n
V- -r"
EEN ROOMSCHE-SPORTDAG.
;ra i
Vrijdag 16 Mei 1924 DAGBLAD VOOR NOORD- EN ZUID-HOLLAND
47ste Jaargang No. 14740
Dit nummer bestaat uit 10 bladzijden. - Eerste blad.
Voetbal-idealen.
Wat en waarom?
Sport en Kathedraal.
Waarvoor?
Waardeering.
Een goed idee.
Het Roomsche voetbalfeest
HEEMSTEDE.
FEUILLETON.
Visioen.
Doel en daad.
De abonnementsprijs bedraagt voor
Haarlem en Agentschappen:
abonnementsprijs bedraagt voor
Per week 0.25
I er kwartaal 3.25
Franco per post per kwartaal bij
3.58
per
vooruitbetaling
Bureaux: Nassaulaan 49.
Telefoonnummers: 1426, 2741 en
1748.
Postrekening No. 5970.
kdvertentiën 35 cents per regel
Bij contract belangrijke korting.
Advertentiën tusscben den tekst
als ingezonden mededeeling, 60 ct,
per regel; op de le Pagina s 75 ct;
per regeL Vraag- en aanbod-advcr-
tentiën 14 regels 60 ct. per plaat
sing; elke regel meer 15 ct„ bij
vooruitbetaling.
Vandaag domineert in ons blad eens de
Roomsche sportbeweging. Protesteert mi
niet, lezeressen en lezers en vooral gij, die
de drie kruisjes al lang achter den rug
hebt en met „al dat voetbalgetrap van de
jongelui" niets op hebt; die ons telkens
klaagt over de vele kolommen, die wij weke
lijks voor ,,de sport' inruimen. Zondag
wordt er in Haarlem een Roomsche Voet
baldag gehouden vanwege den Diocesanen
Haar!. Voetbalbond. Van alle plaatsen in
onzen omtrek zullen dus de Roomsche voet
bal-enthousiasten optrekken; maar.... zij
ditmaal niet alleen. Want de opbrengst van
dien dag is bestemd voor den torenbouw
der Kathedraal. En nu zijn wij er met het
bestuur van den D. H. V. B. van overtuigd,
dat, wanneer er een uitvoering is, waarvan
de balen ter hand kunnen worden gesteld
van den Hoog Eerw. Heer Plebaan en nog
Wel om mee tc werken aan den bouw van
de torens der Kathedraal, dan neemt ieder
een, ook al heeft hij principieel tot
heden voor iederen voetbal de oogen dicht
geknepen, een kaart. Die Roomsche voetbal
dag van a.s. Zondag wordt dus een succes;
dat staat na deze mededeeling vast.
En nu een tweede overweging, waarom u
vandaag in ons blad de sport zoo naar voren
ziet gedrongen. Die combinatie Voetbal-
Kathedraal zal natuurlijk even de aandacht
vragen, ook van hen, die zich nooit met
sport bemoeien. En dat oogenblikje aan
dacht heeft opze Roomsche sportbeweging
nu juist noodlg. Wij hebben de propagan
disten, de bewonderenswaardigen, die met
taai geduld in allen tegenspoed, volhouden,
de gelegenheid willen geven van dit kost
baar moment te profiteeren. Schenkt ze een
oogenblik uwe aandacht en leest eens hier
onder, wat ze te zeggen hebben.
Hel mag als een vloek in het oor van
menig lezer klinken het woord, dat ik als
titel schrijf 'boven mijn bijdrage voor dit pro-
paganda-blaa.
i och schrijf ik het en zeg ik het bij-mij-
zelf opnieuw: „Voetbal-idealen".
Want zij zijn er!
De meeningen omtrent de beoefening van
voet-bal-sport staan bij verschillenden zoo i
lijn-rccht tegenover elkander, dat het nuttig
kan zijn een nuchter woord te hooren van
iemand, als ondergeteekende, die krachtens
zijn staat noodwendig den gulden midden
weg ook hier bewandelen moet.
t cgenover de overdreven sympathieën
van hen, die in en door de sport zich zelf
en anderen tot maniakken misvormen, maar
evengoed tegenover de anderen, die in on
redelijke en ongemotiveerde antipathie alles
wat maar op sport lijkt, liefst tot een hope-
loozc ruïne zouden willen omhalen, herhaal
ik het: „Er zijn voetbal-idealen"!
Zien we eens nuchter naar de werkelijk
heid.
Dan komen we tot de ontdekking, dat een
groot deel van onze Roomsche menschen dc
voetbal-sport wil, dat het gros van onze
Roomsche jongens zelfs verzot is op het
voelbal-spel.
Men heeft zelfs berekend, dat de helft
van alle sportliefhebbers in heel ons lage
tandje aan de zee, door de katholieken ge
vormd wordt.
Dat mag men schitterend of wel verschrik
kelijk vinden, zooals men wil, maar dat is
Werkelijkheid. I
Die werkelijkheid ontkennen, zou dwaas
heid worden; dc sportieve neigingen van
zoo velen versmoren is onbegonnen werk;
allen overlaten aan z.g. „neutrale leiding
's een ontzaggelijk gevaar, dat ik in een ar
tikel als dit niet breed kan gaan omschrij
ven
Dus zit er niets anders op, dan te trach-
tan, zooveel we kunnen onze Roomsche
voetbal-liefhebbers hun sport te laten be
oefenen in een eigen goed-gestuurde Room
sche organisatie.
