PRESBORG PRESBURG SPAAR'NËBANK m Dit nummer bestaat uit 24 bladzijden, waaronder het Geïllustreerd Zondagsblad in 8 bladzijden. msmnm WmSmm Zaterdag 27 October 1923 46ste Jaargang No. 14573 Leekepreekerl. £er week Ó.25 mmm De Vlootwet verworpen. DE HOLLANDSCHE NUCHTERHEID. Gevonden voorwerpen. 3EDERE Amsterdammer kent 8EDERE Haarlemmer zal loeren kénnen. CONTROLEERT U1TLOT1MGEN MET VOLLE GARANTIE TEGEN RENTE VERLIES BIJ EVENTUEEL VERZUIM SPAARBOEKJES MET4pCJ. RENTEVERGOEDING De Hongaartjes In Haarlem. DE NOOD DER DUITSCHE HUISMOEDERS. Londen een Leer- J. J. WEBER ZOON Opticiens Fabrikanten Koningstraat 10 Haarlem STADSNIEUWS. Voor Ü8 R. K. Weesjes. i2i/2-jarïg bestaan der St. Joseph Gezellenvereeniging. De abonnementsprijs bedraagt voor Haarlem en Agentschappen: Per Ivwa.rtaal 3.25 franco per post per kwartaal bij vooruitbetaling 3.58 Bureaux: NaSsaulaan 49 Haarlem. Telefoonnummers: 1426, 2741 en 1748. Postrekening No. 5970. Advertentièn 35 cents per regel Bij contract belangrijke korting. Advertentièn tusscben den tekst als ingezonden mededeeling op de le Pagina 75 ct., op andere redac tiepagina's 60 ct. per regel. Vraag- cn aanbod-advertentiën 14 regels 60 cent per plaatsing; elke regel meer 15 cent, bij vooruitbetaling De Vlootwet verworpen. De coalitie verbroken. De R.K. Staatspartij gebroken. Ziedaar de beteekenis van den dag van gisteren. Wie tot het laatste oogenblik weigerde te gelooven, dat de Vlootwet verworpen zou worden, heeft een te goed vertrouwen ge had in een derde deel van de katholieke Tweede Kamerfractie. De stemming over de Vlootwet ging immers om heel wat meer dan om een paar millioen meer of minder voor de -Marine. En wie de debatten goed gevolgd heeft, weet, dat de linkerzijde met deze wet een grof politiek spel speelde en dat de tegenstemmers hun stem niet lieten bepalen alleen door de mérites dezer wet. Zelfs van den heer van Schaik, wiens rede dan nog de meest zakelijke was ;van de Katholieke tegenstemmers, kan men toch moeilijk getuigen, dat hij zulke onover- komenlijke bezwaren had te berde gebracht, dat zijn geweten hem gebood tegen te stem men in plaats van zich te onthouden. Zijn repliek wijst daarop allerminst. 't Was daarom helaas zoo waar, wat de communist van Ravestein even vóór de stemming zeide: „Hedenmiddag zal niet alleen over deze iwet, doch ook over het behoud van de coa- jlitie worden gestemd. De beslissing over deze wet bevindt zich in handen van de (katholieken en eigenlijk in handen van één Kamerlid. De heer Van Schaik is de man, Om wien de geheele zaak draait. De beslis sing zal dan ook wel reeds gevallen zijn." i Het zou dwaasheid zijn om te trachten dit te verbloemen. De phalanx van tien Katholieke Kamerleden wist vóór de stem ming, dat zij de wet ging laten vallen en dat met deze wet de regeering zou heen gaan, de coalitie zou breken en de Katholie ke Staatspartij uit elkaar zou vallen. Men moet toch een kind in de politiek zijn, om in de combinatie van de tien Katholieke te genstemmers een toevallige groepeering te zien. Dat geeft aan de beslissing juist zoo'n groote beteekenis. De politieke redacteur ■van „Het Vaderland beeft er voor zijn doen tijdig voor gezorgd, dat na het vallen der beslissing geen pogingen zouden worden aangewend om de coalitie en de eenheid der R. K .Staatspartij te bewaren. De breuk in de rechterzijde en in de R.K .Staatspartij is nu klaar voor het geheele land. De tegenstemmers immers wisten wat er bil de stemming over de Vlootwet op het spel stond. Zij stonden voor de keus: de .Vlootwet of Behoud dezer rechtsche regee- ring, behoud der coalitie, behoud der een