imttEJH-
AmiMTJQi
Voor Kees
Verkeersongevallen.
Voor de Juliaantjes.
1125 duim of wijsvinger 1 50.
VACANTIE.
Maandag 3 Augustus 1925 DAGBLAD VOOR NOORD- EN ZUID-HOLLAND 49ste Jaargang No. 16110
Dit nummer bestaat uit 10 bladzijden. - Eerste bïad.
UIT DE PERS.
Agenda
4 Augustus
Oe politiek in de vak-
vereenigingen.
HET NIEUWE KABINET
EEN KATHOLIEK
MINISTER VAN
KOLONIËN.
WAAROM DE KATH.
KERK DE LIJKVER
BRANDING VERBIEDT
Een verklaring van Minister
Colijn.
Het Duitsche tarief van
invoerrechten.
Aanrijding op den Kruisweg.
Aanrijding in de Velserstraat.
Personalia.
Installatie
Pastoor van de Pavoordt.
Kampeeren.
J. J. WEBER ZOON
7
Telegraphisch Weerbericht
De abonnementsprijs bedraagt voor
Haarlem en Agentschappen:
Per week A0.25
JPer kwartaal 3.25
Franco per post per kwartaal bij
^roonitbetaling 3.58^
Bureaux: NASSAULAAN 49.
telefoon No. 13866 (3 lijnen).
Postrekening No. 5970.
LEMSBHE COURANT
Advertentiën 35 rents per
Bij contract belangrijke korting,
Advertentiën tusscheo den tekst
als ingezonden mededeeling. 60 ct,
per regel op de Ie Pagina s 75 ct
per regel Vraag- en aanbod-adver
tentiën 1—4 regels 60 ct. per plaat*
sing: elke regel meeT 15 cL, bi
rooruitbetaling.
AUe aoonne's
testen oneevallen
op dit blad zijn, ingevolge de verzekeringsvoorwaarden, f OD rjfi Levenslange geheele on?es^^K"^1pdnt°f f 759." dooïe^ij'kei^afloop f 250." een voet of een oog
Hen verzekerd voor een der volgende uitkeeringen 1 dU'UU. verlies van beide armen, beide beenen of beide oogen
Di) een DreuK van f Afl
been of arm
bi) verlies van een
andere vinger.
'n Tooverwooro
riet is niet te schilderen met woorden,
wat al heerlijkheden voor zoo menigeen dit
woord ins.luit, voor ieder naar eigen aard
en omstandigheden!
Daar zijn de kinderen: heel het schooljaar
door, in de klas en onder speeltijd, speelt
ihun het, ideaal van een schooltijd, de va-
jcantie, door het hoofd.
Vacantie dat is vrijheid van alle dage-
jlijkschen schoolband, dat is 't vrij-zijn van
\de knellende school-uren en de niet te ont-
komen lessen dat is voor velen uitgaan
en rondzwerven naar hartelust, te spoor of
te boot reizen kortom: het is de heerlijk
heid van vrijheid tegenover de gebonden-
beid, lust tegenover plicht, nietsdoen tegen
over werken
j Wie, die daar vrij van is?
Vacantie voor de ouderen is weer iets
anders.
't Is rusten en ontspanning, 't is reparee-
ren van de veerkracht, die op den duur te
veel lijdt, 't is verfrissching van geest, die
foor dagelijkschen sleur afstompt.... En
ten slotte is het ook, misschien alleen uit
Verbeelding en in schijn, de voldoening van
het heerlijk gevoel, om niet te behoeven ie
loopen in het gareel van eiken dag.... als
kinderen „vrij" te zijn!
Vacantie is een behoefte!
Het oude spreekwoord der vaderen, die
immers zooVeel „schuttersgezelscr.appen"
vormden, van den boog, die niet altijd kan
gespannen blijven zonder zijn veerkracht te
verliezen, is nog altijd en degelijk waar.
Óf het dan een zomertijd-vacantie is, of
dat de rust meer periodiek, van tijd tot tijd
door het jaar wordt genoten.... maar zon
der rust door arbeiden kan bijna niemand
ongestraft.
Zeker niet zij, die meer het hoofd dan de
handen hebben te gebruiken; zeker óók
niet de kinderen, die vergelijkenderwijs veel
meer hersenwerk hebben te verrichten dan
menig andere.
Maar.... al is vacantie noodig, toch
rijn er bezwaren!
En we zouden voor de kinderen willen
formuleeren in deze ééne universeele
klacht: ze moeten niet te lang duren.
Rust is uitnemend, maar ze moet niet ont
aarden in luieren. Ontspanning is noodzake
lijk, maar te veel ontspanning wordt ontze
nuwing. Niet werken is soms weldadig, maar
past op voor verveling en landerigheid.
Over-lange vacanties baren in menig huis
gezin zorg en leidt tot de zooeven genoem
de niet gewenschte gevolgen.
Wat hamer daar is menig ouder, die
ten slotte niet weet, wat aan te vangen!
