,La Salvaja
i
Indrukken van den dag
mm getuigenis in mz.
1„ JOH. MAAS
Rookt het ïïterk
prima 8 cents Sigaar.
DAMIAATJES
Stadsnieuws.
44ste JAARGANG No. 1406)
DE ABONNEMENTSPRIJS BEDRAAGT VOOR HAARLEM EN AGENTSCHAPPEN:
PER KWARTAAL1 3.25
PER WEEKf 0.25
FRANCO PER POST PER KWART. BIJ VOORUITBETALING f 3.577,
NASSAULAAN 49, HAARLEM. TELEFOON 1426, 2741 EN 1748.
POSTREKENING No. 5970.
EERSTE BLAD
Dit nummer bestaat uit 2 bladen.
Aan de Geestelijkheid en Geloo-
vigen van Ons Bisdom.
a.
N.V. Sigaren en Sigarettenhandel
Groofe Markt 14
INGEZONDEN.
ADVERTENTIËN 35 CENTS PER REGEL-
DIJ CONTRACT BELANGRIJKE KORTING.
f
O
O
De l/iris Illustribus-
AGENDA 11 FEBRUARI
J. J. WEBER ZOON.
Opticiens Fabrikanten.
Koningstraat 10 Haarlem.
Telegrafisch Weerbericht
Gevonden voorwerpen.
NIEUWE HAARLEMSCHE COURANT
BUREAUX:
Zaligheid in den Heer.
Door de Rechters in het Permanente Hof
ran Internationale Justitie te 's-Gravenhage,
werd Ons bij schrijven van den 7 Februari
1922 verzocht, dat door het gebed der Ge-
loovigen Gods bijzondere Zegen moge ne
derdalen op de toekomstige werkzaamhe
den van dit Hof, waarmede Woensdag a.s.
een aanvang zal worden gemaakt.
Overtuigd, dat om den vrede te bewaren
Gods hulp onmisbaar is, dat juist déze
mannen behoeven den krachtigen bijstand
yan den H. Geest, opdat hun verstand moge
.worden verlicht, hebben Wij genieend dit
verzoek bij Onze Geloovigen te moeten on
dersteunen, en schrijven Wij te dien einde
bij deze voor, dat Zondag a.s. den 12 Fe
bruari in alle kerken van Ons Bisdom en
kapellen, waarover een Rector is aangesteld,
vóór de Hoogmis zal worden gezongen de
hymne „Veni Creator Spiritus".
Haarlem, den 9 Februari 1922.
t AUGUST1NUS JOSEPHUS,
Bisschop van Haarlem.
262.
Nu gisteren het communiqué van de
Nederl. R. K Joimialistenvereenigiiiig
over de publicaties in een deel der
Roomsche pers, betreffende de poli-
tiek-adviesvergadering is gepubliceerd,
willen wij over de langzamerhand be
faamd geworden Utrechtsche bijeen
komst een enkel woord zeggen. Wij
hebben tot op dit oogenblik gewacht
omdat elk woord daarvóór geschre
ven, te gemakkelijk met de beloofde
geheimhouding in strijd zon komen.
In een verkiezingsstemming, als wij
nu beleven, doet men altijd goed niet
iecler woord op een goudschaaltje te
wegen. Maar ook al nam men dezen
Bteliegel ia acht, dan nog bon men
zich de Laatste we leen ergeren over
de vele scherpe woorden, welke aan
het adres van de Utrechtsche ver
gadering van 21 Januari j.l. gewijd zijn.
Wat heeft die vergadering, of liever
wat hebben de initiatiefnemers en lei
ders dezer bijeenkomst nu eigenlijk op
hun geweten
Zij noodigden de besturen der Rijks-
taeskiiugorganisaties uit om te Utrecht
iiijeen te komen en daar een politiek
«dvies samen te stellen.
Practisch komt dit hierop neer,dat
)eder Rijkskieskiingbestuur aan zijn
eigen organisatie een advies geeft voor
het vaststellen van de offideele lijst;
lat die adviezen te zamen worden ge
bracht op één lijst en aldus heb „po
litiek advies" vormen. Alleen is er
door die samenspreking gelegenheid
om een of ander belang van heel de
Katholieke partij, 'dat door de afzon
derlijke kieskringbesturen niet onder
het oog is gezien, op de gemeenschap
pelijke bijeenkomst te bekijken en
eventueel in „het politiek advies" goed
te maken.
