Eerw.Zusters Ursulinen
ra
Leekepreeken.
7
Dit nummer bestaat uit 20 bladzijden, waaronder
het geillustreerd Zondagsblad in acht bladzijden.
ÜJ
Ingezonden Mededeelingen
0.25
3.25
Zaterdag 23 Augustus 1924
47ste Jaargang No. 15821
zondagsviering.
De bibliotheken der St. Vincen-
tiusvereenigingen zijn geopend:
Slotavond van Maria-krans en Sint
Gertrudis-Patronaat.
Programma
a 75 cents per regel.
Moederhuis Bergen (N.-H.)
KWEEKSCHOOL
voor Onderwijzeressen
PENSIONAAT
met (kopklassen) M.U.L.O.
MISSIEGEBIED:
van den Boven-Nijl
U ganda-Protectoraat
Jaarbeurzen te Keulen. Herfst 1924.
De coöperatieve bouwvereerfiging „Samenwerking" te Schoten heett een aanvrage bij B. en W. van Schoten
ingediend om vergunning tot den bouw van 80 eengezinswoningen.Hierboven twee winkelhoekhuizen,
waartusschen 4 woonhuizen.
niumm
Een gedeelte van de reeks eenge zinswoningen te bouwen door de coöperatieve bouwvereeniging
„Samenwerking" te Schoten.
Agenda
24 Augustus
Agenda 25 Augustus
De broodprijs.
Vooroefening Vrijwillige Landstorm.
Baden.
De bestrating in Schoten
De gevolgen van het wilde
rijden.
Personalia.
Te water,
No. 2 in een week.
Looddiefstal.
PerweeV .77
^er kwartaal
Franco per post per kwartaal bij
/Vooruitbetaling f 3'58
Bureaux: Nassaulaan 49.
Telefoonnummers: 1426, 2741 en
1 Haarlem en Agentschappen:
'De abonnementsprijs bedraagt voor
1748.
Postrekening No. 5970.
Advzrtentiën 35 cenïs per
Bij contract belangrijke kor:'
Advertenttën tusschen den tel
als ingezonden mededeeling, 60
per regel; op de le Pagina s 75
per regeL Vraag- en aanbod-advcr-
tentiën 14 regels 60 ct. per pl?
sing; elke regel meer 15 ct-, b:;
vooruitb etaling.
53.
Een lezer van dit blad zond onlangs een
Schriftelijke klacht aan de redactie over het
feit, dat op 15 Augustus j.l., feest van Maria
ten Hemelopneming, zoo weinig Katholieken
hun zaken gesloten hielden. Van onze vele
vroegere Roomsche heiligendagen is er bijna
geen enkele ter verplichte viering meer
overgebleven; waarom kan men dien eenen
dag in den zomer dan niet algemeen onder
ons, Katholieken, als feestdag houden? Aldus
ongeveer de gedachtengang van den inzen
der, die meende, dat de redactie van dit
Katholieke blad goed zou doen de lezers-
zakenmenschen daarover eens te kapittelen.
Nu behooren dergelijke aanmaningen niet
tot de aangenaamste dingen, welke de re
dactie van een Roomsch nieuwsblad ont
vangt. Eerlijk gezegd, zit zij er een weinig
mee in de maag.
Dat was dan ook blijkbaar de reden,
waarom de leekepreeker, terugkomend van
zijn vacantie, bewusten brief onder veel
andere paperassen „ter afdoening" vond.
Wat zal ik er van zeggen? Ongelijk kan
ik dien klagenden Katholiek niet geven.
Integendeel! Op den bewusten 15den Augus
tus was ik toevallig des ochtends in Am
sterdam. Mijn vrouw een leekepreeker
mag er immers een hebben liet mij voor
een der groote confectiepaleizen in een der
voornaamste winkelstraten stil staan en
wees mij op de spotprijzen, waarvoor de
blousjes en rokjes genoteerd stonden. Als
ondeskundige in deze vrouwelijke heerlijk
heden beaamde ik verstrooid de appreciatie
mijner wederhelft. Mijn mannelijk oog werd
inmiddels döor wat anders getrokken: voor
de gesloten deuren van het -geweldige ma
gazijn waren de gordijnen neergelaten en
achter het glas las ik in roode letters de
veelzeggende mededeeling: „Vrijdag geslo
ten". Veelzeggend, inderdaad! In dezelfde
straat toch zag ik de. „buitenlui", de zoo
kenmerkende Noord-Hollanders met vrou
wen en dochters in tientallen rondloopen.