Niet ieder's beurs laat toe, de kinderen
„uit" te zenden, ze te doen logeeren bij fa
milie of vrienden, pretjes te organiseeren
of uitstapjes.
En zóo daalt de belangstelling voor en de
prei in de vacantie in menig huisgezin lang
zamerhand na de eerste week. men gaat
zich vervelen, er is geen aardigheid meer
aan, het wordt zelfs lastig en ten slotte
js het een opluchting, wanneer de school-
vacantietijd voorbij is!
Ook bi) grooteren zijn er bezwaren.
Een voorbeeld
In een stad, die we niet zullen noemen,
voonde een werkmansgezin dat, door de
geregelde verdiensten van den man er een
voudig, maar behoorlijk kon komen. Er werd
in die stad en in dien tijd door de vakver-
eenigingen druk reclame gemaakt voor en
aangedrongen op vacantiedagen of vrije da
gen per jaar een eisch, die in die dagen
aog niet zoo algemeen was en zoo natuur
lijk scheen als nu.
De patroon van dezen man echter was
een der eersten, die op die verlangens in
ging en hij gaf het personeel een heele
week vrijaf met behoud van loon.
De huisvader hierbedoeld, nam op^ een
overeengekomen tijd zijn „vrije week en...
tien, twaalf dagen nadien klaagde de vrouw
op bedroevende wijs haren nood! Want het
loon, dat de man kreeg, was natuurlijk, ot
hij werkte of niet, noodig geweest voor het
gezin, maar manlief had niets te doen
gehad, en was er eens op uit geweest. Hij
was in slecht gezelschap verzeild, had van
de gespaarde centjes heel wat die week er
door gebracht, was uithuizig en lastig ge
weest, kortom, de „vacantieweek' was den
goeden, maar iytwat zwakken vader een
dure week geweest van erg verdacht plei-
zier en voor moeder en het huishouden een
•week van zwaar verdriet....
Zoo heeft elke zaak twee kanten, elke
pot twee ooren, elke medaille zijn keer
zijde.
1 „Of wc daarom nu de „vrije dagen en
Ic vacantie zouden willen beperkt zien of
ifgeschaft?
Het zij ons verre maar niettemin mag
niemand, over de bezwaren, die er tegen
rijn, luchtig denken. Vooral de plannen goed
maken, den tijd goed berekenen; „organi-
seerend" ook den vacantietijd gebruiken,
dat is de beste en zekerste weg om van die
dagen van rust en uitspanning ook waar
lijk op z'n best te genieten.
Wat we ten slotte aan al onze lezers en
lezeressen van harte toewenschen.
mochten bemoeien en nu zien we dit gevaar,
waarmede toen gespot is, de spotters zelf in
hooge mate bedreigen.
Het brengen van de politiek in de sociale
organisaties zou ook voor de Katholieke
Staatspartij even noodlottig zijn geweest, als
het is voor de S.D.A.P. Maar ook voor de
vakorganisaties zelf. Want de gevaren van
het optreden van Stenhuis bedreigen niet al
leen de S.D.A.P., maar ook het N.V.V waar
men nu tracht de politieke geschillen en
gevechten binnen te halen, alsof de sociale
tegenstellingen soms nog geen verdeeldheid
genoeg brengen.
Zoo blijkt ook hier weer uit, welk een wijs
beleid wij, katholieken, van het Doorluchtig
Episcopaat ontvangen en wordt opnieuw be
waarheid, dat het onder den Bisscboppelijken
kromstaf nog niet zoo slecht dienen is.
We lezen in „De Resb.':
„Het conflict, dat op dit oogenblik is ont
staan tusschen de S.D.A.P. en de vakver
enigingen, aangesloten bij het N.V.V.en
dat een strijd op leven en dood wordt voor
de politieke partij, toet ons weer een dui
delijk zien, welk een wijs besluit het was
van het Doorluchtig Episcopaat, om bet voe
ren van politiek in en door de katholieke
vakorganisaties te verbieden.
De theorie, nu door den heer Vliegen met
groote kracht verkondigd, dat de vakorgani
saties hun wenschen aan de politieke partij
kunnen aanbieden, maar dat de politieke
partij het lichaam is, dkt, het geheel over
ziende, alleen de verwezenlijking van die
rischen blijft opgedragen, is reeds jaren ge
leden door het Doorluchtig Episcopaat als
de eenige juiste verhouding voorgeschreven.
Meer dan eens heeft men daarop van so
cialistische zijde gesmaald en schamper ge
sproken van de zoete jongens in de R.-K.
Vakorganisatie, die zich niet met de politiek
DE BEËEDIGING VINDT DINSDAG
PLAATS.
Naar het Corr.-Bur. verneemt, zal de sa
menstelling van het nieuwe kabinet a.s in
de Staatscourant worden bekend gemaakt.
Het ligt in de bedoeling, dat de ministers
I Dinsdag, des namiddags 2 uur, tén paleize
Het Loo door H. M. de Koningin zullen
worden beëedigd.