heid van de Katholieke Staatspartij. Immers, wanneer zij enkel maar bezwaar hadden te gen de Vlootwet, maar die andere bezwa ren grooter. hadden geacht, dan hadden zij van de stemming weg kunnen blijven en de verantwoordelijkheid van deze wet aan an- deren kunnen overlaten. Dat deden zij niet; zij stemden tegen, j, Verwonderen doet ons dit niet. Wij wezen j«r dezer dagen nog op, dat wij indertijd juist daarom ons zoo fel partij stelden bij de be faamde verkiezing voor Gedeputeerde Sta len van Noord-Holland, omdat wij daarin bij sommige aanstichters dier stemming ge vaarlijke politieke lendenzen onderkenden. Onze vrees heeft door deze stemming over de Vlootwet zooveel meer voedsel gekregen. Misschien zullen nu meerderen met ons bij ie leiding van een bepaalden vleugel der R. K. Tweede Kamerclub een vaste lijn zien, Aie moet uitloopen, zij het nu nog niet, dan toch in de naaste toekomst op een sa mengaan van Roomsch en rood, ook in de landspolitiek. XV. met de deur in huis en verstaan het niet, dat voor een verzoek een inleiding van een half uur noodig is. Wij zijn zoo spoedig ge neigd de complimenten over onzen persoon en ons huis, over onze vrouw en kinderen, over ons land of ons werk als vleierij te be schouwen, terwijl de buitenlander er niets listigs mee bedoelt, maar er door zijn volks aard toe gedreven wordt. En velen onzer landgenooten kunnen in den omgang met bui tenlanders nog wel wat lecren; met behoud van hun nuchterheid kunnen zij zich toch wel eens afvragen, of hun kortheid en stijf heid tegenover de zwierigheid van den bui- tenlandschen gast niet wat al te mager is en in diens oog spoedig lompheid en onharte lijkheid zal lijken; of daarvoor in de plaats niet een weinig meer levendigheid en gul heid komen mocht, wat waarlijk ook aan den omgang met eigen landgenooten geen schade zou doen. Wie zou beter tegenover „idealisme" en ..idealisten waarover wij den vorigen keer spraken, een pendant kunnen trekken dan een Nederlandsche leekepreeker, die niet enkel de Hollandsche nuchterheid spreek woordelijk weet over de geheele wereld, maar die in den landaard van zijn eigen volk, in zich zelf en in zijn omgeving overvloedige gegevens vindt om het verlangde contrast uit te teekenen. Houd het hoofd koel! blijf nuchter! ligt dat niet op onze lippen bestorven? Het is het wachtwoord van onzen Nederlandschen mond. Nu wij de laatste jaren zoo overvloedig gelegenheid hebben gehad om met buitenlan ders in aanraking te komen, nu het reizen, naar vreemde landen niet meer het voor recht van rijke menschen was; nu ons kleine land overstroomd is met alle nationaliteiten, nu zijn alle lagen van het volk in de gele genheid geweest om het eigen karakter aan dat van anderen te toetsen. En wederkeerig is de indruk versterkt, dat de spreekwoor delijke Hollandsche nuchterheid geen uit vindsel is van gelegenheidsbezoekers, zooals men het Hollandsche type tot vervelens toe uitbeelde met den wijdgebroekten Volendam- mer, maar dat de bezadighcid, de nuchter heid, wel degelijk ons nationaal kenmerk is. Tegenover den complimenteusen Fransch- man, tegenover de strijkages van den Ita liaan, tegenover de wijdloopigheid van den Zuid-Duitscher, de opbruischendheid van den Weener staan wij altijd met een kwalijk .verborgen glimlach of met een nauwelijks [onderdrukt ongeduld. Wij vallen liefst maar Maar wij zouden de nuchterheid stellen als tegenstelling tegenover het idealisme. En dan mag deze eigenschap bij een Nederlan der in wezen niet verschillen van dié van een buitenlander; er mag-slechts een uiter lijk verschil zijn. Wanneer 't waar was, dat onze volksaard