KERKBERICHTEN.
Liturgisch» Wsgwijisr,
KERK EN SCHOOL.
Aan ©nas© Legers
HH1S0UW m ¥I$SP«M.
KUNST EN KENNIS.
BENNEBROEK.
Oud-Katholieken en
Protestanten.
Een nieuw Missiehms in het
Aartsbisdom.
Een nieuw college der E.E. P.P.
Dominicanen.
Spoort ai Uw keimlssen
aan fena vtaag- en aaniiod-
actveHentias te plaatsen
In onsce slges
$aewwe Haarleissels® CoaraM
Longziekte en veepest.
Een orkestlid over Mengelberg.
MAART.
toegev ijd can de vereering van den H. Joseph.
N.B. Indien niet anders aangegeven wordt,
vis! iedere Mis Gloria en Credo, en heeft zij
prefatie van de Vasten.
16 ZONDAG. Tweede Zondag van de
Vaster.. Ev. Mt. 17 19 Gedaantever
andering des Heeren op den Thabor.
Mis Reminiscere 2de gebed A cunctis
3e Cmnipotetis (voor levenden en dooden)
Credo.
17 MAANDAG. Mis Vultttm tinim. 2e
geb»v. d. dag. Gloria.
18 DINSDAG. Mis In medio. 2e geb.
v. d. dag. Gloria. Credo.
19 WOENSDAG. Mis Justus ut paima.
G oria. 2de gebed v. d. dag (in de stille H.H.
Missen ook eed. v. het Hoogwaardig Sacra
ment van Mirakel te Amsterdam). Credo.
Prefatie v. d. H. Joseph laatste ev. v. d. dag.
20 DONDERDA.G. Mis Sacerdctes. 2e
gebed en laatste Ev. v. d. dag. Gloria.
21 VRIJDA.G. MisOs justi (van de
Abten). 2e gebed v. d. dag. Gloria laatste
ev. v. d. dag.
22 ZATERDAG. Mis Lex irrêpréhen-
sibih's. 2e en 3e geb. als Dinsdag. 4e v. d.
Paus.
O*. L. VROUW v. d. H. ROZENKRANS.
(Spaarne.)
ZONDAG De H.H. Missen zijn te 6. 7 en
9 uur half eir de Hoogmis 12 uur Catechis
mus half 3 Jongens-Congregatie 7uur
Lof en Lii-fens-meditatfe.
MAANDAG-avord half 8 Lof8 uur
Vergadering van de H. Familie.
WOENSDAG, feestdag v. d. H. Joseph
te 8 uur gez H. Mis 's avonds half 8 Lof
ter eerc van den H. Joseph.
RIJ D AG -a von d half 8 Oefening van den
H. Kruis-veg, waarna vereering der" Relikwie
var, het H. Kruis.
ZATERDAG-namiddag van 4 uur tot
half 10 gelegenheid tot biechten.
AARTSBR. DER H. FAMILIE.
(Afd. Spaarne).
Vergadering iederer. Maandagavond om
5 uur ir de parochiekerk van O. L. Vr. van
den H. Rozenkrans aan 't Spaarne. Voor en
na deze Vergadering gelegenheid zich als
lid op te geven in de bij-saeristie.
ZONDA.G 16 Maart. Alg. H. Communie
voor de 16delaatste sectie Aso. en Koor-
'fd.
PAROCHIE ST. JOSEPH.
ZONDAG de H.H. Missen te 7 uur, half 9
en half 11 7 uur Lof met Lijdensmeditatie.
De meditatiën zuilen gehouden worden door
den Weleerw. Heer Liihn.
DINSDAG om half 10 de H. Mis voor
Elis. Schoonman als lid van den R.K. Vrou
wenbond 's avonds van 6 tot 7 uur gelegen
heid om re biechten 7 uur Congregatie.
WOENSDAG St. Joseph, Patroonsfeest
der Parochie de H.H. Missen zijn als op
Zondag te half 11 Plechtige Hoogmis en
's avonds te half 8 Plechtig Lof met feest-
predicatie door den WelEerw. Heer J. Groen.
DONDERDAG Oefening voor de leden
der 3e Orde.
ZATERDAG om half 8 de H. Mis voor de
bekeering der zondaren in de kapel van het
miraculeus Mariabeeldna den middag
van 4 uur tot haif 10 gelegenheid om te biech
ten half 8 Lof.
Op Zondagen wordt het Allerheiligste
uitgesteld op het Hoofdaltaar en blijft dan
uitgesteld, niet gelijk ot> andere dagen tot
6 uur, maar tot na het Lóf.
PAROCHIE v. d. H. ANTONÏUS VAN
PADUA.
ZONDAG de H.H. Missen om kwart
/óór 7, 8 uur Kindermis, 9 uur en half 11
de Hoogmis. Coilecte voor den Pieterspen
ning. Om half 4 de Vespers.
DINSDAG om 7 uur uitstelling van het
Allerh. Sacrament. De gezongen Mis van
sur vervalt, om half 10 plechtige gezongen
Mis uit dankbaarheid door den Weleerw.
Pater R. Terstappen bij gelegenheid van
zijn 25-jarig Priesterschap. Van 2 uur tot
half 4 is er gelegenheid den jubilaris in de
Pastorie te feuciK-aren. 's Avonds half 8 Lof
ter eere van den H. Antonius en gebeden van
de Eroederschap.
WOENSDAG-avond hal? 8 Lof ter eere
nn den H. Joseph, waarna de oefening van
den H. Kruisweg.
VRIJDAG om 8 uur gezongen Mis.
s Avonds 8 uur 3e Meditatie over het Lijden
Mzes Jtee'vn Jezus Christus.
ZA i DAG van 5 uur tot half 10 ge
legenheid cm te biechten.
ZONDAG a.s. Aanbidding voor de leden
van den Eucharistischen Bond.
