Reeenmaiit@!s haarden J. Wensing Julius Wulff l Co. J. Wensing ■■■■■■■Hi J. Boogaard, Oude Gracht 150 Vulhaarden Groote sorteering J. Wensing 8 pCt. Eerste Hypothecaire Obligatie-leening Stadsschouwburg f Gelukspoppen Pieter Kiesstraat 22 Stoomen Verven Ontvlekken Oppersen Groote Houtveiling. Pieter Kiesstraat 22 STAATSPRAKTIJKDIPLOMA BOEKHOUDEN Pieter Kiesstraat 22 Heerenkleeding lohn C Moore, Frans Halsstraat 1 Genootschap van de Broeders van den H. Franciscus W.V. Het Schouwtooneel Helmbrekersteeg 6 en 8 Telefoon 10129 Gas- en Kolenhaarden LEOPOLD'S Anderdenkenden. De voorbereiding tot een reuzentaak. C. J. L. S. J. De aanvang der feestelijkheden. ADVERTENTIËN. Willem Hendrik SELIEN MOK afwezig van 7-17 Sept. kliniek"VOOR TANDHEELKUNDE Sed. Oude Grachf 84 Ook, voor ENGELSCH handelscorrespondentie Praktijk-Examens Boekhouden. H. M. J. KROES Anslynstraat 17 Leeraar M. O. BOEKHOUDEN. TE KOOP te WALDBREITBACH (Rijnland) UITGIFTE EENER groot f 300.000.— in stukken van 1000.-, i 500.- en f 100.-. KOERS VAN UITGIFTE ICO pCt. Ondergeteekende bericht, dat de inschrijving op bo vengenoemde obligatie-leening vanaf DINSDAG 8 SEPTEMBER 1925 is opengesteld bij de navolgende kantoren: alsmede bij G- F. H- PASTOOR, te HAARLEM Nieuwe Gracht 57 Telefoon J2066 Dinsdag 8 September 8 uur De lessen in de MARIASCHOOL Koningstr. 20, worden Woens dag e. k. 9 September hervat. Daar de bouw niet voltooid is, kan de bezichtiging der nieu we school nog niet plaats heb ben. Het Bestuur der Mariaschool. AD VERTEEREN DOET VERKOOPEN! Vulhaarden met open vuur Telephoon 10408 Oud en vertrouwd adres Gaarne zijn wij bereid Haverschmidt Klaje. HUWELIJK. PARTIJ NIEUW HOUT B R O N STE'E' Gecom bi neerde TeSephoon 10408 Deze haarden zijn geëx poseerd in de toonzaal van gemeente-yasbureau, Kruisstraat NET MEISJE KOOPT GEEN NIEUWE DEKENS LEERAAR BOEKHOUDEN M. 0. ZWARTE VUURVASTE KACHELLAK LEOPOLD'S Verfwinkel, Gasthuisstraat 40 Winkeliers gelieven prijs aan te vragen. ER BIEDT ZICH AAN. M anuf acturen „„.f f 57.50 Speciaal Haardenadres Telephoon 10408 HUISHOUDING. NET R.-K. MEISJE Een R.-K. Dienstbode DAGMEISJE HUISHOUDSTER EEN MEISJE NET DAGMEJS TE ren de averstroomende landen te verlaten, verdween hij en ik heb altijd gemeend, dat het niet een mensch maar een engel was, door God gezonden om pater Canisius te redden en hem nog eenige jaren te behouden, opdat hij door zijn prediking, zijne geschriften en Sijne deugden door de verdediging der Kerk eoude werkzaam zijn. Als er iets is, wat men in Canisius' tijd niet begreep en wat men tegenwoordig steeds klaarder doorziet, dan is het dit ééne, dat het tegenover andersdenkenden niet baat, met geweld en hartstocht op te treden en z'n minachting te toonen. Door het gebruik van dergelijke harde en afstootende middelen bereikt men niet, dat de dwalenden rustig over hun geloof en het onze gaan nadenken, dat zij vertrouwvol en nederig gaan spreken met God en dengene, die hun léiding kan geven. In den tijd der Hervorming, toen de ge moederen zoo heet waren opgevlamd en Zulke felle vonken spatten, ging het van weers zijden hard tegen hard. Men zag er niets verkeerds in, ja, beschouwde het als de eenige mogelijkheid, om met vlijmende scherpte en schampere hatelijkheid zijn tegenstanders aan de kaak te