WANE-&AtiK Dit nummer bestaat uit 24 bladzijden, waaronder het geïllustreerd Zondagsblad in acht bladzijden. KERST GEDACHTEN NIEUWE HAARLEMSCHE COURANT Het stormachtigs wesr. Een nienw R.'L Kranku'n- nigengesticM te Noortlwijk NIEUWJAARSWENSCH Kapitaal: f 2000.000.- Reserve: f 420.000- VAN HET VATICAAN. Donderdag 24 December 1925 50ste Jaargang No. 16133 Bureaux: NASSAULAAN 49, Haarlem - Telefoon No. 13866 (3 lijnen). - Postrekening Nummer 5970 HAARLEM. BEVERWIJK. Evenals vorige jaren bieden wij ook dit jaar weder do gelegenheid tegen vergoeding van slechts f 0.60 een NIEUWJAARSGROET in onze te plaatsen, welke 4 regels plaatsruimte mag beslaan. Groote advertentiën elke regel meer, 15 cent extra. De abonné's welke van deze meer en meer gebruikelijke wijze van „wenschen aanbieden" gebruik willen maken, worden beleefd verzocht onderstaande bon ten spoedigste duidelijk ingevuld met toevoeging van faan ons bureau Nassaulaan 49, te 9-taartem te doen bezorgen. Ook onzen courantenbezorgers en agenten kan de inge vulde bon ter hand worden gesteld. Ondergeteekende verzoekt plaatsing van onderstaanden NIEUWJAARSGROET in het nummer van 31 December. (Het bedrag ad fgaat hierbij). S. v. p. duidelijk met potlood invullen. Uit den Gemeenteraad. Ag-enda 26 December Agenda 27 December Agenda 28 December J. J. WEBER ZOON OPTICIENS - FABRIKANTEN Koningstraat 10 Haarlem. Telegraphisch Weerbericht De Bibliotheken der St. Vincen- tiusvereeniging zijn geopend: Twee visschers verdrenken. Van onze Rechtbank. NIEUWE HAARLERSCHE COURANT VACANT Advertentiën 35 cents per regal. Bij contract belangrijke kor ting. Advertentiën tusschen den tekst als ingezonden mede- deeling 60 cents per regel, op de le Pagina's 75 cents per regel Vraag- en aannod-advertentiën van 14 regels 60 cents per plaatsing: elke regel meer 15 cents. bij vooruitbetaling De groote Engelsche bekeerling, Kardinaal Newman, werpt in een zijner doorwrochte studiën de vraag op, waarom de menschen toch zoo zwoegen en werken voor allerlei dingen in deze wereld, niet het minst om bezig te zijn en de verveling te verdrijven, maar waarom zij de groote problemen van hun verplichtingen tegenover God, hun toe komstige verwachtingen op een ander be slaan na dit leven, de openbaring van Gods wil en gebade zooals deze in de Schrift zijn vervat, waarom zij al dergelijke problemen nooit eens aangrijpen als onderwerpen voor hun geest om hun verveling af te schudden. Waarom? Omdat de godsdienst hen zwaar moedig maakt, zeggen zij en zij wenschen zich te ontspannen. Godsdienst geeft moeite, geeft verveling, een grootere verveling dan in het geheel niets te doen. En de wijsgeer vraagt met Salomon: waarom is er goud in de hand van een dwaas om wijsheid te ver zamelen, ziende dat hij daarvoor geen hart heeft? Dezelfde bemerking gaat de Kardinaal dan voort mag gemaakt worden ten op zichte van de opvattingen, welke meer of minder bedekt heet-schen in zekere heden- aaagsche kringen met betrekking tot de on houdbaarheid van het christendom voor een verlichte wereld. Er zijn menschen, die op het geïnspireerde Woord van God met een soort toegeeflijkheid neerzien, aisof het zijn nut heeft gehad en zijn dienst heeft gedaan ir. zijn dagen; dat het in tijden van onwe tendheid goed was om de barbaren te be dwingen, die er op geen andere manier wa ren onder te houden; maar dat het door zijn bewering goddelijk en onfeilbaar te zijn en derhalve onveranderlijk, een hinderpaal is voor de verdere volmaking van het mert- schelijk ras boven een zeker punt en dat het ten slotte weg moet vallen voor de geleide-' lijke ontwikkeling van het menschdom in wetenschap en geestelijke kracht. Met an dere woorden: de literatuur van den dag is üat van geopenbaarden godsdienst