Poorters
Toeback
Dit nnmmer bestaat nit 24 bladzijden, waaronder het
geïllustreerd Zondagsblad In acht bladzijden.
Verkeersongevallen.
Leekepreeken.
Onder de Blauwe
Kruisbanier.
30 ct. per half ons.
Zaterdag
ZUID-HOLLAND
VACANT
12 September 1925 DAGBLAD VOQR NOORD-
49ste Jaargang No. 16144
Bureaux:
NASSAULAAN
49, Haarlem - Telefoon No. 13866 (3 lijnen). -
Postrekening Nummer 5970
li
Agenda 13 September
Agenda 14 September
De Bibliotheken der St. Vincen-
kiusvereenigingen zijn geopend:
0
KLACHTEN OVER BEZORGING.
BINNENLANDSCH NIEUWS.
De Volkenbondsvergadering
te Genève.
De Weeldebelasting.
DE STORMRAMP
Gevonden dieren en voorwerpen.
NIEUWE
De abonnementsprijs bedraagt voor Haarlem en Agentschappen;
Per week 0.25 Per kwartaal 3.25
Franco per post bij vooruitbetaling
Vraag- en
aanbod-advertentiën
an 14 regels 60 cents per plaatsing: elke regel meer
15 'cents, bij vooruitbetaling.
Advertentiën 35 cents per regel. Bij contract belangrijke kor-
ting. Advertentiën tusschen den tekst als ingezonden mede-
deeling 60 cents per regel, op de le Pagina s 75 cents j^er^rejjel^
Alle abonne soodit biadzim ingevolge de verzekenngsvoorwaarden. f Ohim levenslange geheele ongeschiktheid tot werken door f 7Kfl bij een ongevai ipei f OCQ
t^en o^e4°^n verzekerd voot een der volgende* uitkeeringen I OU»»." verlies van beide armen beide beenen of be,de oogen 1 3U. doodel.iken afloop I *<*U,
bij verlies van een hand, f f OR verlies van een f C|| 0 bij een breuk van f A f|
een oog:* duim of wijsvinger 1 dv* been of arm: ItU'
*en voet of
bij verlies vaneen
-mdere vinger.
106,
PRACTIJK EN BEGINSEL.
Blijkbaar geïnspireerd door den brief,
welken een mijner lezers eenige weken ge
leden schreef, over de houding der Room
sche kerkelijke Overheid tegenover het
standsverschil, komt thans een weetgierige
met de vraag tot mij: kunt ge ook verkla
ren, waarom de Belgische bisschoppen het
samengaan van katholieken ep socialisten
goedkeuren, terwijl het Nederlandsche
Episcopaat daar zoo afkeerig mogelijk te
genover staat?
Ik vat de vraag met de verdere op- en
aanmerkingen op den brief der Belgische
Bisschoppen nu maar kort samen; in de
door mij gegeven formuleering Is de kern
der bezwaren van mijn geachten ondervra
ger vervat.
Het best zou ik kunnen doen te verwij
zen naar wat ik een vorigen keer schreef
over de houding van de Kerk in dergelijke
vraagstukken in het algemeen; en misschien
zou ik er mij. aan kunnen onttrekken, ,door
te zeggen dat deze kwestie buiten mijn ter
rein valt. Maar om niet den indruk van het
zoeken naar uitvluchten te wekken ze
ker niet passend voor hem, die altijd bezig
is, anderen tot eerlijkheid en waarheids
liefde op te wekken wil ik trachten een
antwoord op bovenstaande vraag te geven.
Het herderlijk schrjjven van de Belgische
Bisschoppen is zeker een zeer merkwaar
dig document. Het is een antwoord op ge
wetensvragen, door velen aan de „opzieners
der zielen" gesfeld in een brandend
vraagstuk. Ik moet veronderstellen dat mijn
lezers van de zaak zelf op de hoogte zijn,
dat in België, na de laatste verkiezingen,
geen regeeringsmeerderheid bestond en
geen regeering te vormen was, dan alleen
bij een samengaan van katholieken en so
cialisten.. Dat zulk een poging aanvankelijk
strandde op het verzet der meerderheid,
in de katholieke partij en ten slotte toch
tot stand kwam, zoodat de huidige Belgi
sche regeering uit Roomsche en roode mi-'
nisters bestaat. Ook daarna zijn vele ka
tholieken opposant gebleven. Dit monster
verbond scheen hun blijkbaar zoo verderfe
lijk, dat zij zich tot hun Bisschop wendden
met de vraag, of een katholiek een derge
lijke regeering wel steunen kan.
Dat de kwestie ook anderen, buiten Bel
gië en speciaal Roomsche Nederlanders, in
teresseert, acht ik eveneens zeer verklaar
baar.