Het was een echte dag om te koopen.
Maar deze Roomsche firma hield Zondag,
ondanks het zeer aanwijsbare geldelijke ver
lies, dat zij daarvan zou leiden. Terugkee-
rend in Haarlem, trof mij daarom des te
meer de klacht 'van den inzender. Wat aan
groote koopmanszaken in de hoofdstad mo
gelijk is, kunnen dat ook de kleine niet in
onze provinciesteden?
Deze vraag heeft mij aan het peinzen ge
bracht over de Zondagsviering in het alge
meen. Hoe zijn wij toch in dat op zicht „ont
aard van d' ouden stam!" Ik vraag het
mijn lezers van middelbaren en hoogeren
leeftijd, die voortgekomen zijn uit, wat men
noemt de ouderwetsche Roomsche gezinnen,
eens even terug te denken aan de Zondagen
van hun jeugd. Zaterdagsavonds kwam reeds
de stemming van rust na arbeid en over den
volgenden dag lag de wijding van iets hei
ligs. Alles werkte daartoe mee. Daar was
de Hoogmis met het versierde altaar, de
wierook en de orgeltonen; daar waren de
Zondagskleeren, die alleen op den Zondag
en bij een extra feestelijke gelegenheid ge
dragen werden en van zelf reeds van balda
digheden en ruwe vermakelijkheden terug
hielden.
Daar was verder Zondagslectuur en als
eenige ontspanning een visite van of aan
familieleden en een gezelschapspelletje. Dat
was in onze jeugd de Zondag in het Room
sche gezin. Wie durft daar nu nog aan te
denken? De ouderen onder ons, wier fijn
gevoel door het moderne leven nog niet is
afgestompt, blozen bij de vergelijking van
toen en thans, want dat zij dien ouden,
Roomschen Zondag ongerept hebben be
waard, is bijna niet aan te nemen. En onze
jeugd? Zij lacht en haalt de schouders op
Voor die stijfheid van haar grootmoeders.
Verbeeld je, een Zondagsch pak of een Zon-
dagsche jurk. Man, waar denk je aan! Wij
hebben onze zomer- en winterkleeren en
onderscheiden alleen naar het seizoen en
laar de vraag, of wij thuis blijven, in ons
Werk zijn of wel visite ontvangen of uitgaan.
Rn dat geldt voor iederen stand. Zelfs de
handarbeider en het fabrieksmeisje trekt
®a de dagtaak de beste spullen aan voor
®en vergadering, den bioscoop of het dans
avondje. „Tages Arbeit, Sonntag's Feste" is
reeds lang uit de mode; iederen dag geeft
een stukje feest. Zondagskleeren zijn dus
'ets van een eeuw geleden.
Wanneer nu de opvattingen zich alleen op
het punt van ons stoffelijk omhulsel g-wij-
Hgd hadden, dan zou er weinig reden zijn
(''oor critiek. Maar met onze Zondagsche
hleeren hebben wij helaas ook den ouden
(geest van Zondagsheiliging aan den kant
fie aan. Wij houden oo den zom^-schen
bondag niet enkel ons weeksche pakje, maar
j°ok onze weeksche gewoonten aan, erger, de
(Rondag is de periodieke vacantiedag gewor
den, waarop het genot wordt ingehaald,
daarvan men op de werkdagen niet genoeg
han krijgen.
