Franken's Melkbrood streeft het volmaakte terzijde inzegening De plechtige de nienwe kerk te Bloemendaal Het geloofsleven in het Oosten en de Oostersche apostoli sche acte. BINNENLAND. yan ïofkape) Dit nummer bestaat uit 8 bladzijden - Eerste blad De nieuwe Kapel op het St. Adelbertskerkhof te Bloemendaal, die hedenmorgen door den Hoogeerw, Abt der Benedictijnen werd ingezegend. De R.-K. Centrale Raad van bedrijven. De salarisverlaging van het Rijkspersoneel. De vliegtocht Nederland-lndië. J. J. WEBER ZOON Ootlciens Pabrikanten Koningstraat 10 Haarlem, Het interieur van de Kapel met het altaar en altaarkruis. Telegraphisch Weerbericht» Een centraal vereenigings- gebouw voor het bloem- bollenbedrijf. Het gebouw te Heemstede. Woensdag 22 October 1924 47ste Jaargang No. 15872 ftUjl'Mrf*, Het doet ons, Katholieken van het Wes ten, in het eerst vreemd aan, wanneer wij vernemen, dat daar. ginds in het verre Oosten millioenen échte Katholieken wo nen, die hun geloofsleven in zich geheel gelijk aan het onze in velerlei opzicht op geheel andere wijze uitvieren. Dat komt, doordat wij hoewel we de wereld zoo vaak betrekkelijk „klein" noe men op zulk een klein gedeelte van den aardbodem leven, omdat onze ge zichtskring zoo beperkt is, omdat we nooit anders zagen en (over 't algemeen ook) nooit anders léérden dan datgene, wat ons in het dagelijksch kerkelijk leven eigen was. 'n Feit is het, dat alle wereldburgers, waar ter aarde zij ook wonen mogen, aan kortzichtigheid lijden, juist omdat de we reld voor ons menschelijk bevattings- en aanvoelings-vermogen zoogroot is! Echter: juist omdat wij katholiek d. w. s. algemeen ever heel de wereld ge noemd worden, moeten wij er ons aan wennen, de ééne, heilige, katholieke en apostolische Kerk van Christus als univer seel over heel het aardrijk te zien. Eenige uiterlijke vormen mogen in verband met historie, traditie of volksaard verschillen, indien de hierboven ge noemde kenmerken der ware Kerk van Christus aanwezig zijn, dan behoeven wij aan de waarachtigheid van het Katholicisme niet te twijfelen. God is voor onze menschelijke oogen zoo oneindig groot en onze kortzichtigheid leidt er toe, dat wij geneigd zijn, Hem te zien volgens ons aan plaats en tijd en ontwik keling gebonden voorstellingsvermogen; het is echter zaak, dat we althans leeren óannemen, leeren begrijpen, dat andere volken naar eigen aanleg, naar eigen ontwikkeling en naar eigen historie ,,'s lands wijs, 's lands eer!" dienzelfden God in dezelfde ééne, Roomsche Kerk op een iet wat andere wijze huldigen en daarbij aan ietwat andere regels van kerkelijke tucht onderworpen zijn. Wie voor 't eerst in een Dominicaner- kerk het H. Misoffer ziet opdragen, ver wondert zich over eenige van den algemee- nen ritus afwijkende ceremonieën, en wie steeds gemeend heeft, dat de ritus in de Westersche Kerk overal geheel gelijk is, verneemt niet zonder verbazing, dat te Mi laan een Ambrosiaansche, in eenige plaat sen van Spanje een Mesaratische en in eenige plaatsen van Frankrijk een Galli- caansche ritus gebruikelijk is. En toch zijn de geloovigen van deze ri tussen evenzeer Roomsch-Katholieken als wij, evenals ook de Katholieken der Oostersche Kerk met haar geheel anderen ritus, welke zooals we in ons vorig ar tikel zagen in haar eenheid nog een zekere verscheidenheid biedt. Op welke wijze nu leven onze Ooster sche „huisgenóoten des geloofs" hun Katho licisme uit? Over 't algemeen mag en moet getuigd worden, dat de Oostersche Christen in 't algemeen ook