De brief nu van het Belgische Episco
paat is niet wat men er oppervlakkig uit
lezen kan en ook reeds uit gelezen heeft,
't Is geen poging om katholicisme en socia
lisme te overbruggen. Integendeel, 't is in
den opzet één scherpe veroordeeling van
de dwaling, welke socialisme heet. Ronduit
wordt nogmaals vastgelegd, dat aard en
strekking van het socialisme in den grond
tegen den godsdienst, dus tegen het katho
liek geloof zijn. En deze opzet van het Bel
gische Episcopaat is zóó sterk, dat de Bis
schoppen zelf na deze veroordeeling. schrij
ven: „Maar in dat geval zoo zult gij mis
schien geneigd zijn ons tegen te werpen
veroordeelt ge hfct accoord tusschen de ka
tholieken en de socialisten, waarop nu on
ze huidige regeering steunt?"
Uitvoerig wordt dan uiteengezet, dat er
^ran geen samengaan, geen samenwerking,
maar slechts van een tijdelijk accoord op
een bepaald program sprake is, zóó, dat de
partijen, welke zich in de regeering lieten
vertegenwoordigen, ieder voor zich uit-
durkkelijk verklaarden, eigen beginselen en
leerstellingen onwrikbaar vast te houden,
en alles buiten het regeeringsprogram te
houden, wat met het beginsel in strijd is.
't Gaat slechts om uitvoerende macht, om
op een bepaald gebied en voor een bepaal-
len tijd „welke echter gewoonlijk maar re-
lelijk kort is" belangen te behartigen, wel
ke elkaar nabijkomen. Aldus drukte zich
het herderlijk schrijven uit, den nadruk leg
gend op 't tijdelijke en beperkte der over
eenkomst. Verder wordt in het schrijven er
terecht op gewezen, dat de uitslag der ver
kiezingen zóó was, dat er maar keus was
tusschen deze twee feiten: óf wel geen re
geering en een vallen in( anarchie; óf wel
een tijdelijk samengaan van socialisten er.
Katholieken. En nadrukkelijk wordt er dan
nog eens bij gezegd, dat een wederzijdsch'e
persoonlijke achting, welke een beperkte
en tijdelijke samenwerking in de politiek
meebrengt, niet te verwarren is met de
leerstellingen of beginselen, welke deze of
gene van die medewerkers aanhangt.
Ons dunkt, dat is klare taal en het is
jammer, dat bij een dergelijke scherpe on
derscheiding nog twijfel blijft bestaan. Hoe
komt dat? Er zijn altijd menschen, die geen
onderscheid weten te maken tusschen het
beginsel zelf en de toepassing in de prac-
tijk en nog minder tusschen de beginselen
zelf. Het is een onwraakbaar beginsel, dat
iedereen Gods geboden móet onderhouden;
dien eisch stellen wij, wat de tien geboden
betreft, zelfs aan een heiden. Zoo staat er
geschreven; gij zult nietdoodslaan. Is hier
mee nu de doodstraf, het neerschieten van
een ander in uitersten nood uit zelfverde
diging, het plichtmatig deelnemen aan een
oorlog verboden? Natuurlijk niet! Zoo is 't
met het toedienen der Sacramenten, wat
de H. Kerk voor hare bedienaren, met uit
zondering van het huwelijk, opeischt. Toch
kennen wij het doopen door den leek in ge
vaar van sterven. Zoo hebben wij dus bij de
toepassing van beginselen altijd te letten op
bepaalde omstandigheden.
Iets dergelijks is het geval, wanneer in
België een' tijdelijk samengaan van Katho
lieken met socialisten in één regeering
wordt toegelaten, te meer, waar het hier
slechts gaat om maatregelen van voorzich
tigheid.
Het is natuurlijk ondenkbaar, dat ooit
eenig wettig kerkelijk gezag zal leeraren,
dat een Katholiek het socialisme, zooals
wij dit als stelsel en als toegepaste poli
tieke practijk kennen, mag aanhangen door
sympathiseering met de leerstellingen, door
lidmaatschap eener socialistische vereeni-
ging enz.
Ook is het een uitgemaakte zaak, dat op
de gewetensvraag: „mag ik bij de stembus
op een socialistischen candidaat stemmen"
zonder eenig voorbehoud neen geantwoord
moet worden. Consequent volgt daaruit de
houding van het Nederlandsche Episcopaat,
dat het samengaan van de R. K. Staatspar
tij met de socialisten heeft afgekeurd, om
dat daar geen enkele noodzakelijkheid voor
aanwezig is.
Het Belgische noodgeval heeft zich hier
gelukkig nooit voorgedaan. Zou het er on
verhoopt ooit komen, dan zou ook hier tij
delijk nood wet moeten breken. Ik kan me
zelfs in theorie voorstellen, dat onder een
kiesstelsel als b.v. ons vroegere districten
stelsel was, een katholiek bij een herstem
ming tusschen een socialist en een anarchist
in geweten gerechtigd ware den eerste te
kiezen, om een onmiddellijk dreigend ge
vaar, n.m. de omverwerping der openbare
orde door geweld, af te wenden.