BROEDERSCHAP v. d. H. ANTONIUS.
VRIJDAG 7 uur H. Mis voor Helena
Roozen.
ZATERDAG half 10 H. Mis voor Wed.
Maria Hertdrika Michael Kok-Kavelaars.
ALLERHEILIGST HART.
ZONDAG te 7 en 9 uur de stille H.H. Mis
ser., te kwart vóór 9 za! de H: Communie
worden uitgereikt, te halt 11 de Hoogmis, te
h?.:f 8 Lof en 2de lijdensmeditatie.
DINSDAG half 8 gezongen H. Mis ter
eere van den H. Antonius het H. Sacrament
blijft ter aanbidding uitgesteld tot half 10
gedurende de uitstelling te verdienen volle
afiaat. s Avonds isail 8 Lof en van half 8 tot
ha.f 10 gèlegenucid om Katholieke lectuur te
bekomen.
WOENSDAG, feest van den H. Joseph,
te half 8 gezou; n H. Mis generale abso
lutie voer de ieden der Derde. Orde 's a-
vords te iuO: 8 Lof met oefeningen ter
eere van den H. Joseph.
v RijDAG te half 8 gez. H. Mis ter eere
van net H. Hart, 's avonds half 8 oefening van
der. H. Kruisweg.
ZATEED, .G-namiddag van 5 uur tot
haif 10 gelegenheid om te biechten.
Derde Orde.
De maandelijksche vergadering za! niet
Woensdag a. s., maar Donderdag a.s, plaats
'lebben, 's Avonds te 8 uur.
Eerherstellende Communie.
Zondag 16 Maart, te 9 uur de K. Mis voor
Mej. Jansk; Breeuwer:v. d. Laan.
ZIEKENHUIS ST. JOANNES DE DEOr
ZON DAG 16 Maart. Óm half drie uu.
c. voor doofstommen, waarna predfeatie,
AMSTERDAMSTRAAT.
ZONDAG de H.H. Missen te 7 uur, liali
en te ha 11 de Hoogmis. Om 7 uur Lof
en lijdensmeditatie.
Maan;..-.? U,u vergadering der H. Familie,
afd. mannen.
DIuiSDAG om 7 uur Lof ter eere van den
H. .Hntomus.
W ön.N SDAG des morgens 7 uur gezongen
H. Mis, om uur Lof en preek ter cere van
den H. Jozef.
DONDERDAG om 7 uur Lof ter eere van
Fet Aiierh. Szciament,
VRIJDAG om 7 uur oefening van den H
Kruisweg.
ZATERDAG van 4 uur tot half 10 gele
genheid om te biechten.
ST. BAVO.
Kathedraal.
ZONDAG de ,H.H. Missen om 6 uur,
kwart voor 8 en 9 uur. Om half 11 de Hoog
mis. Om 7 uur Lof met Lijdensmeditatie,
voor het Lof het Rozenhoedje.
MAANDAG om half 8 Lof met Rozen
hoedje voor de Geloovige zielen.
DINSDAG om half 8 de H. Mis voor
Maria Kosters als lid der Broederschap voor
de geloovige zielen.; 's avonds van 6 uur tot
half 8 gelegenheid om te biechten.
WOENSDAG, Feestdag van den H. Jo
zef, Generale absolutie voor de ieden dei-
Be Orde, om half 8 H. Mis aan het rfanzè-
altaar, voor de levende en overledene leden
van de R. K. Middenstands Vereeniging,
afd. Ha lem. Om 8 uur Gezongen H. Mis
's avonds om half 8 Lof met gebeden ter eere
van den H. Jozef.
DONDERDAG om 7 iTtir H. Mis voor Pe-
tronella van den BergVan 't Nederend, als
lid der Broederschap voor de geloovige zielen.
VRIJDAG om half 8 oefening van den
Kruisweg.
ZATERDAG om half 8 Lof met Rozen
hoedje.
PAROCHIEKERK H. LIDUÏNA.
ZONDAG 2de Zondag van de vasten,
half 8 Vroegmis, 9 uur de 2de H. Mis, half
II de Hoogmis, om 7 uur Lof en Vastenme
ditatie door den Weleerwaarden kapelaan der
Parochie.
Voor het pachten van plaatsen in de kerk
wende men zich Schoterboschstraat 6.
In de week de H.H. Missen om half 8 en
kwart over 8.
MAANDAG-avond om half 8 Lof ter
eere van de H. Liduina met vereering van de
Rele kwie.
WOENSDAG, feest van den H. Jozef;
's morgens om 7 uur Gezongen H. Mis met
uitstelling van het H. Sacrament en 's avonds
om half 8 plechtig Lof ter eere van de H.
Jozef.
VRÏJDAG-avond om half 8 de oefening
van den H. Kruisweg.
ZATERDAG half 1 biechthooren voor de
kinderen en van 5 tot 9 uur gelegenheid om
te biechten.
ATTENTIE Alweer hartelijk bedankt
voor de goede gaven, mij deze week ge
bracht hoor, ongeveer dertien gulden; zoo
wordt de Vasten niet kwaad voor m'n Kerk
en U maakt zich verdienstelijk hoor. Nu
deze week een extra offertje hoor, omdat
we deze week St. Josef vieren.
Met hartelijker, dank en warme aanbe
veling
C. BROUWERS;
Pastoor.
ST. ELISABETH EN BARBARA.
ZONDAG. Heden algemeene H. Com
munie voor de leden v. h. Jongenspatronaat
en v. d. Vrouwenbond. De H.H, Missen
te half 6, te kwart over 7, 9 uur en te half
11 de Hoogmis. Half 1 catechismus. Half 7
Lof en Lijdensmeditatie.
In de week de H. H. Missen te 7 uur, te
kwart over 8 en 9 uur. -
MAANDAG. Om 8 uur Congregatie der
H. Familie.
DINSDAG. Om half 8 Lof ter eere van
den H. Antonius.
