STADSNIEUWS IsANATOGEN Hit nummer bestaat uit 24 bladzijden, waaronder het Geïllustreerd Zondagsblad in 8 bladzijden. Zaterdag 27 Januari 1923 45ste Jaargang No. 14347 Van het Vaticaan. Baron van Wijnbergen voor de R.-K» Kiesvereeniging. Zenuwachtigheid verdwijnt Hei is te mooi Gevonden voorwerpen. De abonnementsprijs bedraagt voor Haarlem en Agentschappen: ?ei Kwartaal 3 25 ?ei Week0.25 Franco per post p kwartaal bij vooruitbetaling 3.58 Bureaux: Nassaulaan 49, Haarlem. Telefoonnummers: 1426, 2741 en 1748. Postrekening No. 5970. NIEUWE HAARLEMSCHE COURANT SINTE AGNES. Men bericht ons uit Rome: Telken jare vindt op. het feest van de H. Agnes, Maagd en Martelares, in haar Basi liek op dé via Nomentana een eigenaardige plechtigheid plaats. Gedurende de Pontificale Hoogmis, opgedragen door den Generaal-Abt der reguliere Kanunniken van Sint ,lan van Lateranen, worden twee lammetjes versierd met linten en bloemen dooi den celehrans ge wijd. De beestjes staan gedurende de Hoog mis naast het Hoogaltaar. Na de plechtigheid worden de lammeren door ceremoniemeesters van Sint Jan van Lateranen per rijtuig naar het Valikaan gebracht, waar do H. Vader de dieren zegent en streelt. Bij deze tweede plech- (igheid de Kanunniken var. Sint Jan van Lateranen. van de H. Agnes en de paters Trappisten, uit wier stal de lammeren voort komen, en eenige ceremoniemeesters tegen woordig. De sneeuwwitte dieren worden als dan vervoerd naar bel klooster nabij de kerk van de H. Cecilia, waar Zusters Benedictijnes sen de lammeren voeden en groot brengen. Van hun wol worden de palliums gemaakt, die gedurende een jaar Tusten op het graf van den H, Pelrus en die de H. Vader schenkt aan de Aaarsbisschoppen en aan sommige Bisschoppen. De Basiliek van de H. Agnes is jaarlijks deze lammeren verschuldigd aan het Kapittel van Sint Jan, h'elwellk als dienstdoende gees telijkheid van de eerste en hoofd aller kerken van Rome en van de wereld, het voorrecht heeft ze den H. Vader ter zegening aan te bieden. 'rijclagavond sprak do hoogwelgeboren heer baron A. I. M. J. baron van Wijn bergen voor een goed bezochte vergadering der R ,K. Kiesvereeniging te Haarlem. Nadat de heer Michielsen als voorzitter de vergadering met een kort welkomstwoord eD den christolijken groet had geopend en nadat door de vergadering afgevaardigen naar den Rijkskieskring Haarlem waren be noemd, kwam do spreker aan het woord. Uw bestuur, aldus de heer Van Wijnber gen, heeft mijgevraagd voor n een politieke reden te houden. Ik moet dus spreken over politiek, en ik zal dat gaarne doen, alhoe wel niet alleen hier te lande, maar ook elders de politiek de laatoto jaren een niet al te beeton naam hoeft, zich niet ver heugd in do algemeene belangstelling en bewondering. Pleit dat tegen de democratie? vraagt upreker Is het althans niet merkwaardig dat nadat inon jaren en jarenlang heeft gestreden voor rnedezrgring chan voor allen op politiek ter rein en die verkregen heeft, men cr niet evrrden mede is en dat zelfs de leider der aar tij, die zegt er 't meest voor. gestreden e hebben, haar in 1918 vernietigen wilde? Is dat niet het beeld van het kind, dat, moedwillig het spfeelgöed, waarnaar het ge vraagd heeft, kariot slaat, als het 't in be dt heeft? Zullen wij, katholieken, dat wellicht ziende, ons beklagen dat we hebben medegewerkt aan de verwezenlijking der politieke demo cratie en zelfs, werd ons de kans gegeven, die benutten haar te temperen? Wat spr. betreft, beslist: neen. De schaduwzijden mogen niet leidon tot hot vernietigen van hot vele goeds en ver volgens als op h don de politiek zooveel tegenzin verwekt hoeft, dan zullen we heb ben te bedenken dat zulks een gevolg !s van het tempo en don tijd, waarin de po litieke macht aan de grooto massa werd verleend, een gevolg hiervan is dat de groote massa, hetzij door genré -v volteende voor lichting. hetzii door gemis aan aandacht ha- harerzijds aan die voorlichting geschonken, in niet voldoende mate zich bewust is van do verantwoordelijkheid, aan het bezit der po litieke macht verbonden, niet voldoende is doordrongen van hot doel, dat most worden bereikt en waartoe de gegeven politieke macht slechts middel is. En is dat waar, dan is allereerste plicht voor iedereen, die daartoe geroe pen wordt, ons volk dat ook in te pren ten en voor ons, Katholieken, is t zoo veel gemakkelijker, omdat wij een zoo veilig compas hebben ook op politiek terrein. Maar juist omdat wij zeggen dat te bezitten, rust op ons zoo 'n zwaren plicht, zeker in een land als liet onze, waar we zijn in de minderheid, omgeven