Welk eetj diepe waarheid ligt er in deze woorden verscholen «n hoe zijn zij als een voorspelling geweest van den tijd, die na Newman zou aanbreken, 0, zeker, wij mo gen naast veel onverschilligheid voor het eeuwige, naast veel geloofsafval heenwijzen naar bloeiende missievelden naar opzienba rende bekeeringen; wij mogen met vreugde constafeeren. dat het tijdperk van het barre rationalisme, van de brute godsverzaking, heeft afgedaan. Het strijdt nu tegen de goe de vormen om het christelijk karakter der maatschappij te ontkennen en iemand be- lachen om zijn godsdienstige overtuiging is even onwellevend als vloeken in een salon. Maar helaas is deze welwillendheid tegenover christenen en christendom niet veel meer dan wat Newman noemt „a sort of indul gence", een soort toegeeflijkheid tegenover een goed, oud mensch, dat niet meer met zijn tijd meekan, maar op zijn manier zijn plicht heelt gedaan. Laat den grijsaard met rust; breng hem straks zachtkens ten grave en geef hem een lief woord na-. Nieuwe tijden stellen nieuwe eischen en als het oude zijn taak heeft vervuld, zal het nieuwe zich onweerstaanbaar doen geldenl Wie getrouw volgt, wat er omgaat in de kringen van het moderne protestantisme en het religieuse socialisme, die vindt daar het hooghartige medelijden tegenover de ge openbaarde waarheden van het christendom, hetwelk Newman zoo scherp heeft getee- kend. Al die verhalen van den God-mensch, met de geboorte uit een maagd, een stal te Bethlehem, een kruisdood na onmenschelijk lijden en een opstanding uit den dood, het zijn slechts symbolen, vrome legenden, door een onontwikkeld geslacht voor historie aan gezien en door sluwe staatslieden uitgebuit om de volkeren onder het koninklijk gezag te houden. Maar de tijden van het vrije menschdom breken aan. De ware vrije fees ten hebben zich nu al reeds van de mythen des Christendoms losgemaakt en als ook het volk zich eens volkomen heeft vrijgeworsteld, dan zal het om den versierden kerstboom jaarlijks dansen als op 't feest van de we dergeboorte van de verlichte menschheid en het Paaschfeest vieren als het feest van zijn opstanding. Het zou geen moeite kosten om uit de socialistische lectuur van onze dagen aan te toonen. hoe inderdaad al wat den christen het heiligst is, wordt misbruikt om op deze wijze den zoogenaamden vrijheids zin een gewijden tint te geven. Arme, verdwaasde wereld, die zich in ver watenheid aldus van haar heilbron afwendt! Deze zich noemende geestelijke evolutie is wel de grootste leugen, welke ooit in den strijd der geesten is gehoord. Er zijn in Gods Kerk scheuringen en ketterijen geweest; maar zij bepaalden zich tot enkele geloofs punten: de godheid van Christus; de maag delijkheid van Maria; de onfeilbaarheid van den Paus. Toen kwam de brute godlooche ning, die al het hoven-menschelijke aan kant zette. Maar die grofheid kon niet lang vol houden. Zelfs Troelstra kwam in het begin en onder de indruk van den wereldoorlog tot de conclusie, dat het historisch materi alisme moeilijk was vol te houden. De mensch wil nu éénmaal aan zijn streven opwaarts een idealistisch tintje geven. En zoo wordt langzamerhand he socialisme als zoogenaam de vrijheidsworsteling der oüder liggende klasse een godsdienst op zichzelf, waarbij de christelijke figuren en feestdagen, waarbij een Verlosser des Menschdoms iri Zijn geboorte als een arm kind en 2ijn opstanding uit het graf dienst kunnen doen als mooie sprookjes, welke de werkelijkheid, den nieuwen gods dienst kunnen verklaren! Het moet ons dan ook niet verbazen, dat moderne predikanten, na eerst het goddelijk karakter der Open baring te hebben losgelaten, ijverige propa gandisten van het socialisme worden. Laten wij ons bij de herdenking van Chris