Voor en hart M'MTjy- STADSNIEUWS. UIT DE PERS Kunst-traditie en vooruitgang in de Roomsch-Katholieke Kerk. Letterkundige cursus Mevr. Ellen Russe. „De Paus in onzen tijd." NIEUWE HAARLEMSCHE COURANT Tweede Blad Donderdag 18 Februari 1926 De nieuws-journalistiek. Watersnood-ramp. De herdenking- te Haarlem van de 25- jarige Echtvereeniging van het Kon. Echtpaar. Een mooie foto var de bijeenkomst in de Groote Kerk. 50 jaar Patroon. Te Hoofddorp brandde Woensdagmorgen een landbouwsclmur at. De woning bleef behouden. Woensdagmorgen is een groote 25 tons loopkraan van het Hoogoven- bedrijf te IJmuiden finaal doormidden gebroken en neergestort. Hierboven een foto van de verwrongen ijzermassa. Ons carillon. Ecu gedeelte van de vroolijke keuken. SchotenBloenieiidaal. DE RIJWIELBELASTING. De opbrengst in het gebied Haarlem. Brandweer-jubileum. Roei- en Zeilvereeniging ,,'t Spaarne". Een nieuw clubhuis. Personalia. De lente komt. I'wee kie'cjes van het welgeslaagde Watersnood-feest van het R.-K. Lyceum. De ingang van liet geheimzinnige cabinet. Het wegenplan in de Provincie Noord-Holland. Agenda 19 Februari Dans l'églis? I'amour de la tradition se rallie for! fc:en a I'amour du progrès! „In de Kerk gaat de liefde voor de traditie zeer juist santen met de liefde voor voo/uitgang." Ik weet waarlijk niet, welke scherpformu- Ieerer.de geest dezen puntigen zin neer schreef en veel gewicht kan er in zijn naam ook niet gelegen zijn. De Shakespeare-Baco- kwestic en de rözennaam van de Romeo zijn er de klassieke illustraties van. 't Is wel moeilijk een „verlicht denkenden" heer of dame van deze polaritei* te over tuigen, maai dai neemt de waarheid van dit adagium toch niet weg. De liberaal-meevoelende mensch. die nog steeds niet van zijn Amsterdamsch of Rot- terdamscl. grootblad (niet-Katholiek wel te verstaan) kan scheiden, komt des Zondags in de Kerk, hij hoort er Gregoriaansch, hoort cr eer. Palestrina-Mis, een Veni Crea- ter van Br Diepenbrock, een canticum van H. Andriessen en prijs of critiseert misschien de uitvoering maar de ondergrond, de ver binding: G cgoriaansch, Palestrina, Diepen brock, Andriessen, zegt hem niets 't Is wel doodjammer, wan' 't zégt toch zooveel! En wie e. «en koppeling in ziet van een Manchester, locomoti-j model 1825, een Erfurt-personenv. agen een Rij- spoormodel en een Pulmancar, moet maar nooit meer over kunst meespreken! Zijn de ruïnen van Baalbec of van het Parthenon minde: slan de piannen van Berlage of de Bazel? En is een Eos en Memnon-voorstelling te verge lijken met een Erfurt-Wagen en een Toorop- raam met een Pulman-car? „Je suis concitoyen de tout homme qui Dense"; zegt ieder, die verlicht meent te den ken, maar dan zondert men ven denkenden monnik toch zeker van zijn gezelschap uit. Die denkt te diep, en houdt dus te veel weerkaatsing van eigen ziel over om ze den wereldling verwijtend voor te kunnen hou den zonder zelfs een verwijt ie uiten. Maar we zullen alle lagere rechtspraak passeeren en direct gaan tot 't hoogste res sort in Katholieke zaken, den hoogsten wetgever en den oppersten drager der rechtsmacht: Een Paus der Roomsche Kerk. K?n men zich voorstellen een Pads, die zijn tijd doorbrengt met het overwegen en beschrijven van kunstprinciepen? Kan men zich voorstellen, dat het proces van zalig verklaring van zulk een Paus in vollen gang is? Een Paus, die 't grootstt paleis der Wes- tersch-beschaafde wereld bewonende, stierf op een doodgewoon burgerlijk ijzeren ledi kant je Vraagt het den grootsten onder de schep pers der toonkunslwerken, een Mahler, een Debussy, een