Mij smaakt aiiéén 1 een BROCHEScigaret f 5s>AARME-PAI1K STADSNIEUWS. Luxe Doos v. Rossein's Tabak Dit nummer bestaat uit 20 bladzijden, waaronder bet geïllustreerd Zondagsblad in acbt bladzijden. Leekepreeken. Onze VALUTA-AFDEEUNG mmmm mm Zaterdag 7 November 1925 50ste Jaargang No. 16192 St. Nicolaas-Cadeau Milo en Poorters Toeback Bureaux: NASSAULAAN 49, Haarlem - Telefoon No. 13866 (3 lijnen). Postrekening Nummer 5970 ®SEB®HBHSBSSEB®®®®®SS s a HAARLEM. BEVERWIJK- koopt en verkoopt vreemd bankpapier en buitenlandsche chèques tegen de scherpste noteeringen. Agenda 8 November Agenda 9 November De Bibliotheken der St. Vincen- Een ernstige aanrijding te Schoten. MELKBESLUIT. Geleidebil jetten. Het ongeluk aan de Liede. Het slachtoffer overleden. Onze Brandweer. 9 J. I WEBER ZOON Telegraphisch Weerbericht Personalia. De nieuwe St. Josephkèrk te Hillegom. NIEUWE HAARLEMSGHE COURANT Inhoud Fl. 1.20 en FL 1.70 per doos. De abonnementsprijs bedraagt voor Haarlem en Agentschappen: Per week 0-25 Per kwartaal f 3.20 Franco per post bij vooruitbetaling j 3.M Vraag- en aanood-advertentiën van 14 regels 60 cents per plaatsing'. elke regel tm 15 cents, bij vooruitbetaling Advertentiën 35^cents per regel. Bij contract belangrijke kor ting. Advertentiën tusschen den tekst als ingezonden mede- deeling 60 cents per regel, op de le Pagina's 75 cents per regeL Alle abonne s op ait Diau zijn, rugevoige ue veizeKeringsvüOrwaarclen j Qnfjfl Levenslange geheeie ongescinKUieiu toi werKt tegen ongevallen verzekerd voor eender volgende uitkeeringen OUU"verlies van beide armen beide beenen of beide wersen noot oogen i 7Cft bij een ongevai me. f ORft 0l) verlies van een hand, f f OE Dij verlies van een f Kf) Dij een breuk van f if|y Dij verlies vaneen 1 3U." doodelijken afloop «dU,' -en voet of een oog YLa." duim of wijsvinger dU. been of arm "U andere vinger. 114. ECHTSCHEIDING. .Met eenige verbazing zullen mijn lezers den titel van deze 114de preek lezen. Echtscheiding, dat is zoo iets, waarover wij, Roomschen onder elkaar niet behoeven te graten, 't Gaat met den Katholiek gehuw de ,die zich wettelijk scheiden laat en een nieuw burgerlijk huwelijk aangaat juist als met den priester, die zijn eed breekt. De betrokkene plaatst zich zelf door zulk een daad op slag buiten de Roomsche gemeen schap en we praten zoo min mogelijk over het droevig geval. Wanneer inderdaad in onze zich nog al tijd christelijk noemende maatschappij een dergelijke opvatting de algemeen beer- schende was, dan ware er aanleiding te zeg gen: echtscheiding, dat is iets, waarover ve maar het liefst zwijgen moeten. Maar We leven helaas in een tijd, dat de plicht gebiedt om te spreken, luide en met krach- ttge waarschuwingen, zelfs over zaken, waarover Paulus vermaande: zulke dingen worden onder u niet genoemd, gelijk het heiligen betaamt! De echtscheiding is een onderwerp van dagelijksch gesprek geworden, gelijk ze in de samenleving tot de algemcene levens- practijk is gaan behooren. Het losser ma ken van den huwelijksband, het bevorderen der gelegenheid van echtscheiding bij de wet, is een leus van politieke partijen, wordt straks ook in het Nederlandsche parlement aangeheven, zooals ze nu al klin&t in couranten en tijdschriften. Het onder- Werp is dus helaas, actueel. En dat is het al sinds tientallen jaren, vooral in het