door tal van niet-Katholieken, die let ten op onze gedragingen en vaak meer dan uit eigen studie, uit onze hande lingen besluiten tot den inhoud van de Katholieke leer. Na er op gewezen te hebben van hoe veel belang het stembiljet is voor de belangen van Kerk en Maa'schappij en hoe het stembiljet aan zoo verschillende be langen wordt dienstbaar gemaakt, ook in ons eigen land, slipte spr. aan, dat o zoo velen goede wenken weten te ge ven, maar dat de practijk in het poli tieke leven zoo geheel anders is en zoo veel ongedachte moeilijkheden met zich brengL Het is niet zoo eenvoudig als 't wel lijkt. Wij kunnen echter den goeden weg houden, als wij aandacht blijven schen ken aan de vingerwijzingen en raadgevin gen va,n onze leiders, van de Pausen. Spr. wees op den schijnvoorsppoed in de laatste helft der 19e en het begin dm- 20e eeuw. Nooit was er zooveel vooruit gang. De eene uitvinding volgde de an dere; het wereldverkeer en daarmede het mil verkeer nam ontzaglijk toe. Het leek, zooals prof. Hijmans het eens uitdrukte, een lange St. Nicolaasavond. Wel ont brak er nog wat aan de verdeeling. Door sociale wetgeving werd er wel sinds de encycliek „Rerum Novarum' wat bijge werkt. Maar door de steeds grootere stof felijke welvaart, kwam er welstand in alle kringen van hoog lot laag, gepaard echter aan een menschelijkcn hoogmoed. Tc midden van dien hoogmoed sroes cn schijnbare stoffelijke welvaart, klonk locn het woord van Pins X: Alles herstellen in Christus". Dat woord was het laatste vermaan vóór; den oorlog. In de pas verschenen encycliek zegt onze Paus Pius XI: Toen dan ook Pius X als het ware door Goddelijke ingeving daartoe gebracht, als zijn devies aangaf „Alles tc herstellen in Christus", onder nam hij dat werk om den vrede te her stellen, wat daarna het leven doel we d ran Paus Bencdiclus XV. Dat woord van Pius X was ook het laatste vermaan tot liet staatkundig le ven, den oorlog voorafgaand, t Groo te middel dat de Paus aangaf was dat dor veelvuldige H. Communie, niet al toen voor volwassenen, maar ook voor wanneer gfl regelmatig Sanatoge* neemt Dit wordt door vfirittelijk* verklaringen I van ruim. 22000 amen bevestigd. Prol, Or. Nelsser te Breslao. schrijft? .Ik heb Sanatoge* als een teer goed Sreparaaf bij gebrek aan eetlust en energie, ij zenuwzwakte ent. leeren kennen."' j Het Zenuwsterkend Voedsel de kinderen. Het mocht niet baten. De wereldoorlog kwam en BemxLctus XV richtte zich direct tot de wereld en toon de aan hoe de wereld tot val was ge komen. Z.H. gaf de redenen d r ineen storting aan en ook de middelen tot opheffing. In vier punten worden in die, waarschijnlijk reeds weer vergeten encycliek, de redenen der ineenstorting der menschelijke samenleving aangege ven en als een der grondoorzaken wordt genoemd liet loslaten der christelijke be ginselen in de Staatkunde, ja, als de oorzaak die de andere vier oorzaken tot gevolg had. Voor alles deed de Paus een beroep op de christelijke Staalkunr'e. En daarom blijf ik het betreuren, al oefen ik niet gaarne critiek op een bevriend mi nisterie, dal de Regeering, nu bij de verkie zingen zoo Overwegend rechts was gestemd, naliet in de Troonrede eens in een frisschc voor alten verstaanbare taal uitdrukkelijk te zeggen, dat alleen een chistelijke Staat kunde redding kan brengen, daarmede ook in dit voornaamste opzicht een voorbeeld ge vend aan de wereld. En hier kan het, want in geen land der wereld bet zij met groo te voldoening geconstateerd werd de chris telijke staatkunde zoozeer benaderd als in ons land. 'I Is niet voldoende Ie vermelden dat het een twintig jaar geleden werd gezegd door Dr. Kuyper. We hebben nu een nieuwe generatie, die het ook wel booren mag. 't Moet herhaald worden en daarom zou spr. zoo gaarne hebben gezien dat dit kabinet het zou hebben herhaald. Dan zou er bezieling' zijn uitgegaan van dit kabinet, wat nu niet is gebeurd in die mate als spr. het gaarne bad gezien.' Voortgaande wees spr. er op dal Benedic- tus XV op de christelijke Staatkunde wees en Paus Pius XI ging daarmede voort in ziin encycliek libi Arcano Dei; de pas ver schenen encycliek. Spr. vraagt of bet voor de leiders van de Kiesvereenigingen niet een al lereerste plicht is de zoovele in die encycliek voorkomende passages, die lijn cd richting geven op politiek terrein, onder de aandacht der Kiezers te brengen en zoo dat ze door hen worden begrepen cn opgenomen? Spr. vraagt of het niet zaak is. dat de encycliek in studie wordt genomen. Als wii dat doen, is dat in algemeenen zin, de beste waarborg dat het nu goed