Zeeuwsche kleederdrachten. De verbrande film. De Engelsche vlootmanoeuvres. UIT DE PERS. 55 JAARVERGADERING VAKOPLEIDING vc«a «ANDWÉRKSUKSEN 26-JUÜ-I924 EXCURSIE haar PHILIPS 26-JULH924 Innerlijk of uiterlijk? j-Vssssw De „Nederlander" maakt zich bezorgd over le gevolgen van het Eucharistisch congres. Het chist.-hist. orgaan ziet millioenen leven buiten de christelijke kerken en vreest, dat dezen zullen worden aangetrokken door den luister, welke de R.K. Kerk heeft ten toon gespreid. Dat is de vrees van alle tegen standers onzer Kerk geweest: zij hebben schrik voor „de propaganda," welke de R.K. Kerk met zoo'n Congres schijnt te maken. £.n nu is de „Ned." bezorgd voor die nieuwe katholieken, welke door dit congres zou- der. gewonnen worden, want ach, in die Rccmsche Keik wordt alles geofferd aan het uiterlijke en het innerlijke is er niet in tel. Naar aanleiding van deze opmerking in het christ.-hist. blad schrijft nu „De Gelderlan der" een kranig artikel, dat wij gaarne on der de aandacht onzer lezers brengen: „De Nederlander" heeft wel niets gezien van hef congres maar door 3e verslagen der Roomsche kranten zegt ze op de hoogte te zijn. Zij had geen enkel Roomsch blad behoe ven te lezen en toch kunnen schrijven, als zij nu heeft gedaan. Beter gezegd: ook als ze geen letter van het Congres gezien en geen klank ervan ge hoord had, zou ze geschreven hebben als r.u. Dat stond al van te voren vast, wat „De Nederlander" van het Congres zeggen zou. Dat weten we immers maar al te goed, wat „De Ned." van de Roomschen denkt. En van hun godsdienst. En waar de geestverwanten mee terugge houden worden van de Roomsche Kerk. Dat is altijd hetzelfde liedje: die Room schen hangen aan uiterlijkheden, heel de Roomsche godsdienst is praal en uiterlijk vertoon, maar innerlijk is er weinig of geen godsdienst. Wij, protestanten, wij houden niet van uiterlijke vormen, doch innerlijk zijn wij zoo veel beter. Innerlijk beleven wij onzen gods dienst. Heer, wij danken U, dat wij niet zijn als die Roomsche tollenaars en dienen in geest en waarheid. De meeste protestanten zijn met deze voorstelling van zaken tevreden, want zij keerf fn de protestanïsche kranten steeds terug en zij vormt, voor oppervlakkige lie den, het gordijn, waarachter de werkelijk heid der R. K. Kerk verborgen wordt ge houden. Als men eenmaal van eenige zaak een valsche voorstelling heeft, dan komt men niet gemakkelijk tot een nader onderzoek. Men houdt zulk een voorstelling voor waar en toetst ze niet verder aan de werkelijk heid. Het is dan ook zeer waarschijnlijk, dat de „Ned." meent wat ze schrijft, en omdat ze aan de menschen een werkelijken godsdienst gunt, een, die de zielen bewerkt en leidt tot een waarachtig christelijk le ven, daarom vreest zij voor de vermeerde- VACANTIE KINDERFEEST. Te Amsterdam is aan 8700 kinderen van lagere scholen een vacantie kinderfeest aange boden. De kleinen trekken in optocht naar trein en boot. Een typische foto van een paar jonge Vlaamsche gaaien, die gretig het hun aangeboden voedsel verslinden. DE BRITSCHE VLOOTMANOEUVRES. Een fraai gezicht op de „Resolution", het admiraalschip, gevolgd door een aanti dreadnaughts. OM DE WOL EN HET VLEESCH, Een schapen-range in Amerika, waar duizenden en nogmaals duizenden schapen weiden. EEN STAALFABRIEK AAN DE UNIVERSITEIT. De studenten aan de Universiteit te Sheffield worden practisch geoefend in het fabriceeren van staal op de modernste wijze. FEESTVERLICHTING. Voor de eerste maal sedert den dood van den krankzinnigen koning Ludwig II, is de groote zaal van het kasteel Herren- schiemsee feestelijk verlicht, ter gelegenheid van een feest, op het kasteel gegeven. KLOKKEN-WIJDING in de