Men gevoelt hieruit tevens hoe gewenscht
het is om noodtoestanden, welke dergelijke
offers vragen, met alle krachten die in ons
zijn, tegen te houden. Waar het geweten
geen geweld behoeft tc worden aangedaan,
kan men zich zelf en zijn land gelukkig prij
zen en zich spiegelen aan droeve voorbeel
den elders. Hoe minder dergelijke kracht
proeven als in Duitschland en nu weer in
België ondernomen behoeven te worden, des
te beter. Want zij blijven altijd vol gevaar.
Wees „Het Volk" er dezer dagen al niet op,
dat het herderlijk schrijven van het Bel
gisch Episcopaat een verheugend verschijnsel
voor Nederland is? En schreef dit roode or
gaan niet: „Men kan er zeker van zijn, dat
de Nederlandsche bisschoppen het volgen
van zoo een noodzakelijke politiek geraden
kunnen achten. De Katholieke arbeiders en
met hen gelijkgestelden zullen echter moe
ten zorgen, dat de politieke noodzakelijk
heid geschapen worde." Ziedaar al reeds een
duivelsche inblazing om den Belgischen
noodtoestand alhier te scheppen om de
christelijke regeeringen in Nederland te doen
plaats maken voor Katholiek-Socialistische.
Dat is wel een vingerwijzing voor de chris
telijke politieke leiders hier te lande: door
onderlinge verdeeldheid in de Belgische
christelijke gelederen, doordat velen hun so
ciale roeping in dezen tijd niet begrepen, kon
het socialisme tot bloei komen en ten slotte
dwingen tot een samengaan in de regeering
van elementen die niet bij elkaar behooren.
Hier is voor de christelijke partijen in Ne
derland een ernstige les te leeren Maar ik
dwaal af op politiek ferrein; en dat is het
mijne niet.
HOMO SAPIENS.
Wat wil zij toch?
Roe fichtvaardig „de wereld" in haar
oordeel is, blijkt duidelijk als er in gezel
schap gesproken wordt over drankbestrij
ding. 't Zijn waarlijk niet alleen de onont-
wikkelden, die een verkeerden kijk op deze
beweging 'hebben integendeel! De een
voudige mensch voelt in 't algemeen veel
juister aan, wat er met de blauwe actie
bedoeld wordt, dan de „beschaafde die
meent met één blik doel en streven te
kunnen overzien. Hij g*eft zich met de
moeite om zich daarvan rustig op de hoogte
te stellen en grondt zün dikwnls onrecht-
rechte waardeering voor heeft zijn le
den van het Kruisverbond en hoeveel nobe
le vrouwen, die metterdaad hun verstandi-
gen kijk op het leven en hun liefde tot het
volk bewijzen, zijn lid van de Maria-ver-
eeniging! Hoe vaak kwam er vanuit Rome
een ernstig woord om het liefdewerk der
Katholieke Drankbestrijding aan te beve
len en hoeveel sociaal-voelende priesters
zijn er, die het blauwe insigne dragen, om
dat zij bij hun zielzorg de noodzakelijk
heid van deze actie maar al te gauw lee
ren inzien- Dat zegt toch wel iets? En
als de Besturen van Staat, Provincies en
Gemeenten dit werk financieel en moreel
steunen, dan geschiedt dit toch alleen,
omdat daarin een voornaam vlolksbelang
wordt gezien door de Overheid.
Wij mogen daaruit gerust afleiden,
dat allen, die het drankvraagstuk met ernst
bestudeeren, ook overtuigd worden van de
groote beteekenis der georganiseerde drank
bestrijding, Wie met haar den spot drijft ol
haar in onwetendheid smaalt, verraadt daar
mee het bezit van een bekrmpen geest.
Dus zal ieder verstandig mensch, vóór hij
een oordeel velt, wiüen onderzoeken, wat
de drankbestrijding beöógf en met welke
middelen zij haar doel tracht te bereiken.
Uiteraard spreken we hier alleen over de.
Katholieke Drankbestrijding, omdat die on
ze geloofsgenooten 't meest aangaaf.
Wat is haar doel?
Met enkele woorden wordt hét gezegd:
De bevordering der Christelijke matigheid
en de bestrijding van het alcoholisme.