buitenland. Van Amerika waaide 't in het begin van den grooten oor log over naar Engeland. Er ontstond een felle pennestrijd, waarin zicb ook de be roemde. onlangs tot het Katholicisme be keerde schrijver Chestqyton mengde. Onder den titel „het bijgeloof der echt scheiding" schreef hij vier heerlijke artikelen in de „New Witness," waarin hij de voor standers van de echtscheiding' fel te lijf ging. Later besloot hij over hetzelfde on derwerp een boek te schrijven! De vier arti kelen in de „New Witness" deed hij voor afgaan in den oorspronkelijken vorm en hij voegde daaraan nog vijf hoofdstukken toe „over het gezin"; „over de gelofte"; „de tragiek van het huwelijk"; „waar de echf- scheiding toe leidt"; en een besluit. Schijn baar onsamenhangend is op deze wijze een requisitoir tegen de echtscheiding ontstaan, dat men zich moeilijk een krachtiger be strijding kan denken, tenzij van zuiver gods dienstig, Katholiek standpunt. Maar Chester ton heeft dit opzettelijk niet gedaan. Hij legt ergens in zijn boek, dat hij veel ster ker zou staan, wanneer hij redeneerde van uit het standpunt van het Goddelijk gebod en het Goddelijk karakter van het Sacrament des Huwelijks. Maar daarmee zou hij zijn tegenstanders waaronder vele ongeloovi- gen, niet kunnen overtuigen. Dus rede neerde hij van enkel menschelijk en maat- scSappelijk standpunt. En juist daarom staat men verbaasd over dit arsenaal van bewijsmateriaal, tegen de echtscheiding bij eengebracht. Het boek van Chesterton is in het Ne- derlandsch vertaald en uitgegeven, x). Het werd mij dezer dagen toegezonen en ik heb de 175 bladzijden achter elkaar uitgelezen, meer geboeid dan door den pakkendsten sensatieroman. Chesterton is een schrijver, die nog te weinig gelezen wordt. Velen stoot hij af door zijn overdrijving, door zijn onuitputtelijke paradoxen, door bet ruïriisme, waarmee hij blijkbaar met voorliefde een stelling afbreekt die hij zoo juist voor onze bewonderende "blikken beeefl opgebouwd om dadelijk daarna op de puin- boopen een nieuw, nog grootscher kasteel van fonkelende gedachten op te richten, ^"ie zich weet te onttrekken aan den heer- schenden betoogtrant en zijn oogen weet te Wapenen voor het verblindend licht van een ongewonen geest, die zal onder de grillig heden van den Chestertonschen stijl een falenl ontdekken van ongemeen gehalte. Deze Engelsche schrijver toch overstelpt u met een rijkdom van bezonken kennis, houdt uw aandacht levendig met oorspron kelijke, frissche beelden en verstaat de kunst om pok tot den lezer te blijven spre ken, wanneer het boek is dichtgeslagen. Dan blijkt, dat al die grilligheden van een S'ngulieren stijl niet maar gekunstelde vor ken waFen om armoede aan eigen ideeën te verbergen, maar aller modernste wapenen, waarmee een geboren waarheidszoeker de d'kke vernislagen van'een gekunstelde sa- menleving afkrabt, om weer tot het we- *en en de kern der dingen door le drin- 8en, om ons te dwingen, de waarheid ook de pijnlijke, de huiveringwekkende te aan schouwen. '.Het bijgeloof der echtscheiding" is een uitnemend specimen van Chesterton's talent Dp geniale wijze heeft hij de gedachte uit gewerkt, dat het gezin, de eenig volmaakte democratische instelling is. gevestigd op lief- c. op de neiging der seksen in plaats van op vrees. Maar van die oudste van alle instellingen moet men dan ook met