blijft gaan op politiek Ier- rein. Tot heden is bet ons, katholieken, vrij goed gegaan, en het zou ondankbaar zijn fc k'a- gen nu nog pas 32 zetels werden behaald in de Tweede Kamer, bet groofste getal dat ooit verkregen werd. Maar zal men wellicht vragen: bleven u dan verborgen al die strubbelingen in de Katholieke partii, de laatste paar jaren? Helaas neen, die geven spr. zelfs veel zorg, zullen hem wellicht nog meer zorgen geven, maar zij die gemeend hebben hedenavond daarover voel van spr. Ie hooreri, zullen werdén teleurgesteld. Naar spr. meent wordt er reeds te veel over gesproken en gesche- ven, belgeen moet leiden tot oen pessimisme, waarvoor geen grond aanwezig is. Daarte genover acht spr. zich verplicht te spreken een woord van bemoediging en opwekking, te wijzen op bet vele goede dat er bii de R. K. wordt gevonden, opdat bij de honderdduizen den, die de Roomsche leer volgen geen ge mis aan noodig zelfvertrouwen ontsla. Daar om wil spr slechts dit weinige zeggen. Van de beginne af dat er snrnke was van een mo gelijke afscheiding beeft het bestuur en het is daarna gesteund door de vergadering heeft het bestuur dit standount ingeno- nen: waar de Katholieken hun staatkundigen invloed van zoo groot belang voor kerk en staat sléchts ten volle kunnen behouden, mits zij één blijven, is bet ons niet geoor loofd mede te werken om, of do verantwoor delijkheid mede to dragen voor verbreking, der eenheid, van welke ziidc of op welke wijze daartoe een voorstel worde gedaan. Zoo "was zijn gedragslijn, daaraan heeft het onveranderlijk vastgehouden, de kie zers hebben het verstaan en het gevoerd beleid heeft inet Gods hulp geleid tot goed resultaat, een resultaat, waarop met voldoening mag worten gevezen, wanneer we gadeslaan hoe het in andere politieke groepen gesteld is. M->ar onzerzijds word 't ook tot plicht gevoeld ons zóóveel mo gelijk op de hoogte te stellen van alle stroom in-on onder ons katho'ieke volk ook bij 't niet georganiseerde, stroomingen uit don aard dor zaak veto, waar do katholieke partij een ware volkspartij is, omva tend allo maatschappelijk© groepon en zich verheu gend in een groat aantal dag- en week bladen, ook niet alle een van zin om dan mot al die stroomingen rekening te houden, opdat do katholieke partij zij en blij vè een tehuis voor allen- Dat men zich in dat gezin dan oak zal hebben te rchik- ken, spreekt van zelf en geschiedt te ge makkelijker, naar mate do Roomsche geest er meer levendig is. Toch zal cr dan nog wol eens oen kibbelpartijtje zijn, maar de vors'an'ig© leden in het gezin zorgen dan, dat zulke zaken niet op-eblazen worten. Laat men 1st ook betrarii'en op po't ek torren. Men schopt geen tevredenhei 1 door alle groepen dan deze weer en dan gene wser te trachten te bevredigen. Maar men dient het juist© midden te ^hou den. Bii elk geschil moet men ook fc-ij ons niet aan do noodklok kleppen on den in druk naar buiten wekken" alsof er groot gevaar on hot heel wat erger is. dan het is. En dat zullsn we gemakkelijk doen, als we maar trachten te beleven de Encycliek. Spr. citeert dan de encycliek Ubi .Arcano Dei, waar de Paus als oorzaak voor het ontbreken van den vrolo aanvoert het ver laten van den Heer, het afdwalen van Christus, van God. Toen men afdwaalde van God en Jezus Christus, eter Ito de monsehen-maatschappij ineen. De les in den oorlog is door de mönsohen echter niet verstaan. „Zonder Mij, kunt gij niets doen", zei te Christus, ook tot de hoogmoedigen der 19e en 20e eeuw. Biedt de wereld niet het schouwspel alsof do hoogmoed na den oorlog toegenomen is? Spr. wees er op, hoe de Paus nog altijd van intemaliona'o bijeenkomsten wor t uit gesloten hoewel hij ©enerzijds do eènige kracht ter wereld is die voor dó hui dige ontwrich ing geen verantwoordelijkheid draagt eD anderzijds zijne positie en be- teekenis meer en meer toeneemt, waar steeds meer Staten-vcrtegenwoorJigers zon den naar het Vaticaan. Te betreuren is het nochtans, dat de diep© beteekenis van de les van don oorion aan do massa ontgaat. Zoo wordt de steking verkondigd, dat in den diepsten grond de oorlog was een strijd tusschen arbeid en kapitaal, waarin de arbeil heeft getriom feerd en waarom nu een period© aan breekt van. zegepraal voor den arbeid, waar bij dan gesproken wordt van meer roclit, van betere beginselen ten opzichte van den arbeid. In dit verband haalt spr. aan wat Jouhaüx namens het Internationaal Vak verbond op 10 Juli voor het Permanent Hof v. Justitie te 's-Hage over artikel 13 van het verdrag van Vewai-ios ge.eg i heeft. Hij verklaarde o.in. dat