de schismatieke zeer gods dienstig is, diep leeft in zijn geloof en niet terugdeinst voor groote moeiten en opoffe ringen, waar het geldt de vervulling van godsdienstplichten. Dit laatste blijkt o.a. heel sterk uit de wijze, waarop de Oostersche katholiek zich door vasten versterft: De vasten-regels zijn er zeer streng en worden er ook zeer angstvallig onderhou den; bovendien zijn er in het Oosten veel meer vasten- en onthoudingsdagen dan in het Westen. De Groote Vasten begint er een week vroeger dan hier, en is daar nog geenszins verzacht; voor iederen dag is het hoofd regel, dat men tot 12 uur nuchter blijft en dat men na zonsondergang nog slechts een kleine collatie gebruikt; in den loop van het jaar zijn alle Woensdagen en Vrijdagen vastendagen, terwijl aan de hoogfeesten van Kerstmis, Petrus en Paulus, Maria ten Hemelopneming en Kruisverheffing telkens een 10-daagsche vasten voorafgaat. Als bijzonder strenge vastendagen zijn voorts te vermelden: de eerste dag der 40- daagsche vasten, de Vrijdag en de Zater dag van de Goede Week, de Vigiliën van St. Joseph (18 Maart), van Maria Bood schap, 24 Maart; van Pinksteren, van den H. Johannes den Dooper, 23 Juni; van de H.H Apostelen Petrus en Paulus, 28 Juni; Van Maria ten Hemelopneming, 14 Augus tus; van Allerheiligen, 31 October en van Kerstmis, 24 December; voorts wordt er streng gevast viermaal in 't jaar op den vierden Vrijdag en Zaterdag. Het gebruik van eieren en melk (om van vleesch in 't geheel niet te spreken) is op de Vrijdagen en Zaterdagen van de ver schillende vastentijden en op Witten Don derdag slechts eenmaal per dag geoorloofd. De monniken gebruiken er gedurende heel den Vastentijd geen vleesch, en bo vendien geen olie, geen wijn, geen visch, geen eieren, enz De gewone bevolking kan zich bezwaar lijk aan een zóó strengen regel houden, doch 't is opmerkelijk hoezeer de geloovi gen in het algemeen de vrome monniken in dit opzicht trachten na te volgen. Hier heerscht nog de gestrengheid en de Vaak vrijwillige zelfverloochening uit de eerste tijden van het Christendom, en de menschen zijn aan deze tucht zoozeer gewend, zoozeer gehecht, dat zij zelf van geen verzachting der vastenwetten zouden Willen weten. De Oostersche katholieken kennen na tuurlijk dezelfde H.H. Sacramenten als wij; alleen bestaan er enkele afwijkende ge bruiken bij de toediening De Doop heeft plaats in een afzonder lijke doopkapel buiten het eigenlijke schip der kerk; dit houdt nog verband met het historische feit. dat ongedoopte in den ouden tijd het heiligdom niet mochten be treden en eerst verschillende graden van heiliging moesten hebben doorloopen, al- Vorens geheel als geloovigen, als christenen 'rkend te worden. De eerste christenen toch hebben zich Natuurlijk op min of meer gevorderden leeftijd bekeerd, en in verband met de ge- Varen der verraadriike tijden, moesten de bekeerlingen verschillende proeftijden door "laken: vandaar ook nog de ceremonie fn de Grieksche H. Mis waarbij vóór de lezing |Van de geloofsbelijdenis alle catechumenen worden weggezonden en het bevel klinkt: „Tas thyras! Tas thyras!" „Sluit de deu ren! Sluit de deuren!" De eerste H. Communie en het H. Vorm sel ontvingen de geloovigen daarginds bij ééne plechtigheid uit de handen van een bisschop, en nog thans worden de H. Communie en het H. Vormsel beschouwd als innig bij elkaar te behooren. Men wacht met de toediening van deze H.H. Sacramenten niet tot het kind een zekeren leefijd heeft bereikt: reeds tegelijk met het H. Doopsel