het gordijn, eenigszins
verzwakt natuurlijik door de onvolmaakt
heid van den spiegel, welks ondergrond is:
de grond van het beeld-bouwwerk gezien
bij wit licht, zonder het kleurenspel, dat
bij de schittering van de opperv'akte, door
de omringende voorwerpen wordt veroor
zaakt. Daal' echter de spanning, hetgeen
bij deze electrische lampen zeer dikwijls
voorkomt dan wondt tegelijk ook de te
rugkaatsing van heit licht zwakker; of
liever, ofschoon de inval der lichtende
voorwerpen op de oppervlakte van het
beetd dezelfde b'ijkt, toch is die terugkaat
sing zoo zwak, dat ons ook het niet waar
neemt. Dan ziet het oog niets anders dan
hef fond van de oppervlakte, a'sof deze
mat en dof was, en dan gebeurt het, dat
op de k'ieur van zacht rose, de specifieke
kleur van een jeugdige huid een geelach
tige tint volgt, zooals de huid van een
stervende aanneemt. Het beeld' verandert
dus van kleur, zonder te veranderen. Zi.in
werkelijke kleur, de kleur van het beeld
gez'en in 't voMe zuivere licht, dat geen
sterke ref'ecties veroorzaakt, is niet rose,
maar liikfclenrig. En de kleur, die ontstaat
onder invloed van het chromalis me, dat
wordt opgewekt door de reflectie op een
gepolijste oppervlakte, gelijk die van het
beeld is wel rose. Dus zonder dat het
Veld verandert, is zijn kleur gewijzigd.
En daar zoowel deze chroma'tschc veran
deringen a's de achromatisch blijvende
'nestand heide op het beeld zelf plaats
hebben, en hun oorsprong zoo natuurlijk
is als de span n-mgswisseüng van een lamp
of van de lichtsterkte van eenige kaarsen
natuurlijk is. zoo moet men aannemen, dat
ile kleurwïsseting van het beeld hoege
naamd geen wonder is, maar een nafuur-
'iik f'<(. da' n'aats grijpt op bet beeld Z"'f.
Doch als dit zoo is, waarom zien dan
allen het niet? Om een heel eenvoudige
reden. Bij een groot percentage van de
men-clien vindt men verschünselon van
kleurenzwakte, ofwel storingen van het
duidelijk en helder zion der kleuren. Het
tegenovergestelde hiervan is het duidelijk
en helder zien van een voorwerp zonder
kleurschifting. Wanneer nu tengevolge
van een zekeren graad van kleurenzwakte
het zien der kleuren vaag en onbedui-
delijk is, zegt men, dat het oog lijdt
aan dichromatopsie en enkele physio-
logen beweren, dat, gelijk er geen levend
orgaan noch een lens bestaat, die zui
ver achromatisch is, zoo ook evenmin
die niet in hoogeren of lageren graad
aan een kleurzwakte lijdt. Het duide
lijk zion der kleuren wordt in een be-
paaldo volgorde verloren en dezo is:
violet, blauw, groen, geel, rood. Der
halve, indien de weerkaatsingen van het
rood op de oppervlakte van het beeld
volmaakt waren, zou 't een groote zeld
zaamheid zijn, dat iemand wegens kleu
renzwakte dezo kleur, die de laatste is
in de schaal, niet zou waarnemen, Doch
dit is niet zoo. De gepolijste oppervlakte
van het beeld weerkaatst het rood ver
anderd, in diffuus violet daar de spiegel
zeer onvolmaakt is. En dit is de rede,
waarom er met betrekking tot de weer
kaatste klenr zoovelen kleurenblind zijn.
Want, komt het rood op de laatste plaats
in bovengenoemde schaal, het violet staat
op de eerste- En er zijn slechts weinig
personen, die het waarnemen, wanneer
het als 't ware verspreid en verdoezeld
ligt over do voorwerpen, gelijk over 't
beeld van den Ohristus te Limpias.
Wat valt er te zeggen van het bloed,
dat uit het beeld vloeit?
De schrijver verhaalt, hoe op zekeren
dag, toen hij zich in do kerk te Lim
pias bevond en voor het kruisbeeld zat
te bidden, een priester ham onderbrak
en zeide
Confrater, kunt n me ook zekerheid
verschaffen omtrent hetgeen ik thans
zie?
Wat ziet ge dan?