WOENSDAG. Feestdag van den H. Jozef,
ten 9 uur gezongen H. Mis, half 8 plechtig
Lof ter eere van den H. Jozef.
DONDERDAG-avond om half 8 Lof ter
eere van het Allerh. Sacrament.
VRIJDAG. Te half 8 Kruisweg.
ZATERDAG. Gelegenheid om te biech
ten van half 8 tot half 10 voor de kinderen
en ouderen. Van 4 uur tot 5 uur voor de kin
deren. Van 5 tot half 10 voor de ouderen.
De H.H. Missen voor de overleden fami
lie en tot intentie dergenen, die in de bus
voor de Geloovige Zielen geofferd hebben:
Maandag, Dinsdag en Vrijdag kwart over 8.
AARTSBROEDERSCHAP v. O. L. VR.
VAN ALTÏJDDURENDEN BIJSTAND.
DONDERDAG 9 uur H. Mis voor mevr.
Alida Kloes, geb. Duin, als lid der Broeder
schap.
VRIJDAG. Om 9 uur H, Mis voor de
leden.
AARTSBROEDERSCHAP DER
H. FAMILIE.
MAANDAG. Om 8 uur Congregatie.
Vóór en na dé oefening kan men zich
als aspirant opgeven bij den Directeur of bii
een der prefecten.
ZANDVOORT.
ZONDAG de H.H. Missen te half 8 en 10
uur 3 uur de Vespers met rozenhoedje
half 7 Lof met meditatie.
DINSDAG 's avonds om 7 uur het Lof
ter eere van den H. Antonius met rozen
hoedje.
WOENSDAG 8 uur gezongen H. Mis eri
van 7 uur feet Lof ter eere van de H. Jozef.
DONDERDAG-avond 7 uur oefening
van den H. Kruisweg.
ZATERDAG van 5 tot 8 V uur gelegen
heid om te biechten.
HEEMSTEDE.
ZONDAG kwart, voor 7, 8 uur en kwart
over 9 stille K.H. Missen, half 11 Hoogmis,
's Avonds half 7 de Meditatie door den
ZeerEerw. Heer v. d. Pavoordt.
WOENSDAG, feestdag van den H. Jozef,
haif 9 gezongen H. Mis, 's avonds 7 uur
Lof met predikatie.
DONDERDAG half 8 gezongen H. Mis,
eere v. h. H. Sacrament des Altaars, 's
Avonds 7 uur Lof.
VRIJDAG-avond 7 uur oefening van den
H. Kruisweg.
AERDENHOUT.
ZONDAG 8 uur de Vroegmis, half 11 de
Hoogmis, 3 uur Lof met Lijdensmeditatie,
door den Weleerw. Heer P. Kemper, Kape
laan te Ovcrveëa.
DINSDAG half 8 Antonius-Lof.
WOENSDAG Feestdag van de H. Jo
seph, kv art over 8 gezongen H. Mis. half 8
Lof ter eere van den H. Joseph.
VRIJDAG half 8 oefening van den H.
Kruisweg.
ZATERDAG om kwart over 8 de H. Mis
in cie Maria-kapel ter van O. L. Vr. v.
Altijdd. Bijstand. Eiechtnooren van 34 uur
en vervolgens van 79 uur. Te half 8 Maria-
Lof.
OVERVEEN.
ZONDAG de H.H, Missen te 7 uur en
half 9, te 10 uur de Hoogmis met predikatie
Te 4 uur meditatie over het Lijden des Hee
ren.
WOENSDAG te half 9 gezongen H. Mis
des avonds te half 8 Lof ter eere van den H.
Jozef.
Gedurende de week na de H.H. Missen
het Gebed van den H. Joseph,
VELSEROORD.
ZONDAG, de le H. Mis om 7 uur, de
Kindermis om half 9, de Hoogmis voor de
weldoeners van het klooster om 10 uur. Om
half 5 patronaat voor de meisjes om 5 uur
voor de jongens v. d. le afd. om half 7 Lof
en lijdensmeditatie, daarna patronaat voor de
jongens van de 2e afd.
Door de week zijn de H.H. Missen kwart
over 6 voor de -Weldoeners van het klooster,
om 7 uur en kwart over 8.
DINSDAG, de le der 13 Dinsdagen die
het feest van den H. Antonius voorafgaan.
Op elk dier Dinsdagen volle aflaat op de ge
wone voorwaarden. Des avonds om half 8
Lof.
WOENSDAG, feestdag van de H. Joseph
Generale absolutie voor de leden der 3e orde
en volle aflaat. Om 7 uur gezongen H. M s,
om 8 uur de Kindermis en des avonds om
half 8 Lof.
VRIJDAG-avond om half 8 Rozenhoedje
en Kruisweg.
ZATERDAG volle aflaat wegens het feest
van den H. Benedictus, Bisschop en Belijder
onzer Orde.
De gebeden worden verzocht voor Dignus
de Feber die met de laatste H.H. Sacra
menten der Stervenden is voorzien.
VELSEN-DRIEHUIS.
ZONDAG, 7 uur Vroegmis, 10 uur Hoog
mis ook te half 9 wordt de H. Communie
uitgereikt, kwart voor 2 catechismus half 3
Lof en Lijdensmeditatie.
DINSDAG 7 uur Maria-Congregatie.
WOENSDAG half 7 Lof ter eere van den
H. Joseph.
DONDERDAG kwart over 8 gez. H. Mis
ter eere van het H. Sacrament.
VRIJDAG half 7 Kruisweg half 4 biech
ten voor de kinderen van de laagste school-
kicissc*
ZATERDAG Biechthooren van. 4—8 uur.