Vredeskerk te Amsterdam. DE VERBRANDE FILM. Bij den brand in de filmfabriek Hollandia ging ook de film Cirque Hollandais, waarin Louis Bouwmeester optreedt en waaraan vier maanden gewerkt was, verloren. Men neemt de film te Bever wijk opnieuw op. In het kermisreizigerskamp. ZEEUWSCHE KLEEDERDRACHTEN. Te Middelburg is Woensdag een tentoonstelling geopend van Zeeuwsche kleederdrachten, meubelen, volks kunst, enz. Hierboven eenige kostuums uit Axel. Bij Haar a.s. bezoek aan Zeeland zal ook Prinses Juliana zulk een kostuum dragen. DE WATERFIETS. De nieuwe watersport, die men tegenwoordig op de Seine te Parijs, druk aan het beoefenen is. NA HET EUCHARISTISCH CONGRES. Het bezoek van het Permanent Comité der Eucharistische Congressen aan Nijmegen. Mgr. Heylen spreekt van het balkon der R. K. Universiteit de menigte toe, waarna hij zijn zegen gaf. ZEEUWSCHE VOLKSKUNST. Een oude Zeeuwsche kantklosster, die men op de tentoonstelling haar arbeid ziet verrichten. Mi- HUGNES, de Amerikaansche mi- ininister van buitenlandsche zaken, fe Parijs (Gare du Nord). DE LEDEN DER VEREENIGING TOT BEVORDERING VAN DE VAKOPLEIDING VAN HANDWERKSLIEDEN, voornamelijk leeraren aan Middelbaar Technische- en Ambachtsscholen, die dezer dagen ter gelegenheid van hun 55ste jaarvergadering een bezoek brachten aan Philip's Gloeilampenfabrieken te Eindhoven: Mr. Harm Smeenge, lid der Eerste Kamer, voorzitter van de vereeniging; P. Staal, tech nisch directeur der Philip's Gloeilampenfabrieken; H. van Woerkom, wethouder van onderwijs te Eindhoven; Mevr. van Riel-Smeenge, secretaresse der vereeniging; Kootstra, Burgemeester te Emmen; Jelsma,oud-directeur Ambachtsschool te Amsterdam; Worp, directeur Ambachtsschool Delft en voorts de Hoofdbestuur-leden: van As, Rutters; van Duuren; Mathol de Jong; Keyzer, ZWEMWEDSTRIJD DWARS DOOR PARIJS. Hoe de genoodigden op versierde booten den strijd volgden. ring van den roomschen invloed. Vreest zij, dat de R. K. Kerk van de heidenkinderen dezer landen er vele tot zich zal trekken. Maar als zij nu toch eens even ernstig wilde nadenken, deze „Nederlander", dan moest zij toch begrijpen, dat de R. K. Kerk, Ials zij inderdaad in hoofdzaak vormendienst kweekte, al lang verloren zou zijn. De I^pom- sche Kerk is uiterlijk een organisatie' van I menschen, maar innerlijke eene van ziolen. En als de Kerk de zielen niet vormde, kon zij ze toch niet in haar eenig verband hou den. Dat moest een kind toch begrijpen. De Roomsche Kerk bestaat toch uit men schen van allerlei aard en aanleg en ontwik poging om de menschen innerlijk te heiligen in Christus. Heeft de „Ned." iets gezien van de groote processie? Ervan gelezen toch. Gelezen van die talrijke kloosterorden en congre gaties, welke er vertegenwoor digd waren. Heeft het blad al 'ns ooit nagedacht over het leven dezer duizenden kloosterlingen? Het behoeft haar niet duidelijk gemaakt, dat dit menschen zijn als wij, menschen van verschil lenden aanleg verschillend tem perament, menschen me' dezelf de neigingen en hartstochten als er huizen in de overige men- schenmaatschappij. Zij gaan stil en vredig hun weg en doen hun werk in het belang van anderen; zij verplegen zieken, geven on derwijs, brengen ouden van da gen naar het graf en leiden kin deren het leven in. Al die dui zenden offeren zich op voor an deren of wijden geheel hun le ven (in de beschouwende or den) aan den dienst van God. Hoe kan men, in het licht van zulke feiten, toch beweren, dat de Roomsche Kejk haar krach ten verspilt aan uiterlijkheden en de innerlijke cultuur verwaar loost? Hoe lang zouden al die duizenden kloosterlingen het uithouden, afzonderlijk en in het verband hunner klooster organisatie, indien zij niet