Hóe eenvoudig deze beginselverklaring
ook klinkt en hoe dikwijls ze ook herhaald
wordt, voor de meesten is ze „latijn
In de oogen onzer zoogenaamd vrijheids
lievende mede-burgers is een drankbestrij
der iemand, die 'n ander niets gunt, omdat
hij zelf de matigheid niet weet te betrach
ten, Die dwaling komt yoor een deel voort
uif het feit, dat er in het blauwe leger vele
soldaten zijn ingelijfd, die bekeerde dronk
aards ziin. Hun aantal is wel niet groot in
verhouding tot het geheel maar iedereen
kent hen en vereenzelvigt de tck, die zij
thans dienen, met hun persoonlijkheid. Ook
komt het meermalen voor daf een gewezen
drinker tot het andere uiterste overslaat
en fanatiek wordt, 't Is zeer verklaarbaar,
dat iemand die van den „drank" niets dan
ellende heeff ondervonden al was eigen
zwakheid oorzaak eenmaal aan zijn
hartstocht ontworsfeld. dien drank gaat ha
ten. Dat hii in dien drank niet meer ziet
het middel, dat de booze geest ge
bruikte. om hem tot val te brengen, maar
de schuld zelve van zijn vroegeren onder
gang. 't Ziin trouwens niet alleen hekeerde
dronkaards, die spreken van „dien ver
vloekten drank"!
Nu moeten wii resoect hebben voor den
man, die zich uif zijn verdierliiking heeft
losgemaakt en een goed leven is gaan lei
den want hier behoorf veel zedelüke
moed toe. Maar 't zou verkeerd zün, ziin
soms overdreven oorlogsverklaringen aan
den alcohol en al wat er mee samenhangt,
te beschouwen als de meening van den
drankbestrijder. Want vooral de Katholieke
Drankbestrijding is vrij van fanatisme, zij
kan de crifiek van een nuchter-denkend en
ruim-voelend mensch best doorstaan.
Als we in volgende opstelletjes eens
nagaan, wat wij onder Christelijke matig
heid in het drankgebruik verstaan en hoe
wij den strijd tegen het alcoholisme wen-
schen fe voeren, dan zal menigeen tot de
overtuiging komen, dat hij de Katholieke
Drankbestrijding tot nu toe verkeerd be
oordeeld heeft en van haar'streven een ge
heel onjuiste opvatting had.
H. B, v. d. o.
vaardig oordeel op de tendentieuze berich
ten en spottende opmerkingen, die van ze
kere zijde, door middel van de dagbladpers
een zelfs van de belletrie, de wereld in ge
stuurd worden.
Toch zou hef niet overdreven zijn, van
een ontwikkeld mensch te vergen, dat hij
minstens weet, wat 4e drankbestrijding
toch in haar schild voert. Ze is geen onbe-
feekenend gevalletje, waarvan men zich met
'n flauwe of zelfs geestige mop kan afma
ken. Haar beginselen worden beleden en
beleefd door 70.000 Kafholieken van Neder
land dat zegt toch wel iets. Op den
laatst gehouden Katholiekendag te Den
Haag is meer dan één vergadering vrijwel
mislukt door gebrek aan belangstelling,
maar Sobrietas trok met 'n nevenvergade
ring de groofe zaal van den Dierentuin vol
dat zegt toch wel iets. Hoeveel voor
aanstaande mannen geen publieke-gunst-
zoekers. maar menschen, waar iedereen pp- L
Sociëteit „St. Bavo". Gemeenschappelijk
ontbijt Bakkers des morgens 9 uur
Feestvergadering Bakkers 4 uur.
Stadsschouwburg N.V. Het Schouwtoo-
neel „De Eeuwige baby", blijspel in 3
bedrijven.
Den Hout. Laatste buiten-concert van de
H. O. V. in dit seizoen half 3 uur-
De Kroon, Groote Markt Bioscoop
voorstelling 8 uur.
Luxor-theater Bioscoopvoorstelling 8
uur.
Gem. Concertgebouw. Groote Dahliaten
toonstelling van 1010 uur.
Sociëteit „St. Bavo" Kleermakers 8
uur Bevolkingsbureau r half 9 uur.
Kunsthandel F. H. Smit Groote Hout
straat 69 Tentoonstelling van schilde
rijen en teekeningen in kleur, uit Marocco,
van Dirk Jansen, dagelijks geopend tot 26
September 1925 van 10 tot 6 uur, uitge
zonderd 's Zondags.
„De Kroon" Groote Markt Bioscoopvoor
stelling 8 uur.
Luxor Theater Bioscoopvoorstelling
8 uur.
Arbeidsbemiddelingsbureau van Sint *ran"
ciscus Liefdewerk. Zoetestraat tl Eiken
Donderdag van 89VS uur.
R.K. Arbeidsbureau voor mannen en jongens
Sociëteit St. Baro, Smedestraat 23,
Telefoon 10049 Alle werkdagen van 9—
half 9 uur 's Zaterdags alleen van 9—2 en
van 26)4 en 's avonds van half 8
half 9 uur
R. K. Arbeidsbeurs voor Vrouwen bloem
hofstraat 1 Alle werkdagen van v.m.
1012 uur. des middags van 24 uur, en
's avonds van 89 uur. behalve Zaterdag
avond Tel 11671.