ZONDAG, Eucharistische dag. Om 7 uur
en half 9 gelezen H.H. Missen. Om 10 uur
Hoogmis, waarna#Catechismus 1ste iaar om
3 uur tweede jaar om 5 uur Lof met lijdens
meditatie (39).
DINSDAG gelegenheid om te biechten
's morgens tot 10 uur en na den middag om
49 uur.
WOENSDAG, plechtige viering van het
patroonfeest, om 8 uur H. Mis 10 uur Hoog
mis (coliecte). 's Avonds om half 8 plechtig
pontificaal Lof te celebreeren door den Hoog-
Eerw. Heer Mgr. M. P. J. Möllmann, Vica
ris-generaal van het Bisdom, feestpredikatie
t; houden door den Wel Eerw. Heer J. Been
akker kapelaan, te Delft (lied 66).
VRIJDAG 7 uur Oefening van den H.
Kruisweg en Vereering der relikwie van het
H. Kruis.
ZATERDAG van 4—8 uur gelegenheid om
te biechten.
BLOEMENDAAL.
ZONDAG. De H.H. Missen te 7. en 9 uur
Om half 11 de Hoogmis. Schaaicollecte voor
de St. Pieterspenning. Om 7 uur Lof met Lij
densmeditatie.
MAANDAG. Om 12 uur Catechismus.
Om half 8 vrije Kruiswegoefening, stil be
zoek.
DINSDAG. Om, half 8 vrije Kruisweg
oefening. Om 8 uur Maria-Congregatie.
WOEiNSDAG. Feest van den H. Joseph
om half 8 gezongen H. Mis 12 uur Cate
chismus om half 8 uur Lof met preek.
DONDERDAG. Om half 8 Lof ter eere
van het H. Sacrament.
VRIJDAG. Om 12 uur Catechismus om
half 8 Kruiswegoefening en Vereering van de
relikwie van het H. Kruis.
ZATERDAG. Om 12 en 2 uur Catechis
mus om half 8 Lof met Rozenhoedje.
Van 5 uur tot half 10 gelegenheid om te
biechten.
Eenigcn tijd geleden hebben we een be
schouwing gewijd aan het optreden van den
bisschop der oud-katholieken. Mgr. H. T. J.
van Vlijmen voor de afdeeling Haarlem der
Evangelische Maatschappij.
In de „Maasbodetrelien wij nu een arti
kel aan. dat voor onze lezers wel het in
zien waard is. Wij laten het hieronder vol
gen:
De oud-Katholieken herdachten juist een
jaar geleden het tweede eeuwfeest van hun
bestaan ter gelegenheid, dat t toen twee
honderd jaar geleden was, dat Cornelis
Steenoven buiten approbatie van Rome tot
aartsbisschop van Utrecht werd gewijd.
Na. twee eeuwen bestaan tellen deze dis
sidenten in ons- land volgens hun eigen op
gave nog juist elfduizend volgelingen.
Dit schamele troepje zou dan glorieus moe
ten beteekenen wat er tot op heden van dc
roemrijke echte onvervalschte Katholieke
Kerk van Sint Willibrord in Nederland is
overgebleven.
't Is dan ook ie begrijpen, dat een hunner
jongste bisschoppen, mgr. H. T. J. van Vlij
men, zich noemende bisschop van Haarlem,
naar wegen zoekt om aansluiting te vinden
mét de protestanten, een consequentie die
de vaderen van het Utrechtsche schisma
vóór twee honderd jaren zeker nooit hebben
kunnen droomen.
En toch lijkt 't ons een consequentie, die
op den duur niet kon uitblijven, want wie de
ontwikkeling van het oud-Katholicisme aan
dachtig hêelt gevolgd, moet wel tot de con
clusie komen, dat er van de Utrechtsche
kerk niets meer is overgebleven dan een
protestantsch sectetje.
Zeker, mgr. van Vlijmen fiad volkomen ge
lijk, dat hij dezer dagen in de Koninginne-
kerk te Rotterdam optredend, zijn rede be
gon met te zeggen: „Ik sta hier als Katholiek
ir. een Protestanische kerk, iets wat voor
honderd jaren nog niet denkbaar zou ge
weest zijn',>maar hij had er ook bij kunnen
voegen, dat de stichters van di Utrechtsche
kerk twee honderd jaren geleden nooit had
den kunnen droomen of voorzien, dat hun
ongehoorzaamheid aan Rome ooit nog zulke
bedenkelijke gevolgen zou hebben.
Mgr. van Vlijmen, die reeds vroeger med*
zijn steun en medewerking heeft toegezegd
aan de vriendelijke actie der Evangelische
Maatschappij, trad nu te Rotterdam op in
de Koninginnekerk met het onderwerp:
„Wat de oud-Katholieken en de Protestanten
verbindt in Hun «trijd tegen het ultramo'nla-
nisme".
Dal ds. Krop dit broederlijk samenzijn
leidde, beloofde reeds genoeg, wat de oud-
Katholieke bisschop ons zou doen hoorefl.
Mgr van Vlijmen had ook .weer volkomen
gelijk, waar hij zijn Proiestantsch gehoor
voorhield, dal „de tegenstellingen tusschen
de oud-Katholieken en de Protestanten in
den loop der tijden wel zijn verzacht".
„Zij hebben bevonden, dat er een basis is,
waarop én oud-K 'kolieken ën Protestanten
steunen: „Jezus Christus en dien gekruisigd"
„De punten van verschil' acht mgr, v. Vlij
men en dit is wel een teekenende beken
tenis uit dezen mond „Maar vain bijkonss-
tigen aard
Nu is 't opmerkelijke, dat eenige dagen na
de rede van mgr. v. Vlijmen in deze stad, de
oud-Katholieke pastoor B, A. van Kleef hier
eveneens optrad met een lezing, welke tot
doel had ons vqor te houden, wat de oud-
Katholieke Kerk wil, oftewel de grondbegin
selen van het oud-Katholicisme.