d'indy. een ChalusscnD Dun briefwisseling geeft u het het antwoord, hoe zij slechts met d< grootste moeite een aesthelica voor zichzelf wisten op te bou wen, die gefundeerd was op princiepen. Pius X heef onvergankelijke princiepen vastgesteld voor de toonkunst in den eere- dienst der Roomsch Katholieke Kerk. Doch het ligt niet in mijn bedoeling, juist daarop te wijzen, maar wel wilde ik den nadruk leggen op twee toepassingen der opgestelde princiepen, die we lezen in het Motu Proprio van Pius X. „Vooreerst worden die eigenschappen, in de hoogste mate gevonden in den gregoriaan- schen zang, welke daarom de eigen zang der Roomsche Kerk is, de eenige zang, die zij van de oude vaderen geërfd, gedurende den loop der eeuwen naijverig in hare liturgi sche boeken bewaard heeft, dien zij als den haren rechtstreeks aan de geloovigen voor houdt, in eenige gedeelten der liturgie bij uitsluiting voorschrijft, en die door de latere studiën op zoo bevredigende wijze in zijne ongeschondenheid en reinheid is terugge bracht. De oude traditioneeie zang moet daarom bij de godsdienstoefeningen ruim in eere hersteld worden Zied ar b^e de kerk denkt over t'aditie, die niet omdat ze traditie is, maar omdat ze steunt op princiepen en omdat ze èn we tenschappelijk èn kunstzinn'ig zeer hoog -iaat., verdiende in eere te worden hersteld. En dan leze men terstond daarachter deze tweede passage: „De Kerk heeft altijd der, vooruitgang der kunsten erkend en Begunstigd; alle goeds en schoons, wat de menschelijke geest in den Iqop der eeuwen heeft weten te vinden, stelde zij in dienst van haren eeredienst, al toos echter voorzoover de liturgische wet ten er niet door werden geschonden.' De Kerk, die altijd het juiste rridden weet te houden tusschen de verschillende dog mata en in de zedenleer zonde-- daarom tol ecu soort van politiek „du juste milieu te vervallen, de Kerk, die, (om dit eens te illustreerenl. geen kloosternontot de eeuwige geiolte zal toelaten, zonder eerst de onaantastbare heiligheid van het Huwe lijkssacrament te hebben hooggehouden, diezelfde Kerk is ook een wijze gidse zelfs op het gebied der kunsten. Ik zou zelfs ver der willen gaan en durven zeggen, dat de Kerk de eenige artistieke leidster is, die tegenover tijden en menschen onbevangen de ware kunstprinciepen in eere houdt. En juist in het verband van traditie en evolutie in de kunst biedt zij elk wat wils, en be vordert zij in haar universaliteit den indi- vidueelen groei van elk harer kinderen. Een beschouwing onder dit opzicht is waarschijnlijk den meesten kerkgangers van laatstleden Zondag in Haarlems' Kathedraal ontgaan, toen daar een zangkoor, ha~en di rigent en een kapelaan huldigend in zijn zangen, onbewust een pleidooi heeft gehou den voor de stelling: „In de Kerk gaat de liefde voor de traditie zeer juist samen met de liefde voor vooruitgang.' Zoo' gaat het meestal: men loopt de gq- wone gebeurtenissen in liet dagelijksche leven onbegrepen voorbij. De meeste mensqhen klagen erover, dat hun eigen leven onbegrepen door anderen voorbijgaat. Laten we eerst zelf leeren, de dingen rondom ons te begrijpen en te zien ik He: me niet met de hoop, dat derge lijke overwegingen onder de oogen komen van hen, die ze het meest behoeven, d. w. z. van hen, wier godsdienstig gevoel en recht- denken afstompt door de kleurlooze (lees anti-Katholieke), dagbladlecluur. Maar ik weet uit ondervinding, dat een lergelijk feit, wanneer het met beleid onder aet oog wordt gebracht van iemand, wiens geest en hart ontvankelijk zijn voor zuivere indrukken, niet nalaat de diepe Overtui ging te vestigen van de breedheid der Kat holieke Kerk in hare opvattingen, een breedheid, die alleen verkregen is binnen de ijzeren rails der eeuwige geopenbaarde waarheden van Christus en der Kerkelijke overlevering, op 't gezag van een Paus. J. VAN DE WIEL, pr. Nu de laatste cursus van het wintersei zoen der R.