3e winter komt HEERENF1JNGOED RECLAME-WEEK W8J GEVEN CADEAU ALBERTHEIJN s# DE SPAARNE-BANK HUIZING's ALLE BANKZAKEN Eetrsle Haarlemsche Sloomwasscherïj U wenscht onze prima kwaliteit Margarine RENTEVERGOEDING CHEMISCHE WASSCHERIJ VERVERIJ HAARLEM DEPOSITO-RENTE: H °l o prolongatie-koers H°lo Spaarboekjes met 4 pCt. Rentevergoeding En daarom zijn Halderon en Vondel zoo groot als dichters van het Heilig Sacrament, omdat zij dit alles, wat ik hier noemde, in hun werken hebben vereenigdhet wijsgeerige beschou wen, het theologische aanschouwen, het mystieke schouwen. Het is merkwaardig, hoe vooral de laatste tijden vruchtbaar zijn geweest aan voortbrengselen der Eucharistie- ve poëzie. Ik noem Felix Rutten en Albertine Steenhoff-Smulders, Hilarion Thaus en Willem SmuldersHuybers met zijn Christus Mysticus en Smoor met z'n Miskelk, allen tijdgenooten, warme vereerders van het H. Sacrament. Ik noem Schaepman, die in 1895 het Wonder der Heilige Stede bezong en zelden inniger gezongen heeft, en Eduard Brom, volbloed Amsterdam mer, die niet alleen in het jubeljaar 1895 maar tallooze malen de fijnstge- voelde, de teerst-blanke verzen heeft opgedragen aan het H. Sacrament. ïk noem vooral een trits van de grootstenVondel, Gezelle, Broere, Drie, waarin het heimwee naar het onsterfelijk schoone hun gansche leven heeft gebrand met verterenden gloed. Vondel opent de rij der Nederland- sche Eucharistische dichters met twee heerlijke werken: „Eeuwgetij der Heili: f;e Stede" en daarna met zijn uitvoerig eerdicht „Altaergeheimenissen," waar in de drie zangen de H. Johannes, de Aartsengel en de H. Paulus hem ko men onderrichten over Offerspijze. Offer eere, Offerhande. Niets wat in oude en nieuwe geschiedenis, in de geheele wetenschap van Vondel's tijd met deze stof verband hield of hij had het doorvorscht en bouwde zijn leer dicht op als een kathedraal. En gij allen weet het, en zoo er zijn die het nog niet weten, dan mogen zij het weldra weten door Broere's dithyrambe zelf op te slaan, hoe ook deze geniale man, Amsterdammer als Vondel, begenadigde wijsgeer en ziener werd opgenomen tot in de Hemelen bij het overwegen van het mysterie van het H. Sacrament. Zoo bracht ons de Eucharistisch poëzie niet naar „le Paradis Perdu," maar „le Ciel retrouvé." En God die hun werk ziet, en ziet, dat het goed was, laat in hun branden de zielen den troost van het volle azuur van zijn wijden, wijden hemel vallen, als eindelijke en algeheele bevrediging van hun onbluschbaar heimwee naar het Vaderland, naar de schoonheid, naar den vrede, naar dien vrede, die Vondel zag ontbloeien, toen hij in het stille Amsterdamsche Begijnhof ver zuchtte „Hier bloeit de boom des levens, dag aan dag. Hier rust de ziel van 't ijdele bejag. Hier toomt de geest het vleesch zijn dartelheden, Hier antwoordt God op zuchten en gebeden, Hier wischt hij af de tranen in den nood Hier leeft het hart in troost, hier sterft de doot." Meeting in het Stadion AHA BAKKER AMSTERDAM. KEI2ERSGR. 297 Hiermede berichten wij U, dat wij aan onze zaak hebben ver bonden een geheel speciale afdeeling voor hEERENFIJNGOEO. Wij leveren U een boord wit als sneeuw, stijf maar toch soe pel zonder eenige onnoodige slijtage, tegen scherp concurree- rende prijzen. Boorden, dubbele of enkele Manchetten, per paar Overhemden Andere prijzen naar evenredigheid. KAMPERSINGEL 56-58. TELEFOON 2070. KEURIG VERPAKT IN STUKJES VAN H POND, f 0 10 0.15 0 35 tot en met 28 October a. s. bij aankoop een pond Margarine 1 POND MOOIE TAFELR9JST van HAARLEMSCHE BANKVEREENIGING j HAARLEM - BLOEMENDAAL Sp&ardeposito (Spaarbanfctcclfcres fcf maximum 12500.