Arbeidsbeurs voor R. K. Ziekenverpleegsters
fuitgaande van den Ned R. K. Bond van
Ziekenverpleegsters). Aanbiedingen en
aanvragen voor verpleegsters aan net Bu
reau Bl-weg 309. Overveen fdr C. Bosch).
R. K. Leeszaal en uitleenbibliothcek
Jansstraat 49 Eiken dag geopend van
1012. van 25 en van 710 uur. be
halve des Maandagsochtends en op Zon
en Feestdagen. Uitleenen van boeken
van 2 tot 5 uur en van 79 uur Woens
dagmiddag ruilen van kinderboeken
ct Marthavereeniging. Bloemhofstr Zon
dags ,en Woensdags van 810 uur. n.m 1
gezellig samenzijn voor Hollandsche meis
fes, die hier geen tehuis hebben Tel
11671 c-
R. K. Bevolkingsbureau «et Gebouw out
Bavo Smedestraat 23 van 810 jur
op Maandag-, Woensdags- en Vrijdag
avond
Si. Elisabeth's Vereeniging Jansstra.it
Aanvragen om versterkende middelen
voor arme zieken der S E. V. Maan
dags van 23 uur Donderdag van 12.
Bisschoppelijk Museum. Dagelijks, uitge
nomen Zaterdag, Zon- en Feestdagen
toegankelijk
R. K. Kraamverzorging van de Derde Orde
St. Franciscus. Aanvragen te richten
tot Mevr. Coebergh, Ged. Oude Grac'ul
74, des Dinsdags van 23 uur.
Parochiale Bibliotheek (Kleverparkweg)
ingang tusschen kerk en pastorie iederen
Dinsdagavond.
Eerste'Hulp bij Ongelukken (Snelverband)
Centrale post Tel. 11111 en verder bij de
leden, te kennen aan het zwart schild met
wit kruis aan den huisgevel.
Reddingsbrigade voor drenkelingen
Centrale post Tel. 11111 en verder bij de
leden, Te kennen aan het groen-wit schild
aan den huisgevel.
De Zondags- en nachtdienst der apotheken
wordt deze week waargenomen door de
fa. 'Duym en Keur, Keizerstraat 6. Tele
foon 10378 en de fa. H, Remmers en Zoon,
Kruisstraat 20. Telefoon 10354.
1. Niéuwe Groenmarkt 22, alléén Woens
dag half 89.
2. Hagestraat 49. Gesloten gedurende de
maanden Augustus en September.
Een ernstig auto-ongeluk op den
Rijksstraatweg Haarlem-Den Haag.
Aan het bureau van politie te Haarlem
kwamen gisteravond te half 12 twee perso
nen, zekede C. J. A. de B., beambte aan de
Haarlemsche Jaarmarkt, en L. de W„ beide
woonachtig te Haarlem, aangifte doen, dat.
zij om ongeveer 10 uur des avonds met
hun auto op den Rijksstraatweg Haarlem
Den Haag, tusschen Waaldrift en Haagsche
Schouw, over den kop warén geslagen, wat
ten gevolge had gehad, dat B. een schouder
had gebroken en W. het 'aangezicht had
verwond. Zij hadden zich in het Academisch
Ziekenhuis te Leiden laten verbinden en
konden daarna huil weg naar Haarlem ver
volgen.
De oorzaak, van het ongeval moest zich
volgens hun verklaringen aldus hebben toe
gedragen:
Zij reden met hun auto op den Rijksstraat
weg tusschen Waaldrift en Haagsche Schouw
toen uit de .tegenovergestelde richting een
auto naderde, die verblindende lichten
voerde.
Ondanks hun verzoek doofde de chauffeur
van den anderen wagen de lichten niet, maar
reed door. midden op -den weg.
Ten einde een aanrijding te voorkomen
week B., die aan het stuur zat, zooveel
mogelijk naar rechts uit, doch te veel, zoo
dat hij op de berm langs den weg terecht
kwam, met het noodlottig gevolg, dat de
wagen omsloeg.
Zij kwamen van het gebeurde bn de Haar
lemsche politic aangifte doen, daar het num
mer van de auto, die ondanks het ongeval
was doorgereden, bekend was.
Naar de eigenaar of bestuurder van de
andere auto wordt thans een onderzoek in
gesteld
KUNSTHANDEL F. H. SMIT.
Tentoonstelling van schilderijen en tee
keningen uit Marocco..
De schilder Dirk Jansen, die ons thans bij
Smit een aantal zijner werken laat zien,
woonde geruimen tijd in Marokko en was
daardoor in de gelegenheid zich in te leven
in den aard van het land en van z'n bewoners.
Hij had den tijd zich aan te passen, zijn oog
te wennen aan een ander licht en aan sterkere
tegenstellingen en hij kon zijn palet er op af
stemmen.
