Voor geest en hart. FUROL bij Ruwe Huid, Gesprongen Handen, Schrale Lippen Radio-omroep 75 et. binnenlandsch nieuws. Bericht. De politieke crisis. de pogingen van dr. de visser. INGEZONDEN. GEMENGD NIEUWS Geraffineerde oplichterstnic. Meer dan 12 uur in een koud lokaal. STOOMVAARTLIJNEN. RADIO LUIDSPREKERS RADIO - BUREAU F. H. MEIJER Jansstraat 67 FINANCIËN. Rijkspostspaarbank. Een bewust kunstenaar Flor van Reeth. Laethem. Ernst Shausson, Het standpunt der R.-K, Ministers. De kans op een accoord zeer gering geacht. In verband met de pogingen van dr. De Visser, om het huidige ministerie als extra parlementair kabinet te doen aanblijven, verneemt de „Tel.", dat de vier R.-K. Mi- Bisters, gelijk trouwens niet anders te ver dachten was, in geen geval zitting zullen Hemen in een kabinet dat zich zou neer leggen bij het votum der Tweede Kamer van 11 November j.l., waarbü de gelden gewei gerd werden voor het Gezantschap bij het Vaticaan. tenzij op een of andere manier een oplossing over deze kwestie zou worden ge vonden. Dat dr. De Visser er in zou slagen thans nog een onlossing te vinden, die èn C.-H. èn R.-K. zou bevredigen, wordt zoo goed als uit gesloten geacht; anders ware zün eerste op dracht, die gericht was op het herstel der rechtsche samenwerking, zoodat het demis sionaire kabinet dan had kunnen blijven zit ting houden, niet mislukt. In politieke kringen acht men ook een minderheidskabinet, uit R.-K. en A.-R, be- staande, vrijwel uitgesloten, om niet te sore- ken van een minderheidskabinet, samenge steld uit A.-R. en C.-H., dat nog veel zwak ker zou staan. Voor den idboud van deze rubriek stelt dc Redactie zich niet verantwoordelijk. EEN BILLIJKE SCUOOLGELDREGELING TEGELEN ALS VOORBEELD. Het schijnt wel, dat de behartig ng van de be'angen der groote gezinnen het best toevertrouwd aan kleine gemeen en Onlangs mochten wij wijzen op het schi' te rend voorbeeld van B 1 e r i k. Thans is het de vroedschap van Tegelen, die den moed toont daadwerkelijken steun aan groo'e gez nnen te verleenen. door een schoolgeidrcgel ng in te voeren, die geheel en al in den geest is, die door den Bond voor groote gezinnen wordt voor gestaan, Aan welke eischen dient een billijke schco'geldregeling te voldoen? Ie. Zij moet reken-ng houden met het dr a a g v e r m o ge n. Hoe meer nkomen, hos meer schoolgeld. Hoe meer k'ndcren in het gezin zijn, des te lager schoo'geld. 2e. Zij behoort reken'ng te houden met het gehecle aantal kinderen ten laste. Naar ons oordeel kan dit het best bereikt wor den door den belastbaren som tot maatstaf te nemen. 3e. Voor meerdere schoo'saande kinde ren moet een aanmerkelijke reductie plaats hebben. Bij de bestaande schoolgeld regeling heeft' men zich dat bere kbaar ge- dach', door de toepassing van den kinder aftrek. Evenwel nagenoeg zonder resultaat. Het middel is tot dit doel ondeugdelijk. Welnu met deze e sciien heeft de nieuwe 8chooVeldregeling van Tegel en rekening gehouden. Natuurlijk is het schoo'geld afhankelijk van een tarief door een gemeente ontwor pen; daarom is het in het algemeen genomen moeilijk een en ander onder cijfers te bren gen. We wenschen echter den nadruk te leggen op het feit, dat door den raad van Tegelen, belangrijke reductie was verleend bij meerdere schoolgaande kinderen uit ééri gezin. He' tweede k'nd befaa't 75 pet. van het tarief het 3de 50 pet., het 4e 25 pet., terwijl het 5de kind vrij is. De Raad der gemeente is zich wel bewust dat de tegenwoordige onderwijswet, zoo danige reductie n.et meer kent. doch dat de Regeering reeds voor enkele gemeentere zooals Den Haag en Helmond van een zoodan'ge reductie hare goedkeuring hechtte, zal ook deze regel ng wel goed gekeurd worden. En hoe sterker de drang, des te eerder zal de onbillijke rege'ing der wet 1923 voor goed verdwijnen, Een nieuwe regeling is althans door Z. Em, den Min. van Onderwijs toegezegd. Gaarne brengen wij hulde aan den raad van Tegelen, die getoond heeft den moed te bezitten, den lande du delijk te maken, hoe een billijke schoolgeldregeling ingericht moe', worden. Figaro docetl De Limburgsche dorpen gaan voorop! J. W. F. v. MEEGEREN, Voorzitter Ned, R. K. Bond voor Groote Gez.nnen. KERSTMISPAKKETTEN VOOR ONZE ZIEKE SOLDATEN. Landgenooten, Evenals vorige jaren hoopt de Konin l k Nederlandsche