Toeback
5?AARNE-Pank
Dit nummer bestaat uit 20 bladzijden, waaronder het
geïllustreerd Zondagsblad in acht bladzijden.
Bewaar geen bedragen van beteekenis zelf.
Het geld dat in Uw brandkast ligt werkt niet.
Laat Dw overtollig kasgeld geld verdienen
door het a deposito te geven bij Dw Bank.
Voor de Juliaantjes.
Voor Kees
Leekepreeken.
ruui iui o
Verduistering bij de Papier
fabrieken te Velsen.
30ct.per half ons
Zaterdag 22 Augustus 1925 DAGBLAD VOOR NOORD- EN ZUID-HOLLAND 49ste Jaargang No. 16126
Bureaux: NASSAULAAN 49, Haarlem - Telèfoon No. 13866 (3 lijnen).
- Postrekening Nummer 5970
Agenda 23 Augustus
Agenda
24 Augustus
De Bibliotheken der St. Vincen-
*iusvereenigingen zijn geopend:
DE STORMRAMP.
De straatcollecte te Velsen.
Geheime distillaties.
Het verduisterde bedrag loopt
in de duizenden.
HET BEZOEK VAN H. M. DE
KONINGIN.
Personalia.
Examen Hoofdacte.
NA DE STORMRAMP.
Klachtenbus.
J. J. WEBER ZOON
OPTICIENS FABRIKANTEN
Koningstraat 10
Haarlem.
SPORT EN WEDSTRIJDEN.
HAARLEMSGHE COURANT
De abonnementsprijs bedraagt voor Haarlem en Agentschappen:
Per week0.25 Per kwartaal3.25
Franco per post bij vooruitbetaling 3.58
Alle abonne s op dit blad zijn, ingevolge de verzekeringsvoorwaarden
tegen ongevallen verzekerd voor een der volgende uitkeeringen
aanbod-advertentiën van 14 regels 60 cents per plaatsing: elke regel meer 15 cents, bij vooruitbetaling.
Vraag-
regels 60 cents per plaatsing:
f QfsfM Levenslange geneele ongeschiktheid toi werken door f 7Cfl bh een on ge va. mei f OCfl bij verlies van een hand, f 10R
I OUUU.- verlies van beide armen beide beenen of beide oogen 1 I DU.' doodeMiken afloop I ^3U. -en voet of een oog I ILO. duim of
Advertentiën 35 cents per regel. Bij contract belangrijke kor
ting. Advertentiën tusschen den tekst als ingezonden racde-
deeling 60 cents per regel, op de le Pagina's 75 cents per regeL
bij verlies van een f Cf|
wijsvinger 1 «JU.'
bij een breuk van f40-, bij verlies van een
been of arm
andere vinger.
- T
10i
VAN STANDEN EN KLASSEN.
Dezer dagen ontving ik een keurig ge-
Schreven brief met de volgende vleiende
inleiding: ,,'t Zal volmaakt overbodig zijn,
u te verzekeren, dat uwe „Leekepreeken"
zich week aan week mogen verheugen in
de zeer bijzondere belangstelling van 'n
wijden lezerskring." Na een soortgelijke
aanspraak volgt gewoonlijk een geweldig
„maar" met een stortvloed van op- of aan
merkingen, met ontboezemingen en onthul
lingen van zeer persoonlijken aard, vruch
teloos en nutteloos, zoowel voor dengene,
die ze neerschreef, als voor den geadres
seerde. Mijn laatste briefschrijver is van
een ander gehalte. Hij veronderstelt te
recht dat de Leekepreeker van tijd tot
tijd uit zijn lezerskring „beleefde verzoe
ken" ontvangt om aan een of ander impor
tant maatschappelijk verschijnsel eens een
gekruid episteltje te wijden. En die veron
derstelling geeft hem moed om met „gepas-
ten eerbied" mijn aandacht voor een be
paald onderwerp te vragen.