Nog denzelfden dag zullen de nieuwe mi
nisters, na aankomst te 's-Gravenhage, de
portefeuilles van hun voorgangers overne
men.
Naar „De Tijd" met zekerheid verneemt,
is de heer Ch. J. L. M. Welter, lid van den
Raad van Ned -Indië, die Katholiek is, aan
gezocht, voor het waarnemen der portefeuil
le van Koloniën en zal op dit aanzoek in
gaan. Reeds heeft hij zich op weg bege
ven naar Nederland. Tot zijne aankomst zal
de Premier en Minister van Financiën het
departement van Koloniën ad interim waar
nemen.
EEN ONGEVRAAGDE ERKENNING.
Vele katholieken vragen zich wel eens af,
waarom de Kerk eigenlijk de lijkverbranding
verbiedt en de begrafenis der dooden eischt.
Dezulken weten meestal niet, dat dit voor
schrift berust op het voorbeeld van Chris
tus, wiens Lijk ook niet verbrand, maar be
graven werd, en op het feit dat lijkverbran
ding eene in hoofdzaak door het Heiden
dom toegepaste methode was.
Eigenaardig is, dat de Vrijmetselarij in vele
streken propaganda voor de lijkverbranding
maakt. En waarom?
Het moge blijken uit de brochure van dr.
Rademaker, oud-predikant, redacteur van het
liberale „Vaderland", welks sympathieën
voor de Vrijmetselarij van openbare bekend
heid 'zijn.
In die brochure betoogt R. o.a,. dat de
lijkverbranding nog wel een dieper beteeke-
nis heeft, dan menigeen erin ziet. Na her
innerd te hebben, hoe de socialistische lei
der Friedrich Engels bepaald had dat zijn
asch niet in een urn verzameld maar in de
zee uitgestrooid zou worden, schrijft hij;
Dat uitstrooien der asch komt ons voor als
de consequentie van het verasschingspröces.
Het is ons bekend, dat iemand in ons land
de wilde Noordzee koos tot laatste rust
plaats. Welnu, wij zien in deze beschikkin
gen, in dezen hartstocht om in den eeuwigen
kringloop der dingen weef opgenomen te
worden, in de eerste plaats een afkeer van
rusten, maar het zou ook kunnen zijn een
machtig geloofs-symbool, een analogie met
den immer voortlevenden geest.
„Een machtig geloofssymbool".Sym
bool van welk geloof?" vraagt de „Limb.
Koerier".
Van het gelóóf in het naturalistische pan-
theisme, dat de diepere filosofie uitmaakt
zoowel van het oude Heidendom als van het
huidige paganisme, dat in dehoogere re
gionen der moderne Vrijmetselarij geleer-
aard wordt.
Terwijl de beaarding het symbool is van
het geloof in de wederopstanding uit den
dood en in de verrijzenis des vleesches.
Ziet men nu den grond der tegenstelling
tusschen de beide wijzen van lijkbezorging?
Minister Colijn heelt aan den Haagschen
correspondent van de „Times" de volgende
verklaring afgelegd;
„Is de politiek van de laatste twee jaren
er een geweest van terughoudendheid, nu
dat de financiëele positie van Nederland
verbeterd is en het evenwicht van de be
grooting verkregen, kan de onderbroken so
ciale politiek worden hervat, doch op voor
zichtige wijze. Daar een vermindering van
de staatsuitgaven evenwel op den voor
grond blijft staan, is een der gevolgen hier
van, dat besloten is tot samensmelting van
Marine en Oorlog tot een departement.
Ten slotte zal echter de verdediging van
Nederlandsch-Indië moeten komen te vallen
onder het departement Koloniën."
De heer Lovink heeft den Minister van
Buitenlandsche Zaken de volgende vraag ge
steld;
Is de Minister bereid mede te deelen, tot
welke resultaten de aan H. Ms. vertegen
woordiger te Berlijn gegeven instructies (ver
gadering van de Tweede Kamer der Staten-
Generaal vap 9 Dec. 1924) hebben geleid ten
aanzien van de regeling van het nieuwe Duit
sche tarief van invoerrechten?
Sociëteit „St. Bavo" Ledenvergadering
Grafische Bond 8 uur Rechtskundig
Bureau 8 uur.
Brongebouw Ledenconcert H. O. V.
8 uur.
Groote Kerk. Orgelbespeling door den
heer George Robert 2 tot 3 uur.
Koudenhorn. .Vertrek boot naar Marken
half 9 uur.
Brongebouw, Algemeene Handelstentoon
stelling 912, van 25 en van 7 tot half
10 uur.
Luxor Theater. Voorstelling 8 uur.
Stadsschouwburg Louisetti's operette en
semble: „Madi" 8 uur.
Arbeidsbemiddelingsbureau van Sint bran-
ciscus Liefdewerk. Zoetestraat 11 Eiken
Donderdag van 8—9)4 uur.
