Hfe
Mm
lllll
tip-
Wm
i^Élk
EXTRA PINKSTERNUMMER VAN DE
i
m
IPlpMRliÉlP
ffe ilK'fSffife Mifa
m
m
w m
m
m&k
011®
:M0W «SIS ;mW'%
mm mm>
S|^' <OÈï (€W&#'
mm ^gp>- ^ItSr m:w>
'CfSI'
m
m
mm
«ail i
^gg 11|%
■M
mmmm
Jh.
#!)§0
WJ
p|i
ZATERDAG 19 MEI 1923
4Cste JAARGANG No, 1444Ö
aiii UcJ-uS:
\§^iTeï"¥:
jïFi\ ."fc
/Ban Ira?
r*
i&ïhiu
«MfV nsr-"^
^c'v^
PINKSTERVUUR
Nimmer meer openbaart zich
Gods grootheid en kracht on
der ons dan in den overgang van
verschillende tijdperken. In
een samenleving als die der
prille middeneeuwen was de
ketterij een uitzondering; heel
het volk verheerlijkte God in
zijn wonderheerlijke tempels
even vrij als in het openbaar;
heel het leven was vervuld en
gegrondvest op de zedeleer
van den zuiver christelijken,
den Katholieken godsdienst.
De volle schoonheid hiervan te
beseffen, bleef bewaard voor
de latere geslachten; de tijd-
genooten van die gouden
Roomsche eeuwen beleefden
hun geloof als de natuurlijkste
zaak ter wereld. De geeste
lijke worstelingen met al de
machtige verschijnselen, welke
aan een storm gepaard gaan,
al het schoone wat er is in een
strijd van goed tegen kwaad,
al het verheffende, gelegen in
een kamp om den triumf van
een Looger beginsel, was niet
hun deel.
In tijden van overgang tus-
schen twee geestelijk fel bewo
gen tijdperken voelen wij den
adem Gods onder ons, de goe
den aansporend tot volharding
in htm zwaren strijd, de afge-
dwaalden en ongeloovigen
prangend en voortzweepend
door een overvloed van ge
nade.
Zulk een tijd beleefde dc
wereld bij uitnemendheid bij de
komst van Christus, toeu Jezus
het teeken van Zijn Kruis op
aarde had gebracht in een
heidensdie wereld als de
groote tegenspraak met de af
goderij en zinnendienst van die
dagen, als een verwijt aan dc
verdierlijking van het men-
schelijk geslacht, als een steun
punt voor de diepgezonken,
maar nog goed willende
menschheid.
Aangrijpend is nog altijd
voor ons dat historisch oogem-
blik, waarin dc Heilige Geest
Gods op den Pinksterdag zicht
baar neerdaalde en die bron
van genaden en geestelijke
krachten deed ontspringen,
waaraan vele ehuwen van
christendom de rijkste levens
sappen zouden ontleenen.
Met welke een oerkracht be
zielde dc levende geest op dien
dag de eerste belijders van
Christus' leer, die uit moesten
gaan en het aanschijn der aarde
moesten veranderen.
Meer dan negentien eeuwen
oud en telken jare nieuw" is ons
het verhaal van dien omkeer
der beangste, ongeletterde,
bloode visschers, welke na
Jezus' Hemelvaart waren
schuil gegaan in een huis,
waarvan zij <(le blinden sloten,
biddend en afwachtend op
Gods beschikking over hen. En
als dan de Geest, door Chris
tus beloofd en door den Vader
geschonken, neerdaalt over de
biddende en bevende kleine
kudde, dan heeft die wonder
bare verandering plaats, waar
over niet enkel de toenmalige
inwoners en duizenden vreem
delingen te Jerusalem maar alle
volgende geslachten verbaasd
staan: dat ongeziene en onge
letterde mannen op eens, alle
.vrees afleggen, naar buiten
stormen, talen spreken, de
Schriften verklaren, een nieu
wen godsdienst en' een ver
heven zedcleer verkondigen,
Christus prediken en Dien ge
kruist!
Hoe treffend is ons dat ver-
terug aan die vrijmoedigheid,
waarmee de prins der Aposte
len optrad, om. den lof'te ver
kondigen van den Christus aan
diezelfde Joden, die Jezus
weinige dagen te voren had
den gekruisigd. Maar de Geest
ben? En ot) Zijn bevel werden
allen, die wilden gedoopt in
den naam van Jezus Christus.