Had mijn vriendelijke correspondent het
hierbij gelaten, ik zou het hier onvermeld
hebben gelaten en zijn verzoek al of niet
zonder meer hebben ingewilligd. Maar zijn
onderwerp toelichtend is hij zelf in zulk een
uitvoerige beschouwing vervallen, dat het
een preek op zich zelf lijkt.
Wat mijn briefschrijver bezwaart en
waarover'hij eens een mal'che preek ver
langt is het standsverschil in de maatschap
pij. Dat acht hij uit den booze, terwijl hij
niet begrijpt, hoe Katholieken dat voortbe
staan van klassen en rangen kunnen be
vorderen. Het onderwerp is in onzen zooge
naamd democrafischen tiid zeker actueel
genoeg voor een bespreking in deze ru
briek. En nu heeft onze inzender het mi)
gemakkelijk gemaakt door zelf Üe zaak van
éénen kant te belichter.. Hij stelt zich na
melijk op het standpunt, dat het stands
verschil er niet moést zijn en dat de Ka
tholieken krachtens hun leer er niet toe
moesten meewerken hef in stand te houden.
Als man van ontwikkeling en beschikkend
over een goede pen, geeft hij daarvoor tal
van argumenten aan. Van den kant des te
genstanders heeft hij, wat men noemt, het
onderwerp uitgeput. Wat kan ik nu beter
doen dan hem zelf eerst aan het woord
te laten? Hier volgt het dan:
Er wordt, ook onder ons Katholieken,
Veel geboomd over „standen" en „klas
sen". Ieder onzer wordt, naar gelang van
geboorte of werkkring, geacht te kunnen
worden ingedeeld bij eene bepaalde cate
gorie van menschen, die te zam:n een ze
keren „stand" vormen. Zoo heeft men hoo-
gere en lagere, zelfs geringe en zeer ge
ringe „standen".
Men oreert hoogst ernstig over „stande-
scholen", over „stands-verschillen", over
„stands-wijken en stands-buurten" over
„stands-clubs en stands-conversatie'over
menschen van „standing", et cetera!
Men leest 'n advertentie, waarin 'n zelf
bewuste bakvisch uit den gegoed en of
deft i g e n „sfand'r opname verzoekt in
eene club van tennis-spelende mede-schep
sels, vóór alles voldoende aan dezelfde
qualiteit!
Wie 'n huwelijk beneden z'n „stand" sluit,
begaat eene halve misdaad.
Ook zal raer er voortdurend op bedacht
zijn, „z'n stand op te houden."
Zich inlaten met luitjes „beneden z'n
stand" zij een iegelijk uit den booze.
En echter: nóch uit de Openbaring, nóch
uit de Traditie is me ooit gebleken, dat de
Heer eene opzettelijke vcrdeeling Zijner re
delijke aardsche schepselen in klassen of
categoriëen gewild of verordineerd heeft!
Integendeel.
Ik ken eene dame, die t zeer afkeurens
waardig waagstuk bestaan heeft, een hu
welijk „beneden haar stand" aan te gaan.
Helaas! 't is me niet mogen gelukken, het
wezen diei „mésalliance" uit te' vinden-
Ook tracht ik vruchteloos te achterhalen,
waarom ik als eenvoudig steeg- (men zegt
ook wel: „volksbuurt"- of nog liever „ach
terbuurt"), bewoner in maatschappelijk en
zedelijk opzicht zooveel minderwaardiger,
in „stand" zooveel geringer ben dan de
eerste de besfe couponnetjes-knippende
villa-bewoner, die z'n welvaart en z'n
„stand" voornamelijk fe danken heeft gehad
aan /de arbeidzaamheid zijner voorouders of
aan God-weet-welke practijken.
Aandrang om zulke personen niet dan
met eerbiedigen schroom te naderen, heb ik
nimmer gevoeld!
