sa- ins rsgsraass)f 30fl0- f 750.- saag f 250.- s,v°'jr 5° s X"; f 125.-f so. 1 Dit nnmmer bestaat uit 24 bladzijden, waaronder bet geïllnstreerd Zondagsblad in acht bladzijden. Verkeersongevallen. Leekepreeken, 30 ct. per half ons 4 Onder de Blauwe Kruisbanier. Neemt gelden a deposito, desgewenscht tegen ver strekking van onderpand. De Haarlemsche Orkestvereeniging X. i -ik&tf"': ,n 1X Zaterdag 19 September 1925 49ste Jaargang No. 16150 Bureaux: NASSAULAAN 49, Haarlem - Telefoon No. 13866 (3 lijnen). Postrekening Nummer 5970 Wie zonder zonde is.... BERICHT. Degenen, die zich vanaf hedefl abonneeren op de Nieuwe Haar- lemsche Courant, ontvangen tot 1 October 1925, de nog te verschijnen nummers gratis. DE ADMINISTRATIE. Agenda 20 September Agenda 21 September De Bibliotheken der St. Vincen- Musvereenigingen zijn geopend: üevonden voorwerpen en dieren. Een bezadigd woord. Koningstraat 10 Haarlem. Vraag- en aanbod-advertentiën van 14 regels 60 cents per plaatsing: elke regel me 15 cents, bij vooruitbetaling }.e abonnementsprijs bedraagt voor Haarlem en Agentschappen^ Ter week 0.25 Per kwartaal3.25 Franco per post bij vooruitbetaling 3.58 Advertentiën 35 cents per regel. Bij contract belangrijke kor ting. Advertentiën tusschen den tekst als ingezonden mede- deeling 60 cents per regel, op de le Pagina's 75 cents per regel bij een breuk van f n been of arm i 107. Er is in de afgeloópen week in Nederland's hoofdstad feestgevierd, een feest de oude en trotsche stad volkomen waardig. Men herdacht er, hoe vóór zes en 'n halve eeuw, in het grijze verleden, de eerste grondslagen werden gelegd, waarop de vrije, machtige koopmansstad langzaam zou opgroeien. Het was dus een viering, waarbij dankbare blik ken terug gingen in een veelbewogen en rijke historie. Jong en oud, arm en rijk, jood en christen, oranjeklant en republikein, alles heeft er aan meegedaan, dat wil zeggen aan de 'pret, aan de viering van den 650sten verjaardag, zooals men het noemde. Aan het verleden hebben de meesten niet gedacht; er waren er zelfs, die opzettelijk over dat verleden wilden zwrgen; zelfs van het heden maar zeer weinig vilden zeggen om louter in de toekomst te blikken. Het feest bereikte zijn hoogtepunt in den grooten maaltijd, welke plaats had in de burgerzaal van het Koninklijk Paleis, wat eenmaal in Amsterdam's gouden tijd het Sf'-'huis was, symbool van macht, welvaart er. kunstzin van een grooten tijd. Daar was gelegenheid geweest om zijn hart op te halen aan historische herinneringen; zoo ergens im mers dan leeft daar nog het verleden. Maar de sprekers bepaalden zich hoogstens tot en- <e!e algemeenheden of bewierookten elkaar ,n de functies en verhoudingen, waarmee zij tot de feestvierende stad staan of gestaan lebben. Totdat er één oprees om zonder schaamte of angst, welbewust en fier het verleden als een tijd van duisternis terug te duwen, het heden te prijzen als het aanlich ten van een nieuten morgen en dien mor gen. die toekomst toe te jubelen als het land van belofte, waar alles zonder onder scheid overvloeien zal van melk en honing. Daar stak iets bewonderenswaardigs in dien noed van den sociaal-democraat Wibaut, om, in, die omgeving van andersgezinden, in een gezelschap van principieele maatschappelijke tegenstanders aldus voor zijn beginselen te getuigen. Er zijn er, die daarin wansmaak en onwellevendhefd hebben geproefd Op be schaafde manier en dat was het uit komen voor zijn overtuiging, is nimmer sma keloos. Eft bij dit feest van de stad. van de burgerij zelf, paste het volkomen, dat hij, die zich den vertegenwoordiger van .een groot deel der bevolking voelde, uiting gaf aan wat er leefde bij de tienduizenden, die niet aan den feestdisch konden aanzitten. Iets anders