tus' geboortefeest eenige oogenblikken in deze dwaasheden van onzen tijd indenken. Goedmoedig wil men nog wel erkennen, dat er iets aandoenlijks stak in de christelijke vroomheid en het vaste geloof onzer voor vaderen, waarvan dan sluwe koningen en andere machthebbers profiteerden om hun gezag des te steviger te vestigen. Maar lang zamerhand komt het menschdom hoven dat naïeve geloof uit; de moderne evolutie voert tot de menschelijke broederschap, welke geen geloof in een geopenbaarden godsdienst met een persoonlijken God meer noodig zal hebben om orde en welvaart te scheppen! En welke wereld zegt dat en van wie? Kijk eens achterom en aanschouw een tijd, waar in de heerlijkste kunstwerken werden ge wrocht, waarin onnavolgbare meesters ge boren werden; waarin kathedralen als stee- nen kantwerk in wondere vormen omhoog rezen. Kijk eens in de historie terug en zie welke geesten het christendom in Augustinus en de Kerkvaders, in de Pausen, :n den groo- ten Aquiner, in Canisius en zoovele anderen heeft opgeleverd. Zie die rij van karakter- grooten, van Bernardus, Franciscus, Ignatius en de duizenden, voor wier heldhaftig leven de gewone mensch verbluft staat. En stel daartegenover onzen tijd met zijn gebrek aan De stoet begaf zich tot nabij de Con- fessio van den H. Petrus waar de deelnemers aan den stoet neerknielden en de H. Vader plaats nam op een knielbank. Vanaf de Loggia van de H. Vetonica werden door eenige Kanunmkken van Sint Pieter de groote relieken van het H. Lijden getoond. Alsdan hervormde zich de stoet en onder bazuingeschal en de levendige toejuichingen van de aanwezigen, begaf men zich naar de H. Sacramentskapel. Onder het zingen van den lofzang Te Deum laudamus, begaf zich de stoet naar de Heilige Deur, waarlangs allen de Basiliek verlieten, de H. Vader echter 't laatst van allen. In het portiek van Sint Pieter was een troon op gericht voor den H. Vader, waarop de Paus -plaats nam. Na eenige gebeden werd de H. Vader bekleed met een prachtig voor schoot van 't fijnste linnen met kantwerk afgezet. De Kardinaal Groot-Penitencier grootheid op ieder gebied, behalve op dat van het materieele; onzen tijd, waarin de middelmatigheid ten troon zit; waarin de kunst en de staatkunde en de economie ver geefs om leiders, om vernieuwers roepen; waarin allen door eigenzucht, door egoïsme in beslag worden genomen; waarin men praat over gelijkheid en eerlijke verdee ling van aardsche goederen, maar intusschen loert om zelf, op vette posten, het beste der aarde te genieten, terwijl men in het echte christendom, het christendom, dat het dichtst bij Jezus' wieg stond het voorbeeld van ware onthechting van het aardsche vinden kan. Toen verdeelden de rijke christenen hun goe deren onder de arme leden der gemeente en gaven toen reeds het voorbeeld van het ware socialisme, het onvervalschte commu nisme; dat geeft uit liefde zonder iets terug te vragen, een communisme, dat de Room- sche "Kerk nog in de kloosters bewaart. Nü verklaart men in het communistische Rusland God dood; richt voor Judas een standbeeld op; belooft het volk gelijkheid en eerlijke verdeeling. maar geeft het honger en ellende en zwelgt zelf in brasserijen en dronken schap. Een der Russische bladen van de laatste dagen geeft zelf nog een ten hemel schreiend verhaal van het weelde-leven der volkscommissarissen tegenover de armoede van de boeren en arbeiders. Ziedaar onze wereld, die het positief ge loof in den Christus en Zijn Kerk heeft prijs gegeven, die lapht om ons naïef geloof in de Maagd en het Kind, met de herders en den Engelenzang en die bezig is zich een eigen geloof in den volmaakten mensch en de volmaakte samenleving te bouvyen! Zulk een wereld doet als de dwaas, die zijn geboortehuis en al zijn