Enkele maanden geleden raakte ik heel
toevallig ns verzeild in 'n gezelschap van
ras-echte „stands"-menschen
Ik kan niet zeggen, dat dit feit me eene
gewaarwording van intense verrukking
schonk.
Ook stonden de gesprekken niet op zóó'n
hoog peil, dat ik ze met m'n „laagste-
stands-intellect" n'c^ volgen kon.
Zelfs betrapte ik de heeren op het ver
kondigen van diverse onnauwkeurigheden,
betrekking hebbend op kunst en weten
schap. Toch werd me op ondubbelzinnige
wijze duidelijk gemaakt, dat ik in dien
kring van uitverkorenen niet op mijn plaats
was.
Niet dat er op m'n gedrag iets aan te
merken viel (ik weet me, ondanks m'n
„stand", steeds correct en hoffelijk te be-
toonen!) maar „de stand" nietwaar? Men
zoude zich kunnen compromitteeren!
't Is een feit. dat ik al heel spoedig op
m'n eentje stond!
En echter: de Heere Jezus schroomde
niet, intiem te verkeeren met zondaars en
tollenaars. De rijke jongeling was Hem geen
haar meer waard dan de eenvoudige vis-
scher Petrus, aan wien Hij 't bestuur Zijner
Kerk en méér nog loevertrouwdei
Zou ook Hem.' indien Hij eens toegang
verzocht tot eene Katholieke club van
„sfanding"-lui, zou dan ook Hem, den een-
voudigen timmermanszoon met eelt in de
handen, worden beduid, dat zijn „stand
geene toelating duldde tot dit elegante
milieu?
Waarom lachen wij altijd zoo om t toch
lang niet dwaze of onlogische „kastenstel
sel" der Brahmanen? Bij ons is 't nog hon
derdmaal erger!
Maar aan de Tafel des Heeren zijn we
allen gelijk! Er bestaat geen communiebank
uitsluitend voor de hoogere standen! Maar
in den Zetel van Boete zijn we allen ge
lijk: Er bestaat geen biechtstoel, speciaal ge
reserveerd voor de geringen en de allerge-
ringsten: wij stamelen ons „peccavi" op de
zelfde zondaarsbank!
Zelfs in 't hiernamaals schijnt, voor onze
eeuwige bestemming, het gehalte onzer
deugden fwaarder te wegen dan dat van
onzen „stand".
Ik schrijf dit epistel zonder eenige ver
bittering. Ik ben geenszins „geëmancipeerd",
of hoe dat fraais meer moog' heeten!
'k Maak ook geenerlei aanspraak op den
naam „intellectueel", 't Laat me verder
persoonlijk volkomen koud, of men mij be
geert in te deelen bij de minderwaardigste
afdeeling van den „tiers état", of dat men
mij nog eens kans geeff, een trapje hooger
op de ,sfands"-ladder te stijgen.
Voor mij is in de, Kath. Maatschappijleer,
eenvoudig geen plaats voor rangen of
„standen". Ik geloof me voor deze materie
afdoende te kunnen beroepen op Bijbel en
Overlevering, 't Spreekt vanzelf, dat ook
de socialistische term „klassenstrijd" voor
mij niets positiefs inhoudt, zelfs volstrekt
zinledig is.
Wel weet ik, dat de opzettelijke verdee
ling der burgerschap in streng-gescheiden
„klassen", „kasten" of „standen" volmaakt
indruischt tegen de ordonnantiën Gods, en
velen, volgens mijn meening té recht, grieft
en verbittert.
Eene onderscheiding in „arbeidersstand
„handeldrijvenden stand", „doceerenden
stand", etc. zou er nog mee door kunneni
maar wanneer men gaat spreken over
hoogste, hoogere, lagere, laagste en gerin
gere standen of klassen, dan wordt de wei
nig vleiende, schrijnende en hatelijke be-
teekenis van 't adjectief op volle kracht
gevoeld!