—) 4 Men stelle aan bal- en avondschoei sel TWEE EISCHEN: namelijk, sier lijkheid en comfort. Voor beide eischen vindt U bevredi ging in onze uitgezochte collectie BALLY bal- en avondschoeisel. Wij bieden U keus uit satijn en suède in verschillende tinten, brocaat. doré en lak. GROOTE HOUTSTRAAT 42-44. HAARLEM Telefoon 2645 ANEPANG 16 GEN. CRONJÉSTR. 14 ZANDVOÖRT KERKSTKAAT 84 Winkels door geheel Nederland. BELASTINGADVISEUR -'f" -v.:.; r GROOTE HOUTSTR. 77 TELEFOON 1046 - 426 FABRIEK: BROUWERSVAART 74-84 6 maanden J. B. KROON VAN DIEST 1 maand 3 maanden 1 jaar vast 1 met 1 jaar opz. 5 °/0 De met veel gevoel voorgedragen rede oogstte een hartelijk applaus. De conclusies. Mgr. Bosman droeg vervolgens na een hartelijk dankwoord tot dirigent en uitvoe renden te hebben gericht, de volgende wenschen van het Eerste Eucharistische Congres te Amsterdam voor: lo. Met kracht wordt overal het dage lijks Mis-hooren bevorderd. 2o. Ten einde het dagelijksch kerkbe zoek zooveel mogelijk te bevorderen is het de wensch van het congres, dat de kerken alle dagen geopend blijven. 3o. Het is de innige wensch van het congres, dat de geloovigen in de gelegen heid worden gesteld om gemakkelijk le Communiceeren. 4o. De zorg voor vroegtijdig en veel vuldig communiceeren wordt aan de zorg van de geestelijkheid, ouders en opvoe ders bijzonder aanbevolen. 5o. Iedere groote stad hebbe, zooals Rotterdam, een kapel met Eeuwigdurende Aanbidding, de stichting van een bond van Aanbidders plan van den R.K. Vrouwenbond, afd. Amsterdam kome tot stand. 60. Het Christelijk huwelijk moet in de veelvuldige en dagelijksche H. Communie steun zoeken om de zware plichten van echtgenooten en ouders naar God's Wel behagen te vervullen. 7o. Mogen ook de heeren zangers door diepen eerbied bewijzen, dat zij de groote eer beseffen, welke hun deel is. 8. In iedere parochie wordt spoedig vol gens het verlangen van Z. D. H. Mgr. A. J. Callier een afdeeling van den Eucharis- tischen Bond opgericht. 90. H.et Hoogheilig feest van Mirakel van Amsterdam worde steeds meer door alle diacesanen meegevierd. lOo. De K. S. A. steune op en zoeke allereerst kracht in de H. Eucharistie. llo. In de hoofdstad worde weldra ge opend het Eucharistisch Bureau als Cen trale van intense Eucharistische actie. Een minutenlang applaus was de in stemming van het Congres met deze con clusies, waarna de schitterend geslaagde avond gesloten werd. LAATSTE DAG. De laatste dag, Zondag, begon met een Generale H. Communie en uitstelling van het Allerheiligste tot 's middags 12 uur. In de Kerk van den H. Augustnus werd te 8 uur een H. Mis met zang voor den Ned. R.K. Volksbond opgedragen, met Alg. H. Communie en Acte van Eerher stel. De pontificale Hoogmis. Te 9 uur droeg Z. D. H. Mgr. A. J. Callier in de schitterend versierde Cathri- nakerk een pontificale Hoogmis op, waar onder pastoor Huybers een roerende pre dikatie hield over de H. Eucharistie. De assistentie bij de H. Mis was als volgt: Presbyter-Assistens: Mgr. Th. J. A. Bosman; troondiakens: de ZeerEerw. hee ren L. Stolk, pastoor der Parochie van de H. Catharina, J. M. Lucassen, pastoor te Halfweg; diaken: de ZeerEerw. pater H. A. M. Ritselaar, te Amsterdam; sub diaken: de ZeerEerw. pater W. van Dijk. Verder assissteerden de WelEeerw. heeren kapelaan A. F C. van Noort te Voorburg; B. Roelvink, assistent te Delft, pater N. A. G. van Rijn, Amsterdam, pater H. J. Vonk, te Amsterdam, pater E. de Haas, te Am sterdam en B. F. Kosters, Amsterdam. Rond twee uur was het al vol op het IJsclub terrein, waar de stoet zich zou op stellen, om van daar naar het Stadion te