-K. Volksuniversiteit zich aan kondigt, past ook hier een woord ter in leiding. Mocht men bij de vermelding op het programma, aanvankelijk gedacht heb ben, die Vlaamsche schrijvers zijn bekend, zal daar nogiets nieuws over beweerd kunnen worden? dan stemt de volledige titel toch tot nadenken: De Vlaamsche Schrijvers in verband met de Westersche beschaving. Wat is dat, de westersche beschaving? Me vrouw Russe zal dat uitvoerig uiteenzetten op den eersten avond, waarin zij de belang rijkheid wil aantoonen der overzeesche in vloeden op het wezen en de ontwikkeling der Vlaamsche cultuur-geschiedenis en deze yolgen vanaf de tijden, toen de Engelsche en Iersche heiligen het christendom in de lage landen kwamen prediken tot aan de moderne tijden toe. Zij zal wijzen op ae wisselwerking tusschen de Nederlanden en Engeland, in de Middeleeuwen, op den schakel, die onverbroken bleef voortbestaan, ofschoon de hervorming Noord-Nederland grootendeels uit dat verband wegrukte. Die historische lijn volgend, zal zij in de verdere avonden de werken van enkele be kende Vlaamsche schrijvers belichten van uit dat Vlaamsch-Engelsch verband en aan- toonend, hoe groot de westersche bescha- vingsinvloed nog steeds in Vlaanderen is. Zoo zal er gewezen word op den grooten invloed van den Eigelschen father Faber en Kardinaal Wisseman, op Gezelle, die zelf weer de westersche beschaving als een pro gram aan zijn volgelingen Rodenbach. Ver- schaeve en Verriest voorlegde. Op deze wijze behandeld, ziet men de be kende Vlaamsche schrijvers van uit een ye- heel ander standpunt, dan gewoolijk wordt ingenomen; te uitsluitend wordt de Vlaam sche letterkunde getoetst aan de latijnscbe beschaving en de werken dier schrijvers te veel vanuit dat eenzijdig gezichtpunt be schouwd. De zee is het eigenlijke achterland van Vlaanderen; die stelling wil Mevrouw Russe bewijzen, door de werken der meest beken de auteurs te analyseeren en ter verduide lijking fragmenten eruit voor te dragen. Be halve de reeds vermelde schrijvers zullen o.m. besproken worden: Felix Timmermans, Albrecht Rodenbach, Cyriel Verschaeve, Karei van de Woestyne, Stijn Streuvels, Wies Meers en Karei van den Oever. Dat deze cursus plaats vindt onder aus piciën der R.-K. Leeszaal en hare leden een belangrijke reductie genieten, spreekt haast van zelf daar de docente boeken behandelt, die alle in de leeszaal voorhanden zijn. De lezingen vinden plaats op de Maandag avonden 22 Febr 1, 8 en 15 Maart, om 8 uur in de R.-K. Leeszaal, Jansstraat 49 Men zie verder de in dit nummer voor komende annnnr-p .Wij herinneren aan den cursus van Ja R.-K. V. U.. die hedenavond half 9 wordt voortgezet in den R.-K. Kring, Jansstraat 49. Spreker is de heer Piet Kasteel uit Amsler- dam met het onderwerp: ,De hedendaagsche opvatting over de wereldsche macht van d,en Paus." In ,De Morgen" wordt de vinger gelegd op een wonde-plek in onze Nederlandsche journalistiek een zeer intusschen, dat spe ciaal één harer organen heeft aangetast en nu weer in een acuut stadium kwam bij de publicatie der negentien vragen door de Generale Synode der Gereformeerde Kerken van Nederland voorgelegd vragen welke strikt geheim moesten worden gehouden. Ondanks deze geheimhouding weet een der groote bladen de