Waarom dat hatelijke „stands"-bewusï-
zijn zelfs v reeds aangekweekt bij onze jeugd
(stande-scholon!) Waarom iri de groote ste
den bijv. geen algemeene Kath. Jongelieden-
vereenigingen opgericht, waar, arm en rijk,
arbeider en student, dienstmaagd en jonk
vrouw als „broeders en zusters in Chris
tus" met elkander omgaan, zich stichtend
aan elkanders voorbeeld, elkander opwek
kend tot de Imitatione Christi?
Ware dit niet een daad van waarachtig
Christendom?
Wat bii de Protestantsche Christenen en
de Oud-Katholieken kan, is hij óns toch
niet onmogelijk? Er er bestaan toch ook
geen moraal-phitosophische bezwaren te
gen?
Ware de stichting van een zoodanige ver-
eeniging niet de eenig juiste, de eenig lo-
gischte methode, om den „klassenstrijd" op
vreedzame wijze te beslechten, den niet te
verdoezelen standenhaal op te lossen in
solied wederzijdsch vertrouwen? Beseft men
dan niet, dat het „stands"-geharrewar de
positie onzer Katholieken in den lande op
den duur noodeloos verzwakken moet?
Eén in de Politiek! Jawel!
Eén in de Kerk! Prachtig!
Maar in de Maatschappij, in het leven,
op den weg naar de eeuwigheid allemaal
netjes verpakt in heilige „stands "-kluisjes,
met 'n grimmigen schildwacht er voor: Hoed
u voor „mengelwerk"!!
Is het ,.stands"-probleem niet eenvoudig
weg volledig op te lossen door 't al le
scherp uitgedrukte „stands"-verschil gelei
delijk aan een"oudig-weg op te heffen?
Waar beter te beginnen dan bij de jeugd,
de rijpere jeugd vooral, de jonge menschen
der „stürm und drêmg-periode."
Trek ze bij elkander in ééne a 1 g e m e e-
n e Kath. Jongeliedenvereeniging, hoog en
laag, arm en rijk, en ze zullen doof blijven
voor den lokzang van den rooien klassen
strijd-prediker
Om het klassenstrijd-beginsel en daarmee
ook 't socialisme zelf volkomen waardeloos,
een logen, een ijl begrip te maken, moeten
wij beginnen, met in ons kamp het „stands"-
of „klassenbewustzijn volledig weg te wer
pen.
Hoe?
Door onze menschen, onze jonge men
schen vooral, met elkaar te leeren omgaan
als waarachtige „broeders en zusters" in
Christus, den Zoon van den Timmerman,
door ze elkaar te leeren verdragen en
waardeeren, door ze te leeren begrijpen,
dat de „stand' van den menscb voor God
en voor den waren Christen slechts kan
worden bepaald volgens den „stand" zijner
kennis, ontwikkeling, en innerlijke bescha
ving, volgens het gehalte zijner deugden,
volgens zijne vorderingen op het pad der
volmaaktheid!
't Is mofSeliik, dat de inhoud van het be
grip „stand" hoogst verkeerdelijk door mij
wordt ingezien, 't Is ook mogelijk, dat de
in onze Maatschappij angstvallig-volgebou-
dene stands-separatie wiisf op een kern-
gezonden toestand, die zelfs steun vindt in
'f woord Gods en de Traditie.
Beleefd verzoek ik u, ter gelegener tiid
eens 'n artikeltje te willen wijden aan dit
onderwerp. In de eerste plaats zou het m.i.
hoogelijk worden gewaardeerd, indien u
wilde aantoonen. dat de „stands' -indeeling
zooals wii( die kennen, en 't „stands -be-
grio niet alleen redeliik is, maar ook deug
delijk grond vindt in Onenbaring en Over
levering, of in de rechtzinnig Katholieke
moraal-philosophie.