En daar liggen juist onze idealen!
Onze Roomsche jongelui in staat stellen
zich in gezonde sport te oefenen en dan
hoog-bouden wat voor een katholiek altijd
aoven alles uit moet staan cn afweren wat
huiten katholiek verband voor zoo menig
^Portman wezenlijke en groote gevaren ge
bleken zijn.
Ik weet wel, dat in eiken afzonderlijken
zoomschen voetballer niet altijd het ideaal
Van een echt roomsch mensch gevonden
Jvordt, maar dan blijft toch de opzet van
katholieke voetbal-actie, de streving van
onze voormannen op sport-gebied staan: met
eerbiediging en zelfs voorop-zetten van
°nze beproefde katholieke beginselen, onder
afweren van alles wat in de voetbal-sport
naar ziel en lichaam schade kan aanbrengen
onze liefhebbers in staat te stellen deze
sport të beoefenen. Juist om van de voet
bal-sport geen volks-ziekte te maken, juist
om Jn de voetbal-sport niet enkel te zoeken
een wedstrijdgedoe, dat genotzucht aan
kweekt en bij velen een soort emotie-honger
opwekt, die onverzadigbaar wordt, is bet
zoo noodig te zorgen, dat alle roomsche
voetballers spelen in goed-georganiseerd ka
tholiek verband.
Onze katholieke voetbal-bonden zetten
niet als leuze in hun vaan: „Sport vóór
alles", maar stellen zich juist als ideaal om
datgene, wat voor een katholiek, ook een
katholiek sportman, het zwaarste is, ook het
zwaarste te laten wegen.
Tegenover het heidensche sport-gedoe
der moderne wereld die van het menschdom
een heel geslacht van sportaanbidders ma
ken wil; tegenover het streven van al de
genen, bij wie de sport-beoefening tot een
ware passie is uitgegroeid stelt de katho
lieke voetbal-beweging haar ideaal: de voet
bal-sport beoefenen als een geoorloofd mid
del van ontspanning, als één der middelen
van gezonde lichaams-cultuur, maar vóór
alles altijd wijzen op hetgeen voor een ka
tholiek het voornaamste is, tegen alles altijd
beschermen, wat voor godsdienst en zeden
bij de sport een gevaar worden kan. Sport
blijft voor ons Roomschen dan ook altijd
maar „een middel tot hooger doel
Mochten deze propaganda-dagen van ons
district tenminste deze vrucht afwerpen:
onze eigen Roomsche voetbal-liefhebbers
overtuigen van hun plicht bun plaats te zoe
ken in eigen Roomsche organisatie en allen
die er buiten staan brengen tot belangstel
ling en aan daadwerkelijke belangstel
ling voor het ideeële werk dat toch ook in
de voetbal-beweging besloten ligt.
A. J. M. POSTMA, pr.
Was is de Tweede Roomsche Voetbaldag
en waarom is hij georganiseerd?
Het district Haarlem van den Diocesanen
Haarlemschen Voetbalbond welk district
de Roomsche pendant is van den (neutralen
plaatselijken) Haarlemschen Voetbalbond
organiseerde verleden jaar voor het eerst
toen in samenwerking met de commissie
voor den Nieuwe Haarlemsche Courant
beker een Roomschen voetbaldag. Op
dien dag zou het R. K. Haarlemsche elftal
een wedstrijd spelen en tevens de finale
om den N. H. C.-beker plaats hebben. Reeds
toen bestond het voornemen, de organisa.
tie van zoo'n voetbaldag minstens jaar
lijks te herhalen. De Roomsche Voetbaldag
van het district Haarlem zou een geregeld
terugkeerende, steeds grooter wordende
manifestatie van de Roomsche sport in deze
streken moeten zijn. Voor het Haarlemsche
Voetbaldistrict moest de Roomsche Voet
baldag zijn, wat de Hanzedag is voor den
Middenstand, het Encycliekfeest voor den
Volksbond.
Die Roomsche Voetbaldag is een propa-
ginda-mecting voor de Roomsche sport.
Op die dagen moet de propaganda voor
de Katholieke Voetbalorganisatie op de
aigemeene belangstelling gericht zijn.
Dan moet opnieuw, zonder ophouden en
met kracht en geweld worden gewezen op
het goede, nuttige en noodzakelijke van dc
Roomsche sportorganisatie
De Roomsche sport; goed, nuttig
noodzakelijk?''
Maar man, hoe heb ik het nou?
Worden ons niet nog tot den dag van
vandaag betoogen en voorbeelden vóór
gehouden van en door niet onbeduidende
menschen, voorname paedagogen soms, die
de sport in haar geheel, maar alle wedstrij-
den-gedoe in het bijzonder, bestrijden en
zeggen, dat het heelemaal niet noodzake
lijk, in het geheel niet noodig, en aller
minst nuttig is?
Zeer wel, geachte lezeressen en lezers!
Maar kunnen u ook niet gemakkelijk ver-
toogen en exempels worden aangebracht
van en door evenmin onbeduidende men
schen, voorname leidende Roomsche man
nen, die de sport in haar geheel, en ook de
goed-geregelde wedstrijden-organisatie, af
prijzen, verdedigen en goedkeuren? Zelfs
al zou in theorie het standpunt der tegen
standers opgaan wat nog tang niet altijd
het geval is, omdat sport in zich immers
niet verkeerd is dan doet men toch altijd
nog verstandiger zich te scharen achter de
tweede categorie, die dc zege doet behalen
door de practijk.