trekken. Van. alle alle zijden kwamen de man nen, voor op de vaandels, aanzetten en eindelijk de schoolkinderen, die het mid dengedeelte van het groote terrein vulden. Even over half drie zet de stoet zich in beweging. Inmiddels is in de buurt van het Sta dion een verbijsterende menigte samenge komen. En nog steeds groeit de massa aan. Per tram, auto, fiets, komen ze aan, het overgroote deel vormen de voetgan gers. Om 3 uur werd het Stadion geopend, wat voor de politie eene aanmerkelijke verlichting van haar zware taak betaeken- de. Het terrein vóór het Stadion wordt daardoor eenigszins ontlast. Langzaam vult zich bet Stadion en tegen half vier zijn aan alle zijden de plaatsen vrijwel ingenomen. Bij het binnenkomen van Z. D. Hoogw. den Bisschop van Haarlem, vergezeld van Mgr. Bosman, weerklinkt een oorverdoo- vend applaus. Verder merken wij op in de bisschoppelijke tribune: den Zeereerw. heer L. Stolk, pastoor der St. Catharina- kerk, pater van Dijk, pater Slijper, de Maltheser Ridders: de heeren Speyaart van Woerden en Sloet tot Everloo, verder vele H.H. Geestelijken en Kamerleden. Ongeveer kwart voor vier komt de stoet binnen. Eerst de schoolkinderen, met hun ne geleiders en geleidsters. Straatsgewljze komen zij naar het middelpunt. Daarna volgen de mannen met de vaandels. Het is «en gewemel van tinten en kleuren, waarvan het effect nog verhoogd werd door het zonlicht. Om ©ven over vier spreekt d© lleer d© Wolf het openingswoord uit, eerst in de richting van de bisschoppelijke tribune. Het galmt over de tribunes; hij heet Monseigneur en alle Congres sisten welkom bij deze grootsche Room- sche demonstratie en opent deze met den gebruikelijken groet: Geloofd zij Jezus Christus! Het is een geweldig me ment: het Stadion, geheel gevuld rijst op bij het openingswoord, dat naar alle zijden uitgesohald wordt, door wel 40,000 kelen. Onder begeleiding van de Harmonie „Apollo" uit Hoorn zangen nu do kin deren het „Adoro te," eenvoudig on ont roerend. „Voci et Amicitia" laat daarop hooren „Quam dilecta" van Ph. Loots on „O Saorum Convivium" van Dr. O. Huigens, O.F.M. Hoe verdienstelijk uitgevoerd, klonk "t koor bij deze enorme verhoudingen wat zwak. Hierop heeft het Vaandet-défilé voor de Bisschoppelijke Tribune plaats, waar na de verschillende sprekers het gestoelte bestijgen, om het woord te voeren over H. Eucharistie en Sociale Actie. Rede mr. J. B. Botnans. Mr. J. B. Bonians sprak over „Eucha ristie en Sociale Actie." De Sociale Actie, aldus spreker, of schoon aanvankelijk bedoeld tot ver betering van het levenslot, is der mensch- heid wellicht vaker ten vloek geweest. Zij kreeg haar moderne gestalte in een eeuw van toenemende Godsnegatie, van groeiende stofvergoding. Zij bereikte haar doel niet, wijl zij steken bleef in het ondeugdelijk middelhet kunst matig aankweeken van bittere ontevre denheid. Zij vergat het Christelijk prin ciep. Ook wij, katholieken, zijn hieraan schuldig, daar we in den levensstrijd niet altijd hebben gedacht aan het waarach tige ééne levensdoel. Maar hebben wij gedwaald, heden kunnen wij ons voor nemen ons te verbeteren. De sociale vrede moet gegrondvest zijn op het Godsbe grip, het kinderlijk geloof en op de sociale rechtvaardigheid en opofferende Naasten liefde. Geen sociale vrede is er echter mogelijk, indien -wij niet in vrede zijn met ons zelf, en wij kunnen alleen in vrede zijn met ons zelf, wanneer we ons zelve weten te overwinnen. Onze hulp daarbij nu zij Christus in het Hoogheilig Sacrament. Mijne toehoorders I Wij allen, in ge meenschap van het sociale leven, moe ten nader komen tot God. Indien iets, dan is