ons bracht tot minder idealis me, dan zou dat waarlijk te betreuren zijn. Immers het zou beteekenen, dat wij onze zinnen veel meer dan andere volkeren zet ten op materieele zaken; dat wij voor hoogere levensuitingen, voor meer geeste lijke geneugten minder ontvankelijk waren. Gelukkig valt dit niet met redelijke gron den te bewijzen. Wel kan men zeggen, dat onze volksaard in een tijd van verval of van al te groote weelde tot «zóó platte levens vormen vervalt als maar zeldzaam worden waargenomen, dat dus de leiders van ons volk ten deze een zeer bijzondere taak heb ben te vervullen, maar de onbevooroor deelde kenner van zeden en gebruiken in vroeger eeuwen zal moeten toegeven, dat de uitspattingen in tijden van overvloed of de ruwheden in tijden van verval ten onzent slechts uiterlijk van andere verschilden; tegenover platheid en laagheid hier, staat geraffineer.d zedenbederf elders. Een leven zonder idealen we zagen het een vorige maal is een wandeling zonder uitzicht, een woestijntocht, een weg zonder einde. Dit geldt voor een volk, voor een gemeen schap, zoo goed als voor den enkeling. Wanneer nuchterheid van levensopvatting dus geworden is geld verdienen om het be staan te rekken en alle verdere edele gevoe lens uitsluit en afsluit, dan spreekt men beter van louter egoïsme en gevoelloos heid. Nuchterheid mag niet meer wezen dan een aangeboren of aangeleerde eigenschappen om zijn gevoel in toom te houden en zijn fan tasie te remmen, wanneer deze ons voort trekken op paden, waar de rede niet meer volgen kan. Wanneer onze verlangens sterk uitgaan naar een bepaalde zaak en allerlei gevoelsargumenten ons bestormen en een blinddoek vo:r onze verstandsoogeri binden opdat wij de moeilijkheden, de gevaren, de hindernissen op den weg naar het gc- wenschte doel niet zouden zien; wanneer droefheid ons lam slaat en onbekwaam maaakt voor geregelden prbeid; wanneer vreugde ons opjaagt en al onze vermogens in beslag neemt, dan moet de nuchterheid de zweep of de teugels pakken. In elke overmaat van gevoel, in iedere overdrijving is iets belachelijks. En 't is de verdienste van de gezonde nuchterheid om dat be lachelijke op het juiste oogenblik aan te toonen. Dat brengt ons weer tot rede, tot juist inzicht in onzen toestand; dat prikkelt tot nieuwen levensmoed of remt een dolle vaart; dat houdt terug van roekeloosheid en onvoorzichtigheid: zulk een nuchterheid is een onvolprezen, feilloos signaal op ons levenspad. Nuchterheid gaat vaak ook veel verder; h zooals wij een vorige maal spraken van ge boren idealisten, zoo zijn er nuchtere men schen. Gemeenlijk zijn zij moeilijker te on derkennen dab de idealisten, omdat hier vooral de schijn bedriegen kan. Zijn zij inderdaad de antipoden van de idealisten, zóó, dat zij voor alle ideaal onbevattelijk zijn, dat al het ideeële bij hen een spotlach wekt, dan zijn het beklagenswaardige maar ook gevaarlijke wezens, die men liefst maar moet vermijden. Zij bevriezen alles, wat in hun omgeving komt. Maar veelal want zij zijn zeldzaam is die nuchterheid in oor deel, dat beheerschte uiterlijke niets anders dan aangeleerde zelfbeheersching, èen sterk vermogen om eigen gevoelens binnen te houden, een critische geest, gescherpt vaak door veel levensstrijd, ervaring en teleur stelling. Gelijk de idealisten de trekkers zijn, zoo vormen zulke nuchtere menschen de veilige remmen in den dagelijkschen om gang. Laat onze bekende Hollandsche nuchter heid steeds blijken te zijn een deugd, voor hem, die de moeite neemt ons volkskarak ter nauwkeurig te bestudeerenl HOMO SAPIENS. moeten kunnen zien. Dan zoudt ge bemerkt hebben, hoe