Vervolgens zou 't ongetwijfeld nuttig ziin,
indien door u werd aangegeven, om welke
gewichtige redenen de opzettelijke sfa,nds-
senara*!p> in de Maatsehaopii. in de Katho
lieke Maatsr.hannii voorat, behoort te wor
den gehandhaafd niet alleen, maar ook met
de uiterste nauwgezetheid doorgevoerd.
Aldus "din briefschrijver
Zeide ik te veel met de bewering, dat ik
De werkzaamheden aan het terrein van den Kinderhuissingel. De verbetering van de
brug nabij de Pieter Kiesstraat.
door dit epistel af te drukken, de tegen
standers van standsverschil de volle maat
zou geven? Merkwaardig, dat mijn corres-
pondenf al te voren aanneemt, dat ik het
niet met hem eens ben en zal trachien al
zijn argumenten omver te werpen! Ik laat
hem en allen, die belang stellen in het
onderwerp echter nog een weekje nieuws
gierig wachten. Want de beschikbare plaats
ruimte is voor vandaag verbruikt. Maar na
mijn inschikkelijkheid tegenover iemand,
die zich al bij voorbaat als mijn tegenstan
der opwerpt vergunne men mij aan dit on
derwerp twee beschouwingen te wijden en
wel: 1. De R K. Kerk en het bestaan van
klassen en standen; 2. het standsverschil
als maatschappelijk verschijnsel,
HOMO SAPIENS.
Den Hout Namiddagconcert H. O. V.
half drie uur.
Rusthoek Middag- en avondconcert.
Luxor-Theater Voorstelling 8 uur.
Apotheken De Zondag- en Nachtdienst
der apotheken wordt deze week waarge
nomen door de firma C. G. Loomeijer en
Zn. Barteljorisstraat 11 en Park Apo
theek, Kleverparkweg 13.
Sociëteit St. Bavo 8,4 uur Politieke
Propagandaclub 8 uur Bevolkingsbu-
reaui
Luxor Theater Voorstelling 8 uur.
Arbeidsbemiddelingsbureau van Sint Fran-
ciscus Liefdewerk. Zoetestraat 11 Elke"
Donderdag van 8-914 uur.
R.K. Arbeidsbureau voor mannen en jongens
Sociëteit St. Baro. Smedestraat 23,
Telefoon 10049. Alle werkdagen van 9—
half 9 uur. 's Zaterdags alleen van 9—2 en
van 2—614 en 's avonds van half 8—
half 9 uur.
R. K. Arbeidsbeurs voor Vrouwen Bloem
hofstraat 1 Alle werkdagen van v.m.
10—12 uur, des middags van 24 uur, en
avonds van 8—9 uur. behalve Zaterdag-
ivond Tel. 11671
Arbeidsbeurs voor R. K. Ziekenverpleegsters
(uitgaandé van den Ned R- K. Bond van
Ziekenverpleegsters). Aanbiedingen en
aanvragen voor- verpleegsters aan het Bu
reau Bl.weg 309. Overveen (dr C. Bosch).
R. K. Leeszaal en uitleenbibliothcek
Jansstraat 49 Eiken dag geopend van
1012, van 25 en van 710 uur, be
halve des Maandagsochtends en op Zon
en Feestdagen. Uitleenen van boeken
van 2 tot 5 uur en van 79 uur. Woens
dagmiddag ruilen van kinderboeken.
St. Martbavereeniging. Bloemhofstr Zon
dags en Woensdags van 810 uur, n.ra.
gezellig samenzijn voor Hollandsche meis
jes, die hier geen tehuis hebben Tel.
11671.
R. K. Bevolkingsbureau Gebouw Sint
Bavo Smedestraat 23 van 810 jur
op Maandag-, Woensdags- eD Vrijdag
avond
St. Elisabeth's Vereeniging Jansstraat
Aanvragen om versterkende middelen
voor arme zieken der S E V. Maan
dags van 2—3 uur Donderdag van 12
Bisschoppelijk Museum. Dagelijks, uitge
nomen Zaterdag, Zon- en Feestdagen
toegankelijk
R. K. Kraamverzorging van de Derde Orda
St Franciscus. Aanvragen te richter
tot Mevr. Coebergh, Ged. Oude Gracht
74, des Dinsdags van 23 uur.