Vereeniging „Ons Leger" aan de zieke militairen, welke met de Kerst dagen zich in de hospitalen zullen bevinden, een kerstverrassing te zenden. En zij doet daarom weer een beroep op Uwe welwil lende medewerking. Wij hooren reeds uwe bedenkingen; „slechte tijden", „groote zorgen", „onzekere toekomst", etc., etc. Maar toch wagen wi; het, dit, hopcnlijk ook u sympathiek plan, onder uwe aandacht te brengen. Want, hel is zoo'n aardige gewoonte geworden, dat onze Vereeniging haar werkjaar kan beslui ten met een kleine verrassing voor onze zieke soldaten. Medewerking is verzocht aan en verkre gen van de betrefiende militaire autoritei ten, teneinde over de noodige gegevens te beschikken, opdat geen enkele zieke zal vergeten worden. Voor eiken rijksdaalder kunnen wij eer oakket zenden, of, eiken zieken soldaat bewijs geven, dat er toch nog altijd land genooten zijn, die, ondanks deze donkere tijden, uiting willen geven aan hun sympa thie voor en wrardeering toonen aan den Nederlandschen soldaat! Een postwisseltje is spoedig ingevuld en daarvoor houdt het secretariaat, Korte Wijnstraat 8, Rotterdam, zich gaarne aan bevolen! Ock kan gestort worden op Giro nummer 119264. Moge dit plan, evenals het vorige jaar, slagen! Bij voorbaat onzen harlelijken dank. Namens het Bestuur de Secretaris J. VAN DE WALL. Een Hollander opgelicht. Een Rotterdamsch koopman, die een le vensmiddelenhandel naar West-Duitschland drijft, is het slachtoffer geworden van een geraffineerde oplichterstruc. Zooals destiids reeds uitvoerig in de bladen werd mede gedeeld, was op zekeren dag de beroemde monstrans uit den Dom te Munster ver dwenen. De meest zonderlinge geruchten omtrent 'en diefstal deden toen de ronde. Hiervan meende een Belgisch diamanthandelaar, die tot voor kort in Keulen woonde, nartij te moeten trekken. Aan bekenden deelde de man onder de grootste geheimhouding mede, dat op de Diamantbeurs te Antwerpen een iuwelier een groeten robün uit den mon strans te koop had aangeboden. De steen 'Ou een waarde vertegenwoordigen van f 109.010. Reeds zou een Airerikannsch koo- per voor den steen tc vinden zijn. De robijn zou echter onmiddellijk voor een bedrag van 17.500 van de hand gedaan worden. Aan deze zaak zou niet minder dan 70.000 ver dienste zitten. De handelaar had slechts nog 10.000 noodig. Als de Rotterdamsche koop man dit bedrag op een bank' zou willen stor ten. zou de verkooper ook daar den steen -leponeeren. Kwam de Amerikaan den robün koopen, dan zou de winst eerlijk gedeeld worden, De goedgeloovide Hollander voldeed nan het verzoek van den diamanthandelaar. Hij stortte 10.000 en kwam toen in het bezit van den wrardevollen steen. Wat de Hollander verwacht had .egbeurdc echter niet. Dc Amerikaansche kooper kwam niet oodagen en ook de vriendelijke Belgische diamanthandelaar liet niets meer van zich hooren. Na lang wachten meende de Hollander da» 'hans het uur van geluk voor hem was ge komen. Hij nam het sieraad uit het depót en tood hiermede naar een diamantexpert in Parijs. Deze vond den steen mooi, doch moest den Hollander tot zijn spijt mededee- len, dat de cchto robi'n reeds schitterde in de kroon van den Maharadja van Haidara- bad in Turkan Dinsdagmiddag tegen 5 uur bemerkten de families Van Hien en Robbertse, te Veenen- daal. dat haar kinderen van ongeveer 8 faar nog niet van school thuis waren gekomen, terwrl de school al om 3 uur was uitgegaan. Zii bleven wachten en wachtenhet werd 7 cn 8 uur en later, maar niemand ar riveerde, Ten slotte bemoeiden zich eenige burgers met het geval en een stelde zells zün auto ter beschikking, om de omgevngi af te gaan zoeken. De een veronderstelde, 'st de kinderen wel verdwaald zouden kun nen zijn, een ander dat ze door het ijs zou den zijn gezakt. Men zocht den geheelen nacht, niet alleen te Veenendaal, maar ook 'n de omliggende plaatsen, zooals Bennekom, Lunteren enz. Op aanraden der politie stel- de men een onderzoek in en greppels, sloo- ten, kolken enz, werden doorzocht. Maar men bleef even wijs. Tegen half vijf in den ochtend, cindeliik zag de nachtwaker te Veenendaal, die rustig door de straten liep, licht branden in de bij zondere school, hoofd de heer Schreuder, aan den Darkberg, Hij belde het hoofd op, en samen stelden ze een onderzoek in. Het bleek, dat de twee kinderen, stijf