stellen. Plompheden, grof- l^id, onhoffelijkheid van uitdrukking waren (lat opzichte van tegenstanders aan de orde v^n den dag. Canisius was op dit gebied een ware uit zondering, een wonderbaar licht in de duis ternis, dat zijn stralen werpt tot op onze eeuw, een figuur, die door zijn zachtheid en beminnelijkheid, door voorzichtigheid en afdwaling een bijna onbegrijpelijke plaats inneemt te midden zijner tijdgenooten. Door woord en geschrift, maar vooral door zijn voorbeeld, houdt hij niet op met zijn pogingen, om de gezindheid der Katholieken ten opzichte der Lutheranen geheel om te zetten en hun afkeer te veranderen in medelij dende liefde. Met tal van citaten wordt dit bewezen in het onlangs verschenen boekje getiteld „Canisius en de andersdenkenden" door C. Kolf schoten S.J. (Uitgave G. G. G. prijs 10 ct.) De uitkomsten hebben bewezen, dat Cani sius' methode reeds in zijn tijd de ware was. Immers, onnoemelijk velen heeft hij door zijn preeken en door persoonlijken omgang tot de ware Kerk teruggebracht. In zijn preeken hun aantal is wel op duizend te schatten behandelde hij bij voorkeur die punten der katholieke leer, welke het meest werden aangevallen en door tiet-katholieken het verst werden weg geworpen de leer over de aflaten, de ver dienstelijkheid der goede werken, het H Misoffer, het gezag van Paus en Bisschoppen, de vereering der Heiligen, van hun reli kwieën en beelden. Hij had er veel succes mede. I Sept. 1556 schreef hem de deken van den Regenburg- schen Dom, Johannes von Parsberg „De preeken, die U op het feest van Maria-Hemel- vaart en den daaropvolgenden Zondag hier gehouden hebt, hebben niet alleen de kathlo- lieken, maar ook de tegenstanders van het geloof met hooge bewondering vervuld-. Hopenlijk komt u met Maria-geboorte op nieuw preeken, om aan de Moeder Gods de eer terug te schenken, die de Lutheranen Haar ontnómen hebben". Ellwangen, een plaats in Zuid-Duitsch- land was nog slechts Katholiek in naam, had zich feitelijk geheel aan de dwaling overgegeven. Hier preekte Canisius in 1568 gedurende een volle maand. Het resultaat Meer dan de helft der burgers verzoende zich met de kerk en begon opnieuw de H. Sacramenten te ontvangen. Canisius was nog geen jaar prediker te Augsburg, of rèeds 900 andersdenkenden en afvalligen waren weer Roomsch. Men schreef naar Rome „Door deze preeken vermeerdert zich het getal der Katholieken dag aan dag Nog een voorbeeld Een van de voor naamste families te Augsburg was de familie Fugger. Een der leden, een geboren gravin von Eberstein, die in de hoogere kringen zeer grooten invloed had, was enkele jaren geleden tot de leer van Luther overgegaan. Welke pogingen men ook in het werk stelde, zij bleef op haar standpunt staan en dacht er niet aan, Katholiek te worden. Daar komt Ca isius in de stad. Zij hoort van zijn preeken in den Dom. Daar moet Ze bij zijn Als ze den heiligen apostel eens gehoord heeft, is ze zeer aangegrepen en ontdaan. Onmiddellijk verzocht zij een onderhoud met hem. Dit had tot gevolg, dat zij besloot om onder zijne leiding een retraite te doen. Spoedig was zij nu geheel Katholiek, werd een voorbeeld van een vrome vrouw en stichtte de geheele stad door hare weldadige naastenliefde. Behalve door zijn preeken, bracht Petrus Canisius ook