Parochiale Bibliotheek (Kleverparkweg)
ingang tusschen kerk en pastorie iederen
Dinsdagavond.
Eerste Hulp bij Ongelukken (Snelverband)
Centrale post Tel 11111 (Holzhaus) en
verder bij de leden, te kennen aan het
zwart schild met wit kruis aan den huis
gevel.
Reddingsbrigade voor drenkelingen
Centrale post Tel. 11111 (Holzhaus) en
verder bij de leden te kennen aan het
groen-wit schild aan den huisgevel
1. Nieuwe Groenmarkt 22, alléén Woens
dag half 89,
2. Hagestraat 49. Gesloten gedurende de
maanden Augustus en September.
Vorig bedrag 962.44
N. N ter eere van t H. Hart.. 4.
S. H5.—
Totaal.... ƒ971.44
:-A
Vorig bedrag J 957.9114
J. S2.50
J. A. P. H25 -
E. S3.50
P. J. K2
N. N. Heemstede, tof voort
planting van ons H. Geloof.. 2.50
H. Th. F2.50
N. N. ter eere van 't H. Hart 5.—
Met z'n vieren 3.5ü
Ingekomen bij het R. K. Huis
vestingscomité:
N. N. voor de getroffenen in
Noord-Brabant 500.
N. N. voor de getroffenen in
Gelderland 500.
Recfor K25.
A. v. B-3.50
N. N„ Heemstede' 25.
Totaal
2057.9114
De eerste versiering voor hel Koninklijk bezoek. De eerepoort aan de Nieuwe Gracht
bil de Kruisstraat»
De straatcollecte in de gemeente Velsen
gehouden voor de getroffenen in Oost-Ne
derland heeft het volgende resultaat gehad:
Velsen 455.70
Wijkeroog 554,85
Driehuis 285,80
Santpoort 532.15
Jan Gijzenvaart 264.55
Velseroord 622.1614
IJmuiden 2500.
Hedenavond zal op het Willemsplein een
concert gegeven worden, waarbij alsnog
zal worden gecollecteerd.
Bovendien is bij den burgemeester nog
een bedrag ingekomen van 1228,7914, zoo
dat in totaal kon worden afgedragen aan
het Comité 6244.22.
In enkele bladen zijn dezer dagen berich
ten verschenen omtrent geheime distillatie
inrichtingen, welke in Haarlem en omgeving
ontdekt zouden zijn. Zoo zou dezer dagen
bij een handelaar in Haarlem een inval zijn
gedaan. Bij onze informatie hi,erover bij den
commissaris van politie deelde deze ons
mede, dat die berichten alle oude zaken
betreffen, welke reeds maanden geleden
door de politie behandeld zijn en toen ook
uitvoerig in de bladen vermeld zijn gewor
den. Van een inval dezer dagen in een ge
heime branderij is dan ook in het geheel
geen sprake.
Door de politic te Velsen is aangehou
den en naar Haarlem overgebracht de kan
toorbediende E. D., verdacht van verduiste
ring in dienslbedrijf. E. D. was gedurende
22 jaar jn dienst van de Vereenigde Ko
ninklijke Nederl. Papierfabrieken, ten na-
deele waarvan de verduistering is gepleegd.
Hij genoot het volste vertrouwen van zijn
directie. De verduistering is aan het licht
gekomen, doordat de persoon in kwestie
met verlof was en zijn plaatsvervanger de
fraude ontdekte. Hoe groot het verduister
de bedrag is, is nog niet vast komen te
staan maar zeker is„ dat het in de duizen
den loopt. De zaak is bij den rechter-com-
missaris in Onderzoek.