gestelde kwesties letterlijk mede te deelen. Misschien zal iemand zeggen aldus het Helmondsche orgaan: een journalistiek suc ces! Inderdaad, maar een journalistiek, die in verkeerde richting gaat. Dit alléén vraagt en zokt naar het brengen van nieuws; sen satienieuws en nieuwssensatie, waaraan a! het andere wordt ondergeschikt gemaakt. Men kan in het genre veel praesteeren, maar dat neemt niet weg dat het genre antipathiek is. Voor de journalistiek gelden nog andere regelen en beginselen dan het streven naar het brengen van nieuws. Eerbiediging van aan anderen opgelegde geheimhouding; eer biediging van de eischen van kieschheid en fatsoen; het aanleggen van een maatstaf van oirbaarheid en behoorlijkheid. De jour nalistiek dient ook zich zélf te eerbiedigen en niet het brengen van nieuws te maken lot een doel in zich zelve, dat uitgaat boven alle normen van tact, kieschheid en fijnge voeligheid. Het rauwelings onder de menigte werpen van een aantal vragen, opgemaakt door het hoogste kerkelijk lichaam der Gereformeer den Kerken van Nederland in een pijnlijke, bijna tragische en in haar gevolgen wellicht verreikende zaak lijkt ons een uiting van geestelijke rauwheid, die een eenzijdige vak- ideaal het brengen van nieuws, hooger stelt dan opvattingen van kieschheid en fijnge voeligheid. En die gelden óók de pers; de pers staat niet buiten deze zedelijke nor men maar diende ze integendeel bij haar lezerskring te versterken en aan te kwee ken. De rücksichtslose niéuws-journalistiek, die naar nieuws streeft óm het nieuws en publiceert wat zij machtig kan worden ook al wordt de publieke voorlichting daardoor niet gediend, ondermijnt echter bij hare lezermasa's de intuïtieve gevoelens van wat op dit terrein oirbaar en niet oirbaar is en zij oefent daardoor een verruwenden en vervlakkenden invloed uit. Om nog te zwijgen van de middelen, waarmede soms primeurs worden verkregen en waarvan het overhalen van iemand tot schromelijk mis bruik van vertrouwen nog een der zacht ste is. Wie in de journalistiek nog iets anders en hoogers erkent dan een organisatie lot het publiceeren van zoo veel mogelijk nieuws op zoo kort mogelijken termijn en wie zich bewust is van den zedelijken en cultureelen invloed, die van de journalistiek uitgaat op de publieke consciente, kan het rücksichtslose jagen naar het publiceeren van sensatienieuws met verloochening van alle overwegingen van oirbaarheid, kiesch heid en fijngevoeligheid slechts met spijt en zekeren weerzin gadeslaan. (2e Afdracht.) Heden werd aan het Hoofdbestuur van het Ned, Roode Kruis afgedragen, ten be hoeve der slachtoffers van den watersnood, ten bedrag ad. 93.35, aangetroffen in de offerbussen, geplaatst in Heck's lunchrooms te Amsterdam, Rotterdam, Haarlem, Leiden en Breda en de winkels te Rotterdam en Nijmegen, Men schrijft ons: Zondag 21 Februari zal hei 50-jaar geleden zijn dat de Heer J. C. Meyerink, wonende Jansstraat 62, zich in Haarlem vestigde als smids-patroon. De smederij was eerst iaren gevestigd in de Hoogstraat en werd in later jaren overgebracht naar de Jansstraat. De heer Meyerink was vroeger alom be- Na de lezing bestond er gelegenheid om f vragen te stellen, waarvan een ruim gebruik werd gemaakt. Na een korte pauze ging de inleider over tot het beantwoorden van de gestelde vra gen. De heerSMIT KLEINE stelde vragen be treffende dc wegen. Het kwam spr. voor dat er te veel kabels, buizen en leidingen in den grond liggen. Om kabels midden in een straat te leggen, moet men c~ gemakkelijk bij kunnen komen en als voorbeeld gaf spr. den straatweg