ontvangt het kind de H. Communie (in de gedaante van wijn) en het H Vormsel Tot 1400 is zulks ook in de Westersche Kerk gebruikelijk geweest. Voorheen ontvingen de mannen de H. Communie in de handen of in lijnwaad, de vrouwen enkel in lijnwaad; in heel oude (vervolgings-)tijden mocht men de H. Com munie ook mede naar huis nemen om haar aldaar te nuttigen; thans echter wordt alleen nog in de kerk gecommuniceerd en wordt de H. Communie niet meer door de geloovigen aangeraakt. Wel ontvangt de geloovige in de Byzan- tijnsche Kerk de H. Communie nog onder twee gedaanten. De Oosterlingen hebben een zeer sterk ontwikkeld gevoel voor schuld; weten zij zich aan eenige zonde schuldig, dan haas ten zij zich, van dien last bevrijd te wor den, en, alvorens het heiligdom te betre den, knielen zij in de z.g. kerk der cate chumenen voor den priester neer, die hun de stool over de schouders hangt, de belij denis aanhoort en de H. Absolutie schenkt. Over het H Priesterschap in de Ooster sche Kerk valt te vermelden, dat de pries ter-studenten huwen mogen, zoolang zij nog niet tot sub-diaken gewijd zijn; is men eenmaal subdiaken, dan mag men geen huwelijk meer aangaan en dan mag men bij eventueel overlijden der vrouw niet opnieuw huwen. Bisschoppen moeten echter ongehuwd zijn, evenals alle orde-priesters; van daar, dat vrijwel steeds orde-priesters tot bisschop aangesteld werden en worden. Het blijkt in het Oosten duidelijk, dat het volk aan den ongehuwd en priester verre de voorkeur geeft boven den gehuwden. en een gelukkig verschijnsel is het, dat er In het Oosten langzamerhand veel priesters het absolute caelibaat beoefenen. Men heeft ons gevraagd, of in het Oos ten ook evenals bij ons de verplichting tot Mishooren bestaat. Ons antwoord zal sommigen op het eerste gehoor misschien vreemd klinken: In het Oosten bestaat die verplichting niet! Maar waarom niet? Omdat het in het Oosten nimmer noodig geweest is, die verplichting officieel vast te leggen! Een zeker spreekwoord zegt: „De Wes tering richt de kerk naar zijn werk, de Oosterling richt zijn werk naar de Kerk." Dit moge ietwat te stout gesproken zijn, een feit is het, dat de Oosterling uit zichzelf religieus genoeg gezind is om ook zonder uitdrukkelijke verplichting den Zondag te heiligen door het bijwonen der H. Mis, enz Dit duidt op een diep-religieus, primitief- christelijk leven, hetwelk in den loop der eeuwen heerlijke vruchten van heiligheid heeft vóórtgebracht. Een dergelijk religieus gevoel bezielt ook nog de schismatieke broeders, wier sterk- gebleven geloofsleven velen toeschrijven aan de ook door hen steeds in hooge eere gehouden H. Eucharistie, waarin ook wij ons voornaamste aanknoopingspunt met het Oosten hebben te zien. Hoe zal nu het Oostersche Apostolaat be oefend kunnen en moeten worden? Wij zeiden het reeds: de Oostersche katholieke Kerk zal de schismatieke wereld voor God moeten herwinnen: de Wester sche Kerk toch staat naar het uiterlijke te vér van het Oostersche godsdienstleven af, dan dat de schismatieke broeder door directe apostolische actie uit het Wes ten gemakkelijk tot bekeering zou kunnen komen. Tot op zekere hoogte is het zelfs al jam mer, dat hier en daar in het Oosten naast Oostersch-katholieke statie's ook statie's van den Latijnschen ritus gevestigd zijn. Hoe lichtelijk kan er voor den oppervlakki- gen beschouwer en voor den oningewijde ten deze verwarring ontstaan! Mogen wij meerdere getuigenissen uit het Oosten geloovigen, dan is de tijd voor apos tolische