Om een voorbeeld to noemen: het
had kimmen gebeuren wat niet het
geval was dat geen der R. K. Kies-
kringjbestiu-en een plaats had geboden
aan een Indische specialiteit, waar-
loor diens intreden in de Kamer ver
zekerd zou zijn.
Toch is het absoluut noodig, dat
onze partij zulk een man in de Kamer
'heeft. Had nu dit verzuim bestaan, dan
-had de Utrechtsche vergadering daarin
kunnen voorzien.
Het nut vau zulk een vergadering
staat dus o. i. wel vast en evenzeer
lijkt ons haai' methode van werken
onbetwistbaar, waarbij niet dccretee-
rend maar adviseerend in een geest
van onderling overleg wordt opge
treden.
Blijft het bezwaar, dat de vergade
ring geheim is geweest.
Wij merken op, dat die geheimhou-
ling voornamelijk hierdoor in op-
tpraak is gekomen, omdat ditmaal
roor het eerst de Katholieke pers is
litgeno-odigd, echter onder uitdrukke-
i Ijk beding, dat geen feitelijke mede-
Oeelingen over deze vergadering zou-
cen worden gedaan.
En nu schijnt het er bij ons publiek
niet goed in te willen, dat persver
tegenwoordigers een vergadering bij
wonen en over het daar gesprokene
toch niets publiceeren. Toch doet men
verkeerd h<et de leiding der Utrecht
sche vergadering kwalijk te nemen, dat
zij vertegenwoordigers der R. K. pers
noodigde echter onder belofte vim
geheimhouding. De bedoeling immers
was prijzenswaardig: men wilde de
R. K. pers overtuigen, dat deze gehei
me bijeenkomst alleen de atgèméénè
belangen der R. K. Staatspartij op
bet oog had en zij zich met de interne
aangelegenheden van de afzonderlijke
organisaties niet bemoeide, dat zij het
jezag der Rijks kieskringbés turen zoo
veel mogelijk intact liet. En dat was
goed gezien
Uitdrukkelijk is bovendien nog op
de vergadering vastgesteld, dat critiek
in algemeenen zin, op de besluiten der
vergadering natuurlijk geoorloofd was.
Zoo hebben wij bijv. onlangs een be
spreking gewijd aan het feit, dat het
onmogelijk bleek een vrouw 'n plaats
met goede kans op verkozen te wor
den, op het politiek advies te geven.
Maar een verslag van het gespro
kene, mededeeling van den inhoud der
beraadslagingen werd beter geweerd,
omdat dan allicht persoonlijke zaken
naar voren zouden komen, die de toch
al opgewonden gemoederen in den
verkiezingsstrijd nog meer zouden ver
hitten.
Vraagt men ons nu achteraf, of
publiceering van een verslag der
Utrechtsche vergadering nu zooveel
kwaad zou hebben, gedaan, dan zeg
gen wij: neen! Toch kunnen wij het
billijken dat dergelijke colleges,waar
men door onderling overleg tot over
eenstemming moet komen, de deuren
niet open zetten, omdat daardoor
eventueel vertrouwelijke medcdeelin-
gen uitgesloten worden.
De vergadering der R. K. Journa-
listenvereengiing heeft daarom goed
gedaan eenstemmig haar afkeuring uit
te spreken over de woordbreuk, waar
aan enkeie h-arer leden zich tegenover
de Utrechtsche vergadering hebben
schuldig gemaakt. Wij willen hier nog
opmerken, dat begane onbescheiden
heid te verklaren zijn, doordat enkele
aanwezigen ter vergadering, zoowel re
laties met de R. K. pers hebben,
als min of meer persoonlek bij den
politieken strijd betrokken zijn. Het
is al zoo vaak gebleken, dat een schei
ding van functies in één persoon eigen
aardige bezwaren meebrengt. Het zal
daarom goed zijn, dat de redacties der
R. K. bladen er voortaan voor waken,
dat degenen, die namens de R. K. pers
vergaderingen als de veel besproken
Utrechtsche bijeenkomst bijwonen, ob
jectieve luisteraars zijn en dat, even
tueel zij, en geen andere personen,-
over dergelijke geheime vergaderin
gen in onze bladen schrijven. Dat
is een belang voor de Katholieke pers
zelf, dat is een belang voor heel het
openbare leven.