R. K. Arbeidsbeurs voor mannen en jongens
Sociëteit St Bavo, Smedestraat 23,
Telefoon 10049 Alle werkdagen van 9—
half 9 uur. 's Zaterdags alleen van 9 2 en
van 26)4 en 's avonds van half 8
half 9 uur.
R. K. Arbeidsbeurs voor Vrouwen B'loem-
hofstraat 1 Alle werkdagen van v.m.
1012 uur, des middags van 24 uur, en
's avonds van 8—9 uur, behalve Zaterdag
avond Tel 11671
Arbeidsbeurs voor R. K. Ziekenverpleegsters
(uitgaande van den Ned R K Bond van
Ziekenverpleegsters) Aanbiedingen en
aanvragen voor verpleegsters aan net Bu
reau BI.weg 309 Overveen (dr. C. Bosch).
R. K. Leeszaal en uitleenbibliotheek
Jansstraat 49 Eiken dag geopend <an
1012, van 25 en van 710 uur, be
halve des Maandagsochtends en op Zon
en Feestdagen Uitleenen van boeken
van 2 tot 5 uur en van 79 uur Woens
dagmiddag ruilen van kinderboeken.
St. Marthavereeniging. Bloemhofstr. Zon
dags en Woensdags van 810 uur. n.m.
gezellig samenzijn voor Hollandsche meis
jes, die hier geen tehuis hebben Tel.
11671
R. K. Bevolkingsbureau Gebouw Sint
Bavo Smedestraat 23 van 810 uur
op Maandag-, Woensdags- en Vrijdag
avond.
St. Elisabeths Vereeniging Jansstraat
Aanvragen om versterkende middelen
voor arme zieken der S. E. V. Maan
dags van 23 uur. Donderdag van 12.
Bisschoppelijk Museum. Dagelijks, uitge
nomen Zaterdag, Zon- en Feestdagen
toegankelijk
R. K. Kraamverzorging van de Derde Orde
v. St. Franciscus. Aanvragen te richten
tpt mevr. Coebergh, Ged. Oude Gracht
74, des Dinsdags van 23 uur
Parochiale Bibliotheek (Kleverparkw.eg)
ingang tusschen kerk en pastorie lederen
Dinsdagavond.
Reddingsbrigade voor drenkelingen
Centrale post. Tel. 11111 (Holzhaüs) en
verder bij de leden te kennen aan het
groen-wit schild aan den huisgevel.
Eerste Hulp bij Ongelukken (Srieiverband)
Centrale post Tel. 11111 (Holzhaus) en
verder bij de leden, te kennen aan het
zwart schild met wit kruis aan den huis
gevel.
Vorig bedrag 207.80.
Van J. R1.
Van N. N2.50.
Van P. voor het verkrijgen van een
nieuwe betrekking 2.50.
Var. mej. P. voor herstel van een
zieke 2.50.
Van de fam. G. voor Kees 1.-
Opdat Jan maar gauw werk mag
vinden 0.50.
3 X N.N. Heemstede, voor Kees 16.
Totaal 293.80.
Zaterdagmiddag te kwart over drie had
op den Kruisweg, hoek Rozenstraat een aan
rijding plaats. De 33-jarige H. H., huisvrouw
van B., wonende te - Beverwijk werd door
een motorrijder aangereden.
Zij kwam te vallen en moest per auto
naar het St. Elisabeths Gasthuis worden
overgebracht, waar geconstateerd werd, dat
zij een knieschijf gekneusd had. Na behandeld
te zijn kon zij p^r auto naar haar woning te-
rugkeeren.
De nieuwe directeur van den Stadsschouw
burg, de heer C. van Hees.
Zaterdagmiddag te ongeveer drie uur had
op den hoek Velserstraat-Aelbertsbergstraat
een aanrijding plaats tusschen een auto en
een motorrijder.
De auto kwam uit de Aelbertsbergstraat
en ging naar de Saenredamstraat. De motor
rijder reed door de Velserstraat. Bij het
passeeren reed de motorrijder, die niet tijdig
genoeg meer kon uitwijken, op de auto in. Hij
kwam te vallen en een geneesheer, die spoe
dig ter plaatse was, achtte overbrenging
naar het Ziekenhuis St. Joannes de Deo
noodzakelijk. Daar werd een lichte hersen
schudding geconstateerd. De patiënt zou
echter binnen enkele dagen het ziekenhuis
weder kunnen verlaten.
HET DOEL VOORBIJ GESTREEFD
Wij lezen in het „Weekbl. voor B. C."
Dezer dagen zou in een van,onze drukst
bezochte vacantieoorden, waarheen dage
lijks een speciale trein uit de hoofdstad de
honderden zakenmenschen brengt en waar
schier elk huis tot den nok met zomer
gasten is gevuld een bloemencorso plaats
vinden een van de attracties die de
plaatselijke Vereeniging voor Vreemdelingen
Verkeer bedenkt om de duizenden stads
bewoners afwisseling te bieden.