van kou en verkleumd, in een der groote en holle lokalen zaten. Zij hadden school moeten blij-, ven en waren vergeten. Met groote moeite hadden ze daarna nog de lamp aangetrok ken. Dertien-en-een-half uur hadden ze er zoo zitten wachten, terwijl ze nog tegen de deur geschopt hadden, om de aandacht te trekken, wat echter niet was gehoord, zelfs niet in het betrekkelijk dichtbij gelegen huis van het hoofd. Nader verneemt de „Tel.", dat de politie eer, onderzoek instelt. BINNENLANDSCHE HAVENS. AMSTERDAM. Aang. 15 Dec., Weser st. Rival, hout, carg. Brandt, Minervahaven; Theano st., Belfast stukgoed, carg. Holl. Stoomboot Mij., Handelskade; Radja st„ Java, id„ carg. Mij. „Nederland", Sumatra- kade; 16 Dec., Deucalien St., Bremen, stuk goed carg. Vrachtmail, Surinamekade; Nero st., Danfzig id. em. carg. Vér. Carg. kant., Levantkade; Plu!o st., Bordeaux, stukgoed, carg. N. Rijnvaart Mij., idem; Agamemnon i. San Carlos. st., Italië id., carg. Ver. Carg. kant., Suri namekade. IJMUIDEN, Aang, 16 Dec. Nero v, Dantzig Pluto v. Bordeaux; Agamemnon v. Genua; Nereus v. Stettin; Frits Schoop v. Leningrad. Vertr. 16 Dec.: Aire n, Goole; Sandysike n. Blytb. IJMUIDEN Vertr, 16 Dec,: Karimafa n. Java via Antwerpen, VLIELAND, Vertr. 16 Dec,! Prof, Buys n. Hull; Heron n. Londen. VLISSINGEN. Gep. 16 Dec.; Koudekerk v, Algiers n. Antwerpen. DELFZIJL. Aang. 15 Dec.! Wilhelmina, Du'.dek van Iquique (Chili) naar Delfzijd, Vertr.: Pax, Hagenaar, naar Norden-Songa st, van Delfzijl naar New-Castle; Hunze 9 st. van Groningen, naar Hamburg. VLISSINGEN. Gep. 16 Dec.! Gaasterdijk v. Roterdam n. Antwerpen. Van Antwerpen; Magellan n. Zuid-Ame- rika; Ncckar n. I eninrf'ad: Justin n. ^hilL NEDERL. STOOMVAARTLIJNEN. AGAMEMNON (K.N.S.M.) 16/12 v. Genua te Amsterdam. ALGORAB (R. Z. A.-lijn) 16/12 v. Hamburg n. Antwerpen, AMBON (H. W, Afr.-lijn) uitreis 15/12 te Palmas BATJAN'(H. Austr.-Iijn) thuisreis 15/12 v. Port-Said. BILDERTJK (H.A.L) 12/12 v. R'dam te Philadelphia. BOSCHDIJK (H.A.L.) No-folk-R'dam 14/12 v.m. 2.37 op 725 roiil W. Land's End. BUITENZORG (RZ Lloyd) uitreis 15/12 v. Djibouti. CITY OF GLASGOW (Oceaan) Japan- R'dam 11/12 van Cebu. DELI (H. Afr.-lijn) thuisreis 15/12 te Duin- keken. D'NTELDIJK (H.A.L.) Pacific-R'dam 13/12 te Chrictobnï. DRECFTDIJK (H.A.L.) Pacific-R'dam 13'12 v, Christobal. FAUNA (KJ^.S.M.) 15/12 v. Napels naar Cafania. FLANDRIA (H. Lloyd) thuisreis 15/12 v. Lissabon. GAASTERDIJK (H.A.L.) 16/12 v. R'dam te Antwroen. GANYMFDES (K.N.S.M.) Algiers Adam pj. 15'12 Gibraltar. GELRIA (H. Lloyd) thuisreis 15/12 v. .Rio Janei-o. IRENE (K.N.S.M.) 15/12 v. Malaga naar ^HAARLEM (W.I.M.) 14/12 v. Callao naar Cerro Azul. KARIMAT (Nederl.) 16/12 v. Amsterdam tc Hffrtv'rtf, KEDOE (R. Lloyd) uitrei» pass. 16/12 Suez. KIELDRECHT (Br.-Ind-lijn) -thuisrcir 16/1? v, Oocon»da. LOTTE (K.N.S.M.) 15/12 v. Malta n. ^raeus. MAASDAM fH.A.L.) New-Orleans-R'dam 15'i? te Havana. NEPEUS (£.N.S.M.) 16/12 v. Stettin te A'dsm, NERO (K.N.S.M.) 16/12 v. Dantzig te A'dam OT.DEKERK (H.O.A.-lijn) uitreis 15/12 v. Man'lfn /verbetering). OOSTERKERK IH.O.A.-lijn) 17/12 n.m 5 uur ven Jnoan »e R'dam ve-wacht. ORANJE NASSAU (W.I.M.) thuisreis 15/12 v. Havre n. Amsterdam. PATROCLUS (Oceaan) 12/12 v. Hong- kong n. R'dam. PLUTO (K.N.S.M.) 16/12 v. Bordeaux te A'dam. RANDFONTEIN (H.Afd.-lijn) uitreis p. 16/12 Malta. SITOEBONDE (R. Lloyd) thuisreis 15/12 te Marseille, STELLA (K. N. S. M.) 15/12 v. Tarragona VLIELAND (H.Afr.-lijn) 16/12 v. A'dam te Hamburg. VULCANOS (K.N.S.M.) 14/12 v. .Lissabon n, A'dam, ZEELANDIA (H Lloyd) uitreis 15/12 v. Santos. BENGKALIS (Nederl.) 16/12 v. A'dam te Batavia. HERCULES (K.N.S.M.) 16/12 v. A'dam te Hamburg. KOUDEKERK (Br.-ïnd.-lün) thuisreis p 16'12 Vli'?in<<ep naar Antwerpen, NARENTA (H.A.L.) Pacific-R'dam 16/12 te Londen. PRINS DER NEDERLANDEN (Nederl.) 16/12 v. Batavia n. Amsterdam. BUITFNLANDSCHE HAVENS, ALGERIB 15/12 v. v. Waterford n. Barry Docks. ARGUS, Bonninga, 12/12 v. Aalborg te Hamburg, BATAVIER n 16/12 n.m. 12.30 v. R'dam te O-svesend. BET FAST MARU 15/12 v. Philadelphia n. New York, BARENDRECHT 15/12 v. R'dam te Ba- loem. RE^NTSCK 14/12 v A'dam- te Hamburg. BOUPcPT FIN 1512 v. N-vik n. R'dam BRAVE COEUR 15/12 v. R'dam te New- Orieans. BRITRTTM 15'»2 v. R'dam te Catania. CARABOBO 15/12 v. W.