menig schaapje tot den schaaps stal terug door zijn persoonlijke gesprekken met niet-katholieken. Het lijdt geen twijfel, of ook daar bleef hij zijn beginselen van voorzichtigheid en zachtheid steeds getrouw. Wel kon hij iemand als hij het noodig en nuttig oordeelde soms vrijmoedig de waarheid zeggen. Een van zijn meest bekende bekeerlingen is Graaf Ulrich von >Helfenstein, die nader hand in een klein geschrift de beweeg redenen zijner terugkeer tot de kerk uiteen zette en als één daarvan opnoemde de minachting, waarmede Katholieke zaken door de nieuwgezinden behandeld werden. Deze Graaf was door het lezen van de werken van den H. Basilius op de gedachte gekomen, dat er aan zijn Luthersch geloof iets ont breken moest. In aanraking gekomen met den Bisschop van zijn streek, verzocht hij dezen, hem een godgeleerde te zenden, die hem in verschillende punten opheldering kon geven. De bisschop zond hem Canisius. En deze bracht den goedgestemden afge dwaalde spoedig op het rechte spoor. De Graaf werd Katholiek met heel zijn huis gezin en wekte al zijn onderhoorigen op tot terugkeer naar den ouden Roomschen godsdienst. In het stadje Wiesensteig vond de Heilige op een zijner reizen twee Luthersche vrou wen, die men voor hun vreemd en uitzinnig gedrag voor heksen hield. De dominéé's uit dfe omgeving hadden gedaan, wat zij konden, om de vrouwen tot redenen te brengen. Doch al hun pogingen waren mis lukt en tenslotte hadden zij het opgegeven en de vrouwen laten gaan. Canisius ging ze bezoeken, sprak ze vol liefde toe, kal meerde hen, en sprak ze tenslotte over het Katholieke geloof. Spoedig daarop vonden ze in de Katholieke Kerk den vollen vrede weder. Mochten er ook thans nog anders denkenden gevonden worden, die door kennismaking met den H. Canisius er toe komen, nader van het Roomsche geloof kennis te nemen en gesteund door zijn vaste overtuiging in de waarheid ervan, Zich uit vrije keuze, na grondig onderzoek en met opoffering van alle moeilijkheden overgeven aan de oude, ware Kerk, die ook voor hen gaarne een liefdevolle Moeder wil zijn. Bidden wij daarvoor in dit Jubeljaar en roepen wij daartoe de hulp in van onzen Hollandschen Heilige, wien de bekeering, ook van landgenooten, zoo zeer ter harte ging- Heiligen worden niet geboren; die worden gemaakt, door de Genade en door zichzelf. Zooals de 12—13 jarige Peter Kanis door de smalle straten van het oude stedeke Nij megen stapte, was hij dan ook volstrekt geen heilige. Veeleer een kwajongen, niet vrij van verwaandheid wetend dat Z'n vader rijk was, voelend zich de zoon eener machtige burge meestersfamilie. Was hij dan slecht? Neen. De eerste jeugdindrukken van een zeer vrome moeder, wier spoedige en heilige dood hij nooit vergeten kon, en van een hartelijk-bezorgde stiefmoeder hadden een diep en stevig fun dament gelegd van godsvrucht. Uit eigen beweging ging hij door den dag soms de kerk binnen, knielde dicht bij het altaar, en bad voor zijn toekomst uit eigen beweging ook had hij zich in ver sterving geoefend, zonder dat anderen daar iets van wisten. Thuis had hij plezier ge had in altaartjes-bouwen en mis-spelen in de kerk diende hij nog gaarne de H. Mis. Maar hij was de oudste zoon van een voor name familie aan zijn opvoeding was niet alle zorg besteed