Een daar wonend bloembollenkweeker
wendde zich tot een van zijn collega's in de
buurt met het verzoek, hem voor het ver
sieren van een aantal wagens, die aan het
corso deelnemen, een hoeveelheid kortge-
sneden Gladiolusbloemen af te staan het
ging om een 70 manden bloemen. De collega
was direct bereid hem natuurlijk gratis
te helpen, mits hij toestemming tot snijden
en vervoer kon krijgen van de Commissie
van Toezicht op het Contract „ter bestrijding
van den handel in afgesneden Gladiolus-
bloemen."
De toestemming de labels werden
aangevraagd en geweigerd. De bloemen
moesten maar lang gesneden en gekocht
worden Gevolg teleurstelling bij den
kweeker in het vacantieoord, niet-begrijpen
bij de Vereeniging voor Vreemdelingen-Ver
keer, verontwaardiging bij de enthousiaste
deelnemers aan het corso.
„In het land, waar op 't oogenblik dage
lijks de Gladiolen-bloemen bij duizenden-op
de mesthoop gaan, waar ze stikken in de
bloemen, kunnen voor een propagandadoel
geen paar duizend bloemen, die anders weg
gegooid worden, beschikbaar gesteld worden'.
Dit is de eenige gevolgtrekking, die de
buitenwereld weet te maken uit een bepaling
waarvan zij het doel niet begrijpen eh die in
elk geval weder een mooie gelegenheid voor
propaganda te loor deed gaan.
Voor ons vakgenooten zijn er uit dit
voorval, dat allerminst alleen staat (persoonlijk
ondervond schrijver dezes hetzelfde in 1923)
de volgende conclusies te trekken
Bij handhaving van deze uitvoering van
de bepalingen van het contrict, zal
le. Het doel, dat met het Peigeren van
een „vergunning" bij zulke gelegenheden be
oogd wordt, niet bereikt worden.
De bewuste kweeker wendde zich het
vorig jaar, bij. dezelfde gelegenheid tot een
bevriend kweeker elders, en deze sneed
ongevraagd de bloemen en zond ze hem on
gestraft toe. Gevolg de contractant, die een
rider eens een pleziertje wil doen, zal niet
meer om een „vergunning" vragen.
2e. Het aantal gelegenheden, waarbij de
groote bruikbaarheid van Gladiolen voor
massa-decoratie getoond kan worden, wordt
steeds kleiner en dat is niet in het belang
van de cultuur.
De deelnemers aan het corso gaan andere
bloemen gebruiken en beschouwen de Gla-
c.iolen als ".heilig". De bloemist-winkelier
krijgt geen opdrachten meer ter versiering
t et Gladiolen, omdat het publiek het artikel
en zijn waarde, niet kent.
3e. De bescherming van den bloemen-
wi nkelier tegen den straathandel keert zich
tegen hem zelf.
Niemand zal de voor een dergelijk doel
benoodigde hoeveelheden koopen bij 'n bloe
menwinkelier, als die voor dergelijike doel-
doeleinden de prijs van den bol betalen moet.
Resultaat zijn verbruik van het artikel
vermindert.
4e. De propaganda, die uitgaar van het
bezichtigen door een groote-stadsbevolking,
in hun gewone leven van bloemen verstoken,
van een corso, waarvoor Nederlandsche bloe
men voor versiering hebben gediend, wordt
gemist.
In het vacantieoord waren in 1924, om
streeks l Augustus 8000 Amsterdammers.
De bloembollenstreek wordt in het voorjaar
door tienduizenden bezocht. Zij kennen het
artikel alleen gezien vanaf den straatweg.
Leeren het niet gebruiken, nog minder het
waardeeren, laat staan, het aanbevelen in het
buitenland.
5e. De buitenlandsche handel, waarom
het uiteindelijk gaat "bij dit en bij den andere
„snijbloemencontracten" (al speelt de binnen-
landsche concurrentie ook een rol) vindt bij
zijn afnemers onbekendheid met het gebruik
van onze bloemen voor doeleinden waar het
massa-verbruik te pas komt. Wij zagen eens
hier te lande een kerk-interieur-decoratie met
gladiolen in één kleur uitgevoerd en 't resul
taat van het gebruik van die, zeg tienduizend
bloemen, in een tijd, dat slechts dure rozen
hen zonder meer succes zouden kunnen ver-
vervangen, was overweldigend. In het buiten
land wordt veel aan kerkinterieur-decoratie
gedaan en er zouden groote mogelijkheden
te openen zijn voor onze Gladiolus-cultuur.
6e. De bloeitijd der Gladiolen is lang.