familieportretten verbrandt, om daardoor zijn afkomst te ver loochenen. Aan al wat achter hem ligt, kan echter zijn vernielzucht niets meer verande ren. Zoo ook de nieuwlichters van onzen tijd: heel die historie van hei menschdom van zestig eeuwen, van de schepping en den zondenval. die wonderbare historie van het Joedsche volk. uitverkoren om in zijn konin gen en profeten te midden van het heiden dom de verwachting van den Messias te be waren, dat alles denkt men met het toover- woerd „socialisme" voor goed te kunnen wegvagen! Laten wij vasthouden aan hetgeen de Kerk ons leert uit de onvervalschte Evangeliebron, de bron, die onmiddellijk na- Christus' dood ontsprong. Houden wij vast aan de heiligste, de waarachtigste historie, die in haar een voud en ongereptheid het kenmerk der waar heid draagt. God's Zoon, voor ons heil en ter onzer verlossing uit den Hemel gedaald, mensch geworden uit een arme maagd, om onzentwille geboren in een stal, ons leerend onthechting van de wereld, zelfverloochening en de juiste waarde v an het leven, deze ver heven lessen van den Kerstnacht staan nog onwrikbaar na negentien eeuwen En nog al tijd is de ware, de eenige vrede, de vrede des harten, toegezegd aan wie in nederig ge loof het hoofd weten te buigen voor het god delijk mysterie der menschwording van God HET HEILIG JAAR GESLOTEN. Onze Romeinsche correspondent seint ons, dato heden Hedenmorgen om 10 uur had de plechtigheid plaats van de sluiting van de heilige Deur, zinnebeeldig voor stellend het eindigen of sluiten van het Heilig of Jubeljaar. Z.H. de Paus daalde af in het groote portiek van de Vaticaansche Basiliek uit de paramentenzaal waar Z.H. was bekleed met de Pauselijke gewaden, de prachtige Paus- kap en de mijter, geschenk van eenige Milaaneesche families. Voorafgegaan, ver gezeld en gevolgd door den groötschen stoet der Capella Papale, gezeten op de Sedia gestatoria, kwam de H. Vader in de Basiliek levendig toegejuicht door de duizenden aanwezigen, waaronder vele pelgrims van het Jubeljaar. overhandigde den Paus het gouden truweel waarmede de Paus driemaal kalk legde op den deurdrempel, zeggende „In geloof en door de macht van O.H.J.C., Die tot den Apostelvorst zeide Op deze steenrots zal Ik Mijne Kerk bouwen." Voorts plaatste de Paus op den drempel drie steenen zeggen de „Wij- plaatsen dezen eersten steen om de Heilige Deur te sluiten elk Jubeljaar te openen." Na den Paus plaatste de Kardinaal Groot-Penitencier, Z. Em. Fruhwirth kalk en twee andere steenen op den deurdrempel met een prachtig truweel. Vervolgens legden de Penitenciers van Sint Pieter eenige steenen en kalk met voor hen bizonder vervaardigde truweelen op de steenen, ge plaatst door den Paus en den Kardinaal Groot-Pen'tencier. Gedurende de plechtigheid deden de Pauselijke zangers onder leiding van Perosi liturgische gezangen hooren en het Te Deum. Na de plechtigheid begaf zich de Pauselijke stoet langs de scala Regia naar het Vaticaan terug. In het portiek, waar het publiek geen toegang had, waren tribunes opgericht voor de Kardinalen, de Bisschoppen en Prelaten der Curia, voor het korps diplomaten bij den H. Stoel geaccrediteerd, voor den Romeinschen adel en aristocratie, voor de Orde van Malta en van het H. Graf, en voor eenige vorstelijke personen. Tegen het middaguur was de plechtigheid afgeloopen. Terzelfdertijd sloten de Kardinalen Le gaten de Heilige Deuren van Sint Jan van Lateranen, van Sint Paul en van H. Maria de Meerdere. Het Heilig Jaar is te Rome gesloten en opent zich voor de wereld December 1925 zal in de Haarlemsche historie bekend blijven als de maand der raadszittingen. Gisteren hebben wij het do zijn vol gemaakt. Twaalf raadszittingen in de twintig dagen, niemand zal ontkennen, dat