is. of het betoog juist was; iets ar.ders, of zulk een markante en pikante feestrede mocht weerklinken zonder een even hoffelijke, maar rake tegenspraak. Bij al wat onze moderne tijd op den oude voor heet te hebben, is dit zeker geen gelukkige schik king, dat oifzc tegenwoordige tafelredevoe ringen te voren worden opgemaakt, zelfs al op de dagbladbureaux gezet zijn. alvorens ze zijn uitgesproken, zoodat er niets is van spontaniteit, niets regelrecht uit het hart komt en dus niemand de zoo zorgvuldig voorbereide tafelrede van den sociaal-demo craat Wibaut bij een volgenden schotel kon rechtzetten En dat was toch wel noodig geweest. Het oude, historische* gebouw van Jacob van Campen, de oude Burgerzaal, tusschen wier rijke wanden de schimmen zweven van zoo vele mannen, die Amsterdam hebben groot gemaakt, had na den smaad op het verleden en de voorspelling van den nieuwen morgen, die heel d^en ouden bloeitijd zal wegvagen, ook den roem moeten hooren van wat er goeds en edels en grootsch was in de ver vloden eeuwen En daartoe bood Wibaut's rede ruimschoots stof. Dat de Chanteclair van den rooden dageraad zijn tekst al aan een verkeerden schrijver ontleende, was er ger als symbool dan als een memoriefout. In 't verleden ligt het heden, in het nu wat komen zal, citeerde Wibaut uit Potgieter, aldus aantoonend, dat hij een der meest be leende gedichten van Bilderdijk nooit heeft geleerd. Dat kan den beste overkomen; maar de vergissing heeft in heel de rede, welke op het citaat werd gebouwd, bewe zen, dat de spreker met heel de historie even slordig omgaat als met' de letterkunde. En dat is zeker in een volksleider, in een be stuurder, heel erg. Niets toch is zoo leer zaam als geschiedenis. Wie de historie ver zaakt doet als de gezeten burger, die op vijftigjarigen leeftijd zijn jeugd vergeet en zijn leven begint vanaf het oogenblik, dat hij slaagde in de samenleving. De jeugd om hem heen zal hij niet begrijpen, omdat hij geen jeugd erkent; de ouderen zal hij min achten; voor de overigen, die minder slaag den dan hij, zal hij onbillijk zijn. omdat hij niet letten wil op de omstandigheden, waar mede zij opgroeiden Zóó gaat het ook met hem, die de geschiedenis verwaarloost of enkel bekijkt door den bril van zijn eigen tijd. Behalve Wibaut heeft niemand het open lijk willen of durven uitspreken, maar dui zenden hebben het gedacht en er over ge fluisterd, toen de 20ste eeuwsche bestuur ders van land, gewest en stad daar in de Burgerzaal dronken op Amsterdam's 650sten stichtingsdag: hoe gunstig steekt deze demo- statische tijd toch af bij wat men noemt de gouden eeuw, den bloeitijd van de re gentenheerschappij. In Wibaut's rede heeft het even doorgeklonken, toen hij dien tijd, waarin de stadsbestuurders „rijkdommen op hoopten" afwees als een zwarten tijd, waar over wij zijn heengegroeid. Regententijd. dat klinkt in onze dagen als een scheldwoord; dat wekt gedachten als aan verhalen over uitzuigers en tyrannen. En onze democrati sche eeuw met zijn door en voor het volk gekozen en besturende bewindslieden staat daar in de volksverbeelding tegenover als MichaëTs leger tegenover Lucifer's aanhang. Is het wel juist, om ons volk zóó geschie denis te leeren? Historiekennis dat is vóór alles het eerlijk heoordeelen van gestorven personen en verleden leiten in het raam van den tijd. waarin zij leefden en voorvielen. Vóór alles waarheid. En wie deze zoekt in de geschiedenis van Nederland's oude ste den. die vindt er fel en hevig bewogen leven. Die vindt er drift en menschelijke hartstocht, naast heldenmoed en deugd. Een stad, die als onze hoofdstad, in haar bouw en uitleg, in haar voldoening aan alle behoeften hij snel toenemende welvaart, kan wedijveren met de mooiste