want vader had 't te druk met bestuurszaken, en moeder beheerde een groot huishouden. En Peter werd buitenshuis, op straat, en in de woning van een zijner leeraars waar hij eenigen tijd als kostleerling verbleef, die heel-gewone jongen, die om gang had met lichtzinnige kameraden en onwillekeurig begon mee te doen met dingen waarover hij zich later zeer schaamde. Zalig echter het kind van brave ouders: want in zijn hart staat diep en onuitwistbaar het beeld geprent van den Goddelijken Vader en Heer hem omringen steeds de gebeden van vaderzorg en moederliefde en nooit heeft Peter zich schuldig gemaakt aan de treurigste val van een braven jongen. Zelf werkte hij dus nog niet ernstig aan zijn heilig-worden. Maar de Genade, die hem reeds voorkomen had, bleef hem be schermen. Op 15-jarigen leeftijd werd hij naar de hoogeschool van Keulen gezonden. Hoewel hij ook daar weldra als rijke en knap pe jongeman een gevierd student was onder z'n kameraden, die mee kon fuiven, graag een gat in den dag sliep, en studentenstreken niet versmaadde hij kwam inwonen in een kosthuis dat stond onder leiding van een Nederlandsch priester, Nicolaas van Esch en Petrus' studententijd was spoedig voorbij. Deze heilige priester won zijn vertrouwen en liefde door gebed en door zijn omgaan met hem, wist hij Peter af te keeren van het parelende jeugd-uitvieren. Als tegengift voor geest en hart leerde hij hem waardeeren de groote beginselen der H. Schrift en der Hei ligen. „God dienen is heerschen" „ééne zaak slechts brengt geluk God te dienen; al het andere is bedrog." Hij bracht hem in aanraking met de diepere godsdienstige stroomingen van dien tijd, en wat Petrus Kanis toen te zien kreeg sloeg diep in op Zijn onbedorven hart. Dat was de hervor mingstijd en-strijd dat was het bedroevende beeld van een aartsbisschop van Keulen, Her mann von Wied die innerlijk reeds lang geen katholiek geloof meer bezatdat was het treurige schouwspel van sommige pries ters die on priesterlijk leefden en zich om geen zielenheil bekommerden dat was het gezicht van zoovele menschen die bij gebrek aan opwekking en leiding alle echt gods dienstig leven verloren, geen eerbied had den voor Kerk of geestelijkheid, geen liefde of achting voor deugd, maar zelf verloren liepen in zonde en onwilligheid. Maar dat was daartegenover het heilige leven van zijn zieleleider en vriend, het vurig- apostolische streven en werken van vele kloosterlingen en kanunniken. Sterk voelde Canisius zich getrokken tot het gebed- en studiéleven der karthuizers, waar hij vrij in- en uitliep. Daar ook leerde hij kennen en beminnen de devotie van Jezus' H. Hart. Er heeft toen in zijn ziel een roepstem ge klonken, vaag eerst en onduidelijk. Maar al wist hij nog niet de juiste weg waarlangs hij vooruit moest, een verheven ideaal was in de verte voor Peter opgerezen, en daarheen zou hij gaan, 't mocht kosten wat het wilde. „Heer, leer mij uw weg, en leer mij dien bewandelen." Dat werd z'n dagelijksche bede. De 17-jarige jongeman had den idealen drang van ieder rein jongenshart weer terug gevonden in volle kracht. God riepNu vroeg de geroepene nog slechts den weg, de richtihg waarheen hij dien drang moest la ten uitstroomen. Het antwoord van Boven kwam. Ver schillende malen den eersten keer