AmsterdamHaarlem aan. Die moet steeds worden opengebroken en nu is er een laag asphalt overgekömen. Het beste zou zijn b.v. grintwegen. De heer REIGERSMAN deelde mede, naar aanleiding van nog enkele gestelde vragen, dat deze vragen binnenskamers moesten be sproken worden. Op een vraag van den heer SCHUITEN MAKER, betreffende een weg van Amster dam naar IJmuiden, antwoordde de- heer REIGERSMAN, dat de mogelijkheid gezocht zal worden, om den weg direct te laten loo- pen langs het Noordzeekanaal. Dit plan zal vermoedelijk wel op moeilijkheden stuiten, mede in verband met de a.s. uit te voeren kanaalwerken. DeJteer W. A. J, v. d. KAMP vroeg of de nieuw aan te leggen wegen niet te smal waren. De heer REIGERSMAN antwoordde dat 6 Meter zeer breed was. Spr. haalde een groot aantal voorbeelden aan waa-ruit bleek, dat de mooiste wegen maar 3 a 4 Meter breed zijn. De heer G, A. A. KNAAP, zeide namens het Gemeentebestuur van Haarlemmermeer hartelijk dank voor de vriendelijke ontvangst. Verder zal de instemming met het wegen plan, aldus spr., afhangen van het feit, of de waterschappen zullen bijdragen in de kos ten van onderhoud van de wegen. kend als siersmid. Prachtige staaltjes van zijn kunnen bestaan nog op tal van plaatsen in Haarlem en ook ver daar buiten. Ofschoon de a.s. jubilaris reeds 73 jaar oud is doet hij zijn werk nog met liefde en toewijding, al is hij zich de laatste jaren meer speciaal, en met succes, gaan toeleg gen op den verkoop van haarden en kachels. Wij wenschen den opgeweklen, ouden heer nog jarer. van werkzaamheid en ge zondheid toe. De heer REIGERSMAN, die meerdere per son uitvoerig beantwoordde, hield daarna op verzoek een korte inleiding over het ka nalen-plan in Noord-Holand. Reeds meerdere malen vond dit onder werp een ruime plaats in onze courant, zoo dat wij ook deze inleiding niei meer zullen verslaan. De voorzitter, de heer E. H. KRELAGE, dankte met een toepasselijk woordje den in leider voor zijn keurige lezingen, waarna de bijeenkomst werd gesloten. Zondag a.s. speelt Schoten haar laatsten wedstrijd op het terrein aan den Vergier- deweg tegen Bloemendaal. Dit is voor de Haarlemsche voetballiefhebbers een mooie gelegenheid om deze plaatselijke tweede klassers eens aan het werk te zien. Daar Schoten nog ongeslagen is op haar eigen terrein, zullen zij alle krachten inspannen om dit te handhaven, en tevens revanche te nemen op de 30 nederlaag geleden op het Bloemendaal-terrein. De opbrengst van de Rijwielbelasting in het gebied, behoorende tot het postkantoor te Haarlem heeft in Januari van dit iaar bedragen 88.350. Maandag 22 Februari a.s. zal het 25 jaar geleden zijn, dat de brandspuitmeester N. C, van Soest in gemeentedienst werd aan gesteld. Gedurende dien tijd was hij o.a. belast met het onderhoud van het materiaal, welk werk door hem steeds met groote voor liefde werd gedaan. De buitengewone net heid van het Haarlemsche materiaal trok dan ook steeds de aandacht van de vele brandweerlieden uit andere plaatsen, die in Haarlem een kijkje kwamen nemen. Naar men ons mededeelt zal de jubilaris op den feestdag des morgens om half tien in het magazijn van brandbluschmiddelen in het Pand gehuldigd worden. Door de Haarlemsche Roei- en Zeilver eeniging ,,'t Spaarne is zooals bekend een obligatie-leening uitgeschreven, groot 40.000 voor de stichting van een nieuw clubhuis voor de vereeniging. Naar wij thans vernemen, is deze leening nog wel niet heelemaal volteekend, doch er ontbreekt nog slechts een klein bedrag aan, zoodat het vaststaat, dat de plannen tot stichting van het nieuwe