steden der wereld, moet kun dige, bekwame en machtige bestuurders ge had hebben. Dat vele van jiun bestuursdaden hard en zelfs wreed lijken, ligt ten deele aan den verren afstand, waarop wij ze thans be kijken. Dat er veel te misprijzen is in het gedrag en het leven van de bewindslieden van dien tijd, wie zal zich daarover verba zen, wetend de geschiedenis van onvolmaak te ^lenschen te lezen Maar te vergeten, dat er evenzeer nobele daden werden gesteld, dat naast de hebzucht de milddadigheid en menschenmin vruchten droegen, dat is onbil lijk, oneerlijk, verkrachting der historie. Aan tal van rustige hofjes voor weinig bemiddel de ouden van dagen, aan tal van weeshuizen, gasthuizen en gestichten voor arme ouden zijn thans nog met eere de namen van die zelfde gesmade regenten verhonden. De toen maals gestorte kapitalen, de toen gestichte fondsen werpen thans nog rente af. Onze sociale opvattingen mogen anders zijn ge worden; onze ideeën over besturen en be stuurd worden, mogen gewijzigd zijn; dat geeft ons geen recht om te vergeten of te miskennen wat eenmaal goed werd gedaan en pasle in een bepaalden tijd en bepaalde omstandigheden. En wat geeft ons recht om naar vroeger er uwen met steenen te werpen? Bewijst niet iederen dag van heden *nog, dat het volk niet buiten regenten, dat is krachtige be stuurders kan' Waren onder degenen, die daar Maandagavond in de Burgerzaal van het Koninklijk Paleis aanzaten niet tiental len regentennaturen aan te* wijzen, die het zonder die eigenschappen niet tot hun post hadden gebracht? Maar wij kennen geluk kig de uitwassen niet meer van den regenten- tijd, de misstanden en bevoorrechtingen der regentenfamilies, de opstapelingen van kapi talen bij den een en de armoede bij den ander, hoor ik tegenwerpen. Maar zijn wij dan al weer onze gouden jaren van de oorlogswinsten, zijn wij dan al weer onze O.W.-ers vergeten? Voelen wij dan niet meer naschrijnen het vergrijpen, ook door hooggeplaatsten, aan het geld en goed van anderen? Is de hebzucht van ons ge slacht minder dan dat der fel levende 17de eeuwers? En de familiebevoorrechting! La- fen wij de dingen toch in het juiste licht be kijken. De dorpen zijn steden geworden en de steden hebben, zich tot landen gevormd. En daarin regeeren geen families meer maar partijen. En durven wij nu beweren, dat wij bij het kiezen en aanwijzen van onze re genten en ambtenaren alleen letten op den meest geschikte en niet letten op politieke familierelaties? Wie kan ze in Amsterdam om in Wibaut's stad te blijven niet met den vinger aanwijzen, de velen, die tien of twintig jaren geleden behoorden tot de eenvoudigste handwerkslieden of de gering ste bureauschrijvers, maar die door het fa milieschap der partij geklommen zijn tot het gestoelte van eere; die vette postjes kre gen in het hooge ambtenarenkorps, die om dezelfde verwantschap rijke opdrachten bij de bouwerij der reeksen gemeentewoningen konden krijgen. En vraag eens wat het volk van heden denkt over z ij n regenten, die in een opeenhooping van bezoldigingen en pensioenen een graag aanvaarde belooning vinden voor het aanvaarden van hun uitver kiezing. En niets wijst er op, dat het in de toekomst, dat het „morgen" anders zal zijn. Ik zal niet smaden op dezen tijd, die zich democratisch noemt; ik gun ieder, wat hij door eerlijk streven kan bereiken Maar een voorstelling van onze samenleving als een volmaakte gemeenschap, waarin het volk eelf zou regeeren door middel van onbaat zuchtige bestuurders en welke door dat be stuur groeien zal tot een maatschappij van gelijk-bezittenden en volmaakt gelukkigen, vloekt met alle werkelijkheid en geeft zich zelf tegenover het verleden een valsche aureool, die ons nageslacht met meer recht zal afrukken, dan Wibaut en de zijnen het aan ons voorgeslacht trachten te doen. HOMO SAPIENS. bij verlies van een andere vinger. VI. De strijdmiddelen. Als op 't filmdoek, vluchtig en onvolledig, hebben we de vijandelijke stellingen gezien, waarop de drankbestrijding haar wapenen richt; de onmatigheid en het alcoholisme. Wie dien strijd beter wil leeren kennen, zal ook meer wenschen te weten van de mid delen, waarmee geageerd wordt. 