En vooral op practische gronden baseert
zich de stelling, dat de Roomsche sportorga
nisatie goed, nuttig en noodzakelijk is.
Daarom hebben de Pausen den wensch tot
Roomsche organisatie op alle gebied ook
uitgebreid met name tot de sport.
Daarom hebben de Nederlandsche Bis
schoppen, allen zonder onderscheid, de Ka
tholieke organisatie voor de sport goedge
keurd, aanbevolen, ja, voorgeschreven.
Daarom moedigden zij het streven in de
Roomsche Voetbalbonden aan, door het
schenken van wisselbekers; daarom schonk
nog zeer onlangs de bisschop van Roer
mond belangrijken financieelen steun aan de
bondskas van zijn diocesane voetbalorga
nisatie.
Daarom zijn Goddank belangrijke voor
mannen en redenaars ook bereid, het goede
recht der Katholieke sport te verdedigen.
En toch kloppen zij zoo vaak en bij zoo-
velen aan doovemansdeur.
En toch kunnen maar zoo vele katholieken
niet gelooven, dat het nut en het bestaans
recht van de Roomsche Sport, want zij ne-
En nu zal al de reclame, al de propaganda
van Amsterdam tot Haarlem, van Hillegom
tot Beverwijk toch geen tonnen gouds op
brengen voor het fonds der torens.
Maar wel zal het bedrag, hoe bescheiden
het ook zal zijn, welkom wezen in de toren
spaarpot van den Plebaan, alleen ai, omdat
alle beetjes helpen en vele kleintjes één
groote maken.
Maar meer nog dan geteld, zal dit be
drag worden gewogen.
En dan zou bijv. het bescheiden gewicht
van één enkel briefje van honderd, afgedra
gen door den voetbaldag, in figuurlijken zin
veel zwaarder wegen dan het met breed ge-
geeren en veronachtzamen haar, ja, steunen baar geschonken~bankbiljet van duizend uit
vaak de neutiale sport. j dc brandkast van den groot-kapitalist; de
En toch wil men maar niet gelooven, dat j ;.waarte van het bedrag zit 'm niet 'in de
men in alle kringen van de maatschappij te- ncnuQule waarde, maar ineer in de nobele,
vergeefs zal propageeren en reorganiseeren, 1 ideëele, Roomsche gedachte, die ten grond-
als men het beste deel der Roomsche jeugd slag )jgl aan de voetballers-actie, welke tot
laat verloren gaan, of minstens in voortdu- het bijeen te brengen bedrag zal leiden.
rend gevaar laat, op het neutrale sportveld,
in de neutrale sportvereeniging, in het neu
trale sportleven.
Zal men niet eerder gelooven, voordat men
heeft gezien?
Gezien het al maar voortvretende ver
derf in vele onzer beste Roomsche kringen;
de godsdienstige verslapping, de moreele
Deze mooie gedachte verdient oen steun
en de sympathie van de Katholieken uit
Haarlem en omgeving.
Hier gaat het niet om kampioenschap ot
promotie, om een lauwerkrans of eere-beker,
maar om de torens van de Kathedraal.
Elke schop Zondagmiddag tegen het brui
ne monster verhaast den afbouw van de
torens, omdat elke trap ons dichter brengt
5H5 - de p^opaganda-campagne.
overdrijving, altijd slechts als zoodanig ge
signaleerd, maar het eerst en het meest en
het ergst en door ons onbedwingbaar
voorkomend in de wereld der neutralen; de
sportoverdrijving der neutralen, die de
jongere en rijpende jeugd steeds ongeschik.
ter maakt voor sociale, maatschappelijke,
godsdienstige en charitatieve acties en stre
vingen.
Dan mag ook hier gelden; zalig zij, die niet
gezien en toch gelooid hebben!
D.w.z., gelukkig degenen, aan wie ook hier
die voor eiken gulden batig saldo minstens
één steen levert voor de torens.
Twee verlangens slechts bezielen op dit
oogenblik de Roomsche voetballers van het
Haarlemsche District.
Een klinkende overwinning op de Amster-
damsche elftallen en een klinkende recette
voor plebaan Wcsterwoudt.
Werken de Katholieken van Haarlem en
omgeving mede, om deze twee wenschen te
vervullen tot het eerste kunnen zij ook
medehelpen door hun aanmoedigingen
dan zal de Roomsche voetbaldag tevens een
„de perikelen klaar voor oogen stonden" en -g—-
die met broeden blik en goed inzicht heb- ^nk,nde reclame voor de hedzame
ben beseft, welk en waar 't gevaar was, en
hoe 't moest worden bestreden en die niet
hebben gewacht met te helpen en te steunen,
lot de schade er was, onberekenbaar en
omvangrijk, doodend zooveel van het beste,
dai had kunnen geven Roomsen initiatief,
Roomsche actie, Roomsche sociale kracht.
Konden wij geven het geloof in hel mooie
en goede der Roomsche 1 Sportbeweging!
Wij kunnen het niet. Ook dit geloof is een
gave
actie van de Roomsche sport!
DISTRICTS-VOORZITTER.