Vooral voor den Hollandschen schilder,
die in zijn vaderland gewend is aan een atmos
feer van nevels, aan duisterende en lichtende
luchten en zich dan geplaatst ziet in een om
geving, waaronder het felle zonlicht de din
gen zich in hun volle plastische hoedanig
heden vïrtoonen, is dit van zeer groot be
lang. In hoeverre hij er van geprofiteerd
heeft, zal slechts degene kunnen beoordee-
len, die de schoonheid van het Oosten met
eigen oogen heeft aanschouwd.
Misschien min of meer onder suggestie
van het „wat men ver haalt, is lekker,
heeft men wel eens lichtvaardig geprezen
de kunstenaars, die voor hun werken uit den
vreemde de aandacht van hun landgenooten
opvroegen. Niet zelden doet in zoo'n geval
het bijzondere van de voorstelling ons min
der zien naar de artistieke hoedanigheden.
Bij Jansen kan men ook deze gerust onder de
loupe nemen.
De prachtige architectuur, die hij er vond,
leverde hem telkens als vanzelf een idealen
achtergrond voor de decoratieve figuren, die
de bewoners in hun karakteristieke en schil
derachtige kleedij zijn. Hoe mooi doet zoo n
Oostersche vrouw tegen een donkere, boog
vormig afgesloten poortopening. Hoe mooi
ook is een groep van menschen aan den voet
van eenige monumentale gebouwen, waarbij
felle lichtpartijen en groote donkere schaduw
vlakken zoo'n ongekend kleurig en levendig
aspect teweeg brengen. We denken ook aan
de nauwe, trapsgewijze straatjes, waarin
de zon een fantastischen licht toovert en
brandt en schittert op de huizen, die we in
den doorkijk zien. Daarin wat figuurtjes,
deels in het licht, deels in schaduw, wat kleu
rige lappen opgehangen, het is alles van een
bijzondere bekoring. Jansen laaf er den
beschouwer van genieten in zijn aantrekke
lijke werken, die van meer dan oppervlakkig
aanschouwen getuigen. Ook de verschillende
typen, die bij portretteerde, getuigen van zijn
kunnen en vooral trof ons „Israëlieten te Ma-
gador" en de prachtige kop van den Arabier,
welke in de vitrine de aandacht trekt.
In de achterzaal is nog gedurende enkele
dagen een bezienswaardigecollectie schil
derijen van den Haarlemschen schilder A.
Miolee, wiens werk een gestagen vooruitgang
vertoont. Er is hier een bloemstuk, dat ons
van dezen landschaps-schilder bijzonder
trof.
M. v. d. W.
LUXOR THEATER.
Deze week draait in Luxor Theater een
esacter „Zeemans tragedie", een film,
waarin men het leven, de heldenmoed en
opoffering van een zeeman kan bewonderen.
Terry Dunnivan, een kapitein vijf en
vaertiA U** oud. staat oa het uunt te hu
wen met zijn pleegdochter Oda. Deze was
eenige jaren tevoren verliefd op "haar jeugd
vriend Ned Fairweather, die echter reeds
twee jaren op zee zwierf. Men vermoedde
dat hij reeds dood was.
Op den dag van het huwelijk, terwijl don
der en bJiksem niet van de lucht was en de
storm met volle kracht woedde, werd een
schip in nood gemeld. Het bleek het schip
te zijn van Ned. De bemanning werd ge
red en Ned verpleegd in het huis van Ter
ry Dunnivan. Uit dankbaarheid wilden Oda
en Ned echter hun geheim niet aan Dunni
van verraden en zoo had het huwelijk plaats
wat zoo ruw onderbroken was geweest.
Ned kan Oda echter niet vergeten en
raakt aan lager wal, totdat hij zich laat aan
werven voor de Noordpool. 1 erry komt dit
te weten. Nadat hij bemerkt heeft, dat Oda
ook niet gelukkig is, gaat hij inplaats van
Ned met het schip, hetwelk men het „Zelf
moordschip" noemde. De schuit raakte in
het ijs onklaar en maandenlang wordt er
niets van vernomen. Een hulp-expeditie,
waarbij Ned zich heeft aangesloten, vindt de
twee eenige overlevenden en dan door mid
del var. de draadlooze telegrafie hoort Ter
ry de laatste woorden van zijn vrouw en
kind.
In dezeafiiir zijn verschillende mooie cp-
namar. te bewonderen.
Verder bestaat het programma uit eenige
kluchten en het gewone Luxor-nieuws.
VERVOERSOPBRENGSTEN
N.Z.H.T.M.
De vervoersopbrengst over de lijnen der
N.Z.H.T.M. bedroeg over de maand
Augustus 1925 Stadslijnen 80.636 (v. j.
78.629) AmsterdamZandvoort 202.869
(v. j. 180.912) LeidenHeemstede 16.623
(v. j. 1.5.720) ScheveningenLeiden
KatwijkNoordwijk 177.158 (v. j. 166.806
Totaal reizigersvervoer 477.286 (v. j..