clubhuis doorgang kunnen vinden. Waarschijnlijk zal in den loop der volgende week de definitieve opdracht aan architect en aannemer gegeven kunnen worden. Op den 20sten Februari hoopt de heer Th, N. v. d. Heijde, Heerensingel 129 I, al hier, den dag te herdenken dat hij vóór 25 jaar in dienst trad als ketelmaker en auto- geen-lasser aan de H. IJ, S. M. Het zal den 'ubilaris dien dag zeker niet aan de noodige belangstelling ontbreken. Het zachte voorjaarsweer heeft in onze tuinen veer nieuw leven gebracht. Aller- wege beginnen Flora's kinderen wederom te verschijnen. De hyacinthen zijn dezer dagen van het dikke dek bevrijd om straks, als het Maartsche zonnetje komt, geheel ontruimd te worden. De Crocussen en Narcissen toonen reeds hun bloeiknopjes, een klein beetje zon en onze velden en tuinen worden wederom in een kleurenpracht gelooid, waarnaar ver langend wordt uitgezien. Op den mooien zomeravond, die in 1925 de verkiezingen voor de Tweede Kamer voorafging, ziin eenige Roomsche propagan disten in kerktorens van R.-K. Kerken ge kropen en door middel van scheepsroepers hebben zij vanaf hun hoogen spreekstoel de Haarlemmers toen opgewekt op de R.-K. lijst te stemmen, In den stillen avond klonk hun strijdkreet als bazuingeschal. Het was een origineele en goedgeslaagde verkiezingsre clame. Thans hooren wij, dat de S. D. A. P. van plan is aan het gemeentebestuur te verzoe ken op 1 Mei, ter gelegenheid van haar roode betooging, gebruik te mogen maken van het stadscarillon op den Grooten toren en allicht is zij niet van plan om dan het Wilhelmus, oude of nieuwe toonzetting, door de lucht te laten galmen, of liedjes van den ouden v a- lerius of het aardige „In een blauw geruite kiel, draaide hij het groote wiel", maar loo- pen wij de kans de „Internationale" of ,,A-ht uur, acht uur!' over onze hoofden te hcoren uitstorten. Ik zal mocht dit gebeuren er ijskoud bij blijven, maar, me dunkt, dat. bijaldien de toestemming door het gemeentebestuur verleend wordt, nog vóór 1 Mei of niet lang daarna, het „Roomschen, dat zijn wij" van de carillonklokjes zal neerdruppelen op Haarlem. En mocht E.D.O., R. C. ff., H. F. C. of Haarlem nog eens het kampioenschap behalen, wat let het den supporters dan om, ter meerdere glorie van hun club, van het carrillon hel beroemde „Er is geen club in Holland, die Keesie kan verslaan" van den toren te laten jubelen? Ik misgun dus de Haarlemsche S. D. A. P. het gebruik van ons stadscarrillon niet, maar ons gemeentebestuur moet wel weten wat de gevolgen kunnen zijn van een gunstig besluit op het eventueel door de S. D. A. P. in te dienen verzoek. Er zijn van die dingen, die een gemeente bestuur als vanzelf niet toestaat en waarvan de burgers als vanzelf de juistheid beseffen. Cns stadhuis of onze raadsvergaderzaal worden b.v. niet afgestaan om politieke mee tings te houden; de Groote Kerk wordt voor alsnog niet afgestaan aan Louwtje de Visser of Wijnkoop om er een communistische preek te houden. Ook het stadscarillon is een gemeenschap- otlijk bezit van de Haarlemsche burgerij erl waarschijnlijk is het 't best dat we het als zoodanig voorloopig nog maar bewaren. Wil men echter een anderen weg uit, het kan iedereen koud laten, maar dan bedenke men wat de gevolgen kunnen zijn Centrale pos! Tel. 11111 en verder bij de leden, te kennen aan liet zwart schild met wit kruis aan den huisgevel. Reddingsbrigade voor Drenkelingen ver stikking, electriciteitsongevallen Tel. 10231 Door de Kamer van Koophandel en Fa brieken voor Haarlem en Omstreken was gisteravond in de bovenzaal van „De Kroon" Groote