actie thans zeer gunstig: evenals overal ter wereld, zoo is ook vooral in het Oosten een zoekende strooming op te merken; de schismatieken vóelen, dat zij bij gebrek aan eenheid in hun ge loofsleven den noodigen steun missen, en ze zoeken steun. Deze mentaliteit heeft hier en daar al reeds tot schoone resultaten geleid; vooral in Roemenië breidt de Katholieke Kerk zich uit, en al is de schismatieke Kerk daar nog steeds Staatskerk, de katholieke gods dienst is er alreeds officieel als twééde in rang erkend, en evenals de schismatieke, zoo zijn daar ook de katholieke bisschop pen ambtshalve senator in het parlement. Dezen vooruitgang dankt men in Roemenië aan de betrekkelijk goede volksvoorlichting, aan de aldaar niet onbeteekenende pro vinciale pers. Geen wonder, dat men vooral door mid del, van nieuw te stichten katholieke pro vinciale organen in heel het Oosten de schismatieke wereld tot den gelukkigen overgang wil trachten te brengen. Er is echter méér noodig, en wel vooral: meer priesters! Liefst priesters uit het eigen land, doch zoolang deze nog niet in genoegzaam aantal aanwezig zijn, kunnen ook priesters yan den Griekschen ritus uit het Westen in het Oosten grooten apostolischen arbeid verrichten. Voor de toekomst is echter het oog ge vestigd op de Oostersche jeugd; er moet een nieuwe priesterstand gevormd worden, en reeds hebben sommigen in hun ijver voor het Oosten het denkbeeld geopperd, hier te lande of in België een oplei dingsinstituut voor Oostersch-katholieke priesters te stichten, voor Oostersche jongelingen dus. Tot verkrijging van deze en andere hulp middelen ter bekeering van het Oosten ts echter naast veel geestelijke en moree- le medewerking ook veel materieele hulp noodig. D Oostersche Congregatie te Rome waarvan Z H. de Paus zelf prefect, waar van Z. Em. Kardinaal Tacci secretaris en Mgr. Is. Papadopoulos accessor is zoude voor den apostolischen arbeid in het Oos ten moeten kunnen beschikken over groote fundatie's voor jeugdvorming, priesteroplei ding, pers, kerkenbouw, enz Door daartoe bij te dragen, zou de ka tholieke wereld van het Westen zich on vergelijkelijke geestelijke verdiensten ver gaderen: bij een door God gezegend wel slagen der apostolische actie toch zouden milloenen zielen voor de ware Kerk van Christus herwonnen worden! Zal een offer, tot dit doel gebracht, ooit te groot kunnen heeten? Hervatting der verbroken samenwerking aanstaande. In de Maandagavond te Utrecht gehouden vergadering van den Aartsdiocesanen Boe ren- en Tuindersbond, welke weru bijge woond door den Aartsbisschop van Utrecht, deelde het Tweede Kamerlid, dr. L. Deckers mede, dat op initiatie- van den Boerenbond, na het uit den weg ruimen van vele misver standen, een grondslag is gelegd, waarop de vier groote groepen boeren, werkgevers, mid denstanders en arbeiders zeer binnenkort tot hervatting der verbroken samenwerking kun nen komen. Msb Beperking van 10 pCt. voor de gehuwden. Naar de Tel. uit goed ingelichte bron ver neemt, heeft het departement van Financiën aan alle andere departementen verzocht op te geven, wat de kosten zouden bedragen, als de aangekondigde salarisverlaging voor het Rijkspersoneel voor de gehuwden tot 10 pCt. be rkt zou blijven. De vlucht wordt binnenkort hervat. Monteurs op weg voor de reparatie. Met den trein van 1.55 zijn Dinsdagmid dag een werkmeester met twee monteurs van het Centraalstation naar Philippopel vertrokken, ten einde de noodige reparatiën aan het gestrande vliegtuig van Van der Hoop