Concurrentie op snijbloemen gebied is er in
den zomer zeer veel zoude het zooveel kwaad
doen, als wij de propaganda voor het gebruik
van gladiolus-bloemen in massa bevorderen,
door althans de bepalingen omtrent het be
strijden van den handel in afgesneden Gladio
lus-bloemen, niet toe te passen op aanvragen
om gratis-beschikbaarstelling van hoeveel
heden bloemen bij gelegenheden, waarbij
elke hajidel buitengesloten is
Deze opmerkingen moesten ons uit de'
pen, wij geven ze gaarne onzen lezers ter
overdenking. Men begrijpe ons goed, het
is ons niet te doen om de goede organisatie
>'an dit snijbloemen-contract te ondermijnen,
'maar is hier bezinnen niet noodig
Tot zoover het „Weekblad v®or Bloem
bollencultuur".
De ontboezemingen zijn ons ook uit het
hart gegrepen.
Eenige jaren geleden hebben wij ongeveer
dezelfde opmerkingen gemaakt. Wij ver
heugen ons, dat vakmenschen nu ook de
zelfde soort bedenkingen uitten. Het wordt
te gek.
DE NIEUWE GEREF. KERK AAN DEN
KLOPPERSINGEL.
Ir, de vergadering van den Alg. Kerkeraad,
j.l. Donderdag gehouden, werd de gehouden
aanbesteding besprekende, besloten.
a. den bouw der kerk niet te gunnen op
grond van het feit, dat het bedrag zelfs van
den laagsten inschrijver, verre uitgaat boven
dat der begrooting van den architect
b. moderamen, commissie van beheer, tech-
nische-en administratieve bouwcommissie on
;e dragen met spoed voor te bereiden denbouw
ter hand te nemen van een kerk voor een be
drag van ten hoogste f150.000 (exclusief orgel)
naar nieuwe plannen en begrooting.
Voor het examen ter verkrijging van het
diploma als leider van lichaamsoefeningen,
slaagde te Amsterdam de heer W. Dooyes,.
alhier.
Vorig bedrag 686.15J4
Opdat Jan gauw werk mag vinden 1.
Totaal 687.15X-
Wie denkt er nog eens om onze Juliaan
tjes?
Reeds eenige R.K. Organisaties zonden
een bijdrage uit haar kas. Mogen we er van
meerdere verwachten?
En onze moeders?
Kleine giften en groote giften zijn wel
kom. Wie bedenkt onze Juliaantjes eens
met een flink bedrag? Haar behoud voor
Haerlem is nog geenszins verzekerd! En het
zou toch zoo jammer zijn, als we zouden
verliezen onze Juliaantjes.
Penningmeesteressen zijn: Mevr. Bar.
Ruvsdaelweg 7, Overveen; Mevr. Cobelens,
Parklaan 31, St. Joseph; mej Kordelaar,
Assendelverstraat 43, St Bavo; Joh de
Dooper; Mevr. Teeuwen. Schoterweg. Pa
rochies Schoten; Mevr. v. d Vangst, Gast
huissingel, Parochie O. L Vrouw Rozen
krans; Mej T Kamerbeek, Zijlstraat 95,
Parochie St. Antonius.
Zondagmorgen werd door den HoogEerw
Heer L. A. A. M. Westerwoudt, Deken van
Haarlem, de in de plaats van Pastoor Brou
wers aan de St. Liduinakerk te Schoten
benoemde Pastoor P. J. M. J. van de Pa
voordt plechtig geïnstalleerd.
Te half elf was de kerk met parochianen
en vele vrienden van den nieuwen Pastoor
geheel gevuld en vóór de Hoogmis vond
de installatie-plechtigheid plaats.
Nadat de HoogEerw. Deken den be
noemingsbrief in Latijn en Hollandsch had
voorgelezen, en voor het uitgestelde Aller
heiligste het „Veni-Creator" gezongen was,
legde de nieuw benoemde aan den voet van
het altaar de gebruikelijke beloften af, die
met den eed op de H. Evangeliën voor het
H. Sacrament bekrachtigd werden, ver
richtte Deken Westerwoudt onder de litur
gische formules de zinrijke ceremoniën van
overgave der kerksleutels, van kelk, misboek
en priestergewaden, en werd de nieuwe
pastoor door hem naar kansel, biechtstoel,
doopvont en sacristie geleid om daardoor
de inbezitneming van de kerk en de macht
om er de H. Bedieningen uit te oefenen te
verzinnebeelden.
Hierna nam de plechtige Hoogmis een
aanvang, die door Pastoor van de Pavoordt
gecelebreerd werd met assistentie van de
WelEerw. Zeergel. Heeren van het Seminarie
„Hageveld" M. Th. v. d. Drift als diaken
en L. J. M. Nieuwenhuizen als subdiaken.
In het koor hadden verder plaatsgenomen
de HoogEerw. Deken, de WelEerw. Zeergel.
Heer Th. Vis, leeraar van het Seminarie, en
de kapelaan der parochie, de WelEerw. Heer
Z. de Korte, terwijl wij onder de aanwezigen
verder eenige familieleden van pastoor van
de Pavoordt opmerkten.
Na het Evangelie hield de HoogEerw.