Zondag rustdag! O, weest niet bevreesd,
dat men zich aan slavelijken arbeid zal te
°uiten gaan. Het werk zetten wij immers
Zaterdagmiddag stop. Wij streven al naar
het week-end: Vrijdagnamiddag het duffe
kantoor verlaten en 's Maandags ons uitrek
ken om Dinsdag weer te beginnen. Neen,
dat wij te veel zullen werken, daarover be
hoeft ge u niet bezorgd te maken. Maar
IlIstdag is 'n wat al te saai begrip voor den
d'okelijkschen vacantiedag. Waarvoor heb-
en wij onze fietsen en ronkende motoren,
|0t>ze auto's, onze dure voetbalvelden met
;hooge tribunes, onze lokkende badplaatsen,
met de gezellige zitjes, de strijkjes en andere
vermakelijkheden; waarvoor worden er
wedstrijden op de wielerbaan en voor zeil
jachten uitgeschreven; waarom geven de
theater's de volksvoorstellingen en de cine
ma's hun nieuwste programma's op Zondag,
wanneer wij maar blijven rusten op
onzen stoel of in de kerk zitten? Neen, de
Zondag, dat is onze vacantie-, onze weke-
lijksche feestdag. Raak me niet aan mijn
Zondag, want waaneer ik me dan niet twaalf
volle uren vermaak, dan is mijn heele week
bedorven!
Ziedaar de nieuwe geest, dien wij be
doelen en dien wij aannamen, toen we onze
Zondagsche pakjes afschaften voor de fla
nellen broek om mee te tennissen of langs
het strand te flaneeren, voor de oliejas en
de motorpet, het luchtige korfbalpakje en
de voetbaltrui. Wij hebben niet enkel ui
terlijk, maar ook innerlijk niets meer van
den Zondag.
Zeker, de vroegmissen worden 's Zondags
nog wel bezocht. Maar wijs mij eens het
nieuwe gebod, waarin geschreven staat:
den Zondag zult gij 's morgens tusschen 8
en 9 uur vieren en de rest is voor u! Daar
staat nog altijd: den sabbathd a g zult gij
heiligen en een dag heeft ook in onzen
tijd toch nog altijd twaalf uur.
Er is iets, wat ons in ons land met zeer
gemengde bevolking heel vaak hindert en
waartegen onzerzijds jammer genoeg niet
voldoende wordt opgekomen, dat is de er
gernis, die zeer vele katholieken aan de
geloovige protestanten geven door hun zoo
genaamde vroolijke Zondagsviering. O, ik
weet het wel, wij Roomschen mogen ons
in een blijmoedige levensopvatting verheu
gen, die een uitvloeisel is van de zekerheid
van ons geloof en velen ons benijden.
Maar dat mag geen reden zijn tot ergernis
voor anderen. En wij weten uit ervaring,
dat men zich in protestantsch christelijke
kringen heel vaak ergert aan onze al te
groote luidruchtigheid op den dag des Hee-
ren. En wij kunnen ons er niet mee af
maken met te zeggen, dat wij ons „aan
de fijnen niet kunnen storen," wanneer on
ze Zondagsheiliging zich bepaalt tot het
snappen van een vroegmisje. Want daar
tegen verzet zich wel degelijk het groote
Zondagsgebod.
De afglijding, welke wij in eens zuiver
katholieke landen waarnemen, is voor een
groot deel aan de verwaarloozing van den
Zondag toe te schrijven. Wij spraken daar
juist van 15 Augustus. Zijt gij omtrent dien
dag wel eens' in Parijs geweest? O, men
heeft daar ook zijn „Assomption", dat drie
dagen duurt, maar met een heiligen dag
net zooveel te maken heeft als het ouder
wetsche dauwtrappen van den Amsterdam-
schen Jordaner op 's Heeren Hemelvaart.
De groote lichtstad loopt dan leeg; alles
stroomt naar de voorsteden, de bosschen,
het strand, 't is de nationale vacantie. En
intusschen profiteert het Parijsche Gemeen
tebestuur van de leegte in de straten om
het asphalt te repareeren, de openbare ge
bouwen op te poetsen, de palen der draad
geleidingen te versterken of te vernieuwen.
Zondag, dat moet voor het eene deel der
menschheid een gelegenheid tot uitrusten
en vermaak, voor het andere een middel
zijn om schoon te maken en te herstellen,
wat gedurende het drukke leven vervuild en
vernield werd. En Onze Lieve Heer... ja,
daar rekenen we later wel mee af; het
leven duurt nog lang! Zondagsontheiliging
voert heel spoedig tot algemeene godsdien
stige verflauwing; dat leert de practijk.