goed uw offertje was besteed geweest en wat heerlijk resultaat het had. Dezer dagen vroeg een der weesjes, of St. Nicolaas dit jaar weer kwam, maar ik moest met een schouderophalen antwoorden. Ik wist het immers niet? En toch zou ik zoo graag een antwoord gegeven hebben, dat het kind voldoening had geschonken. Zou katholiek Haarlem me niet eens willen hei pen, spoedig zoo'n voldoening schenkend antwoord te kunnen geven? Zouden Haar lem's katholieken niet ^ereid willen zijn, ook dit jaar weder een gift (zelfs de klein ste is hartelijk welkom) voor het mooie doei: een Sinterklaasfeest voor de weezen, af te staan? Komt, dat doet ge wel! Ge brengt ge luk aan die arme ouderlooze kinderen en op Giften, cok in natura, worden door den vader gaarne ingewacht. Zijn adres is Hage- straat 10. Terug te bekomen bij: H. v. d. Giesen, Paper.torenvcst 47, armhandhorloge; v. Gas teren, Jan Steenstraat 34, zilver beursje; S. Jelgersma, Westerstraat 77, groene cein tuur; Vrij, Lombardsteeg 5zw., pakjes enve loppen; N. J. Kipshagen, Melkboer ens teeg 1, gele herdershond; Bok, Voldersgracht 39, herdershond; Wiekamp, Pepijnstraat 1, hon denpenning; J. Kablou, Brouwersstraat 36, manchetknoop; J. Zuurendonk, Kolkstraat 12rd., kruisje van rozenkrans; C. Uriek, Hoofdmanstraat 58, witte kat; Borger, Kerk hofstraat 25zw., R.-K. Kerkboek; Scholten den Sinterklaasavond zult ge dubbel geluk- Nassaustraat 37, bruine heerenportemonnaie; kig zijn: vooreerst om het genoegen in eigen Boerec, Ged. Raamgracht 55A, licht gele buis en vervolgens, omdat ge dan weet, dat regenjas; F. Belterman, Bakenessergracht 40, ook in het Roomsche weeshuis pret en jool is schoengesp; B. Huyboom, K. Lakenstraat 6, zwart damestaschje. DIRECTIE s Mr. TH, WESTERWOUDT Snel en zeker werkend tegen Griep Ebeumatiek Influenza Hoofd- eo Verkoudheid Zenuwpijn Togal scheidt sterk het urine-zuur af en gaat zoodoende direct naar de bron der pijnen. Uit stekend werkend tegen slapeloosheid. Docr vele Doctoren en Klinieken ten zeerste aanbevolen. Bij alle Apothekers en Drogisten verkrijgbaar f 0.80 en f 2.ImD. A. J. AMEYE. A dam. 'BHS Deze week publiceerden wij reeds een be richt omtrent de audiëntie die onze Bis schop, Mgr. A. J. Cailie, Dinsdag aan een viertal van de Hongaarsche meisjes, die van wege het R.K. Huisvestings-comité in Haar lem en Omstreken werden geplaatst, ver leende, bij welke gelegenheid door een der kleintjes, de 11-jarige Szödy Ibolya, een toe spraakje tot Monseigneur gehouden werd, waarin zij namens de andere hier vretoe- mej. Schirilla Ro'zsika, die eveneens een korte toespraak gehoudenJiad, waarna allen Mgr.'s zegen ontvingen. Wij hebben van dit treffende groepje een foto kunnen nemen met de bloemenman, die de kinderen, die opgetogen waren over het bezoek bij „den vriendelijkcn bisscnop, met zijn mooie grijze haren en het prachtige gouden kruis op de borst," Z.D.H. aanboden. Van links naar rechts: Szödy Ibolya, vende Hongaarsche kindertjes Z.D.H. ervoor Csóti Maria, mej. Schirilla Rózsika, Némethi dankte, dat zij door Haar toedoen zulke lief devolle pleegouders hier gevonden hebben. Hierna onderhield Mgr. zich nog eenigen tijd met de kleinen en haar onderwijzeres, Adc'l Gaubek Borbala. (In hei Hongaarsch wordt de achternaam het eerst geschreven.) n.l. „Godsdienst-zin", „Arbeidzaamheid", „Eensgezindheid" en „Vroolijkheid". „Godsdienstzin," dat is het fundament, de onverwoestbare onderbouw der vereeni- ging. Zeer zeker, onze vereeniging heeft hare socialen beteekenis, ja zelfs dorst Dr. Cas- sianus O.F.M., op de Gezellendag in den Haag, Aug. '22 de St. Jos. Gez. Vereen, de mooiste socialen