de stellers van art. 13 daarin een proclamatie hebben willen geven van de rechten 'van den arbeid, in den geest van de rechten van den mensch en bur ger uit de Fransohe revolutie. Wanneer wij dat overwegen, dan kunnen wij, dunkt me, de gedachte niet van ons afzetten, dal, tenzij dc christelijke geest alsnog gaat domineeren, de vierde stand zich opmaakt, even een s in grenzeloozen menschelijken hoogmoed, een werk tie gaan ondernemen, voorbestemd een zelfde lot te ondergaan als de bouw van menschelijkcn hoogmoed door de liberale bourgeoisie der 19e eeuw ondernomen en in Augustus 1914 met donderend geraas ten onder gegaan. Is dat zoo, dan is het meer dan ooit tijd om onzerzijds te toonen, dat onze Staatkunde, onze christelijke Staatkunde principieel cn essentieel daarvan onderscheiden is, dat we hebben onzen eigen weg. En de woorden van den Paus, geven daar alle reden toe, ons vermanend, dat de tot dusver na den oorlog ingeslagen weg niet de ware is. Als aldus de Paus de.Staten en regee ringen zich heilig en plechtig verbonden heb ben om zoowel in binnen- ais buitenlandscho aangelegenheden, de leerstellingen en voor schriften van Jezus Christus op te volgen, dan eerst zullen zij in hun eigen land een goéden vrede genieten, dan zal wederzijdsch verlrou- wen ontstaan en zullen geschillen als deze zich eventueel voordoen, vredelievend kunnen opgelost worden. Voor ons ligt in de woorden van den Paus een ernstige aansporing een christelijken stempel te drukken op de Staatkunde en alles weg te nemen wat met ware beginselpoliliek onvercenigbaar is, met name een belangen- politiek. Vele citaten in de Encycliek wijzen op dezen plicht. Spr. haalt er eenige aan, o.a. die waarin gewezen wordt op den invloed van den klassenstrijd. Onze politiek aldus spr. moet niet afgunst, haat, wantrouwen ademen, niet cr op toegelegd ziin zooveel mogelijk te bemacb tigen als men kan. t Intusschen moeten wij beken nen dat de belangenpolitiek ook geklopt heeft aan onze deur, wellicht reeds den voet bin nen heef gezet. Zeker wellicht krijgen wc naast onzen Staten-Generaal een sociale verte genwoordiging, doch dit heeft met de belan genpolitiek niets Ie maken. Deze word-ea bui ten de deur gehouden. En daartoe is noodig vertrouwen, die slechts kan leven in christelijke atmosfeer. Geleerd moet aan ons kiezerskorps dal in onze vertegenwoordigende lichamen de ver tegenwoordigers het algexneen belang moeten dienen. Te meenen dat dit de som is der spe ciale belangen is even onjuist als te oordeelen, dat men slechts eenige mcnschcn met muziek instrumenten naast elkaar heeft te zetten om een orkest te hebben. En dan maken de aanhangers der belan genpolitiek zich nog aan een tweede fout schuldig, n.l. deze: dat de belangen eerier bepaalde groep slechts goed kunnen worden behandeld door leden dierzelfde groep, een fictie, voortspruitend uit wantrouwen, inet waren christelijken geest niet overeen te bren gen. Het is ook feitelijk onjuist. Spr. wijst op de sociale wetgeving, die niet uitsluitend door en voor arbeiders, maar als onderdeel van het algemeen belang is tot stand ge bracht. Moeten enkele groepen dan worden uilge sloten? Geenszins. Persoonlijk betreurt spr. dal niet meer arbeiders, die werken op fa brieken, vertegenwoordigers zijn Sn offï- eieele lichamen. Het is foutief Ie meenen dat een lid van een bepaalde groep bij uitstek geschikt is de belangen van dien groep te behartigen. Daar- moet men nu steeds de beste vertegenwoor digers kunnen kiezen, hen, die zooveel moge lijk van het maatschappelijk gebeuren, zich kunnen indenken in de behoeften der ver schillende groepen. Op de tweede plaats moe ten de vertegenwoordigers onafhankelijk zijn, Hoe meer onafhankelijk zij zijn. hoe meer zekerheid er is dat zij in Kamer, Staten en Gemeeentcbesluur de algemeene belangen dienen. Als voorbeeld noemde spr. den beer Treub, die toen hij een betrekking aanvaard de, waarbij hij de belangen der werkgevers had 1e dienen, er zijn Kamerlidmaatschap aan gaf. Om een goed vertegenwoordiger te zijn, moet men niet in dienst staan van wel ken belangengroep of organisatie ook. Geon belangenpolitiek moeten wo hebben, maar een op onderling vertrouwen gebaseer de politiek, Pb afgevaardigden moeten het algemeen belang dienen. Hoe dan de can- didatenlijsten worden samengesteld is een wijze van uitvoering. Tot nu toe geschiedde dat in alle partijen vrijwel op dezelfde wijzs. Wellicht is er een andere methode 'denk baar. Onze kiesvereenigingen zijn heusch niet slechter bezocht dan bij anderen. Ook dat worde opgemerkt. Maar dit staat vast Het te verkrijgen resultaat zal nimmer be vredigend wezen, zoolang er door verschil lend© groepen door hun respectieve groepen- bril gekeken wordt, maar alleen dan wan neer men zich de vraag stelt of dit complex van personen waarborgen biedt dat het al gemeen belang zal worden behartig e daar bij die overwegingen zal laten gelden, op grond waarvan een beslissing voor algemeen belangkan gezegd worden gced te zijn ge fundeerd. Bekijkt men de zaak anders dan zal men nooit bevredigd worden. Hoe goed de eenheid in onze politiek is en welken groeten invloed wij kunnen uit oefenen door dio eenheid, trachtte spr. te dempnstreeren aan vier voorbeelden, nd. 