Wie rijmt zich dat tesamen, hoe past dat
bij elkaar. O, heel goed. Luister maar. Voor
ons Roomschen gaat het godsdienstige in
ons doen en laten boven alles. Alle natuur
lijke middelen die ons geestelijke leven hoo-
L„ die men moet verwerven met goeden ger op kunnen voeren gebruiken we daar-
wil Men moet willen leeren, onderzoeken voor. Bij elke sociale vcreemging moet
begrijpen; men moet willen kennis nemen voorop staan het bevorderen van het gees-
van dc propaganda, van de geschriften, van lelijk welzijn hunner leden Want. was een
de lectuur, die de Roomsche sport ver- bloeiende vereenigmg zonder inwendig le
dedigi en verspreidt; ook om de sport, j ven, d.w.z. zonder een hoog geestelijk peil,
maar het meest om de Roomsche actie! kan misschien stoffelijk hoogstaan, maar
Wil men dat, doet men dat, dan zal men j dat zal niet strekken tot hun voordeel, als
1 i J nl h doner nliib _n/3,*1C.
begrijpen -en beseffen en waardeeren de be-
teekenis der Roomsche sportbeweging, door
de Bisschoppen genoemd: „een der nood
zakelijkste werken van onzen tijd."
Dan zal men steunen en helpen de ver
geten zwoegers voor een Roomsche be-
wapenschouw en de K. S A. werd hartelijk
verwelkomd. Nu komt de Sport en de K S.
A.-voorzitter zette Maandagavond zijn beste
beentje voor, met een gloeiende spiets. Zóó
gaat het goed!
De Sportvrienden vragen nu om een kort
verslag van die spiets te geven. Ik geloof
Maandag duidelijk te hebben aangetoond,
dat we niet alleen de Roomsche Sport moe
ten steunen en aanmoedigen, om de Room
sche Jongens uit de gevaarvolle neutrale
beweging te houden; neen, dat is niet het
eenige, wellicht niet eens het hoofddoel.
Het kwaad, of beter gezeg: het verlangen
naar het kwaad, zit in elk menschenharl.
Zelfs iemand, die van z'n geboorte af in
een glazen kastje zou hebben gezeten, zou
nog wel een groot zondaar kunnen zijn.
Daarom is positieve opvoeding beter dan
negatieve.
Om van onze jongens flinke mannen te
maken, moeten we hen tot karakters op
voeden. En de sport verstandig beoefend,
helpt mee aan karaktervorming. Dat heb
ik in den breede uitgelegd, en ik zou het
prettig vinden, als ik dat nog eens aan een
talrijker publiek zou mogen verteilen.'*)
Het is nu vooral om de positief-opvoe-
dende waarde, dat we de Sport moeten
steunen. Met een paar kwartjes donatie?
Als je een rijksdaalder aan Vincentius geeft,
vraag pe nooit, waar die blijft, want je weet
van te voren, dat die goed besleed wordt.
En nu wou U ook zoo de Roomsche Sport
steunen. Met een finantieele bijdrage
om van 't gezanik af te zijn?
Mis poes! De Roomsche Sport heeft noo
dig en verdient Uw levende belangstelling,
Uw waardeering van het werk der Leiders.
Er. als blijk van die waardeering vragen wij
Uw tegenwoordigheid aanstaanden Zondag op
het Lyceum-terrein aan den Zijlweg, bij de
schitterende demonstratie, die er zal zijn
Meelevenl aanmoedigen! Zondag luid onze
uitgedroogde, officieele, Haarlemmer-halle
tjes-kelen opzetten en heel hard roepen;
„Hup Haarlem!"
Een beetje van ons hart geven is nog meer
noodig, dan het koopen van een heele serie
toegangskaarten, al vergeet je dat natuur
lijk ook niet: Eén voor je zelf; één voor je
Vrouw of Aanstaande; één voor je Broer
of Zus; één voor je Neefenz., enz.
Koop ze nu vanavond, eer je 't weer ver
geet!
JOS D$ LOBEL,
Voorzitter K. S. A,
de voornaamste factor, het geestelijk-gods
dienstig leven ontbreekt.
De R.K, Sportbeweging in Haarlem, die
de laatste dagen ijverig aan het werken is
voor het geestelijk- (het Triduum is begon
nen) en stoffelijk (de Propaganda-vergade-
ECicu x-wvcvvia »uui vv« wv p ,j I
weging, voor jeugd en ouderen, die ondanks j «ng en de Sportdag van Zondag a.s.) wel-
1 rL.t* ItaaII drt AAM M K A f WüTflIfl*-
desillusie en tegenslag, stand houden om
een goede zaak sterk te maken, die slagen
móet en slagen zal, omdat zij is een Róóin-
sche zaak en Gode welgevallig.
Dan zal men steunen den tweeden Room-
schen Voetbaldag, die progapanda is vijjï
de Roomsche sport, en propaganda voor den
afbouw van het voornaamste Godshuis in
Haarlem's diocees!
DISTRICTSVOORZITTER.
Waarvoor zijn de baten van den Room
schen voetbaldag?
Voor den afbouw van de kathedrale kerk
St. Bavo!
Een gelukkige gedachte van het bestuur,
om deze combinatie van belangen tot stand j kcr j,,aalct( weer bezielt met nieuwe animo i
te brengen! De Roomsche voetballers dra- voor propaganda, die in 't geheele Bis- j
gen steenen aan om de torens van de Bavo- j Jom gemaakt wordt. De blikken torens zijn j
kerk! I geduldig, maar dc Plebaan heeft haast en hij j
De weldadigheidszin der katholieken, heeft groot uk oQk Gaal
voor het mooiste charitatieve doel, dat men dat >n Bisdom aI$ Haarkm m, al 25 jaar
zich kan denken (verhooging van den luister j Kathe(Jraal Wt zQnder torens Het Djs.