de han den afblijven, wil er nog een maatschappij, een samenleving, blijven bestaan. Een van die vormlooze zee-dieren, die zich eenvou dig van hun kroost afscheiden en wegdrij ven, zou kunnen drijven naar een onder- zeesch echtscheidingshof of naar een ver lichte vereeniging van vrije liefde voor vis- schen. Het zeedier zou dit kunnen doen, juist omdat zijn kroost niets heeft te doen; omdat het geen polka of tafels van verme nigvuldiging hoeft te leeren". Maar bij de menschen gaat dit nu eenmaal niet. Wie het gezin uit elkaar wil scheuren met semi- officieele lapmiddelen, is niet eens in staat om den boel op te lappen. „Als de men schen niet eens op hun eigen zaken kunnen passen, kan het onmogelijk economischer zijn, hen ervoor te betalen, dat zij voor el- kaars zaken zorgen; nog minder om hun zorg te besteden aan eikaars babies. Dat komt eenvoudig neer op bet versmaden van een natuurlijke kracht om dan voor een kunst matige te betalen." En zoo redeneert Ches terton door om het onverwoestbare van de zen „driehoek van aparte waarheden" van vader-moeder-kind te bewijzen. De moderne dwaasheid, om de kinderen eerst indirect, langzamerhand geheel aan de staatszorg, aan de ambtenarij over te dragen, wordt aldus scherp gehekeld om uit te spatten' in deze verontwaardiging: „Wij moeten aannemen, dat moeders onmenschelijk, maar niet dat ambtenaren menschelijk zijn. Er zijn wel on natuurlijke ouders, maar er zijn geen na tuurlijke ondeugden. Zoo is nu de nieuw ste kijk op de opvoeding der jeugd; en het zelfde principe, dat men op het kind toe past, past men ook toe op man en vrouw. Precies, zooals men aanneemt, dat een kind stellig bemind zal worden door iedereen behalve door zijn moeder, neemt men ook aan, dat een man met iedereen gelukkig lean zijn behalve met de eene vrouw, die hij zelf tot vrouw gekozen heeft.... De keuze van den man, de huwelijksbe lofte! Welk een schitterend hoofdstuk heeft Chesterton daaraan gewijd, de hoofdpijler van heel zijn betoog tegen dc echtscheiding. IfTet jawoord, de belofte van trouw weder zijds, is de grondslag van het huwelijk, van het gezin dus van de maatschappij. En Chesterton raakt niet uitgepraat, niet uifge- put in rijkdom van historische bewijzen om aan te toonen, dat de vrije keuze van be roep, van levensstaat, de eeuwen door als het privilegie van den mensch heeft gegol den, maar dat dan ook de eed, dien de timmerman aflegde op het gilde-altaar van St. Jozef, dien de ridder zwoer aan den adel stand, dien den monnik verbond aan zijn klooster, dat al die geloften den mensch stempelden voor heel zijn leven, dat de heele maatschappij rustte op geloften. „Dezelfde geest beheerschte al de gilden en ambach ten en natuurlijk-gegroeide maatschappelijke systemen in de geheeie beschaving. In al les bestond dezelfde discipline als in een le ger; maar het was een leger van vrijwilli- „De beschaving, gebaseerd op geloften, werd le niet gedaan, toen Hendrik de Acht- sfe zijn eigen huwelijksgelofte te niet deed. Of liever, ze werd te niet gedaan door een nieuw cynisme bij de regeerende machten in Europa, waarvan dat de bijna toevallige uiting in Engeland was. De kloosters, op geloften gebouwd, werden verwoest. De gilden, die regimenten vrijwilligers waren geweest', werden uiteengejaagd. ITet sacra- menleele karakter van het huwelijk werd ontkend; en