-Indië te New Yo'k, CANTOR 15'12 v. Dantzig n. R'dam. CONTJS 14/12 v. Hongkonu n. Tara''an. CITO, m.s. 14/12 v, Londen n. Caialis uitgeklaard. CITY OF CHESTER R'dam-Delagoabaal 15/12 v. AFoabaai DE RUYTER, m.s. 14/12 v. Nijmegen te Londen. DINA, m.s. 11/12 v. Londen te Yarmouth EIBERGEN. 15/12 v. R'dam te New York ENTRE RIOS 14/12 v. Santos n. R'dam. GAZELLE, m.s. 12/12 Esbjerg n. Neder land. GOUWESTROOM 14/12 v, A'dam te Eastham. GUWZEE, sleepb,, R'dam-Lagos met 2 bakken 15'12 te Las Palmas. HARDENBERG Montreal n. Avonmouth, was 15/12 351 mijlen W. v. Valentia. H, A. NOT.7E 15/12 v. Bremen n. R'dam. HTLVFRSUM 15/12 v. A'dam te Bremen. HINDENBURG 12/12 v. B.-Ayres n. Rot terdam. HOOGLAND 14/12 v. Caen op de Tyne IBFRTA 15/12 v. Santander n. R'dam. IMMO R'dam-W.-Afrika 15/12 v. Lar Palmas. IOANN1S FAFALIOS Braila-Rotterdair 14/12 v. Constantinopel. JAARSTROOM 14/12 v. A'dam te Hu'l JUSTINE, Fekkes, 13/12 v. Fredericia te Holtcnlau. riAPELLE, R'dam-Tandjong Priok p. 12/1? Kaap Blanc. MACASSAR Mara 14/12 v. Yokohama n. Eoeraba'a. NFCKER 16/12 v, Antwerpen n. Lenin grad. NOORDKAAP Deen, 13/12 v. Hamburg n Ddense. NOORDSTER Westers. 12/12 v. Nakskov ;e Hamburg. NOORDWIJK 15/12 v. Bayonne n. Bilbar NORA 10/12 v. Sundsvall n. Westzaan litgeklaard. NORMAL Dantzig-R'dam p. 15/12 Bruns- Vültel. NYSSIENA m.s. 14/12 v. Londen n. Schie- 'am uitgeklaard. PRINSES JULIANA ms., 14/12 v. Londen i. Calais uitgeklaard. SACANDAGA 15 12 v. R'dam te Boston. SEBU Hamburg-Marokko p. 16/12 Gi braltar. SIKH 15/12 v. Semarang n. Calcutta. STAD AMSTERDAM 14/12 v. R'dam te Hamburg. STAD HAARLEM 15 12 v. Boston t* Cardenas. TALISMAN R'dam-New York 15/12 v. Halifax. TANGER, R'dam-Barry p. 14/12 Lizard. THORNKOPE Bougie-R'dam p. 15 12 Ouessant. WEIMAR 12/12 v. Lissabon n. R'dam. Vaz Diaz 2000 M dagelijks Nieuw* en Beursberichten met tusschennooze», van 8 154 30 Tijdseinen 10 15 en 4 31 8 en 10 uur Zondags behoudens event voetbalnieuws te 44 30 uur nog Pers berichten te 8 uur Engelsche stations 365495 M ^dage- lijks concerten lezingen, enz van 7 20— ca tl uur Zondags ook van 3 50 uur Daventry 1600 M d-gelijks. 1 iidseiB 10 50 en 7 20 uui Big-Ben en 120 en 4 20 uur van Greenwich van 7 tot ca 11 30 uur concert, zang. lezing, enr Zondags van af 3 50 en 8 50 uur H D O - 1050 M dagelijks Potiriebe- berichten 12 en 7 30 uur Zondags niet Persberichten zie bij Vaz Dias 'Dincr- concert (ongeregeld) 6 uur Kinderuurtie s Maandags 5 uur Avondconcerten dage lijks 8 10 uur zie verder event bijzonder heden hieronder Radio Paris - 1750 M - Dageliiks concert, - Avondberichten over de H D O te zang of lezing 12 50 en 9 uur Brussel 265 M - dagelijks concert 835 uur (Zondags 8 50 uur) Eilleltoren - 2650 M - dagelijks Lmder voorbehoud) 5 50 uur en Zondag Woens dag Vrijdag en laatste Zaterdag der maand op 2200 M concert te 7 50 uur Duitscbe stations 395—443 M - dage lijks concert, zang en lezing vanaf 3.50 uur - Zondags ock in de ochtenduren ke-k^ienst, enz De Bilt 1100 M Weerberichten 10.47 12.55, 8 35 uur BIJZONDERHEDEN, ""rnssel 8.35 Kamermuziek. Daventry 7.50 „De Messias" van Handel 10.45 Concert, daarna Jazzb"nd. H. D. O. 6 uur Diner-concert -8.15 Con certgebouw-orkest uit Amsterdam. Konigswüsterhausen 7.50 Beethoven- avond. Munster 7.50 „De Zigeunerbaron operette van Strauss. Zie verder boven. PER WEEK. COMPLETE 3 LAMPSTOESTELLEN VANAF i 1.85 PER WEEK. Eind October was in de Rijkspostspaar bank ingelegd 30331 mil'ioen. In November werd 9 nrillioen en 834 ton ingelegd en 9 millioen 234 ton afgeschre ven. Het totaal tegoed bedroeg einde No vember 313 mil'ioen 834 ton. Onder de vele kunstenaars waarop Vlaan deren in dezen tijd groot gaat/ is er wel licht geen die meer bc.vi:. is van de ziel van zijn ras, dan de are' i-cc:i kunstschilder Flor van Reeth. Zij - gegrepen uit het innigste der Vlaams;':c ;.iïl, is de plastische openbaring van het kt.hvende, van het nieuwe Vlaande.c Het is alsof door het torment der oorlogsjarenVlaanderen herboren is, alsof de loutering der geleden beproevin gen en smarten het Vlaamsclie volk van uit het Egypte der oppervlakkigheid en vreem de overheersching terug heeft gevoerd naar het beloofde land van diepe schouwing van innig mystiek leven. Aldus is de oude traditie van lang vervlogen eeuwen die den aooden- 1 veredelt den mensch, maakt