442.067) Het goederenvervoer bracht op
4.965.(v. j. 5.445( In totaal was de
opbrengst 486.651 (v. j. 450.712) hetgeen
per dag kilometer een bedrag is van 138.07.
sedert! Januari was de opbrengst 2.906.830.
(v. j. 2.470.144).
DE TEYLERZAAK.
Indertijd hebben wij melding gemaakt
van de erfenis-procedure van A. van Oorde
o.s. tegen Teyler's stichting, zoo noodig te
gen de directeuren in privé. Namens eischers
werd geconcludeerd om de stichting,' resp.
de directeuren gezamenlijk te veroordeelen
tot het doen van rekening en verantwoor
ding van het beheer van het vermogensdeel
van wijlen Pieter Teyler van der Hulst, be
doeld in de acte van 16 Januari 1762 met be
paling, dat indien de gedaagden in gebreke
zouden blijven, zij genoodzaakt zullen kun
nen worden door in beslag neming en verkoop
van hare resp. zijn of hun goederen van een
ieder tot een bedrag van twee millioen gulden.
Op 9 Mei 1923 ontzegde dp Rechtbank
te Haarlem den eischers hun vordering op
grond van verjaring.
Van deze beslissing kwamen de eischers
in hooger beroep.
Heden werd voor de Eerste Kamer van
het Amsterdamsche Gerechtshof in deze
zaak gepleit.
Voor de eischers trad Mr. J. Vijn uit Am
sterdam, voor de geintresseerden Jhr. Mr.
F.W. van Styrum uit Haarlem op.
Mr. J. Vijn zette uiteen dat eischers per
sonen zijn, die rechtstreeks afstammen van
Isaac Brand, die niet aanvallen het bekende
testament en de geldigheid daarvan, maar
die beweren, dat het z.g. Engelsche fond-
senbezit van het testament is uitgesloten en
dat de erflater zich had voorbehouden bij
acte van 17 Mei 1756 daarover anders te be
schikken.
PI. protesteerde tegen het recht van ver
jaring. Maar iemand, die eigenaar is, heeft
zich dan op zijn eigendom te beroepen. Met
dat beroep op de verjaring wordt toegege
ven, de gehoudenheid van de ingestelde vor
dering.
Jhr. Mr. F.W. van Styrum betoogde, dat
bij de acte van 1672 voor de Engelsche fond
sen een andere administratie wordt benoemd,
maar dat er niet bepaald is, dat de revenuen
van die fondsen voor een ander doel dan
voor Teyler's Stichting zijn bestemd.
Zoo is van het begin af de zaak opgevat
voor diegenen, die beide deel van het vermo
gen administreerden.
Spr. betoogde verder, dat de Engelsche
fondsen het eigendom van Teyler's stich
ting werden. Om die reden staat de verjaring
vast.
Spr. vond hoofdzaak de kwestie van ver
jaring en verwees naar het vonnis van de
rechtbank van 6 December 1921.
HET WITTE KRUIS.
De vergadering van de N.H. Vereeniging
„Het witte Kruis" afd. Haarlem werd gister
avond bij Brinkmann geopend door Dr.
A. v. d. Berg.
Medegedeeld wer d dat de heer van Nop
pen als bestuurslid heeft bedankt. In zijn
plaats werd gekozen de heer A.W. Michels
die zijn benoeming aannam. De voorzitter
wijdde nog eenige woorden aan den schei
denden heer van Noppen. Als afgevaardigde
naar de 67ste Alg. Vergadering, welke ge
houden zal worden te Alkmaar op 17 en 18
September were benoemd de heer H.C.v.
d. Vangst, en A.H.C. v.d. Berg.
Vervolgens kwam een voorstel tot wijzi
ging van art 10 van het Ministr. Reglement
aan de orde,, Ingekomen was een verzoek
van de gemeente om in het bestuur op te
nemen een of meer raadsleden, waar toch
de vereeniging eene is welke door de gemeen-
mcente wordt gesubsidieerd. Door het be
stuur waS daarop aan de gemeente voorge
steld, de commissie van badhuizen uit te
breiden met twee leden door de gemeente
aan te wijzen, waar de subsidie alleen ver
leend wordt voor de exploitatie van. de bad
huizen.
Hiermede ging het gemeentebestuur ac
coord. In dien geest zal het artikel gewijzigd
worden.
De begrooting over 1926 werd goedge
keurd. Aangevraagd wordt aan de gemeente
het tekort in de exploitatie van de badhuizen
als subsidie te verkenen.
Tot leden der commissie tot nazien der re
kening en verantwoording van den penning
meester werden benoemd de heeren Stolk
en Westendorp.
WELDADIGHEID NAAR VERMOGEN.
In Augustus is uitgegeven:
Brood 11-50
Wekelijksche Ondersteuning 29.25
Diversen 10.