verscheidene van de gjróotste, intellecten der nieuwe beweging, zooals Mil ton, veroorloofden zich reeds de weelde, de echtscheiding in zeer modernen geest te idealiseeren." In de „tragiek van het huwelijk" werkt Chesterton dan verder de idee van de hu welijksgelofte uit, welke aan de gehuwden altijd een zekere waardigheid gaf, geheel en al voortvloeiend uit de trouw en dat de wij ding louter voortspruit uit de gelofte. Ge trouwde menschen werden altijd beschouwd als een zekere waardigheid te bezitten, om dat ze zich aan iets hadden toegewijd. „Men beschouwde ze als menschen die zekere plichten en, als men dit liever ,wil, zekere ongemakken op zich genome.n hadden." Maar van die vrijwillige overeenkomst om de levensongcmakken samen tè deelen, wil men niet meer hooren. En Chesterton gee-selt dan op bloedige wijze de Engelsche ortho doxen om hun huichelachtigheid, die hen er toe drijft om na het verbreken vaii een huwelijksecd de heilige en gewijde vormen van het sacrament te misbruiken om den echtbreker aan een andere vrouw, de echt breekster aan> een anderen man te helpen op het altaar der liefde. Alsof de sluier de bruid maakt! En na aan een reeks van voorbeelden uit de practijk te hebben aan getoond, dat dc echtscbeidingsmanie niets anders is dan de menschen leeren de onge makken van bet leven le overwinnen inplaats van te overwinnen, zet Chesterton de stelling op: dë echtscheidingsgeschillen zijn feitelijk geen geschillen over echtscheiding. Het geschil loont over de liwsilio van het hertrouwen, of liever over de vraag, of er wel van een huwelijk sprake was. En daar mee gaat alle eer, alle fatsoen, alle ridder lijkheid over boord. Wie in werkelijkheid den ongelukkig getrouwden man zou willen verlossen, de' „verkeerd getrouwde" vrouw van knellende banden bevrijden, hij zou beginnen met te zeggen, dat zoo iemand tevreden moest zijn met die ééne huwelijks ervaring en er geen nieuwe moet bijzoeken. Maar dc echtschcidingsmaniakken propa- geeren hun cedschennis slechts om aan ongeoorloofde samenlevingen, aan lafaards en deserteurs het uiterlijk van burgerlijk fatsoen te kunnen geven Ziedaar een greep uit een verzameling meesterlijke stellingen, waaruit men zou willen blijven putten om in zoo wijd moge lijken kring het vlijmscherpe strijdmateriaal over te dragen van dezen ridder van de huwelijkstrouw. Dat een man met zulk een liefde voor ridderlijkheid en waarheid ten slotte aan zijn geloofstwijfels en het socialisme den rug toekeerde om tot de Katholieke Kerk toe te treden, dat zal niemand verwonde^ ren, die hef karakter der eene ware' Kerk kent. Maar laten wij dan met de talenten van dezen begaafden bekeerling ons voor deel doen! HOMO SAPIENS. x) G. K. Chesterton, Het bijgeloof der echtscheiding, vertaald door Piet Kerstens. Uitgeverij: „Joost v. d. Vondel", Amster dam. Sociëteit „SC Bavo" Jaarfeest Volks bond 8 uur Kunst na Arbeid 11 uur v.m. Gemeenschappelijk ontbijt Overheidspersoneel half 10 v.ra. Stadsschouwburg Het Schouwtooneel „Als de zon opgaaf" 8 uur. Luxor Theater. Bioscoopvoorstelling 8 uur. Gen. Concertgebouw Middagconcert H. O. V. half 3 uur. De Kroon. Groote Markt Bioscoop- voorstelling, 8 uur. Sociëteit ,3t Bavo" Slagers 8 uur Herwonnen Levenskracht 8 uur Tooneelclub Spoor en Tram 8 uur Tooneelclub Amicitia 8 uur Bcvol- kings Burean 8 uur. Stadsschouwburg „De 8 vroolijke ka meraden van Pisuisse" 8 ur. Gcm. Concertgebouw Alliance Fran- paise 8 uur. Café Brinkmann Groote Markt Ver- eeniginö Nederlandsch Fabrikaat 8 uur. Luxor Theater Bioscoopvoorstelling 8 uur. „De Kroon" Groote Markt Bioscoopvoor stelling 8 uur. Museum voor Kunstnijverheid Paviljoen Tentoonstelling van „Kunst in Indus trie" van 24 October tot 15 Noverpber, dagelijks geopend van 104 uur. Arbeidsbemiddelingsbureau van Sint Fran- ciscus Liefdewerk. Zoetestraaf tl Elke» Donderdag van 8—9% uur. R.K. Arbeidsbureau voor mannen en jongens Sociëteit St. Bavo, Smedestraat 23. Telefoon 10049 Alle werkdagen van 9—- half 9 uur 's Zaterdags alleen van 92 en van 2-6% en 's avonds van half 8 half 9 uur R, K Arbeidsbeurs voor' Vrouwen Bloem hofstraat 1 Alle werkdagen van v.m. 1012 uur, des middags van 2—4 uur, en avond» van 89 unr. behalve Zaterdag avond Tel 11671 Arbeidsbenrs voor R. K. Ziekenverpleegsters [uitgaande van den Ned R K. Bond van Ziekenverpleegsters) Aanbiedingen en aanvragen voor verpleegsters aan het Bu reau BI.weg 309 Overveen fdr C Bosch). R. K. Leeszaal en oitleenbibliotheek jansstraat 49 Eiken- dag geopend van 1012, van 25 en van 710 uur. be halve des Maandagsochtend» en op Zon- en Feestdagen. Uitleenen vao boeken van 2 tot 5 uur en van 79 uur Woens dagmiddag ruilen van kinderboeken St Marthavarecniging, Bloemhofstr 1, Zon dag.- en Woensdags van 8—10 uur n.m. gezellig samenzijn voor Hollandsche meis- ies, die hier geen rehuis hebben Tel. 11671 R. K. Bevolkingsbureau Gebouw Sint Bivo Smedestraat 23 van 810 Jut op Maandag-, Woensdags- en Vrijdag avond St. Elisabeth's Vereeniging Jansstraat Aanvragen om versterkende middelen voor arme zieken der S E V Maan dags van 23 uur Donderdag van 12 R. K. Kraam verzorging van de Derde Ordv ™- St. Franciscus Aanvragen te richter tot Mevr Coebergh. Ged Oude Grachf 74, des Dinsdags van 23 uur Parochiale Bibliotheek (Kleverparkweg) Dinsdagavond Eerste Hulp bij Ongelukken (Snelverband) Centrale post Tel 11111 en verder bij de leden, te kennen aan het zwart schild met wit kruis aan den huisgevel De Zondags en Nachtdienst der apotheken ordt doze week waargenomen door de fa. P. Th. v. Rijn, KI. Houtweg 15. Tel. 10539; fa. C. G. Loomeijer en Zn., Zijlweg 08. Tel. 12495 en de Schoterbosch Apo theek, Rijksstraatweg 35. Tel. 12711 Nieuwe Groenmarkt 22: Woensdag- en Vrijdagavond van 714—9 uur. Hagestraat 49: Woensdag- en Vrijdagavond van TA9 uur. Klarenbeekstraat 60: Woensdagavond van 7149 uur. Gen. de la Reystraat 2 (Schoten): Dinsdag en Vrijdagavond van 8 tot 9 uur. De chauffeur onder den invloed van sterken drank. Gisterenavond omstreeks 6 uur, .heeft op den Rijksstraatweg te Oud-Schoten, nabij da oude tol een aanrijding plaats gehad tus schen een auto bestuurd door G. Ch. K., wonende te Overveen en een melkwagen. Daarbij werd de 21-jarige W. N., wonende te Oud-Schoten, die den wagen duwde, zeer ernstig aan hoofd en beenen gewond, In zijnl woning binnen gedragen zijnde, werden door de doktoren Luining, v. Eekelen en Lindenberg de eerste verbanden gelegd. Het slachtoffer werd daarna naar de Maria- Stichting vervoerd. De auto werd door den inspecteur in be slag genomen. Een onderzoek wordt inge steld. Naar wij vernemen, heeft de patiënt een rustigen nacht gehad. Van andere zijde vernemen wij nog het volgende: Gisterenavond 