In verband met het Koninklijk bezoek is
men vanwege Openbare Werken begonnen
met het nazien en repareeren van de bestra
ting van verschillende wegen, waarlangs de
Koninklijke familie zich op haar rijtoeren
zal begeven.
Voor het examen Nijverheidsonderwijs,
akte N. e. slaggde te 's Gravenhage de heer
C. B. van Vliet, alhier.
^HAARLEM, 20 Aug. Geëxamineerd 7
mann. candidaten. Geslaagd de heeren: A.
W. M. Plaat, Haarlem; J. J. Kool, Amster
dam; F. B. Veringa, Haarlem; H. F. M. Wes-
sel, Amsterdam.
Vorig bedrag 456.55
N. N1-50
A. J2.-
Van een oude bekende uit Heem
stede ter eere van het God
delijk Hart van Jezus en tot
beterschap van Kees 2.50
S. 5.—
E, v. M. 0.75
S. H0.75
M. R K0.60
B. W. 0.40
Familie H. ter eere van de H.
Theresia 1.
N. N. ter eere van 't H. Harf.1.
S. Bouilleur (Frankrijk) 10
Fransche francs.
Van 6 chocoladedrinkers te Wijk
aan Duin 1.
Tofaal 473.05
en 10 Francs.
Op verzoek laten wij gaarne de inschrij
ving geopend tot Dinsdag, daar velen gaar
ne zouden zien dat de 500 vol zouden
komen.
Schrijven aan de burgemeesters in
Gelderland.
Door den commissaris der Koningin in de
provincie Gelderland is het volgende schrij
ven gezonden aan de burgemeesters in de
provincie:
„Zooals u bekend zal zijn, werd een ge
deelte dezer proviricie op Maandag 10 Au
gustus j.l. door een ontzettende ramp ge
troffen. De materieele schade, daardoor ge
leden, is niet te omschrijven. Veel zal noo-
dig zijn, niet enkel om in de dringende noo-
den en behoeften te kunnen voorzien, doch
ook, om weldra weder te kunnen komen
tot herstel en opbouw van wat geheel of
gedeeltelijk verloren ging.
Ik vertrouw, dat ook de ingezetenen
uwer gemeente zich gedrongen zullen voe
len, naar vermogen bijdragen te verleenen
tot leniging van den nood.
In verband daarmede moge ik u uitnoodi-
gen, voor zooveel al niet bereids is geschied,
het initiatief te nemen tot samenstelling
van een comité, dat zich in uwe gemeente
Een lezer klaagt et over, dat de verkeert
regeling bij de Lepelstraat niet voldoet. Hij
wijst er op, dat er wel bordjes betreffende
de verkeersregeling staan, maar dat men
daar niet op schijnt te ietten of ze met
opzet negeert. Inzender vindt dat vooral
daar ter plaatse erg gevaarlijk, omdat de
passage daar vrij druk is en het vrij zeker
tot ongelukken moet leider., indien door de
wielrijders geen aandacht geschonken wordt
aan de verkeersregeling. Inzender meent,
dat wat meer politietoezicht, al is het maar
voor korten tijd, verbetering kan brengen.
Een ander lezer klaagt nog eens over
den slechten toestand van het troittoir op
het Kennemerplein. Bij droog weer is het
zand daar ter plaatse zoo droog, dat bij
het minste uchtje groote sïofwolken op
waaien, terwijl bij regenachtig weer alles in
een modderpoel is herschapen.
Thans, schrijft men ons, zijn de gemeente
werklieden weer bezig „verbeteringen" aan
te brengen. Men graaft den grond open en
maakt hem weer dicht. Hoopjes keien lig
gen opgestapeld. Zou er thans een behoorlijk
trottoir komen of zijn de keien weer voor
een ander doel? Ondanks de herhaalde
klachten, schijnt er maar geen verbetering
mogelijk te zijn En toch, laat men niet wan
hopen, nietwaar, sinds de middeleeuwen zijn
de wegen toch al heel veel verbeterd.