'e Spreekt vanself; een katholieke bewe ging erkent de bovennatuurlijke middelen als de voornaamste. Er wordt niet klakke loos gesproken van een drankduivel zou die beter zijn uit te drijven dan door het gebed en de heilige Sacramenten? En door dat andere middel; de versterving! geleerd, dat ze deugdelijk zijn, maar op nog schooner resultaat zou onze drankbestrijding kunnen wijzen, als zij overal de medewerking had gevonden, die haar edel streven ver dient. Wel is in breede kringen veel van de vroegere minachting verdwenen, wel be oordeelt men haar nu zuiverder en erkent men beter haar waarde, doch déze steun blijft haar nog al te veel onthouden: per soonlijke. daadwerkelijke hulp! De katholieke drankbestrijding, haar doel Hierover 'n enkel woord. Laat men, zicbl toch op de hoogte stellen van de motieven die den drankbestrijder tot de offerdaad der| onthouding leiden, alvorens te spreken van overdrijving en fanatisme. Vooral bij geheel onthouding denkt men zoo gauw aan dwaasheid of dweepzucht. Laten we ons om ruimte te winnen beperken tot het offer der geheelonthou ding. Het wordt niet alleen gebracht, om aan een onmatige samenleving te doen zien, dat leven zonder alcohol even goed mogelijk is, maar ook om de Genade te ver krijgen, zonder welke alle menschenwerk tot vruchteloosheid is gedoemd. Er zijn ge heelonthouders, die het drinken laten, om dat de alcohol voor hen een gevaar vormt dat is de deugd der Voorzichtigheid en zeker geen lafheid! Anderen, die zelf on wankelbaar vast staan, brengen dat offer, om een goed voorbeeld te zijn voor de zwak ke broeders en als 't ware om dezen heen een lijfwacht te vormen, die hen tégen de verleiding beschermt Dit weet toch ieder ervaren mensch: slechts geheelonthouders kunnen een drankzuchtige opheffen uit zijn ellende en hem in het goede staande hou den...: dóór de geheelonthouding! Ten slotte is het bestaan van een groot aantal onthou ders in alle standen der maatschappij nood zakelijk om onze beginselen te doen door werken en de noodlottige drinkgewoonten te beperken of uit te roeien. Met een matig glas jaagt men het drankmisbruik niet op den loop! Om het nu samen te vatten: de onthouding van alcoholische dranken wordt door de ka tholieke drankbestrijders beoefend tot eigen geestelijk en stoffelijk heil, ter eere van God, die door het alcoholisme zwaar gegriefd wordt, tot steun voor de zwakken, tot be vordering van het godsdienstig, zedelijk on maatschappelijk welzijn van 't gansche volk. Aan de beoefening der geheelonthouding van alcoholische dranken hebben opeenvol gende Pausen aflaten en gunsten verbonden. Nu lacht toch zeker geen katholiek meer! Op de tweede plaats komen de natuurlijke middelen. Ik moet ze in 't kort opnoemen, om nog eenigermate volledig te kunnen zijn. Ie.: Drankbqstrijdersvereenigingen. Zon der een sterke organisatie met bevoegde lei ders en zeer veel leden richt men tegen een geweldige macht als het alcoholisme niets uit. Het is een volkskwaal, een algemeen verbreid kwaad, dat voortdurend op alle punten en stevig moet worden aangepakt. 2e.: Het verspreiden van gezonde denk beelden tegenover de heerschende drink- ideeën en -gewoonten en den verderfelijken drinkdwang. Zoolang niet in alle standen het gevaar van het overvloedig drinken wordt ingezien en de gebruiken, die daartoe leiden, worden gewijzigd, zal ocjk- de drank ellende blijven voortbestaan. 