Geen wonder, dat het katholieke Fransche
blad La Croix geregeld als entrefilet met
vette letters de woorden van Leviticus
XXVI afdrukt: Gardez mon jour de sabbat
car je suis le Seigneur,... Houdt mijnen
sabbathdag, want ik ben de Heer! Dat is
niet enkel voor de Joden, maar voor alle
tijden, ook voor ons geschreven. En het is
een schrikwekkend woord, want God zelf
is het, die daar spreekt en een zegening
of vloek belooft.
„Wanneer Gij mijnen dag onderhoudt, dan
zal ik U overstroomen met mijn zegeningen.
Maar wanneer Gij mijne wet veracht, on
vruchtbaarheid, hongersnood, oorlog zullen
de rampen zijn, waarmee ik uwe ongetrouw
heid straffen zal....
Het zou de moeite loonen, om in de ge
schiedenis na te gaan, hoe die vreeselijke
rampen altijd op algemeen* Zondagsschen-
nis gevolgd zijn Onz* tijd behoeft zeker
niet ver te zoeken! Maar we behoeven niet
eens te bladeren in oude historierollen. Kijk
in uw eigen leven. Wanneer gij nog niet
hebt opgemerkt, hoe tal van families gere
geld met tegenslag in zaken, ja zelfs met ar
moede geslagen worden, ondanks oppassend
heid voor de wereld en voortdurende ar
beidzaamheid; hoe bij andere daarentegen
'n stijgende lijn van maatschappelijke wel
vaart en huiselijken vrede valt waar te ne
men zonder aanwijsbare groote bekwaam
heden der familieleden, wanneer u dat ver
schijnsel nog nooit is opgevallen, dan zijt
ge een oppervlakkig mensch. Kijk daar eens
naar en zoek de oorzaak.
Heel vaak zult ge bij de eersten een ver
waarloozing, bij de laatsten een traditio-
neele, zorgvuldige nakoming van de Zon
dagswet vinden. Vroeger, met den onbe-
perkten arbeidsdag, was er althans nog een
verklaring, zij het dan geen verontschuldi
ging, te vinden voor het maken van ple
zier op Zondag, Maar met onzen modernen,
korten arbeidsdag, den vrijen Zaterdagmid
dag en jaarliiksche vacanties, is alle aan
leiding daartoe vervallen. Waarom wordt
dan nog algemeen de Zondag voor sport en
spel en straatvermaak gebruikt, terwijl de
vrije Zaterdagmiddag daarvoor toch aange
wezen is?
Laten wij, Roomschen, i ons eens op
dat punt herzien, waarin, ,wij schro
melijk te kort komen. Er wordt zoo geroe
pen om opheffing van het processieverbod:
wij moeten vrijheid hebben om ons geloot
ook op straat uit te vieren Mooi! Maar wij
vragen dat toch hopelijk niet uit pure
Rechthaberei of om propagandistische oog
merken? Ons doel is daarbij toch vermoe
delijk op de eerste plaats de eere Gods en
de gelegenheid om ook den ongeloovigen
en afgedwaalden den rijkdom van onzen
godsdienst te toonen en hen te trekken, tot
de ware kerk? Welnu, zoolang wij dit mid
del missen, hebben wij nog een veel krach
tiger, dat zeer velen nog verzuimen. Dat is
de heiliging van den Zondag. Die gelegen
heid komt wekelijks terug en bovendien
op de, helaas nog maar schaarsche. heilige
dagen. Denkt u eens in, dat alle Katholieke
den Zondag vierden, dat is, heiligden, in
den geest der kerk. Wat zou dat over heel
de wereld met de millioenen katholieken,
een prachtig dank- en smeekoffer zijn naar
omhoog. Wat zou dat, ooi, in streken waar
de katholieken in grooten getale wonen
en hoeveel zijn dat er niet ook in ons land
een stichtend voorbeeld zijn voor de
heidensche bevolking, die haar, leven ver
doet in enkel genot en vermaak en het ge
zicht van onze Zondagsheiliging zoo hard
noodig heeft om gewezen te worden op het
leven, hetwelk op dit kortstondige volgen
zal.
Wi HOMO SAPIENS.
straat 78 is des Zondags en 's nachts ge
opend.
I
De gelegenheid tot inschrijving van lezers
en het ruilen der hoeken is gesteld op:
1. Nieuwe Groenmarkt 22, des Woensdags
avonds van half 89 uur
2. Hagestraat, des Vrijdagsavonds van half
8—9 uur.