't onderwijs, de koloniën, de huwelijkswetge ving en de sociale politiek in engeren zin. Elk dezer vier punten werkte spr. nader uit. Voor het onderwijs moot belangstelling blijven bestaan en we dionen onzo oader- wijswetgeving nog beter te maken. Over 'de sociale politiek in engeren zin zeide spr. dat men beweert dat dit terrein zoo moeilijk is om bij elkaar te blijven omdat er zooveel verschil van meening is. Toch dient de eenheid bewaard te wordon anders zal al gauw een groep bij de libe ralen, de andere bij de socialisten belan den, indien de beginselen uit het oog wor den verloren. Bij elkaar moeten we blijven om het juiste midden te houden, tegenover beide genoemde opvattingen, liberaal en so cialist, staan we principieel over. Ook op het terrein van den arbeid wordt de Slaat slechts toegelaten, niet als iets in zich zelf begeerenswaard, maar in zoo verre als en zoolang als noodzakelijk. Heeft niet uitdrukkelijk onze Minister van Arbeid gezegd dat hij haakt naar 't oogon- blik waarop de Maatschappij zoozeer ontwik keld zal wezen dat do noodzakelijke maat schappelijke ordening in handen dor Maat schappij zelve kan worden gelégd. De gewijzigde Grondwet biedt daartoe ge legenheid en van de grici lelijk© en juiste ontwikke'ing dar ool'ec'ieve arbeidsovereen komsten mag in die richting veel wordon verwacht. Te betreuren is 't daarom (lat zooveten de R. K. Vakbeweging verlieten, wijl zij juist moeten begrijpen dat hoe meer samenwerking en ties te spoediger een voor onze beginselen gewensehte maatschappij en ordening kan worden daargeste'd, waarbij de Staat zich steeds meer zal kunnen terug trekken. Zoo gaat ons beginsel duidelijk in and-re richting dan dat onzer tegenstan ders. In 't kort zette spr. uiteen hoe 't soms noodig kan zijn en was den arbeids duur van grospon der bevolking te regelen. Do Staat dient dat te doen, niet mot graagte maar omdat de maatschappij ze've zteh blijk baar niet helpen kan. Doch dan is 't ook duidelijk dat het ingrijpen ges^btelen most niet uniform, niet overal, maar daar waar 't noodig is, voor waar 't noodig, en zoo lang 't noodig is. We moeten in menschelijken hoogmoed ook niet vermoenen dat wij esn volmaakte Maa'schippij kunnen das e len. W i wet n dat de gevolgen van de erfzonde blijven, flat deze wereld is en blijven zal een oord van ellende, lijion en dood, en dat er der halve hier geen volmaakt geluk kan weren. I Wij znTen, krachtens ons beginsel, om anderen kijk hebben op den arbeid. Wij moeten den arbeid niet besehonwon a\s iets dat slechts morrend kan worden gedragen, dat zoo kort mogelijk moot zijn. Neen, wij weten, al mogen wij stroven naar een mcnschwaaxdig hos'aan, dat de arbeid ons is opgelegd als een s'raf. Wij moeten ook bedenken, dat alle maat regelen van den Staat niets zullen vermo gen, als er de liefde niet is, als alle maatre gelen niet' worden getemperd door de liefde. Wij moeten dat beginsel niet alleen met den mond belijden. De Rerum Novarum moet niet in stukken worden gesneden, maar ge heel gekend en nageleefd. Wordt er in ver gaderingen en in dagbladen wel genoeg ge let op onderlinge waardeering? Dat vraagt ons christelijk beginsel. Zetten wij de belangen-politick niet opzij dan wordt onze Partij weldra niet een R.rK. Partij, maar een Partij van R.-K. Naar aanleiding van een citaat uit de „Vrij zinnig Democraat", wees 6pr. er op, dat ze ker onze eenheid is van godsdienstigen aard, maar daarom is in het verleden de grond slag onzer R.-K. Staatspartij zoo hecht ge bleken en heeft zij èn voor haar zelf èn voor het vaderland het vele goede ge bracht, waarop met trots mag gewezen wor den. Verlaat men die basis om zich op eco- nomischen grondslag te plaatsen, dan is het gedaan met de beginselpolitiek, doet de be langenpolitiek haar intrede. Gewaarschuwd zij voor den eersten stap in die richting. Voorop zij gesteld het religieuse karakter der Katholieke partij, dan is T voortbestaan gewaarborgd. Ook de leden der partij ge waarborgd. dat zij niet in materieel vaar water verzinken. Spr. doet een beroep op de Katholieke Pers, dat eiken dag te herhalen. Dan zullen de belangen ook gediend worden in tijden van beroering als deze. Dan zal ook de band met de coalitie be waard blijven en ook de samenwerking. Spr. is optimistisch gestemd ten opzichte der R.