En waar nu deze pastoor van Kleef alle
gemeenschap met Jansenius, den bisschop
van Yperen loochende, en zeide dat de oud-
Katholieken verkeerdelijk Jansenisten wer
den genoemd daar beweerde bisschop van
Vlijmen voor zijn Protestantsche hoorders,
zeker om een basis van gemeenschap met
hen te vinden, dat „wat Luther met zijn leer
van de rechtvaardiging door het geloof voor
de Protestanten is, Jansenius, de bisschop
van Yperen voor de Katholieken versta
de oud-Katholieken mag heeten.
Ds, Krop begreep de situatie dan ook zeer
goed, toen hij aan net slot van de rede van
bisschop van Vlijmen met voldoening consta
teerde, dat de oud-Katholieken „in wezen
Protestantsch" zijn.
Pastoor van Kleef durfde in zijn rede zoo
ver niet gaan als bisschop van Vlijmen, want
de eerste erkende nog, „bi; de Protestanten
konden we ons niet aansluiten, omdat hier
te veel van de Katholieke leer overboord
wordt geworpen"
De vraag efchter is of de facto de oud-
Katholieken op den duur niet Protestantsch
zijn geworden.
Wie de geschiedenis van de onzalige kerk
van Utrecht naleest, zal tot de overtuiging
komen, dat 't zeker niet de oorspronkelijke
bedoeling der stichters is geweest, om zich
geheel van Rome los te maken en nog min
der om de Roomsche leer erverboord te
gooien.
De consequentie der dingen heeft de vol
gelingen eerst later daartoe gebracht.
Op dit gebied is het eigen „Gedenkboek,"
dat de oud-Katholieken verleden jaar ter
gedachtenis aan het tweede eeuwfeest van
hun bestaan hebben uitgegeven, buitenge
woon leerzaam
Uit de, acte der verkiezing van den heer
Cornelis Steenoven als aartsbisschop van
Utrecht, bleek dat de recalcitrante priesters
der Utrechtsche kerk er nog wel degelijk
aan hechten, dat de Paus van Ro®e Inno-
centius XIII deze keuze kou bevestigen en
goedkeuren,
Ook bisschop Yarlet van Babylon, die
door Rome in zijn ambt geschorst te Am
sterdam woonde en toezegging had gedaan,
dat hij Cornelis Steenoven wel tot bisschop
zou wijden, drong desondanks ten zeerste
er op aan dat aan Rome bevestiging van de
keuze zou worden gevraagd.
En „ofschoon ook de gekozen bisschop
zoo staat er in het „Gedenkboek" .zoo
wel als het kapitei zelf behoefte gevoelden
naar Rome ie schrijven en de bevestiging te
vragen, hadden zij toch weinig hoop die te
ontvangen."
„Meermalen is aan den paus Innocentius
XIII en ook aan den opvolger paus Bene
dictus XIII confirmatie gevraagd... maar..,
zoo vervolgt het „Gedenkboek" spijtig....
wij zijn een antwoord niet waardig geacht...
ën toen uit het stilzwijgen van Zijne Heilig
heid hebben, wij afgeleid, dat hij de confir
matie verleende volgens den rechtsregel:
die zwijgt, wordt geacht toe te stemmen."
Op de. vijf naburige bisschoppen, n.l. die
van Utrecht, St. Omer, Antwerpen, Namen
en Roermond, die door het kapittel waren
uitgenoodigd om bij dc wijding tegenwoor
dig te zijn, werd tevergeefs gewacht.
Toen besloot mgr. Varlct, die bovendien
in zijn functie reeds geschorst was, de wij
ding maar alleen te doen.
En hij deed 't met alle plechtigheden, ge
beden, zegeningen, zalvingen en gewone
ceremoniën, zooals die in het Roomsche
Pontificaal zijn voorgeschreven, nadat de
voorgeschreven eed evenals de belijdenis-
des geloofs op de voorgeschreven punten
waren afgelegd.
Hieruit blijkt dal in alles, nog angstvallig
werd vastgehouden aan de Roomsche leer,
en dat men zich alleen bewust was zich
schuldig te maken aan ongehoorzaamheid
jegens Rome.
Hoezeer men later ook wenschte op eigen
gezag ook een bisschop van Haarlem te
wijden, het kapittel van Haarlem dorst zon
der goedkeuring van den Paus dezen stap
niet te wagen
Toen alle pogingen om de verkiezing van
Steenoven door den Paus goedgekeurd te
krijgen, mislukten, hoopte de kerk van
Utrecht nog op een algemeen concilie om de
zaak in orde te krijgen.
Zebfc de vierde bisschop van Utrecht,
aartsbisschop Meindaerts wilde gaarne mij
ter en staf neerleggen, als er een weg tot
verzoeking met Rome gevonden kon wor
den.
Om niet beschuldigd te worden van de
leer der Katholieke kerk te zijn afgeweken,
gaven de vaderen van de Synode van 1763
te Utrecht aan Rome en de heele wereld
kennis, dat zij zich op het standpunt stelden
van hei Concilie van Trente en van de ge
loofsbelijdenis van Pius IV.
Zij verdedigden^iet primaatschap van den
Raus als goddelijk recht, en verklaarden, dat
zij zich door hun leer niet van het middel
punt der eenheid, den Paus van Rome, had
den afgescheiden.
Bij herhaling heeft het kapittel van Utrecht
nog pogingen gedaan om door tusschenper-
sonen met den Paus te onderhandelen over
een verzoening met Rome.
Zelfs in het begin van de negentiende
eeuw onder aartsbisschop van R'nijn trad bij
eenige oud-Katholieke geestelijken het ver
langen naar eenheid en vrede in de Katho
lieke Kerk zoo sterk naar voren, dat zij
voorstélden, dat de oud-Katholiekq bis
schoppén hun herdersstaf zouden neerleggen
en hunne rechten en die hunner kerk zouden
prijsgeven.