F. r düzti nronndanda rlrvnr mirinp van ri<>n wpp.
zijn harer leden heeft gemeend, het natuur
lijk middel, „het voetballen" dienstbaar te
kunnen maken voor den afbouw der Kathe
drale Kerk, dus indirect voor het geestelijk
welzijn van de stad Haarlem in 't bijzonder
en voor het Bisdom in 't algemeen. Het ver- j
band dus lusschen sporL en kathedraal is
heel goed te vinden, als men 't maar wil
zoeken.
Wie nu overtuigd is van de noodzake
lijkheid, dat de Kathedraal binnen den kortst
mogelijken tijd wordt afgebouwd, komt a.s.
Zondag 'n steentje brengen op het Sportter
rein te Overveen. Het bestuur zal wel zor
gen, dat alle steentjes en steenen bij den
Plebaan komen.
Daarbij komt nog, dat zoo'n propagandis
tisch karakter de menschen weer eens wak
sportorganisatie.
Juist in de dagen der voorbereiding van
de propaganda-actie in het District schreef
„Homo Sapiens" een leeke-preek over lief
dadigheid en weldoen.
Hij herinnerde aan de spontaniteit, waar
mede werd gehoor gegeven aan den oproep
tot steun voor den wederopbouw van een
instortenden kerktoren te Goslar.
Hoeveel schooner is de actie van de Haar
lemsche Roomsche voetballers.
Zij wekken op tot steun aan de voltooiing
onzer eigen Kathedraal; zij propageeren
door den eersten aanbouw der torens voor
de Roomsche Bavo.
Daar ging 't om caduque oudheid in den
vreemde te herstellen, hier gaat het om het
nieuwe vestigen in eigen land, eigen omge
ving, eigen' stad.
O, als het afhing van het enthousiasme
en de jeugdige kracht van de Roomsche
voetbaljongens kleintjes evengoed els
grooteren dan bouwden zij alléén de
torens en begonnen zij er morgen aan.
Want onze Roomsche voetbaljongens zijn
nog niet vèrvoetbald en hebben nog idealen.
Maar zulk een werk bouwt men niet met
kracht en enthousiasme alleen.
Geld, veel geld is er noodig.
deze propaganda door middel van den Twee
den Roomschen Sportdag in de hoop, dat
nog zeer vele Districten en vereenigingen j
zullen volgen. En al zal de voetvalbewe- j
ging in het Bisdom Haarlem nu geen heelcn j
toren bouwen, 'n paar meters is ook goed, j
zeker als 't nu al de twee laatste meters i
zouden zijn. Wie nu niet op den Sportdag
kan komen, wel, die gooit 't entreegeld in
de blikken torens, dan is ons doel toch be
reikt. Laten nu alle Katholieken van Haar
lem en Omstreken Zondag 18 Mei iets doen
voor de Kathedraal of naar de wedstrijden
komen kijken, of iets in dc blikken torens
doen uil sympathie voor Sport en Kathe
draal.
p. F. L. ESSER, O.E.S.A.
Overveen.
De K. S. A. mag zich verheugen in stij
gende belangstelling Onlangs vierde de
Vrouwenbond groot feest en de K. S. A.
werd uitgenoodigd. De R.-K. Kring volgde
dat voorbeeld bij zijn uitvoeringen. Daarna
hield de Hanze haar jaarlijksche groote
Welke organisatie laat den heer De
Lobel eens optreden voor een volle zaal
met deze pakkende, doeltreffende rede?
Districts voorzitter.)
De R. K. Kring steunt zonder twijfel met
genoegen de goede gedachte van het Haar
lemsche voeibaldistrict, om een weldadig
heidssportdag te houden ten bate van de
Bavo-torens. De Kring heeft meermalen
blijken van daadwerkelijke belangstelling
gegeven voor het streven van de Roomsche
Sport, om dit ook thans te doen, sluit ik mij
gaarne aan bij de opwekkingen, om den
voetbaldag krachtig te steunen. De Kring
hoopt al zijn vrienden en bekenden Zondag
op het Lyceum-terrein te ontmoeten!
JAN v, d. PIGGE,
Voorzitter R. K. K.
Daar gapperen de vlaggen! En de kla
roenen schallen! op dezen tweeden Room
schen voetbaldag.
De duizenden, die nooit hun schreden
keerden naar het Roomsche Sportterrein:
gaat allen mee! Daar speelt de Roomsche
Spaarnestad tegen de Roomsche Amstel-
stad. Gewis, ik weet, het is geen Olym
pisch elftal. Geen schaduw, neen geen
flauwe schaduw zelfs. Maar strijd, strijd is
ook hier waar ferme, stoere knapen hun
geharde lichaam veil hebben voor de zege,
de welverdiende!
En dan: daar ginder staat een Roomsche
tempel torenloos. Men wachl op geld.
Thans worden alle hens aan dek gebracht.
Gij, die nog nimmer een penningske offer
de, kunt heden een steen metselen ter ver
volmaking van dat schitterend bouwwerk,
op wier voltooiing wij wachten. Door uw
presentie op het Lyceumveld.