Ik zie, dat cr bloed vloeit nii
den mond van het kruisbeeld.
En waar blijft dat bloed Valt
het op den grond of verdwijnt het in do
ruimte?
Neen, het valt niet. Het beeld heeft
den mond vol. met bloed, en dit vloeit
over den onderlip die rood gekleurd ia.
Ik zie hem tenminste rood, bloedkieurig.
Goed. En hoe ziet a het Met
het bloote oog?
Neen, zoo onderscheid ik niets. Wel
met dezen kijker. Eb maar eens als
u wilt.
En ik keek door den kijker voor de
eerste maal, en ik zag dat inderdaad,
behalve de kleurschifting, die op het
beeld waar te nemen was natuurlijk
gevolg van een weinig geachromatizeerde
lens hoe de onderlip aan de spleet,
waar de bocht begint, rood gekleurd
was. Het leek op bloed. Dit verwon
derde me echter niet. In cylindrische
of conische spiegels weerkaatst een beeld
op de vertikale of transversale snijlij
nen. Een ander roodkleurig streepje
zooals dat van de onderlip, kleurde lich
telijk de snijlijnen der beenen, der rib
ben en van al die deelen van het li
chaam, waarop zich de omtrekken van
een bolle oppervlakte prononoeeren. Dat
roodo streepje, dat zoozeer die aandacht
trok van den priester, was eenvoudig-
de weerkaatsing van het gordijn, dat ala
omlijsting van het beeld dient.
Ik bespeur, zoo zeida ik hem, dat
hetzelfde verschijnsel ook plaats heeft
met de beenen en ribben van Ohristus
en nog duidelijker te zien is op de rech
terwang van Maria, die het dichtst bij
het gordijn staat.
Nu zie ik het niet meer, sprak
mijn collega. En dit zeide hij juist op
het oogenblik, dat het dectrisch. licht
een vijfde van zijn spanning verloor.
Ik maakte den priester opmerkzaam
hierop, verklaarde hem de oorzaken en
daarvoor was hij me zeer dankbaar.
Ik meende, zeide hij mij ten slotte,
dat ik het wonder zag.
Het artikel komt tot de volgende con
clusie:
Om allen twijfel weg te nemen, zou
niets beter zijn dan het beeld in een
glazen vitrine te plaatsen, zonder eenige
kunstmatige verlichting, en het publiek
vrijen toegang te laten, opdat ieder het
beeld elk uur van dan dag bij het na
tuurlijke licht kan beschouwen. Want
een feit is het, dat niemand hij het
achaarscho daglicht in de kerk, in waar
heid verzekeren kan, dat hij niets bij
zonders aan het beeld heeft waarge
nomen.
Men kan do proef het best nemen met
kinderen en op een geschikt uur. Men
moet geen kunstlicht laten branden, en
den kinderen, wier orgaan in de gun
stige dispositie is, om duidelijk te zien,
opdragen, dat zij zeggen wat zij zien.
En uit hunne antwoorden zal men ge
makkelijk afleiden, dat niemand verze
keren kan, dat men, zonder kunstlicht
en bij uitstekend daglicht, de oogen van
het beeld helder en duidelijk waarneemt.
Hoe gemakkelijk zou zulk een proef te
nemen zijn! Waarom plaatst men het
beeld niet in 't volle daglicht? Indien
men werkelijk de gebeurtenissen te Lim
pias aan een gestreng onderzoek wil
onderwerpen, Iaat men dan het beeld op
'n andere plaats zetten en men zal zien,
dat de feiten natuurlijk en objectief
waren.
In het Maart-nummer van „Rosas y
Espinas" nu komt een bericht voor uit
Limpias, dat er „in de parochiekerk waar
het Christusbeeld hangt, voorzorgsmaat
regelen genomen zijn en dat een com
missie van onderzoek haar arbeid be
gonnen heeft."
Hopen we, dat deze commissie spoedig
een definitief oordeel over de gebeur
tenissen te Limpias moge uitspreken.
Zoolang echter geen greotere zekerheid
om t"ent het bovennatuurlijke karakter
der feiten bestaat dan tot nu toe het ge
val is, kunnen en moeten wij cms ten
opzichte dier feiten houden aan den
theologischen regel
Miracula non sunt multiplicanda sed
restringenda, men moet geen wonderen
aannemen tenzij het noodzakelijk ia.