Barometerstand 9 uur v.m.: 762. Vooruit
OPGAVE:
J. WEBER ZOON
OPTICIENS - FABRIKANTEN
Koningstraat 10 Haarlem.
Abonné's die te klagen hebben ov
ONREGELMATIGE of SLECHTE BEZOR
GING der „N. H. Conrant", worden DRIN
GEND verzocht, dit ONMIDDELLIJK schrif
telijk te berichten aan de Administratie of
mondeling aan onze Bureaux, NASSAU
LAAN 49.
ADMINISTRATIE N. H. COURANT.
Een Nederlandsch voorstel.
Namens de Nederlandsche delegatie dien
de Jhr. Loudon Vrijdag bij den Volkenbond
een ontwerp-resolutie in, waarbij aan den
Volkenbondsraad wordt verzocht onver
wijld over te gaan tot de voorbereiding van
een algemeen program voor de verminde*
ring en de beperking der bewapeningen.
Tevens werd verzocht met het oog op eer.
bijeenroeping eener algemeene internatio
nale conferentie, welke op een daartoe ge
schikt tijdstip zou moeten bijeenkomen, een
bijzonder orgaan in te stellen, dat zich met
de uitwerking van een dergelijk program
zal hebben bezig te houden.
Loudon's rede werd langdurig toegejuicht
Een onderhoud met minister Colijn.
Naar het Corr. Bur. meldt, heeft een
commissie uit den Middenstandsraad Vrij
dagochtend een bespreking mét den minis
ter van Financiën gehad, over het aanhan
gige zgn. wetsontwerp weelde- en verte
ringsbelasting. De commissie heeft haar be
zwaren tegen het ontwerp nader onder
's ministers aandacht gebracht, Deze heeft
daaarop toegezegd, die bezwaren nog een?
in overweging te zullen nemen en nadere
onderhandelingen over die bezwaren in uit
zicht gesteld.
vóór 25 jaar als chocoladebewerker in dienst
trad bij de irma Droste Co., alhier.
OVERTREDING TABAKSWET.
2000 Sigaren in beslag genomen.
Vrijdag werd door de kommiezen bii de
directe belastingen in de Haarlemmermeer,
aan den Leimuiderdijk een inval gedaan in
de woning van den sigarenabrikant N. v. A.t
die er van verdacht werd in het door hem
bewoonde particuliere huis een groote hoe
veelheid ongebanderolleerde sigaren in voor
raad te hebben, teneinde daardoor den ac
cijns te kunnen ontduiken.
De kommiezen bleken zich niet vergist tc
hebben, namen meer dan 2000 aan de belas
ting onttrokken sigaren in beslag en maak
ten tegen v. A., wegens overtreding van de
Tabakswet, proces-verbaal op.
Vorig bedrag 2356.04
Tot lafenis der geloovige zielen 2.
C. H. 2.50
Totaal 50.75
JUBILEUM TH. VOS.
Den 17en September a.s. hoopt de heer
Th, Vos den dag te herdenken, waarop hii
Totaal 2360.54
OPENING NIEUWE ZAAK.
In het perceel Botermarkt 12 heeft de fa.
van 't Hoff Jansen heden een magazijn
geopend in meubelen, tapijten, gordijnen en
aanverwante artikelen, tevens behangerij en
stoffeerderij.
Ter gelegenheid van de opening zijn ver
schillende artikelen, als salonameublement,
divans, kleeden, karpetten, zeilen, loópers,
vitrage enz geëtaleerd, ten einde het pu
bliek een klein overzicht te geven van al
hetgeen de firma- alzoo levert.
Getuige de vele bouquetten en bloemstuk
ken mocht de firma bij gelegenheid van de
opening van baar magazijn te Haarlem ze«r
veel belangstelling ontvangen.
Terug te bekomen bij: A. v. Wouw,, Drap-
penierstraat 24, gezangboekje; B. Bastiaan,
Kolkstraat 12, ceintuur; Ducro, Overbosch-
laan 7, Heemstede, gele hond, Fauna; M. v.
Eik, Voorhelmstraat 24, halsketting; Politie
bureau, Smedestraat, manchetknoop;- J.
Groot, Brouwersvaart 146, grijswitte poes,
Fauna; P. Jansen. Assendclverstraat 20, pet;
C. Ramak, Korte Spaarne 3, parapluie; F.
Geerts, Vrouwehekstraat 93, portemonnaie
met inhoud; A. P. v, d. Laar, Gasthuisstraat
3b rood, rijwielbel.merk; W. Bonke, Burgwal
12rood, idem; J. Bakker, Baljuwslaan 3a,
padvindersriem met fluit; Dollekamp, Kruis
weg 13, huissleutel; H. C. Visser, Da Costa-
straat 30: damestaschje m. L; D. Limbach,
Jansweg 13, zweep; J. Baarts, Julianalaan
318, O'veen, zweep.