',T. ~t
Wie de be tec ken is bevroeden wil van uit
latingen als: wij stemmen de Roomsch»
lijst niet, want het Ministerie heeft te wei
nig voor de boeren gedaan of te veel so
ciale maatregelen genomen, hij zie naar
Hongarije.
De Hollander staat in Boedapest ver
bijsterd, hoe weinige Joden een Christelijk
volk kunnen knoeten. Hoe toch na be
komen slagen van Bela Kun de chris
telijke nationale gedachte plots haar kracht
leerde kennen, maar Bela Kun is lang
geleden hoe zelfs een Karl Huszar we
derom in het Joodsche zog verdwaald is
en de Christelijke nationale partij versplin
terd, ja vernietigd is. Dat alles omdat de stof
do menschen her en der drijft zonder roer,
wijl het machtige levensbeginsel van ge
boorte tot graf in politicis ontbreekt. Een
Hollander, lid der Roomsche Staatspartij,
staat verbluft over zooveel verdwaasd
heid.... maar dat men er Limburgers
vindten kan ik niet verstaan. De
Hongaarsch-e natie speelbal van enkele po
litici. Is waarlijk koning Karei geen Ste-
phanuskroch deelachtig geworden in het
monarchistisch Hongarije, omdat sommi
ge Joodsche beurslui de finantieele situ
atie vreesdenvoor zich?
In landen waar men de Roomsche lijsten
ontrouw wordt om eenig stoffelijk gewin,
vaak nog verkeerd begrepen, is alles moge
lijk. Of dat land aan den Donau ligt of aan
den Maas.
De politiek is een onderdeel van 's men
schen leven, zoo goed als de ethiek. Men
is echter niet links ethiek en rechts politiek
of tot het middendrif Roomsoh georiën
teerd en daarboven meer liberaal-econo
misch aangelegiWie religieus Roomsch
voelt heeft daarmede, indien hij redelijk is,
zijn richting bepaald op maatschappelijk,
staatkundig, wetenschappelijk en kunstzin
nig gebied. Dit is de beteekenis van de
'.roze: stemt Roomsch, omdat gij Roomsch
zijtl Geen grooter leed dan de botsing in
den mensch zelf, waardoor hij heden moet
betreuren wat hij gisteren deed, en toch zal
de Katholiek bitter moeten treuren om zijn
dwaling op staatkundig terrein, toen hij bij
de stembus losliet de daden zijner vaderen,
de lessen zijner moeder, de raadgevingen
zijner Geestelijke herders, hij zal treuren
als zijn daad gevolgen heeft voor zijn huis
gezin, zijn kinderen, zijn maatschappelijk
welvaren en vooral voor zijn Kerk.
Zij, die de Kath. lijsten niet stemmen
hoezeer Roomsch „van huis uit" zijn altijd
vrij talrijk geweest, niet het minst in 1918,
Maar als vaststaand werd aangenomen dat
deze lieden, bijaldien niet tot de onnoozele
lieden behoorend, kerkvijandig waren ge
worden, althans de liefde misten voor de
Verheven Uitdeelster der Genademiddelen,
'lie door deze rencaaien niet -wr od urii"
gesteld werden. Maar nu beleven wij uit
spraken van een nieuwe categorie „Room-
schen" die beweren nog liefde te bezitten
voor de kenk, in .braafheid" voor niemand te
willen onderdoen, doch „alléén maar" de
Roomsche lijst niet zullen stemmen. Ont
stellend gemis aan politiek inzicht, ver
bijsterend manco aan historiekennis, geen
begrip van het huidig wereldgebeuren, zelfs
geen notie van Nederland in de laatste 4
jaren t
Gemit aan politiek inzicht. Want de po
litiek beoogt het waarachtig tijdelijk welzijn
der gansche burgerij. Het doel van den
staat is een publiek doel en kan geen pri
vate beteekenis hebben, waardoor elk indi
vidu op zich per se dat tijdelijk geluk deel
achtig zal worden. De gemeenschap moet
als geheel bekeken worden, en dan moet
het resultaat nog steeds hooger gewaar
deerd worden naar het bezit van geestelijke
goederen dan naar de directe tijdelijke
voordeelen die de Staat als zoodanig den
mensch en de menschheid schenkt.