daarbij wel een weinig van het goede te veel is! Maar gisteren heeft de raad het schappelijk gemaakt; de openbare zitting was binnen twee uur afgeloopen, doordat het voornaamste punt, de overbrenging van de Stadsapotheek, werd aangehouden. Men had vergeten de commissarissen der apo theek te hooren en dat zal alsnog geschie den. De wijziging in de politieverordening, waardoor B. en W. voortaan gelegenheid krijgen om ouders te dwingen kinderen met hoofdzeer te laten behandelen en werk gevers te verbieden lijders aan favus in hun fabriek of werkplaats te houden, moest nog al wat opmerkingen hooren. Naar wij uit de discussies begrepen hebben, zijn de nieuwe bepalingen voornamelijk noodig tegen onwillige ouders. Mevrouw Maar- schall, de heer Klein, wethouder Bruch en de burgemeester toonden dit ieder op hun wijze aan. De heer Peper verzette er rich principieel tegen, men moest, meende hij, tegen deze ziekte strijden door de ouders te overreden hun kinderen te laten behan delen. Dat is nu al een jaar lang op de meest intensieve manier gebeurd, zei de voorzitter. In de kliniek, welke is ingericht voor honderd patiënten, werkt alles op de beste manier samen, om het euvel te be strijden. Het getal patiënten is zelfs al tot 197 uitgebreid. Maar de medewerking der ouders laat zeer veel te wenschen over. Wel had mr. Bruch meegedeeld, dat vol gens art. 11 der desbetreffende verordennig B. en W. een kind wegens „verregaande onreinheid" voor goed van de school kun nen verwijderen, en naar het weten van den wethouder is dat ook drie maal ook on langs nog gebeurd. Maar ook aan die be paling schijnt men niet genoeg te hebben. Dit immers is een uiterste maatregel, welke eerst genomen wordt, wanneer mogelijk al tal van kinderen besmet zijn. Trouwens, zei mr. Bruch, de bijzondere school heeft eigen machtig het recht om kinderen met hoofd zeer te verwijderen. Denkt er dus om van de openbare school geen inrichting tot op name van besmettelijke ziekten te maken! Men kan voor de noodzakelijkheid ge voelen en toch de voorgestelde maatregelen niet bewonderen. Zoo wees dr. Adrian er op, dat men van de dokters een verklaring eischt betreffende de besmetting. Weet wel, zei deze arts, dat ge daarmee aan het be roepsgeheim van den medicus komt en het den huisarts, waarin men vertrouwen stelt, niet gemakkelijk maakt. Zoo achtte de heer Castricum de bepaling „fabriek en werk plaats" onvoldoende en wilde daaraan toe voegen „onderneming". Maar hiertegen kwam sterk verzet van de heeren mr. Slin- genberg, Wolzak en Gerritsz. En de heer van Liemt van zijn kant wees er op, dat B. en W. toch moeilijk alle werkgevers kunnen aanschrijven, onder wier per soneel een lijder aan hoofdzeer is. De voor- De abonnementsprijs bedraagt voor Haarlem en Agentscnappen: Per week 0.25 Per -kwartaalj o.25 Franco per post bij vooruitbetaling 3.58 ritter moest toegeven, dat men inderdaad niet volledig kan zijn, maar wilde het goede niet aan het betere opofferen. Hoewel niet geheel voldaan, is de raad ten slotte toch maar met het voorstel meegegaan. Er was nog een afwijzend advies van B, en W. op een verzoek van een werkman aan de gasfabriek om restitutie van een aan hem ingehouden week loon. De heer Peper stelde natuurlijk voor dat loon alsnog uit te betalen. Maar de zaak was hopeloos. De man heeft verlof gekregen om naar zijn stervenden vader te gaan. Wanneer hij twee of drie dagen was weggebleven, zou hei, daarover geen aanmerking zijn gemaakt. Maar hij bleef eigenmachtig tien dagen weg. De heer Castricum vertolkde blijkbaar het gevoelen van den geheelen raad minus den heer Peper, toen hij zeide, dat zoo iets in een geregeld bedrijf niet geduld kan wor den. Ook de heer Joosten sloot zich daarbij namens de