Heer Deken een toespraak, waarin hij den
nieuw benoemden pastoor vergeleek bij
Mozes, tot wien de Heer sprak „Gij dan,
ga heen, en geleid dit volk, en breng het,
waar Ik u zeggen zal, en mijn engel zal u
voorafgaan."
In zijn inleiding herinnerde de Hoog
Eerw. redenaar de parochianen aan den wee
moed, waarmede de vorige herder, pastoor
Brouwers, op bevel van zijne Overheid ge
scheiden is van de door hem gestichte pa
rochie, en de door hem gebouwde kerk, van
welker zware zorgen het echter door om
standigheden wenschelijk was, dat hij ont
heven zou worden.
Als Elias aan de weduwe, zoo schijnt hij
heengegaan echter zijn oude parochianen
nog te vragén „Ziet, al die dagen, dat ik bij
u vertoefde, hebt gij mij geholpen en ge
diend wat wilt ge, dat ik heengegaan nog
voor u doen zal?" Het eenige, wat de gèloo-
vigen nog van hun vroegeren pastoor kunnen
vragen, is zijn gebed, en daarop zullen zij
dan ook zeker mogen rekenen.
Ook voor den nieuwen pastoor echter
heeft het „Gij dan, ga heen," wreed moeten
klinken, nu dit voor hem beteekende, na
ruim twaalf jaren te moeten scheiden van
het Klein Seminarie Hageveld en de jonge
priester-studenten, waar hij als sub-regent
de zoo zware maar ook mooie taak der op
leiding van toekomstige priesters met zoo
veel liefde en ijver heeft vervuld,dat in tegen
woordigheid van het meerendeel der geeste
lijkheid van ons bisdom Z. D. H. de Bisschop
voor eenige weken openlijk Zijne volle te
vredenheid daarover uitsprak.
Uit het stille heiligdom moet de nieuw
benoemde thans treden in het volle leven,
waar hij veel meer dan vroeger leed en
rampen en ellende vinden zal. Maar hij
komt met de middelen in de hand om te
troosten en te helpen. Als een vader vol
liefde komt hij tot zijne parochianen, als
een bereidvaardig geneesheer voor hunne
kwalen, als de Zaaier van het goede zaad
in hunne harten, die oogst moeten voort
brengen voor eeuwig leven.
De geloovigen echter moeten hem tege
moetkomen met die heilige gevoelens, waarop
de priester temidden van zijn volk recht
heeft als de uitdeeler van Gods genaden
eerbied, vertrouwen en liefde, want wie
hem aanneemt, neemt niet slechts hem aan,
maar Dengene, die hem gezonden heeft.
„Draagt uw zorgen niet alleen," aldus de
HoogEerw. redenaar, „maar draagt ze met
hem. Laat hem zich verblijden met de
blijden, maar laat hem ook het geluk, als
priester te mogen weenen mét de weenenden."
Laat hem ook niet alleen bij het dagelijksch
H. Misoffer, maar „als iemand des Heeren
is, hij sluite zich aan bij hem," en hij zal
bidden voor u. En wanneer hij aan het einde
der H. Mis de treden van het Altaar afdaalt,
komt dan ter H. Tafel, uit zijn handen het
Brood des Levens ontvangen, moed en
kracht putten voor den levensweg, dien hij
u van den kansel zal aftee kenen, den weg
na:.- den hemel, waarheen God hem be
veelt, u te brengen.
Vertrouwt hem ook uwe kinderen toe
als straks de nieuwe parochiale scholen ge
reed zijn, en laat hen niet verstoken van
eene Katholieke opvoeding in de schaduw
van het Heiligdom.
Zoo zal de nieuw benoemde pastoor be
moedigd worden in zijn zware taak en zijn
Parochianen gaan liefhebben, met wie hij
zoo eenmaal tezamen het hemelfeest zal
mogen vieren."
Zoowel de cereijioniën der installatie als
de solemneele H. Mis en de woorden van
den Deken hebben zeker de parochianen
voor hun nieuwen herder gevoelig gestemd
en zonder twijfel zullen wij hem in de St.
Liduina-parochie den vruchtbaren en vol
doening schenkenden arbeid voorspellen
kunnen, dien wij hem van harte toewenschen.
Men schrijft ons:
Als je zoo om je heen hoort, dan mof
kampeeren wel het summum van za
ligheid zijn. 't Kan me gestolen worden! Ik
praat natuurlijk niet over de gevaren, dat
kampeeien voor lichaam en ziel meebrengt
Daarom alleen reeds moeten katholieken,
katholieke ouder vooral, voorzichtig zijn
met al te licht toestemming tot kampceren
te geven. Maar ook, zonder de bezwa
ren van meer religieuzen aard, kun je af
keer genoeg krijgen van kampeeren.
En toch, het is een manie geworden. In
Amsterdam zijn heele buurten verlaten en
kampeeren in bosch of aan strand. Is er
een enkeling, die beweert, „liever n dagje
naar Artis" te gaan, dan haalt men mede
lijdend de schouders op. „Mensch, ik zot
nog liever, weachies, gadu toch kampeere,
da's veel gezelliger." Weer of geen weer,
men laat zich niet afschrikken.