Gisteravond had ter gelegenheid van het
jubileum van den Zeer Eerw. Heer L. J.
Boogmans,»de laatste opvoering plaats van
het Mysteriespel „De verborgen Altaar
stoet". Evenals de vorige avonden, was het
spel uitstekend. Aan het slot van dezen
avond werd de leidster, mej, A. v. Zutphen
gehuldigd.
Na het dankwoord van den Zeer Eerw.
Heer Pastoor, werd onder daverend applaus
méjuffrouw v. Zutphen, voor de vele moei
ten en inspanning een bloemstuk aangebo
den.
Met voldoening en trotsch mogen allen
die er toe medegewerkt hebben, om het ju
bileum van den Zeer Eerw. Heer Pastoor
onvergetelijk te maken, terugzien op deze
goed geslaagde feestviering.
Muziek in den Hout op Zondag 24 Augus
tus 1924, 's middags te half 3 uur, onder
leiding van Willem Knikker.
1. Marche Militaire t Fr. Schubert.
2. Ouverture „Si j' etais Roi" A. Adam.
3. Dolores, Walzer E. Waldteufel.
4. Fantasie aus Der Bajazzo
R. Leoncavallo.
5. Ouverture „Les Dragon de Villars
A. Maillart.
6. Negersgebürstag „Caracterstück"
P. Lincke.
7. Fantaisie de 1' Opera „La Vivandiere"
B. Godard.
VOORBEREIDING VOOR DE
KWEEKSCHOOL.
Nieuw Schooljaar begint 1 September.
Van 30 Augustus7 September wordt in
de stad Keulen eene Landbouwjaarbeurs ge
houden, terwijl de Algemeene Jaarbeurs van
1419 September zal plaats vinden.
Waar wij overtuigd zijn van het groote be
lang dezer beide Jaarbeurzen voor den Ne-
derlandschen handel, landbouw en industrie,
achten wij het niet ondienstig hierop de aan
dacht te vestigen.
Waarom deze beide jaarbeurzen in Keulen
worden gehouden? Keulen is een der groot
ste verkeerscentra van Duitschlar.d, een
brandpunt van het internationale handelsle
ven en de voorstad van het meest beduiden
de industriegebied der wereld.
Tmiiinun
iil'.
iufn.1 ijm
iiimipm
iiiimintiiiu/iiiiiiiiii
IWIliHhm
1II)II|,'IIIU|
KOssÉign
iiiuuiuiMimiiiiuiKiiu nu
IIU.IUJIIIItlUrillIlfll.LM
Melkinrichting v.h, van Bruggen (Den Hout)
Strijkconcert.
Sociëteit St. Bavo. A Capelle koor
Ons Genoegen 8 uur Voetbalver-
eeniging Geel-Wit 8 uur. Bevol
kingsbureau 8 uur.
R.K. Parochiale Bibliotheek (Kleverpark-
weg) ingang tusschen Kerk en Pastorie
Geopend: Dinsdagavond van half 8 tot 8
uur, voor personen beneden 16 jaren en
van 8 tot half 10 voor personen boven
dien leeftijd.
Kunsthandel F. H. Smit Gr. Houtstraat
69 Tentoonstelling van Grafisch werk
door K. A. v. Eek Dagelijks van 106
uur.
R. K. Arbeidsbeurs voor mannen Jaco-
bijnestraat 15 Alle werkdagen voorm.
van 912 uur, n.m. van 25 uur. Zater
dags alleen van 912 uur.
R. K. Arbeidsbeurs voor vrouwen Kleine
Houtweg 13 Alie werkdagen des
voorm. van half 11half 12 en des nam.
van 3 tot 4 en var, half 8 tot half 9 uur.
R. K. Leeszaal en uitleenbibliotheek
Jansstraat 49 Eiken dag geopend van
1012, van 25 en van 710 uur, he-
halve des Maandagsochtends en op Zon
en Feestdagen Uitleenen van boeken.
Marthavereeniging Bloemhofstraat 1
Betrekkingsbureau voor vrouwen Alle
werkdagen van 1012, van 24 en van
89 uur Tel. 1671. Tevens gezellig sa
menzijn voor Hollandsche meisjes, die hier
geen tehuis hebben. Zondag en Woensdag
van 810 uur n.m.