3e.: De bevordering van het gebruik van alcoholvrije in plakts van alcoholische dran ken. De malle gedachte dat slechts alco hol een verkwikkenaen drank vormt en dat 't gebruik van alcoholvrije dranken „kinder achtig" is, moet er uit Daarvoor is noodig, dat men andere dan bedwelmende dranken in voorraad heeft en zijn gasten aanbiedt. Thans wordt menigeen, die beter zou wil len, tot „drinken" gebracht, omdat er geen of slecht smakende alcoholvrije dranken aan wezig zijn. 4e.: De anti-alcoholische opvoeding van de jeugd. Ieder medicus leert, dat 't nood zakelijk is, het teere kinderlichaam te bescher men tegen den verwoestenden invloed van den alcohol. Nog meer is 't noodzakelijk zijn ziel daartegen te vrijwaren. Het moet anti- alcoholisch worden opgevoed, zoodat het lccre te leven zónder dien drank op lateren leeftijd. 5o.- Het wegruimen der maatschappelijke nooden en misstanden, die het drankmisbruik in de hand werken. Zedelijke en stoffelijke ellende leiden tot drankmisbruik. Slechte huisvesting,, te lage of onverstandig uitge keerde loonen, gemis aan gepaste ontspan ning en ontwikkeling bevorderen het kroeg leven. Een welvarend en goed onderwezen volk drinkt minder dan een arme, domme menigte. 7e.: Maatregelen van overheidswege, staat en gemeente vooral, ter bestrijding van het drankmisbruik en het alcoholisme. Slechts door beperking van drinkgelegenbeden is het misbruik aan banden te leggen. Van den an deren kant kunnen die lichamen medewer ken door middel van het onderwijs en ook door moreel en financieel de drankbestrij ding te steunen. Met deze zeven zijn de middelen, waar mee de blauwe actie doel tracht te treffen, voornamelijk geteekend. Het zijn wapenen voor een geweldigen strijd en niet één ervan kan worden, gemist. De ondervinding heeft ien streven ten voeten uit te teekenen, dat lukt niet in zes korte opstellen. Maar een drankbestrijder moet ook matig zijn in het gebruik van gastvrijheid! In een slotartikel zullen we daarom nog alleen de vraag be handelen, wat ieder katholiek doen moet om het herstel der Christelijke matigheid in onze samenleving te bevorderen. Sociëteit „St. Bavo. 's Morgens 8 uur Gezamenlijk ontbijt Volkshond des avonds half 8 feestavond R. K. V. V. Victrix. Luxor Theater Bioscoopvoorstelling 8 uur. „De Kroon" Bioscoopvoorstelling 8 uur. Sociëteit ,.St. Bavó" Tooneelclub Grafi sche Bond 8 uur. Bevolkings-Bureau half 9 uur. Aangifte cursussen Vrou- wenbbond van 35 en van 8—9 uur. Kunsthandel F. H. Smit Groote Hout straat 69 Tentoonstelling van schilde rijen en teekeningen in kleur, uit Marocco, van Dirk Jansen, dagelijks geopend tot 26 September 1925 van 10 tot 6 uur, uitge zonderd 's Zondags. „Dé Kroon" Groote Markt Bioscoopvoor stelling 8 uur. Luxor Theater Bioscoopvoorstelling 8 uur. Arbeidsbemiddelingsbureau van Sint Fran- ciscus Liefdewerk. Zoetestraat 11 Eiken Donderdag van 8914 uur. R.K. Arbeidsbureau voor mannen en jongens Sociëteit St. Baro, Smedestraat 23, Telefoon 10049. Alle werkdagen van 9 half 9 uur 's Zaterdags alleen van 92 en van 2654 en 's avonds van half 8 half 9 uur. R. K. Arbeidsbeurs voor Vrouwen Bloem hofstraat 1 Alle werkdagen van v.m. 1012 uur, des middags van 24 uur, en 's avonds van 89 uur. behalve Zaterdag avond Tel 11671 Arbeidsbeurs voor R. K. Ziekenverpleegsters (uitgaande van den Ned. R K. Bond van Ziekenverpleegsters). Aanbiedingen en aanvragen voor verpleegsters aan het Bu reau BI.weg 309. Overveen (dr C Bosch). R. K. Leeszaal en uitleenbibliothcek Jansstraat 49 Eiken dag geopend van 1012, van 25 en van 710 uur. be halve des Maandagsochtends en op Zon en Feestdagen. Uitleenen van hoeken van 2 tot 5 uur en