Dan wensch ik den organisatoren van dit
feest een lag van zonneschijn, van glorie.
En een uitverkocht huis! Dat dan, wanneer
bij het vallen van de schemering, de vlag
gen zullen worden ingehaald, het succes
groot geweest moge zijn.
H, ROOZEN.
Het triduum voor voetballers.
Donderdagavond werd in de parochie
kerk alhier het triduum van de voetballers
geopend.
Om 8.30 werd begonnen met een kort
Lof, waarna Prof, de Wolff van het Semi
narie den kansel betrad om een korte rede
te houden.
Wanneer wij spreken over de levens
wijze van den Goddelijken Zaligmaker, zoo
't Is 'n heerlijke Meidag.
De lieve zon, niet te warm nog, speelt m
het jonge malsche boom- en struik-groen.
En alles ademt nieuw, blij leven van we
dergeboorte, van scheppingsweelde!
Boven dc frischheid, de dartelheid der
eindelijk losgebarsten Lente spant zich de
smetteloos blauwe lucht.
En links, rechts, hoog in dc boomtoppen,
laag in de geurende gewassen, tjilpt en
Piept en fluit en zingt en speelt zijn dolle
spel van geluk het bedrijvige vogelgoedje,
dat den langen lieven dag van geen rusten
*veten wil.
Ik zie twee lange wegen en twee lange
tanen.
De eerste zijn twee rijksstraatwegen met
villa's en tuinen er langs.
De laatste zijn grintlanen met door God's
ëatuur gevormde lommer-gewelven van teer
groen, doorschijnend bijna.
Op die wegen en in die lanen zie ik wan
delaars, fietsers, motorrijders, auto s en an
dere overtuigen.
En naarmate de torenklokken in den om
trek, van wier wijzers telkens gouden zon-
schichtjes uitspatten, een zeker uur naderen,
worden de wegen en lanen dichter bevolkt.
Ik zie steeds meer lachende, kwetterende,
zingende groepen wandelaars en fietsers in
aeurige zomer-kleedlj en met gezichten, die
blij het memve natuurleven begroeten.
Van alle kanten komen ze aan; van an
dere dorpen en steden zelfs; van Amster
dam, van uit het Gooi, van uit de bollen-
'treek, uit Zandvoort, uit de Zaan, uit de
Polders, uit Kennemerland, van overal....
Van overal uit wijden omtrek.
En allen komen ze terecht op die twee
lange wegen en die twee lommerrijke lanen,
die weer voeren naar één punt.
Het doel!
En daar komen ze allen broederlijk te
zamen.
Voor een dubbel doel.
Ik kijk boven op de plek, waar die velen
bijeen zijn.
Dat is het mooie, het „voordeeligc" van
een visioen.... men kan zirh plaatsen waar
men wil; men kan een plek kiezen, van
waar men ongezien het fijnste overzicht
heeft van een gebeuren en men kan dit ge
beuren zoo prachtig maken als men zelf ver
kiest.
Ik zie dus een menigte, niet van enkele
honderden, doch van veel duizend koppen.
En alles schuift en tript en zweeft door
een in vroolijk gepraat en opdaverend ge
schater van blijheid en levenslust.
Dan zie ik wakkere jongens in kleurige
pakjes; stoere knapen met schitterende
oogen, blozende wangen en wind-fladderen-
de haardossen.
En grooteren, op mannelijken leeftijd, met
gespierde knieën en armen, flinke krachtfi
guren.
Er klinken signalen en dc menigte schaart
zich dichter om het veld van malsch voor
jaarsgras.
Ik hoor geluid als van verre schoten uit
kanonnen en ik zie zon-glanzende bollen de
lucht doorklieven en ik boor geroep, ge
juich, golvende daveringen als millioenen-
hagel'n zee van enthousiasme, brui-
schend en klaterend.
'n Visioen is mooi, omdat het alles kan en
wil.
En nou zie ik opeens in die ijl-blauwe
lentelucht een wolk komen.
Geen donkere, sombere wolk, die al dat
blije komt verduisteren.
Nee.... 't is 'n lichte wolk.... een van
ajour-wit.
En die wolk neemt den vorm aan van cen
gelaat.
In dat gelaat hérken ik de energieke trek
ken van plebaan Wcsterwoudt, die zich
vórmen lot een glimlach van dankbaarheid.
Nu gaat de zon in die witte wolk spelen
en de wolk wordt veranderd in schitterend
zilver.
En daarachter zie ik twee machtige torens
verrijzen.... heerlijke monumenten vao
bouwkunst.
En van liefdadigheidszin.
Ze komen naar voren, worden grooter en
de zon hult ze in' haar gouden pracht.
En tusschen de twee torens een Kruis,
dat een zon van sprankel-stralen draagt,
De mooie lentedag is die van overmorgen.
De twee straatwegen zijn de Overveen-
sche en de Bloemendaalsche.
De twee lanen zijn de aloude Elswouts-
laan en die naar Bentveld voert.
Het doel is: het Lyceum-terrein aan den
Overveenschen weg, waar de Roomscne
Sportdag wordt gehouden, waarvan de op
brengst bestemd is voor den afbouw der
twee torens van onze geliefde St. Bavo-
Kerk, onze eigen Kathedraal, waarop we
met recht zoo trotsclsrj mogen zijn.
De Roomsche Sportdag en de Bavo-to
rens.... dat is het tweeledige doel.