voor het H. Sacrament in de Sint Stephanuskerk van zijn vaderstad, straalde er al een god delijk licht over zijn ziel. Hij zag als met de oogen de ijdelheid en dwaasheid eener zon dige wereld, al de gevaren die zijn zielenheil bedreigden. „Heer, leer mij uw wegwas en bleef zijn bede. En al had ondertusschen zijn vader geheel andere plannen, en was er een passende bruid voor hem gevonden Petrus Canisius had reeds na rijp beraad, „vrij en blij" de gelofte afgelegd van eeuwige zuiverheid. De dienaar en strijder voor Gods Kerk zou zonder eenige band zich aan den Heer kunnen geven. Als hem spoedig daarna een rijke prebende wordt aangeboden, wei gert hij ook deze hij wil geen belemmering zijner krachten, geen banden, tenzijGod zelf hem die aandoet en hem leiden zal. Zoo liet hij zich binden, bond.hij zichzelf, den 8 Mei 1543, toen hij zich geroepen wist tot de eerst kort bestaande Sociëteit van Je zus. Hij was de eerste Jezuiet uit de Noorde lijke landen. Voortaan was het zijn stelregel: „Voor God en Kerk waar de Paus of mijn oversten mij willen, daar sta en strijd ik? daar sterf ik Eerst werd Canisius naar Keulen teruggezonden, en ontving er in 1546 de heilige priesterwijding. Reeds be kend geworden en geacht om zijn wetenschap pelijke werken en vlammende zielenijver vaardigden de Keulenaars hem af naar den Keizer, en door Gods Voorzienigheid was hij nu in aanmerking met de hoogste wereld lijke en geestelijke autoriteiten van Duitsch- land. Nog wijder moest hij gekend worden, en zelf nog beter de kerkelijke toestand lee- ren zien kardinaal Otto Truchness, bisschop van Augsburg, zond hem als theoloog naar het Concilie van Trente. Zoo voorbereid en uitgerust met 'n veel zijdige wetenschappelijke vorming, in aan zien bij de machthebbers van Duitschland en uitstekend kenner van Duitsche toestan den gekend en geacht bij de hoogste autqr riteiten der Roomsche Kerk, zou hij zijn Apostolaat kunnen beginnen een geweldige arbeid, de redding van Duitschland en uiterst moeilijke omstandigheden. Alles wat nog goed was of nog goed wilde, wachtte op een redder Petrus Canisius zou komen. Maar eerst riep de H. Ignatius van Loyola dien veelbelovenden, reeds beroemden jon gen priester naar Rome. Hij wilde Canisius' deugd, de grondslag van alle apostolisch werken, met eigen oogen zien en op de proef stellen. Hij wilde zelf aan dat fundament de laatste hand leggen en Canisius oefenen in gebed en nederigheid. Keukenwerk en geringste ziekendienst werd gedurende eenigen tijd zijn gewone bezigheid. Waarom ook niet Alles voor God Alles volgens de van Boven gestelde overheid Hoe geheel en hoe eenvoudig hij zich toen volgens het Jezuieten- ideaal aan de Goddelijke Majesteit had over gegeven, blijkt o.a. uit een schriftelijk ant woord op de vraag of hij bereid was om naar Messina te gaan en daar een college te stich ten. Hij verklaarde zich bereid tot alle be diening, even tevreden als men hem leeraar maakte of ook tuinman of portier, Ge durende één jaar werkte hij werkelijk als leeraar te Messina, o hoe zal hij toen aan Duitschland hebben gedacht legde daarna te Rome de plechtige laatste klooster geloften af in Ignatius handen, en werd naar het Noorden, naar Duitschland gezonden. Het was Gods zending, en de vervulling van Canisius