-K. Partij. Hij vertrouwt, dat, met Gods hulp, zij haar traditie zal getrouw blij ven en ook in de toekomst' zal blijven werkzaam zijn tot heil van Kerk en Va derland. En waarom vertrouwt spr. dat? Omdat het overgroote deel der kiezers door en door Roomsch is en wil zijn trouwe zo nen en dochters der Moederkerk, wil aan vaarden het woord der Bisschoppen; zich niet 's avonds op vergaderingen tegenover elkaar zetten als zij 's morgens hebben aan gezeten aan één Communiebank. Spr. hoopt dat, gelijk in 't verleden, het in de toekomst zal blijven gaan, op voor waarde echter dat de Pers en de leiders het Katholieke volk principieel weten voor te gaan in woord en daad. Om dat te bereiken moeten wij niet steu nen alleen op menschelijke kracht, maar moeten wij tevens bidden. En daarom is het zoo goed dat onze priesters onze vergade ringen bezoeken, opdat zij dit groote doel ook in het H. Misoffer gedenken. Met een krachtige peroratie besloot spr, zijn rede» De heer MICHIELSEN dankte den spreker en wees o.m. op de groote verdiensten voor onze R.-K. Staatspartij van den heer Van Wijnbergen, Voor het debat gaven zich een viertal per sonen op. De heer CASTRICUM kan zich wel aan sluiten bij hetgeen dc spreker heeft gezegd. Hij is echter teleurgesteld en had wat an ders van den spreker verwacht, b.v. hoe de spreker met het algemeen belang overeen- brengt verschillende door de regeering ge troffen maatregelen. Belangrijke groepen der bevolking gingen achteruit. Nu is het wel ge makkelijk vertrouwen te vragen, maar dat vertrouwen moet ook gekweekt worden. Wil men vertrouwen in de Kamerclub heb ben,, dan dient men te weten welke motie ven er waren voor de 814 pensioensaftrek voor het spoorwegoersoneel, een loonsver mindering voor het P. T. T., dan dient men te weten of de politiek v. d. woningbouw ge rechtvaardigd is, dat de typografen van uit- keering werden uitgesloten, de onderwijs wet verslechterd, de uitkeering voor dc werkloozen verminderd. Hoe dcn'kt do heer van Wijnbergen over de verplichting van gemeentebesturen om te laten werken voor een uurloon van 40 cent, willen zij voor subsidie bij werkverschaffing in aan" merking komen. Dat is niet te rechtvaardigen en krijgt men daarop geen voldoende antwoord, dan zal spr. een motie indienen. De heer KEESEN kan ook de geheele lijn van het betoog van den spreker wel onderstree- pen, doch is eveneens teleurgesteld. Hij zet dat uiteen, maar zegt daarna toch ook te zijn te leurgesteld omdat hij niets gehoord heeft van spr. omtrent de door de Regeering genomen en niet genomen maatregelen. Waarom deed do regeeri.ng tot nu toe zoo weinig om de werkloosheid te verminderen en waarom talmde zij zoo lang met het beschermen onzer industrie. Het schijnt dat de Regeering hui verig is niaatingelen te nemen. Waarom weer de de regeering in Limburg dc Duitsche ar beiders niet? terwijl tienduizenden Holland- sche arbeiders in nood verkeeren? Waarom betrekt zij zelf waren uit het buitenland, b.v. de meubelen van ons postkantoor in Haarlem? Wat is dat voor politiek? Ook deze spreker laakt de bepaling dat bij werkverschaffing in Haarlem maar 40 cenlper uur, in Alkmaar maar 30 cent mag worden betaald. Verder gispte hij de houding der regeering ten op ziehtc van de typografie waarbij het collectie ve contract op !t spel stond, een instelling al leszins acceptabel voor katholieken. Van do molie-v. d. Tempel is nog niets uitgevoerd. De heer KERKVLIET wijst er op dat tot nu toe pogingen om een Volkspartij in Haarlem te stichten mislukten, maar, zou zij er komen, dan draagt daaraan de tactiek der regeenng schuld. Spr. wijst op de loonsverlaging bij spoorwegpersoneel en P. T. T., op het wegge gooid geld aan paleizen van postkantoren als in Haarlem en Heemstede. Dat wekt ontevre denheid; op den nood der werkeloozen, terwijl H. M. de Koning'n meer toelage kreeg. De ar beiders willen ook wel een snede brood heb ben. Ook deze spreker wees op de 40 cent uurloon voor werkloozen. Waarom hebben de Kamerleden Tróélsira de ooren niet gewas- kchen toen hij onze priesters en godsdienst aanviel? Spr. vraagt naar de meening van den heer v. Wijnbergen omtrent de pnbliek-rech- tcrlijke