R. K. Bevolkingsbureau Gebouw Sint
Bavo Smedestraat 23 van 810 uur
op Maandag-. Woensdag- en Vrijdag
avond.
St. Elisabeth's Vereeniging Jansstraat
Aanvragen om versterkende middelen
voor arme zieken der S. V. E. Maan
dags van 23 uur. Donderdags van 12
uur.
Bisschoppelijk Museum. Dagelijks, uitge
komen Zaterdag, Zon- en Feestdagen, toe
gankelijk.
De Zondags- en nachtdienst der Apotheken
wordt deze week waargenomen door de
firma Grijzeels en van Hees Lange
Ve.erstraat 14 en de Frans Hals Apo
theek L. Schoorl, Frans Halsplein 1.
Ook de Centraal Apotheek, Groote Hout-
'EILING
te Haarlem, op 22 Augustus, onder directie
der Coöperatieve Haarlemsche Groenten-
Bloembollenveiling.
Aanvoer en handel goed.
E. V. T. Cram. Brillant 2.70; id. Bril-
lant Star 7.id. Prins v. Oostenrijk
5.id. Proserpine 9.50; id. Pink Beauty
9.75; id. Witte Joost 4.60; id. Mon Tre-
sor 5.50; id. Van der Neer 4.40; id. Fred.
Moore 3.70; id. Keizerskroon 6.75; id.
Grisdelin 3.70.
D. T. Theeroos 5.25; id. Murillo 3.30;
id. Vuurbaak 7.40.
D. W. Elisabeth 8.25; id. Sanders 4.
id. Pitt 8.50; id. Tonnaye 2.90.
E. R. Gigantea 2.90.
E. W. 1' Innocence 20.
E. B. Grand Maïtre 20.50.
Alles eerste soort per 100 stuks.
Zooals uit onderscheidene berichten blijkt,
is reeds in vele andere plaatsen overge
gaan tot verhooging van den broodprijs. Dit
vindt zijn oorzaak in den gedeeltelijken mis
oogst der tarwe in Rusland en Amerika, ter
wijl ook hier te lande door den velen regen
val het gewas veel heeft te lijden.
In de naaste toekomst zal ook te Haar
lem een verhooging van den broodprijs niet
kunnen uitblijven.
Of dit binnen korten of langeren tijd zal
geschieden, hangt o.m. af van het al of niet
spoedig moeten koopen van meel tegen de
sterk verhoogde prijzen door de Haarlem
sche bakkers.
De werving van jongelieden van 16 tot
18 jaar, die zich wenschen te verbinden bij
het vooroefeningsinstituut van den Vrijwil-
ligen Landstorm welke tijdelijk is geslo
ten geweest is wederom opengesteld. Bij
voormeld instituut bestaat gelegenheid voor
jongelieden tot het verwerven van het be
wijs van voorgeoefendheid, dat voor hen 'n
verkorting van oefeningstijd van 4 maanden
verleent.
Aanmelding van belanghebbenden, die
zich bij dat instituut wenschen te verbinden
dan wel daarover inlichtingen wenschen te
bekomen kan plaats hebben eiken werk
dag tusschen 10 en 12 uur voormiddag op
het bureel in de kazerne aan den Kouden-
horn.
n de afgeloop»n week zijn in het douche
badhuis aan den Koudenhorn 265 baden ge
nomen, in dat aan den Schotersingel 954, in
dat aan het Leidscheplein 747 en in dat aan
het Hofdijkplein 525.
Op de Algemeene Jaarbeurs zal men vin
den in de allereerste plaats een totaal-over
zicht van de veelsoortige industrie van West
Duitschland. Behalve technische en groot-
ijzerindustrie, waarbij ook de reuzen-onder
nemingen van Rijnland en Westfalen zijn ver
tegenwoordigd, zullen ook aanwezig zijn de
textiel-industrie van de steden M. Glad'bach,
Aachen, Elberfeld-Barmen en Krefeld (zijde
en fluweel), verder de ijzer- en staal-indus-
trie, die haren zetel heeft in Solingen, Rem-
scheid, Iserlohn en Hagen, de schoen- en
leer-industrie. de papier-industrie, levens
middelen en chemische industrie.