hem beter omdat 1 even vereenigd zijn, waar ze gaarne zijn, om dat er alles naar eenheid streeft en van ee- - heid getuigt in gevoels- en gedachteleven.Zijn huizen zijn niet naar een eenheidsmodel op gevat, daar drukten geen economische dwarg- beelden of vormen op. Het huis is geen ver lengstuk van fabriek of arbeidsplaats, geen benauwde cel, waar de paria's der moderne industrie-gebieden met hun kroost in opge hoopt leveh, geen nummer van die sinistere aaneenrijging van krotten die men arbeiders buurten noemt, en waai* de weemoed u he* hart beklemt bij het schouwen der ei-drioo- ze eentonige armoede van zieleleven. Neen, van Reeth's huizen, hoe klein en onaanzienlijk ook, zijn juweeltjes van gezellige, innerlijke, innige, daarom blije woningen. Zijn huis is een apostolaat, want het herinnert den mensch aan zijn mensch zijn, het is voor menschen, niet voor menschen-materiaal gebouwd. Het slaap sliep in de drie zustersteden, door de jongere generatie weer opgenomen. Op het eenige terrein, den eenigen grondslag waar eenheid en herleving voor het verdeelde Vlaanderen mogelijk is, het mystieke gevoel, wordt gaandeweg een nieuw gebouw opge trokken, een huis waar alle rasgenooten zich werkelijk thuis voelen. Dat degenen die het meeste bijdragen tot de verdediging en ver het hem aan zijn mensch zijn en aan zijne be stemming herinnert. Het is uitdrukking van stijl in den hoogsten, e'delsten zin van het woord. Dit zijn ook de kenmerken van van Reeth's schilderkunst. Zij spreekt tot de ziel, subli- miseert de realiteit of liever zij schouwt die in hare ideëele ongereptheid. Zij grijpt de innerlijke kern, de mystieke werking der hcerlijking van die religieuze volksgrondsla- ziel en openbaart die in al het geziene. Het is gen in Vlaanderen het meest welkom zijn, is begrijpelijk,rechtvaardig en dus noodzakelijk. Flor van Reeth's verdienste is wel, dit beter dan ee.nig ander kunstbroeder begrepen te hebben. Zijn schilder- en bouwkundig werk is één objectivatie van het innerlijk ge moedelijke, religieuze, intieme aanvoelen der Vlaamsche ziel. Zijn kunst die misschien, evenals de kunst van Timmermans, zijn vriend, aan grootschheid te kort schiet,is voor al gemoedelijk en diep. Zij is, God zij dank, door en door echt van voeling. Terecht wordt van hem getuigd, dat hij afgebroken heeft met de uitheemsche vormelijkheid en lijnen- kunst om zich heelemaal in te werken in de innerlijke beteekenis van lijnbeelden en licht- vizie. Vandaar 't zeer eigenaardige, maar diep psychologisch kunstbegrip bij van Reeth voor den kerkbouw. De kerkelijke, de litur gische en de volkssymboliek geven er elkaar de hand en gaan in diepen eenvoud maar in sterke eenheid naar het leitmotiv of de hoofd gedachte der kerk. Iedere lijn, iedere duistere hoek, ieder licht-en-kleurgietend venster heeft zijne vaste beteekenis. Een typisch voorbeeld daarvan is van Reeth's Pinksterkerk, waarin alles meewerkt om te belichten de waarheid „De Heilige Geest,versterker en bezieler door Gods genade van het heil ons door Christus gebracht." Midden in de kerk staat het altaar, en boven het altaar gloriet een grootsche twaalfkantige apnnelkozpzl waardoor het gouden licht naar beneden stormt en door een reusachtigen luchter heel de kerk en de knielende geloovi- ge.n met gloeiende pinkstertongen bevonkt. Hetzelfde kunstbegrip heeft architect van Reeth ook ah het er op aan komt, huizen te bouwen. Hij vat het huis op als een heiligdom, waar het hart der familfe klopt, waar allen om het groote centrumpunt van familiaal de natuur, de dingen en de menschen gezien van uit een gelouterd gemoed en een verlich ten geest. Van Reeth heeft als 't ware van alles het goede, het schoone,het eeuwige, het heilige gezien en weergegeven. Schoonheid is voor hem kalme visie, sereniteit en warme uit straling van Gods bijzijn op menschen en dingen. Schoonegroote kunst schrijft een der meest geziene Vlaamsche critici die ons dadelijk geweldig aangrijpt, ons ontrukt aan de zotte wereld en zijn oppervlakkig voe len. Als 'n Godsgenade doomt zij in onze ziel weder, zij is eene streelende maar ook bevelende vraag om beter mensch te worden en schooner ziel. Felix Timmermans, die niet slechts van Reeth's vriend, maar van Reeth's groote be wonderaar is hij heeft zijn illustratiekunst grootendeels