sociaal-democratische fractie aan. Alleen achtte de heer Joosten in het algemeen het beroep niet juist geregeld. Wanneer een gemeente-werkman het niet eens is met een door een bedrijfsdirecteur getroffen maatregel kan hij in beroep gaan bij B. en W„ wat in casd ook gebeurd is. Nu kan men van oordeel zijn, dat B. en W. te dicht bij de directeuren staan om een onpartijdig beroepscollege te vormen. Men zou beter doen, evenals voor de ambtena ren, de beslissing in laatste instantie aan het scheidsgerecht over te laten. Mr. Slin- genberg ontkende dit niet, zoodat wellicht in de toekomst een regeling in dezen geest ,te verwachten is. Een voorstel-Peper om de beslissing van B, en W. af te keuren, kreeg buiten den voorsteller geen enkele stem. De raad heeft het jaar goed geëindigd door op voorstel van B. en W. te besluiten de restanten van de 3.000.000 5 K- pCt. geldleening 1919 en van de 8.003.000 7 pCt. geldleening 1920 om te zetten in een 4% pCt. leening. Jammer, dat zulke punten niet méér op de agenda prijken; zij gaan er zonder discussie of hoofdelijke stemming door en ontlasten de burgerij van zwaren druk. m Stadsschouwburg N.V. Groot-Tooneel „Het Teeken des Kruises" 2 uur N.V, Het Schouwtooneel ,,'t Geval R, H." 8 uur. Schouwburg Jansweg. „De dochter van den Tamboermajoor" 8 uur. Gebouw H. K. B. Haarlemsche Reddings brigade voor Drenkelingen 8 uur. Gem. Concertgebouw Ledenconcert H. 0. V, half 3 uur. Luxor-Theater. Bioscoopvoorstelling 8 uur. De Kroon Bioscoopvoorstelling 8 uur. Stadsschouwburg N.V. Groot-Tooneel „De Kleine Lord 2 uur Vereenigd Tooneel „Eva Bonheur" 8 uur. Schouwburg Jansweg. „De dochter van den Tamboermajoor" 8 uur. Gem. Concertgebouw. Haarlem's Ge mengd Koor „Weihnachts Oratorium" half 3 uur. Luxor-Theater, Bioscoopvoorstelling 8 uur. De Kroon Bioscoopvoorstelling 8 uur. Sociëteit „Si. BavoHaarl. Gemengd Koor „Euterpe" 8 uur Kantoorbe dienden half 9 uur Casano 8 uur Grossiers 8 uur Bevolkings Bu reau half 9 uur. Stadsschouwburg Het Rika Hopper Ge zelschap „Fedora" 8 uur. Café Brinkmaan. R, K. Middenstandsver- eeniging 8 uur. Luxor-Theater. Bioscoopvoorstelling 8 uur. De Kroon Bioscoopvoorstelling 8 uur. Luxor Theater. Bioscoopvoorstelling, Arbeidsbemiddelingsbureau van Sint Fran ciscus Liefdewerk, Zoetestraaf 11 El- ken Donderdag van 89X> uur. R.-r Arbeidsbeurs voor mannen en jon- ^ens„. Sociteit St Bavo, Smedestraat 23, Telefoon 10049 Alle werkdagen van 9 half 9 uur. 's-Zaterdags alleen van 9 2 en van 26X en 's-avonds van half 8—half 9 uur. R.-K. Arbeidsbeurs voor Vrouwen Bloem- hofstraaf 1 Alle werkdagen van v.m JO12 uur des middags van 24 uur. en s avonds van 89 uur behalve Zaterdag avond Tel 11671. Arbeidsbeurs voor R.-K. Ziekenverpleegsters (uitgaande van den Ned R K. Bond van Ziekenverpleegstersi Aanbiedingen en aanvragen voor verpleegsters aan het Bu reau B.l.weg 309 Overveen fdr C Bosch). R.-K. Leeszaal en ui'Ieenbibliotbeek Jansstrsat 49 Eiken dag geopend van 1012 van 25 en van 710 uur. be halve des Maandagsochte'nds en op Zon en Feestdagen Uitjpenen van boeken van 2 tot 5 uur en van 79 uur Woens dagmiddag ruilen van kinderboeken St. Marthavereeniging. Bloemhofsfr 1, Zon dags en Woensdags vrn 810 uur, n.m gezellig samenzijn voor Hollandsche meis jes, die bier geen tehuis hebben Tel. 11671 R.