De verzoening bleek eerst onmogelijk, na
dat Óij bulle van Pius IX in 1853 de bis
schoppelijke hiërarchie in Nederland werd
hersteld en vijf nieuwe bisschoppen wer
den benoemd.
Eerst toen zijn de oud-Katholieken zich
van de Katholieke leer los gaan maken en
jaar °P jaar meer den weg opgegaan van
-het Prnlëstantisme, ara ermee te eindigen,
dat bisschop v. Vlijmen een Protestantschen
kansel beklimt om een verbond met de Pro
testanten te bepleiten, wnar zij tevergeefs
een hereeniging met Rome beproefd hadden,
wijl Z'j hun vermeende rechten niet kinder
lijk wilden opgeven.
Van dien tijd af gaat 't snel bergaf.
Men komt tot hervormingen, welke zooals
wij reeds zagen, moeilijk in den geest van
het voorgeslacht konden zijn.
Dit toch hadden de vaderen der Utrecht
sche kerk nooit gedroomd noch gewild.
Als bij, de Protestanten wordt in de kerk
ook nan de leeken medezeggenschap gege
ven.
Het gebod om op bepaalde tijden zich te
onthouden van bepaalde spijzen wordt opge
heven.
Eveneens de verplichting van Mishoo-
ren en minstens eenmaal per jaar te biechten
en de H. Communie te ontvangen. -
De transsubstantiatie in het H. Misoffer
wordt verworpen.
Ook dc alleenzaligmakende kerk. zooals
Rome dit leert.
Het primaatschap van den Paus, dc pause
lijke onfeilbaarheid en het dogma der onbe
vlekte ontvangenis van Maria worden niet
erkend.
Er. ten. slótte de priesters mogen huwen.
„Wij hebben de R, K. Kerk verlaten" ge
tuigt pastoor van Kleef.
„Oud-Katholieken en Protestanten moeten
elkaar vinden", verkondigt bisschop v. Vlij-
f „Wat ons nog verdeelt, zsja sléchts pirn -
I ten van bijkomstigen aard
1 En zij hebben elkaar gevonden. Dat is 'net
tragisch slot van de twee eeuwen lange dis
sidentie der Utrechtsche Kerk.
In ziel en wezen is zij Protestantsch ge
worden en heeft eenv/elkom onderdak ge
vonden bij dc Evangelische Maatschappij,
Men schrijft ons:
Op 8 September van dit jaar zal te
Soesterberg een Missiehuis worden geopend
door de NederL Provincie van 't Gezelschap
van 't Goddelijk Woord ;-an Steijl-Uden (So-
cietas Verbi Divini).
Die dag feestdag van Mnria-Geboörtc
is 't begin van 't gouden jubeljaar der
Congregatie, die in 1875 door wijlen Pater
Arn. Janssen te Steijl (L.) werd gesticht,
met dc opening van 't eerste Missie-Huis'
op Nederlandschen grond,
„Dat missiehuis „St. Michael" (een zeven-
tiendeeuwsche herberg, gelegen bij 't veer
huis aan de Maas) zag in den loop der jaren
condom zijn oude muren n complex ver
rijzen van gebouwen: thans vormende 't
moederhuis en middelpunt van Pater Jans-
sen's Congregatie, over geheel, de wereld
verspreid. Zij telt op dit oogenblik: 750
Paters, 1100 Broeders, (omstr. 2000 Missie-
en Slotzusters), terwijl in haar 25 missie
huizen, (5 daarvan in Amerika) nagenoeg
2050 studenten zich voorbereiden tot 't.
Priesterschap en 't Apostolaat.
Nadat jaren achtereen tal van Ho.landscbe
jongens onder cie Duitsche studenten te
Steijl hun opleiding hadden ontvangen, ging
dc Congregatie in 1911 tot de oprichting
over van een afzonderlijke Nederlandsche
afdeeling, die gevestigd werd te Uden
(weldra gevolgd door huizen te Teteringen
en Helvoijt voor 't noviciaat en de hoogere
studie).
De. alom in ons land bloeiende 'missie-
actie wierp ook voor dc Congregatie van
Steijl-Uden haar vruchten af, voornamelijk
bestaande in een jaarlijks toenemend aan
tal roepingen. Daarom werd door de Neder
landsche provincie aangevraagd om een
juvenaat in 't Aartsbisdom te mogen ope
nen: welk verzoek door Z. D. H, den Aarts
bisschop goedgunstig werd toegestaan.
Spoedig vond men een geschikt terrein
met huis, gelegen onder Soesterberg aan
den grooten weg van Utrecht naar Amers
foort, bekend onder den naam van „Eiken
horst" dat voortaan. „Missiehuis Sint. Jan"
zal heeten. Zooais boven gezegd, zal
aldaar in 't najaar begonnen worden en wel
met een eerste-klas (kleine figuur).
De opleiding der adspirant-missionarissen
geschiedt er op de eerste plaats voor de
Missie van Fiores en Timor (NederL Oost-
Ifldië), onder leiding staande van Mgr.
Verstraelen. Toch blijft voor de studenten
evengoed de mogelijkheid open, als Missio
naris te gaan naar een der tien andere hei
den-missies, aan de congagratie toever
trouwd, n.l. 4 in China, 2 in Japan, op
Nieuw-Guinea, de Philipijnen of onder de
negers en Indianen van Noord- en Zuid-
Araerika,
Moge' dc zegen Gods, die altijd zoo zicht
baar Pater Janssen's Werk vergezelde, cok
rusten op deze nieuwe stichting, en er tal
van brave jongens doen opgroeien tot ijve
rige Priesters- en Broeders-Missionarissen
Vragen om inlichtingen en andere corres
pondentie richte men voorloopig (tot midden
Mei) aan 't Missiehuis „Si Willibrord", te
Uden; daarna rechtstreeks aan 't Missiehuis
„St. Jan", te Soesterberg.