6 uur werd de 21-jarige W. Noordermeer, die achter een melkkat liep, in den rug aangereden door een parti culiere auto komende uit de richting Vel- sen. De aanrijding had plaats nabij de oude school te Oud-Schoten. W. N. kreeg een gat in het hoofd en werd naar de Maria- Stiehting overgebracht. Volgens ooggetuigen reed de auto met vaart van ongeveer 60 K.M. Na dc aanrijding wilde de chauffeur door rijden, doch werd hierin door het publiek verhinderd. Het bleek dat de chauffeur onder den in vloed van sterken drank verkeerde. De aangeredene was pas één week ge trouwd, Thans is officiéél afgekomen het reeds vroeger door ons aangekondigde besluit van B. en W. voor het vervoeren van melk ge- ieidebiljetten voor te schrijven. Zij besluiten het noodig te verklaren, dat het vervoer van melk en/of melkproducten en van als zoodanig aangeduide waren door of- vanwege hem, die het bedrijf van melk- verkooper uitoefent in de gemeente Haar lem niet "mag plaats vinden zonder een door of vanwege den Burgemeester van Haarlem verstrekt geleidebiljet behoudens door B. en W. van Haarlem voor bepaalde bedrijven te vcrleenen ontheffing. Het geleidebiljet zal voor personen of bedrijven gevestigd binnen de gemeente Haarlem, namens den Burgemeester worden verstrekt door den Directeur van den Keu ringsdienst van Waren voor het gebied Haarlem. Het geleidebiljet wordt afgegeven, als de meLkverkooper schriftelijk juiste opgave heeft gedaan van de ligging van bet perceel f»T) rlo wporlti lio) zal worden uitgeoefend met vermelding, of de melk en melkproducten geheel of ten deele zullen worden rondgebracht of ge vent, dan wel alleen in het aangegeven per ceel zullen worden verkocht, alsmede welke behandeling of bewerking zij zullen onder gaan vóór dc aflevering aan de koopers. Het geleidebiljet is slechts geldig, zoolang geen verandering is ingetreden in den toe stand overeenkomstig de hierboven bedoel de opgave, tenzij van die veranderingen aan den Directeur voornoemd schriftelijk is ken- nis gegeven. Dit besluit is niet van toepassing op; le. winkeliers, die uitsluitend melk en'ol melkproducten in blik- of glasverpakking aan verbruikers verkoopen; 2e. melkveehouders, die niet meer dan 20 liter melk per dag uitsluitend aan ver bruikers, woonachtig in de onmiddellijke omgeving hunner hofsteden verkoopen. Dit besluit treedt in werking op 16 No vember 1925. De 55-jarige wegwerker H. Woensveld, wonende te Amsterdam aan den overkant het IJ, die gisterenmorgen nabij de Liede, door de E. S. M. werd gegrepen toen hij werkzaam was langs de trambaan, is gis terenmiddag 4 uur aan dc bekpmen ver wondingen in de Mariastichting overleden. Ons gemeenteraadslid, de heer de Boer, heeft in de j.l. raadszitting eenige vragen gesteld omtrent dc alarmeering van onze brandweer. Bij den jongsten brand aan den Kcudenhom zouden eenige alarmschellen niet zijn overgegaan. Hoe is het mogelijk, vroeg de heer de Boer, dat dc schellen bij de controle op JDinsdag goed werken, datze op Donderdag ter gelegenheid van den brand niet overgaan, en bij de volgende controle op den daaropvolgenden Dinsdag weer perfect werken. Veel is over die vragen in de bewuste raadszitting gesproken en zekerzooveel is er daarna nog over in de dagbladen geschre ven. De commandant van de Brandweer is naar zijn meening gevraagd, de commissa ris van