aan hem te danken hfeft in enkele woorden de kunst van van Reeth we ten te schetsen. Neen zegt Timmermans laat ons die zieletoestanden geen naam probeeren te ge ven, maar ze stil in-genieten en we zullen aan het puntje van ons hart hunne gevoels taal wel gewaar worden. Angelico schilderde steeds hemelen omdat hij den hemeltoestand verlangde. Van Reeth schildert steeds het Begijnhof, omdat hij er iets hoopt te vinden en dat is: „Vrede". De witte vrede, de mystie ke vrede die geurt uit het boeksken van Tho mas 4 Kempis. En daar zit "heel het proble- ma van Van Reeth. Hij snakt naar vrede, soms vindt hij hem en dan zingt heel de zonnige zomer in de weerspiegeling van een venstersoms heeft hij hem verloren, en dan is het poortje toe, ie schemer waart, de lelie spot, en de ziel is als een schaakbord van strijd. Soms daagt die vrede weer aan, en ginder in een door zicht van karr»er, gangen en nog gangen, iets als een droom, komt een begijntje met een schoot vol bloemen soms is 'r angst en dan donkeren er cypressen tegen een witten muur maar gelukkig wordt die vrede meer I en meer bestendig, en vizioer.en van Ange- lussen verspreiden goud en vrome klokken- klanken. Het is een droombegrnhof. 't Is de weerspiegeling van zijn droom naar vrede. En omdat die werken van zoo diep komen, zijn het geteekende gebeden die men zou kunnen betitelen, als er zon is „Magnifi cat.", als de cypressen somberen en het schaakbord kleppert„De Profundis", als er regen valt „Rorate Coeli" en zoo een gansch boek. Flor van Reeth is een groot mystieker, zonder heiligenfiguren te schil deren en daarom groet ik hem. Herman Bahr, de groote Duitsche Katho lieke schrijver, schreef eens in zijn dagboek: Alles wat wij thans in wetenschap en kunst beleven, is slechts de proloog tot de weder geboorte van het geloof. Tot die wederge boorte, waar alle ernstige pogen naar streven moet, heeft v. Reeth's kunst machtig bijgedra gen. Elk zijner schilderijen iseencredokreet, een verzuchting naar het Oneindige. Zijne kunst is van hoogstaande psychologische waarde. Hij definieert zijn techniek met de volgende woorden: Peilen naar het meest aetherische wat er op onze planeet te ontdek ken valtnaar het subtiele gevoel, de gees telijke ontroering van het gemoed, de ziel van den mensch, om dit alles in een schit terende schaal in al zijn klaarheid op te van gen en het te offeren op het altaar der zelf verloochening. Kan men edeler kunsttheorie, neen le venswijsheid in kunstvormen brengen? Terecht zegt dan ook de bekende Vlaam sche priester Joris Baers, dat geen Katholiek intellectueele, geen van hen die belang stel len in de jongere kunstuitingen en den pols slag nagaan van 't moderne geloofsleven in dc wereld der schoonheid, onverschillig blij ven mag tegenover de belijdenis van dezen kunstenaar Zijn werk immers is een getui genis van de onzichtbare en toch geloofsvaste realiteit, een uitnoodiging om tot het in- diepen van de hoogste geestelijke mogelijk heden op te streven. En als dusdanig is zijn werk een kranige geloofsdaad, die onge twijfeld rijke vruchten dragen zal. Laat ik besluiten met een woord van Duns Scotus, een der grootste geleerden die de Kerk onder hare kinderen telt „Omnis creatura theophania" alle schepselen spre ken ons van God. De kunst van Flor van Reeth is de incarnatie dezer waarheid. Als zoodanig moet hij voor ons een voorbeeld en een meester zijn. JOS VANDERVELDEN. EEN KIJKJE IN HET VLAAMSCHE KUNSTLEVEN. Ongetwijfeld is het van belang in aan sluiting met het artikel over den zoo be kenden Vlaamschen schilder Flor van Reeth, de lezers een kijkje te gunnen in het kunstleven in Vlaanderen, dat op zoo kern achtige wijze zijn stempel drukte op eer. klein dorpje, gelegen aan een schilderach tige rivier en omringd door bosschen. Sint Martens Laethem, Laethem aan Bosch en Leie! Welk een ideëele achtergrond! In de kunstgeschiedenis 00 écn lijn staande on geveer met het Hollan-'sche Laren, het Fransche Barbizon, het Duitsche Worpr, schilderachtige dorpjes, waar kunstenaars, in droomerigc gepeinzen, bevrijd van he» stadstumult, dat reeds zoo vaak het licht in de harten cn geesten der menschen ver doofde, trachten naar eigen inzichten' de wereld te verrijken met nieuwe schoonheid en vreugde. Met voorliefde geeft ons Ka'el van 'den