en Weerden Poelman te verrichten. Tevens hebben zij een aantal reserve-onder - deelen bij zich. Deze bestaan uit een nieuw onderstel, een koeler, een wiel eenige spij len, een aileron en materieel om den be schadigden vleugel weer in ordentelijken staat te brengen. Al deze onderdeel en zijn in korten tijd in de Fokker fabrieken te Amsterdam vervaardigd in Rotterdam werd vervolgens een nieuwe Rolls Royce motor ingeladen, die in een dichtgesoldeerde kist was verpakt en in een extra wagen onder dak kreeg. De machine wordt eerst naar Passan vervoerd om daarna via Weenen naar Philippopel te worden ondergebracht. Verder verneemt de Tel, dat de Neder- landsche Spoorwegen belangrijke faciliteiten hebben verleend, waardoor het mogelijk werd deze bijzondere artikelen als bagage te kunnen vervoeren. Mer. heeft zich verder in verbinding gesteld met de Nederlandsche lëgaties in de plaatsen die de trein aandoet, ten einde op zoo volledig mogelijke mede werking te kunnen rekenen voor 't geval hinderpalen tijdens het transport zich moch ten voordoen In verband met een en ander verneemt de Tel. nog van den heer Fokker dat hetgeen nu gebeurd is, eerst geschieden kon nadat de heer Guillonard, ingenieur bij den tech- nischen dienst van de K. L. M te Rotter dam een onderzoek in loco had ingesteld en daarover rapport had uitgebracht Zoo als men weet was zijn conclusie, dat het toestel daar gerepareerd kon worden. Men zal nu na de reparatie het toestel van 't noodlandingsterrein overvliegen naar Sofia en van hier uit zal de vlucht naar Indië hervat worden. Natuurlijk zal het noodlandingsterrein eenigszins geëgaliseerd moeten worden om een behoorlijke start mogelijk te maken Vermoedelijk zal de her vatting van de vlucht over veertien dagen of drie weken kunnen plaats hebben. Het is mij gebleken, dat er over de Moes sonkwestie een verkeerde opmerking bij het publiek bestaat. Het gaat niet over het vlie gen tijdens de natte moesson, maar de moei lijkheid schuilt in dc doorweekte landings terreinen. Als men weet, dat Schiphol eerst na drie jaren is gedraineerd, behoeft men niet te vragen hoe het in Indië met de toe stand van de terreinen is gesteld. Hoe staat het met de inschrijvingen? vroe gen we. In Holland zijn de opbrengsten matig; In dië daarentegen heeft veel meer geld bijeen gebracht Toch is er nog een groot bedrag noodig, omdat men, zooals bekend is. nog een reserve-toestel wil gereed houden. Toch was er nog geld over om een re servemotor aan te koopen. Deze is reeds naar Calcutta verscheept. Hierdoor is het mogelijk den motor op de helft van de route te verwisselen De machine behoeft dus geen 150 vlieguien, maar slechts de helft te draaien, waardoor de risico aanmerkelijk is gedaald Ten slotte heb ik bericht van den heer Guillonard gekregen, dat de constructie van het onderstel oorzaak is geweest, dat het toestel bi) de noodlanding niet erger is be schadigd. De K van K en F. voor het Land van Maas en Waal beeft, naar de Tel uit Nijme gen verneemt, naar aanleiding van een des betreffend verzoek, besloten aan het co mité Vliegtocht Nederland-Indië een bijdra ge te verleenen van 200. omdat de Kamer van oordeel is. dat handel en industrie slechts kunnen profiteeren van alles, wat het Moederland :n nauwer contact brengt met de Koloniën. Barometerstand 7.59 achteruit, 9 uur v. m. OPGAVE VAN. Hedenmorgen had de plechtige inzegening plaats van de nieuwgebouwde kapel op het St. Adelbertuskerkhof te Bloemendaal aan de Dennelaan. Zooals wij ook reeds vroeger