bedrijfsorganisatie. Do heer KAMERBEEK sluit zich ook aan bij de gehouden rede, maar is ook teleurge steld. Het is een academisch beloog geweest Spr. had meer practische lijnen willen zien uitgestippeld. Ook deze spreker stelde verschil lende vragen, o.m. over dc beperkende rech ten; over staatsd wang, over materialisme in de R.K. Vakbeweging en in hoever onze geeste lijke adviseurs daaraan schuld hebben, wat eigenlijk de bedoeling is van den heer v. Wijn bergen toen hij over vertegenwoordigers sprak, die meer speciaal het standenbelang beharti gen. Het voorbeeld van Treub acht spr. niet gelukkig. Die verwisselde een baantje van f 5C00 voor een van 100.000. cn noemde hem een politieke tinnegieter. Verder betreffen de het Middenstandsvraagstuk, vroeg spr. wat de regeering denkt te doen of naliet betreffen de de valutakwestie, vliegende winkels, het maiktvraagstuk en oneerlijke concurrentie; hi' wees voorts er op dat in Engeland de lage inkomens niet hier wet belast worden en ten slotte vroeg hij de meening van den heer y. Wijnbergen over medezeggenschap der arbei ders. Do heer VAN Wijnbergen <to debaters boantwoordende, kwam er allereerst tegen- dat in een R. K. vergadering iemand, zij het dan een politieko tegenstander, als po litieke tinnegieter wordt beitempeld. Spr. acht den heer Troub hoog en in een R. K, vergadering behoort zulk een uitdrukking niet thuis. Deze vergadering hooft bewezen dat, behalve het door spr. hedenavond be handelde onderwerp, nog velo ander© onder werpen hadden kunnen behandeld worden. Hij ie dankbaar voor do adviezen der spre kers, maar zij zijn allerminst volledig ge weest in het overzicht. Tal van hoofdzaken der regeeringspolitiek zijn niet genoemd b.v. niets over Justitie, Oorlog, Marine, Binnen- en Buitenlandsohe Zaken, Waterstaat, Ko loniën. Als men een overzicht gooft, tenzij men in een klein kringetje rondkijkt, moet men volledig zijn. Maar het was spr.'s bedoeling niet het geheelo Regeeringsbeleid te bespreken. Dat is ook niet mogelijk. Bijna elk der door de sprekers aangehaalde onderwerpen zou een gebeelen avond tor bespreking vorde ren. Spr. wil wel zeggen, dat het hem veel genoegen doet zijn red© te hebben gehouden, die hij gehouden heeft. Hij dacht wel dat er reden voor was als hij zzoo ziet wat geschreven is. Daarom is^ het heeft zich uitgelaten over de principieele zijde der politiek ziet. Spr. hoopt dat een moer principieele gedachtonwisseling meor .gewoonte wordt onder katholieken. Goon der sprekers heeft daaraan gedaan. Niemand heeft zich uitgelaten over do princeipieele politiek. Er valt veel te zoggen over me dezeggenschap in de bedrijven, over do werk loozenui tkeerin g. Mn ar wio daar be lang in stolt, stelle vragen aan hem, die daarvan volkomen op de hoogte is, b.v. Mgr. Nolens. Spr. wenocht de vergadering op peil te houden. Als op al de gedane vragen door iemand zou worden geantwoord op dit oogenblik, door iemand, die onmoge lijk van al die zaken volkomen op de hoogte kan zijn, dan zou er reden zijn hem voor 'n politiek tinnegieter te verslijten. B.v. do werkloozenuitkeoring is zoa moei lijk, dat zelfs Mgr. Nol ons spr. onlangs verklaarde, moeit© to hebben alios wat gepubliceerd werd cm dit gebied bij te hou den, en dan zou op de vraag van iemand die een arl(ikeltjo in een dagblad hoeft gelezen, afdiende geantwoord worden door iedereen? Men kan wel praten over christelijke naas tenliefde enz. enz. Maar mot enkel groote woorden komt men er niet. Zeg mij wat ,gij dankt svec ptjbliskrecMalüJsa boirijfcor Advertenüën 35 cents per regel. Bij contract belangrijke korting. Advertcntiën tusschen den tekst als ingezonden mededeeling: 60 per regel Vraag- en aanbod-ad» vertentiën 14 regels 60 cent per plaatsing; elka regel meer 15 cent bij vooruitbetaling. J Het is nog to vroeg om zulk mooi .wfcrt to hebben en al zijn wij stedelingen, ét danig mee in ons schik, do land- en txiin- man vindt dat er van Januari tot Moi nog zooveel kansen zijn óp eon naoht- vorstje, dat je eerder een hard hoofd ia het mooie weer moot hebben dan. plezier. Het is dan ook wonder-mooi. Nog geon winter gezien en reeds zit ten we, bij wijze van opreken, in 't voor» jaar. En wat het mooist is, ook de weer» voorspellers houden er den moed good in. Er is „zoo zeggen zij, allo kans dat we het met 'n zacht wintertje dit jaar does:, Buiten begint da natuur al stoutmoedi ge allures aau te nemen. Struikan en hoee ters beginnen or al bedenkelijk groen uit te zien en vertoornen do gevolgen van d« milde natuur. Over de bolletjes wordt niets dan