Als U niks niemendal om sport geeft moet
U dat toch wel mooi vinden en kunt U niet
nalaten er toch iets voor te doen.
Grootvaders cn grootmoeders zelfs.
Die kunnen een paar kaarten koopen
voor hun kleinkinderen, die, al doen ze niet
direct aan sport, op dien dag er heen kun
nen gaan, om er iets voor te gaan voelen.
Ooms en tantes koopen er een voor neef
jes en nichtjesals 't niet voor de sport
is, dan is 't voor de torens, nietwaar?!
Ouders koopen kaarten voor hun kinde
ren, en gaan zelf ook mee, om nu eens te
zien, wat een Roomsche Voctbaldag is....
Men beschouwe hem als een Katholieke
Meeting, een massa-samenkomst van ge-
loofsgenooten, die, boven dat dubbele doel
van dien dag, het ééne groote beoogen.
G N.
Eigenlijk is bet vreemd, zeer vreemd, dat
het nog noodig is, de R.-K. Sportorganisa
tie te verdedigen. Stelt u voor, dat een
zeer groot deel onzer mannen van rijperen
leeftijd, onze arbeiders of middenstanders,
of wie ook, neutraal georganiseerd waren
in vak- of standsorganisatie, zou dan niet
hemel en aarde bewogen worden, om aan
zulk een jammerlijken toestand een einde
te maken? 't Zou immers zonneklaar zijn,
dat zooiets niet langer duren mocht.
En nu gebeurde het volgende. Onze man
nen, van arbeiders- tot middenstand en
hoogeren stand, waren Roomsch georgani
seerd, gingen fier op hun Roomsch Vereeni-
gingsleven, vonden daarin hun kracht, en
bereikten schitterend resultaat Alleen onze
jongeren, onze zg. rijpere jeugd, van 12 tot
20 en nog ouder, zij waren georganiseerd in
een neutralen bond, in een sportbond, dien
izij met hart en ziel aanhingen, niet zoo
maar enkelen, maar over het heele land,
in een bond, die hun gaf hun spel, maar
volgens neutrale princiepen geen rekening
houdend met hoogerc geestelijke belangen,
die hun gaf vriendschap, maar vriend
schap met neutrale en andersgezinde vrien
den, wat aldoor groote gevaren moest op
leveren die langzaam maar zeker nivel
leerde hun Katholiek denken en doen lot
de laagvlakte van een neutrale, soms hei
densche opvatting.
Toen werd opgericht een Katholieke sport
organisatie. Die lag in de lijn van ons
Roomsch organisme. Die moest komen, want
ook de Kerk is niet afkeerig van gezonde
sport en ontspanning, mits geregeld en ge
temperd volgens hare beginselen. Die
Roomsche sportorganisatie bestaat nu al
jaren, heeft de goedkeuring van het Door
luchtig Episcopaat, neemt toe in omvang
en bloei, maar en nu komt het wonder
lijke wordt toch nog bestreden, niet
slechts door de vijanden der Kerk, maar
zelfs door vele Katholieken.
„Bestreden": dat wil geen Katholiek zich
gezegd hebben, dat hij een Katholieke or
ganisatie, zij het dan een sportorgansiatie,
bestrijdt!
Maar dc feiten!
Feit is, dat veel Katholieken, ondanks
den met klem uitgesproken wensch hunner
geestelijke Overheid, actief lid blijven van
neutrale sportvereenigingen en daardoor
even actief de Katholieke bestrijden.
Feit is, dat meerdere Katholieken be
stuursfuncties bekleeden in neutrale bon
den en clubs en met alle wettige, maar
daarom nog niet geoorloofde middelen den
opbloei der Katholieke clubs belemmeren.
Feit is, dat nu en dan zich het walging-
wekkend schouwspel voordoet, dat een ge
heele vereeniging, reeds voerend de Katho
lieke vaan, om verhoopt materieel gewin,
Barometerstand 9 uur v.m.: 766. Stilstand.
begon Z. Eerw,, dan komt steeds naar vo
ren Zijn goedheid en zachtheid van ka
rakter.
Als Hij b.v. moest wachten op de Sa-
maritaansche vrouw, dan voegde Hij haar
bij haar komst geen harde woorden toe,
maar sprak slechts; „kende gij slechts de
Gave Gods".
Hoe verdedigde Hij in den tempel de
zondares, die veroordeeld was gesteenigd
te worden en als antwoord op de vraag,
hoe gehandeld moest worden slechts ant
woordde: „Wie uwer zonder zonde is, wer-
pe den eersten steen op haar."
Dit alles, zegt Z.Eerw., is geen rede om
ons blind te staren op de zachtheid van
den Goddelijken Zaligmaker, ook kon Hij
soms minder zacht en meer mannelijk op
treden, zóó zelfs, dat Hij niet alleen ge
noemd werd het Lam Gods, maar ook de
Leeuw van Juda.
Wat krasse dingen zeide Hij tegen het
Joodsche volk, en al genas Hij zieken, ook
vervaardigde Hij een zweep, waarmede Hij
den Tempel reinigde van kooplieden en
dobbelaars.
Zoo toonde Hij een geduchte strijder le
zijn voor de rechten van Zijn Hemelschen
Vader.
Zoo moeten wij Hem navolgen in Zijn
forsche mannendaden en dat kunnen wij
door uit te komen voor onze Roomsche
overtuiging. Een groote deugd noemde Zijn
Eerw. het tegen elk menschelijk opzicht
voor zijn meening uit le komen en wie zoo
durft handelen, is een echt kind Gods.