liefste hartewensch. In zeker opzicht staat Petrus Canisius op dit tijdstip voor ons in den schoonsten glans van zijn leven. Zeker, zijn geweldige Apostelarbeid moet nog beginnen. Maar welk een gewichtig werk is reeds voorafgegaan hoe hadden genade en eigen medewerking hem gevormd e n voorbereid 'n geleerd man in die dagen werd hij nog doctor in de theologie, kenner van Duitschalnd, ge kend en geacht in de hoogste kringen, be kend met het volk en met de nieuwe keringen in de volle kracht van zijn leven naar lichaam en geest, en vooral in innig contact met de Bron van alle licht en sterkte die moest wor den uitgestort, met den Goddelijken Koning wiens Rijk hij ging herwinnen en herstellen. Na van Christus' Plaatsbekleeder zijn zending te hebben vernomen en diens zegen te hebben ontvangen, ging hij naar de graven der Apostelvorsten Petrus en Paulus om te bidden daar ontving hij ook hun hemelsche zegen en bescherming over zijn Apostolischen arbeid. Twee dagen later was hij's-morgens wederom in de Sint Pieter om te bidden. In heilige verrukking mocht hij toen den Goddelijken Zaligmaker aanschouwen, die hem zijn H. Hart opende en uitnoodigde uit dien bron te drinken. Canisius mocht de lippen drukken op dat Allerheiligste Hart en er zijn dorst stillen. Ook Maria's zegen mocht hij ontvangen En tot gedurige bijzondere helper in zijne apostolisch werken werd hem een engel gegeven, die hij zich steeds aan zijn rechter zijde te denken had. Sterk door Gods genadekracht, opge wekt door 's-Hemels buitengewone gunsten treedt Petrus Canisius thans wederom de wereld in. De bloem die in het zonnelicht van Gods liefde en Genade was opgekomen en ontloken zou schijnbaar de treffendste schoonheid verliezen de eigenlijke roeping ging zich ontplooien in onmetelijke vrucht baarheid. Het zaad werd uitgestrooid en heeft nieuwe bloemen voortgebracht en eeuwige vrucht. Nijmegen in feesttooi. Van alle kerken, openbare gebouwen en ontelbare huizen wapperde Zondag de driekleur, in vele ge vallen met den pauselijken wimpel, hetgeen vooral in de nauwe bochtige straten een feestelijken aanblik gaf. Verschillende ge bouwen zijn met een ware bloemenschat versierd. Zondagmiddag om drie uur werden door een ontelbaar aantal Canisiusvereerders de relieken van den Heilige afgehaald van het klooster van de Eerw. Zusters van J. M. J, in het Marienbosch aan den Groesbeekschen weg. Van hieruit trok de historische stoet, welke een beeld gaf uit het leven van den H. Canisius. De relieken, opgesteld in een schrijn en vervoerd in een prachtigen wagen, werden begeleid door Mgr. Dr. Marius Besson, bisschop van Genèvef Lausanne en Freiburg, die de overblijfselent van het Heilig gebeente naar Nijmegen over bracht. De belangstelling langs den weg en in de stad was enorm. Van alle kanten kwamen de menschen Nijmegen binnenstroomen met extra treinen, trams, bussen enz. Op den Groesbeekschen weg stonden ondanks de regenbuien, tiendubbele rijen opgesteld. Door deze van nature zoo schit terende laan, met haar hoog, zwaar ge boomte, hetwelk zich boven den weg koe- pelt, trok de stoet over het Keizer Karei- plein, Bisschop Hamerstraat en Molenstraat naar de Canisiuskerk. Vooraan in de Molen straat was een driedubbele eereboog, een voudig, doch smaakvol opgesteld, naar het model van den heer Jos. van Woerkom. In de kerk was een rijke versiering van planten en bloemen aangebracht, welke met de vele lichtglanzen een stillen en voornamen indruk geeft. De voorgevel van de kerk, vanaf den torenspits tot den ingang is ge heel electrisch verlicht, hetgeen 'n feërieken aanblik geeft. Na den intocht had een plech tig Lof plaats. 