Woestvne een blik over het Laethemsclm Landschap in zijn bundel „Kunst en Geest in Vlaanderen" in zrn Lae'hemsche Brie ven over de Lente, Men vindt het ook ver eeuwigd, gelijk Wies Moes in zijn artkie1 over Laethem (bewaard in de knip«elaf- deeling der R. K. Bibliotheek en Lees zaal) zegt, in overdaad vn kleuren en spottend licht 00 de wijds-bloeiende doe ken van Eiricl Claus, den te vroeg heenge- •»snen grooten meester vn het luministi-ch 'mpressionisme in Vlaanderen, Een aardig' beschrijving brengt ons Sanderus, in zi'r erheerü'kt Vlaanderen: „De velden zijr ier vlak, ruim, aan de Leie ge'egen. Een helder, open land, vol frissche klare tinten, 'ongezond en wind-geaaid tot in zijn verre. Ijle horizonnen M?ar het heeft zijn don kere, romantische plaatsen, waar het groen "estijnen slingert, en de bloemen zijn el zen regen, of als een berg. De huisjes lig gen er vrooli'k; hun roode daken; reuze- hol!eblo"men. De oude molens staan er rlr vergri'sde wachters uit te ki ken over de akkers. En boven deze heele heerlijke 'andouw, die de Leie afboord met een -ilveren lint, staat diep en wijdsch de zui vere hemel te gloriën en de galm der fijne klokken uit de k'eine kerkjes li k lege bijenkorven, drijft af langs het vlekkeloor blauw, begeleid door een koor van leeuwe- -ikken. Wafelen en krentenbrood lokken der hongerigen wandelaar naar de koele nriëeltjes van de herbergen langs het water, vermoeid door het genieten der paradijs achtige hoekjes en uitkanten, w-arheen hij zich liet leiden, of van de schilderachtige schilderswoningen met hun antiek-glimmen de meubels, verf en doekenrommel. Een bonte afwisseling, die ons soms schijnt te verplaatsen in Duizend en een Nacht. Hoe groote letterkundigen, dichters en toondich ters dit Laethem ook voortgebracht mag riepste wezen kende. A's oud man schil dersdorpje bij uitnemendheid. Het begon een kleine halve eeuw terug, bij den aardi- gen dorps-secretaris en oud-burgemeester Albijn van den Abbeelen, Deze eenvoudige man, die men den goeden geest van de streek heeft genoemd, kwam tot.de schil derkunst door een wonder van innige, dankbare liefde voor het land, waar hij ge boren en grootgebracht was, dat hij in zijn diepste wezen kende. Als oud man, schil derde hij met de oogen van een amoureus kunstenaar, haarfnn, tot in de kleinste on- 'erdeelen, het land dat hij zoo liefnad peinzend, droomverloren. De poëzie van zijn leven werd als een weldoende geur van bet land, die lokte en gevangen hield. In '898 komen zich te Laethem vestigen: Frans an Cock, Valerius de Saedeleer en de Am sterdammer Maurits Niekerk, een jaar la ter George Minnen, de geniale Pieta-beel- denaar. dan Gustaaf van den Woestijme. lier vangt ook de roman aan van Albert Servaes, in het huisje van den geitenhoe der. Onvermijdelijk is het voor ieder die de hcdcndaagsche geschiedenis wil bestudee- •en van de meest levenskrachtige kunsttra ditie, de roemrijke traditie van het palet, zijn schreden te richten naar dit Mekka an de gouden rivier, waar iedere schilder bijna een persoonlijkheid was, in zijn meest karakteristieke manifestatie en er zijn per soonlijkheid zuiver en gaaf wist te bewa ren, wat voor de meesten geen geringe verdienste is, wanneer men bedenkt, dat zij hier hebben gewerkt in de schaduw van een De Saedeleer, een Minne, een Con stant Perncke: in onzen tijd wel een der krachtigste vertegenwoordigers van het Vlaairsche schildersgezin. In de sfeer van -.'ie „levenspoëzie", die de goede, trouwe, „Albijn" hier voor zich zelf had weten te veroveren, vonden zij allen elkaar, leefden en werkten, ieder naar eigen kunstenaars inzicht; impressionist en expressionist, land schap en portretschilder, romantieker en modern schilder. Om hen heen levend al die eenvoudigen van harte, de boeren, de mannen en vrou wen, stille irecewetkers van de kunstenaars 'ie hen treffen door de rust van hun be- laau, hen inspireeren door het rythme van gebaar en ongekunstelde plastiek van hun stanCen, in huis, akker en veld. Het volk. welks geschiedenis Albert Servaes vastleg de in zijn twaalf doeken over het „Boeren leven.' JOS. MULDER. een bijdrage tot de muziekgeschiedenis. Deze week ontving ik het speciale num mer dér Revue musicale, hetwelk geheel gewijd is aan Chausson en een onmisbare bron zal blijken te zijn voor de studie