van 79 uur Woens* dagmiddag ruilen van kinderboeken. St. Marthavereeniging. Bloemhofstr Zon dag* en Woensdags van 810 uur, n.ra. gezellig samenzijn voor Hollandsche meis jes, die hier geen tehuis hebben Tel. 11671. R. K. Bevolkingsburean Gebouw Sint Bivo Smedestraat 23 van 810 jui op Mpandag-, Woensdags- en Vrijdag* avond St. Elisabeth's Vereeniging Jansstraat Aanvragen om versterkende middelen voor arme zieken der S. E. V. Maan dags van 23 uur Donderdag van 12. Bisschoppelijk Museum. Dagelijks, uitge nomen Zaterdag, Zon- en Feestdagen toegankelijk R. K. Kraamverzorging van de Derde Orde St. Franciscus. Aanvragen te richten tot Mevr. Coebergh, Ged. Oude Gracht 74, des Dinsdags van 23 uur. Parochiale Bibliotheek (Kleverparkweg) ingang tusschen kerk en pastorie iederen Dinsdagavond. Eerste Hulp bij Ongelukken (Snelverband) Centrale post Tel. 11111 en verder bij de leden, te kennen aan het zwart schild met wit kruis aan den huisgevel. Reddingsbrigade voor drenkelingen Centrale post Tel. 11111 en verder bij de leden, te kennen aan het groen-wit schild aan den huisgevel De Zondags- én nachtdienst der apotheken wordt deze week waargenomen door de fa. Th. A. Klinkhamer, Koninginneweg 69, Telefoon 11596 en de fa. Begemann en Sneltjes, Jansstraat 27, Telefoon 10043. 1. Nieuwe Groenmarkt 22, alléén Woens dag half 89. 2. Hagestraat 49. Gesloten gedurende de maanden Augustus en September, Een nieuw voorstel tot ontbind'ng te wachten. In de gisteren gehouden vergadering van de commissie, benoemd in de vergadering van Dinsdag j.l. met het besur der H. O. V. is het conflict tusschen orkestleden en het bestuur der vereeniging principieel opge heven. Uit de verdere bespreking is echter gebleken, dat de financieele positie van de H. O. V. van dien aard is, dat verwacht kan worden, dat op de eerstvolgende ver gadering een nieuw voorstel tot ontbinding der vereeniging in behandeling zal komen. Ernstige aanrijding. Een jongen zwaar gewond. Vrijdagmorgen heeft op den Hoofdweg tusschen den Vijfhuizerweg en den Kruis weg ter hoogte van de boerderij van Gebrs. Nieuwenhuizen, 'n ernstige aanrijding plaats gehad tusschen een wielrijder en een auto. Da 13-jarige H. Driessen, wonende in de Draverslaan te Hoofddorp, reed daar met 'n zak graan van de Gebr. Heijntjes alhier op de bagagedrager van zijn rijwiel, toen een zware bestelauto van Vroom en Dreesman naderde. Bij het passeeren schijnt de jongen wat ze nuwachtig geworden te zijn, waardoor hij zijn stuur niet meester kon blijven, met het, gevolg, dat zijn zwaarbeladen fiets omviel en de zak graan op den grond terecht kwam. Door den val maakte de jongen een tuime ling, kwam daardoor in aanraking met een der spatschermen van de auto en werd een eindje meegesleurd. De chauffeur van de auto stopte onmid dellijk. De jongen werd, hevig bloedende aan het hoofd in bewusteloozen toestand op genomen. Dr. Nanninga, die onmiddellijk ontboden werd, verleende de eerste hulp en consta teerde een ernstige schedelbreuk. Hij acht te overbrenging naar een ziekenhuis nood zakelijk. Per auto is de jongen daarop direct naar de Mariastichting te Haarlem vervoerd. Terug te bekomen bij L. Prins, Assen, delverstraat 28, grijswitte ceintuur v. d Oever, Sumatrastraat 29, grauw-wit hondje; K. Haerlem Kennel Haerlem, Terspijtweg witbruine foxWagemaker Schagchelstr. 42, grijze poes (Fauna) O. G. v. Aken, 2e Hooge woerdstraat 8 zw., zwarte poes (Haerlem) de Groot, Popu lierstraat 13 zw., zwart poesje (Haerlem) Bosch, Kinheimweg 23 Bloemendaal, zw witte poes (Haerlem) M. v. d. Putten, Lan ge Raamstraat 24, lorgnet in étuiv. Fon- villè, Zijlstraat 85, damesparapluie G. We ber, Bankastraat 24, Schoten, portemon- naie P. de Jong, Nasaulaan 56, postduif Slot, Koningstraat 6, portemonnaie m.i. J. Hemsbergen, Anegang 27, padvinders mes H. Dikkes, Allanstraat 82, rijwielbel.