da gelijks hun uiterste krachten gaven aan de volmaking van den) inwendigen imensch? Zeker, de R. K. Kerk mis kent niet de waarde der uiter lijkheden in den dienst van God. Wij zijn menschen en ge bruiken menschelijke midde len om onzen eerbied uit te drukken jegens den Aller hoogste. Maar het woord van den Za ligmaker tegen de farizeeërs, wordt in de R. K. Kerk niet verzwegen of achterbaks ge houden. Harmonie tusschen de uiterlijke handelingen en het inwendig leven is het ideaal, dat in onze Kerk wordt nage* streefd. Het wordt door velen niet beerikt, wij weten het. Pius X heeft niet voor niets zijn encycliek geschreven, dat de menschen zich zouden her vormen in Christus, hun inner lijk leven zouden herstellen in Christus. Maar juist deze en cycliek bewijst, dat de arbeid der Kerk aan de vorming van het godsdienstig leven niet dood is en wat er sindsdien door de opvolgende pausen en door heef het kerkelijk appa raat aan zielenkweek is ge daan, behoefde de „Nederlan der" slechts voor een klein ge deelte te kennen, om te weten, dat de R. K. Kerk haar groot ste kracht en hevigste inspan ning zet op 't aanleeren van christelijke deugden, het be strijden van ondeugden, de ver edeling der zielen, de verrijking juist van het innerlijk leven. k<4ing; in „Het Vaderland" wordt erkend, dat de invloed der katholieken op het intel- lectueele peil van ons vader land onmiskenbaar is: de Ka tholieke Kerk bestaat uit re delijke menschen, wier geeste' lijke ontwikkeling over het al gemeen gesproken, niet lage' staat dan elders. En zoo'n ée' compliceerde menschenge- meenschap zou bestaanbaar we zen, indien in deze organisatie de verzorging van den innerüj- ken mensch wierd verwaar loosd? Ach, dat men toch niet z°° oppervlakkig over ons oordeelde en eens kwam kijken bij ons en nadenken over de verschillende verschijnselen in de R. K. Kerk! De „Ned." heeft de verslagen gelezen van het Int. Euch. Con gres, naar ze zegt; de verslagen der sectie-vergadering ook, ho pen we. Waarover anders is et daar gesproken, dan over de in nerlijke cultuur? Waartoe dring* de Kerk aan op de veelvuldige heilige Communie, waartoe anders tenzij om aan Gods verlangen te voldoen om de" innerlijken mensch te vervormen naar Christus? Hier hebt ge een brokje u'* ons verslag van den Vrijdag: „Het algemeene onderwerp der secties was de heiliging va" het gezin door de H. Eucharis tie, wat ook in de avondverga deringen behandeld zal worden- Daar werden de meeste rede voeringen op gericht, dat de veelvuldige heilige Communie zou opbloeien uit het christelijk leven in het gezin en tegelijk de gezinnen in christelijke liefde christelijke deugd door de H- Eucharistie zouden leven. Aan elks particulier leven moet men kunnen merken, da* Christus leeft in hem. Met de kinderen moet dat beginnen- men moet de kinderen een gr°°' te vertrouwelijkheid in den om gang met Jezus leeren, alleet> dan is het kinderhart voor den invloed van J. C. vatbaar, a1® het met Hem praat, zooals he dat zelf voelt. En dan moet °P, kinderlijke wijs het kind ze leeren zijn kleine ondeugden *e bestrijden en de deugd aan kweeken. Eenheid moet er zijn in christ. huisgezinnen, die vef\ vuldig naderen tot de H. Ta'® eenheid in denken en streve®' eenheid in onthechting aan d wereld, eenheid in den wil God te dienen en het ley.eg dienstbaar te -maken aan A eer. Wij grepen hiermee hoofdgedachten der verschil'® de redevoeringen, die zich a' om deze hoofdgedachten gr°e peerden." j Dit is geschreven vóór „Ned." een kik had gelaten. maar het bewijst toch scherp, dat het Congres nte* e kei een vormelijkheid is weest, maar een zeer erfl

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1924 | | pagina 8