vereeniging te noemen die hij kende maar dankt zij dit juist niet aan haar „Godsdienstzin", want moet niet heel de socialen kwestie haar oplossing vinden in den Godsdienst. De Godsdienst is in de Ge zellen Vereeniging geen bijzaak maar hoofd zaak. Vandaar uit worden haar idealen uitge zet, vandaar uit beziet en leert zij ook de wer kelijke waarde van haar andere drie kern spreuken,. Het instituut van Geestelijke-Directeur of Adviseur is haar ten eenemale onbekend. De Priester neemt niet zijn plaats in als een nood zakelijke aanhang, als de regelateur die even wicht tracht te houden, zijn taak is verheve ner evenals zijn naam hij is de Gezellenvader Hij kan daardoor dieper doordringen tot zijn Gezellen en vruchtbaarder werk leveren. Een typisch en tevens ka:a':te i;tieke eigen schap der Gezellenvereeniging is haar fami lie geest. Evenals de Praeses de Gezellenva der is, zoo zijn de Gezellen elkanders broe ders, niet in naam, maar metterdaad. De intieme, hartelijke en vertrouwelijke geest, welke men vindt in de Gezellenver eeniging, ontmoet men bijna nergens anders. De getuigenis van vele en vooraanstaande mannen bevestigt dit. Liefde aan te kweeken voor den arbeid, de zedelijke waarde der arbeiders en het be sef daarvan te verhoogen het aanleeren van vakkennis harer leden, dit is de tweede spreuk omgezet in de praktijk. „God Zegene het Eerzame Handwerk ligt in deze kolpings- groet, welke de Gezellen elkander zoo dik wijls toesturen, met een heilwensch en tegelijk een program besloten Dat is de godsdiensti ge erkenning van de ver verheven waarde der arbeid, dat is een groet, die moest daveren over geheel de wereld en moest dringen in het oor der werkschuwe arbeiders en in het hart der werkgevers, welke hun arbeiders slechts als een stuk machine beschouwen. De „Eensgezindheid," zij blijkt reeds vol doende uit den familiegeest der vereeniging en de „Vroolijkheid" wordt beoefend op de Gezellenvereeniging in den geest van Roomsche Blijdschap. Met recht, èr mag feestvreugde zijn, na 12 Vs jaar werken met zulk een program, waar van de resultaten zoo tastbaar zijn. Hoe spoedig was niet de zaal aan de Zoete_ traat te klein, 't Was weer Praeses Caminada l I ll I We worden jn Haarlem wel eens voor preutsch en kleinsteedsch versleten, waar het betreft appreciatie van kunst en zedelijkheid. Maar nu is Londen, dat toch niemand voot een dorp zal aanzien, ons een leer geweest Men herinnert zich nog wel dat in de zalen der voormalige Sociëteit „Trou moet Bij7eken" eenige maanden geleden een ten toonstelling werd gehouden van anatomie Het z.g. anatomisch museum speculeerde op de lage instincten in den mensch en in het bijzonder de afdieeiinz van zekere soort ziekte was eenvoudig walgelijk. Het gebeurde niet zelden dat dames bij het zien van al dat gruwelijke flauw vielen en heeren schaamden zich om het bijzijn alleen al van dames. Toch heeft dat museum hier eenige dagen een massa belangstellenden kunnen trekken, totdat eindelijk op algemeenen aandrang ten minste het meest weerzinwekkende deel werd gesloten. Datzelfde museum schijnt dezer dagen in Londen zijn tenten te hebben opgeslagen, maar bericht de. .N. R. Crt" daar was de politie er spoedig bij om het te sluiten. Is dat niet een leer voor Haarlem om voor taan maar niet zoo krenterig te zijn in het weren van viezigheid? We behoeven ons in dat opzicht heusoh niet ..breeder van opvat ting" le toonen dan Londen en wal in Lon den niet door den beugel kan, had in Haar lem heusch geen schijn van kans behoeven te hebben om de massa onder schoonklinkende leuzen te vergiftigen, Barometerstand 10 nur v.m.: 