Het stoffelijk gewin immers, het ver
garen en bewaren van goederen, behoort
allereerst aan de eigen, zelfstandige wer
king van het individu te worden overgela
ten, de Staat kan slechts de factoren in het
leven roepen, waardoor deze individuecie
werking het minst belemmerd wordt en de
Staat kan dat in hoofdzaak doen (en deed
het ook steeds) door de strenge handha
ving van een nationale rechtsorde, ja in
de oudste tijden was de staatswerking
schier tot de verheven rechtsspraak be
perkt en in hoeverre de steeds breeder in
menging van den Staat op maatschappelijk
(productie) terrein tot het waarachtig wel
zijn van de burgerij zal strekken.... zal
de geschiedenis leeren, welker lessen in
deze overgangstijden onmogelijk reeds te
trekken zijn.
Wie de rechtsorde van Nederland be
kijkt, nevens die der roofridders of zeepi
raten of koppesnellerskan zich nog
redelijk gelukkig achten. Het gaat niet aan
bij deze vergelijkingen de schouders op te
halen. De Westersche cultuur waarborgt
ons niet». Deze baarde een vrede vau Ver
sailles en baarde niet minder barbaarsch
Rusland in de rechtsorde vele eeuwen te-
ruggeslingerd.
Naast onze vrijheid van belijdenis, ze
kerheid van persoon en goederen, wetge
ving op huwelijksgebied, onderwijs voor
ons kind, rechtszekerheid bij botsing met
onze medeburgers, hooge et'sche goederen
naast kunstzinnig bezit, naast onze biblio
theken en leeszalen, ons gansch wettelijk
bezit in één woord, is de kwestie acht- of
negenurigen werkdag van zoo luttele (en
tijdelijke) beteekenis, dat zij geen reden kan
zijn om den lichtsnoer zijner levensbegin
selen bij de stembus te verlaten.
Of om zuiver stoffelijk te vergelijken,
naast onze bodemzekeriiehi en climatisclie
vruchtbaarheid (dank zij God's goedheid),
onze waterwegen en ons spoorvervoer, onze
marktdagen en afzetcenlra onze woningge
legenheid en onze weiktuigenbezit, naast
onzen aanvoer van kunstmeststoffen over
zee en het behagelijk vermjgen van ruil
verkeer dunk zij erkende ruilmiddelen,
naast onze polderbedijkir.g en vindingrijke
waterafvoer.is het verlangen naar een
Pachtwet of afkeer der regelingen over huis
slachting geen kwestie die ons dwingt den
rug te wenden tot de hooge beginselen, van
ouder op ouder overgedragen, opdat wij
ze onzen kinderen als hoogste bezit zullen
overgeven en dus de Roomsche Staatspartij
ontrouw te worden.
Grove ondank noemden wij dergelijk
dreigen. Ondank jegens den Gever die al
dat andere gaf en geeft, doch Zich mis
kend ziet om het minimale ontbrekende,
voor zoover de mensch in zijn kortzichtig
heid kan oordeelen dat die laatste aanvul
ling hem werkelijk en blijvend ten goede
zal komen in zijn tijdelijk weizijn.
Wat verlangde de volkeren al niet iu den
loop der eeuwen en wat hebben zij al niet
als verkregen speelgoed weer weggewor
pen?
Hoe verlangden de burgers van Haar
lem in een vesling te wonen en hoe ver
langen de burgers van Haarlem nu dal hun
goede stad nooit vesbng geweest ware. Wij
stikken in het keurslijf van afgeperkt
grondgebied. Hoe is geroepen om allemans-
kiesrecht en hoe lang zal het stand houden?
En zij die riepen om 8 uren, kunnen mis
schien straks om 9 en 10 uren gaan smee-
ken.