mededeelden is deze kapel en evenzoo het kerkhof, waarop zij is gebouwd, tot stand gekomen op initiatief van den Z.Eerw. Heer L. Willenborg, pastoor van de parochie der Allerheiligste Drieëenheid te Bloemen- daaL Tot nog toe had de parochie Bloemendaal geen eigen kerkhof. Thans is dit tot stand gekomen aan de Dennelaan en het maak te aanvankelijk een deel uit van het door de Eerw. Zusters van Liefde des Goeden Herders te Haarlem, gekochte buitengoed Dennenheuvel. Het kerkhof is echter geheel gescheiden van het overige deel van dit landgoed. Zooals men tevens zal weten, geschiedde de inwijding van het kerkhof zelf reeds eerder. De kapel, die ter rechter zijde van den hoofdingang is gebouwd is een pracht stuk architectonisch werk van den begaaf den Benedictijner monnik Dom. Bellot, uit Oosterhout. Onder zijn leiding is het werk voltooid en mag terecht als een fijn staal tje van kunstig en smaakvolle bouwmees terskunst aangemerkt worden. Reeds meer dere malen tijdens de wording van den bouw hebben wij van de artistieke waarde melding gemaakt en al dege- nen. die de wij ding hebben bijgewoond (en dat waren er ondanks het slechte weer niet weinigen) zullen bij de beschouwing van het intieme kerkgebouwtje tot de conclusie gekomen zijn, dat aan de Dennelaan te Bloemendaal een kerkhof een kapel heeft, zooals er in menig opzicht niet veel andere kerkhoven Medegedeeld door bet Kon. Ned Meteoro logisch Instituut te De Bildt. Naar waarnemingen in den morgen van 22 October. Hoogste Barometerstand 768.6 m.M. te Lerwick. Laagste Barometerstand 752.1 m.M. te Grisnez. Verwachting van den avond van 22 tot den avond van 23 October: Matige tot kraebtigen, noordelijke to' westelijken, later afnemende en omloopen- de wind, nevelig tot zwaarbewolkt, aanvan kelijk nog kans op regen, kouder vooral in het zuiden. in den omtrek en zelfs in ons land bezit- tc Een beschrijving van alle bijzonderheden van de kapel zou hier te ver voeren. Wie van mooie bouwkunst en fijne kleurennuances houdt, zal een gang naar de Dennelaan zeer zeker niet onbeloond vinden. Nu over de plechtige inwijding zelf. Voor deze plechtigheid was uitgenoodigd de HoogEerw Abt der Benedictijnen te Oos terhout, Dom. Jean de Puniet de Parry, die bereidwillig zijn toestemming had gegeven de inzegening te zullen verrichten. Z.HoogEerw. was vergezeld van den Z.Eerw Pater Dom. Richard Schutte. Ondanks het slechte weer en de regen wa ren op den vastgestelden tijd, 9 uur, vele be langstellenden op het kerkhof vóór de kapel tezamen gekomen. De belangstelling was, de weersgesteldheid in aanmerking genomen, vrij groot. Te ruim 9 uur namen de plechtigheden een aanvang. Nadat de wijding der muren aan de buitenzijde was geschied, traden de priesters gevolgd door de leden van het zangkoor en de overige aanwezigen de kapel binnen. Na de zegening van de kapel langs de birnenziide. de wijding van het altaar en altaarkruis, celebreerde de H.Eerw. Abt- Dom Jean de Puniet de Parry, geassis- eerd door den Zeererw. Dom. Richard Schut te en den WelEerwaarde heer kapelaan J. v. Muyen, en plechtige H. Mis Het zang koor der parochiekerk voerde de Gregori- aansche missa „De AngeliN' uit, welke door verscheidene aanwezigen werd medege zongen. Na afloop van de plechtige H. Mis zou de inwijding plaats hebben van de Kruis wegstaties op het kerkhof. Men zal begrijpen, dat nog geen 14 defini tieve Kruiswegstaties aangebracht zijn op het kerkhof, dat slechts ongeveer een jaar geleden is aangelegd geworden. Bij de kostbaarheid van