Barometerstand 10 uur v.m.: 753. Stilstand.
OPGAVE:
zal belasten met het inzamelen van gelden.
Voorts moge ik u verzoeken, te bevorde-
ren, dat de ingekomen gelden ten spoedig,
ste worden overgedragen aan het „Natio
naal Comité 10 Augustus 1925," dat binnen
kort in de dagbladen een oproep zal doen.
Gaarne vernam ik, welk gevolg aan vo
renstaande uitnoodiging door u werd ge
geven."
Borculo's herstel.
Na het bezoek van den Commissaris werd
een proclamatie uitgevaardigd, geteekend
door den heer Baron van Heemstra en den
heer A. F. Leeman in hun kwaliteit van
voorzitter en secretaris van het Provinciaal
steuncomité, waarin zii, die aan hun wo
ningen herstellingen hebben doen aanbren
gen, uitgenoodigd worden, tot Dinsdag 25
Aug. de kosten hiervan op te geven onder
overlevering van bewijsstukken. Na 25 Aug.
mogen geen herstellingen verricht worden
zonder voorkennis van het Bouwbureau.
Het verkeer op Zondag a.s. te Borcnlo.
Op Zondag 23 Augustus zullen, omtrent
het verkeer van, naar, en in Borcuio de vol
gende bepalingen gelden:
le. De binnenstad is geopend voor voet
gangers in alle richtingen. Geen voertuigen,
ook geen rijwielen aan de hand, of kinder
wagens, worden toegelaten.
Automobielen (geen motorrijwielen! heb
ben tegen betaling toegang aan den Z. in
gang. Zij moeten in colonne door de stad
rijden, en in de richting Nettelhorst de stad
verlaten. Halt houden, of de colonne ver
laten is verboden.
2e.Toegang met voertuigen in de richting
van de stad bestaat alleen langs de volgende
wegen: NeedeBorcuio, EibergenGroen-
loBorcuio, RuurloBurculo. Het verlaten
der stad (of de bij de stad liggende auto
parken) is alleen geoorloofd langs de vol
gende wegen: BorcuioNettelhorst; Borcu
ioGeesterenDiepenheim; Borcuio—Bar-
chem.
3e. Het is verboden, binnen een afstand
van drie K.M. van de stad auto's langs den
weg te plaatsen of deze aldaar onbeheerd
te laten staan. Buiten dezen kring en voor
zooverre de weg* geheel geruimd en hersteld
is, is zulks geoorloofd op eigen verant
woording, doch steeds zooveel mogelijk
rechts op den berm of op den weg; nim
mer twee of meer naast elkaar, en steeds
zoodanig, dat het verkeer met andere voet-
tuigen en wielrijders geen kans heeft op
belemmering.
4e. Voetgangers en wielrijders kunnen
langs alle wegen de stad bereiken en ver
laten. Rijwielen komen echter niet in de
binnenstad.
5e. Het verkeer in de Burgemeester Bloe-
merslaan is toegestaan voor voertuigen en
wielrijders in de richting van de woning
van den Burgemeester naar het Gemeente
huis (dus van Zuid naar Noord).
6e. Het verkeer met voertuigen vanuit
Diepenheim naar Borcuio zal geschieden
over Neede; van Borcuio naar Diepenheim
over GeesterenGeiselaar.
7e. Het verkeer door Lochem met voer-
tuigen is alleen toegestaan in de richting
NoordZuid; teruggaand verkeer zal ten Z.
en O. van de stad geschieden.
CLUBTOCHT.
Verder houdt de Motorclub „Haarlem"
een clubtocht voor leden en introducée 9
naar de wedstrijden in Alkmaar. Vertrek 11
uur van de „Poort"-garage. De leden heb
ben weder toegang tot gereduceerden priji