der historische lijn, in de Fransche muziek: Franck-Chausson-Debussy. Chausson werd te Parijs geboren in 1S55. Een rijwielongeluk maakie een tragisch einde aan zijn kostbaar leven, in 1899, juist toen zijn gecontroleerde, maar nooit gedefinieerde aestheiica, zoo veel belovend ging worden in zijn half afgewerkte slik ken. Wat Chausson van nature was, moge blijken uit een brief van Debussy aan Chausson: „Wat uwe gesprekken betreft, ze zijn me steeds, aangenaam; zij? gij niet zoo ongeveer mijn oudste broer, waarin men ten volle zijn vertrouwen stelt, van wien men zelfs een standje zou aannemen, en.... vergeef me, tot' nu toe ben ik er niet in geslaagd U tevreden te stellen." Of als d't nog niet voldoende is, dan moge voor den ingewijde deze andere passage uit een brief van Debussy den musicus typecren: ,.Ik heb op 'f oogenblik geen interessant bock voor tenzij een werk van Bloy in uw smaak valt." Het is noodzakelijk, Chausson te typeeren met de uitspraken van ande-en, want hij zelf heeft de meeste zijner gaven in'erdaad gewantrouwd. Een zeer bizondere karaktert-ek vinden we in het fei', dat hij bizonder kieskeurig was in het uitzoeken zijner teksten, ge schikt voor muzikale vertolking, iets waT hij van zijn meester Franck allerminst had kunnen leeren. Een open oog bezat hij voor de tijdsfrooming in de omringende kunsten en als het waar is, dat de schilders altijd de musici en dichters iets voor zijn, dan mogen we gerust aannemen, daf Chausson zich door de schilders heeft laten beïn vloeden. En zijn dat niet dezelfden geweest, die zelfs hier in óns land de Tachtigers heb ben gewekt? Men verbaast zich bij het lezen van Chaussons brieven, over diens open blik en fijn intellect. Terecht mocht Debussy juist aan hem schrijven: „als de tijden nieï zoo treurig waren, als men aan de men schen kon vragen eer.s belangstelling tc hebben voor iets anders, dan voor een nieuw model fiets." Chausson heeft werken van allerlei soort nagelaten en het schijnt, dat „hef geval Chausson, dat eens alle profeten in gekijf heeft doen opstuiven, met groote stappen door den toondichter zelf in zijn werken tot klaarheid gebracht is. Ik schrijf met opzet „het sphijnt", want men neme mij niet kwalijk, dat ik van Chausson niet meer ken, dan diens liederen, die op zich al reeds in staat waren mij een bewonderaar te doen worden van dez^ eerlijke muziek. Een paar trekjes, ons door Maurice Boucher gegeven, mogen zrn mu ziek typeeren, hij maakt misbruik van har» pèges, trillers en tremolo's en stelt zich tevreden met uitsluitend te zijn een „har. moniste". En al zijn zijn modulaties niet orig'neel, zc zijn toch zeer karakteriseerend en al heeft Chausson in 'f algemeen de mu zikale spraak niet ve-nieuwd, hij heeft er toch tof nu toe ongehoorde accenten in ge legd. Vooral was Chausson vindingrijk in zijn melodieën, die hij meesterlijk wist te ontwikkelen en me? elkaar te combineeren. En wat een algemeene karaktertrek van èl zijn werken is: in de homogeniteit van elk zijner werken vindt men steeds het jeugdig élan, vermengd met den droeven ernst. In deze uitersten ligt de verklaring van'het bizondere, daf er in zijn muzikale taal gelegen is. Doch laat ik er niet te veel over spre ken en alleen trachten Chaasson's liederen in de huiskamer te krijgen. Want als men de Duitsche romantici nu eenmaal van bui ten kent, dan neme men zijn liederen, dia tot de schoonste melodieën behooren, die ooi" in Frankrijk geschreven zijn. Niemand kan zich door den prijs van Chaussons lied"rbundel laten afschrikken en men zal blij zijn met zijn liederen ken nis gemaakt te hebben. Mocht iren wat minder cabaretmuzick e.d. koopen! Men oversc'-a 'te Chaussons werk niet, maar dit is zeker, dat de huiskamer veel zal winnen, als zijn !iede-en er weerklin ken, liederen, die lieht van taal, tot een minimum van noten beperkt, zonder eenige gecompliceerdheid, voor het klavier ont- wo-pen, binnen het bereik van zeer velen liggen.' J. VAN DE WIEL Pr. Abonné's die te klagen hebben o*er ONREGELMATIGE oi SLECHTE BEZOR. GING dei ,.N H Conrent". worden DRIN GEND verzocht dit ONMIDDELLIJK schril- eliik te berichten aan de Administratie of mondeling aan onze Bureaux. NASSAU- LAAN 49 ADMINISTRATIE N. H. COURANT.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1925 | | pagina 7