Daarnevens zullen exposeeren belangrijke
groepen uit de buitenlandsche industrie.
Oostenrijk alleen zal met 30 firma's verte
genwoordigd zijn. Bovendien hebben zich ex
posanten opgegeven uit Frankrijk, België,
Engeland, Noord-Amerika, Holland, Honga
rije en Tschecho-Slowakei. De Keulsche
Jaarbeurs belooft dus een samenkomst van
de internationale handelswereld te worden.
Wie de Algemeene Jaarbeurs bezoeken
wil, stelle zich in verbinding met den verte
genwoordiger der Keulsche Jaarbeurzen voor
Nederland, Mr. J. C. L. Zuyderhoff, wiens
kantoor te 's-Gravenhage is, Korte Voorhout
13, te Amsterdam Keizersgracht 351, te Rot
terdam Vischsteeg 2 (tegenover de Beurs),
die kostelooze Vorzugskarten verstrekt en
over alles, de Jaarbeurzen betreffend, met de
meeste bereidwilligheid inlichtingen ver
strekt. Legitimatiekaarten, pas-visa, enz.
worden eveneens door Mr. Zuyderhoff be
zorgd. (Het speciale Messe-visum kost 3
en is 14 dagen geldig).
Voor onderdak der Jaarbeursbezoekers is
door het bestuur der Messe zorg gedragen.
Een groot aantal kamers zijn beschikbaar
tegen billijke prijzen (privé). De publieke
vermakelijkheden hebben voor de Jaarbeurs-
week een uitgelezen programma, terwijl
overvloedig gelegenheid bestaat voor uit
stapjes, waarvoor een speciale autobus
dienst in t leven is geroepen, terwijl booten
zijn gereserveerd voor hen, die aan een tocht
op den Rijn de voorkeur geven,
Mr. Zuyderhoff, dien wij heden bezochten
in het gebouw van de Kamer van Koop
handel, waarin de volijverige secretaris Jhr.
Mollerus, die blijkbaar van het groote be
lang voor Nederland van de beide Jaarbeur
zen overtuigd, een kamer beschikbaar stelde,
deelde ons mede, dat meer en meer de be
langstelling voor de Keulsche Jaarbeurzen
gewekt wordt. Door het Nederlandsche Con
sulaat in Keulen wordt vanwege het groote
belang sterk op een bezoek aangedrongen.
Dat de Messe werkelijk een internationaal
karakter zal dragen, bewijst het feit, dat
Sowjet-Rusland en Russische ingenieurs zul
len aanwezig zijn.
Rest ons nog een enkel woord te zeggen
van de Landbouwjaarbeurs (30 Augustus7
September), uitgaande van den Landbouw
fond van Rijn-Pruisen (Land-, tuin- en wijn-
Een inwoner van Schoten is het een be
hoefte, even te spreken over Schoten's be
strating.
Thans, nu in Haarlem allerwege de be
stratingen worden vernieuwd, zoo schri;,.
hij, is het niet onaardig na te gaan, hoe hel
met de bestrating in Schoten, de naas c
buur, gesteld is. Over 't algemeen genomen
valt er niet zoo heel erg te klagen en kan
het vrijwel voor een groot gedeelte goed
genoemd worden.
We overdrijven echter zeker niet. als we
zeggen, dat de nieuwe straten er wel „raar
aan toe zijn.
Immers, door den nog zachten muilen
zandgrond, verzakken de steenen nog voort
durend, vooral wanneer wagens met vrij
z- are lasten die straten veel passeerer
Meestal is er dan midden in de straat een
verhooging en daarnaast twee diepe geulen,
en deze zijn dan veroorzaakt door de wa
gens. Dat dit somtijds lastig voor wielrijder?
is, is te begrijpen en ongelukken bleven
dan ook niet uit. Vooral het Raadhuisplein
schijnt nogal aan dat euvel te lijden, want
verschillende malen zijn daar wielrijders ge
vallen, waarvan kleinere of grootere kwets
uren het gevolg waren.
Doch we zouden aan de waarheid te kort
doen, indien we schreven, dat alleen de
nieuwe straten „heuvelachtig zijn. Ook de
oudere zijn er niet geheel van verschoond.