Markt een lezing uitgeschreven, waarbij uitgenoodigd waren de ingeschre venen in het handelsregister van de K. v. K. De belangstelling was niet bijster groot. Onder de aanwezigen waren o.m. Jhr. A. Bas Backer. Burgemeester van'Bloemendaal; de heer S. J. C. de Haas van Dorsser, waar nemen^ burgemeester van Spaarndam; de heer G. A. A. Knaap, waarnemend burge meester van Haarlemmermeer; de heeren Smit Kleine; van Oldenborgh. directeuren van P. E. N. en Prov. Waterleidingbedrijf; eenige gemeenteraadsleden van Haarlem en leden van de Kamer van Koophandel. Dc voorzitter van de K. v. K„ de heer E. H. Krelage, opende de bijeenkomst en heette allen welkom. Spr. deelde mede dat het gemeentebestuur van Haarlem niet aanwezig kon zijn, wegens aanwezigheid elders, n.l. bij 't herdenkings feest van het zilveren huwelijksfeest van H. M, de Koningin en Prins Hendrik. Het woord werd daarna gegeven aan Jhr. C. J. A. Reigersman, hoofd-ingenieur-direc- teur van den Provincialen Waterstaat in Noord-Holland. Spr. gaf een duidelijken kijk op het we genplan in de provincie Noord-Holand, ter wijl een aantal kaarten aanwezig was ter illustratie van het gesprokene. Wij zullen over deze lezing niet verder uitwijden, omdat een verslag reeds eerder werd geplaatst toen Ir. Reigersman een le zing hield voor dc leden van Prov. Staten van Noord-Holand. Arbeidsbeurs voor R.-K. Ziekenverpleegsters (uitgaande van d en Ned. R.-K. Bond van Ziekenverpleegsters) Aanbiedingen en aanvragen voor verpleegsters aan het Bu reau BI.weg 309, Overveen (dr. C. Boschl. R.-K. Leeszaal en Uitleenbibliotheek Jansstraat 49 Eiken dag geopend van '012, van 25 en van 710 uur, be halve des Maandagsochtends en op Zon en Feestdagen. Uitleenen van boeken van 2 tot 5 uur en van 79 uur Woens dagmiddag ruilen van kinderboeken. St. Marthavereeniging, Bloemhofstraat - Zondags en Woensdags van 810 uur n.m. gezellig samenzijn voor Hollandsche meisjes, die hier geen tehuis hebben Tel. 11671. R.-K. Bevolkingsbureau. —-Gebouw Sint Bavo Smedestraa' 23 van 810 uur op Maandag-, Woensdag- en Vrijdag avond. St. Elisabeth's Vereeniging Jansstraat Aanvragen om versterkende middelen voor arme zieken der S. E. V Maan dags van 2—3 uur, Donderdags van 12. R.-K. Kraamverzorging van de Derde Orde St. Franciscus Aanvragen ook voor niet-leden van de Derde Orde te richten tot Mevr. Coebergh. Ged. Oude Gracht 74. des Dinsdags van 23 uur. Eerste Hulp bij Ongelukken (Snelverband) Sociëteit „St. Bavo"., L. T. -B„ 10 uur Bestuur Vrouwenbond, 3 uur. Bestuur St, Jozefs-gezellen, 8 uur, Nederland en Oranje, 8 uur. Haarl. Gemengd Koor, 8 uur, Neutrale Bond van Spoorweg personeel, 8 uur. Propagandaclub „Leo XIII" 8 tiur. Fabrieksarbeiders, 8 uur. Rederijkers, 8 uur. Tooneel- club „Amicitia", 8 uur, „Willen is kun nen", 8 uur. Bevolkingsbureau, 8 uur. St. Josephsgezellen-gebouw, Jansstraat 59. Cursusavond, 8 uur. Bovenzaal „De Kroon", „English Lecture Association, 8 uur. Gem. Concertzaal. Kunstenaars-concert .Zang en Vriendschap", 8 uur. Arbeidsbemiddelingsbureau van Sint Fran ciscus Liefdewerk, Zoetestraat 1! El- ken Donderdag van 89'A uur. R.-K. Arbeidsbeurs voor mannen en jon gens. Sociëteit „St. Bavo", Smedestraat 23. Telefoon 10049 Alle werkdagen van 9half 1 uur, 's-middags van 35 uur, 's-avonds van half 8half 9 uur. 's Zaterdags alleen van 91-;12 uur. R.-K. Arbeidsbeurs voor Vrouwen Bloem hofstraat 1. Alle werkdagen van v.m. 1012 uur, des middags van 24 uur en 's avonds van 89 uur,'behalve Zaterdag avond. 'Cel. 11671.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1926 | | pagina 5