Werpt daarom af, roept Z.Eerw., onder
worpenheid aan de wereld.
Wat heeft dit echter met sport te ma
ken, vraagt Z.Eerw.. en dan is zijn ant
woord: „zeer veel omdat om voor uw
Roomsche overtuiging uit te komen, zelf-
beheersching noodig is.
Door woorden en daden uw geloof belij
den, wat dan in de sport uitsluit Godslas-
teren, of woorden spreken die voor an
deren kwetsend zijn.
Mannelijk is het, zijn beginsel toepassen
in de sport, en dat behoort ook, omdat de
mensch er enkel is om God te dienen en
zalig te worden.
Gelijk een lichaam bestaat uit verschil
lende organen, maar die gezamenlijk ar
beiden voor het geluk der mensch, zoc
zijn er ook verschillende organen, ter za
ligheid, zoo ook dc sport. Deze kan echter
den mensch afvoeren van, maar ook bren.
gen tot God.
Z.Eerw. noemde dan verschillende voor
beelden; o.a. het niet deelnemen aan sport,
in den tijd, dat er Godsdienstoefeningen
zijn. Den tegenstander respecteeren. Het
spel eerlijk beoefenen, en niet het „eerst
den man, dan den bal" toepassen. Daarvoor
is zelfbeheersching noodig.
Niet de sport enkel voor eigen liefheb
berij, geen saneeren van het spel als men
geen lust heeft tot spelen, maar het dan
doenterwille van anderen.
Samenspel, en niet om eigen eerzucht en
ijdelheid, omdat egoisme een ondeugd is.
Zoo kan van de sport veel goeds uitgaan,
maar dan ook zoo dat in vervolging van
worden „Daaraan kan men zien, dat gij vol
gelingen Gods zijt."
Doe dan alles ter eere Gods, dan komt
een gezonde geest in een gezond lichaam.
Eet, drink en speel ter eere Gods.
Tracht bovenstaande in toepassing te
brengen, en dit kan door de Rbomschc
sport, daarbij uw H. geloof in alles te ver
kondigen,
Z.Eerw. gaf vervolgens den raad zich te
sterken bij Jezus in het Allerheiligst Sacra
ment, om beter de opkomende driften, die
in de sport zoo spoedig naar voren treden,
te beteugelen. Dan zult gij, zegt Z.Eerw.
een sieraad zijn voor anderen, ook voor hen
die de Roomsche sport nog den rug toekec-
ren, ook voor hen die de R. K. sport niet
ter wille zijn.
Zoo schijne Uw Jicht, zoo eindigde Z.Eerw.
door de goede werken, ter eere van Uw Va
der, die in den Hemel is. Jammer, dat de be
langstelling zoo klein was. Zeker, bijna alle
H. B. C.-ers waren present. Er zijn echter
nog vele voe(ballcrs en enthousiasten. Waai*
waren de leden van C. G. Z. W., Zwaluwen,
Geel-Wit, D. S. S„ de Jonge-Mannen-Ver-
eeniging, e.a. Daar zijn toch ook veel Heem-
steJers bij? Het Tridium is niet enkel voor
H. B. C.-ers. Zorgen jelui hedenavond pre*
sent te ziin. 't Is ook voor hen nuttig el^
noodig.
dat Roomsche vaandel ontrouw wordt, de
serteert uit de Roomsche gelederen en nog
menigen zwakken broeder met zich sleept.
Feit is, dat een zeer groot aantal Katho
lieken door alleen en uitsluitend hun be
langstelling te geven aan de neutrale sport,
practisch en afdoende het belangrijke jeugd
werk der Katholieke sport op veel plaatsen
bestrijdt, ja bijna vernietigt.
Feit is, dat een deel der Katholieke Pers
op krachtige wijze de Roomsche sport heeft
gesteund, maar dat een ander deel dier-
zelfde pers met onverantwoordelijke achte
loosheid de Roomsche clubs en bonden ne
geert, om alleen aan de neutrale te denken.
Ondanks dat alles groeit de Roomsche
sport. Een principieele zaak, antwoord ge
vend op reëele tijdvragen, gaat niet ten
gronde, groeit in tegen verdrukking. De
diocesane bonden tellen duizenden leden,
de Federatie, 40 clubs sterk in 1920, telt
er 100 in 1924. De principieele idee. levend
in de Roomsche voetbalbonden slaat over;
op andere takken van sport, als een niet
te blusschen brand.Want de leuze is, en t is
een goede; „Wie Roomsch is, hoort thuis
in Roomsche organisatie en niet in neutrale".
En daarom, ieder sportlievend katholiek
begrijpe zijn verantwoordelijkheid, niet al-,
leen voor zich zelf, maar vooral voor zijn
jongere of zwakkere broeders. Hij kan nog
een tijd lang den groei der Roomsche sport
belemmeren, tot verderf van een deel der
Roomsche jeugd, de eindvictorie zal de
zijne niet zijn hij kan ook zijn krachten
en steun geven tot volle ontwikkeling der
Roomsche sport in materieel en geestelijk
opzicht tot Jieil onzer jongens en jonge
mannen, die dragen in hun handen het hoe
onzer toekomst,
j De leuze is goed, de keuze gemakkelijk!
J PROPAGANDA R. K, E, J