Nattr de „Msb" verneemt, is Donderdag op
hef te Huissen gehouden cbncilie der Do
minicanen besloten tot den bouw van een
nieuw St. Dominjcuscollege. Vermoedelijk
zal dit- konten in -Neerbosch, terwijl met-den
bouw zoo spoedig mogelijk za! worden
aangevangen.
Het ligt in het voornemen het nieuwe
college in September van het volgend jaar
te betrekken.
Verschijnselen en kenmerken.
Hoewel bl'jkens de reeds gepubliceerde
berichten, de t'e Assen geconstateerde ge
vallen geen langziekte zijn geweest, lijkt het
ons echter niet ondienstig hier toch een en
ander mede te deelen over deze beruchte
veeziekten, te meer daar het gevaar van
overbrenging uit Duit'schland nog steeds niet
denkbeeldig is. zoodat eenige bekendheid
met de verschijnselen zeer zeker zijn nut
kan hebben.
We brengen hierbij in herinnering, wat
de heer S. L. van der Geest indertijd, toen
in Zuid-Limburg ernstige vrees voor. long
ziekte bestond. over dit onderwerp schreef
in het „Slagersvakblad":
De longziekte is zeer kwaadaardig, en.
daarenboven buitengewoon besmettelijk.
De eerste verschijnselen zijn: een nu en
dan kuchend hoesten, dat vooral des mor
gens bij het drinken plaats heeft. Daarna
wordt het beest mat en treurig, het haar
gaat rechtop staan en wordt dor; ook de
meikgift neemt af, de eetlust vermindert
en het herkauwen heeft onregelmatig plaats.
In het begin der ziekte is de mest hard en
de ontlasting vertraagd; somtijds echter heeft
er diarrhee plaats, die dikwijls in een door
loop overgaat, waarbij zich een stinkende
reuk versnreidi. Daarna wordt de hoest
menigvuldiger en pijnlijker, terwijl de adem
haling zich versnelt en met inspanning plaats
heeft.
In het verder verloop der ziekte nemen
al deze verschijnselen in hevigheid toe, in
enkele gevallen gaat het langzaam, doch in
de meeste gevallen met een zeer snel tem-
pc. De ademhaling wordt steeds sneller,
en heeft met een in het oog vallende be
weging der neusvleugels plaats; de hoest
wordt nu opvallend, zeer zwak, kort en dof,
of ook wel ruim en schor. De eetlust wordt'
zeer gering en ongestadig, terwijl het her
kauwen geheel ophoudt, en ook de melk-
gilt neemt meer en meer af en houdt einde
lijk geheel op.
Verder heeft het zieke dier aanhoudend
koorts; de ooren en hoors, die des morgens
gewoonlijk zeer köud zijn, worden later
zeer warm; uit den neus en den mond vloeit
een vuil, taai slijm, de coger. staan flauw,
ingevallen en 4°k terwijl de vermagering
snel toeneemt.
Meestal staat het beest met wijd uiHe-
strekte voorpooten, gekromden rug en de
staart tusschen de beenen, of gaat liggen ora I
wederom snel op te staan en toont daardoor
een zekere ongedurigheid.
Klo^t of drukt-men ter ziide achter de j
i schouders, op de ribben of borstwanöen,
dan steunt het dier en geeft pijn te kénnen, j
iets, wat men ook oo de schoft en langs de j
reggegraat waarneemt. EindIjk heeft d!
dood, zoo er geen genezing ptaats iiccit,
wat zelden voorkomt, door eer .soort van
verstikking pleat's.
Bit lijkopening zijn de longen alleen zieke
lijk aangedaan, terwijl, terwijl de meeste
andere ingewanden gezond zijn. Bijna altijd
word! in de borstholte en op de longen een
geelachtige en vezelige stof aangetroffen,
welke stof ook in het water aanwezig is,
dat gewoonlijk in groot'ere of kleinere hoe
veelheden in de borst voorkomt.
Twijfelt men aart de ziekte, dan laat-men
het beest een snelle zwenking maken en
kan men het veel of weinig aanwezige water
in de borstholte in beroering fiooren, of ligt
het zieke 'beest', dan jaagt men het snel op
en hoort duidelijk hetzelfde geluid, maar
dan is ook alle twijfel weggenomen, en kan
men gerusteliik de longziekte cqnstateeren
irma- dan is het ook zaak, voorzorgsmaat
regelen te nemen, die meestal door de wet
veorgeschreven worden.
De longen zeiven, die bijna altijd min of
meer aan de rib'oen zijn vastgegroeid, heb
ben een buitengewone grootte en zwaarte
verkregen. In 'plaats van hun natuurlijke
sponsachtigheid zijn zij hard ,cn leverachtig
ïSeworden. Doorgesneden vertoonen zij een
dorikere roode kleur. Het vlies, dat de lon
gen bekleedt, is dikwijls zeer verdikt en
geel gekleurd.
Enkele malen is de de longziekte een sle
pende ziekte, doch in de meeste gevallen
heeft zij een snel verloop.
Wij hebben meermalen d*ze ziekte in
'k'oolo veestanels zeer acuut zien ontre
den, Den eenen da^ soms voor het oog nog
kerngezond, waren den anderen^ag reeds
vele beesten ernstig aangetast.
Op de veepest na, is het de meest ge
vreesde en besmettelijke ziekte onder d»
runderen.
De runder- oi veepest.
Nu wij de longziekte kan' onze lezers *bc
kend gemaakt hebben, willen wij ook do
boenstaande veeziekte eens beschrijven, die
in 1S66 kwaadaardig in ons land optrad
en gelukkig sedert niet weer. Duizenden
beesten zijn in dat jaar aan deze ziekte be
zweken en het was vooral ook de grootc
hitte, die in dien zomer heerschte en al het
gras deed verdorren, die het .sterftecijfer
nóg vergrootte.