dit ons gemakkelijk gemaakt. Want God is te midden van ons gekomen in zijn oneindige liefde en bereidvaardig heid. Het is onze plicht als moderne kruisvaarders, als onvermoeide leeken- apostelen Christus uit te dragen tot de massa. Hoe kortzichtig is de wereld om dezen reddenden uittocht van den Christus in Broodsgedaante tegen te gaan door een Processieverbod. De Staat zelf, de wetten van den Staat, zijn de grootste tegenstreefsters van den socialen vrede. Maar gij, mannen vooral, hebt toch de Propaganda Christi, de stille daad, de daad van uw leven als navolging van Christus. Als de mensch verbeterd is, is de soci ale streving in goede banen geleid, is de sociale actie geen arena meer van bit teren strijd, maar een streven vol tevre denheid en berusting in den wil van den waarachtigen Heer der Wereld. Het is niet voldoende onze vergade ringen te openen en te sluiten met den Christelijlten groetGeloofd zij Jezus Christus, Jheen wij moeten leven in Christus,"omdat Christus leeft in ons en hoe zoude God's Zoon beter in ons kunnen leven, dan wanneer ons lichaam het tabernakel is, waarin onze ziel den grootsten Koning eer en lof toezingt Wij mogen ons niet door materialisme en socialisme laten afleiden, maar, wars van allen schijn, doch met goed begrip van inhoud, moeten wij het onkruid van de tarwe onderscheiden en de witte tarwe nuttigen ais ons dagelijksch brood, niet alléén voor het lichaam, maar als het Brood der zielen, dank zij God's wonder, opdat de gezondheid van lijf en ziel ons vorme tot wakkere strijders in de sociale actie, wijl wij, soldaten van Christus zijn, de zwaargewapenden van den Eucharistischen God. Rede kapelaan Wennen. Spr. begint zijn rede met een strophe voor te dragen uit Vondel's Altaer-Ge- heimenissen, waarin de dichter spreekt over de kracht van den Offeraar, voort komende uit de kracht der Offerande en hij Paus Urbanus vergelijkt met Caesar, en waarin de groote bekeeringl allerduidelijkst aantoont, dat de „ver zadiging der H. Misse" de uit het hoog heilig offer ontstane en volgende H. Communie veel meer invloed heeft op het wereldgebeuren dan de macht van Caesars zwaard, de macht van recht en kracht. Wanneer dan het eerste Haariemscne Diocesane Eucharistisch Congres, op zijn sluitingsdag, staat in het teeken van „H. Eucharistie en Sociale Actie" kan een woord hierover goed beginnen met Vondel's verzen, waaruit de meening blijkt, dat vrede niet anders mogelijk is dan door de H. Eucharistie, het liefde wonder. Heel de sociale actie, d.w.z. het op lossen van de sociale kwestie, vraagt niets anders dan vrede Vrede tusschen de verschillende vol keren, vrede tusschen de verschillende standen, en daardoor vrede in het bedrijf, vrede in het huisgezin Niet God alleen echter verlangt eendracht, ook de mensch- heid is doordongen van een onuitvoer baar verlangen naar vrede. De wereld beproeft vrede te brengen, zonder God, want zij versmacht naar vrede, die niet wordt verkregen, omdat men 't ware middel, Gods barmhartigheid, Gods liefde en Gods liefde gebod niet wil aanvaarden, doch zich blind staart op middelen, die de kiem van nieuwen strijd in zich be vatten. Onafgebroken heeft een strijd plaats op leven en dood, tusschen kinderen van één Vader, die in hoogmoed, elkander de plaats betwisten door de Voorzienigheid aangewezen, de strijd tusschen, wat men onchristelijk noemtwerkgevers en werk nemers. Deze namen alleen reeds geven den geest des tijds weer. Het koude con tract tusschen ongevoelige werkgevers en ontevreden werknemers, is 't hoogste wat men ter pacificatie heeft kunnen be reiken. Maar waar deze paeifieatie voort