goed gezegd. Ze staan er mooi voor, worden al losgedekt enz. enz. Alles wijst op een vroeg voorjaar. En dan te denken dat een, twee nach ten vorst al dat moois en al dio vreug de bederven kan. ganisatie werd door een der debaters in de vergadering geworpen. Is dat een vraag van verstandige menschea in een verstan dige vergadering? Deze persoon weet er wat van of hij weet er riiet van. Ala hij er wat van weet, dan weet hij ook dat spr. daarover een groote rodevoering heeft gehouden in do kamer en is de vraag dus overbodig. Dergelijke de batten in kiesvereenigingen hebben geen re sultaat. Men late de beantwoording van Troelstra gerust aan de kamerloden over. Die weten wel wanneer zij wol of niet moe ten antwoorden. De uitlating over de ci viele lijst van H.M. de Koningin vindt spr. in oen katholieke vergadering hoogst on sympathiek. De kwestie der vertegenwoordi gers van groepsbelangen had e^pr. zeer algemeen gesteld. Men moet niet iemand naar de Ka mer zenden om belangen van bepaal de groepen te dienen. De Middenstands» vraagstukken worden deugdelijker behan deld. sds zij op deze vergadering ge steld zij tl. Spr. is voorzitter van den Middenstan|dsraad en de Middens'and is tevreden over hem. Er zijn natuurlijk verschillende maat. regelen, die ons allen treffen of sommi gen in 't bijzonder. Maar we leven in een tijd van teruggang. Laten we toch Gods goedheid danken, dat ons volk, waarvan een deel zoo ontevreden is, nog betrekkelijk zooveel welvaart heeft, ver geleken 'bij andere volkeren, b.v. het Duitsche. Dat zijn wij Jegenover God ver plicht. Alle debaters waren teleurgesteld, om dat fcpr. het had over principieele poli tiek en uitsluitend daarover. Hieruit blijkt, twat 'n taak hier nog ligt voor do Katholieke iPers. De debaters hebben be wezen hoe noodzakelijk het is dat altijd op de beginselen wordt gelet. Spr. beslob met te zeggen, dat wij de mogelijIdiexl onder de oogen moeten zien, dat het in ons land nog slechter wordt en laat ons bidden, dat wij dat in onderworpenheid aan God kunnen dragen. De heer MICHIELSEN meent, dat ver der debat nutteloos zal zijn, omkiat in leider Ide grenzen der gcdaditenwisscling zuiver heeft gesteld. De heer KERKVLIET meent nog te moeten opmerken, dat de beantwoording van Iden heer v. Wijnbergen niet tao- lisch 'is te noemen. De hoer KEESEN zeade genoten te bebben van de rede, maar bii de debatten met een kluitje in 't riet 1e zijn gestuurd. Spr. had het niet over Marine enz., om dat hij zich beperkt tot het terrein, dat hij kan overzien. De 'heer CASTRICUM achtte ach niet voldoende beantwoord op het ,punt der werkloozenverzekering en diende een mo tie in. luidende als volgt; De R. K. Kiesvereeniging te Haarlem in vergadering bijeen in het gebouw „St. Bavo" op Vrijdag 26 Januari 1923, gehoord de ba» sprekingen; overwegende, dat het R. K. Volk bij even» tueele verkiezingen voor Staat, Gemeente o| Provincie, volgens den uitdrukkelijke® wen sell van het Doorluchtig Episcopaat, zij® stem zal uitbrengen op de candidaten del R. K. Staatspartij; van oordeel, dat aan die» wensch onafscheidelijk verbonden is de cou» sequentie, dat de R. K. Staatspartij en dieni Regeeringsvertegenwoordigers zullen handelep in den geest en volgens de voorschriften del R. K. Geloofs- en Zedenleer; van meening, dat het ingrijpen der huidig» Regeering in den economischen toestand, voor wat betreft het dicteeren aan de ge- meen lelijke overheid van loonen voor pro ductief werk, welke geheel in strijd zijn mef elk begrip van rechtvaardigheid en naasten, liefde, niet te verdedigen is; spreekt hare strenge afkeuring uit over het feit, dat dc Regeering dwingt productiet werk te laten verrichten, tegen loonen van 40 cent per uur en minder; en besluit deze motie ter kennis te bren-i gen van do Regeering en te publiceerea in de pers. I>o motie werd in handen gesteld van het bestuur om later to wordca behandeld. De heer MICHIELSEN sloot datömaL met 'een dankwoord de vergadering Terug te bekomen bij; L. Lagerwaard Duvcnvoordestraat 96, bontkraag; E. Eg- gink, Kloppersingel 119, bril; Politiebu reau Smcdestranl kinderflancl, kirsterpote- lemonnaie; A. Smit, v. Loosstraat 2. grijs wollen handschoen; J. Hayebont, Z.-B. Spaame 41, IIoll. Herdershond: C- v. Goch, v. Loosstraat 6. halsband met pen ning; W. II. Prins Emostraat 3, zwart wollen handschoen: Kennel Fauna Park- laan; kat, grijs met wit, gebracht door K. Budde, Zijlstraat 68 rood, Hond (air dal terrier) göbrselikjiClöl" UfiliUfi. St ,desljaa,fc

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1923 | | pagina 1