politie en nog andere autoriteiten. Voor mij is het verwonderlijk, dat niemand zich heeft afgevraagd of het door den heer Boer gewraakte feit inderdaad juist is. Of bet juist is, dat inderdaad eenige brand schellen niet zijn afgegaan. Is het niet mogelijk, dat de schellen wel zijn afgegaan, maar door de betrokken brandweerlieden n:et zijn gehoord? Dat de politie, die de alarmschellen in werking moét stellen, aan haar taak niet voldaan heeft, is, naar de commissaris van politie mededeelde, wel haast niet mogelijk. Immers, wanneer door den betrokken inspecteur een knop wordt ingedrukt, dan moeten de daarop corres- pendeerende schellen in den geheelen be trokken kring alle of geen van alle over gaan. Heeft dus één brandweerman m den kring hel sein ontvangen, dan moeten allen 't sein ontvangen hebben, tenzij er schellen defect zijn. Dat dit op dien bewusten Don derdag het geval is geweest, is niet aan te nemen, ten eerste met. omdat de schellen Dinsdag te voren in orde waren en ook den Dinsdag daaropvolgende en ten tweede, omdat de telefoondienst geen klachten be kend zijn omtrent defecte schellen. Aan nemelijker lijkt ons 't geval, dat de alarm schellen door sommige brandweerlieden niet zijn gehoord. Het is ons ook bekend, dat er ^eenige brandweermenschen zijn geweest, neen, ik zal de namen niet verklappen die, bij het hooren van de alarmschei nog wat toefden en eerst het werk afdeden, waaraan zij bezig waren, omdat zij meenden, dat het wel weer een „brandje van niks" zou zijn. Inderdaad is dit. bij de vele brand jes van weinig beteekenis, die in Haarlem voorkomen, heel menschelijk! Maar desniet temin is het alarmeeringssysteem wel in orde Als straks, na invoering der denkbeelden van onzen brandweercommandant, mogelijk zal zijn te controleeren, welke alarmschellen niet of wel zijn overgegaan, zal een beter overzicht van de werking .van het alarmee ringssysteem mogelijk zipi. Ook zal het een voordeel zijn als voor kleine branden niet de geheeie brandweer wordt opgeroepen, doch slechts één kring. Dan weten de opge- roepenen, dat hun tegenwoordigheid in alle geval vereischt wordt. Het funeste gevolg, en door den inter- pellant zelf zeker niet gewenscht, van de interpellatie-Boer is echter, dat de indruk gevestigd wordt, a'sof de brandweer in Haarlem niet deugt. Die indruk is niet uit gesproken, noch in den Raad. noch in de Pers, maar het is ens bekend, dal vqlen der Haar'emsche burgerij dien indruk gekregen hebben. Dat verdieni onze brandweer n;et. Er is wellicht een en ander te ver beteren, kleinigheden, maar als geheel vol doet onze brandweer zeer goed. Daarom vinden wij het onverantwoordelijk, dat er zelfs al gesuggereerd wordt, dat wij een beroepsbrandweer moeten krijgen. Een beroepsbrandweer kost veel geld en onze vrijwillige brandweer in Haarlem is een voordeeltje vor -c-ivze gemeente, dat wij niet prijs mogen geven. En zij voldoet bovendien. Er is niemand die het tegendeel zal durven beweren. De preventieve maat regelen ter voorkoming van brand zijn uit- ROOKTABAK P00DE*5ilk ThCOOOPUS NIEtlElJER Barometerstand 9 uur v.m.: 746. Achteruit. LICHT OP De lantaarns moeten morgen worden opgestoken om 4.47 en Maandag om 4.45. OPGAVE* OPTICIENS - FABRIKANTEN Koningstraat 10 Haarlem. Naar waarnemingen in den morgen van 7 November. Hoogste Barometerstand 765.3 m.M. te Isafjord. Laagste