Manco aan historiekennis noemden wij
het voorbijzien dezer factoren. Na eeuwen-
langen gilden tijd waarin arbeid buiten or
ganisatie was uitgesloten, vaardigt de wet
geving het verbod van éénige vereenigign
van werknemers uit, tientallen jaren ge
handhaafd. Het is haast niet te gelooven
dat de geweldige productievraagstukken in
den loop der eeuwen reeds alle phasen
doorloopen hebben, ook die welke er nog
niet is en dus ultra modern genoemd mag
worden. Men maakt de tijden niet. Ook niet
in politiek. De wereldvraagstukken wentelen
langzaam, ook al brengen zij met alle
schokken weinig nieuws. Toch heeft Euro
pa twintig eeuwen stand gehouden. Haar
cultuur veroverde nieuwe werelden, haar
ras werd dat des meesters.
De machtige rijken van Mohamed, Ti-
mor Leuk, der Bagdad heerschers en Moor-
sche Chaliefen kwamen en verdwenen, de
Mandsjoe's en Tartaren hielden zich niet
-tand en zelfs Orthodox Rusland stortte in
een als een kaartenhuis. Zou oud Europa
nooit aan den rand der afgronden gestaan
hebben? Of is er een geestelijke macht van
onverwoestbare levenskracht, die immer
meer de menschheid tot bezinning en tot
de natuurlijke bedding bracht en opwekte
ter verderen vooruitgang?
Wie historiekennis bezit, herkent die
macht en eenheid van leiding in alle eeuwen
van Europa en in alle westersche landen.
De aanschouwing der fresco's en moza-
ieken, der schilderingen van duizend jaar
her doen ons diezelfde wereldbehe erschen-
de geestelijke macht zien, onveranderlijk on
der alle wisseling der stoffelijke voorwaar
den. En na eiken val klemt dit leert
zelfs de historie na den oorlog 1914
het menschdom zich weer hechter vast aan
dit plechtanker en hervindt zichzelf en zijn
cultuur.
Niet de Westersche cultuur hield ons
staande, maar de Christelijke cultuur hield
het Westen staande onder alle stormen ge
lijk de trotsche Kathedralen de eeuwen
langs zich heen liet gieren
Dit is mijn vaste overtuiging: doodt de
Kerk (indien het kon) en Europa zinkt in
barbarisme terug. Deze waarheid is juist
door de vijanden der kerk zoo goed begre
pen, zij die vnn den beest-mensch niet af-
keerig waren. En aan deze macht indi
rect van de hoogste staatkundige betee
kenis, wil de Roomsche Staatspartij
den meest zegenrijken invloed geven op na-
tionalen grondslag. Wie de historie voeit
kan niet onttrouw worden.
Mr. BDMANS.
(Duiten de verantwoordelijkheid der Re
dactie.)
Geachte Redactie.
Ondergeteekeude verzoekt beleefd
plaatsing van onderstaande.
Het ingezondene van den heer
Krijgsman gelezen hebbende, over de
belangrijkheid der gebeurtenis in den
Bosschen gemeenteraad, komt het mij
voor, dat de heer K. een beetje te
vroeg victorie heeft gekraaid, daar hij
toch allerminst de betrokken arbei
ders met dit stuk overtuigd zal heb
ben, waarvan hij vrijwillige medewer
king hoopt. Neen, geachte heer Krijgs
man, wanneer u werkelijk meent (en
ik wil aan uwe eerlijke bedoelingen
niet twijfelen) dat door de weder in
voering v. d. 10-urigen arbeidsdag de
productie grooter zal zijn, dan kent
ti het gepresteerde der bouwvakarbei
ders liiet. Of bent u van meenjing
dat die zoogen. hooge loouen betaald
worden voor luieren? Neen, die loo
uen worden bereikt door uiterste
krachtsinspanning en deze kan niet
anger volgehouden worden dan 8 uur
oer dag. En nu berust het gelieele
rotoog uwerzijds op de onderstelling,
lat cr werkelijk gebrek aan werk
krachten is, doch ook dat is niet waar,
U kunt bij de Arbeidsbemiddeling der
aroiote steden nagaan, dat er in 't af-
geloo pen jaar honderden werklooze
bouwvakarbeiders geweest zijn en niet
't minst in Amsterdam, uit welke
plaats er zelfs een timmerman zich
in onze omstreken kwam aanbieden
onder het contractueele loon. Dit, ge
achte heer. zijn feiten, welke te con
troleeren zijn en zoolang deze bestaan^
missen zij voor u alle reden den 10
urigeti irbeidsdag te blijven pro pagee
ren en in 't- uiterste geval beveel
ik u beleefd aan ter lezing im moge,
het van mij wat pretentieus zijn) het
werkje van Pater fr. Hyac. Derksen
O. P. over de „Acht uursche werkdag,
't ideaal voor den Roomscheu werk
man".