bouw en inrich ting der kapel kwam de oprichting der Kruiswegstaties noodzakelijkerwijs eerst la ter. Dit bezwaar van het ontbreken der definitieve staties heeft men echter onder vangen door op de plaatsen, waar later de staties zullen worden geplaatst, houten kruisen te planten, waaraan een kleine af beelding van de desbetreffende statie,- in lood vervat. Zooals bekend, zijn de aflaten voor den kruisweg alleen varbonden aan de kruisjes, welke boven de staties voor komen en zoo zijn dus ook hier de aflaten door de wijding verbonden aan de kruisen bij de afbeeldingen aangebracht. Daar de weersgesteldheid echter niet toeliet, dat de Kruiswegoefening op het kerkhof zou plaats hebben, deelde de Zeer- eerw. heer Pastoor Willenborg mede, dat deze wijding zou worden uitgesteld tot I November. Vermeld dient nog tc worden, dat de plechtige H .Mis o.m werd bijgewoond door de Eerw Provinciale Overste der ZusterS van den Goeden Herder, van Leiderdorp, moeder Imelda. de overste van het St. Jo zefgesticht te Bloemendaal, moeder Marie de Victoire en de eerw Zuster Gudule. van den provincialen raad. Nu de parochie Bloemendaal zulk een sierlijk en tevens indrukwekkend bedehuls rijker is geworden, mogen wij er zeker wel aan toevoegen, dat de prachtige ligging van het kerkhof en de mooie natuur waar de laatste rustplaats der afgestorvenen is ge kozen, er het hare toe zullen bijdragen, dat de herinnering aan de afgestorvenen meer nog dan op andere plaatsen geëerd zal kunnen worden Het Hoofdbestuur der Algemeene Vereem- ging voor bloembollencultuur, schrijft in het orgaan der vereeniging, dat het met bij zondere ingenomenheid aan de leden mede deelt, dat de sedert bijna 25 jaar gekoesterde plannen tot stichting van een centraal gebouw voor het bloembollenbedrijf, weldra kans hebben op voortreffelijke wijze verwezenlijkt te worden De bouw van een groot hoofdgebouw op de aanstaande tentoonstelling te Heemstede, dat, overgebracht naar een andere plaats, bijzonder geschikt zou zijn voor een blijvend beursgebouw, is voor het gemeentebestuur van Heemstede een gereede aanleiding ge weest om terug te komen op het zeer ge waardeerde aanbod, dat deze gemeente reeds vroeger aan onze vereeniging heeft gedaan, toen er sprake was van een verplaatsing van den zetel der vereeniging. Het toenmalige aanbod had betrekking op een terrein, groot 3000 M2., gelegen aan het Valkenburgerplein aan de tramlijn Haarlem Heemstede. Thans hebben Burgemeester tte abonnementsprijs bedraagt voo» Haarlem en Agentschappen: Per week 0.25 Per kwartaal 3.25 Franco per post per kwartaal bij Vooruitbetaling 3.58 Bureaux: Nassaulaan 49. Telefoonnummers: 1426, 2741 en 1748. Postrekening No. 5970. Adrertentiën 35 cents per regel Bij oontract belangrijke korting. Adrertentiën tusschen den tekst, als ingezonden mededeeling, 60 ct per regel op da le Pagina's 75 cl per regel. Vraag- en aanbod-adver- tentiën 14 regels 60 ct per plaat sing; elke regel meer 15 ct., bi) vooruitbetaling. ♦Üro^b«np*'S nP dit blat! ziÏP' in-evol£e de verzekeringsvoorwaarden, A Ofïflfï Levenslange geheele on A Ten bij een ongeval met inrn bij verlies van een hand, A IOC bij. verlies van een A Cf| bij een breuk van A "ij "rUt.s*arn een tegen ongevallen verzekerd voor een der volgende uitkeenngen: T OUUU.- geschiktheid tot werken; T /DU.- doodelijken afloop. T /OU," een voet of een oog; T I/O.- duim of wijsvinger; T üU.- been of arm; I *fU.- andere vinger.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1924 | | pagina 1