Barometerstand 736.5 m.M. te Blacksod. Verwachting van den avond van 7 tot den avond van 8 November: Krachtige fot stormachligen later afne mende zuidelijken tot westelijken wind. zwaarbewolkt tot betrokken met tijdelijke opklaring, regenbuien, aanvankelijk zachfer. stekend en daaraan is het toe te schrijven voor een deel, dat wij voor groote branden gespaard blijver. Bij kleine branden is hel optreden der brandweer zeker voldoende, maar het is ons ook niet bekend, dat bij de enkele groote branden, die wij wel eens beleven, een gezonde critiek op onze brand weer zou zijn tc maken. Ik meende deze opmerkingen toch even te moeten stellen als contra-gewicht tegen de door hem onewilde conclusies, die uil de vragen van den heer Boer getrokken worden. Laat men onze brandweer goed outil leren en de kleine verbeteringen aanbren gen, die de staf der Brandweer wenscht, maar laten wij de vrijwilligheid van onze Brandweer alis een kostbaar goed hand haven. Het zou mij spijten als deze glor.c van Haarlem verloren ging De heer Jac. Faust, gediplomeerde van de afdeelmg Werktuigbouwkunde der Micldeel- bare Technische School te Haarlem is met ingang van 9 Nov. e.k. benoemd tot con structeur bij de N.V. Philips Gloeilampen fabrieken te Eindhoven. De kerk biedt ruimte voor 1000 zitplaat sen, van waaruit men overal onbeperkt uit zicht heeft op het Hoofdaltaar. Er is getracht vooral een devoot karakter te geven aan het intérieur. Het middenschip is overspannen door grootsche stergewel ven, terwijl de zijbeuken (met tongewelven overspannen) zoo smal gehouden «zijn, dat ze breed ontwikkeld transsept geeft gelegen heid voor twee ruime nissen voor de zijaltaren. Bogen, pijlers en gewelven worden in baksteen uitgevoerd en in 't gezicht blijvend gevoegd; de muurvlakten worden zóó gepleisterd, dat ze gelegenheid bieden tot beschildering en voor de Kruisweg staties. 1 De kerk kan centraal verwarmd worden. (Wanneer?) Wat het uiterlijk aangaat, golden de vol gende overwegingen: De situatie van het terrein gaf aanleiding om de kdtk niet haaks op den weg te zetten ook in 't langs van den weg werd bier minder ge groepeering der gebouwen is verkregen, die tot een schilderachtig geheel zal wezen: de kerk staat n.l. schuin ten opzichte van den weg, terwijl de pastorie evenwijdig met den weg wordt opgetrokken. Een laagbouw ver bindt deze hoofdelementen, terwijl op het verbindingspunt een slanke klokketoren ten hemel^ rijst. Door deze rangschikking wordt alleen voor processiegang dienen en zich j cen kle^ drJhoek.g W.7 gouwen verkregen, waar een waardige plaats is gevonden voor den Patroonheilige, den subliemen Voedstervader van Gods Zoon en trouwen bewaarder van het God delijk Gezin: Sint Joseph. De kerk wordt verder opgetrokken in baksteen en gedekt met leien, grootsch van opvatting zooals het eenvoudige grondplan dit vereischt, zal de kerk imponeeren door de harmonische evenwichtigheid der mas sa s terwijl alle kleinheid in minutieuse détails is vermeden een echte landelijke, waardige dorpskerk van buiten en een practische kerk van binnen, hetgeen de opzet is geweest. Moge met Gods Zegen de uitvoering aan langs van den weg werd bier minder ge- ""üs vroas z«gen c schikt bevonden vandaar d»t thans een dezen opzet beantwoorden!

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1925 | | pagina 1