Gepakt en gezakt vertrekt men dan. Df
geheele iamilie werkt als een paard om allf
benoodigdheden ter bestemder plaatse t«
krijgen. Een aantal stokken, een oud laken,
bij gebrek aan contanten voor tentdoek,
dekens, potten en pannen, emmers, kopjes,
enfin de helft van de huisraad wordt mee
gesleept. Alleen reeds met het sjouwen
verdient men den hemel. Bij aankomst
aan het strand begint het spel opnieuw,
doch hier reeds in steijl, de heeren in hun
boezeroen," de dames ontdaan van kousen
en schoenen Met de naaste buren is heel
spoedig kennis gemaakt. Een vriendelijk
knikje en het „ziezoo, daar benne me
is voldoende introductie Hulpvaardigheid
wordt in die gevallen meer dan schitterend
gedemonstreerd. Zoo komt dan alles veilig
aan. Het bouwen is dan het voornaamste
werk.Vader wil de palen zus en zoon zoo ge
plaatst zien. Onder genoeglijk gepraat met
de buren, die heerlijk lui in het zand liggen,
verrijst dan de tent. Vader legt intusschen
uit, hoe hij aan dit en aan dat gekomen is,
terwijl moedér vertelt welke zorgen zij wel
gehad heeft om alles voor elkaar te krij
ger».
„Benne dat geen aardige paaltjes," zegt
vader, „hèt me zoon op den kop getikt.
Alles, alles bij mekaar een knaak". Over
paaltjes gesproken, buurman laat oogen-
blikkelijk de zijnen zien, die ook niet mis
en» ook niet duur zijn. „Mensch, ik zeg maar
zoo, de vrouwe hebbe dr altijd de meeste
heibel van, maar och je mot er wat voor
over hebbe," staat moeder te oreeren.
En als dan eindelijk alles staat begint de
pret. Als het mooi weer is, geniei men van
de frissche zeelucht en de heerlijke etens-
geuren, die over het kamp waaien. Soms is
hei er echter minder prettig, bij veel wind
of regen bijvoorbeeld. Als het hard waait,
durft men z'n mond niet te openen bij het
diner, vamvege het zand dat overal in door
dringt om nog niet te spreken van het onge
mak, door overal op te moeten zitten, om
te voorkomen, dat de tent met inhoud
wegwaait.
Doch geen nood. men klaagt niet zoo
gauw.'Een sfijf briesje wordt betiteld met
een beetje wind, een storm optima forma
heet een zeewind. „Gut, mensch wat heer
lijk toch hé, zoo'n lekker zeewindje hè jt
bij ons in de stad toch maar niet." En als
het regent, hard regent, zie je heele fa-
mieljes de tent uitdrijven. Ontmoedigd zijn,
dat nooit, hoogstens is het „geen gezellig
weer". Na een week of veertien dagen a.
naar de vacantie duurt komt men dan
weer thuis. Oogenblikkelijk stroomen de
buren toe en wordt het verhaal van de on
dervonden wederwaardigheden gedaan
Maar „reuze" was het altijd. Ik kan het
niet inzien. Je gezelligheid en comfort
thuis verruilen tegen het ongemak van het
kampeeren?
Je moet wel....
Barometerstand 9 uur v.m.: 764, Vooruit.
OPGAVE:
OPTICIENS -
Konlugstraat 10
FABRIKANTEN
Haarlem.
Medegedeeld door het Ned. Kon, Meteorolo
gisch Instituut te De Bildt.
Naar waarnemingen in den mortfen va»
3 Augustus.
Hoogste barometerstand 770,2 m.M. te
Brest.
Laagste barometerstand 751.8 m.M. te
Valdersund.
Verwachting van den avond van 3 tot den
avond van 4 Augustus:
Matige Westelijke tot Zuidelijken wind,
half tot zwaarbewolkt, waarschijnlijk regen,
aanvankelijk iets warmer.
TOONEELWEDSTRIJD „ALBERDINGK
THIJM."
In antwoord op de verzonden circulaire,
zijn door het Uitvoerend Comité reeds toe
zeggingen voor feestgave of medailles ont
vangen van:
De Kath. Sociale Actie; den R. K. Volks
bond (afd. Haarlem); het Centraal Bestuur
Ned. R. K. Volksbond; van de heeren Mr.
J. N. J. E. Hèerkens Thijssen; Mr. J. B.
Bomans; Dr, J. F. M. Sterck; P. J. M. ▼an
Tetering; den Hoogeerw": Heer L. A. A. M.
Westerwoudt: Jos. de Lobel; J. Ph. H. Caa-
tricum; H. A. C. van Keulen.
Nog meerdere toezeggingen worden ver
wacht.
De jubileerende vereeniging zelf heeft be
schikbaar gesteld 3 geldrvijzen resp, van
20Q 100 en 5fl.