De runder- en veepest kan het rundvee
op eiken.leeftijd en in ieder jaargetijde aan
tasten, doch slechts eenmaal gedurende het
leven. Deze ziekte is een der meest ver
woestende veeziekten, zij is uitermate be
smettelijk en zóó kwaadaardig, dat slechts
weinig aangetaste dieren genezen.
Gelukkig komt zij slechts zelden voor en
dan gewoonlijk nog in of na oorlogsch*
tijden, wanneer zij door het groote vcrvcct
van slachtvee uit Hongarije enz, naar
Duitschland of andere staten en zoo vervol
gens naar ons land worden overgebracht.
BehalVe enkele gevallen, in het begin dezer
eeuw waargenomen, kwam deze ziekte'ir.
ons land vóór 1865 niet voor, zoodat men
vermoedt, dat zij zich hier te lande zóndei
besmetting en van buiten, door vee ui.
andere landen afkomstig, niet kan ontwik
kelen en schijnt zij in d' jaar door buitcn-
landsch vee in ons land te zijn gebracht.
Dc ziekte begint met koorts, koude, bev.m
en schudden mef, den kop; sommige zieke-
dieren staan treurig, andere daarentegen
zijn woest, stampen met dc pooten en knar
sen op de tanden. Langzamerhand ontstaat
een in het oog vallende, holklinkende hoest.
De lichaamswarmte is veranderlijk, neus et!
mond zijn in het begin warm en droog, de
oogen evenwel vochtig, terwijl later uit den
neus en de oogen veel slijm vloeit.
De herkauwing houdt spoedig op, hoewel
het dier nog enkele dagen aan het eten.
blijft. De mond is met speeksel opgevuld én
op de tong, het gehemelte en aan het tand-
vleesch ontstaan kleine blaasjes, die door-
breken, waarna de opperhuid in groote stuk
ken loslaat en ,n rooden, licht' bloedenden
grond achterlaat. Drukt men op de lende-
sireek, dan buigt het dier diep naar be
neden; alle vier pooten zijn onder het lij)
dicht bij elkaar geplaatst en de rug is ge
kromd.
Eindelijk komt er een hevige doorloop bij,
waarbij de staart aanhoudend bewogen
wordt, terwijl onder de huid luchtgezwellen
ontstaan, waarna de dood met 4 of 7 dagen
volgt.
Bij de lijkopening vindt nier. als het voor
naamste verschijnsel, dat de boekmaag zeer
uitgezet en hard is en 'tusschen hare bladen
bijna tot poeder te wrijven voedsel bevat
De opperhuid der bladen laat gemakkelijk
los en is zwart en droog. De jebmaag ea
darmen zijn ontstoken en soms tot ontbin-
ding overgegaan, de milt is bleek, slap er
klein, de lever vaal en murw, terwijl dc
galblaas met een groote hoeveelheid gal is
opgevuld. De longen en de overige organen
zijn doorgaans gezond; het vleesch ziet er
erg miskleurig uit en zou, wanneer de ziek
te zich voordeed, afgekeurd worden.
D. W. Sinclair, een veteraan onder de
orkestleden, heeft in American Mercury
över Mengelberg geschreven. De New-York-
sche corr. van het blad, deelt er een en
ander van mee,
„Willem Mengelberg, zegt hij, heeft geep
concurrent te vreezen en behoeft geen
grooter man te erkennen sedert hij het
klaarspeelde om in 1921 het National Sym.
phony Orchestra nieuw leven in te blazen.
Hij is het nee plus ultra der drilmeesters.
Zijn' kennis van orkestinstrumenten en or
kestrale effecten fs microscopisch volmaakt.
Hij verzamelt alle temperament-schakee
ringen in één, hij is romantisch, nauwgezet,
krachtig, teeder, stoutmoedig. Hij kent zijn.
muziek door en door, en weet er den
laatsten drucpel bloed aan te onttrekken.
En wanneer hij zich niet behoyft te haasten,
en niet geïrriteerd wordt, gaai er een atmos-
pheer van sympathie van hem uit die hem
uiterst gevoelig maakt voor zijn spelers, hun
capaciteiten en hun problemen.
Hij bezit een sterk individueelen kunst
zin, een weergaloos begrip van de grenzen
en vereischten van orkesttechniek, waar
mede hij in de repetities opvoedt en resul
taten smeedt. Voorts is zijn vertolkende
conceptie zoo fijn ontwikkeld, dat hij in
zijn uitleggingen aan zijn spelers gebruiii
maakt van de meest uiteenloopende ver
gelijkingen om te verklaren wat nij wenscht
en bedoelt. Hij houdt steeds in het oog dat
het doel van een orkest tweeledig moet
wezen: Volmaakt spelen, en zóó spelen dal
het publiek de beteekenis der muziek be
grijpt. Een uitvoering die in een van beide
opzichten te kort" sqhiet, is voor hem den
naam uitvoering niet waardig."
Als hij de derde symphonic
Mahler repeteert, vindt hij steeds het sug
gestieve woord dat de diepste beteekenis
illustreert, wat rauw soms, maar dat Sin
clair gedachtig aan de vernietigende
perscritieken - doet uitroepen: Hoeveel
bombastische betweterigheid over Mahler's
zocgenaamdé oppervlakkigheid zou ons be
spaard zijn gebleven, indien deze almach
tige bewaarders van den publieken smaak
de repetities hadden bijgewoond! Zij hadden
er o.a. kunnen hooren hoe Mengelberg tot
de klarinet, die ergens niet schril genoeg
'blies, zeide: „Je moet een ezel voorstellen,
en je speelt als een salon-ezel (a lady
donkey)."