durend opdrijven der loonen, en krank zinnige winstmakerijen, van naamlooze vennootschappen heeft tengevolge gehad, blijkt eens te meer, dat de oplossing der sociale kwestie, dat de vrede niet te vin den is in menschelijke overeenkomsten, maar alleen in 't bovennatuurlijke, alleen in Jesus Christus onzen Heer. Wat zijn we dwaas, wanneer we, zooals zij die niet gelooven, dien vrede elders zoeken dan bij Jezus Christus, dan bij het Allerhei ligste Sacrament» In de H. Eucharistie, waarin Jezus, de oneindige Godszoon, ons de ware levenswijsheid leert, ligt de oplossing aller strijdvragen ook die op maatschappeiijk- economisch gebied Wij moeten bestrij den den hoogmoed, den wellust, de heb zucht, alles door Christus, door de H. Eucharistie. Wanneer patroons en arbeiders méér communiceeren, dan zou de sociale kwes tie spoedig zijn opgelost. De Eucharisti sche maaltijd wijst er op, dat allen één zijn in Christus, zoo als de tarwekorrelen tot een gebakken worden ééne Hostie, 't Patroon zjn van den een en het onder geschikt zijn van den ander, moet be schouwd worden in het licht der liefde en eeuwigheid. Daarom patroons, let niet enkel op winst, arbeiders niet enkel op loon maar allen moeten hun toevlucht nemen tot Jezus in 't H. Sacrament. Déar leert men, hoe de maatschappelijke verhoudingen moeten zijn, daar leert men inzien, hoe gemeenschappelijk over leg in 't bedrijf 't beste middel is tot de verbetering der economische nooden, dan wordt duidelijk, dat alléén de Jezus Eu- charisticus in staat is oplossing te brengen der soc. kwestie. Rede j. Smit. Spr. acht zich gelukkig, dat zijn wensch, welken hij koesterde sedert het Eucha ristische Congres te Keulen, waarvan hij den sluitingsdag bijwoonde, dat zulk een Congres ook eens in ons vaderland mocht plaats hebben, nu werkelijkheid is geworden tot groote beschaming van de pessimisten, die meenden, dat zulks niet mogelijk zou zijn, maar van den an deren kant ook tot hun groote vreugde, dank zij Gods goedheid en den onver- moeiden ijver van het bestuur van den Eucharistischen Bond, en zeker niet het minst van zijn doortastenden se cretaris Pater van Dijk. Spr. hoopt, dat dit Congres dan vele zegeningen mogen brengen en dat velen weer zullen gaan tot Hem, die zegt komt allen tot Mij en Ik zal u verkwik ken. Die zegenrijke gevolgen zullen, naar spr.'s meening, grootendeels afhangen van ons zelf. Daaraan zullen allen, on verschillig van welken rang of stand, krachtig moeten meewerken. Ieder voor zich moet in huisgezin of maatschappij, en niet het minst in het organisatieleven, uiting geven aan zijn daadwerkelijk Roomsche geloof. Daartoe op te wekken en aan te sporen op deze indrukwekkende bijeenkomst, is voorzeker de taak, door het Congresbestuur den sprekers van de zen middag opgelegd. Spr. heeft een oogenbiik geaarzeld, om hier te spreken over „Eucharistie en Sociale Actie," bevreesd als hij was, om zulk een verheven onderwerp te behan delen, maar die aarzeling was spoedig verdwenen, toen hij dacht aan het on afscheidelijk verband, dat moet bestaan tusschen de H. Eucharistie en de Sociale Actie. Als eerste voorwaarde voor een R.K. organisatie noemt spr. de behar tiging der woorden uit de „Rerum No varum," dat de godsdienst de veree- niging tot grondslag van haar regelen moet dienen. Wanneer we nu die voor waarden, door Leo XIII z.g. aan de R.K. sociale organisaties gesteld, aandachtig overwegen, zal dan nog iemand kunnen twijfelen aan het onafscheidelijk ver band tusschen de H. Eucharistie en de organisaties Is niet de H. Eucharisatie juist het middenpiunt van den gods dienst, die onze grondslag