's Avonds had in het Sociëteitsgebouw „de Vereeniging" een tooneelvoorstelling plaats, die betrekking had op het leven van den H.- Canisius. Gedurende drie dagen viert Nijmegen thans feest. Gedurende drie dagen wordt uiting gegeven aan de diepe vereering, welke speciaal de Nijmegenaren voor hun grooten stadgenoot koesteren. Voor een klein deel wordt daaraan uiting gegeven door een fraaie versiering door geheel de stad. Evenals de Canisiuskerk in de Molen straat is ook de St. Josephkerk op het Kei zer Karelplein, geheel verlicht. In de Hertogstraat verheffen zich meer dere eerebogen, met planten en bloemen smaakvol versierd. Herelstraat, Houtstraat en Paulstraat zijn eenvoudig versierd. Een rijke vlaggentooi geeft blijk van het medeleven met de groote gebeurtenis. In de Houtstraat heeft het Canisius-j ziekenhuis een bijzondere versiering. Het beeld van den Heilige is geheel omkranst met licht. - 'j In het geboortehuis van Canisius in de' Broeistraat is een bijzonder feestelijke versiering aangebracht in de étalages. Het Canisius College op den Berg en Dalschen weg biedt bij avond met haar buitengewoon fraaie verlichting een magni- fique gezicht. De ontelbare lampen en kaarsen doen een ieder in stille bewonde ring opkijken. Nijmegen viert feest te eere van den H, Petrus Canisius, niet alleen omwille van de vele schoone deugden doch ook ter eere vart den grooten man, als een excellent stadge noot, ten teeken waarvan de vlaggen van df openbare gebouwen wapperen. Heden overleed na een lang durig maar geduldig lijden, meermalen gesterkt door de H. H. Sacramenten der Sterven den onze innig geliefde dochter, zuster en verloofde CATRIENA MARIA BROERTJES in den ouderdom van 25 jaren. Wed. J. BROERTJES- Stroomer. THEOD. BROERTJES en verloofde. NIC. BROERTJES LAURENS TAMIS. Hoofddorp, 6 Sept. 1925. De H.H. Uitvaartdienst is Woensdag 9 Sept. a.s. 's-morgens 10 ure in de parochiekerk van den H. Johannes de Dooper te Hoofddorp. Geboren: zoon van J. VAN STAVEREN en A. VAN STAVEREN-BULTERS. Haarlem, 7 September 1925. Velserstraat 31. Tandarts 62 NIEUWE GRACHT Uitsluitend voor Kunsttanden Sebitten en moderne tandheelk. Spreekuur voor minv, en fonds- ieden van 9—11 Maand, en Don- derd. 's avonds van 7—9, Particulier spreekuur van 1 3 uur Opleiding voor praktijk examens door Engelschman, tevens examinator in Handelseórr Clubjes f 5.per maand. Ook conversatie essen. Vraagt prospectus öoede en snelle opleiding. - Speciale opleiding voor afgewezen candidaten. Toonbank. LANGE MOLENSTRAAT No. 18a. r. NEDERLANDSCH- LANDBOUWBANK te AMSTERDAM, LENTJES DROSSA-RTS, 's-H-bTOGENB SCH, Prospect! en inschrijvingsbiljetten zijn op aanvrage bi; de bovengenoemde kantoren verkrijgbaar. De storting zal plaats hebben Dinsdag 15 September 1925, ten kantore van inschrijving. WALDBREITBACH, 4 September 1925. GENOOTSCHAP VAN DE BROEDERS VAN DEN H. FRANCISCUS. Dird Adrian v. d. Horst en Jan