- merk v. Eeden, Groote Houtstraat 161, ring E, Oomen, Lange Boogaardstraat 34, rijwielbel. merk G. J. Wiedijk, Popeling- straat 2 a, ringM. Honnebier, Hilde-J brandlaan 4, Heemstede, Rozenkrans W F. v. Muiden, Amsterdamschevaart 92, rij- wielvoetpomp J. Honing, Saenredamstraat 24, kinderschoentje G. Burgering, Frans Halsstraat 31, tasch met muziekboeken W. C. Wijkhuizen, 2e Vooruitgangstraat 48, damestaschje m.i.Kantoor van de Ge meentereiniging, vischvork C. Huneker, Grebberstraat 35, vulpotlood.' HET 35-JARIG JUBILEUM VAN DE R.-K. REDERIJKERSKAMER ALBER- DINGK THYM. De feestgids. De fraai uitgevoerde feestgids voor den nationalen tooneelwedstrijd ter gelegenheid van het 35-jarig jubileum van de R.-K. Rede rijkerskamer Alberdingk Thym is thans verschenen. Het boek, da,t van lijvigen omvang is, blijkt keurig verzorgd te zijn en het is met foto's en tal van artikelen verlucht.. Gerard Nielen zet in een historisch over zicht de verrichtingen van Alberdingk Thym uiteen. Hij zegt daarin o.m. Er bestaan van de eerste twintig jaren slechts vage herinneringen. Vermoedelijk is de „Kamer" eenigen tijd kwijnende ge weest, om later weer op te leven. In 1911 ging „A.T." voor het eerst ten wedstrijd en behaalde in Schiedam met den één-acter „De aanhouder wint" den vijfden prijs Dit feit werd zóó gewichtig geacht, dat er een huldigingsavond werd in- elkaar getimmerd, waarbij door „Godin Thalia" ('t kan ook mevrouw Melpomene zijn geweest, of allebei) de zilveren medaille aan de Kamer werd uitgereikt. Volgt een reeks werkelijk succesvolle opvoeringen van „Neo" of de martelaars der Catacomben, toen 'n goed stuk met veel actie, waarvan we noch tans de taal nu zeer leelijk zouden vinden. Onze regiseur Boots, die met zooveel liefde en opofferingen de Kamer had gediend en met zijn benijdenswaardig temperament de rol van Adrias in „Neo" had vértolkt, werd toen ernstig ziek. Na een lang, voorbeeldig gedragen lijden overleed hij op 32-jarigen leeftijd. Dat is de eenige droeve bladzijde in de historie van „het latere" „Alberdingk Thijm", voor zoover ik mij kan herinneren. Boots werd als regisseur opgevolgd door den Heer Jos. de Lobel (toen nog dóór en dóór verstokt alibatair Van toen af kwam er een andere geest in de Kamer. Er wérd den leden meer begrip bijgebracht van wat eigen lijk het doel is van het Katholieke tooneel en wat er allereerst noodig is, om tot dat doel te geraken. Er werd meer zorg besteed aan uitspraak, kennis van- lyriek, aan keuze der stukken en toonèel-aankleeding. We leer den en ondervonden, dat het bieden van ontspanning alleen niet voldoende was, doch dat een der voornaamste factoren was ont wikkeling, beschaving van het Katholieke volk. Onder Jos de Lobel voerden we op „Ver zoend" „Schijn bedriegt" „Gods we gen" „Schuldig" „Het sprekend por tret van Oom Toon" „Het eigen huisje" „Zonder eer „Meneer Klaproos" (on geveer 14 maal) „Bronnen van bederf" Dazer dagen heeft men in Protestantsche kringen het feit herdacht, dat 15 September 1525 zekere Jan de Bakker op het Haag- sche Binnenhof als afvallig priester 't leven liet Ook in Haarlem heeft men zich in de zen niet onbetuigd gelaten, In menige stad» in Nederland is deze herdenking een dank bare gelegenheid geworden om weer eens te stoken tegen de Roomsch-Katholieken en allerlei Bakelsche vreeselijkheden over de Roomsche Kerk naar voren te brengen als bakken en braden van onze Protestantsche medeburgers, onverdraagzaamheid enz. Zelfs per radio werden de leugens en vunzigheid den Roomschen in huis gestuurd. Tegen dit „Evangelisch" misbruik van de draadlooze is op gepaste wijze geprotesteerd. Maar