750. Achteruit. OPGAVE VAN: Duitscbe vrouwen, die met milliardeu naar de markthal gingen, en terugkëeren, zonder voer zulk een bedrag het noodige te hebben kunnen bekomen. De Vader van het St. Jacobs' Godshuis verzoekt ons opname van Het- volgende: Daartoe in staat gesteld door de vele in gekomen giften, is den weezen in het St. Jacobs' Godshuis een heerlijk St'. Nicolaas- feest bereid kunnen worden verleden jaar. Gij hadt er op den avond van 5 Dec. eens bij moeten kunnen zijn geweest en die van vreugde stralende gezichten eens hebben l APRIL 19J1 OCTOBER 1923, i Met een intieme feestavond zal de St. Jo seph Gezellen Vereeniging a.s. Zondag haar 12%-jarig bestaan gaan herdenken, eerder ingezet xnet een goedgeslaagd Tridiutn. Verwonderd zal menigeen zich misschien afvragen of deze vereeniging al niet reeds meerdere jaren telt.En eenigzins is dit ook zoo. Vroeger vormde de Gezellen Vereeniging eer- onderdeel van de Vincentius -vereeniging. In April 1911 echter begon de Vereeniging een zelfstandig bestaan en sloot zich aan bij het Centraal Verbond van St. Joseph-Geze'ien- Vereenigingen in Nederland. Dit nu is het feit, wat thans herdacht en gevoerd wordt. Met recht mag zich de Gezellen Vereeni ging, gezien haar kort maar succesvol ver leden tot een luisterrijke feestviering opma ken. Een oogenblik mag zij even rusten en achter uit blikken even alle herinneringen de revue laten passeeren, want de arbeid, welke gedaan is, vormt een spoorslag voor het toekomstige. Veie oud-Gezellen zullen zich nog herin neren het kleine en sobere zaaltje aan de Zoe- testraat waar de aansluiting tot het Centraal Verband een feit werd. Pater Caminada werd toen officieel benoemd tot Haarlem's eerste Gezellenvader. Officieel benoemd, want in werkelijkheid was hij 't reeds al. Toen de vereeniging nog stond onder de bescherming van de $t. Vincentiusvereeni- ging, was hij al reeds de ziel der beweging en was hij vooral de initiatiefnemer om zich aan te sluiten bij den Kolpingsbond. Daar mede verrichtte hij een groote en grootsche daad. Het program van den groote handwerks- vriend Adolf Kolping, werd toen het program van zijn vereeniging. Terecht, een grootsche daad. Want hoe geeigecd is niet ais 't ware dit program voor onzen tijd. Zeggen dit niet reeds de vier kernspreuken der vereeniging HET PAARTJE. In de lerggestormde luchl, waaruit den panschen dag zware regens zijn gevallen, stond fel-gianzend de volle maan te pronken. Nu en dan nog dreef er eer. wolksüert voor bij, die wat-overstraald door het maanlicht een bruid geleek in grijs kleed en witten sluier. De maan stond: te pralen boven de gracht, overhuifd door zware, breed verlakte ol men, waaronder op een rij de lantarens, die diepe reflexen neerlieten in de donkerte van het water. 1 Langs de gracht schreden ze voort: de jon- geling, verregend vdtihoedje, een gabardine met ceintuur en glimmende gesp, fooekentaseh in de linker, met de rechter het meisje oru- strengeld, het vinnige vlechlje uüpiekend bo ven het mantelkraagje. Droomverloren, de ■hoofden naar dén gron.d als 'hindert hun het licht, slenteren ze voort, langzaam, uiterst langzaam, om het samenzijn te rekken, dat zoet schijnt en stil maakt, in do vage aan voeling van het voor hen nog nevelige my sterie der liefde. Van de tegenovergestelde zijde nadert een man, rijzig en forsch. Het zwarte silhouet van zijn hooge g' talie toekent zich scherp af op den verlachten straatweg. Als het twee- lal in het gezicht komt, slaat hij sUi. Zijn spiedend cog loert naar het jeugdig men- schenpaar. Zijn houding verraadt iets van herkennen. Ze naderen. Dan, als hij er