U, Redactie, dankend,
Uw abonné O.
*00000OOOOOOOOOOOOOOOOOO
O
OOOOO OOOOOO OOOOOOOOOO04
Pastoor Ten Brink.
Op 18 Februari 1922 is de Zeereerw.
Heer L. ten Brink 35 jaar pastoor der,
parochiekerk te Ovenveenzoo schrijft
men ons van daar.
SociëtAt „St. Bavo''. Bestuur kies
kring Velsen, 3 uur. Harmonie- en
Fanfare-korpsien, 5 uur. Bestuur Zie
kenfonds Ovenveen, 7 uur. Gewone
zittingen.
Stadsschouwburg. Het Schouwtoo-
neei. „Papa het Kamerlid:" 8 uur.
Oud-Holland. Verwulft. Strijk
orkest.
Bisschoppelijk Museum. Jansstraat.
Dagelijks, uitgenomen Zaterdag, Zon- en
feestdagen toegankelijk.
R.K. Leestaal en uitleenbibllotheek.
Jansstraat 49. Dagelijks geopend van
10 uur tot half I, van 25 en van 710
uur, behalve des Maanéagsoohtends en
Zon- en feestdagen.
R.K Arbeidsbeurs voor mannen.
Ged. Oude Gracht 39. Alle werkda
gen voorm. van 912 uur, nam. van 2
5 uur. Zaterdags alleen van 912 uur.
R.K. Arbeidsbeurs voor vrouwen.
Kleine Houtweg 13. Alle werkdagen
voorm. van 1012 uur, nam. van 24
en van 89 uur.
Excursie Haarlemsche Handelsschool-
Vereeniging. Een 25-tal leerlingleden
van deze vereeniging brachten, welwillend I
daartoe door de directie in de gelegenheid I
gesteld, Woensdagmiddag een bezoek aanj
de cacao- en ohocoladefabriek „Union",
aan de Paul Krugerkade, alwaar zij met
zeer veel interesse het interessante „zoete" I
bedrijf volgden! Alvorens over te gaan
tot bezichtigen der fabriek werd in het j
kantoor den bezoekers een inleiding ge-1
geven over het cacaobedrijf, waarna hetl
geheele verloop der cacaoboonen tot de|
fijnste chocoladeproducten in oogen-
schouw werd genomen. Te ruim 4 uurl
verlieten de bezoekers de fabriek met on-|
getwijfeld vele zoete herinneringen!
ONBESTELBARE STUKKEN.
B1NNENL. BRIEVEN.
v. d. Aar, SchotenBakker Beukers,
ZandvoortBemkalkcr Stringer, Leiden;
Bereau Vakblad Bouwambachten Wed.
A. E. Cijs, Amsterdam Directeur Straf
gevangenis, HaarlemEckman, Haar
lem Giro-kantoor der Gemeente, Am
sterdam P. Gommers, BredaMej.
Grauwe, BussumJac. Griekspoor,
Nw. Vennep, HaarlemmermeerBur
Haarl. Dagblad, HaarlemBur, Haarl.
Dagblad, HaarlemRedactie Haarl.
Crt, Haarlem Haarl. Dagblad, Haarlem;
Haarl. Dagbh, Haarlem Haarl. Dagbh,
HaarlemHaarl. Dagbl., Haarlem
Haarl. Dagbl., Haarlem Haarl. Dagbh,
HaarlemP. Hartog, AsdamLouis
van Hasselt, Asdam Mr. L. v. d. Hoe
ven, BilthovenMej. O. van Horst,
Den HaagInspecteur directe Belas
tingen, Asdam Inspecteur registratie
en domeinen, HaarlemF. Klaussen,
SchiedamH. en J. Klücke, Asdam
Mej. B. Kollaad, HaarlemJ. M. van
Laan, Hillegom J. Leuven, Haarlem
S. Materpen, J. Meinhorst, Alk
maar AmsterdamPoste Restan
te postkt., Haarlem Redactie N. Haarl.