Noemen we alleen maar de zijstraten
van de Ged. Schalkburgergracht en die, wel
ke naar het Spaarne loopen.
Er zijn evenwel in de hoofdstraten al vele
verbeteringen aangebracht.
Thans wordt ook op den Schoterweg een
geheel nieuwe bestrating aangelegd.
Prachtige verbeteringen dus, welke nu
spoedig gevolgd moeten worden door die
van de minder voorname straten, opdat
Schoten's heuvelen verdwijnen.
Barometerstand 9 uur v.m.: 756. Vooruit.
OPGAVE VANi
J. J. WEBER ZOON
Ooticiens Fabrikanten
Koningstraat 10 Haarlem,
bouw). De streek, waarin een der grootste
landbouwjaarbeurzen zal worden gehouden,
betrok vóór den oorlog 60% van haar levens
middelen uit ons land!
Om een greep te doen uit het vele, dat zal
worden geëxposeerd, noemen wij: Machines
en gereedschappen voor land- en tuinbouw,
zaden, kunstmestproducten, groenten- en
bijenteelt, visscherij, houtteelt, boschbeheer,
houtindustrie, zuivelproducten, gedroogde
producten, enz. enz. Speciaal de levensmid
delenbranche (inzonderheid verduurzaamde
levensmiddelen) belooft een succes te wor
den.
Verder zal aan de Landbouwjaarbeurs ver
bonden zijn een vee-tentoonstelling, terwijl
gedurende de jaarbeursdagen excursies kun
nen worden gemaakt, ontworpen door het
Reisbureau Lindeman, Den Haag. die belang
wekkend, aangenaam en leerzaam zijn,
(Vierdaagsche en tweedaagsche excursies, de
eerste kostende 90.de tweede 40.
alles inbegrepen, inclusief 2e klas reiskos
ten Nijmegen (uitgangs- en verzamelpunt)
naar Keulen).
Door het Messeamt te Keulen worden nog
georganiseerd gezelschapsreizen, kostende
50.per persoon, waarin niet begrepen
zijn de kosten van heen- en terugreis. Deze
gezelschapsreizen zijn verdeeld in twee groe
pen: le geïnteresseerden bij Land- en Tuin
bouw (29 Aug.2 Sept.) en dito bij Vee
teelt en Paardenfokkerij (37 Sept.). Hier
op wenschen wij zeer in 't bijzonder de aan
dacht te vestigen, aangezien op het pro
gramma dezer reizen o.m. voorkomen: be
zichtiging modelboerderij „Dickopshof", van
de Landbouwhoogeschool en de proefvelden,
zaaiboerderij en stoeterij op het Riddergoed
Ahrburg.
Beide Jaarbeurzen zijn voor den Neder-
landschen handel, industrie en landbouw van
groot belang: er wordt ontzaglijk veel gebo
den op elk gebied.
Gisteravond omstreeks 9 uur reed de 14.
jarige A. S., wonende aan den Heerensin
gel, in een wilde vaart met zijn rijwiel op
denzelfden singel.
Plotseling raakte hij zijn stuur kwijt, viel
en bleef bewusteloos liggen.
Bij een buurman aldaar werd de jongen
binengedragen en bijgebracht, door een lid
van de E. H. B. O.
Aangezien de jongen na bijgebracht te zijn,
wederom bewusteloos geraakte, is hij per
auto naar het St. Elisabeth's Gasthuis ge
bracht, alwaar hij voorloopig in observatie
zal blijven.
Het patiëntje heeft een rustigen nacht
doorgebracht.
Voor het examen Nijverheidsonderwijs
akte N. IX slaagde te 's-Gravenhage de heer
P. Pijpers, alhier.
Gisteravond omstreeks 6 uur geraakte de
6-jarige G. V. spelenderwijs in het water
van het Zuider Buiten Spaarne. Door zijn
10-jarig broertje is het ventje door hand
reiking weer op het droge gebracht.
Op het Kennemerplein is gisteren een
groote gele hond door een onbekend geble
ven auto aan- en doodgereden.
Gisteren is bij de politie aangifte gedaan,
dat onbekende personen een 30 a 40 K.G.
lood hebben gestolen van het dak van het
iSDuithuisie aan de Groote Markt.