moet zijn Kan een organisatie naar waarheid zeg gen, dat zij den godsdienst tot haar grondslag aanneemt, zonder dat de leden vereerders zijn van Jezus in de H. Eu charistie Wanneer spr. nu zoovele uitingen ziet van godsvrucht en liefde tot Jezus in de H. Eucharistie, dan doet dat goed en stemt tot tevredenheid. Evenwel betreurt spr. het, dat er nog velen onder ons zijn, die niet genoeg door hun daden toonen, overtuigd te zijn van de plichten, die men ais R.K. ge organiseerde vrouw of man te doen heeft. Velen zoeken in hun ellende nog te wei nig troost bij Jezus in de Eucharistie. Spr. eindigde met den wensch, dat dit congres de zegenrijkste vruchten moge afwerpen, die we ervan verwacht hebben. Daarom spoorde hij allen aan, vaak de H. Mis bij te wonen en de H. Communie te ontvangen, om zich te voeden met het Hemelsch Manna, dat hen bij hun arbeid kracht en sterkte zal schenken, en hen vooral zal stalen in den socialen strijd, die zij op hun werk hebben te voeren. Zie vervolg pagina 3 hoofdblad. —■Ml IIIWIIIIIIW iuwniilfffBSh— en als ge 's avonds na het eten gezellig bij de schemer lamp zit. dan wordt Uw verlangen naar een stukje goede muziek weer sterker- Dit is de tijd voor Uwe gramophone. Het grootste genot geeft Uw gramophone U. wanneer ge zorgt voor afwisseling van nummers. Een stuk of vier. vijf nieuwe platen brengen een aangename afwisseling tusschen de oude bekenden van het vorig jaar. De nieuwe Columbia-platen verhoogen Uw genot aanmerkelijk. Hieronder vindt ge een klein overzicht van nummers, die overal me: genoegen worden gespeeld. OPERA-PLATEN 25 cM. S f 2.25. (dubbelzijdig), D 6507 Manon (Droom des Grieux) get. door H Drost D 6506 De Huzaren van Villars (Ach zwtjg toch) gez. door H Drost OPERA-PLATEN 30 cM. A f 3-25. (dubbelzijdig) Dl7069 Ada van den Vader (Traviata). gez doorCare!Butter D 17 i 20 Faust ie Acte (Niet vergeefs vorsch Ik na) gez door H. Drost VIOOL-NUMMERS 25 cM. a f 2.25. (dubbelzijdig) D 9048 Humoreske (A. Dvorak) Alfred tndlg D 9045 Czardas (Monti) i Boris Lensky VIOOL-NUMMERS 30 cM. a f 3.25. (dubbelzijdig Dl7117 Zigeunerwelsen (Sarasate)i Alfred Irtdig D 17085 La Lettre d'Amour (Valse Tzigane) - Boris LenskN DANSPLATEN 25 cM. f 2.25. (dubbelzijdig) 3120 Rio Nights (Waltz). Columbia Dans Orkest 3090 I'en ai marre (Fox-trot) <- Band from the Savoy Hotel DANSPLATEN 30 cM. f 3.25.. (dubbelzijdig) 859 Mon Homme (Fox-trot) Century Dance Orchestra A 5788 Alone at last (Waltz) Columbia Dans Orkest CABARET-PLATEN 25 cM. f 2.25. (dubbelzijdig); D 6451 Brief van een Moeder 9ez door Kees Pruis D 6532 De Nachtwaker 9**- door Henri Wallig P 6535 Het Bedelvrouwtje 9**- door Duo Hofmann 3132 Isle of Paradise (Waltz) Hawaiian Guitars en Xylophone In plaatsen, waar niet verkrijgbaar wende m^n zich tot den alleen-vertegenwoordigen Columbia LENS TE PR03EEREN? ONZE PRIJSNOTEERING IS: Merk C. C. per pond 40 ff O. Ff Ff 46 B. 56 ft A. f, tf 60 DEPOSITO dagelijks opei.chbaar lVs pCt. I DEPOSITO voor een maand vast 11 pCt voor drie maanden vast 4 pCt. I beneden prolongatiekoers voor een Jaar vast 4V2 pCt. met een jaar opzegging s pCt. NEEMT EENS PROEF MET ONS Bak- en Braadvet, verpakt per pond 44 Zuiver Rundvet 38 Delffa vet pak 55 Raapolie Liter 50 Boterolie 60 Slaolie fleschje 40 SCHOENENMAGAZIJN R. 1466 J# F| G. BODE, Oud-Ad.. Insp der Dir Jtfl. ZULa/cü, riaai em. - Zttdagen MAANDAGS, WücNSDAGS en VRIJDAGS i0—4. Alle avonden 7—9 uur VRAAGT PRIJS VOOR VERBOUWINGEN BIJ TIMMERMAN EN AANNEMER WOON- EN WERKPLAATS: RUIJSDAELSTRAAT 12 en 12A HAARLEM TELEFOON 3221

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1922 | | pagina 7