Müsch. Tooneelspel in 4 bedrijven van H KESN1G. Regie ADRIAAN v.fl. HORST. Plaatsbespreking dagelijks van 10-3 uur. Telefoon 10189 na 12 uur. BLmmHimmaigum lllllllllllllll Alleenverkoop voor Haarlem de stoom- of verfprijs vooraf op te Re ven, mits wij het artikel hebben gezien. Op verlangen komt onze besteller de goederen bij U halen zonder eenige verplichting Uwerzijds, Een oppassend-werkman, 39 jaar, niet geheel onberfiid., vraagt kennis making met een net degelijk meisje, omstreeks 30 j., om een gelukkig hu welijk aan te gaan. Br. onder No. 18101 aan het bur. v. d. blad. Deurwaarder J. HOLLENBERG zal op DINSDAG 8 SEPTEMBER, 's morgens 10 uur aan den HageÜnger- weg naast den heer BOHMS te Sant poort verkoopen, een groote 18134 Zegt het voort! Alleenverkoop voor Haarlem - ENGELSCH - MALEISCH FRANSCH DUITSCti BU1TENLANDSCHE LEERKRACHTEN VLUGSTE METHODE. AANMELDINGEN DAGEL1]KS. BERLITZ-8CHOOL Gr. Houtstraat 15r. - Telef. 11294. Wordt gevraagd tegen 1 October een voor den dag/liefst R.-K., niet bene den 18 jaar. Zelfstandig kunnende wer ken eenigszins bekend met koken. Zich te vervoegen 's-avonds na half acht KLEVERLAAN 131 Haarlem. vooraleer \J bij mij prijs aangevraagd heelt voor 't OVERTREKKEN van Uw oude WATTEN- en DONZEN DEKENS. Wij overtrekken Uw deken veel voordeeliger dan U nieuwe koopt, met hetzelfde resultaat. Het is dan Uw eigen belang bij ons Uw dekens te laten overtrekken. Stalen creton en satiner etc. voorhanden. Ondoordringbare s'of voor donzen Dekens en Kussens. Overal te ontbieden zonder kosten. C. A. B. JEURSEN, Nieuwe Gr acht 52, HAARLEM. Leverancier aan tal van Kloosters, Pensionaten, R.K. Weeshuizen enz. VRAAGT INLICHTINGEN EN VOOR WAARDEN VOOR OPLEIDING BIJ N. B. OPLE DING VOOR ALLE EXAMENS BOEKHOUDEN Onmisbaar In Iedere huishouding. Berst nooit en springt niet Voorwerpen gelakt met onzen KACHELLAK zijn weer ais nieuw. ONZE LAK houdt alle roestvorming togen. Alom verkrijgbaar a 35 cent per busje, de dubbeie bus 50 cent en direct bij den fabrikant. Een net Burgermeisje R.-K. oud 17 jaar, zag zich gaarne geplaatst in een winkel, onverschillig welke bran che, Br. onder No. 18196 aan het bur. v. d. blad. In een courante zaak te Haar lem kan ter opleiding of wel ter verdere opleiding extern ge plaatst worden een net R. K. Jongmensch van omstreeks 16 jaar. Franco br. onder No. 18217 aan het bur. v. d. blad, I Fabrikaat E. M. Jaarsma, Frlsia, Geers enz. Burger juffrouw b. z. a. als hulp ia de huishouding. Z. g. kunnende naaien. Brieven onder letter R., Boekh. H. J. DIEBEN, Maarsmanssteeg 9, Leiden. gevraagd voor direct of 1 October. G. k. koken en netjes werken, v.g.g.v. Hoog loon. Aanbieding VER- SPRONCKWEG 105. gevraagd voor dag en nacht. (Huiselijk verkeer). .J. W. M. STAMMEIJER, Koudenhom 78, Haarlem. gevraagd, van 85 uur. Aanb. ond-etf No. 18236 aan het bur. v, d. blad. Gevraagd in een net burgerlijk ge« zin (geen kleine kinderen) een liefst eenigszins op leeftijd. Br. onder? No. 10305 aan het bur. v. d. blad. -V GEVRAAGD 14 a 15 jaar, voor halve lagen. Za-»j terdags tot 6 uur. Zondags vrijj Z. BUITENSPAARNE lOzwart. *- Gevraagd een in ten burgergezin, met huiselijk vtr-j keer. Loon 6. Adres GED. RAAM*/ GRACHT 50.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1925 | | pagina 3