Wonderbare werking van
Gods genade in duizenden zie
len! Hier staat alle menschen-
verstand stil; hier is geen lange
a
loop van dien wereldhistori-
schen Pinksterdag in de Han
delingen der Apostelen be
schreven: dat Petrus den mond
opende en aan de verbaasde
menigte leeraarde, hoe Chris
tus was aangesteld door God
als rechter over levenden en
dooden; hoe alle profeten over
Hem getuigden en dat allen, die
in Hem gelooven, vergiffenis
van zonden kunnen bekomen.
Met onsteltenis denken wij
Gods sprak door zijn mond,
want zie, terwijl hij sprak,
openden de Hemelen en de H.
Geest daalde zichtbaar neer op
allen, die luisterden naar
Petrus' woord. En als dan
Jezus' leerlingen zich ver
baasden, dat ook over de hei
denen de genade van den H.
Geest werd uitgestort, sprak
Petrus: kan iemand het water
'weren en hen niet doopen, die
den H. Geest ontvangen heb-
weg noodig om langs de open
baring der Schriften en de
redeneering van het verstand
op te klimmen tot het Godsbe
grip en de noodzakelijkheid
van God te dienen overeen
komstig Zijn wil en wet; één
straal van den H. Geest was
yoldoende, om honderden zie
len te verlichten en de harten
te doen ontgloeien, om zwakke,
zinnelijke menschen om te
vormen tot geloofshelden eji
martelaren, wier bloed hef zaad
zou zijn voor een de eeuwen
trotseerende en gansch de
aarde omvattende Kerk.
Hoe trekt dat eerste Pink
stergebeuren met zijn maje-
stueuse krachten en zijn gewel
dige omwentelingen ons, men
schen van dezen stormachtigen
tijd nog altijd aan! Maar al te
veel zijn wij geneigd om te
klagen over de stoffelijke ellen
de en geestelijke armoede, die
ons omringt. Wij zoeken om
hoog te komen uit den chaos,
welke ons na een krankzinni
gen oorlog is overgebleven.
Wij zuchten om de ontaarding
en verruwing der zeden, welke
na de bloedige menschenwor-
steling achter bleef. Maar wij
vergeten, dat in dien storm ook
Gods stem heeft geklonken en
thans veel luider tot velen
spreekt, dan in de jaren van
voorspoed en zoogenaamde
cultuur, welke aan dien oorlog
vooraf gingen. Den scherpen
toeschouwer kan het niet ont
gaan, hoe daar over geheel de
wereld een smachten naar hef
bovennatuurlijke is waar te
nemen; hoe in al die onrust om
ons heen heel duidelijk spreekt
het streven van het zoekende
schepsel naar zijn Schepper en
einddoel.
Een groote geestelijke wor
steling na tijden van brutale
godsverzaking en godslooche
ning, na een periode van hef
laagste materialisme, is begon
nen. En te midden daarvan
staat ongeschokt en rotsvast,
hoog opgericht en voor ieder
zichtbaar de Kerk, welke op
den eersten Pinksterdag vóór
negentien eeuwen geboren
werd.
Deze gedachte is sterkend en
troostend, zielsverheffend voor
ons, kinderen dier oude moe
derkerk; maar tevens herin
nert zij ons aan onze ont
zaglijke verantwoordelijkheid.
Zeker, de H. Geest kan, als op
den eersten Pinksterdag, on
middellijk inwerken op de har
ten en hoofden der menschen
en ze plotseling omscheppen
door zijn genadestralen. Maar
meestal gebruikt God Zijn
schepselen om anderen tot Zich
te trekken. Ook bij de geboorte
der Kerk was het aantal, dat
plotseling door de genadestra
len van den H. Geest geheel
werd veranderd, betrekkelijk
gering. De H. Geest dreef dio
herboren schaar Apostelen en
leerlingen naar alle streken
heen om met Zijn genade en
kracht en wijsheid het Evange
lie aan anderen te verkondigen.
En zóó blijft Gods genade im
mer onder ons werken.
Ook in dezen grooten tijd,
welken wij thans beleven, zien
wij de goddelijke zending der
Kerk weer lichtend uitkomen
tegen den donkeren achter
grond derjnenschelijke ellende,
van stoffelijke armoede en
geestelijke ontreddering. Rome
is het middenpunt van heel hef
gedachteleven, het teeken van
verlossing maar ook van tegen
spraak. Door de Kerk werkf
nog altijd de H. Geest in de
menschenharten. En wij, die de
onverdiende genade hebben
ontvangen van geboren te zijn
te
'""5 i
(C
Zxrr;t i «rj
\sj'v- ,w
!Cê vs$\
']3±£'
IK
<&Mi
'&UO j
,s->
K?'v\\
(6io
\t«6ULz
NIEUWE
GOURANT
DE PINKSTERPREDIKING
(Naar een schilderij van Fugel)
itwnoMO
«V i
XT