Crt., Haarlem Rijkskweekschool, Haar
lem H. Sant Hillegom „De Spaarne-
stad," Haarlem B. S. 37 Mijlands Boek
handel, HaarlemReclame Afdeeling
Unwersum, Vlissingen Vries Adv. bur,
L. de Vries en Co., Asdam L. A. A. M.
Westerwoudt Haarlem Mej. Zwemmer;
Zandvoort
BINNENL. BRIEFKAARTEN.
Andel. Mevr. W. Berendrecht, Rotter
dam; G. J. Beltman, AmsterdamMej.
B. Beijnes, HaarlemMej. A. C. de
Bruijn, UtrechtSaartje Cuper, Lelden
Mej. H. Da Cacha, AmsterdamEggers
Hauser, Haarlem Kunneman-Mas
tenbroek, Schoten Mej. Mies v. d. Laar,
Asdam v. d. Lans, Den Haag Otten,
Haarlem Poldermans M., Haarlem
Sigarenmagazijn, AmsterdamKenings,
Den Haagj. Winkelman, Amsterdam
3 briefkaarten zonder adres.
BU1TENL. BRIEVEN.
A. R. 8778 Postlagemd, Berlin Hans
von Cetton, BerlinC. H. Coster, Paris
(France)fam. A. Franse, GenuaC.
G. Grisar, Bad. Elsterfraul. Alma
RoepaltMevr. W. Umken, Soerabaja
Louise Schweiser, FreiburgJongeh
R. de Vos, Oenuafam. Wassenogel,
Berlin
BUITENL. BRIEFKAARTEN.
Jacob Cohen, Hannover Lode Don-
ckers, Antwerpen P. v. Kempen, Bruxel
Iesfrau Kohlmeier, Haspe Oosterhof,
Berlin Dr. S. Heino, Berlin.
Kennisgeving Hinderwet. B, en W.
vau Haarlem brengen ter openbare ken
nis dat door hen ia ontvangen een be
kendmaking van B. en W. dér gemeente
Haarlem tt) erltede en Spaarnwoude dat
het verzoek van A. F. A. Bongers, te
Haarlem om in perceel, kadastraal be
kend gemeente Haarlemmer li ede en
Spaarnwoude, een machlneherstelplaats en
constructiewerkplaats te mogep oprichten,
door hen is ingewillif
Barometerstand): 780. Neiging: Vooruit
OPGAVE VAN:
Medegedeeld door bet Kom. Ned. Meteor
rologisch Instituut te De Bildt
Naar waarnemingen verricht in den
morgen von 10 Februari 1922.
Hoogste Barometerstand 780.5 m.M. te
Kanlstad*.
Laagste Boromeliestentd 789.0 m.M. l«
Seydisfjord.
Verwachting von den ajvond van 10 tot
den avond van 11 Februari 1922:
Zwakke tot matige Oostelijke tot Znidi-
Oostelijke wind, licht tot halfbewoLkt,
droog weer, matige tot lichte vorst
Terug te bekomen bij: D. Bartels.
Gen. Bothastraat 104, Schoten .bruin,
bontje; H. Horeman, Leidschestraat
139, brii; J. v. Essen, H. v. Alphen-
straat 29, mantelceintuur; J. B. Kan
O.I. Kade 22, ceintuur; W v. d. Put
ten, Voortingstraat 35zwarfc, dameshor
loge; Bleijswijk, L. Begijnestraat lj
hond (fox); Oudhof, L. Poellaan 6,
handdoeken; E. Prudon, Zuiderschool-
steeg 6, heerenhandschoen; J. de Koe
Lange Hofstraat 1, lorgnet'; D. Don
ker, Ursulastraat 14 rd„ ijsmuts; C.
Terwee, Assendelverstraat 40zwart,<
(zwart poesje); J. Pijpers Magdale-
nasteeg 7b, jongenspet: Wed. v. Zijl.
Zomervaart 137, reticule; M. Burger
Nassauioan 67 rd„ schooltasch met
boeken; J. Fransen, Ged, Oude Gracht
46, schooltasch met boeken; P. v.
Brummelen, Witte Heerenstraat 32/
vulpenhouder; P. Ueibt,. Steen-
straat 69.. rieten koffertie