wat ik zeggen wou: ook in Haarlem is Jan de Bakker herdacht en ook daar zijn de noo- c.ige verwijten den Roomschen medeburgers, ondanks de Protestantsche verdraagzaam heid, niet gespaard, maar daarom mag ik wel met nadruk de aandacht vestigen op de be zadigde woorden, die een der sprekers in Haarlem, Ds. Drijver, sprak. Deze wekte zijn gehoor op geen haat aan te kweeken jegens de Roomsche broeders en al die voorvallen uit den tijd der reformatie, die nu zoo ge weldig treffen, te bezien in het kader van dien tijd, zich dus te verplaatsen in den gees testoestand der toen levende menschen, waardoor op vele dingen een ander licht valt. Dat alleen is de juiste gedachte, die ge wekt moet worden bij de Protestanten, als zij dan a tout prix willen herdenken, en bij al de verwijten, die aan de onredelijk haat zaaiende Evangelische Maatschappij in ons land zijn gedaan, meende ik toch wel de aandacht te mogen vragen voor de bezadigd heid, waarmede deze Haarlemsche dominee zijn toehoorders voorging. Barometerstand 9 uur v.m.: 759. Achter lifc- OPGAVE: J. WEBER ZOON OPTICIENS - FABRIKANTEN „Wie is het „De dolk" he t laatste een spannend, romantisch werkje, spelend in een vroeger Fransch tijdperk, dat, hoewel van wat verouderde techniek, een groot succes had en thans op veler verzoek voor den slot- avond van dezen wedstrijd is gekozen. Omstreeks 1918 moest de Heer de Lobel ons wegens drukke werkzaamheden ver laten. Piet Mossinkoff en Jan Icas v. Dijk namen voorloopig de régie op zich en speel den ongeveer twaalf maal (jaarfeesten in begrepen) het sociale spel „De Hellas" en bij een volgend jaarfeest van den R.-K. Volks bond „De hoed van Italiaansch stroo." Daarna kwam wederom de regie in andere handen, en tot nu toe is daarin geen veran dering gekomen. In de laatste zes jaren wer den gespeeld „Zijn trots" „De onuit staanbare" „Neo" (reprise) „Stemmen, die niet zwijgen" „De gril van den her tog" „De eikeboom" „De familie van Ingen" „Jim de Schrijver" „Frederik de Groote", enz. In die zes-jaar-periode is „.AT." zeven maal op wedstrijd geweest en behaalde zes eerste-, één tweede- en achttien eereprijzen, terwijl ze tweemaal het Nederlandsche Kam pioenschap behaalde in de R.-K. Tooneel- bond-competities. In Mei 1923 nam de Heer F. Duijn Sr. het initiatief tot huldiging van „A. T." 'n Klinkend Eere-somité, de algemeene be langstelling van Roomsch Haarlem en ruime bijdragen maakten den huldigingsavond tot een doorslaand succes en tot slot werd de ..leeuwenaandeel-houder", de Heer Duijn, onder een ovatie tot eerelid benoemd. En onze beste „Oom Frits" heeft vanaf dat tijd stip getoond geen z.g. „vlag-eerelid" te willen zijn. Met raad en daad staat hij ons bij en wa( er leeft in „Alberdingk Thijm", dat leeft in hem 1 Een warm woord van hulde op deze plaats moet dan ook geenszins worden be schouwd als een vormelijkheid. De „A.T."- leden weten trouwens wel beter Genoemde huldigingsavond gaf den laat- sten flinken stoot aan ons vaandel fonds en op 15 Juni 1924 werd door den ZeerEerw. Heer Rector A. Ratté, Adviseur vap den R.-K. Tooneelbond, het nieuwe vaandel ingewijd, dat sindsdien reeds vele malen ter eere Gods heeft dienst gedaan bij kerkelijke plechtigheden. Meer dan eens stonden de „Alberdingk Thijm-uitvoeringen" in het teeken der lief dadigheid, en als een in nood verkeerende Katholieke instelling tevergeefs bij de rede rijkers aanklopt, dan kan alleen daarvan de reden zijn, dat een ander haar is voor ge weest. Ook de ZeerEerw. Heer Rector J. P. J. Kok, de heer G. Kromhout, de heer Jos de Lobel, de heer J. Ph. H. Castricum en de heer F. Duijn Sr. wijden artikelen van lof aan de jubileerende vereeniging.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1925 | | pagina 1