-K. Bevolkingsbureau. Gebouw Sint Bavo Smedestraat 23 van 810 uur op Maandag-, Woensdags- en Vrijdag avond St. Elisabeth's Vereeniging Jansstraaf Aanvragen om versterkende middelen voor arme zieken der S. E. V Maan dags van 23 uur Donderdag van 12. R K. Kraam verzorging van de De*de Orde St Franciscus Aanvragen ook voor niet leden van de Derde Orde te richten fot Mevr Coebcrgh, Ged Oude Gracht 74, des Dinsdags van 3 uur Eerste Hulp bij Ongelukken. (Snelverband) Centrale post Tel. 11111 en verder bij de leden te kennen aan het zwart schild met wit kruis aan den huisgevel Red-MriSahrirffMe voor Drenkelingen versfikking, electriciteitsongevallen Telefoon 10231. De Zondags en Nachtdienst der apotheken wordt deze week waargenomen door do fa. Duym en Keur, Keizerstraat 6, Tele foon 10378 en de fa. H. Remmers en Zoon, Kruisstraat 20. Telefoon 10354 alleen op 2den Kerstdag. Op 27 December: fa. C. G. Loomeyer en Zn„, Barteljorisstraat 11. Telefoon 10175 en de Park-Apotheek, 4arometerstand 9 uur v.m.. 745. Stilstand. en overmorgen worden opgestoken om 4.18. Zondag om 4.19 en Maandag om 4.20. Medegedeeld door het Kon. MeteoroL Instituut te De Bilt. Naar waarnemingen in den morgen van 24 December. Hoogste Barometerstand 767.7 m.M. te Coruna. Laagste Barometerstand 737.4 m.M. te Saerna. Verwachting van den avond van 24 tot den avond van 25 December, Krachtige tot matige, tijdelijk afnemende noordweestelijke tot zuidwesclijken wind, zwaarbewolk tot betrokken met tijdelijke opklaring, regen- of sneeuwbuien, aanvan kelijk iets zachter. Klevemarkweg 13. Telefoon 11793 en daarna de fa. P. Th. A. van Rijn. K.eine Houtweg 15, Telefoon 10539: fa. C, G. Loomeyer en Zn., Ziiiweg 88. Telefoon 12495 en de Schoierbosch-Apotheck, Boekenrodestraat 25, Telefoon 12711 Nieuwe Groenmarkt 22: Woensdag- en Vrijdagavond van 7 X9 uur. H3gestraat 49: Woensdag- en Vrijdagavond van 7X9 uur. Klarenbeekstraat 60: Woensdagavond van 7X9 uur. Gen. de la Resfraat 2 (Schoten): Dinsdag en Vrijdagavond van 8 tot 9 uur. De schipper van de gisteravond te IJmuï- den binnengekomen trawler Stormvogel, IJra. 90", toebchocrende aan de Mij. „Emergo" rapporteerde, dat gisterochtend half 11, tengevo'ge van de woeste zee twee matrozen overboord zijn seslalen. De mannen waren bezig met een lcg'ijn. Deze is door den sterken tegenstand (het schip voer vooruit) gebroken. De beide marren werden meegesleurd en verdwenen n de diepte. Aan redd'ng kon niet worden ge dacht in verband met het stormacht ge we der, waardoor de zee zeer woest was. Kor', daavrp zag men het lijk van een der mannen drijven. Het lijk werd aan boord gehaald en naar IJmuiden vervoerd. Het te IJmuiden binnen-gebrach'e stoffeüke overschot is dat van den 25-jarigen A. K., ongehuwd, wonende te Scheveningen. Ver mist .wordt nog G. de G.. wonende tc 's Gravenhage, die een weduwe met eenige kinderen achterlaat. Naar wij vernemen is door de Vereeni ging der Zusters van Liefde te Venray van- gekocht geworden het landgoed „De \ra" en landerijen in de gemeente Noordwiik ge legen, aan de grens der gemeente Noord- wijkerhout. De oppervlakte van den ge- kochten grond is ongeveer 25 a 30 H.A. De bedoeling is, op dezen grond een R.K. krankzinnigengesticht voor vrouwen te stichten. De bouw geschiedt in paviljoens- vorm. Het nieuwe gesticht zal plaats bie den voor 600 a 700 natiënten. Het is ck be doeling in dit gesticht alleen patiërt'n uit Noord- en Zuid-Holland op te nemen. In het voorjaar van 1926 hoopt men met den bouw te beginnen Ook in Venray beheeren de Zusters van Liefde een krankzinnigengesticht. Verduistering ea vaischeid in geschirte. De Haarlemsche Rechtbank deed heden morgen uitspraak in de zaak tegen den 22- jarigen bloembollenkweeker G. K. en tegen den 25-jarigen bloemistknecht G. K., wonen de te Hillegom. Tegen G. K. was wegens oplichting en valschheid in geschrifte 1 jaar gevangenis straf geëischt, tegen J. K. 9 maanden ge vangenisstraf wegens oplichting, beide met aftrek van preventieve hechtenis. De Rechtbank achtte ten opzichte van beide beklaagde niet wettig en overtuigend bewezen, waarom beide werden vrijgespro ken.- -----

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1925 | | pagina 1