zeker van is. dat het zijn dochtertje is, valt zijn zwaar geluid als een storende drukte in de ver laten straat: „Zou 't nog niet haast tijd worden voor je?" Des jongeiings hand glijdt ongemerkt weg, prijsgevend de teere omstrengeling. Ze slaan getweeën tegenover den man ,due zoo wreed de teere sfeer brak, waarin ze gehuld waren in dezen maanlichten avond. Zij, het hoofdje nog dieper ter aarde gebogen. Hi j, in schubt- bewuste zondaarshouding, verlegen peuterend aan zijn boekentasch, geheel onthutst door dit onverwacht intermezzo. Met kracht en klem eischt de vader, in die forsche taal van iemand, die opkomt voor een natuur-rec.ht, dat het kind hean onmid detlijk zal volgen. De ba arde! oo ze knaap licht bedeesd het verreg^pde hoedje en verdwijnt geruchtloos in de stille straat. De zware stem van den vader klinkt nog long na. Het dochtertje volgt gedwee. Roven degracht schatert coquet de maan maan.... STRIX, die 't aandurfde ondanks bijnajonoverkome- lijke moeilijkheden, om, geholpen door het ijverig bestuur en de hulp van Haarlems Katholieken een nieuw Gezellen tehuis te openen aan de Jansstraat En spoedig werd 't gebouwjplechtig ingewijd door niemand min der dan onzen Bisschop. Nu kon de vereeni ging haar vleugelen wijder uitslaan, nu kon zij nog meer dezen tot zich trekken. En zijkon dit niet alleen, maar deed dit ook. Velen, zeer velen die nog dagelijks God danken dat zij lid waren of zijn van hun dierbare Gezellen vereeniging. Gntegenzeggelijk heeft de ver eeniging eeu kern gevormd van degelijke vol-Roomsc-he mannen, die een steun zijn en een aansporing voor anderen. 't Zou op deze plaats te ver voeren, al dat vele gespecificeerd in herinnering tebren gen wat de vereeniging deed en meemaakte, evenals de namen te noeman van hen die zich verdienstelijk maakten. Trouwens aan de Gezellenvereeniging werkt men niet om genoemd te worden. Eén echter waarvan de herinnering zal blijven, zoolang de Gezellen Vereeniging blijft, wiens werk als 't ware geheel de Vereeniging zelf is, en waarvan de dankbaarheid ons dwingt die te noemen, dat is onze dierbare oud-Praeses Pater Caminada- Er is zonneschijn geweest en ook, (waarom het te verbloemen), tegenslag. Een korte blik echter op den toestand van heden zal ieder nopen te erkennen, dat de vereeniging nog een heerlijk gezicht voor de toekomst tegen lacht. De teek en school, ook al geeft deze nog zoo'n financieelen druk op de Vereeniging7, mag, en wordt ook, met eere genoemd. Dit jaar opende zij haar nieuwe inrichting met 280 leerlingen. De onderafdeelingen welke zoo'n mooi beeld geven van het wezen der vereeniging zijn: Retraiteclub „St. Clemens"; ont- wikkelingsclug „St. Justinus"; ziekenfonds „St. Raphael"; muziekvereeniging „Utile Dulci"; damclub ,.T. E. P."; zangclub „Zangcrsgezelien"; 7 Vioolcleb ,.St. Cecilia" en dc voetbalclub „Zwaluwen.' Zoo is aan de toestand na 12'A jaar van mooien en succesvollen arbeid. Moge onder GodS onmisbaren zegen het Kolpingswerk in Haarlem nog een heerlijke toekomst te gemoet gaan. Het ideaal der Gezellen vereeniging is datgene, waartoe enze neden- daagsche maatschappij moet worden terug gebracht. Moge 't haar niet ontbreken, zooals het dat ook voorheen niet deed, aan de sym pathie van Haarlem's katholieken. Het godsdienstig en maatschappelijk heil van ve len is de inzet van het heerlijke werk. Daar om dar- ook mogen vrij hopen en bidden dat de St. Joseph Gezellen Vereeniging bij het naderen van haar zilveren bestaanstijd reed» gouden vruchten moge plukken. »God zegene het eerzame handwerk!"

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1923 | | pagina 1